Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2020-12-22
Wersja aktualna od 2020-12-22
obowiązujący
DECYZJA Nr 168/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 7 grudnia 2020 r.
w sprawie wprowadzenia zasad współpracy resortu obrony narodowej z organizacjami pozarządowymi i innymi partnerami społecznymi
Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 196) oraz § 1 pkt 14 lit. c i § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933) ustala się, co następuje:
§ 1. Wprowadza się "Zasady współpracy resortu obrony narodowej z organizacjami pozarządowymi i innymi partnerami społecznymi", stanowiące załącznik do decyzji.
§ 2. Traci moc decyzja Nr 187/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 czerwca 2009 r. w sprawie wprowadzenia zasad współpracy resortu obrony narodowej z organizacjami pozarządowymi i innymi partnerami społecznymi (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 131, z 2011 r. poz. 121 i 185 oraz z 2013 r. poz. 347).
§ 3. Decyzja wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Obrony Narodowej: M. Błaszczak
Załącznik do decyzji Nr 168/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 7 grudnia 2020 r. (poz. 194)
ZASADY WSPÓŁPRACY RESORTU OBRONY NARODOWEJ Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI I INNYMI PARTNERAMI SPOŁECZNYMI
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Zasady współpracy resortu obrony narodowej z organizacjami pozarządowymi i innymi partnerami społecznymi, zwane dalej "zasadami współpracy", określają:
1) ogólne cele i zasady współpracy resortu obrony narodowej z organizacjami pozarządowymi i innymi partnerami społecznymi;
2) zasady, warunki i procedurę zawierania porozumień o współpracy oraz partnerskich umów proobronnych;
3) zasady i harmonogram planowania współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi partnerami społecznymi;
4) formy i zasady merytorycznego i logistycznego (niefinansowego) wspierania organizacji pozarządowych i innych partnerów społecznych, między innymi poprzez udostępnianie nieruchomości, sprzętu wojskowego i powszechnego użytku.
§ 2. Użyte w zasadach współpracy określenia i skróty oznaczają:
1) organizacja pozarządowa - w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057), oznacza w szczególności: stowarzyszenie, związek stowarzyszeń, stowarzyszenie kultury fizycznej, fundację, organizację pracodawców, związek i samorząd zawodowy, uczelnianą organizację studencką, uczniowski lub uczelniany klub sportowy, a także inne niebędące jednostkami sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku osoby prawne lub jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, z wyłączeniem partii politycznych, fundacji partii politycznych i komitetów wyborczych;
2) partner społeczny - oznacza, poza organizacjami pozarządowymi, także:
a) jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia,
b) podmioty prowadzące działalność społecznie użyteczną, na przykład kulturalną, naukową, badawczo-rozwojową, wychowawczą, sportową, turystyczną i oświatową, przede wszystkim muzea, instytuty badawcze, publiczne i niepubliczne uczelnie i szkoły, w szczególności szkoły z oddziałami przygotowania wojskowego i szkoły realizujące innowacyjne rozwiązania programowe w dziedzinie obronności państwa,
c) kościelne osoby prawne i inne jednostki organizacyjne, w szczególności organizacje kościelne działające na podstawie ustaw o stosunku państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz o stosunku państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych, jeżeli prowadzą działalność pożytku publicznego;
3) resort - komórki organizacyjne Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostki organizacyjne podległe Ministrowi Obrony Narodowej, z wyłączeniem jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej;
4) dowódca jednostki wojskowej - dowódcę, szefa, komendanta, dyrektora jednostki organizacyjnej podległej Ministrowi oraz dowódcę jednostki wojskowej, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1541 oraz z 2020 r. poz. 374);
5) działalność proobronna - społecznie użyteczna działalność prowadzona na rzecz wzmocnienia bezpieczeństwa państwa oraz narodowych zdolności obronnych;
6) program współpracy - Program Współpracy Ministra Obrony Narodowej z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, o którym mowa w art. 5b tej ustawy.
Rozdział 2
Ogólne cele i zasady współpracy
§ 3. Osoby zajmujące kierownicze stanowiska w Ministerstwie Obrony Narodowej zwanego dalej "Ministerstwem", dyrektorzy i szefowie komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz dowódcy jednostek wojskowych podejmują współpracę z organizacjami pozarządowymi i innymi partnerami społecznymi, zwanymi dalej wspólnie "partnerami społecznymi", oraz wspierają inicjatywy społeczne, odpowiednio do swoich kompetencji, kierując się następującymi celami:
1) wzrostem liczebności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej "Siłami Zbrojnymi", w tym rezerw osobowych poprzez zaangażowanie partnerów społecznych do popularyzacji służby wojskowej oraz nabywania i podnoszenia indywidualnych umiejętności i zdolności obronnych;
2) tworzeniem społecznego zaplecza Sił Zbrojnych, poprzez pozyskiwanie partnerów do działalności na rzecz obronności państwa oraz zdolnych do przygotowania kandydatów do służby wojskowej lub uzupełnienia rezerw osobowych;
3) wykorzystaniem zdolności partnerów społecznych do realizacji inicjatyw resortu;
4) kształtowaniem pozytywnego wizerunku żołnierza polskiego, Sił Zbrojnych, Ministerstwa oraz propagowaniem postaw patriotycznych;
5) zaangażowaniem partnerów społecznych do upowszechniania w społeczeństwie wiedzy obronnej i umiejętności ważnych dla bezpieczeństwa państwa;
6) wykorzystaniem potencjału organizacji proobronnych do działalności na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa.
§ 4. Współpraca z partnerami społecznymi opiera się na zasadach pomocniczości, jawności i przejrzystości działania, efektywności, równoprawnego traktowania i poszanowania autonomiczności partnerów społecznych.
§ 5. Współpraca może być podejmowana wyłącznie z podmiotami, które zachowują neutralność w sprawach politycznych, działają niezależnie od partii politycznych lub innych organizacji o charakterze politycznym.
§ 6. Minister Obrony Narodowej, zwany dalej "Ministrem", kieruje współpracą resortu z partnerami społecznymi za pośrednictwem Sekretarza Stanu, któremu powierzył koordynację spraw związanych z działalnością proobronną, zwanego dalej "Sekretarzem Stanu".
§ 7. Sekretarz Stanu wykonuje zadania wynikające z § 6 przy pomocy jednostki lub komórki organizacyjnej właściwej w zakresie prowadzenia współpracy z partnerami społecznymi, w szczególności:
1) opracowuje i przedkłada do podpisu Ministra projekt zarządzenia Ministra Obrony Narodowej wprowadzającego program współpracy, a także sprawozdania z realizacji programu;
2) określa wytyczne w zakresie planowania i realizacji współpracy z partnerami społecznymi na dany rok;
3) monitoruje i nadzoruje współpracę resortu z partnerami społecznymi.
Rozdział 3
Porozumienia o współpracy
§ 8. Porozumienie o współpracy z partnerem społecznym zawarte na podstawie niniejszej decyzji, zwane dalej "porozumieniem", jest dokumentem potwierdzającym wolę rozwijania stałej współpracy, który w szczególności:
1) określa cele, obszar i formy współdziałania, zobowiązania stron, warunki i czas współpracy oraz zasady rozwiązania porozumienia;
2) angażuje partnera społecznego do wykonania określonych zadań z zakresu obronności i bezpieczeństwa narodowego przy wsparciu resortu.
§ 9. Przedmiotem porozumień nie może być, regulowane odrębnymi przepisami i umowami, zlecanie zadań publicznych, nieodpłatne przekazywanie mienia ruchomego Skarbu Państwa będącego w użytkowaniu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych oraz inne zobowiązania o charakterze finansowym.
§ 10. 1. Porozumienia mogą być zawierane przez dowódcę jednostki wojskowej, odpowiednio do kompetencji, po przeprowadzeniu procedury, zgodnej z niniejszymi zasadami współpracy.
2. Zawarcie porozumienia wymaga zgody kierownika jednostki lub komórki organizacyjnej właściwej w zakresie prowadzenia współpracy z partnerami społecznymi.
3. Porozumienie nie może być zawarte na okres dłuższy niż 5 lat.
4. Wnioski o podpisanie porozumienia z dowódcą jednostki wojskowej rozpatruje komórka wyznaczona do prowadzenia współpracy z partnerami społecznymi, która w razie potrzeby uzgadnia treść porozumienia z komórkami wewnętrznymi jednostki wojskowej lub odpowiednio z Szefem Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, zwanym dalej "Szefem Sztabu Generalnego", Dowódcą Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych, zwanym dalej "Dowódcą Generalnym", Dowódcą Operacyjnym Rodzajów Sił Zbrojnych, zwanym dalej "Dowódcą Operacyjnym", Dowódcą Wojsk Obrony Terytorialnej, zwanym dalej "Dowódcą WOT", Szefem Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, zwanym dalej "Szefem Inspektoratu Wsparcia", Dowódcą Garnizonu Warszawa, zwanym dalej "Dowódcą GW", oraz Komendantem Głównym Żandarmerii Wojskowej, zwanej dalej "Komendantem Głównym ŻW".
5. Projekt porozumienia wymaga uzasadnienia i uzgodnienia z dysponentem środków budżetowych sprawującym obsługę finansową jednostki wojskowej.
6. Projekt porozumienia - przed przedstawieniem go do podpisu dowódcy jednostki wojskowej - wymaga adnotacji (parafy) radcy prawnego (lub podmiotu sprawującego obsługę prawną jednostki wojskowej) potwierdzającej uzgodnienie projektu pod względem prawnym i redakcyjnym.
7. Dowódca jednostki wojskowej zamieszcza w porozumieniu postanowienia dotyczące obowiązku złożenia przez partnera społecznego informacji o realizacji porozumienia do dnia 31 stycznia za rok poprzedni. Wzór informacji o realizacji porozumienia stanowi załącznik nr 1 do niniejszych zasad współpracy.
8. Dowódca jednostki wojskowej może podejmować działania jako strona inicjująca podpisanie porozumienia z partnerem społecznym.
9. Podpisanie porozumienia nie jest warunkiem udzielania wsparcia merytorycznego i logistycznego dla inicjatyw partnerów społecznych.
10. Porozumienie o współpracy jest przesłanką do pozytywnego rozpatrzenia wniosku do planu współpracy.
§ 11. 1. Dowódca jednostki wojskowej zamieszcza treść podpisanego porozumienia we właściwym serwisie internetowym oraz składa drogą służbową meldunek pisemny o podpisaniu porozumienia, odpowiednio do:
1) Szefa Sztabu Generalnego,
2) Dowódcy Generalnego,
3) Dowódcy Operacyjnego,
4) Szefa Inspektoratu Wsparcia,
5) Dowódcy WOT,
6) Dowódcy GW,
7) Komendanta Głównego ŻW,
8) właściwego przełożonego, jeśli nie jest nim przełożony, o którym mowa w pkt 1-7
- niezwłocznie po zawarciu porozumienia.
2. Radca prawny jednostki wojskowej (lub podmiot sprawujący obsługę prawną jednostki wojskowej) dokonuje bieżącej oceny zgodności podpisanych porozumień z przepisami prawa.
§ 12. Kierownik jednostki lub komórki organizacyjnej właściwej w zakresie prowadzenia współpracy z partnerami społecznymi, poza zadaniami wynikającymi z § 7, wykonuje zadania bezpośrednio związane z zawieraniem, obowiązywaniem i rozwiązywaniem porozumień z Ministrem, w szczególności:
1) rozpatruje wnioski o podpisanie porozumień;
2) uzgadnia treść porozumień, stosownie do przepisów w sprawie opracowywania, uzgadniania, wydawania i ogłaszania aktów normatywnych oraz innych dokumentów w resorcie obrony narodowej.
§ 13. Partner społeczny będący stroną porozumienia z Ministrem przekazuje kierownikowi jednostki lub komórki organizacyjnej właściwej w zakresie prowadzenia współpracy z partnerami społecznymi, do dnia 31 marca każdego roku, informację o realizacji porozumienia w roku poprzednim w celu przeprowadzenia oceny przebiegu i wyników współdziałania. Wzór informacji o realizacji porozumienia stanowi załącznik nr 1 do niniejszych zasad współpracy.
§ 14. Porozumienia, o których mowa w § 10 i § 12, mogą być zawarte z partnerami społecznymi, którzy:
1) wystąpią z wnioskiem, uzasadnieniem wniosku i projektem porozumienia odpowiednio do dowódcy jednostki wojskowej lub Ministra;
2) w przypadku posiadania osobowości prawnej udokumentują ją aktualnym odpisem z Krajowego Rejestru Sądowego lub z innego rejestru, z wyłączeniem szkół publicznych lub niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych - w rozumieniu ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2020 r. poz. 1327);
3) dostarczą statut oraz sprawozdanie z działalności za ostatni rok, zatwierdzone przez statutowy organ nadzorczy;
4) wykażą w uzasadnieniu wniosku możliwość wywiązania się ze zobowiązań wynikających z projektu porozumienia, między innymi poprzez informacje o czasie, formach i zasięgu działania, potencjale osobowym i rzeczowym, dotychczasowych osiągnięciach, współpracy z resortem oraz planowanym rozwoju.
§ 15. 1. Partner społeczny wnioskujący o podpisanie porozumienia, poza spełnieniem wymogów, o których mowa § 14, składa pisemne oświadczenie, że:
1) nie zalega z płatnościami wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Urzędu Skarbowego;
2) zachowuje neutralność w sprawach politycznych, działa zgodnie ze statutem i innymi wewnętrznymi dokumentami;
3) nie jest wykonawcą odpłatnej umowy na rzecz resortu, z wyłączeniem umów wykonania zadań publicznych zleconych w trybie przepisów szczególnych, ani nie działa na rzecz takiego wykonawcy w odniesieniu do zawieranych i realizowanych przez niego i na jego rzecz umów z resortem;
4) nie podlega odpowiedzialności na podstawie przepisów ustawy z dnia 28 października 2002 r. o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary (Dz. U. z 2020 r. poz. 358);
5) żadna z osób znajdujących się w organach zarządzających lub nadzorczych podmiotu wnioskującego o zawarcie porozumienia:
a) nie jest wykonawcą, o którym mowa w pkt 3,
b) nie była prawomocnie skazana za przestępstwa i nie toczy się przeciwko tym osobom postępowanie karne w sprawach o przestępstwa.
2. Jeżeli w czasie trwania porozumienia wystąpią okoliczności zaprzeczające oświadczeniu, o którym mowa w ust. 1, partner społeczny jest zobowiązany do niezwłocznego powiadomienia o tym fakcie Ministra lub dowódcę jednostki wojskowej, z którym porozumienie zostało zawarte.
§ 16. 1. Porozumienie może zostać rozwiązane z zachowaniem okresu wypowiedzenia określonego w treści porozumienia, ze skutkiem na koniec miesiąca kalendarzowego.
2. Minister lub dowódca jednostki wojskowej może rozwiązać zawarte przez siebie porozumienie w trybie natychmiastowym, bez zachowania okresu wypowiedzenia - w razie naruszenia porozumienia lub wystąpienia okoliczności, o których mowa § 15 ust. 2.
3. Porozumienie zawarte przez dowódcę jednostki wojskowej nie realizowane przez okres trzech następujących po sobie lat lub realizowane niezgodnie z wytycznymi, o których mowa w § 7, podlega rozwiązaniu.
4. Dowódca jednostki wojskowej rozwiązuje porozumienie, o którym mowa w ust. 3, z zachowaniem jednomiesięcznego okresu wypowiedzenia.
§ 17. W treści porozumienia należy zawrzeć szczegółowe regulacje dotyczące zakresu odpowiedzialności związanej z jego realizacją.
§ 18. W sprawach nieuregulowanych w porozumieniu mają zastosowanie postanowienia ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1145 i 1495 oraz z 2020 r. poz. 875).
Rozdział 4
Partnerska umowa proobronna
§ 19. Po spełnieniu przez organizację pozarządową prowadzącą działalność proobronną i współpracującą z resortem, kryteriów, o których mowa w § 22 i § 23, zawierana jest partnerska umowa proobronna, zwana dalej "umową".
§ 20. Umowa określa:
1) zobowiązania resortu w zakresie umożliwiania podnoszenia kwalifikacji przez osoby będące członkami lub wolontariuszami organizacji pozarządowej, z wykorzystaniem infrastruktury oraz zasobów sprzętowych i osobowych jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych, celem budowania potencjału organizacji niezbędnego do realizacji umowy oraz ich umiejętności obronnych;
2) zobowiązania resortu do wspierania organizacji pozarządowej w realizacji statutowych przedsięwzięć na zasadach określonych w niniejszych zasadach współpracy;
3) zobowiązania organizacji pozarządowej do podnoszenia kwalifikacji swoich członków lub wolontariuszy w celu wykorzystania ich wiedzy i umiejętności obronnych do realizacji programu szkolenia uczniów oddziałów przygotowania wojskowego;
4) zobowiązania organizacji pozarządowej do angażowania się w realizację procesów związanych z upowszechnianiem umiejętności ważnych dla bezpieczeństwa państwa;
5) okres obowiązywania umowy oraz zasady jej rozwiązania.
§ 21. Wniosek o zawarcie umowy powinien zawierać:
1) oświadczenie o liczbie członków lub wolontariuszy organizacji pozarządowej posiadających umiejętności w wymienionych w § 22 obszarach szkoleniowych oraz wykaz członków i wolontariuszy organizacji, o których mowa powyżej;
2) dane w zakresie liczby członków lub wolontariuszy organizacji, w tym będących żołnierzami rezerwy, żołnierzami Wojsk Obrony Terytorialnej, uczniami uczestniczącymi w resortowych programach na rzecz obronności;
3) informacje o posiadanych przez członków i wolontariuszy uprawnieniach i kwalifikacjach państwowych i resortowych przydatnych w zakresie obronności państwa wraz z kopiami dokumentów potwierdzających te umiejętności;
4) informacje w zakresie wyposażenia jakim dysponuje organizacja;
5) informacje o potencjale szkoleniowym członków lub wolontariuszy organizacji w obszarach innych niż wymienione w § 22;
6) informacje w zakresie dotychczasowej współpracy z resortem w szczególności udziale w resortowych programach na rzecz wzmocnienia obronności państwa, przedsięwzięciach realizowanych w ramach planów współpracy oraz podpisanych porozumieniach o współpracy z dowódcami jednostek wojskowych.
§ 22. Umowa może zostać zawarta w przypadku, gdy:
1) wnioskodawca przedstawi oświadczenie o posiadaniu umiejętności instruktorskich w niżej wymienionych obszarach szkoleniowych:
a) musztra,
b) szkolenie strzeleckie,
c) szkolenie medyczne,
d) szkolenie logistyczne,
e) łączność,
f) obrona przed bronią masowego rażenia,
g) szkolenie inżynieryjno-saperskie,
h) powszechna obrona przeciwlotnicza,
i) wychowanie fizyczne,
j) terenoznawstwo,
k) taktyka,
l) rozpoznanie, m)poszukiwanie i ratownictwo,
n) bezpieczeństwo informatyczne;
2) umiejętności, o których mowa w pkt 1, posiada, co najmniej:
a) 10 członków lub wolontariuszy organizacji liczącej do 100 członków lub wolontariuszy w minimum dwóch obszarach szkoleniowych,
b) 20 członków lub wolontariuszy organizacji liczącej do 200 członków lub wolontariuszy w minimum trzech obszarach szkoleniowych,
c) 30 członków lub wolontariuszy organizacji liczącej do 300 członków lub wolontariuszy w minimum trzech obszarach szkoleniowych,
d) 40 członków lub wolontariuszy organizacji liczącej do 400 członków lub wolontariuszy w minimum trzech obszarach szkoleniowych,
e) 50 członków lub wolontariuszy organizacji liczącej powyżej 400 członków lub wolontariuszy w minimum trzech obszarach szkoleniowych.
§ 23. 1. Umowa może zostać zawarta z organizacjami pozarządowymi, które:
1) wystąpią z wnioskiem o zawarcie umowy;
2) w przypadku posiadania osobowości prawnej udokumentują ją aktualnym odpisem z Krajowego Rejestru Sądowego lub z innego rejestru, z wyłączeniem szkół publicznych lub niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych - w rozumieniu ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;
3) dostarczą statut oraz sprawozdanie z działalności za ostatni rok, zatwierdzone przez statutowy organ nadzorczy;
4) wykażą we wniosku możliwość wywiązania się ze zobowiązań wynikających z projektu umowy w oparciu o posiadane zasoby osobowe, sprzętowe i infrastrukturalne;
5) złożą pisemne oświadczenie, że zachowują neutralność w sprawach politycznych, działają zgodnie ze statutem i innymi wewnętrznymi dokumentami;
6) mają zawarte porozumienie, o którym mowa w § 10 i § 12, z dowódcą jednostki wojskowej lub Ministrem.
2. Umowa nie może zostać zawarta na okres dłuższy niż 5 lat.
3. Jeżeli w czasie trwania umowy wystąpią okoliczności, zmieniające informacje, o których mowa w ust. 1 oraz § 22, organizacja pozarządowa jest zobowiązana do niezwłocznego powiadomienia o tym fakcie Ministra.
§ 24. Przedmiotem umowy nie może być, regulowane odrębnymi przepisami i umowami, zlecanie zadań publicznych, nieodpłatne przekazywanie mienia ruchomego Skarbu Państwa będącego w użytkowaniu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych oraz inne zobowiązania o charakterze finansowym.
§ 25. Wnioski o podpisanie umowy rozpatruje kierownik jednostki lub komórki organizacyjnej właściwej w zakresie prowadzenia współpracy z partnerami społecznymi, który w szczególności:
1) w razie potrzeby uzgadnia treść umowy z Szefem Sztabu Generalnego, Dowódcą Generalnym, Dowódcą Operacyjnym, Szefem Inspektoratu Wsparcia, Dowódcą GW, Dowódcą WOT oraz Komendantem Głównym ŻW;
2) uzyskuje opinię od dowódców jednostek wojskowych z którymi organizacja pozarządowa współpracuje;
3) opracowuje projekt umowy;
4) przesyła umowę poprzez Sekretarza Stanu, w uzgodnionym trybie, do podpisu przez Ministra.
§ 26. Kierownik jednostki lub komórki organizacyjnej właściwej w zakresie prowadzenia współpracy z partnerami społecznymi:
1) zamieszcza treść podpisanej umowy we właściwym serwisie internetowym;
2) prowadzi ewidencję zawartych umów.
§ 27. W treści umowy należy zawrzeć szczegółowe regulacje dotyczące zakresu odpowiedzialności związanej z jej realizacją.
§ 28. 1. Umowa może zostać rozwiązana z zachowaniem okresu wypowiedzenia określonego w treści umowy, ze skutkiem na koniec miesiąca kalendarzowego.
2. Minister może rozwiązać zawartą umowę w trybie natychmiastowym, bez zachowania okresu wypowiedzenia - w razie naruszenia postanowień umowy.
§ 29. W sprawach nieuregulowanych w umowie mają zastosowanie postanowienia ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.
§ 30. Radca prawny lub podmiot sprawujący obsługę prawną jednostki lub komórki organizacyjnej właściwej w zakresie prowadzenia współpracy z partnerami społecznymi dokonuje bieżącej oceny zgodności podpisanych umów z przepisami prawa.
§ 31. Organizacja pozarządowa, z którą zawarto umowę, przekazuje kierownikowi jednostki lub komórki organizacyjnej właściwej w zakresie prowadzenia współpracy z partnerami społecznymi do dnia 31 marca każdego roku informację o realizacji umowy w roku poprzednim w celu przeprowadzenia oceny jej realizacji.
Rozdział 5
Planowanie współpracy z partnerami społecznymi
§ 32. Dokumentem, w którym ujmowane są przedsięwzięcia podmiotów wskazanych w § 2 pkt 1 i 2 oraz inicjatywy skierowane do partnerów społecznych realizowane przez jednostki wojskowe w ramach własnej działalności jest plan współpracy.
§ 33. Planowanie współpracy obejmuje rozpatrzenie wniosków partnerów społecznych do planów współpracy oraz zaplanowanie przez dowódcę jednostki wojskowej własnych inicjatyw realizowanych na rzecz lub we współpracy z partnerami społecznymi, które zostaną zamieszczone w planie współpracy. Wzór wniosku do planu współpracy jednostki wojskowej z partnerami społecznymi stanowi załącznik nr 2 do niniejszych zasad współpracy.
§ 34. Dowódca jednostki wojskowej przyjmując wniosek partnera społecznego do planu współpracy, winien uzyskać od wnioskodawcy informację, jakie korzyści dla obronności państwa przyniesie przedsięwzięcie, o wsparcie którego partner społeczny występuje oraz jaki jest szacunkowy koszt planowanego przedsięwzięcia po stronie organizatora, a następnie dokonać oceny zasadności i możliwości udzielenia wsparcia na podstawie zapisów niniejszych zasad współpracy oraz wytycznych, o których mowa w § 7, przy zachowaniu adekwatnej do rangi przedsięwzięcia proporcjonalności kosztów po stronie resortu.
§ 35. W procesie planowania współpracy priorytetowo należy uwzględniać przedsięwzięcia realizowane w ramach projektów resortowych realizowanych na rzecz wzmocnienia obronności państwa oraz projektów koordynowanych i nadzorowanych przez resort lub własnych projektów dedykowanych partnerom społecznym pod warunkiem, że nie wpłyną one na ograniczenia działalności bieżącej jednostek organizacyjnych przez nich kierowanych. Przedsięwzięcia te wskazane są w wytycznych, o których mowa w § 7.
§ 36. Dowódca jednostki wojskowej planuje potrzeby związane z realizacją przedsięwzięć partnerów społecznych w przewidywanych limitach sprzętu wojskowego, środków materiałowych jak również zapotrzebowaniach na obiekty szkoleniowe.
§ 37. Zasady udziału wojskowej asysty honorowej w przedsięwzięciach partnerów społecznych regulowane są w przepisach dotyczących ceremoniału wojskowego.
§ 38. Limit środków bojowych niezbędny do zabezpieczenia przedsięwzięć, o których mowa w § 37, oraz środki bojowe do zabezpieczenia przedsięwzięć partnerów społecznych ujętych w planie współpracy pozostaje w dyspozycji kierownika jednostki lub komórki organizacyjnej właściwej w zakresie współpracy z partnerami społecznymi.
§ 39. Limity środków bojowych, o których mowa w § 38, przydzielane są zgodnie z procedurą zatwierdzoną przez Sekretarza Stanu.
§ 40. 1. Plan współpracy z partnerami społecznymi opracowuje się w roku poprzedzającym realizację współpracy na podstawie wniosków partnerów społecznych oraz inicjatyw własnych dowódcy jednostki wojskowej, a także inicjatyw innych dowódców jednostek, z zachowaniem następujących terminów:
1) do dnia 10 września - dowódca jednostki wojskowej:
a) przyjmuje od partnerów społecznych wnioski do planu współpracy,
b) planuje własne inicjatywy,
c) przyjmuje zgłoszenia inicjatyw dowódców innych jednostek;
2) do dnia 30 września dowódca jednostki wojskowej bezpośrednio podległej przesyła drogą służbową plany współpracy jednostki odpowiednio do Szefa Sztabu Generalnego, Dowódcy Generalnego, Dowódcy Operacyjnego, Dowódcy WOT, Szefa Inspektoratu Wsparcia, Dowódcy GW lub Komendanta Głównego ŻW.
3) do dnia 30 listopada - Dowódca Generalny, Dowódca Operacyjny, Szef Inspektoratu Wsparcia po akceptacji Szefa Sztabu Generalnego oraz Szef Sztabu Generalnego zbiorczo za jednostki bezpośrednio mu podporządkowane, Dowódca WOT, Dowódca GW i Komendant Główny ŻW przesyłają uzgodnione z kierownikiem jednostki lub komórki organizacyjnej właściwej w zakresie współpracy z partnerami społecznymi, plany współpracy do zatwierdzenia Sekretarzowi Stanu.
2. Po zatwierdzeniu plany przekazywane są do wykonania osobom, o których mowa w ust. 1 pkt 3.
3. Po otrzymaniu zatwierdzonych planów umieszcza się je niezwłocznie we właściwych serwisach internetowych oraz rozsyła do podległych jednostek organizacyjnych w celu realizacji.
§ 41. 1. Dokonywanie korekt w zatwierdzonych planach współpracy jest możliwe w przypadku istotnych zmian w zakresie wsparcia logistycznego ponad uzgodniony zakres tego wsparcia lub ujęcia w planie dodatkowego przedsięwzięcia. Zmiany w planach dotyczące przesunięć terminów lub miejsca realizowanych przedsięwzięć nie wymagają korekty planu a jedynie uwzględnienia w zawieranych umowach cywilnoprawnych, o których mowa w § 47, podpisanych pomiędzy dowódcą jednostki i partnerem społecznym.
2. Dowódca Generalny, Dowódca Operacyjny, Szef Inspektoratu Wsparcia po akceptacji Szefa Sztabu Generalnego oraz Szef Sztabu Generalnego zbiorczo za jednostki bezpośrednio mu podporządkowane, Dowódca WOT, Dowódca GW, Komendant Główny ŻW przesyła do Sekretarza Stanu propozycje korekty planu współpracy do zatwierdzenia.
3. Po zatwierdzeniu korekty planu współpracy, Sekretarz Stanu przesyła ją do właściwego dowódcy lub komendanta, który wprowadza stosowną zmianę do planu współpracy zamieszczonego we właściwym serwisie internetowym.
§ 42. Korekta planu współpracy z partnerami społecznymi na rok bieżący jest opracowywana na podstawie wniosków partnerów społecznych oraz inicjatyw własnych dowódcy jednostki wojskowej w następujących terminach:
1) do dnia 31 maja - dowódca jednostki wojskowej przyjmuje od partnerów społecznych wnioski do korekty planu współpracy;
2) do dnia 15 czerwca - dowódca jednostki wojskowej bezpośrednio podległej przesyła drogą służbową korekty planów współpracy jednostek, odpowiednio do Szefa Sztabu Generalnego, Dowódcy Generalnego, Dowódcy Operacyjnego, Dowódcy WOT, Szefa Inspektoratu Wsparcia, Dowódcy GW lub Komendanta Głównego ŻW;
3) do dnia 30 czerwca - Dowódca Generalny, Dowódca Operacyjny, Szef Inspektoratu Wsparcia po akceptacji Szefa Sztabu Generalnego oraz Szef Sztabu Generalnego zbiorczo za jednostki bezpośrednio mu podległe, Dowódca WOT, Dowódca GW, Komendant Główny ŻW przesyła do Sekretarza Stanu propozycje korekty planu współpracy do zatwierdzenia.
§ 43. Wnioski do planu współpracy oraz wnioski o korektę planu współpracy muszą zawierać, między innymi, następujące informacje:
1) szczegółowy zakres i rodzaj oczekiwanego od resortu merytorycznego i logistycznego wsparcia przedsięwzięcia z uwzględnieniem bezpłatnej i odpłatnej jego formy;
2) nazwę jednostki wojskowej lub innej jednostki organizacyjnej, z którą wnioskodawca wstępnie ustalił wsparcie przedsięwzięcia;
3) źródła finansowania przedsięwzięcia oraz szacunkowy koszt jego realizacji po stronie organizatora;
4) nazwy współorganizatorów;
5) przewidywaną liczbę i grupę docelową uczestników;
6) planowane działania promocyjne;
7) planowane korzyści dla obronności państwa;
8) potwierdzenie złożenia wniosku o przyznanie limitu na środki bojowe, w przypadku realizacji przedsięwzięć, o których mowa w § 37.
§ 44. 1. Do dnia 15 marca, Dowódca Generalny, Dowódca Operacyjny, Szef Inspektoratu Wsparcia poprzez Szefa Sztabu Generalnego oraz Szef Sztabu Generalnego zbiorczo za jednostki bezpośrednio mu podporządkowane, Dowódca WOT, Dowódca GW i Komendant Główny ŻW, przesyłają informacje o wynikach współpracy z partnerami społecznymi w roku minionym w podległych jednostkach organizacyjnych do kierownika jednostki lub komórki organizacyjnej właściwej w zakresie prowadzenia współpracy z partnerami społecznymi, w celu przedstawienia Ministrowi sprawozdania z realizacji programu współpracy za rok miniony. Wzór informacji o wynikach współpracy z partnerami społecznymi stanowi załącznik nr 3 do niniejszych zasad współpracy.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1, obejmuje między innymi: realizację porozumień dowódców i planu współpracy, dane liczbowe dotyczące zawartych porozumień, wsparcia merytorycznego i logistycznego, o którym mowa w § 45 i § 46, udostępniania nieruchomości lub ich części oraz wnioski dotyczące współpracy z partnerami społecznymi.
Rozdział 6
Merytoryczne i logistyczne wspieranie inicjatyw partnerów społecznych
§ 45. 1. Podstawą udzielania wsparcia merytorycznego i logistycznego dla inicjatyw partnerów społecznych są plany współpracy, o których mowa w § 40.
2. Wsparcie merytoryczne i logistyczne obejmuje między innymi: pomoc organizacyjną, aktywne uczestnictwo przedstawicieli resortu w przedsięwzięciach partnera społecznego, udostępnianie sprzętu wojskowego i powszechnego użytku, w tym środków transportowych, pomieszczeń, poligonów, hal sportowych, strzelnic oraz innych nieruchomości lub ich części niezbędnych do realizacji inicjatyw uwzględnionych w planie współpracy, a także udział żołnierzy w tych inicjatywach.
§ 46. Wsparcie inicjatyw nie ujętych w planie współpracy może być udzielone, na wniosek partnera społecznego, tylko w sytuacjach uzasadnionych potrzebami Sił Zbrojnych lub ważnymi względami społecznymi w zakresie celów współpracy wymienionych w § 3, odpowiednio za zgodą Szefa Sztabu Generalnego, Dowódcy Generalnego, Dowódcy Operacyjnego, Szefa Inspektoratu Wsparcia, Dowódcy WOT, Dowódcy GW lub Komendanta Głównego ŻW, a w odniesieniu do udostępniania nieruchomości dodatkowo wymagana jest zgoda kierownika komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej do spraw infrastruktury.
§ 47. 1. Udostępnianie partnerom społecznym sprzętu wojskowego i powszechnego użytku odbywa się odpłatnie lub nieodpłatnie, na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej z właściwymi komórkami i jednostkami organizacyjnymi resortu w przypadku udostępnienia sprzętu bez udziału żołnierzy i pracowników resortu.
2. Udostępnianie partnerom społecznym nieruchomości lub ich części znajdujących się w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi realizowane jest na podstawie zarządzenia Ministra Obrony Narodowej Nr 22/MON z dnia 7 lipca 2016 r. w sprawie sposobu zarządzania nieruchomościami przeznaczonymi na zakwaterowanie oraz właściwości organów wojskowych i norm rozmieszczenia (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 122).
§ 48. Dowódcy jednostek wojskowych posiadający w swoich strukturach kluby wojskowe oraz dowódcy jednostek wojskowych prowadzący działalność kulturalną mogą w miarę posiadanych możliwości:
1) partnerom społecznym, zrzeszającym młodzież, kombatantów, weteranów działań poza granicami państwa i byłych żołnierzy zawodowych,
2) szkołom z oddziałami przygotowania wojskowego i szkołom realizującym innowacyjne rozwiązania programowe w dziedzinie obronności państwa
- umożliwić nieodpłatne korzystanie z pomieszczeń klubowych w celu przeprowadzenia doraźnych przedsięwzięć wynikających z ich działalności statutowej, a także imprez kulturalnych, oświatowych, edukacyjnych i charytatywnych, z wyłączeniem zbiórek publicznych - bez konieczności zawierania umowy cywilnoprawnej i ujmowania przedsięwzięcia w planie współpracy.
§ 49. 1. Nieruchomości Skarbu Państwa lub ich części znajdujące się w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi, za zgodą Szefa Sztabu Generalnego, Dowódcy Generalnego, Dowódcy Operacyjnego, Szefa Inspektoratu Wsparcia, Dowódcy WOT, Dowódcy GW lub Komendanta Głównego ŻW, mogą być, w miarę możliwości, oddane w użyczenie na działalność statutową, w tym siedziby organizacji pozarządowych prowadzących działalność statutową w zakresie obronności państwa - na podstawie umowy użyczenia, zawartej przez szefa właściwego terytorialnie zarządu infrastruktury.
2. Dowódca jednostki wojskowej wykorzystujący nieruchomość do realizacji zadań służbowych opiniuje wnioski współpracujących z nim terenowych struktur organizacji pozarządowych prowadzących działalność statutową w zakresie obronności państwa o zawarcie umowy użyczenia na działalność statutową, w tym na siedziby tych organizacji.
3. W przypadku użyczenia nieruchomości dla terenowych struktur organizacji pozarządowej wymienionych w statuach tych organizacji, z którymi zawarto stosowną umowę, wymagane jest przekazanie informacji do komórek właściwych w sprawach współpracy.
§ 50. Wykonywanie specjalistycznych usług wojskowych na rzecz podmiotów zewnętrznych realizowane jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1453).
§ 51. Przekazania mienia ruchomego Skarbu Państwa będącego we władaniu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych realizowane jest na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. z 2020 r. poz. 231 i 284).
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3