Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-02-22
Wersja aktualna od 2024-02-22
obowiązujący
Departament Spraw Socjalnych
DECYZJA NR 141/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 9 maja 2016 r.
w sprawie zatrudnienia i funduszu wynagrodzeń pracowników resortu obrony narodowej
(ostatnia zmiana: DUMON. z 2024 r., poz. 13) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 189 i 852 oraz z 2014 r. poz. 932) oraz § 1 pkt 9 lit. d i h oraz § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933), ustala się, co następuje:
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Decyzja określa zadania w zakresie kształtowania zatrudnienia pracowników resortu obrony narodowej oraz gospodarowania funduszem wynagrodzeń w resorcie obrony narodowej.
§ 2.Użyte w decyzji określenia oznaczają:
1) dysponent środków budżetowych – dysponenta określonego stopnia, ustalonego na zasadach określonych w przepisach w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej wydawanych przez Ministra Obrony Narodowej;
2) dysponenci środków etatowych – osoby funkcyjne, w rozumieniu przepisów w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej, którym przydzielono środki etatowe oraz limit zatrudnienia bazowego wynikający z niniejszej decyzji;
3) formowanie – proces tworzenia nowej jednostki (komórki) organizacyjnej zgodnie z wydanymi zarządzeniami (decyzjami) Ministra Obrony Narodowej w rozumieniu przepisów w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej wydawanych przez Ministra Obrony Narodowej;
4) fundusz wynagrodzeń – wynagrodzenia określone w myśl przepisów o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej;
5) jednostka organizacyjna – jednostkę podległą Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowaną, finansowaną z budżetu resortu obrony narodowej, dla której ustala się limit zatrudnienia bazowego;
6) komórka organizacyjna – Centrum Operacyjne Ministra Obrony Narodowej, departament, zarząd i biuro wchodzące w skład Ministerstwa Obrony Narodowej;
7) komórka wewnętrzna – część składową jednostki (komórki) organizacyjnej, w rozumieniu przepisów w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej wydawanych przez Ministra Obrony Narodowej;
8) limit zatrudnienia bazowego – nieprzekraczalną liczbę stanowisk pracowników resortu obrony narodowej (w przeliczeniu na ułamkową część stanowiska), obejmującą stanowiska etatowe i poza etatem;
9) limit zatrudnienia bazowego pozostający w dyspozycji dysponenta części – nieprzekraczalną liczbę stanowisk wraz z odpowiadającymi środkami na wynagrodzenia, pozostającą w dyspozycji Ministra Obrony Narodowej, przeznaczoną na zabezpieczenie procesu zmian organizacyjnych;
10) Minister, Ministerstwo, resort – odpowiednio Ministra Obrony Narodowej, Ministerstwo Obrony Narodowej, resort obrony narodowej, w rozumieniu przepisów w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej wydawanych przez Ministra Obrony Narodowej;
11) organ planujący – właściwy organ planujący, ustalony w przepisach w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej wydawanych przez Ministra Obrony Narodowej;
12) osoby zajmujące kierownicze stanowiska Ministerstwa – sekretarzy stanu, Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, podsekretarzy stanu, w rozumieniu przepisów w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej wydawanych przez Ministra Obrony Narodowej;
13) plan zatrudnienia bazowego i funduszu wynagrodzeń – dokument ewidencyjno-planistyczny określający strukturę zatrudnienia i wynagrodzeń pracowników resortu obrony narodowej na dany rok budżetowy;
14) pracodawca – Ministerstwo Obrony Narodowej oraz jednostkę organizacyjną zatrudniającą pracowników resortu obrony narodowej reprezentowaną przez dowódcę (szefa, kierownika, dyrektora, komendanta);
15) pracownik resortu obrony narodowej – osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę lub innej podstawie przewidzianej w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 1502, z późn. zm.1)) w Ministerstwie Obrony Narodowej oraz jednostce organizacyjnej;
16) przeformowanie – proces zmiany struktury organizacyjnej jednostki (komórki) organizacyjnej (przekształcenie, łączenie, dzielenie) zgodnie z wydanymi dokumentami organizacyjnymi w rozumieniu przepisów w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej wydawanych przez Ministra Obrony Narodowej;
17) rozformowanie – proces zniesienia (likwidacji) jednostki (komórki) organizacyjnej zgodnie z wydanymi zarządzeniami (decyzjami) Ministra w rozumieniu przepisów w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej wydawanych przez Ministra Obrony Narodowej;
18) osoby zajmujące kierownicze stanowiska państwowe – zastępców kierowników urzędów centralnych.
Rozdział 2
Zatrudnienie bazowe
§ 2a. Dysponentów środków etatowych, dla których ustalany jest limit zatrudnienia bazowego, określa załącznik Nr 1 do decyzji.
§ 3.1. Limit zatrudnienia bazowego ogółem w jednostkach organizacyjnych wraz z jego podziałem na limity zatrudnienia bazowego pozostające w dyspozycji osób zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa oraz dyrektorów (szefów) komórek organizacyjnych Ministerstwa i dowódców (dyrektorów, szefów, kierowników, komendantów) jednostek organizacyjnych, pozostających w bezpośredniej podległości Ministra lub przez niego nadzorowanych, określa osoba zajmująca kierownicze stanowisko Ministerstwa właściwa w zakresie spraw socjalnych.
2. Limit zatrudnienia bazowego, o którym mowa w ust. 1, nie uwzględnia stanowisk przewidzianych dla osób zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa, osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, osób wykonujących zadania poza granicami państwa oraz stanowisk pozostających w dyspozycji Dyrektora Generalnego Ministerstwa Obrony Narodowej.
§ 5.1. Osoby, o których mowa w § 2a, w ramach określonego dla nich limitu, stosownie do posiadanych kompetencji określą limit zatrudnienia bazowego:
1) dla bezpośrednio podporządkowanych tym osobom jednostek organizacyjnych;
2) do dyspozycji dyrektorów (szefów) podporządkowanych komórek organizacyjnych Ministerstwa, którym zostały podporządkowane inne jednostki organizacyjne;
3) do dyspozycji dowódców (dyrektorów, szefów, kierowników, komendantów) jednostek organizacyjnych, którym zostały podporządkowane inne jednostki organizacyjne.
2. Osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, w ramach przyznanego limitu zatrudnienia bazowego, stosownie do posiadanych kompetencji, określą limit zatrudnienia bazowego dla podporządkowanych tym osobom jednostek organizacyjnych.
3. W trakcie realizacji zadań, o których mowa w ust. 1 i 2, należy uwzględniać zapisy dotyczące przedsięwzięć organizacyjnych, ujęte w programie rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz w planach zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych na dany okres planistyczny.
Rozdział 3
Zasady tworzenia stanowisk pracowników resortu obrony narodowej
§ 6. 1. W etatach jednostek (komórek) organizacyjnych tworzy się stanowiska etatowe przewidziane dla pracowników resortu obrony narodowej zgodnie z zasadami określonymi w załączniku Nr 2 do decyzji.
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, w ramach przyznanego limitu zatrudnienia bazowego, pracodawca może tworzyć poza etatem stanowiska, w tym w części ułamkowej (nie mniejszej niż 0,25), z uwzględnieniem zasad określonych w załączniku Nr 2 do decyzji.
3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą osoby zajmującej kierownicze stanowisko Ministerstwa właściwej w zakresie spraw socjalnych, dopuszcza się zmianę stanowiska etatowego na część ułamkową (nie mniejszą niż 0,25), w ramach przyznanego limitu zatrudnienia bazowego, z wyłączeniem stanowisk kierowników jednostek organizacyjnych oraz kierowników komórek wewnętrznych.
4. Tryb tworzenia stanowisk w części ułamkowej oraz zasady wnioskowania określi w drodze decyzji osoba zajmująca kierownicze stanowisko Ministerstwa właściwa w zakresie spraw socjalnych.
5. Modyfikacja stanowiska etatowego w zakresie, o którym mowa w ust. 3, dokonywana jest w systemie ewidencji wojskowej „SEW on-line”, przez osoby upoważnione w Departamencie Spraw Socjalnych i nie powoduje zmiany w zapisach etatu jednostki.
6. Pozostającą w związku z ust. 3 niewykorzystaną część stanowiska etatowego, pracodawca może przeznaczyć na utworzenie stanowisk poza etatem.
Rozdział 4
Zarządzanie limitami zatrudnienia bazowego i funduszem wynagrodzeń
§ 7. Właściwe organy planujące na etapie konstruowania budżetu na kolejny rok budżetowy określają fundusz wynagrodzeń uwzględniający zatrudnienie bazowe na dzień 1 stycznia danego roku planistycznego.
§ 8.Ustalone limity zatrudnienia bazowego lub funduszu wynagrodzeń mogą być zmienione w ciągu roku budżetowego, w przypadku:
1) sformowania nowej jednostki (komórki) organizacyjnej;
2) rozformowania jednostki (komórki) organizacyjnej;
3) przeformowania jednostki (komórki) organizacyjnej;
4) zmiany zakresu zadań jednostki (komórki) organizacyjnej;
5) przesunięcia (zwiększenia, zmniejszenia) funduszu wynagrodzeń jednostki (komórki) organizacyjnej nie mającego wpływu na wielkość funduszu wynagrodzeń w latach następnych;
6) zmian wielkości funduszu wynagrodzeń jednostek (komórek) organizacyjnych stanowiących realizację decyzji Ministra;
7) zmian wynikających z przepisów prawa.
§ 9.1. Osoby wymienione w załączniku Nr 1 do decyzji przedkładają wnioski o zmianę limitu zatrudnienia bazowego w sytuacjach określonych w § 8 – do osoby zajmującej kierownicze stanowisko Ministerstwa właściwej w zakresie spraw socjalnych oraz do wiadomości Dyrektora Departamentu Spraw Socjalnych.
2. W przypadku przenoszenia limitów zatrudnienia bazowego pomiędzy dysponentami środków etatowych wnioski podlegają uzgodnieniu pomiędzy tymi dysponentami.
3. Wnioski powinny zawierać szczegółowe uzasadnienie proponowanych zmian, a w przypadku zmian powodujących zwiększenia ogólnego limitu zatrudnienia bazowego powinny wskazywać źródła ich zabezpieczenia, zgodnie z przepisami w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej wydawanymi przez Ministra Obrony Narodowej.
§ 10.1. Do dokonywania zmian w zakresie funduszu wynagrodzeń w sytuacjach określonych w § 8 przyjmuje się:
1) w przypadku sformowania nowej jednostki (komórki) organizacyjnej lub przydzielenia jednostce organizacyjnej (komórce) nowych zadań skutkujących zwiększeniem zatrudnienia, fundusz wynagrodzeń przydzielany będzie z uwzględnieniem:
a) wielkości przyznanego tej jednostce (komórce) limitu zatrudnienia bazowego,
b) poziomu średniego wynagrodzenia występującego w porównywalnych pod względem specyfiki realizowanych zadań jednostkach (komórkach) organizacyjnych,
c) struktury zatrudnienia tworzonej jednostki (komórki);
2) w przypadku rozformowania jednostki organizacyjnej – limit zatrudnienia bazowego wraz z funduszem wynagrodzeń określonym w decyzji budżetowej na dany rok budżetowy dla wydatków klasyfikowanych w §§ 401-03,05,08,09, 402-01,03 dla danej jednostki organizacyjnej, przenoszony jest do planu finansowego dysponenta części 29 na wniosek Dyrektora Departamentu Spraw Socjalnych w wysokości proporcjonalnej do okresu, w którym ta jednostka funkcjonowała;
3) w przypadku zmniejszenia zakresu realizowanych zadań – sumę kwot faktycznych wynagrodzeń określonych dla rozformowanej komórki lub stanowisk pracy w planie zatrudnienia i funduszu wynagrodzeń jednostki organizacyjnej na dany rok budżetowy w wysokości proporcjonalnej do okresu, w którym ta jednostka funkcjonowała przed rozformowaniem;
4) w przypadku zmian organizacyjno-etatowych polegających na przekazaniu (przejęciu) zadań do (od) innej jednostki organizacyjnej – sumę faktycznych wynagrodzeń określonych w planie zatrudnienia i funduszu wynagrodzeń na dany rok budżetowy dla przejmowanej lub przekazywanej wraz z limitami zatrudnienia bazowego komórki lub stanowisk pracy, w wysokości proporcjonalnej do okresu, w którym ta jednostka funkcjonowała przed przekazaniem (przejęciem).
2. Fundusz wynagrodzeń, ustalony zgodnie z zasadami określonymi w ust. 1, zwiększa się o wskaźnik 4% z przeznaczeniem na nagrody jubileuszowe, odprawy emerytalne i ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy oraz o wysokość składek na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, w rozumieniu art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721, z późn.zm.2)).
3. Odejście od zasady określonej w ust. 1 możliwe jest w indywidualnych przypadkach wymagających szczegółowego uzasadnienia przedstawionego przez właściwy organ planujący, na wniosek właściwego dysponenta środków etatowych, uwzględniającego w szczególności strukturę zatrudnienia i rangę wykonywanych zadań danej jednostki organizacyjnej.
§ 11.Propozycje zmian funduszu wynagrodzeń wynikające ze zmian limitów zatrudnienia bazowego przedstawiają właściwe organy planujące na wniosek lub w uzgodnieniu z właściwymi dysponentami środków etatowych, w trybie zgodnym z przepisami w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej wydawanymi przez Ministra Obrony Narodowej.
§ 12.1. Oszczędności funduszu wynagrodzeń wynikające z vacatów i absencji pracowników resortu obrony narodowej nie mogą być przeznaczane na stałe składniki wynagrodzeń, skutkujące zwiększeniem wydatków na wynagrodzenia na lata następne oraz na tworzenie dodatkowych stanowisk pracy.
2. Środki uzyskane z vacatów i absencji pracowników resortu obrony narodowej, w tym nieobecności wynikających z przebywania pracownika resortu obrony narodowej na urlopie macierzyńskim, dodatkowym urlopie macierzyńskim, urlopie na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopie rodzicielskim oraz urlopie wychowawczym, dowódca (dyrektor, szef, kierownik, komendant) może przeznaczyć w szczególności na rzecz osoby (osób), której powierzono wykonywanie zadań służbowych w zastępstwie pracownika resortu obrony narodowej.
§ 13.1. W terminie 30 dni od dnia wejścia w życie decyzji budżetowej dysponenci środków budżetowych drugiego stopnia oraz dysponenci trzeciego stopnia bezpośrednio podlegli dysponentowi części 29 budżetu państwa przekazują Dyrektorowi Departamentu Spraw Socjalnych informacje w zakresie planu wydatków na wynagrodzenia poszczególnych jednostek organizacyjnych, określonego w decyzji budżetowej na dany rok budżetowy w układzie paragrafów i pozycji klasyfikacji budżetowej, z wyszczególnieniem wielkości limitu zatrudnienia bazowego oraz planu wydatków na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (w formie papierowej i elektronicznej – w pliku excel) na adres wskazany przez Dyrektora Departamentu Spraw Socjalnych.
2. W przypadku zmian limitów zatrudnienia i w funduszu wynagrodzeń poszczególnych jednostek organizacyjnych w trakcie roku budżetowego, mających wpływ na wysokość funduszu wynagrodzeń w skutkach stałych w latach przyszłych, właściwi dysponenci środków budżetowych przekazują zweryfikowany plan wydatków na wynagrodzenia w terminie 30 dni od daty dokonania zmian zgodnie z zasadami określonymi w ust. 1.
Rozdział 5
Plan zatrudnienia bazowego i funduszu wynagrodzeń
§ 14. 1. Pracodawcy sporządzają, w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia decyzji budżetowej, plan zatrudnienia bazowego i funduszu wynagrodzeń, zwany dalej „planem”, według wzoru określonego w załącznikach Nr 3 i 4 do decyzji.
2. Przy sporządzaniu planu pracodawcy są zobowiązani do przestrzegania prawa pracy, w szczególności ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, przepisów szczególnych oraz układów zbiorowych pracy, określających zasady zatrudniania i wynagradzania pracowników resortu obrony narodowej oraz do zachowania zgodności wysokości funduszu wynagrodzeń z planem finansowym.
3. Plan podlega bieżącej aktualizacji stosownie do wprowadzanych zmian funduszu wynagrodzeń lub zmian w strukturze zatrudnienia.
4. Pracodawca przedstawia do zaopiniowania właściwej zakładowej organizacji związkowej strukturę stanowisk oraz kierunki wykorzystania funduszu wynagrodzeń zawarte w planie zatrudnienia bazowego i funduszu wynagrodzeń.
5. Sporządzone plany podlegają przekazaniu w terminie 40 dni od dnia wejścia wżycie decyzji budżetowej na dany rok kalendarzowy, a ich aktualizacje (w przypadku zmian w kolumnach 2–11 oraz w przypadku zmian funduszu wynagrodzeń powodujących skutki stałe w latach następnych) w terminie 10 dni od dnia wejścia w życie zmiany:
1) właściwym organom planującym i drogą służbową dysponentom środków etatowych,
2) Dyrektorowi Departamentu Spraw Socjalnych w formie elektronicznej (plik excel) na wskazany przez niego adres.
6. Obowiązku określonego w ust. 5 nie stosuje się do Dyrektora Generalnego Ministerstwa Obrony Narodowej, Szefa Służby Wywiadu Wojskowego, Szefa Służby Kontrwywiadu.
Rozdział 6
Zasady działania pracodawcy w przypadku zmniejszenia zatrudnienia oraz współpracy ze związkami zawodowymi i instytucjami rynku pracy
§ 15. Przy podejmowaniu decyzji wynikających z przedsięwzięć, o których mowa w § 5, skutkujących zmniejszeniem zatrudnienia, pracodawcy uwzględnią łącznie:
1) konieczność zabezpieczenia właściwego funkcjonowania jednostki (komórki) organizacyjnej i realizacji określonych dla niej zadań;
2) umiejętność i doświadczenie zatrudnionych pracowników resortu obrony narodowej, dotychczasowy przebieg ich zatrudnienia oraz wyniki i jakość ich pracy;
3) zasady współżycia społecznego, w tym sytuację: rodzinną, materialną i osobistą pracowników resortu obrony narodowej;
4) możliwość zmniejszenia zatrudnienia wśród grupy pracowników resortu obrony narodowej:
a) posiadających dodatkowe, stałe źródło utrzymania, w tym osoby, które nabyły uprawnienia emerytalne,
b) zatrudnionych na podstawie umowy o pracę na okres próbny i czas określony (w tym poprzez nie zawieranie kolejnych umów o pracę),
c) posiadających uprawnienia do przejścia na emeryturę.
§ 16.W przypadku zmniejszenia zatrudnienia pracodawcy zobowiązani są do przestrzegania postanowień ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 1881), ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz. U. z 2015 r. poz. 192, 1220 i 1268) oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2015 r. poz. 149, z późn. zm.3)).
§ 17.1. Pracodawcy nawiążą współpracę z właściwymi terytorialnie ośrodkami aktywizacji zawodowej w zakresie aktywizacji zawodowej zwalnianych pracowników resortu obrony narodowej.
2. Ośrodki aktywizacji zawodowej podejmą działania w zakresie wspierania pracodawców planujących zmniejszenie zatrudnienia w zakresie:
1) nawiązywania współpracy z właściwymi terytorialnie urzędami pracy,
2) prowadzenia działalności informacyjnej wśród pracodawców cywilnych dotyczącej możliwości zatrudnienia zwalnianych pracowników resortu obrony narodowej,
3) udzielania pomocy zwalnianym pracownikom resortu obrony narodowej w obszarze doradztwa zawodowego oraz w poszukiwaniu zatrudnienia.
§ 18.Osoba zajmująca kierownicze stanowisko Ministerstwa właściwa w zakresie spraw socjalnych jest upoważniony do:
1) nadzoru nad realizacją postanowień decyzji;
2) (uchylony);
3) (uchylony);
4) (uchylony);
Rozdział 7
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 19. 1. Określenia limitu zatrudnienia bazowego przez osoby, o których mowa w § 5 ust. 1, dokonuje się w formie decyzji (rozkazu) w terminie 15 dni od dnia wejścia wżycie decyzji. Kopie decyzji (rozkazów) przedstawia się w terminie 7 dni od dnia ich wydania Dyrektorowi Departamentu Spraw Socjalnych oraz właściwemu organowi planującemu.
2. Właściwe organy planujące, za pośrednictwem Dyrektora Departamentu Spraw Socjalnych, stosownie do przedłożonych decyzji (rozkazów), o których mowa w ust. 1, przedstawią Dyrektorowi Departamentu Budżetowego propozycje zmian funduszu wynagrodzeń wynikające ze zmian limitów zatrudnienia bazowego, w terminie 60 dni od dnia wejścia w życie decyzji, zgodnie z procedurami określonymi w przepisach w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej wydawanych przez Ministra Obrony Narodowej.
3. W kalkulacji zmian funduszu wynagrodzeń stosuje się zasady określone w § 10.
§ 20.Szef Zarządu Organizacji i Uzupełnień–P1 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, we współpracy z Dyrektorem Departamentu Spraw Socjalnych, spowoduje dostosowanie funkcjonalności systemu ewidencji wojskowej „SEW on-line” umożliwiających realizację postanowień decyzji w terminie do 2 miesięcy od dnia wejścia w życie decyzji.
§ 21.Traci moc decyzja Nr 448/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 31 grudnia 2013 r. w sprawie zatrudnienia i funduszu wynagrodzeń pracowników resortu obrony narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. z 2014 r. poz. 6, 235 i 384 oraz z 2015 r. poz. 174).
§ 22.Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z wyjątkiem § 6, który wchodzi w życie po upływie 2 miesięcy od dnia ogłoszenia decyzji.
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 1662 oraz z 2015 r. poz. 1066, 1220, 1224, 1240 i 1268.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 171, poz. 1016, Nr 209, poz. 1243 i 1224 i Nr 291, poz. 1707, z 2012 r. poz. 986 i 1456, z 2013 r. poz. 73, 675, 791, 1446 i 1645, z 2014 r. poz. 598, 877, 1198, 1457 i 1873, z 2015 r. poz. 218, 493, 1240, 1273, 1359, 1649 i 1886 oraz z 2016 r. poz. 195.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2015 r. poz. 357, 1066, 1217, 1240, 1268, 1567, 1582, 1607, 1767, 1814, 1830 i 2199.
Załączniki do decyzji Nr 141/MON
Ministra Obrony Narodowej
z dnia 9 maja 2016 r. (poz. 89)
Załącznik Nr 1
DYSPONENCI ŚRODKÓW ETATOWYCH, DLA KTÓRYCH USTALANY JEST LIMIT ZATRUDNIENIA BAZOWEGO [1]
Lp. | Wyszczególnienie |
1 | Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, Pan Paweł Bejda |
2 | Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, Pan Cezary Tomczyk |
3 | Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, Pan Paweł Zalewski |
4 | Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, Pan Stanisław Wziątek |
5 | Dyrektor Centrum Operacyjnego Ministra Obrony Narodowej |
6 | Dyrektor Departamentu Kontroli |
7 | Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego |
7a | Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych |
7ab | Dowódca Komponentu Wojsk Specjalnych |
7b | Dowódca Operacyjny Rodzajów Sił Zbrojnych |
7c | Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych |
7d | Dowódca Garnizonu Warszawa |
8 | Szef Inspektoratu Kontroli Wojskowej |
9 | Szef Centralnego Wojskowego Centrum Rekrutacji |
10 | Dowódca Komponentu Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni |
11 | Dowódca Wojsk Obrony Terytorialnej |
12 | Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej |
13 | Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego |
14 | Szef Służby Wywiadu Wojskowego |
15 | Szef Władzy Lotnictwa Wojskowego |
16 | Prezes Wojskowego Sądu Okręgowego w Warszawie |
17 | Prezes Wojskowego Sądu Okręgowego w Poznaniu |
18 | Prezes Wojskowego Sądu Garnizonowego w Warszawie |
19 | Prezes Wojskowego Sądu Garnizonowego w Lublinie |
20 | Prezes Wojskowego Sądu Garnizonowego w Olsztynie |
21 | Prezes Wojskowego Sądu Garnizonowego we Wrocławiu |
22 | Prezes Wojskowego Sądu Garnizonowego w Szczecinie |
23 | Prezes Wojskowego Sądu Garnizonowego w Poznaniu |
24 | Prezes Wojskowego Sądu Garnizonowego w Gdyni |
Załącznik Nr 2
ZASADY I TRYB TWORZENIA STANOWISK PRACOWNIKÓW RESORTU OBRONY NARODOWEJ NA CZAS „P”
1. Strukturę zatrudnienia jednostki (komórki) organizacyjnej określa plan zatrudnienia bazowego i funduszu wynagrodzeń, o którym mowa w § 14 decyzji. W planie uwzględnia się stanowiska etatowe (określone w dokumencie etatowym danej jednostki), z uwzględnieniem przepisów w sprawie zasad budowy struktur dowództw i innych jednostek organizacyjnych w resorcie obrony narodowej wydawanych przez Ministra Obrony Narodowej, oraz stanowiska poza etatem.
2. Zmiana struktury zatrudnienia jednostki (komórki) organizacyjnej resortu obrony narodowej może nastąpić jedynie w przypadku:
1) wprowadzenia zmian organizacyjno-etatowych;
2) zmiany zakresu zadań i sposobu ich realizacji przez jednostkę (komórkę) organizacyjną.
3. Zmiany organizacyjne w zakresie stanowisk etatowych realizowane są zgodnie z procedurą określoną w przepisach w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej wydawanych przez Ministra Obrony Narodowej.
4. Stanowiska etatowe tworzone są w:
1) (uchylony)
2) Dowództwie Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych;
2a) Dowództwie Wojsk Obrony Terytorialnej;
3) Dowództwie Operacyjnym Rodzajów Sił Zbrojnych;
4) Inspektoracie Wsparcia Sił Zbrojnych;
5) Dowództwie Garnizonu Warszawa;
6) Komendzie Głównej Żandarmerii Wojskowej;
7) Dowództwie Komponentu Wojsk Specjalnych;
8) Narodowym Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni;
9) Inspektoracie Uzbrojenia
10) Inspektoracie Systemów Informacyjnych;
11) Inspektoracie Implementacji Innowacyjnych Technologii Obronnych;
12) dowództwach dywizji;
13) dowództwach flotylli;
14) dowództwach skrzydeł;
15) centrach operacji-dowództwach komponentów;
16) wojskowych jednostkach organizacyjnych prokuratury;
17) terenowych organach administracji wojskowej;
18) dowództwach brygad (pułków, baz) i jednostek równorzędnych ze względu na stopień etatowy stanowiska dowódcy (kierownika, szefa, komendanta) oraz w dowództwach samodzielnych batalionów (dywizjonów, eskadr) – w komórkach wewnętrznych: sztabu, szkolenia, ochrony informacji niejawnych oraz w komórkach wychowawczych, a także stanowiska bezpośrednio podległe dowódcy (kierownikowi, szefowi, komendantowi) oraz stanowiska kierowników w pozostałych komórkach wewnętrznych;
19) w pozostałych jednostkach organizacyjnych resortu obrony narodowej nie wymienionych w ppkt 1–18 (z wyłączeniem Służby Wywiadu Wojskowego i Służby Kontrwywiadu Wojskowego), wyłącznie stanowiska kierowników jednostek organizacyjnych i ich zastępców, stanowiska bezpośrednio podległe dowódcy (kierownikowi, szefowi, komendantowi) jednostki organizacyjnej oraz stanowiska kierowników komórek wewnętrznych;
20) oddziałach wart cywilnych i wojskowych strażach pożarnych.
5. W jednostkach (komórkach) organizacyjnych wymienionych w pkt 4 ppkt 1–17 i 20 nie tworzy się stanowisk poza etatem, za wyjątkiem stanowisk tworzonych według zasad określonych w § 6 ust. 3 i 6 decyzji.
6. Stanowiska poza etatem tworzone są w jednostkach organizacyjnych resortu obrony narodowej w ramach zatrudnienia bazowego z wyłączeniem komórek wewnętrznych oraz stanowisk wymienionych w pkt 4 ppkt 18–20, za wyjątkiem stanowisk tworzonych według zasad określonych w § 6 ust. 3 i 6 decyzji.
7. Przy tworzeniu, likwidacji, zmianie nazwy stanowisk poza etatem, pracodawca obowiązany jest przestrzegać obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa pracy oraz zasad określonych w przepisach w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej wydawanych przez Ministra Obrony Narodowej.
8. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego może wprowadzić inne niż wymienione w pkt 4–6 rozwiązania dotyczące zasad i trybu tworzenia stanowisk etatowych pracowników resortu obrony narodowej.
Załącznik Nr 3
PLAN ZATRUDNIENIA BAZOWEGO I FUNDUSZU WYNAGRODZEŃ PRACOWNIKÓW RESORTU OBRONY NARODOWEJ
Załącznik Nr 4
INSTRUKCJA SPORZĄDZANIA PLANU ZATRUDNIENIA BAZOWEGO I FUNDUSZU WYNAGRODZEŃ
I. § 1. W części I planu zatrudnienia bazowego i funduszu wynagrodzeń, zwanego dalej „planem”, wykazuje się:
1) w kolumnie 2 – nazwę komórki wewnętrznej, w której utworzone jest stanowisko, zgodnie ze strukturą organizacyjną jednostki (komórki) organizacyjnej, np. kierownictwo, pion ochrony informacji niejawnych, nazwa samodzielnej komórki (oddział, wydział, sekcja);
2) w kolumnie 3 – wszystkie stanowiska (nazwa stanowiska zgodna z obowiązującym u danego pracodawcy przepisem płacowym), na które został przydzielony limit zatrudnienia bazowego;
3) w kolumnie 4 – numer identyfikacyjny stanowiska (NIS) etatowego; w odniesieniu do stanowisk poza etatem nadaje się kolejne numery stanowiące kontynuację numerów identyfikacyjnych stanowisk (NIS) w danej komórce wewnętrznej;
4) w kolumnach 5 i 6 – jeden lub część ułamkowa stanowiska utworzonego w etacie lub poza etatem;
5) w kolumnie 7 – wymiar czasu pracy;
6) w kolumnie 8 – kod klasyfikacji zawodów i specjalności, posługując się klasyfikacją zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy, zawartą w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy;
7) w kolumnie 9 – przepis płacowy, np. Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla stanowisk opłacanych na podstawie „Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Wojskowych Jednostek Organizacyjnych Sfery Budżetowej” (Kadr. 63/98, z późn. zm.);
8) w kolumnie 10 – planowaną kategorię zaszeregowania osobistego; w odniesieniu do stanowisk korpusu służby cywilnej planowany mnożnik kwoty bazowej;
9) w kolumnie 11 – planowaną wysokość wynagrodzenia zasadniczego; w odniesieniu do stanowisk korpusu służby cywilnej wysokość planowanego wynagrodzenia zasadniczego ustalonego z zastosowaniem mnożnika kwoty bazowej;
10) w kolumnach 12–18 – dodatki do wynagrodzenia w ujęciu procentowym i kwotowym planowane na podstawie właściwych przepisów prawa pracy;
11) w kolumnie 19 – planowane wynagrodzenie miesięczne ogółem na stanowisko (suma kolumn 11, 12a, 13a, 14a, 15a, 16, 17 i 18);
12) w kolumnie 20 – liczbę miesięcy, na którą ustala się planowany fundusz wynagrodzeń;
13) w kolumnie 21 – roczny fundusz wynagrodzeń, stanowiący iloczyn planowanego wynagrodzenia miesięcznego ogółem (kolumna 19) i liczby miesięcy określonej w kolumnie 20.
§ 2. Chronologia zapisu stanowisk w planie powinna być zgodna z ustaloną strukturą organizacyjną jednostki (komórki) organizacyjnej.
§ 3. Nieobsadzone stanowiska (vacaty) podlegają ujęciu w planie wraz z przewidywaną wysokością wynagrodzenia.
II. W części II planu zatrudnienia „Kierunki wykorzystania funduszu wynagrodzeń” wykazuje się:
1) w wierszu 1 – sumę planu finansowego z wierszy 1.1 – 1.5, zgodną z kwotą określoną na wynagrodzenia i fundusz nagród (§§ 401–03,05,08,09, 402–01,03) w decyzji budżetowej, dla danej jednostki (komórki) organizacyjnej, z uwzględnieniem zmian w trakcie roku budżetowego;
2) w wierszu 1.1 – wielkość wynagrodzenia określonego w kol. 21 I części planu, wyliczoną ogółem za wszystkich pracowników;
3) w wierszu 1.2 – wielkość kwoty naliczonej na podwyżki wynagrodzeń;
4) w wierszu 1.3 – fundusz premiowy oraz rezerwa na zwiększenie wydatków wynikających ze wzrostu wysokości dodatków za wysługę lat; w przypadku zwiększenia funduszu wynagrodzeń z przeznaczeniem na dokonanie jednorazowych wypłat premii (w wyniku decyzji wyższych przełożonych), kwotę zwiększenia wykazać w dodanym wierszu 1.3.a;
5) w wierszu 1.5 – wielkość naliczonego funduszu nagród dla danej jednostki organizacyjnej; w przypadku zwiększenia funduszu wynagrodzeń z przeznaczeniem na dokonanie jednorazowych wypłat nagród (w wyniku decyzji wyższych przełożonych), kwotę zwiększenia wykazać w dodanym wierszu 1.5.a;
6) w wierszu 2 – sumę wielkości wypłat przewidywanych w danym roku budżetowym z tytułu nagród jubileuszowych (wiersz 2.1), odpraw emerytalnych i rentowych (wiersz 2.2) wraz z załączonymi do planu zatrudnienia wykazami imiennymi pracowników resortu obrony narodowej, potwierdzonymi przez organy kadrowe, oraz należności z tytułu ekwiwalentów za niewykorzystany urlop wypoczynkowy (wiersz 2.3);
7) w wierszu 2.4 – kwotę planowaną na pokrycie składek na PFRON;
8) w wierszu 3 – sumę wydatków z wiersza 1 i 2, zgodną z ogólnym funduszem wynagrodzeń przyznanym w decyzji budżetowej na rok budżetowy dla danej jednostki (komórki) organizacyjnej (§§ 401, 402, 403), z uwzględnieniem zmian w trakcie roku budżetowego;
9) w wierszu 4 – kwotę uzasadnionych wydatków z funduszu wynagrodzeń pracowników resortu obrony narodowej, na które jednostka organizacyjna (komórka) nie otrzymała środków finansowych (np. niedoszacowanie funduszu na nagrody jubileuszowe i odprawy emerytalne).
[1] Załącznik nr 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 decyzji nr 8/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 21 lutego 2024 r. zmieniającej decyzję w sprawie zatrudnienia i funduszu wynagrodzeń pracowników resortu obrony narodowej (Dz.Urz.MON. poz. 13). Zmiana weszła w życie 22 lutego 2024 r.