Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2021-07-09 do 2022-03-15
Wersja archiwalna od 2021-07-09 do 2022-03-15
archiwalny
DECYZJA NR 19/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 19 lutego 2019 r.
w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług, dla których gestorem jest Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni na potrzeby zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa w systemach teleinformatycznych resortu obrony narodowej
(ostatnia zmiana: DUMON. z 2021 r., poz. 155) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie art. 2 pkt 1 i 10 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 196) oraz § 1 pkt 8 lit. a-d i § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933) ustala się, co następuje:
§ 1. [1] Decyzja określa system pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług, dla których gestorem jest Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni, na potrzeby:
1) zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa w systemach teleinformatycznych resortu obrony narodowej,
2) zapewnienia zdolności Sił Zbrojnych RP do działań w cyberprzestrzeni,
3) rozwoju infrastruktury przeznaczonej do montażu lub funkcjonowania sprzętu wojskowego w cyberprzestrzeni
– w tym zadania i kompetencje Narodowego Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni oraz osób funkcyjnych resortu obrony narodowej będących głównymi uczestnikami tego systemu.
§ 2. Użyte w decyzji określenia oznaczają:
1) arkusz analizy ryzyka (AAR) – dokument będący zapisem wyniku przeprowadzonej analizy ryzyka, o którym mowa w przepisach dotyczących funkcjonowania systemu zapewnienia jakości SpW;
2) centralny organ logistyczny (COL) – komórkę lub jednostkę organizacyjną resortu obrony narodowej, a także komórkę wewnętrzną, o której mowa w przepisach dotyczących określenia funkcji gestorów i centralnych organów logistycznych sprzętu wojskowego w resorcie obrony narodowej;
2a) [2] centralne plany rzeczowe (CPR) – plany, o których mowa w decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych;
3) Foreign Military Sales (FMS) – program amerykańskiej polityki bezpieczeństwa pozwalający uprawnionym instytucjom państw oraz rządom państw będących sojusznikami Stanów Zjednoczonych Ameryki, nabywać od rządu Stanów Zjednoczonych Ameryki towary i usługi związane z obronnością, finansowane ze środków pomocowych lub środków własnych;
4) gestor – komórkę lub jednostkę organizacyjną resortu obrony narodowej, a także komórkę wewnętrzną, o której mowa w przepisach dotyczących określenia funkcji gestorów i centralnych organów logistycznych sprzętu wojskowego w resorcie obrony narodowej;
5) karta katalogowa – dokument, o którym mowa w przepisach dotyczących zasad wprowadzania do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej sprzętu wojskowego oraz wycofywania sprzętu wojskowego nieodpowiadającego wymaganiom wojska;
6) klauzula jakościowa – dokument zawierający wymagania dotyczące zapewnienia jakości, o którym mowa w przepisach dotyczących funkcjonowania systemu zapewnienia jakości SpW, wprowadzane do umowy zawieranej z wykonawcą lub umowy pomiędzy wykonawcą a podwykonawcą;
7) modernizacja – proces, o którym mowa w przepisach dotyczących zasad wprowadzania do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej sprzętu wojskowego oraz wycofywania sprzętu wojskowego nieodpowiadającego wymaganiom wojska;
8) modyfikacja – proces, o którym mowa w przepisach dotyczących zasad wprowadzania do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (SZ RP) sprzętu wojskowego oraz wycofywania sprzętu wojskowego nieodpowiadającego wymaganiom wojska;
9) nowy SpW – SpW, który nie został dotychczas wprowadzony do SZ RP;
10) Organizator Systemu Funkcjonalnego (OSF) – szef komórki organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej, o którym mowa w decyzji Nr 56/Org./P5 Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 grudnia 2013 r. w sprawie Organizatorów Systemów Funkcjonalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (niepublikowana);
11) organizator systemu teleinformatycznego – kierownik jednostki organizacyjnej organizującej system teleinformatyczny lub upoważniony przez niego kierownik komórki organizacyjnej, w rozumieniu przepisów w sprawie organizacji ochrony systemów teleinformatycznych przeznaczonych do przetwarzania informacji niejawnych w resorcie obrony narodowej;
11a) [3] parametr krytyczny – parametr, o którym mowa w decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie systemu pozyskiwania, eksploatacji i wycofywania sprzętu wojskowego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
12) prace rozwojowe – działalność, o której mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1668, 2024 i 2245). Warunkiem rozpoczęcia prac rozwojowych jest zastosowanie technologii, które uzyskały co najmniej VI poziom gotowości, określony w odrębnych przepisach;
12a) specyfikacja techniczna – dokumenty opracowywane w fazie analityczno-koncepcyjnej, o których mowa w ustawie z dnia 17 listopada 2006 r. o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz. U. z 2018 r. poz. 114), w szczególności WZTT (ZTT) opracowane zgodnie z wymaganiami Norm Obronnych wprowadzonych decyzjami Ministra Obrony Narodowej dotyczącymi zatwierdzenia i wprowadzenia do stosowania dokumentów normalizacyjnych dotyczących obronności i bezpieczeństwa państwa;
12b) [4] sprzęt powszechnego użytku (SpPU) – sprzęt, o których mowa w decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie określenia funkcji gestorów i centralnych organów logistycznych sprzętu wojskowego w resorcie obrony narodowej;
13) sprzęt wojskowy (SpW) - wyposażenie specjalnie zaprojektowane lub zaadaptowane do potrzeb wojskowych i przeznaczone do użycia jako broń, amunicja lub materiały wojenne;
14) Studium Wykonalności (SW) – dokument opracowany w fazie analityczno-koncepcyjnej zawierający informacje dotyczące sposobu pozyskania;
14a) [5] system teleinformatyczny – system, o którym mowa w ustawie z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344);
14b) [6] technologia krytyczna – technologia, o której mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 17 września 2019 r. w sprawie klasyfikacji rodzajów materiałów wybuchowych, broni, amunicji oraz wyrobów i technologii o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym, na których wytwarzanie lub obrót jest wymagane uzyskanie koncesji (Dz. U. poz. 1888);
15) usługa – wszelkie świadczenia określone w dokumentach opracowanych w fazie analityczno-koncepcyjnej, których przedmiotem nie są roboty budowlane lub dostawy;
16) Wstępne Założenia Taktyczno-Techniczne (WZTT) – dokument opracowywany w fazie analityczno-koncepcyjnej, którego struktura informacyjna jest zgodna z Założeniami Taktyczno-Technicznymi;
17) Wymagania Operacyjne – dokument, o którym mowa w przepisach wydanych przez Ministra Obrony Narodowej dotyczących wprowadzenia do użytku „Wytycznych do przeprowadzenia Przeglądu Potrzeb dla Zdolności Operacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej”;
18) Wymagania Taktyczno-Techniczne (WTT) – dokument zawierający podstawowe wymagania dla nowego SpW;
19) zakup z dostosowaniem – procedura pozyskania SpW realizowana w przypadku, gdy z analizy rynku wynika, że nie ma istniejących na rynku gotowych rozwiązań spełniających wszystkie wymagania techniczne, a istnieje możliwość ich spełnienia poprzez dostosowanie (integrację) istniejących rozwiązań do wymagań zamawiającego;
20) Założenia Taktyczno-Techniczne (ZTT) – podstawowy dokument techniczny opracowywany w etapie „projektowanie i rozwój”, określający wymagania dotyczące opracowywanego (modernizowanego) wyrobu o przeznaczeniu wojskowym i dokumentacji tego wyrobu. Układ i zawartość ZTT określono w Normie Obronnej NO-06-A101.
§ 3. 1. Pozyskiwanie SpW powinno odbywać się z uwzględnieniem cyklu życia SpW, który zawiera następujące fazy i etapy:
1) faza identyfikacyjna – realizowana w ramach Przeglądu Potrzeb dla Zdolności Operacyjnych Sił Zbrojnych;
2) faza analityczno-koncepcyjna, obejmująca określenie możliwości wykonania;
3) faza realizacyjna, zawierająca etapy:
a) określenie założeń do projektowania,
b) projektowanie i rozwój,
c) produkcja i zakupy;
4) faza eksploatacyjna, zawierająca etapy:
a) wprowadzenie SpW do Sił Zbrojnych,
b) użytkowanie,
c) wsparcie i zabezpieczenie;
5) faza wycofania SpW z Sił Zbrojnych, zawierająca etapy:
a) usuwania ze środowiska operacyjnego,
b) likwidacji.
2. Realizacja faz: identyfikacyjnej, eksploatacyjnej i wycofania uregulowana jest odrębnymi przepisami.
§ 4. Potrzeby zaspokajane są poprzez:
1) zakup nowego lub wprowadzonego do Sił Zbrojnych SpW, w tym zakup nowego SpW z dostosowaniem;
2) modernizację SpW eksploatowanego w Siłach Zbrojnych;
3) prace rozwojowe;
4) wytwarzanie SpW przez Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni;
5) wykonanie innych usług.
§ 5. Głównymi uczestnikami systemu pozyskiwania SpW i usług, dla których gestorem jest Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni, w fazach regulowanych niniejszą decyzją, są:
1) Minister Obrony Narodowej;
2) Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, któremu podporządkowane jest Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni, zwany dalej „Sekretarzem Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej”;
3) Szef Sztabu Generalnego WP;
4) Służba Kontrwywiadu Wojskowego;
5) OSF;
6) Dyrektor Narodowego Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni;
6a) Dyrektor Centrum Zasobów Cyberprzestrzeni Sił Zbrojnych;
7) gestorzy;
8) organizatorzy systemów teleinformatycznych;
9) COL;
10) Dyrektor Wojskowego Centrum Normalizacji, Jakości i Kodyfikacji (WCNJiK);
11) Szefowie Rejonowych Przedstawicielstw Wojskowych (RPW).
§ 6. Minister Obrony Narodowej w systemie pozyskiwania SpW i usług, dla których gestorem jest Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni, w szczególności:
1) zatwierdza „Wnioski w sprawie pozyskania sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej”, jeżeli koszt jego pozyskania jest równy lub przekracza kwotę 100 mln zł;
2) podejmuje decyzję o czasowym wstrzymaniu lub przerwaniu pozyskiwania SpW lub usługi, jeżeli szacunkowy koszt jego pozyskania jest równy lub przekracza kwotę 100 milionów złotych.
§ 7. Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej lub osoba przez niego upoważniona, w systemie pozyskiwania SpW i usług, dla których gestorem jest Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni, w szczególności:
1) zatwierdza przedstawiany przez Dyrektora Narodowego Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni „Wniosek w sprawie pozyskania sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej”, który nie jest zastrzeżony do wyłącznej kompetencji Ministra Obrony Narodowej – w przeciwnym przypadku przedstawia go do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej;
2) podejmuje decyzję o czasowym wstrzymaniu lub przerwaniu pozyskiwania SpW lub usługi w zakresie niezastrzeżonym do kompetencji Ministra Obrony Narodowej.
§ 8. Szef Sztabu Generalnego WP zatwierdza Wymagania Operacyjne i WTT.
§ 9. Służba Kontrwywiadu Wojskowego, na wniosek Dyrektora Narodowego Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni, przeprowadza procesy certyfikacji urządzeń i narzędzi kryptograficznych oraz urządzeń i narzędzi służących do realizacji zabezpieczenia teleinformatycznego pozyskiwanego SpW.
§ 10. Organizator Systemu Funkcjonalnego:
1) opiniuje i uzgadnia dokumenty stanowiące wynik fazy analityczno-koncepcyjnej oraz realizacyjnej w zakresie zdefiniowanych potrzeb operacyjnych w ramach systemu funkcjonalnego;
2) nadzoruje pozyskiwanie i wprowadzanie nowego SpW oraz pozostałego SpW ujętego w centralnych planach rzeczowych, w tym koordynuje pozyskanie SpW lub usług z realizacją pozostałych przedsięwzięć w resorcie obrony narodowej zapewniających rozwój i funkcjonowanie komponentów zdolności operacyjnych.
§ 11. Gestorzy, organizatorzy systemów teleinformatycznych oraz COL uczestniczą w procesie uzgadniania specyfikacji technicznych, a także wydzielają, na wniosek Dyrektora Narodowego Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni, przedstawicieli do komisji realizujących proces pozyskiwania SpW i usług.
§ 12. Dyrektor WCNJiK pełni funkcję koordynatora systemu zapewnienia jakości SpW w resorcie obrony narodowej i w procesie pozyskiwania oraz realizuje czynności niezastrzeżone do kompetencji innych osób funkcyjnych, w tym w szczególności:
1) współpracuje z komórkami i jednostkami organizacyjnymi resortu obrony narodowej uczestniczącymi w systemie zapewnienia jakości SpW, zgodnie z odrębnymi przepisami w tym zakresie;
2) uzgadnia klauzule jakościowe pod względem możliwości realizacji procesu nadzorowania jakości oraz zastosowania odpowiedniego zakresu nadzorowania w odniesieniu do zidentyfikowanych obszarów ryzyka;
3) dokonuje wyznaczenia właściwego RPW do realizacji czynności w zakresie zapewnienia jakości, informując o tym zamawiającego.
§ 13. Dyrektor Narodowego Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni:
1) inicjuje i uczestniczy w realizacji faz analityczno-koncepcyjnej i realizacyjnej, dla grup SpW przyporządkowanego zgodnie z przepisami wydanymi przez Ministra Obrony Narodowej dotyczącymi określenia funkcji gestorów i centralnych organów logistycznych sprzętu wojskowego w resorcie obrony narodowej;
2) opracowuje, przy współudziale COL, WTT dla nowego SpW, które uzgadnia w właściwym OSF i innymi właściwymi gestorami, a następnie przesyła do zaopiniowania do Zarządu Logistyki – P4, Zarządu Planowania i Programowania Rozwoju Sił Zbrojnych – P5, Zarządu Planowania Rzeczowego – P8. Uzgodnione WTT wraz z opiniami przedstawia, za pośrednictwem właściwego OSF, Szefowi Sztabu Generalnego WP do zatwierdzenia. WTT zawiera informacje w zakresie:
a) funkcji, jakie powinien spełniać,
b) koncepcji operacyjnego wykorzystania,
c) interoperacyjności z innymi systemami i kompatybilności,
d) [7] parametrów krytycznych,
e) obsady etatowej i oczekiwanego sposobu szkolenia personelu (użytkowników, personelu technicznego),
f) eksploatacji, w tym normowania, strategii i systemów eksploatacji, wsparcia i zabezpieczenia logistycznego oraz niezbędnej infrastruktury,
g) stref klimatycznych i warunków środowiskowych, w jakich SpW będzie użytkowany,
h) potrzeb ilościowych, miejsc dyslokacji, uwarunkowań czasowych pozyskania SpW oraz szacowanych nakładów finansowych;
3) opracowuje, przy współudziale COL i organizatora systemu teleinformatycznego oraz uzgadnia z właściwym OSF i Zarządem Planowania Rzeczowego – P8 w zakresie możliwości finansowania, dane niezbędne do rozpoczęcia procedury udzielenia zamówienia na nowy SpW, w sytuacji gdy pozyskanie tego SpW wynika z realizacji zobowiązań w zakresie osiągnięcia interoperacyjności z systemami teleinformatycznymi NATO (Unii Europejskiej);
4) opracowuje w fazie analityczno-koncepcyjnej i zatwierdza SW i specyfikacje techniczne, po ich uzgodnieniu z OSF, COL, właściwym gestorem oraz organizatorem systemu teleinformatycznego, z zastrzeżeniem § 16. W przypadku, gdy wymagane jest uzyskanie certyfikatu ochrony kryptograficznej lub bezpieczeństwa teleinformatycznego podlegają one uzgodnieniu z SKW w zakresie możliwości certyfikacji zaproponowanych rozwiązań. SW zawiera w szczególności: [8]
a) opis SpW lub usługi, w tym rozpatrywanych alternatywnych rozwiązań,
b) opis i ocenę możliwości osiągnięcia przez rozpatrywane alternatywne rozwiązania SpW lub usług wymagań ujętych w „Wymaganiach Operacyjnych” lub „Wymaganiach Taktyczno-Technicznych”,
c) analizę rynku w zakresie dostępności SpW lub usług spełniających wymagania ujęte w „Wymaganiach Operacyjnych” lub „Wymaganiach Taktyczno-Technicznych”, w tym analizę istniejących technologii krytycznych lub rozwiązań technicznych i analizę potrzeb wykonania dodatkowych badań naukowych, zapewniających uzyskanie wymaganego poziomu gotowości technologii, o których mowa w przepisach dotyczących koordynacji, planowania i realizacji badań naukowych w resorcie obrony narodowej,
d) analizę kosztów cyklu życia SpW, w tym w szczególności analizę finansową pozyskania SpW,
e) analizę potrzeb wraz z rekomendacjami w zakresie nabycia dokumentacji technicznej i praw własności intelektualnej, pozyskania licencji i zapewnienia dostępu do informacji wrażliwych,
f) analizę potrzeb w zakresie systemu funkcjonalnego logistyki, zapewniającego warunki dla właściwej eksploatacji SpW, obejmującej jego użytkowanie, w tym przechowywanie oraz wsparcie i zabezpieczenie logistyczne,
g) analizę czasowo-zadaniową pozyskania SpW, w tym wymaganej infrastruktury dla potrzeb SpW lub usług, w tym możliwy harmonogram dostaw SpW (oraz jego wdrażania w planowanym systemie teleinformatycznym) wraz z harmonogramem realizacji infrastruktury lub usług oraz propozycję finansowania zadań w poszczególnych latach budżetowych,
h) analizę potrzeb w zakresie systemu szkolenia,
i) analizę zakresu oraz sposobu weryfikacji SpW lub usług, dotyczącą sprawdzeń weryfikacyjnych, testów lub oceny zgodności w zakresie obronności i bezpieczeństwa w tym rekomendacje dotyczące trybu oceny zgodności,
j) analizę ryzyka pozyskania i eksploatacji SpW, w szczególności w obszarze bezpieczeństwa dostaw,
k) rekomendacje dotyczące sposobu pozyskania SpW, w tym infrastruktury ściśle powiązanej z pozyskiwanym SpW i przeznaczonej do montażu lub funkcjonowania SpW oraz pozostałej infrastruktury,
I) rekomendacje dotyczące etapów wymaganych w realizacji pracy rozwojowej;
5) [9] z zastrzeżeniem § 16 ust. 2, opracowuje i przedstawia Sekretarzowi Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej „Wniosek w sprawie pozyskania sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej”, jeżeli koszt pozyskania SpW nie przekracza 100 milionów złotych. Jeżeli koszt pozyskania SpW przekracza lub jest równy kwocie 100 milionów złotych zwraca się do Sekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej o przedstawienie wniosku Ministrowi Obrony Narodowej. Wzór wniosku określa załącznik Nr 1;
6) [10] ustala, w zależności od: specyfiki i właściwości SpW, trybu pozyskiwania i warunków eksploatacji, zakres prac w fazie realizacyjnej oraz sposób ich weryfikacji i odbioru, uwzględniając wymagania dotyczące dokumentacji technicznej, o której mowa w przepisach wprowadzających „Instrukcję w sprawie zarządzania dokumentacją techniczną Uzbrojenia i Sprzętu Wojskowego” oraz „Instrukcję w sprawie określenia wymagań na dokumentację techniczną Uzbrojenia i Sprzętu Wojskowego”;
7) ustala zakres badań oraz odbioru prototypów i SpW produkowanego seryjnie;
8) zatwierdza program badań kwalifikacyjnych, uwzględniając zasady określone w Normie Obronnej NO-06-A105;
9) (uchylony)
10) przeprowadza identyfikację, analizę i ocenę ryzyka niespełnienia przez SpW wymagań jakościowych oraz przekazuje do zamawiającego AAR wraz z danymi uzupełniającymi niezbędnymi do przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia;
11) (uchylony)
12) (uchylony)
13) (uchylony)
14) występuje do właściwych gestorów i organizatorów systemów teleinformatycznych, dla których przeznaczony jest SpW, o wydzielenie ich przedstawicieli do komisji realizujących proces pozyskiwania;
15) pełni rolę wnioskodawcy w procesie certyfikacji pozyskiwanych urządzeń lub narzędzi kryptograficznych oraz urządzeń i narzędzi służących do realizacji zabezpieczenia teleinformatycznego, o ile uzyskanie takiego certyfikatu jest niezbędne;
16) uzgadnia z SKW harmonogram czynności niezbędnych do uzyskania certyfikatu ochrony kryptograficznej lub bezpieczeństwa teleinformatycznego oraz występuje do SKW ze stosownym wnioskiem o przeprowadzenie certyfikacji;
17) w ciągu trzech miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej decyzji określi, w drodze decyzji procedurę wytwarzania SpW przez Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni, w której w szczególności uwzględni:
a) źródła finansowania procesu wytwarzania i serwisowania wytworzonego SpW,
b) zadania komórek organizacyjnych Narodowego Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni odpowiedzialnych za:
– realizację i odbiory poszczególnych etapów wytwarzania SpW,
– dystrybucję wytworzonego SpW do jednostek i komórek organizacyjnych resortu obrony narodowej,
– remonty, przeglądy i serwisowanie wytworzonego SpW;
18) po 12 miesiącach od dnia wejścia w życie niniejszej decyzji, we współpracy z Dyrektorem Departamentu Polityki Zbrojeniowej, dokona oceny jej funkcjonowania, którą prześle poprzez Dyrektora Departamentu Polityki Zbrojeniowej do Sekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej nadzorującego funkcjonowanie systemu pozyskiwania SpW.
§ 13a. Dyrektor Centrum Zasobów Cyberprzestrzeni Sił Zbrojnych przygotowuje i realizuje postępowania o udzielenie zamówienia publicznego i prowadzi je zgodnie z ustawą z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych [11] , przepisami wydanymi przez Ministra Obrony Narodowej dotyczącymi zasad i trybu udzielania w resorcie obrony narodowej zamówień o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa oraz własnymi regulacjami wewnętrznymi, z wyłączeniem fazy realizacyjnej pozyskiwania SpW i usług nabywanych w ramach programu Foreign Military Sales (FMS) uregulowanej odrębnymi przepisami.
§ 13b. W odniesieniu do grupy SpW „Sprzęt informatyki i oprogramowanie”, o której mowa w przepisach dotyczących określenia funkcji gestorów i centralnych organów logistycznych sprzętu wojskowego w resorcie obrony narodowej, w sprawach nieuregulowanych w decyzji zastosowanie ma odpowiednio Wykaz, o którym mowa w przepisach dotyczących opracowania, wprowadzania i aktualizacji „Wykazu obowiązujących standardów sprzętu informatyki i oprogramowania do stosowania w resorcie obrony narodowej.
§ 14. Szef SKW po 12 miesiącach od dnia wejścia niniejszej decyzji w życie prześle do Sekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej nadzorującego funkcjonowanie systemu pozyskiwania SpW ocenę realizacji procesów certyfikacji urządzeń pozyskiwanych, zgodnie z niniejszą decyzją.
§ 15. Podstawę rozpoczęcia fazy analityczno-koncepcyjnej stanowią:
1) zatwierdzone Wymagania Operacyjne, lub
2) zatwierdzone WTT, lub
3) decyzja Dyrektora Narodowego Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni o usunięciu podatności systemów teleinformatycznych, zidentyfikowanych w ramach bieżących analiz ich funkcjonowania, w szczególności na podstawie wyników monitorowania bezpieczeństwa cyberprzestrzeni oraz potrzeb zgłaszanych przez organizatorów systemów teleinformatycznych wynikających z przeprowadzanego w sposób ciągły szacowania ryzyka dla bezpieczeństwa danych oraz systemów.
§ 16. [12] 1. W przypadku, gdy podstawę rozpoczęcia fazy analityczno-koncepcyjnej stanowią dokumenty, o których mowa w § 15 pkt 1 i 2, a z rekomendacji zawartych w SW wynika, że zdefiniowaną potrzebę można zaspokoić w sposób optymalny poprzez pozyskanie:
1) SpW – opracowuje się i uzgadnia SW i WZTT, w trybie i na zasadach określonych w § 13 pkt 4 oraz sporządza i przedstawia do zatwierdzenia „Wniosek w sprawie pozyskania sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej” w trybie i na zasadach określonych w § 13 pkt 5. Do wniosku Dyrektor Narodowego Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni dołącza SW i WZTT;
2) SpPU – realizuje się czynności określone w niniejszej decyzji z uwzględnieniem specyfiki SpPU, w szczególności opracowuje i uzgadnia SW, w trybie i na zasadach określonych w § 13 pkt 4, opracowuje specyfikację techniczną (uwzględniającą wymogi procedur opracowania dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych oraz regulacjach wewnętrznych Dyrektora Centrum Zasobów Cyberprzestrzeni) oraz przedstawia do zatwierdzenia „Wniosek w sprawie pozyskania sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej” w trybie i na zasadach określonych w § 13 pkt 5. Do wniosku Dyrektor Narodowego Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni dołącza SW.
2. W przypadku, gdy podstawę rozpoczęcia fazy analityczno-koncepcyjnej stanowi dokument, o którym mowa w § 15 pkt 3, decyzję w sprawie trybu i zasad opracowania oraz uzgadniania dokumentów wynikowych tej fazy oraz opracowania „Wniosku w sprawie pozyskania sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej”, o którym mowa w § 13 pkt 5, podejmuje Dyrektor Narodowego Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni.
§ 17. [13] Podstawę rozpoczęcia fazy realizacyjnej stanowi CPR zawierający przedmiotowe zadanie (zadania) oraz:
1) w przypadku nowego SpW:
a) zatwierdzony „Wniosek w sprawie pozyskania sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej”,
b) SW,
c) zatwierdzona specyfikacja techniczna, a w sytuacji gdy pozyskanie tego SpW wynika z realizacji zobowiązań w zakresie osiągnięcia interoperacyjności z systemami teleinformatycznymi NATO (Unii Europejskiej) - dokumentacja techniczna producenta;
2) w przypadku zakupu SpW wprowadzonego do Sił Zbrojnych RP:
a) polecenie (rozkaz) o wprowadzeniu SpW do Sił Zbrojnych RP wraz z aktualną kartą katalogową lub
b) dokumentacja techniczna.
§ 17a. [14] 1. Zatwierdzone Wymagania Operacyjne lub WTT mogą podlegać zmianie lub uszczegółowieniu w kolejnych fazach i etapach pozyskiwania.
2. Zmiany lub uszczegółowienie ujęte w formie „Wykazu zmian w Wymaganiach Operacyjnych lub WTT”, po ich uzgodnieniu z OSF, Zarządem Planowania i Programowania Rozwoju Sił Zbrojnych - P5, Zarządem Planowania Rzeczowego-P8, COL, organizatorem systemu teleinformatycznego oraz innymi zainteresowanymi jednostkami i komórkami organizacyjnymi resortu obrony narodowej przedstawiane są, za pośrednictwem właściwego OSF, do akceptacji przez Szefa Sztabu Generalnego WP.
3. Wykaz zmian, o którym mowa w ust. 2, zawiera w szczególności wskazanie wymagań przed i po zmianie wraz z uzasadnieniem zmiany oraz jednostki i komórki organizacyjne resortu obrony narodowej uzgadniające ten wykaz. Zaakceptowany przez Szefa Sztabu Generalnego WP Wykaz zmian dołączony zostaje do Wymagań Operacyjnych lub WTT.
§ 18. „Procedurę pozyskiwania nowego SpW w drodze: pracy rozwojowej, zakupu z dostosowaniem, modernizacji, w etapach fazy realizacyjnej: określenie założeń do projektowania, projektowanie i rozwój” określa załącznik Nr 2 do decyzji.
§ 19. Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Załączniki do decyzji Nr 19/MON MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 19 lutego 2019 r. (poz. 26)
ZAŁĄCZNIK Nr 1
WNIOSEK W SPRAWIE POZYSKANIA SPRZĘTU WOJSKOWEGO DLA SIŁ ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ [15]
ZAŁĄCZNIK Nr 2
Procedura pozyskiwania nowego SpW w drodze: pracy rozwojowej, zakupu z dostosowaniem, modernizacji, w etapach fazy realizacyjnej: określenie założeń do projektowania, projektowanie i rozwój [16]
1. Celem fazy realizacyjnej pozyskiwania nowego SpW w etapach „określenie założeń do projektowania” oraz „projektowanie i rozwój”, jest:
1) opracowanie Dokumentacji Technicznej, o której mowa w przepisach wprowadzających „Instrukcję w sprawie zarządzania dokumentacją techniczną Uzbrojenia i Sprzętu Wojskowego” oraz „Instrukcję w sprawie określenia wymagań na dokumentację techniczną Uzbrojenia i Sprzętu Wojskowego”;
2) pozyskanie prototypu SpW, wykonanego zgodnie z tą dokumentacją, spełniającego wymagania zamawiającego;
3) opracowanie, zgodnie z wymaganiami SKW, dokumentacji niezbędnej do uzyskania certyfikatu typu ochrony kryptograficznej lub bezpieczeństwa teleinformatycznego;
4) podjęcie decyzji dotyczącej możliwości wprowadzenia SpW do Sił Zbrojnych RP i przekazania go do produkcji seryjnej.
2. Wykonawca etapów „określenie założeń do projektowania” oraz „projektowanie i rozwój” kolejno opracowuje i przedstawia do akceptacji zamawiającego:
1) Projekt Koncepcyjny zawierający w szczególności:
a) analizę możliwości osiągnięcia parametrów technicznych SpW niezbędnych do spełnienia wymagań ujętych w WZTT wraz z ewentualną propozycją weryfikacji tych parametrów i uzasadnieniem,
b) analizę możliwości osiągnięcia parametrów technicznych SpW niezbędnych do spełnienia wymagań ujętych w WZTT pod kątem dostępnych na rynku technologii wraz z ewentualną propozycją weryfikacji tych parametrów i uzasadnieniem,
c) identyfikację problemów dotyczących kompatybilności, unifikacji, bezpieczeństwa teleinformatycznego, ochrony informacji, zabezpieczenia metrologicznego oraz kodyfikacji i standaryzacji, w tym koniecznych do zastosowania norm krajowych, międzynarodowych i właściwych dokumentów standaryzacyjnych NATO,
d) rekomendację rozwiązania technicznego SpW optymalnego dla zamawiającego wraz z uzasadnieniem i szczegółową specyfikację techniczną;
2) projekt ZTT;
3) Projekt Wstępny, w ramach którego opracowuje między innymi:
a) niezbędne rysunki poglądowe, przedstawiające istotne cechy wyrobu, rysunki zbliżeniowe, przedstawiające przyjęte rozwiązania i kształt wyrobu, schematy ideowe, mechaniczne, blokowe, logiczne itp.,
b) dokumentację konstrukcyjną modelu SpW,
c) model SpW, który poddaje badaniom niezbędnym dla potwierdzenia i weryfikacji ZTT,
d) analizę możliwości osiągnięcia parametrów technicznych SpW niezbędnych do spełnienia wymagań ujętych w ZTT wraz z ewentualną propozycją weryfikacji tych parametrów i uzasadnieniem, dołączając projekt zweryfikowanej wersji ZTT;
4) Projekt Dokumentacji Technicznej prototypu SpW.
3. Zamawiający powołuje komisję do oceny przedstawionego przez wykonawcę Projektu Koncepcyjnego. Zadaniem komisji jest opracowanie Protokołu oceny Projektu Koncepcyjnego i przedstawienie zamawiającemu do akceptacji.
4. Zamawiający opracowuje ZTT i uzgadnia z gestorami, organizatorami systemów teleinformatycznych, OSF i COL, których ten SpW dotyczy, oraz ze Służbą Kontrwywiadu Wojskowego, jeżeli w WZTT zawarto wymóg uzyskania certyfikatów ochrony kryptograficznej lub bezpieczeństwa teleinformatycznego i na tej podstawie zatwierdza ZTT.
5. Akceptacja przez zamawiającego Protokołu oceny Projektu Koncepcyjnego i przekazanie wykonawcy zatwierdzonych ZTT jest warunkiem niezbędnym dla rozpoczęcia opracowywania Projektu Wstępnego.
6. Zamawiający powołuje komisję do oceny przedstawionego przez wykonawcę Projektu Wstępnego i propozycji, wraz z uzasadnieniem, zweryfikowania ZTT. Zadaniem komisji jest opracowanie Protokołu oceny Projektu Wstępnego i przedstawienie ich zamawiającemu do akceptacji.
7. Zamawiający opracowuje zweryfikowane ZTT i uzgadnia z gestorami, organizatorami systemów teleinformatycznych, OSF i COL, których ten SpW dotyczy, oraz ze Służbą Kontrwywiadu Wojskowego jeżeli w WZTT zawarto wymóg uzyskania certyfikatów ochrony kryptograficznej lub bezpieczeństwa teleinformatycznego i na tej podstawie zatwierdza ZTT.
8. Akceptacja Protokołu oceny Projektu Wstępnego i przekazanie wykonawcy zatwierdzonych ZTT jest warunkiem niezbędnym dla rozpoczęcia opracowywania projektu Dokumentacji Technicznej prototypu.
9. Zamawiający inicjuje proces weryfikacji i uzgodnienia projektu Dokumentacji Technicznej prototypu w sposób określony w przepisach wprowadzających „Instrukcję w sprawie zarządzania dokumentacją techniczną Uzbrojenia i Sprzętu Wojskowego” oraz „Instrukcję w sprawie określenia wymagań na dokumentację techniczną Uzbrojenia i Sprzętu Wojskowego”. Akceptacja przez zamawiającego projektu Dokumentacji Technicznej prototypu jest warunkiem niezbędnym dla rozpoczęcia wykonania prototypu.
10. Prototyp poddawany jest badaniom wstępnym (zakładowym) oraz badaniom kwalifikacyjnym (państwowym), w sposób i w zakresie określonym w Normach Obronnych, w celu sprawdzenia spełnienia wymagań określonych w ZTT. Wykaz, układ i treść opracowywanych dokumentów określa Norma Obronna NO-06-A105. Programy oraz procedury badań opracowuje wykonawca prototypu i przedstawia do akceptacji zamawiającego.
11. Badania wstępne przeprowadza wykonawca prototypu. Celem badań jest sprawdzenie podstawowych charakterystyk SpW ujętych w ZTT i ocena możliwości przekazania prototypu do badań kwalifikacyjnych. W badaniach uczestniczy przedstawiciel zamawiającego, który bierze udział w sporządzaniu protokołu z badań wstępnych i orzeczenia z badań wstępnych.
12. Badania kwalifikacyjne przeprowadza komisja powołana przez zamawiającego. Celem badań jest sprawdzenie zgodności charakterystyk prototypu z wszystkimi wymaganiami ujętymi w ZTT, sprawdzenie poprawności wykonania Dokumentacji Technicznej, określenie możliwości uruchomienia produkcji, określenie zaleceń dotyczących eksploatacji SpW w SZ RP. Przewodniczącym komisji zostaje przedstawiciel zamawiającego. Komisja przedstawia zamawiającemu do zatwierdzenia protokół badań kwalifikacyjnych i orzeczenie z badań kwalifikacyjnych.
13. Po wprowadzeniu do Dokumentacji Technicznej uwag i zaleceń określonych w badaniach kwalifikacyjnych prototypy wraz dokumentacją wymaganą przez instytucje, o których mowa w art. 50 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 412, 650, 1000, 1083 i 1669), wykonawca przekazuje do badań w celu uzyskania certyfikatu typu, o których mowa w rozdziale 8 „Bezpieczeństwo teleinformatyczne” ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych.
14. Uzyskanie certyfikatu typu jest warunkiem niezbędnym zaakceptowania przez zamawiającego Dokumentacji Technicznej do produkcji seryjnej, podjęcia decyzji dotyczącej możliwości wprowadzenia SpW do Sił Zbrojnych RP i przekazania go do produkcji seryjnej.
15. Przygotowanie do odbioru końcowego pracy realizuje jej wykonawca. Odbiór realizowany jest pod nadzorem komisji powołanej przez zamawiającego. Przewodniczącym komisji jest przedstawiciel zamawiającego. Komisja sporządza protokół końcowy odbioru pracy. Protokół powinien zawierać między innymi wyszczególnienie rezultatów pracy, rozliczenie nakładów finansowych, listę składników majątkowych zakupionych i wytworzonych w trakcie realizacji pracy, ustalenie praw własności do wyników pracy.
[1] Tytuł w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 decyzji nr 65/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 12 maja 2020 r. zmieniającej decyzję w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług, dla których gestorem jest Narodowe Centrum Kryptologii na potrzeby zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa w systemach teleinformatycznych resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 81). Zmiana weszła w życie 14 maja 2020 r.
[2] § 2 pkt 2a dodany przez § 1 pkt 1 lit. a) decyzji nr 91/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 lipca 2021 r. zmieniającej decyzję w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług, dla których gestorem jest Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni na potrzeby zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa w systemach teleinformatycznych resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 155). Zmiana weszła w życie 9 lipca 2021 r.
[3] § 2 pkt 11a dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) decyzji nr 91/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 lipca 2021 r. zmieniającej decyzję w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług, dla których gestorem jest Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni na potrzeby zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa w systemach teleinformatycznych resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 155). Zmiana weszła w życie 9 lipca 2021 r.
[4] § 2 pkt 12b dodany przez § 1 pkt 1 lit. c) decyzji nr 91/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 lipca 2021 r. zmieniającej decyzję w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług, dla których gestorem jest Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni na potrzeby zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa w systemach teleinformatycznych resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 155). Zmiana weszła w życie 9 lipca 2021 r.
[5] § 2 pkt 14a dodany przez § 1 pkt 1 lit. d) decyzji nr 91/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 lipca 2021 r. zmieniającej decyzję w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług, dla których gestorem jest Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni na potrzeby zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa w systemach teleinformatycznych resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 155). Zmiana weszła w życie 9 lipca 2021 r.
[6] § 2 pkt 14b dodany przez § 1 pkt 1 lit. d) decyzji nr 91/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 lipca 2021 r. zmieniającej decyzję w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług, dla których gestorem jest Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni na potrzeby zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa w systemach teleinformatycznych resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 155). Zmiana weszła w życie 9 lipca 2021 r.
[7] § 13 pkt 2 lit. d) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) decyzji nr 91/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 lipca 2021 r. zmieniającej decyzję w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług, dla których gestorem jest Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni na potrzeby zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa w systemach teleinformatycznych resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 155). Zmiana weszła w życie 9 lipca 2021 r.
[8] § 13 pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) decyzji nr 91/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 lipca 2021 r. zmieniającej decyzję w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług, dla których gestorem jest Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni na potrzeby zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa w systemach teleinformatycznych resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 155). Zmiana weszła w życie 9 lipca 2021 r.
[9] § 13 pkt 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. c) decyzji nr 91/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 lipca 2021 r. zmieniającej decyzję w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług, dla których gestorem jest Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni na potrzeby zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa w systemach teleinformatycznych resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 155). Zmiana weszła w życie 9 lipca 2021 r.
[10] § 13 pkt 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. c) decyzji nr 91/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 lipca 2021 r. zmieniającej decyzję w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług, dla których gestorem jest Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni na potrzeby zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa w systemach teleinformatycznych resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 155). Zmiana weszła w życie 9 lipca 2021 r.
[11] § 13a w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 decyzji nr 91/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 lipca 2021 r. zmieniającej decyzję w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług, dla których gestorem jest Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni na potrzeby zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa w systemach teleinformatycznych resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 155). Zmiana weszła w życie 9 lipca 2021 r.
[12] § 16 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 decyzji nr 91/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 lipca 2021 r. zmieniającej decyzję w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług, dla których gestorem jest Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni na potrzeby zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa w systemach teleinformatycznych resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 155). Zmiana weszła w życie 9 lipca 2021 r.
[13] § 17 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 decyzji nr 91/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 lipca 2021 r. zmieniającej decyzję w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług, dla których gestorem jest Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni na potrzeby zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa w systemach teleinformatycznych resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 155). Zmiana weszła w życie 9 lipca 2021 r.
[14] § 17a dodany przez § 1 pkt 5 decyzji nr 91/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 lipca 2021 r. zmieniającej decyzję w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług, dla których gestorem jest Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni na potrzeby zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa w systemach teleinformatycznych resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 155). Zmiana weszła w życie 9 lipca 2021 r.
[15] Załącznik nr 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 decyzji nr 91/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 lipca 2021 r. zmieniającej decyzję w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług, dla których gestorem jest Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni na potrzeby zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa w systemach teleinformatycznych resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 155). Zmiana weszła w życie 9 lipca 2021 r.
[16] Załącznik nr 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 7 decyzji nr 91/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 lipca 2021 r. zmieniającej decyzję w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług, dla których gestorem jest Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni na potrzeby zapewnienia wymaganego poziomu bezpieczeństwa w systemach teleinformatycznych resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 155). Zmiana weszła w życie 9 lipca 2021 r.