Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2020-04-28 do 2022-01-01
Wersja archiwalna od 2020-04-28 do 2022-01-01
archiwalny
DECYZJA NR 59/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 27 kwietnia 2020 r.
zmieniająca decyzję w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych
Na podstawie art. 2 pkt 10 i art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 196) oraz § 1 pkt 8 lit. a-c i § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933) ustala się, co następuje:
§ 1. W decyzji Nr 202/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 czerwca 2016 r. w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 112 i 166, z 2017 r. poz. 44 i 245, z 2018 r. poz. 144 oraz z 2019 r. poz. 21 i 184) wprowadza się w następujące zmiany:
1) w § 2:
a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2) zestawienia potrzeb rzeczowych - zestawienia propozycji zadań rzeczowych, w zakresie o którym mowa w pkt 1 sporządzane w terminach, na zasadach i według wzorów określonych w wytycznych Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych dotyczących systemu planowania zasobów, usług i robót budowlanych w resorcie brony narodowej, stanowiących podstawę aktualizacji centralnych planów rzeczowych w roku planistycznym;",
b) w pkt 3 w lit. h średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. i w brzmieniu:
"i) inwestycji budowlanych, ściśle powiązanych z pozyskiwanym SpW i przeznaczonych do montażu lub funkcjonowania SpW, w przypadku, gdy wchodzą w zakres zadań, o których mowa w lit a-g, i stanowiących wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych;",
c) w pkt 5 w lit. d średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. e w brzmieniu:
"e) inwestycji budowlanych, ściśle powiązanych z pozyskiwanym SpW i przeznaczonych do montażu lub funkcjonowania SpW, w przypadku, gdy wchodzą w zakres zadań, o których mowa w lit. a i b, i stanowiących wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych;",
d) pkt 13 otrzymuje brzmienie:
"13) szef instytucji centralnie realizującej zadania rzeczowe:
a) w obszarze modernizacji technicznej - Szef Inspektoratu Uzbrojenia,
b) w obszarze środków materiałowych - Szef Inspektoratu Uzbrojenia oraz Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, zgodnie z uzgodnionym pomiędzy nimi podziałem kompetencji w zakresie pozyskiwania;",
e) pkt 17 otrzymuje brzmienie:
"17) SpW - sprzęt wojskowy, o którym mowa w art. 2 pkt 8a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843), a także urządzenia i sprzęt nabywany przez podmioty wojskowej służby zdrowia;",
f) po pkt 19 dodaje się pkt 20-33 w brzmieniu:
"20) wniosek inwestycyjny - dokument inicjujący proces realizacji zadania rzeczowego (lub jego części) o charakterze budowlanym wynikający z określonej we właściwym dokumencie potrzeby, opisujący ją w sposób wystarczający do identyfikacji infrastruktury niezbędnej dla jej zaspokojenia, a także sporządzenia dokumentacji technicznej;
21) inwestor - realizator zadania rzeczowego, a w przypadku infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do jej montażu lub funkcjonowania SpW - jego części, o charakterze budowlanym, ujętego we właściwym centralnym planie rzeczowym;
22) Lista priorytetów inwestycyjnych - zhierarchizowaną listę zadań inwestycyjnych usystematyzowaną według kolejności ujmowania w Planie Inwestycji Budowlanych;
23) Komisja Inwestycyjna - organ kolegialny, powołany przez Ministra Obrony Narodowej, wspierający proces planowania inwestycji budowlanych;
24) wartość szacunkowa - przybliżona wartość zadania rzeczowego z obszaru inwestycji budowlanych (pozyskiwanego SpW), ustalona na etapie przygotowania tego zadania do realizacji z uwzględnieniem podatku od towarów i usług;
25) administrator - jednostkę organizacyjną resortu obrony narodowej realizującą zadania w zakresie zakwaterowania na terenie garnizonu, której zarządca nieruchomości wojskowej przekazał protokolarnie nieruchomości do administrowania w określonym zakresie i otrzymała pełnomocnictwo zarządcy nieruchomości wojskowej do wykonywania czynności w jego imieniu oraz samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej (instytuty badawcze), utworzone przez Ministra Obrony Narodowej, używające nieruchomości znajdujących się w trwałym zarządzie zarządcy nieruchomości wojskowej, na podstawie umowy o przekazaniu nieruchomości w bezpłatne użytkowanie;
26) Program NSIP - Program Inwestycji NATO w Dziedzinie Bezpieczeństwa;
27) realizator - podmiot wskazany w centralnym planie rzeczowym jako wykonawca zadania rzeczowego;
28) wniosek inwestycyjny uczelni wojskowej - dokument inicjujący proces identyfikacji infrastruktury niezbędnej do zaspokojenia określonych potrzeb operacyjnych, wynikający z rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 marca 2019 r. w sprawie przyznawania, rozliczania i przekazywania środków finansowych na realizację inwestycji związanych z kształceniem oraz działalnością naukową (Dz. U. poz. 533, z późn. zm.);
29) inwestycje uczelni wojskowych - inwestycje budowlane oraz zakupy inwestycyjne finansowane lub dofinansowane ze środków dotacji celowej, przyznanej na podstawie art. 365 pkt 4 lit. a ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r. poz. 85), w terminie i trybie wynikającym z rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 marca 2019 r. w sprawie przyznawania, rozliczania i przekazywania środków finansowych na realizację inwestycji związanych z kształceniem oraz działalnością naukową (Dz. U. poz. 533);
30) zarządca - właściwą terytorialnie jednostkę organizacyjną resortu obrony narodowej władającą nieruchomością wojskową w formie trwałego zarządu lub na podstawie innego tytułu prawnego;
31) dokumentacja techniczna - zespół dokumentów zawierających niezbędne dane techniczne, które umożliwiają wykonanie określonego obiektu infrastruktury;
32) użytkownik - podmiot odpowiedzialny za użytkowanie nieruchomości zgodnie z jej przeznaczeniem;
43) wartość kosztorysowa - wartość zadania rzeczowego określona na podstawie zestawienia rzeczywistych kosztów wykonania zadania lub podpisanej umowy na wykonanie robót budowlanych.";
2) w § 3 w ust. 1:
a) w pkt 3 w lit. a tiret pierwsze otrzymuje brzmienie:
"- określeniu możliwości finansowania zadań i ich zgodności pod względem merytorycznym i finansowym z programami rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, programami operacyjnymi oraz zatwierdzonymi wnioskami w sprawie pozyskania nowego sprzętu wojskowego oraz wytycznymi Ministra Obrony Narodowej do planowania budżetowego w resorcie obrony narodowej,",
b) w pkt 9 lit. d otrzymuje brzmienie:
"d) uczestniczą w procesie opracowania danych uzupełniających niezbędnych do przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówień dla zadań rzeczowych;",
c) po pkt 9 dodaje się pkt 10-12 w brzmieniu:
"10) beneficjent - w zakresie swoich kompetencji:
a) opiniuje wniosek inwestycyjny w zakresie zgodności określonych w nim potrzeb rzeczowych, a w szczególności: z programami rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, programami operacyjnymi oraz zatwierdzonymi wnioskami w sprawie pozyskania nowego SpW oraz innych przedmiotów i urządzeń,
b) może składać wniosek inwestycyjny,
c) zatwierdza wniosek inwestycyjny,
d) zatwierdzony wniosek inwestycyjny przesyła do Zarządu Planowania i Programowania Rozwoju Sił Zbrojnych P5 (ZPiPR - P5);
11) użytkownik:
a) przygotowuje oraz przesyła wniosek inwestycyjny do zaopiniowania,
b) na każdym etapie procedowania wniosku inwestycyjnego oraz realizacji inwestycji, współpracuje z właściwymi podmiotami opiniującymi oraz realizującymi inwestycję;
12) inwestor, a w przypadku jego wyznaczenia - inwestor zastępczy:
a) dokonuje wyceny szacunkowej oraz proponuje wstępne ramy czasowe realizacji inwestycji,
b) sporządza i zatwierdza Program Inwestycji (PI),
c) odpowiada za realizację procesu budowlanego dotyczącego zadania rzeczowego (lub jego części) ujętego we właściwym centralnym planie rzeczowym,
d) sporządza informacje o realizacji zadań rzeczowych.";
3) w § 4:
a) w ust. 1 w pkt 13 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 14 w brzmieniu:
"14) Lista priorytetów inwestycyjnych, zatwierdzona przez Ministra Obrony Narodowej.",
b) w ust. 9 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
"9. W terminie do dnia 5 maja roku przedplanowego, a w odniesieniu do Planu Inwestycji Budowalnych, w przypadku niemożliwości dochowania tego terminu, w terminie 14 dni roboczych od dnia zatwierdzenia Listy priorytetów inwestycyjnych, Szef ZPR - P8 przekaże:",
c) po ust. 9 dodaje się ust. 9a w brzmieniu:
"9a. W przypadku braku zatwierdzenia przez Ministra Obrony Narodowej w ciągu 14 dni od dnia przedłożenia Listy priorytetów inwestycyjnych, Szef ZPR-P8 opracuje wstępny projekt Planu Inwestycji Budowlanych na podstawie Listy priorytetów inwestycyjnych zaakceptowanej przez Przewodniczącego Komisji Inwestycyjnej.",
d) w ust. 13 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
"13. Centralne plany rzeczowe, z zastrzeżeniem ust. 17, sporządza się z wyodrębnieniem zadań przewidywanych do sfinansowania w ramach:",
e) po ust. 16 dodaje się ust. 17 i 18 w brzmieniu:
"17. W projektach Planów Inwestycji Budowlanych oraz Planach Inwestycji Budowlanych dotyczących roku planistycznego oraz roku następującego po roku planistycznym, zadania nierozpoczęte ujmowane są według wartości ustalonej na podstawie PI, a w przypadku zadań nowowprowadzanych z Listy priorytetów inwestycyjnych, na które do momentu sporządzenia projektu Planu Inwestycji Budowlanych nie opracowano PI - do czasu sporządzenia PI, według wartości określonej we wniosku inwestycyjnym lub wniosku inwestycyjnym uczelni wojskowej.
18. W odniesieniu do drugiego i kolejnych lat następujących po roku planistycznym, w Planach Inwestycji Budowlanych dopuszcza się ujmowanie zadań rzeczowych oraz zagregowanych obszarów inwestycyjnych, według wartości szacunkowej.";
4) w § 7 w ust. 3 pkt 6 otrzymuje brzmienie:
"6) Organizatorom, Gestorom, beneficjentom, organom planującym oraz Agencji Mienia Wojskowego (AMW) - wyciągi z centralnych planów rzeczowych, w częściach ich dotyczących;";
5) w § 10 po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
"3a. W terminie do 5 dni roboczych od uzgodnienia przez Dyrektora Departamentu Budżetowego wniosku w sprawie korekty w centralnym planie rzeczowym, w zakresie dotacji celowej dotyczącej danego roku budżetowego, skutkujący zmniejszeniem wartości poszczególnej umowy dotacyjnej, właściwie merytoryczna komórka organizacyjna MON lub jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej przedkłada do uzgodnienia do Departamentu Budżetowego stosowny projekt aneksu do umowy.";
6) w § 11:
a) po ust. 3 dodaje się ust. 3a i 3b w brzmieniu:
"3a. Niezależnie od postanowień ust. 1, nie stanowi korekty Planu Inwestycji Budowlanych:
1) aktualizacja wartości zadania rzeczowego:
a) do poziomu kwoty wskazanej w zestawieniu kosztów zadania rzeczowego, sporządzonego w ramach opracowywanej dokumentacji projektowo-kosztorysowej,
b) będącej wynikiem zawarcia przez inwestora lub inwestora zastępczego umowy z wykonawcą
- o ile zmiana ta nie powoduje wzrostu wartości zadania rzeczowego;
2) zmiana nazwy lub numeru zadania rzeczowego, która nie wynika ze zmiany zakresu rzeczowego;
3) aktualizacja wartości kosztorysowej wynikająca z decyzji Komitetu Inwestycyjnego NATO;
4) zmiana terminu realizacji zadania rzeczowego, która wynika ze stopnia zaawansowania jego realizacji;
5) uruchomienie rezerwy, o której mowa w § 28 ust. 2, na podstawie protokołu konieczności;
6) zmiana beneficjenta lub użytkownika;
7) przesunięcie pomiędzy zadaniami rzeczowymi limitów wydatków.
3b. Zmiany, o których mowa w ust. 3a pkt 4 i 7, inwestor uzgadnia z właściwym beneficjentem dołączając stosowne uzasadnienie, beneficjent rozpatruje propozycje zmian w terminie 3 dni roboczych od dnia ich otrzymania.",
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
"4. Wniosek inwestora dotyczący zmian, o których mowa w ust. 1 i 3a, w zakresie Planu Inwestycji Budowlanych, przesłany drogą służbową, wraz z załączonym uzgodnieniem, o którym mowa w ust. 3b, rozpatrywany jest przez ZPR-P8, w terminie 7 dni roboczych od dnia jego otrzymania. O złożeniu wniosku inwestor informuje Organizatora i beneficjenta w części ich dotyczącej.";
7) w § 13 po ust. 4 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
"5. W odniesieniu do Planu Inwestycji Budowlanych rezerwę zadaniową stanowią zadania rzeczowe, dla których opracowano PI, a które nie zostały włączone do Planu Inwestycji Budowlanych w danym roku planistycznym.";
8) w § 14 w ust. 1 w pkt 3 skreśla się wyrazy "oraz załączniku Nr 20 (dla Planu inwestycji budowlanych i Planu inwestycji NSIP)";
9) § 24 i 24a otrzymują brzmienie:
"§ 24.1. Proces inwestycyjny inicjowany jest sporządzeniem wniosku inwestycyjnego, dotyczącego:
1) infrastruktury niezbędnej dla zaspokojenia określonych potrzeb, w tym operacyjnych i szkoleniowych;
2) utrzymania nieruchomości w odpowiednim stanie technicznym.
2. Wniosek inwestycyjny podlega kategoryzacji, w trakcie której nadaje mu się status:
- "0" - "krytyczne", konieczne do ujęcia we właściwym centralnym planie rzeczowym, kosztem usunięcia lub przesunięcia w czasie realizacji innych zadań rzeczowych,
- "1" - "ważne", do ujęcia we właściwym centralnym planie rzeczowym kosztem wydłużenia realizacji innych zadań rzeczowych lub w ramach uzyskiwanych oszczędności,
- "2" - "potrzebne" do ujęcia we właściwym centralnym planie rzeczowym, w miarę posiadanych środków finansowych,
- "3" - "zasadne" do ewentualnego ujęcia we właściwym centralnym planie rzeczowym w późniejszym okresie planistycznym,
- "4" - "niezasadne".
3. Wzory wniosków stanowią załączniki Nr 25 i 26.
4. Wniosek inwestycyjny negatywnie zaopiniowany nie podlega dalszemu rozpatrywaniu i zwracany jest wnioskodawcy.
5. Wniosek inwestycyjny, w odniesieniu do którego organ opiniujący zgłosił uwagi, ale nie wydał opinii negatywnej zwracany jest wnioskodawcy, celem uzupełnienia (poprawy, aktualizacji, itp.).
6. Wniosek inwestycyjny może być korygowany w terminie do dnia sporządzenia Listy priorytetów inwestycyjnych. Korekta wniosku podlega procedowaniu na zasadach określonych w § 24a i 24b.
7. Korekta wniosku inwestycyjnego sporządzona po terminie, o którym mowa w ust. 6, podlega akceptacji przez Szefa ZPR-P8. Korekta taka zawiera szczegółowe uzasadnienie wraz z podaniem:
1) przyczyn dokonania zmian;
2) skutków finansowych;
3) wpływu na termin realizacji zadania rzeczowego.
8. Na każdym etapie planowania oraz realizacji zadania rzeczowego z obszaru inwestycji budowlanych, w pierwszej kolejności zakłada się wykorzystanie projektów powtarzalnych i standardowych.
9. Wniosek inwestycyjny samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, instytutu badawczego, muzeum, uczelni wojskowej, AMW w zakresie inwestycji mieszkaniowych i innych instytucji, których zadania rzeczowe o charakterze budowlanym finansowane są z dotacji przekazywanej z budżetu resortu obrony narodowej, a także SWW i SKW, po jego zatwierdzeniu przez osobę zajmującą kierownicze stanowisko w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwą do spraw infrastruktury, podlega ujęciu w Liście priorytetów inwestycyjnych, a następnie stosownie do możliwości finansowych i wykonawczych, ujęciu w Planie Inwestycji Budowlanych.
10. Wniosek inwestycyjny sporządzony przez Departament Administracyjny, po jego zatwierdzeniu przez Dyrektora Generalnego w Ministerstwie Obrony Narodowej, podlega ujęciu w Liście priorytetów inwestycyjnych, bez konieczności realizacji czynności, o których mowa w § 24d ust. 2, a następnie stosownie do możliwości finansowych i wykonawczych, inwestycję ujmuje się w Planie Inwestycji Budowlanych.
11. W odniesieniu do infrastruktury współużytkowanej przez kilku użytkowników, sporządza się jeden wniosek inwestycyjny.
§ 24a.1. Wniosek, o którym mowa w § 24 ust. 1 pkt 1, sporządzany jest przez użytkownika lub użytkowników na podstawie potrzeb wynikających w szczególności: z programu rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, programu operacyjnego lub zatwierdzonego wniosku w sprawie pozyskania nowego sprzętu wojskowego wraz z dokumentami pochodnymi (Wstępne Założenia Taktyczno-Techniczne, WTT, SW), danych uzupełniających, Programu NSIP (w zakresie zadań około pakietowych), Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, o którym mowa w ustawie z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 1445, 1572 i 2020) lub w związku z obecnością wojsk sojuszniczych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wniosek inwestycyjny może zostać sporządzony także przez beneficjenta, Gestora lub Organizatora. Do prac związanych ze sporządzeniem wniosku inwestycyjnego użytkownik może dodatkowo włączyć przedstawicieli administratora (w zakresie należącym do jego kompetencji).
2. Wniosek, o którym mowa w § 24 ust. 1 pkt 1, zawiera następujące dane:
1) proponowaną nazwę zadania lub pozycję z właściwego centralnego planu rzeczowego;
2) numer i adres kompleksu wojskowego;
3) podstawa opracowania;
4) użytkownik (użytkownicy);
5) beneficjent;
6) przeznaczenie inwestycji (budynek: sztabowy, koszarowy, biurowy, szkoleniowy, techniczno-usługowy, kuchnia, stołówka, droga, sieć wodociągowa, itp.);
7) rodzaj inwestycji (budowa, przebudowa, rozbudowa, nadbudowa, adaptacja, rozbiórka);
8) podstawowe parametry obiektu (stan osobowy, rodzaj i ilość sprzętu, rodzaj strzelnicy, pojemność zbiorników, ilość żywionych, powierzchnia placu, itp.);
9) inne informacje niezbędne do określenia zakresu rzeczowego (np. stan techniczny obiektu, usunięcie zadrzewienia, strefy ochronne);
10) uzasadnienie celowości realizacji inwestycji;
11) charakter inwestycji w kontekście powiązania z zakupem SpW (czy dotyczy SpW, czy też infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do jej montażu lub funkcjonowania SpW i określa czy zasadne jest oddzielne, czy łączne realizowanie zadania rzeczowego).
3. Wniosek, o którym mowa w § 24 ust. 1 pkt 1, opiniowany jest, stosownie do kompetencji kolejno przez:
1) administratora nieruchomości, w zakresie określenia możliwości podłączenia nieruchomości do istniejących sieci (wodociągowej, energetycznej, gazowej itp.) - w terminie 7 dni roboczych od dnia przekazania;
2) zarządcę nieruchomości, w zakresie jej stanu prawnego oraz uwarunkowań lokalizacyjnych - w terminie 3 dni roboczych od dnia przekazania;
3) pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych organu sporządzającego wniosek - w zakresie wymaganej klauzuli tajności oraz stopnia świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego dla wykonawcy, w tym określenie odpowiedniego poziomu poświadczeń bezpieczeństwa dla personelu realizującego zadania - w terminie 3 dni roboczych od dnia przekazania;
4) szefa właściwego węzła łączności lub teleinformatycznego, w zakresie odziaływania na resortową sieć telekomunikacyjną - w terminie 3 dni roboczych od dnia przekazania.
4. Po uzyskaniu opinii, o których mowa w ust. 3, a także w § 25 ust. 3 i § 25a ust. 2, wniosek jest opiniowany pod względem zgodności z dokumentami, programami i wnioskami, o których mowa w ust. 1, oraz jest zatwierdzany odpowiednio przez:
1) właściwego beneficjenta;
2) osobę zajmującą kierownicze stanowisko w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwą do spraw infrastruktury:
a) w zakresie jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej bezpośrednio podległych Ministrowi Obrony Narodowej, z wyjątkiem instytucji, których wniosek akceptuje beneficjent,
b) w zakresie wojsk sojuszniczych stacjonujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dla których realizacja inwestycji nie będzie odbywała się w ramach Programu NSIP;
3) Dyrektora Generalnego w Ministerstwie Obrony Narodowej, w zakresie planowanych do wykonania zadań inwestycyjnych na nieruchomościach, dla których sprawuje stały zarząd.
5. Po zatwierdzeniu wniosku inwestycyjnego przez właściwą osobę określoną w ust. 4, wniosek inwestycyjny podlega przekazaniu do ZPiPR - P5, który uzgadnia go z właściwym Organizatorem oraz Gestorem, w odniesieniu do zadań związanych z pozyskaniem SpW, w zakresie zgodności z dokumentami, programami i wnioskami, o których mowa w ust. 1. W ramach uzgodnień, Organizator w szczególności kategoryzuje wniosek inwestycyjny i określa poziom istotności dla bezpieczeństwa państwa wraz z możliwością zastosowania art. 4 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych. W sytuacji, gdy beneficjent lub komórki wewnętrzne tego beneficjenta pełnią także funkcję Gestora lub Organizatora, kategoryzacja wniosku oraz określenie poziomu istotności dla bezpieczeństwa państwa wraz z możliwością zastosowania art. 4 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych, następuje na etapie zatwierdzania wniosku inwestycyjnego.
6. Po uzyskaniu uzgodnienia, o którym mowa w ust. 5, wniosek podlega przekazaniu do właściwego inwestora lub inwestora zastępczego, a także do wiadomości przełożonego tego inwestora albo inwestora zastępczego, który w terminie 21 dni roboczych od dnia jego otrzymania:
1) jednokrotnie opiniuje wniosek inwestycyjny w zakresie jego przydatności do opracowania PI, a w przypadku wydania opinii negatywnej, szczegółowo ją uzasadnia, enumeratywnie wskazując informacje wymagające uzupełnienia;
2) dokonuje oceny branżowej z zakresu służb materiałowych i technicznych pod kątem rozwiązań technicznych i organizacyjnych, takich jak niezbędna ilość stanowisk warsztatowych, wielkość powierzchni magazynowej, placów manewrowych, współczynników heksogenowych;
3) ocenia możliwości kompensowania wnioskowanych potrzeb rzeczowych, uprzednio dostarczonymi zdolnościami generowanymi, w szczególności poprzez funkcjonującą infrastrukturę;
4) przygotowuje, z wykorzystaniem dostępnych narzędzi elektronicznego (programowego) wsparcia i rekomenduje propozycję infrastrukturalnego zabezpieczenia potrzeb określonych we wniosku, z przedstawieniem możliwych wariantów technologicznych;
5) wstępnie określa dodatkowe zamierzenia dotyczące infrastruktury towarzyszącej, a w szczególności drogi i sieci;
6) określa wartość szacunkową oraz szacunkowy termin realizacji inwestycji w tym infrastruktury towarzyszącej;
7) przekazuje informacje o możliwości zastosowania rozwiązań powtarzalnych.
7. Niezależnie od czynności podejmowanych przez inwestora, o których mowa w ust. 6, jego przełożony, stosownie do potrzeb:
1) dokonuje oceny branżowej z zakresu służb materiałowych i technicznych pod kątem rozwiązań technicznych i organizacyjnych, takich jak niezbędna ilość stanowisk warsztatowych, wielkość powierzchni magazynowej, placów manewrowych, współczynników heksogenowych;
2) dokonuje oceny możliwości kompensowania wnioskowanych potrzeb rzeczowych, uprzednio dostarczonymi zdolnościami generowanymi, w szczególności poprzez funkcjonującą infrastrukturę.
8. Po określeniu wartości szacunkowej, wniosek podlega rozpatrzeniu przez Komisję Inwestycyjną.
9. Beneficjent, w ramach opiniowania, o którym mowa w ust. 4:
1) dokonuje oceny proponowanych rozwiązań według właściwości;
2) może proponować rozwiązania techniczne i organizacyjne, takie jak niezbędna ilość stanowisk warsztatowych, wielkość powierzchni magazynowej, placów manewrowych;
3) może oceniać możliwości kompensowania wnioskowanych potrzeb rzeczowych, uprzednio dostarczonymi zdolnościami generowanymi, w szczególności poprzez funkcjonującą infrastrukturę.
10. Czynności, o których mowa w ust. 4, 5 i 7, wykonywane są w terminie 14 dni roboczych od dnia otrzymania wniosku. Wniosek niezaakceptowany lub negatywnie zaopiniowany podlega zwrotowi, w tym samym terminie, do instytucji go przesyłającej.
11. Czynności, o których mowa w ust. 5-8, nie dotyczą wniosku, o którym mowa w § 24 ust. 9 i 10.
12. W przypadku wydania negatywnej opinii, o której mowa w ust. 6 pkt 1:
1) inwestor informuje składającego wniosek i beneficjenta o przyczynach wydania negatywnej opinii;
2) wnioskodawca w terminie 7 dni roboczych przesyła inwestorowi oraz do wiadomości beneficjenta, wymagane przez niego informacje;
3) termin, o którym mowa w ust. 6, ulega wydłużeniu o 7 dni roboczych.
13. Zadania inwestycyjne przyporządkowywane są właściwym Organizatorom zgodnie z obszarem zarządzanego systemu funkcjonalnego:
1) zadania systemu funkcjonalnego organizacji, uzupełnień i mobilizacji (obiekty: wojewódzkich sztabów wojskowych, wojskowych komend uzupełnień, biur ewidencji osobowej WP);
2) system funkcjonalny rozpoznania (obiekty: jednostek wojskowych rozpoznania, walki radioelektronicznej, zabezpieczenia geograficznego, nawigacyjno-hydrograficznego, meteorologicznego);
3) system funkcjonalny rażenia (obiekty dowództw dywizji, brygad zmechanizowanych, lekkiej piechoty i pancernych, ich pododdziałów, pułków artylerii i saperów, baz lotnictwa taktycznego, dywizjonów okrętów bojowych, dywizjonów rakietowych OP, jednostek wojsk specjalnych);
4) system funkcjonalny przetrwania i ochrony wojsk (obiekty: Żandarmerii Wojskowej, Centralnego Ośrodka Analizy Skażeń, pułków i batalionów chemicznych, pułków inżynieryjnych, dywizjonów trałowców; systemy ochrony fizycznej, technicznej, kontroli dostępu do obiektów i pomieszczeń, strażnice i systemy ppoż., wartownie, ogrodzenia);
5) system funkcjonalny logistyki (obiekty: brygad logistycznych, baz logistycznych, baz lotnictwa transportowego, komend portów i lotnisk, wojskowych oddziałów gospodarczych, oddziałów zabezpieczenia, rejonowych przedstawicielstw wojskowych, batalionów logistycznych, zaopatrzenia i remontowych, instytucji i jednostek zabezpieczenia: transportu, infrastruktury, medycznego (z wyłączeniem obiektów samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej i instytutów badawczych posiadających w swej strukturze podmiot leczniczy);
6) system funkcjonalny wsparcia dowodzenia (obiekty: centra i systemy dowodzenia, sieci łączności i teleinformatyki, węzły łączności oraz obiekty WSyD i zapasowe stanowiska kierowania obroną państwa);
7) system funkcjonalny szkolenia (obiekty: w centrach i ośrodkach szkolenia (w tym poligony), w bazach lotnictwa szkolnego, place ćwiczeń ogniowych, place ćwiczeń taktycznych, trenażery i symulatory, strzelnice bojowe i garnizonowe, obiekty sportowe i dydaktyczne).
14. Zadania rzeczowe nie wymienione w ust. 13 podlegają procedowaniu z pominięciem Organizatora.
15. Szczegółowe przyporządkowanie obszarów do poszczególnych Organizatorów określa Załącznik Nr 32 do decyzji.";
10) po § 24a dodaje się § 24b-§ 24e w brzmieniu:
"§ 24 b. 1. Wniosek, o którym mowa w § 24 ust. 1 pkt 2:
1) sporządzany jest przez inwestora, inwestora zastępczego lub zarządcę w uzgodnieniu z inwestorem, w szczególności na podstawie wniosków z protokołu z okresowej kontroli obiektu budowlanego wynikającej z przepisów prawa budowlanego lub wydanych decyzji administracyjnych;
2) zawiera następujące dane:
a) proponowana nazwa zadania,
b) lokalizacja (numer i adres kompleksu wojskowego),
c) użytkownik,
d) podstawowe parametry obiektu, takie jak: funkcja budynku (budynek sztabowy, budynek koszarowy, budynek biurowy, budynek szkoleniowy, budynek techniczno-usługowy, kuchnia, stołówka) stan osobowy, rodzaj i ilość sprzętu, rodzaj strzelnicy, pojemność zbiorników, ilość żywionych, powierzchnia placu,
e) podstawa opracowania (protokół kontroli),
f) stan techniczny obiektu oraz prace niezbędne do wykonania,
g) wartość szacunkową realizacji prac oraz harmonogram realizacji,
h) inne informacje niezbędne do określenia zakresu rzeczowego;
3) podlega przekazaniu do właściwego przełożonego inwestora, który:
a) dokonuje oceny branżowej z zakresu służb materiałowych i technicznych pod kątem rozwiązań technicznych i organizacyjnych, takich jak niezbędna ilość stanowisk warsztatowych, wielkość powierzchni magazynowej, placów manewrowych, współczynników heksogenowych,
b) akceptuje wniosek,
c) kategoryzuje wniosek.
2. Wniosek, o którym mowa w § 24 ust. 1 pkt 2, po zatwierdzeniu podlega rozpatrzeniu przez Komisję Inwestycyjną.
3. Czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 3, wykonywane są w terminie 14 dni roboczych od dnia otrzymania wniosku. Wniosek niezaakceptowany podlega zwrotowi, w tym samym terminie, do instytucji go przesyłającej.
4. Czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 3 oraz ust. 2, nie stosuje się do wniosku, o którym mowa w § 24 ust. 9 i 10.
§ 24c. 1. Komisja Inwestycyjna powoływana jest przez Ministra Obrony Narodowej.
2. Tryb pracy, przewodniczącego a także zakres odpowiedzialności przewodniczącego i osób reprezentujących komórki organizacyjne MON i jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej wchodzące w skład Komisji Inwestycyjnej, w regulaminie jej funkcjonowania, określi osoba zajmująca kierownicze stanowisko w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwa do spraw infrastruktury.
3. W skład Komisji Inwestycyjnej wchodzą przedstawiciele:
1) Organizatorów;
1) właściwego beneficjenta;
2) osoby zajmującej kierownicze stanowisko w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwej do spraw infrastruktury;
3) komórek organizacyjnych MON i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej podległych lub nadzorowanych przez Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego;
4) innych komórek organizacyjnych MON lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej według właściwości i potrzeb.
4. Komisja Inwestycyjna w terminie do dnia 30 kwietnia roku przedplanowego:
1) sporządza Listę priorytetów inwestycyjnych dla zadań o wartości szacunkowej do 2 mln zł włącznie planowanych do rozpoczęcia w roku planistycznym;
2) sporządza Listę priorytetów inwestycyjnych dla zadań o wartości szacunkowej powyżej 2 mln zł planowanych do rozpoczęcia w roku planistycznym;
3) dokonuje priorytetyzacji zadań o wartości powyżej 2 mln zł, planowanych do rozpoczęcia i ujętych w Planie Inwestycji Budowlanych w dwóch latach następujących po roku planistycznym.
5. Lista, o której mowa w ust. 4 pkt 1, zaakceptowana przez Przewodniczącego Komisji inwestycyjnej, przekazywana jest do właściwego organu planistycznego będącego właścicielem planu decentralnego.
6. Lista, o której mowa w ust. 4 pkt 2, jest akceptowana przez Przewodniczącego Komisji inwestycyjnej, a następnie niezwłocznie przesyłana do Ministra Obrony Narodowej, celem zatwierdzenia.
§ 24d. 1. W terminie do 14 dni od dnia zatwierdzenia Listy priorytetów inwestycyjnych, Przewodniczący Komisji Inwestycyjnej przekazuje właściwym inwestorom:
1) wnioski inwestycyjne dotyczące zadań rzeczowych, dotychczas nie ujętych w wieloletnim Planie Inwestycji Budowlanych a możliwych do sfinansowania w danym roku planistycznym,
2) wykaz zadań rzeczowych o wartości powyżej 2 mln zł, planowanych do rozpoczęcia i ujętych w Planach Inwestycji Budowlanych w dwóch latach następujących po roku planistycznym
- celem sporządzenia PI, jeśli PI nie zostało dla nich dotychczas sporządzone.
2. PI, o których mowa w ust. 1, po ich sporządzeniu i zatwierdzeniu przez inwestora przekazywane są do ZPR - P8 celem ujęcia w Planie Inwestycji Budowlanych lub dokonania korekty we właściwym planie rzeczowym.
3. Zadania rzeczowe, dla których opracowano PI, a których nie ujęto w roku planistycznym w Planie Inwestycji Budowlanych ujmowane są na pierwszych pozycjach Listy priorytetów inwestycyjnych do realizacji w kolejnym roku planistycznym oraz ujmowane w Planach Inwestycji Budowlanych w kolejnych latach.
§ 24e. 1. PI sporządzany jest przez:
1) inwestora lub inwestora zastępczego w przypadku infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do jej montażu lub funkcjonowania SpW;
2) wykonawcę zewnętrznego na zlecenie inwestora, jeżeli przełożony inwestora w terminie 7 dni roboczych od dnia poinformowania go o sprawie nie złoży sprzeciwu.
2. Przy opracowywaniu PI i dokumentacji technicznej, uwzględnia się wytyczne w zakresie programowania, wydawane na podstawie decyzji Ministra Obrony Narodowej regulującej zasady i zakres prowadzenia prac typizacyjnych w budownictwie służącym obronności państwa, realizowanym na terenach zamkniętych.
3. Do PI dla zadania rzeczowego odnoszącego się do istniejącego obiektu, zarządca nieruchomości lub inwestor - w przypadku, gdy inwestorem jest samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej lub instytut badawczy - załącza kopie protokołów z ostatniej rocznej i pięcioletniej kontroli stanu sprawności technicznej i wartości użytkowej tego obiektu, a w przypadku zadań dotyczących infrastruktury łączności i informatyki - sporządzający program załącza protokół stanu technicznego infrastruktury kablowej, sprzętu komutacyjnego, transmisyjnego i zasilającego.
4. Przed zatwierdzeniem PI, odnoszącego się do zadania rzeczowego, którego wartość szacunkowa przekracza 5 mln zł (a w uzasadnionych przypadkach także dla zadań o niższej wartości szacunkowej), inwestor (z wyłączeniem uczelni wojskowych) zwołuje posiedzenie Komisji Oceny Projektu Inwestycyjnego (KOPI), z udziałem przedstawicieli:
1) inwestora;
2) użytkownika;
3) organu nadrzędnego użytkownika;
4) organu, który akceptuje wniosek inwestycyjny;
5) zarządcy nieruchomości;
6) projektanta, w przypadku gdy PI był sporządzany przez wykonawcę zewnętrznego.
5. Do składu KOPI dodatkowo powołuje się przedstawicieli wojskowych ośrodków medycyny prewencyjnej - gdy przedmiotem rozpatrzenia przez KOPI są wymagania określone przez Ministra Zdrowia w odniesieniu do zadań realizowanych w samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej lub instytut badawczy.
6. Do składu KOPI powołuje się ponadto przedstawicieli właściwej terytorialnie Delegatury Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej, gdy przedmiotem rozpatrzenia przez KOPI są wymagania przepisów o ochronie przeciwpożarowej dotyczące obiektu budowlanego istotnego ze względu na konieczność zapewnienia ochrony życia, zdrowia, mienia lub środowiska przed pożarem, klęską żywiołową lub innym miejscowym zagrożeniem.
7. W trakcie posiedzenia, KOPI dokonuje oceny PI w aspekcie:
1) spełniania wymagań określonych we wniosku inwestycyjnym;
2) poprawności zaplanowanego zakresu rzeczowego;
3) kwoty zaplanowanych kosztów;
4) zastosowanie, zgodnie z wiedzą członków KOPI, ekonomicznie uzasadnionych technologii i rozwiązań zapewniających wymaganą funkcjonalność i trwałość inwestycji,
5) możliwości wykonania zadania rzeczowego etapami;
6) poprawności kwalifikowania zadania rzeczowego, jako inwestycji budowlanej, ze szczególnym uwzględnieniem przepisów w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych;
7) poprawności, kompletności i zgodności sporządzonego PI z wymogami określonymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa;
8) zgodności z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej, na podstawie pisemnej opinii przedstawiciela właściwej terytorialnie Delegatury Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej.
8. Podstawą zaopiniowania przez przedstawiciela właściwej terytorialnie Delegatury Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej stanowią dane niezbędne do stwierdzenia zgodności z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej opracowane przez autora projektu inwestycji, dotyczące warunków ochrony przeciwpożarowej obiektu budowlanego, zależne od przeznaczenia, sposobu użytkowania, prowadzonego procesu technologicznego, sposobu magazynowania lub składowania, występujących w obiekcie budowlanym zagrożeń pożarowych oraz warunków technicznych obiektu budowlanego, obejmujące w szczególności:
1) informacje o powierzchni, wysokości i liczbie kondygnacji;
2) charakterystykę zagrożenia pożarowego, w tym parametry pożarowe materiałów niebezpiecznych pożarowo, zagrożenia wynikające z procesów technologicznych oraz w zależności od potrzeb charakterystykę pożarów przyjętych do celów projektowych;
3) informacje o kategorii zagrożenia ludzi oraz przewidywanej liczbie osób na każdej kondygnacji i w pomieszczeniach, których drzwi ewakuacyjne powinny otwierać się na zewnątrz pomieszczeń;
4) informacje o przewidywanej gęstości obciążenia ogniowego;
5) ocenę zagrożenia eksplozji materiałów niebezpiecznych składowanych w obiektach objętych inwestycją lub w ich otoczeniu;
6) informacje o klasie odporności pożarowej oraz klasie odporności ogniowej i stopniu rozprzestrzeniania ognia elementów budowlanych;
7) informacje o podziale na strefy pożarowe oraz strefy dymowe;
8) informacje o usytuowaniu z uwagi na bezpieczeństwo pożarowe, w tym o odległości od obiektów sąsiadujących;
9) informacje o warunkach i strategii ewakuacji ludzi lub ich uratowania w inny sposób;
10) informacje o sposobie zabezpieczenia przeciwpożarowego instalacji użytkowych, a w szczególności wentylacyjnej, ogrzewczej, gazowej, elektrycznej, teletechnicznej i piorunochronnej;
11) informacje o doborze urządzeń przeciwpożarowych i innych urządzeń służących bezpieczeństwu pożarowemu, dostosowanym do wymagań wynikających z przepisów dotyczących ochrony przeciwpożarowej i przyjętych scenariuszy pożarowych, z podstawową charakterystyką tych urządzeń;
12) informacje o wyposażeniu w gaśnice;
13) informacje o przygotowaniu obiektu budowlanego i terenu do prowadzenia działań ratowniczo-gaśniczych, a w szczególności informacje o drogach pożarowych, zaopatrzeniu w wodę do zewnętrznego gaszenia pożaru oraz o sprzęcie służącym do tych działań.
9. Opinia w zakresie, o którym mowa w ust. 8, stanowi załącznik do protokołu określonego w § 28 ust. 7.
10. PI podlega zatwierdzeniu przez właściwego inwestora lub inwestora zastępczego w przypadku infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do jej montażu lub funkcjonowania SpW, a dla zadania rzeczowego dotyczącego niżej wymienionego zakresu podlega zatwierdzeniu, w terminie 7 dni roboczych od dnia otrzymania przez:
1) Dyrektora komórki organizacyjnej MON udzielającego dotacji w imieniu Ministra Obrony Narodowej - w zakresie zadań finansowanych ze środków dotacji (z wyłączeniem zadań realizowanych przez ZIOTP);
2) Szefa Służby Wywiadu Wojskowego i Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego w zakresie dotyczącym odpowiednio infrastruktury wywiadu wojskowego i kontrwywiadu wojskowego;
3) Dyrektora Generalnego w Ministerstwie Obrony Narodowej, Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych - w zakresie zadań realizowanych przez podległych inwestorów, jeżeli szacunkowy łączny koszt lub wartość kosztorysowa zadania rzeczowego przekracza kwotę 10 mln zł.
11. Dla kompleksów wojskowych, w których planowane są znaczne zmiany zagospodarowania terenu, wykonuje się koncepcję architektoniczno-urbanistyczną zagospodarowania wojskowego terenu zamkniętego.
12. Zasady sporządzania koncepcji, o której mowa w ust. 11, określa w wytycznych Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, w uzgodnieniu z osobą zajmującą kierownicze stanowisko w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwą do spraw infrastruktury.
13. Zadanie związane z dokumentacyjnym przygotowaniem inwestycji budowlanej realizowanej przez AMW ujmuje się w Planie Inwestycji Budowlanych.";
11) § 25 otrzymuje brzmienie:
"§ 25. 1. Wraz z wnioskiem inwestycyjnym niżej wymienieni inwestorzy przekazują PI:
1) samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej;
2) instytut badawczy;
3) muzeum;
4) AMW w zakresie inwestycji mieszkaniowych;
5) SWW;
6) SKW;
7) Departament Administracyjny;
8) oraz inne instytucje, których zadania rzeczowe o charakterze budowlanym finansowane są z dotacji przekazywanej z budżetu resortu obrony narodowej, z wyłączeniem uczelni wojskowej, ZIOTP, a także AMW w zakresie pozostałych zadań realizowanych na rzecz resoru obrony narodowej.
2. Beneficjent weryfikujący wniosek, o którym mowa w ust. 1, dokonuje jego priorytetyzacji. Wniosek, któremu nadano kategorie "0", "1" lub "2" beneficjent, z wyłączeniem wniosku SWW, SKW lub Departamentu Administracyjnego, w uzasadnionym przypadku przekazuje do Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych celem zaopiniowania, w zakresie prawidłowości sporządzenia załączonego PI.
3. W terminie 21 dni roboczych od dnia otrzymania wniosku, Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych opiniuje go oraz przesyła do właściwej komórki organizacyjnej MON prowadzącej sprawy związane z nadzorem Ministra nad podmiotem sporządzającym PI.
4. Komórka organizacyjna MON, o której mowa w ust. 3, przesyła zaopiniowany przez Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych wniosek inwestycyjny, przed jego zatwierdzeniem przez osobę zajmującą kierownicze stanowisko w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwą do spraw infrastruktury, do zaopiniowania do osoby zajmującej kierownicze stanowisko w Ministerstwie Obrony Narodowej w podległości której znajduje się ta komórka organizacyjna MON.
5. Wniosek inwestycyjny sporządzony przez inwestora wymienionego w ust. 1, zatwierdzony po dniu sporządzenia Listy nie jest ujmowany w Planie Inwestycji Budowlanych w roku, którego dotyczy Lista priorytetów inwestycyjnych.";
12) po § 25 dodaje się § 25a w brzmieniu:
"§ 25a. 1. Komórka organizacyjna MON prowadząca sprawy związane z nadzorem Ministra nad uczelniami wojskowymi, w zakresie wniosku inwestycyjnego uczelni wojskowej:
1) opiniuje go zgodnie z trybem wynikającym z rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 marca 2019 r. w sprawie przyznawania, rozliczania i przekazywania środków finansowych na realizacje inwestycji związanych z kształceniem oraz działalnością naukowa (Dz. U. poz. 533 i 1949);
2) dokonuje jego priorytetyzacji. Wniosek, któremu nadano kategorie "0", "1" lub "2" w uzasadnionym przypadku, przekazywany jest do Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych celem zaopiniowania, w zakresie prawidłowości sporządzenia.
2. W terminie 14 dni roboczych od dnia otrzymania wniosku, Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych opiniuje go oraz przesyła do komórki organizacyjnej MON prowadzącej sprawy związane z nadzorem Ministra nad uczelniami wojskowymi.
3. Wniosek inwestycyjny uczelni wojskowej może być korygowany zgodnie z trybem i terminem wynikającym z rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1.
4. Wniosek inwestycyjny uczelni wojskowej, zatwierdzony po dnia sporządzenia Listy priorytetów inwestycyjnych nie jest ujmowany w Planie Inwestycji Budowlanych w roku, którego dotyczy Lista priorytetów inwestycyjnych.";
13) § 26 otrzymuje brzmienie:
"§ 26. 1. Inwestorami w zakresie zadań rzeczowych z obszaru inwestycji budowlanych, są:
1) rejonowe (wojskowy, stołeczny) zarządy infrastruktury;
2) terenowe oddziały lotniskowe;
3) Centrum Zasobów Cyberprzestrzeni Sił Zbrojnych;
4) Departament Administracyjny;
5) AMW;
6) ZIOTP;
7) Szef Służby Wywiadu Wojskowego;
8) Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego;
9) samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej;
10) instytut badawczy;
11) muzeum;
12) uczelnia wojskowa;
13) Inspektorat Uzbrojenia.
2. Inwestor, w szczególnie uzasadnionych przypadkach może zlecić inwestorowi zastępczemu pełnienie funkcji inwestora, o ile szef (dyrektor) instytucji sprawującej nad nim merytoryczny nadzór, w terminie 7 dni roboczych od dnia poinformowania go o tym zamiarze, nie złoży sprzeciwu w tej sprawie.
3. Inwestorowi zastępczemu nie mogą być zlecane do realizacji zadania rzeczowe z obszaru:
1) informatyki i telekomunikacji;
2) zadań realizowanych dla potrzeb Służby Wywiadu Wojskowego;
3) zadań realizowanych dla potrzeb Służby Kontrwywiadu Wojskowego.
4. Zmiana inwestora ujętego w centralnym planie rzeczowym, może nastąpić na podstawie wniosku uzgodnionego przez szefów (dyrektorów, kierowników) instytucji sprawujących merytoryczny nadzór nad inwestorami, przedłożonego Szefowi ZPR-P8.
5. Inwestora w zakresie zadań rzeczowych realizowanych w ramach programu Foreign Military Sales (FMS) wskazuje, w porozumieniu z przełożonym inwestora, osoba zawierająca umowę dotyczącą realizacji tych zadań.
6. Inwestorem dla zadań związanych z przygotowaniem infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do jej montażu lub funkcjonowania SpW będzie Inspektorat Uzbrojenia, dla którego ustanowiony zostanie inwestor zastępczy, którym będzie właściwie terytorialny zarząd infrastruktury, terenowy oddział lotniskowy lub inny inwestor, w zależności od charakteru pozyskiwanego SpW i przygotowywanego obiektu.
7. AMW mogą zostać zlecone do realizacji, oprócz zadań rzeczowych związanych z infrastrukturą mieszkaniową, inne zadania rzeczowe z obszaru inwestycji budowlanych, finansowane z dotacji przekazywanej z budżetu resortu obrony narodowej.";
14) § 28 i 29 otrzymują brzmienie:
"§ 28. 1. Planowany łączny koszt zadania rzeczowego z obszaru inwestycji budowlanych, stanowiący jego wartość kosztorysową, określa się w zestawieniu kosztów zadania rzeczowego, sporządzanym w ramach opracowywanej dokumentacji projektowo-kosztorysowej, którego wzór określa załącznik Nr 31.
2. W zestawieniu kosztów zadania rzeczowego ujmuje się rezerwę na sfinansowanie nieprzewidzianych kosztów mogących wystąpić podczas realizacji zadania, w wysokości do 10% wartości robót budowalnych objętych dokumentacją projektową.
3. Po otrzymaniu pełnej dokumentacji projektowo-kosztorysowej, bez względu na wartość kosztorysową zadania rzeczowego, inwestor, a w przypadku infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do jej montażu lub funkcjonowania SpW inwestor zastępczy, po uzgodnieniu z inwestorem, zwołuje posiedzenie KOPI z udziałem przedstawicieli, o których mowa w § 24e ust. 4 i 5, oraz przedstawicieli wyspecjalizowanych służb lub instytucji, w celu dokonania oceny przedstawionej dokumentacji.
4. Przedstawiciela właściwej terytorialnie Delegatury Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej nie powołuje się do składu KOPI w przypadku, gdy projekt budowlany wymagał uzgodnienia pod względem zgodności z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej z rzeczoznawcą do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych.
5. Inwestor dokonuje sprawdzenia prawidłowości dokonania uzgodnienia projektu budowlanego obiektu budowlanego w zakresie:
1) opatrzenia projektu odciskiem pieczęci i podpisem rzeczoznawcy do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych, potwierdzającego uzgodnienie projektu budowlanego, umieszczonego na częściach rysunkowych egzemplarzy projektu budowlanego przedstawiających:
a) rzut kondygnacji podstawowej obiektu budowlanego,
b) zagospodarowanie działki lub terenu, sporządzone na kopii mapy do celów projektowych;
2) weryfikacji potwierdzenia przekazania zawiadomienia o uzgodnieniu projektu budowlanego obiektu budowlanego szefowi Delegatury Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej właściwemu dla miejsca lokalizacji inwestycji, zgodnie z zasadami określonymi w art. 6d ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1372, 1518 i 1593).
6. Zgodność opracowania projektów wykonawczych poszczególnych branż w zakresie wykonania urządzeń przeciwpożarowych inwestor ocenia poprzez weryfikację uzgodnienia każdego urządzenia przeciwpożarowego z rzeczoznawcą do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych, w zakresie opatrzenia pieczęcią rzutu kondygnacji podstawowej obiektu budowlanego.
7. Z posiedzenia KOPI, inwestor, a w przypadkach infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do jej montażu lub funkcjonowania SpW inwestor zastępczy, po uzgodnieniu z inwestorem - sporządza protokół.
8. W przypadku negatywnej oceny przedstawionej dokumentacji dokonanej przez KOPI, po otrzymaniu informacji o usunięciu stwierdzonych uchybień, zwołuje się ponownie posiedzenie KOPI, w celu dokonania powtórnej oceny dokumentacji.
9. Inwestor, a w przypadkach infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do jej montażu lub funkcjonowania SpW inwestor zastępczy - przesyła kopię protokołu z posiedzenia KOPI, w terminie 14 dni od dnia jego zatwierdzenia, organom, których przedstawiciele uczestniczyli w posiedzeniu.
10. Elementy składowe protokołu z posiedzenia KOPI określa załącznik Nr 28.
11. Zatwierdzony protokół, w którym dokonano pozytywnej oceny PI lub dokumentacji, jest podstawą do:
1) zatwierdzenia PI w przypadkach, gdy PI wymagał oceny przez KOPI;
2) akceptacji przez inwestora lub inwestora zastępczego:
a) projektu budowlanego,
b) zestawienia kosztów zadania.
12. Akceptacja projektu budowlanego i zestawienia kosztów zadania, zatwierdzenie PI, wymagają umieszczenia adnotacji:
1) "Zatwierdzam" - na stronie tytułowej PI oraz "Akceptuję" - na stronie tytułowej zestawienia kosztów zadania;
2) "Stwierdzam, że projekt budowlany spełnia wymagania określone w PI, a zastosowane technologie i rozwiązania mają ekonomiczne uzasadnienie oraz zapewniają wymaganą funkcjonalność i trwałość inwestycji" - na projekcie budowlanym inwestycji.
13. Przy adnotacjach umieszcza się stanowisko służbowe, stopień, imię i nazwisko osoby podpisującej, podpis wraz z datą podpisania oraz stosowną pieczęcią.
14. Po zatwierdzeniu PI, akceptacji zestawienia kosztów zadania lub zawarcia z wykonawcą umowy, inwestor, a w przypadku infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do jej montażu lub funkcjonowania SpW inwestor zastępczy w terminie 5 dni roboczych:
1) powiadamia beneficjenta oraz szefa (dowódcę, komendanta, dyrektora) instytucji sprawującej merytoryczny nadzór nad działalnością inwestora, a w przypadku infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do jej montażu lub funkcjonowania SpW także sprawującej merytoryczny nadzór nad działalnością inwestora zastępczego oraz inwestora, o zaakceptowanej wartości szacunkowej, przybliżonej lub kosztorysowej wartości zadania, a także o dacie jej akceptacji;
2) występuje z wnioskiem, w trybie i na zasadach określonych w decyzji, o dokonanie stosownej zmiany właściwego centralnego planu rzeczowego.
15. W przypadku akceptacji aktualizacji zestawienia kosztów zadania ust. 10 stosuje się odpowiednio.
§ 29. 1. Wartość zadania rzeczowego o charakterze budowlanym ujętego w Planie Inwestycji Budowlanych, a w przypadku infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do jej montażu lub funkcjonowania SpW ujętej w innym właściwym centralnym planie rzeczowym, z wyłączeniem kwoty wynikającej z zestawienia kosztów zadania lub umowy zawartej z wykonawcą robót budowlanych podlega corocznej waloryzacji stosownie do średniorocznego wskaźnika wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych ujmowanego w ustawie budżetowej.
2. Aktualizacja wartości kosztorysowej zadania rzeczowego, ujętej w Planie Inwestycji Budowlanych, a w przypadku infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do jej montażu lub funkcjonowania SpW, następuje niezwłocznie po podpisaniu umowy z wykonawcą, z zastrzeżeniem że nie może wzrosnąć powyżej wartości ujętej w Planie Inwestycji Budowlanych w chwili rozpoczęcia robót budowlanych, z wyłączeniem środków spoza budżetu państwa.
3. Wniosek o dokonanie w Planie Inwestycji Budowlanych korekty zadania rzeczowego, polegającej na zmianie jego wartości, z zastrzeżeniem § 11, przedkłada się Szefowi ZPR - P8 w trybie i na zasadach określonych w § 33 ust. 1 i 2.";
15) § 33 otrzymuje brzmienie:
"§ 33. 1. Wniosek dotyczący korekty Planu Inwestycji Budowlanych, a w przypadku infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do jej montażu lub funkcjonowania SpW, dotyczący właściwego planu rzeczowego, z zastrzeżeniem ust. 3, zgłaszany jest Szefowi ZPR-P8 przez szefa (dowódcę komendanta, dyrektora) instytucji sprawującej merytoryczny nadzór nad inwestorem, a w przypadku infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do jej montażu lub funkcjonowania SpW - nad inwestorem zastępczym, w uzgodnieniu z inwestorem, a także beneficjenta lub Organizatora, w porozumieniu z tym inwestorem lub inwestorem zastępczym.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera uzasadnienie wraz z częścią tabelaryczną, właściwą dla korekty planu.
3. Warunkiem dokonania korekty polegającej na ujęciu w Planie Inwestycji Budowlanych nowego zadania rzeczowego jest:
1) zatwierdzenie przez osobę zajmującą kierownicze stanowisko w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwą do spraw infrastruktury wniosku inwestycyjnego, uprzednio procedowanego w trybie określonym w § 24 ust. 9, § 24a ust. 1-7 oraz § 24b ust. 1;
2) ujęcia zadania w Liście priorytetów inwestycyjnych;
3) zbilansowania finansowego Planu Inwestycji Budowlanych.
4. Dyrektor Generalny w Ministerstwie Obrony Narodowej dokonuje korekty dla zadań inwestycyjnych, dla których zatwierdził wniosek inwestycyjny, w ramach przydzielonego limitu finansowego. O wykonaniu korekty informuje ZPR-P8 w terminie 14 dni od dnia zatwierdzenia korekty.
5. Szefowie (dowódcy, komendanci, dyrektorzy) instytucji opracowujących decentralne Plany Inwestycji Budowlanych oraz projekty tych planów, po ich zatwierdzeniu bądź dokonaniu w nich korekt, przesyłają je niezwłocznie (w formie pisemnej i elektronicznej) Szefowi ZPR - P8 oraz właściwym Organizatorom i beneficjentom w częściach ich dotyczących.
6. Minister Obrony Narodowej jest uprawniony do wprowadzania do Planu Inwestycji Budowlanych, nowego zadania rzeczowego z obszaru inwestycji budowlanych, na każdym etapie tworzenia oraz realizacji Planu Inwestycji Budowlanych. Zadanie rzeczowe ujmowane jest w Planie Inwestycji Budowlanych po zatwierdzeniu PI lub wniosku inwestycyjnego uczelni wojskowej.
7. W przypadku ujmowania w Planie Inwestycji Budowlanych zadania rzeczowego, w trybie, o którym mowa w ust. 6, Plan Inwestycji Budowlanych podlega zbilansowaniu poprzez usunięcie z niego innego zadania rzeczowego lub zadań, wobec których nie zawarto umowy w sprawie jego realizacji, z uwzględnieniem kolejności ich ujęcia w Liście priorytetów inwestycyjnych.";
16) w § 34 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Inwestor, a w przypadku infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do jej montażu lub funkcjonowania SpW - inwestor zastępczy, po uzgodnieniu z inwestorem, przedstawia szefowi instytucji sprawującej nad nimi nadzór merytoryczny, Szefowi ZPR - P8, beneficjentom oraz właściwym Organizatorom (tylko sprawozdania roczne, w częściach ich dotyczących), sprawozdania z realizacji centralnego i decentralnego Planu Inwestycji Budowlanych (w formie pisemnej i elektronicznej):
1) miesięczne - za okresy sprawozdawcze od października do listopada - w terminie 15 dni po dniu zakończenia okresu sprawozdawczego,
2) kwartalne - za okresy sprawozdawcze od stycznia do września - w terminie 15 dni po dniu zakończenia okresu sprawozdawczego,
3) roczne - do dnia 20 stycznia za poprzedni rok budżetowy (z wyłączeniem uczelni wojskowych, które składają sprawozdania roczne do dnia 31 stycznia)
- z zastrzeżeniem § 14 ust. 12 i 14.";
17) w § 35:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Po zakończeniu realizacji, a przed przekazaniem zadania rzeczowego z obszaru inwestycji budowlanych do użytkowania, inwestor, a w przypadku infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do jej montażu lub funkcjonowania SpW - inwestor zastępczy, dokonuje odbioru robót budowlanych.",
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:
"1a. Użytkownik zobowiązany jest przyjąć obiekt do użytkowania, jeżeli inwestor dokonał skutecznego odbioru, o którym mowa w ust. 1, a także posiada ostateczną decyzję o pozwoleniu na użytkowanie lub dokonał skutecznego zgłoszenia zakończenia robót budowlanych.
1b. W przypadku zaniechania realizacji zadania rzeczowego z obszaru inwestycji budowlanych lub jego czasowego wstrzymania, inwestor w terminie 60 dni od dnia zaniechania lub wtrzymania realizacji, sporządza rozliczenie, o którym mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa i przedstawia organowi nadrzędnemu, który w tym zakresie pełni funkcję dysponenta w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.",
c) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. W terminie 14 dni od dnia przekazania rozliczenia, o którym mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa, a także przekazania rozliczenia, o którym mowa w ust. 1b, inwestor przesyła jego kopię beneficjentowi.";
18) po § 36 dodaje się § 36a w brzmieniu:
"§ 36a. Wprowadzanie nowych przepisów prawnych wewnętrznie obowiązujących, w tym instrukcji oraz norm obronnych:
1) nie ma zastosowania wobec inwestycji będących na etapie robót budowlanych lub gdy inwestor uzyskał pozwolenie na budowę przed wprowadzeniem nowych przepisów lub norm, chyba że inwestor uznał wprowadzone zmiany za możliwe i zasadne;
2) ma zastosowanie:
a) do etapu opracowania PI lub programu funkcjonalno-użytkowego,
b) w etapie opracowania dokumentacji projektowej, o ile nie spowoduje to wzrostu wartości zadania rzeczowego oraz kosztów opracowania dokumentacji.";
19) w § 40:
a) ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:
"3. Ujęcie w planie składnika zadania rzeczowego z pakietu inwestycyjnego poprzedza się sporządzeniem przez użytkownika lub inną komórkę organizacyjną MON lub jednostkę organizacyjną resortu obrony narodowej podległą beneficjentowi (Gestorowi, Organizatorowi) wniosku, o którym mowa w § 24.
4. W odniesieniu do wniosku, o którym mowa w ust. 3, stosuje się odpowiednio § 24a ust. 1-4.",
b) uchyla się ust. 5-10.
20) w § 42 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Dyrektor ZIOTP przedstawia Dyrektorowi Departamentu Infrastruktury, Szefowi ZPR - P8 wraz z informacją syntetyczną, o której mowa w § 14 ust. 1, sprawozdania z realizacji Planu inwestycji NSIP:
1) miesięczne - za okresy sprawozdawcze od października do listopada - w terminie 15 dni od dnia zakończenia okresu sprawozdawczego,
2) kwartalne - za okresy sprawozdawcze od stycznia do września - w terminie 15 dni od dnia zakończenia okresu sprawozdawczego,
3) roczne - do dnia 21 stycznia za poprzedni rok budżetowy
- z zastrzeżeniem § 14 ust. 12 i 14.",
21) w § 44 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
"4) infrastruktury wojskowej - w zakresie dotacji dla ZIOTP i AMW.";
22) użyte w § 3 ust. 1 pkt 2, § 5 ust. 6 pkt 2 i ust. 7 pkt 2, § 7 ust. 2 pkt 2 i ust. 3 pkt 2, § 9 ust. 7 pkt 3, § 10 ust. 4 pkt 3, § 14 ust. 8 i § 34 ust. 1a, w różnym przypadku, wyrazy "Podsekretarz Stanu w MON właściwy do spraw infrastruktury" zastępuje się użytymi w odpowiednim przypadku wyrazami "osoba zajmująca kierownicze stanowisko w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwa do spraw infrastruktury.";
23) załączniki Nr 25 i 26 otrzymują brzmienie określone odpowiednio w załącznikach Nr 1 i 2 do niniejszej decyzji;
24) dodaje się załączniki Nr 30 i 31 w brzmieniu określonym odpowiednio w załącznikach Nr 3 i 4 do niniejszej decyzji.
§ 2. W terminie do 14 dni od dnia wejścia w życie decyzji, właściwi inwestorzy przystąpią do sporządzenia PI dla zadań rzeczowych ujętych w Planach Inwestycji Budowlanych w zakresie lat 2020-2022, dla których nie sporządzono PI.
§ 3. Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Obrony Narodowej: z up. S. Chwałek
Załączniki do decyzji Nr 59/MON
Ministra Obrony Narodowej
z dnia 27 kwietnia 2020 r. (poz. 75)
Załącznik Nr 1
WNIOSEK INWESTYCYJNY
Załącznik Nr 2
WNIOSEK INWESTYCYJNY
Załącznik Nr 3
ZESTAWIENIE KOSZTÓW ZADANIA INWESTYCYJNEGO (ZKZ)
Załącznik Nr 4
SYSTEMOWE PRZYPORZĄDKOWANIE ZADAŃ OBSZAR INWESTYCJI BUDOWLANYCH