DECYZJA NR 208/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 24 grudnia 2019 r.
zmieniająca decyzję w sprawie organizacji w resorcie obrony narodowej systemu skargowo-wnioskowego
Na podstawie art. 253 § 5 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 oraz z 2019 r. poz. 60, 730, 1133 i 2196), art. 2 pkt 1 i 23 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 196), § 3 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. poz. 46) oraz § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933) ustala się, co następuje:
§ 1. W decyzji Nr 171/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 14 grudnia 2018 r. w sprawie organizacji w resorcie obrony narodowej systemu skargowo-wnioskowego (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 196) wprowadza się następujące zmiany:
1) § 1 otrzymuje brzmienie:
"§ 1. 1. Decyzja reguluje sposób organizacji systemu skargowo-wnioskowego, w tym przyjmowania, ewidencjonowania, rozpatrywania oraz załatwiania skarg i wniosków, o których mowa w przepisach Działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 oraz z 2019 r. poz. 60, 730, 1133 i 2196), petycji, o których mowa w ustawie z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 870), oraz listów i pism obywateli, wpływających do komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej, zwanych dalej "komórkami", oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, zwanych dalej "jednostkami organizacyjnymi resortu ON".
2. System, o którym mowa w ust. 1, tworzą:
1) Biuro Ministra Obrony Narodowej, zwane dalej "BMON";
2) kierownicy komórek i jednostek organizacyjnych resortu ON;
3) wyodrębnione w jednostkach wojskowych, będących jednocześnie jednostkami organizacyjnymi resortu ON, o których mowa w ust. 1, komórki wewnętrzne albo imiennie wyznaczeni pracownicy lub żołnierze - stosownie do rozkazów (decyzji) dowódców (dyrektorów, kierowników, szefów, komendantów).";
2) w § 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) skarg, wniosków, petycji, listów i pism - w Księdze Ewidencji Skarg, Wniosków, Petycji i Listów lub w elektronicznym systemie obiegu dokumentów;";
3) w § 3 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. BMON poza zadaniem, o którym mowa w ust. 1, jest właściwe w sprawach dotyczących:
1) prowadzenia ewidencji wpływających do Ministerstwa Obrony Narodowej, zwanego dalej "Ministerstwem", skarg, wnioskowi petycji;
2) nadzoru w zakresie działania systemu, o którym mowa w § 1, w szczególności w zakresie terminowości rozpatrywania skarg, wniosków, petycji, listów i pism;
3) kierowania skarg, wniosków i petycji do właściwych komórek, celem zajęcia stanowiska w sprawie, a w wyjątkowych przypadkach uzasadnionych treścią skargi, wniosku lub petycji, celem ich załatwienia zgodnie z zakresem upoważnienia udzielonego przez Ministra Obrony Narodowej;
4) kierowania skarg, wniosków, petycji, listów i pism do właściwych jednostek organizacyjnych resortu ON, celem zajęcia stanowiska w sprawie lub załatwienia ich według właściwości;
5) opracowywania i opiniowania projektów rozwiązań systemowych oraz aktów normatywnych dotyczących organizacji systemu skargowo-wnioskowego;
6) prowadzenia działalności szkoleniowej, wydawania materiałów metodycznych oraz tworzenia wzorców niezbędnej dokumentacji w sprawach określonych decyzją.";
4) w § 4:
a) ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
"1. Skargi, wnioski, petycje, listy lub pisma wpływające do Ministerstwa, adresowane do innych komórek niż BMON, rejestrowane są w elektronicznym systemie obiegu dokumentów w kancelarii Ministerstwa, obsługującej daną komórkę.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, komórki przekazują niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 3 dni, kopię skargi, wniosku lub petycji do BMON, a w przypadku rozpatrzenia sprawy przesyłają niezwłocznie do wiadomości BMON również kopię udzielonej odpowiedzi.",
b) uchyla się ust. 3;
5) § 5 otrzymuje brzmienie:
"§ 5. W przypadku, gdy skarga lub wniosek została złożona ustnie przez obywatela do BMON, sporządza się protokół z przeprowadzonej czynności, ewidencjonuje go, a następnie rozpatruje skargę lub wniosek i udziela odpowiedzi zgodnie z treścią § 3 ust. 2 pkt 3 lub 4.";
6) § 6 otrzymuje brzmienie:
"§ 6. W przypadku, gdy do rozpatrzenia skargi, wniosku, petycji, listu lub pisma właściwych jest kilka komórek lub jednostek organizacyjnych resortu ON, BMON niezwłocznie przesyła do nich kopię sprawy w celu zajęcia w wyznaczonym terminie stanowiska lub przedstawienia opinii niezbędnej do przygotowania odpowiedzi przez BMON.";
7) § 7 otrzymuje brzmienie:
"§ 7. Jeżeli z uzasadnionych przyczyn nie jest możliwe przygotowanie przez daną komórkę lub jednostkę organizacyjną resortu ON, w wyznaczonym przez BMON terminie, stanowiska lub przedstawienia opinii niezbędnej do załatwienia sprawy, komórka lub jednostka organizacyjna resortu ON informuje o tym niezwłocznie BMON, podając przyczynę opóźnienia i uzgadnia nowy termin przekazania stanowiska lub przedstawienia opinii.";
8) w § 9:
a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. BMON sporządza roczne sprawozdanie obejmujące sprawozdania, o których mowa w ust. 1 i 2, w terminie do dnia 30 czerwca roku następującego po roku sprawozdawczym, które przedkłada osobom zajmującym kierownicze stanowiska Ministerstwa.",
b) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
"5. BMON w trakcie sporządzania sprawozdania, o którym mowa w ust. 3 oraz informacji, o której mowa w ust. 4, może wystąpić do komórek lub jednostek organizacyjnych resortu ON o przekazanie dodatkowych informacji z zakresu rozpatrywania skarg, wniosków lub petycji.";
9) uchyla się § 10.
§ 2. Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Obrony Narodowej: z up. T. Zdzikot
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00