Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2015-09-24
Wersja aktualna od 2015-09-24
obowiązujący
Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego
DECYZJA NR 373/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 23 września 2015 r.
w sprawie wykonywania w resorcie obrony narodowej zadań dotyczących realizacji przez Rzeczpospolitą Polską zobowiązań wynikających z międzynarodowych porozumień w zakresie kontroli zbrojeń, rozbrojenia oraz środków budowy zaufania i bezpieczeństwa w Europie
Na podstawie art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 189 i 852 oraz z 2014 r. poz. 932) oraz § 1 pkt 11 lit. f i § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933) ustala się, co następuje:
1. W resorcie obrony narodowej realizuje się zadania wynikające z międzynarodowych porozumień dotyczących kontroli zbrojeń, rozbrojenia oraz środków budowy zaufania i bezpieczeństwa, zwanych dalej „porozumieniami”, wymienionych w uchwale Nr 242 Rady Ministrów z dnia 4 listopada 2008 r. w sprawie realizacji przez Rzeczpospolitą Polską zobowiązań wynikających z porozumień międzynarodowych dotyczących kontroli zbrojeń, rozbrojenia oraz środków budowy zaufania i bezpieczeństwa.
2. Wykaz zobowiązań wynikających z porozumień międzynarodowych dotyczących kontroli zbrojeń, rozbrojenia oraz środków budowy zaufania i bezpieczeństwa zawiera załącznik Nr 1.
3. Ilekroć w decyzji jest mowa o:
1) Traktacie CFE – należy przez to rozumieć Traktat o konwencjonalnych siłach zbrojnych w Europie podpisany w Paryżu w dniu 19 listopada 1990 r. (Dz. U. z 1995 r. Nr 15, poz. 73) oraz dokumenty z nim związane;
2) Traktacie OP – należy przez to rozumieć Traktat o Otwartych Przestworzach (TOP) sporządzony w Helsinkach w dniu 24 marca 1992 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 103, poz. 1127) oraz decyzje Komisji Konsultatywnej Otwartych Przestworzy, dotyczące jego implementacji;
3) Dokumencie Wiedeńskim – należy przez to rozumieć Dokument Wiedeński 2011 z negocjacji w sprawie środków budowy zaufania i bezpieczeństwa przyjęty w Wiedniu w dniu 30 listopada 2011 r. oraz jego kolejne edycje, jak również dotyczące go decyzje Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) oraz Forum Współpracy w dziedzinie Bezpieczeństwa;
4) kodeksie postępowania państw – należy przez to rozumieć Kodeks postępowania w polityczno-wojskowych aspektach bezpieczeństwa przyjęty w Budapeszcie w dniu 3 grudnia 1994 r.;
5) formacji – należy przez to rozumieć armię, korpus lub dywizję oraz ich odpowiedniki;
6) jednostce wojskowej – należy przez to rozumieć brygadę, pułk, samodzielny batalion, eskadrę, flotyllę lub równorzędne w rozumieniu Traktatu CFE oraz brygadę lub pułk lub równorzędne w rozumieniu Dokumentu Wiedeńskiego;
7) państwie – należy przez to rozumieć państwo, będące stroną lub uczestnikiem porozumień;
8) przedsięwzięciu weryfikacyjnym – należy przez to rozumieć przedsięwzięcie w ramach realizowania prawa państwa do sprawdzenia przestrzegania porozumień przez inne państwa oraz obowiązku do poddawania się takim sprawdzeniom, wyszczególnione w załączniku Nr 1 pkt 5, oraz w ramach realizowania środków budowy zaufania i bezpieczeństwa, wyszczególnione w załączniku Nr 1 pkt 6 lit. d–f;
9) działalności weryfikacyjnej – należy przez to rozumieć całokształt działań związanych z planowaniem, organizowaniem, prowadzeniem i zabezpieczeniem przedsięwzięć weryfikacyjnych;
10) zespole weryfikacyjnym – należy przez to rozumieć grupę przedstawicieli państwa (państw) prowadzących przedsięwzięcie weryfikacyjne;
11) zespole towarzyszącym – należy przez to rozumieć wyznaczoną grupę przedstawicieli Rzeczypospolitej Polskiej udzielającą zespołowi weryfikacyjnemu pomocy w prowadzeniu przedsięwzięcia weryfikacyjnego;
12) inspektorze kontroli rozbrojenia – należy przez to rozumieć osobę, która odbyła przeszkolenie w zakresie praktycznego stosowania postanowień międzynarodowych porozumień rozbrojeniowych, w szczególności ukończyła kurs, o którym mowa w pkt 12 ppkt 14;
13) krajowym centrum weryfikacji – należy przez to rozumieć instytucję prowadzącą działalność weryfikacyjną i sporządzającą przewidziane przez porozumienia informacje i notyfikacje, a także uczestniczącą w międzynarodowej współpracy na rzecz umacniania i rozwijania reżimów kontroli rozbrojenia oraz środków budowy zaufania i bezpieczeństwa. Funkcję krajowego centrum weryfikacji pełni Oddział Kontroli Rozbrojenia Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego Ministerstwa Obrony Narodowej;
14) KUS – należy przez to rozumieć typy sprzętu wojskowego objęte Traktatem CFE i Dokumentem Wiedeńskim.
4. Do wyłącznej kompetencji Ministra Obrony Narodowej pozostaje:
1) współuczestniczenie – wspólnie z Ministrem Spraw Zagranicznych i innymi zainteresowanymi ministrami – w formułowaniu stanowiska Rządu Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach militarnych aspektów porozumień oraz wykładni ich postanowień, a także zadeklarowania (notyfikowania) limitów liczebności personelu oraz ilości KUS Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, niższych niż wskazane w załączniku Nr 1 pkt 1 lit. a i b;
2) formułowanie wytycznych odnośnie stosowania w resorcie obrony narodowej postanowień dotyczących cywilnej, demokratycznej kontroli nad wojskiem oraz integracji sił zbrojnych ze społeczeństwem, wynikających z kodeksu postępowania państw;
3) ustalanie zasad działania przedstawicieli resortu obrony narodowej pełniących funkcje członków lub doradców delegacji rządowych uczestniczących w rozmowach i negocjacjach, poświęconych sprawom będącym przedmiotem decyzji;
4) określanie, we współpracy z Ministrem Spraw Zagranicznych, zadań przedstawicieli resortu obrony narodowej uczestniczących w obradach konferencji przeglądowych, konferencji nadzwyczajnych i spotkań oceniających bądź w pracach innych stałych organów i ciał ustanowionych przez porozumienia;
5) zatwierdzanie dokumentów wymian informacji odnośnie zagadnień, o których mowa w załączniku Nr 1 pkt 4 lit. a–d.
5. Osoba zajmująca kierownicze stanowisko Ministerstwa Obrony Narodowej właściwa do spraw współpracy ze społeczeństwem:
1) współuczestniczy w formułowaniu stanowiska resortu w sprawach militarnych aspektów porozumień oraz zadeklarowania (notyfikowania) limitów i ograniczeń, niższych niż zawarte w załączniku Nr 1 pkt 1 lit. a;
2) sprawuje nadzór nad:
a) uwzględnianiem zagadnień bezpieczeństwa międzynarodowego, kontroli zbrojeń i rozbrojenia oraz środków budowy zaufania w ramach procesu szkolenia i wychowania żołnierzy,
b) terminowym opracowywaniem w przyporządkowanych komórkach organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i przekazaniem do Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego danych, niezbędnych do sporządzenia notyfikacji i wymian informacji, o których mowa w załączniku Nr 3.
6. Osoba zajmująca kierownicze stanowisko Ministerstwa Obrony Narodowej właściwa do spraw polityki obronnej:
1) podejmuje decyzje w sprawach:
a) przygotowywania stanowiska resortu obrony narodowej w sprawach militarnych aspektów porozumień oraz wykładni ich postanowień,
b) określania kierunków działalności weryfikacyjnej prowadzonej w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej,
c) określania stanowiska resortu obrony narodowej wobec węzłowych problemów, będących przedmiotem obrad konferencji i spotkań oraz prac stałych organów i ciał ustanowionych przez porozumienia,
d) udzielania odpowiedzi na zapytania wystosowane w imieniu innych państw, o których mowa w załączniku Nr 1 pkt 6 lit a,
e) organizowania obserwacji ćwiczeń wojskowych lub działalności wojskowej, wizyt w bazie lotniczej, instalacji wojskowej lub formacji wojskowej, bądź pokazów nowych typów (a także modeli, wersji) głównych systemów KUS, o których mowa w załączniku Nr 1 pkt 6 lit. c–e,
f) organizowania wizyt studyjnych, o których mowa w załączniku Nr 1 pkt 6 lit. f;
2) sprawuje nadzór nad:
a) opracowywaniem dokumentów o Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej do przekazania w ramach dorocznej wymiany informacji, o których mowa w załączniku Nr 1 pkt 4 oraz w załączniku Nr 2,
b) analizowaniem otrzymanych w ramach dorocznej wymiany informacji dokumentów o siłach zbrojnych innych państw oraz wykorzystywaniem zawartych w nich informacji,
c) realizowaniem współpracy resortu obrony narodowej z właściwymi instytucjami innych państw bądź naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej, w dziedzinie stosowania porozumień,
d) uwzględnianiem w resorcie obrony narodowej ograniczeń wynikających z porozumień;
3) współuczestniczy w przygotowaniu projektów aktów prawnych, dokumentów normatywnych i instrukcji dotyczących działalności weryfikacyjnej;
4) informuje posłów na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej i senatorów Senatu Rzeczypospolitej Polskiej o realizowaniu postanowień porozumień przez resort obrony narodowej;
5) przedstawia propozycje stanowiska resortu obrony narodowej w sprawach określonych w pkt 4 ppkt 1.
7. Osoba zajmująca kierownicze stanowisko Ministerstwa Obrony Narodowej właściwa do spraw uzbrojenia i modernizacji sprawuje nadzór nad:
1) uwzględnianiem w nomenklaturze obowiązującej w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, kategorii i podkategorii KUS określonych w porozumieniach;
2) przygotowaniem przyporządkowanych komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej oraz nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej instytutów badawczych i spółek, w których znajduje się KUS, do przyjmowania przedsięwzięć weryfikacyjnych;
3) przekazywaniem KUS poza Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej bądź do zniszczenia (redukcji) oraz wprowadzaniem nowych typów (modeli, wersji) na wyposażenie sił zbrojnych zgodnie z procedurami wspomnianymi w załączniku Nr 1 pkt 3;
4) terminowym opracowaniem w przyporządkowanych komórkach organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i przekazaniem do Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego danych niezbędnych do sporządzenia notyfikacji i wymian informacji, o których mowa w załącznikach Nr 2 i Nr 3;
5) opracowaniem niezbędnych danych do sporządzenia informacji o najważniejszych wojskowych programach konstrukcyjnych, a także o transferach KUS, z terminowym przekazywaniem ich do Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego;
8. Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego sprawuje nadzór nad:
1) udziałem swych przedstawicieli w planowaniu działań weryfikacyjnych, z przekazywaniem do krajowego centrum weryfikacji propozycji formacji, jednostek i obiektów wojskowych innych państw, które powinny być przy tym uwzględnione;
2) opracowaniem niezbędnych danych do sporządzenia informacji o planach zakupów głównych systemów uzbrojenia określonych w załączniku Nr 3 cz. I pkt 1 ppkt 5 oraz nad terminowym przekazywaniem ich do Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego;
3) uwzględnianiem w planowaniu szkolenia bojowego i taktycznego wojsk oraz przy prowadzeniu ćwiczeń, ograniczeń oraz parametrów określonych w załączniku Nr 1 pkt 2 i pkt 6 lit. b i c;
4) opracowaniem oraz terminowym przekazaniem do Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego danych, niezbędnych do sporządzenia notyfikacji i wymian informacji, o których mowa w załącznikach Nr 2 i Nr 3, w odniesieniu do:
a) Sztabu Generalnego Wojska Polskiego i podporządkowanych mu formacji i jednostek wojskowych,
b) jednostek centralnego podporządkowania,
c) Dowództwa Garnizonu Warszawa i podporządkowanych mu jednostek wojskowych;
5) kierowaniem inspektorów kontroli rozbrojenia z podległych komórek i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej do składów zespołów weryfikacyjnych lub zespołów towarzyszących, na wniosek Dyrektora Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego;
6) przekazywaniem do wiadomości szefów zespołów towarzyszących, powołanych w związku ze zgłoszeniem zamiaru przeprowadzenia przedsięwzięcia weryfikacyjnego w rejonie, w którym znajdują się jednostki centralnego podporządkowania oraz formacje i jednostki wojskowe podporządkowane Szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego bądź Dowódcy Garnizonu Warszawa, informacji o znajdujących się w tym rejonie obszarach, obiektach lub punktach wrażliwych bądź zastrzeżonych, do których dostęp powinien być opóźniony, ograniczony lub zabroniony, a obserwacja ze śmigłowca niewskazana.
9. Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych:
1) podejmuje decyzje dotyczące przedstawienia propozycji – we współdziałaniu z dyrektorem Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego – w sprawach określonych w pkt 4 ppkt 1 oraz notyfikowania działalności wojskowej w skali niższej niż ograniczenia, wskazane w załączniku Nr 1 pkt 2;
2) wydaje dokumenty rozkazodawcze regulujące czynności podległych osób funkcyjnych w sprawie wykonywania w Dowództwie Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych, a także w podległych lub podporządkowanych formacjach i jednostkach, zadań dotyczących realizacji porozumień;
3) spowoduje:
a) uwzględnianie, w ramach posiadanych kompetencji, ograniczeń liczbowych stanów osobowych oraz ilościowych konwencjonalnego sprzętu wojskowego, wymienionych w załączniku Nr 1 pkt 1 do decyzji, w pracach planistycznych prowadzonych przez podległe komórki i jednostki organizacyjne,
b) uwzględnianie w planowaniu szkolenia bojowego i taktycznego wojsk oraz przy prowadzeniu ćwiczeń, ograniczeń oraz parametrów określonych w załączniku Nr 1 pkt 2 i pkt 6 lit. b i c, z informowaniem Dyrektora Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego o ćwiczeniach z udziałem wojsk,
c) opracowanie w podporządkowanych formacjach i jednostkach wojskowych oraz terminowe przekazanie do Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego danych, niezbędnych do sporządzenia notyfikacji i wymian informacji, o których mowa w załączniku Nr 2 i załączniku Nr 3,
d) uczestniczenie swych przedstawicieli w planowaniu działań weryfikacyjnych, z możliwością przekazywania do krajowego centrum weryfikacji propozycji formacji, jednostek i obiektów wojskowych innych państw, które powinny być przy tym uwzględnione,
e) przekazywanie do wiadomości szefów zespołów towarzyszących, powołanych w związku ze zgłoszeniem zamiaru przeprowadzenia przedsięwzięcia weryfikacyjnego w rejonie, w którym znajdują się formacje lub jednostki wojskowe podporządkowane Dowódcy Generalnemu Rodzajów Sił Zbrojnych, informacji o znajdujących się w tym rejonie obszarach, obiektach lub punktach wrażliwych bądź zastrzeżonych, do których dostęp powinien być opóźniony, ograniczony lub zabroniony, a obserwacja ze śmigłowca niewskazana,
f) delegowanie swoich przedstawicieli do udziału w planowaniu środków finansowych na implementację porozumień oraz organizowaniu obserwacji, wizyt i pokazów, o których mowa w załączniku Nr 1 pkt 6 lit. c–f,
g) kierowanie do składów zespołów weryfikacyjnych lub zespołów towarzyszących, na wniosek Dyrektora Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego:
– inspektorów kontroli rozbrojenia,
– osób posiadających umiejętności posługiwania się językiem obcym określonym jako obowiązujący podczas przedsięwzięcia weryfikacyjnego, zwanym dalej „językiem przedsięwzięcia”,
– osób funkcyjnych do wykonywania zadań logistycznych, upoważnionych do dokonywania zakupu usług i towarów na podstawie kosztorysu, z przydzieleniem im niezbędnych środków transportu,
h) w trakcie przedsięwzięć weryfikacyjnych realizowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zapewnianie roboczego tłumaczenia wystąpień dowódców formacji lub jednostek wojskowych oraz możliwości przedstawiania innych informacji w języku przedsięwzięcia, przy udziale osób wyznaczonych zgodnie z lit. g,
i) wydzielanie do zabezpieczenia towarzyszenia przedsięwzięciu weryfikacyjnemu:
– wojskowych transportowych statków powietrznych na podstawie złożonych zapotrzebowań, z upoważnieniem jednego z inspektorów kontroli rozbrojenia, wyznaczonego zgodnie z lit. g, do uzgadniania z dowódcą załogi spraw związanych z organizacją przelotu,
– pojazdów kołowych na podstawie wniosków złożonych przez Dyrektora Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego;
4) pełni funkcję wykonawcy postanowień TOP, w tym powoduje:
a) zawieranie, we współdziałaniu z Departamentem Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego oraz w uzgodnieniu z właściwymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Obrony Narodowej, umów o wynajem samolotu obserwacyjnego,
b) wyznaczenie lotniska stanowiącego punkt wejścia/wyjścia, lotnisk otwartych przestworzy i lotnisk tankowania dla misji lotów obserwacyjnych oraz lotniska stanowiącego miejsce inspekcji samolotu i aparatury obserwacyjnej, a ponadto powodowanie wyposażenia w niezbędny sprzęt i urządzenia pomieszczeń, w których będą przeprowadzane stosowne procedury,
c) wyznaczenie i zapewnienie funkcjonowania miejsc obróbki i przechowywania danych obrazowych pozyskanych przez aparaturę obserwacyjną w czasie lotów obserwacyjnych, ich kopiowania zgodnie z TOP oraz ich udostępniania zainteresowanym instytucjom,
d) przedstawianie do Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego propozycji dotyczących uaktualnienia listy notyfikowanego personelu uczestniczącego w lotach obserwacyjnych, o którym mowa w załączniku Nr 4 pkt 1 ppkt 7,
e) planowanie zakupów w ramach centralnych planów rzeczowych oraz dokonywanie bieżących (doraźnych) zakupów sprzętu i wyposażenia na zabezpieczenie prowadzenia bądź przyjmowania lotów obserwacyjnych oraz działalności miejsca obróbki danych,
f) na wniosek Dyrektora Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego:
– przeprowadzenie spotkań dotyczących planowania tras lotów obserwacyjnych za granicą, z udziałem przedstawicieli właściwych instytucji,
– powoływanie zespołów weryfikacyjnych do realizacji lotów obserwacyjnych nad innymi państwami oraz zespołów towarzyszących misjom obserwacyjnym w przestrzeni powietrznej Rzeczypospolitej Polskiej, z wyznaczeniem przedstawiciela krajowego centrum weryfikacji jako szefa zespołu,
– koordynowanie przygotowania nawigacyjnego trasy lotu samolotu obserwacyjnego,
– opracowanie planu przygotowania i przeprowadzenia bądź przyjęcia misji lotu obserwacyjnego oraz przedstawienie go do akceptacji Dyrektorowi Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego,
– przeprowadzenie przed misją lotu obserwacyjnego spotkań zgrywających z udziałem członków powołanego zespołu weryfikacyjnego,
g) organizowanie szkolenia w kraju oraz typowanie kandydatów na kursy prowadzone w kraju i za granicą w zakresie:
– udziału w misjach lotów obserwacyjnych,
– obsługi aparatury obserwacyjnej,
– obróbki danych zebranych przez aparaturę obserwacyjną w czasie lotów obserwacyjnych,
– interpretacji uzyskiwanych materiałów;
5) określa zasady i procedury działania systemu bilansowania rozliczeń finansowych z Państwami Stronami TOP;
6) współuczestniczy w:
a) przygotowywaniu stanowiska resortu obrony narodowej w sprawach militarnych aspektów porozumień oraz wykładni ich postanowień,
b) określaniu stanowiska resortu obrony narodowej wobec węzłowych problemów, będących przedmiotem obrad konferencji i spotkań oraz prac stałych organów i ciał ustanowionych przez porozumienia,
c) przygotowywaniu projektów aktów prawnych, dokumentów normatywnych i instrukcji dotyczących działalności weryfikacyjnej,
d) organizowaniu obserwacji ćwiczeń wojskowych lub działalności wojskowej, wizyt w bazie lotniczej, instalacji wojskowej lub formacji wojskowej, bądź pokazów nowych typów (modeli, wersji) głównych systemów uzbrojenia, o których mowa w załączniku Nr 1 pkt 6 lit. d i e;
7) nadzoruje przygotowanie podległych formacji i jednostek wojskowych do przyjmowania przedsięwzięć weryfikacyjnych;
8) zapewnia realizację:
a) obsługi finansowej wydatków Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych związanych z zabezpieczeniem towarzyszenia przedsięwzięciom weryfikacyjnym oraz realizacją TOP przez właściwe wojskowe jednostki budżetowe,
b) zabezpieczenia medycznego dla personelu prowadzącego przedsięwzięcie weryfikacyjne na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w ramach posiadanych sił i środków,
c) rocznego informowania Dyrektora Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego o ilości personelu i głównych systemów KUS znajdujących się poza strefami stosowania Traktatu CFE i Dokumentu Wiedeńskiego,
d) organizacyjno-logistycznego zabezpieczenia kursów, o których mowa w pkt 12 ppkt 14.
10. Dowódca Operacyjny Rodzajów Sił Zbrojnych organizuje współdziałanie z Dyrektorem Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego, obejmujące między innymi:
1) informowanie o planowanych ćwiczeniach z udziałem wojsk;
2) uczestniczenie w organizowaniu i realizacji obserwacji ćwiczeń wojskowych;
3) opracowanie w podporządkowanych formacjach, jednostkach wojskowych i związkach organizacyjnych sił zbrojnych oraz terminowe przekazanie do Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego danych, niezbędnych do sporządzenia notyfikacji i wymian informacji, o których mowa w załączniku Nr 2 i załączniku Nr 3;
4) informowanie o jednostkach organizacyjnych, które uzyskały upoważnienie Ministra Obrony Narodowej do wydawania zezwoleń na przekroczenie granicy państwowej i lot obcego wojskowego statku powietrznego w przestrzeni powietrznej Rzeczypospolitej Polskiej;
5) udzielanie zezwoleń na przelot obcych wojskowych statków powietrznych w przestrzeni powietrznej Rzeczypospolitej Polskiej, w związku z przedsięwzięciem weryfikacyjnym prowadzonym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium państwa, do którego dotarcie drogą lotniczą wymaga korzystania z polskiej przestrzeni powietrznej;
6) roczne informowanie o ilości personelu i głównych systemów KUS znajdujących się poza strefami stosowania Traktatu CFE i Dokumentu Wiedeńskiego;
7) przekazywanie do krajowego centrum weryfikacji propozycji formacji, jednostek wojskowych i obiektów wojskowych innych państw, które powinny być uwzględnione przy opracowywaniu planów działalności weryfikacyjnej;
8) przekazywanie do wiadomości szefów zespołów towarzyszących, powołanych w związku ze zgłoszeniem zamiaru przeprowadzenia przedsięwzięcia weryfikacyjnego w rejonie, w którym znajdują się formacje, jednostki wojskowe lub związki organizacyjne sił zbrojnych podporządkowane Dowódcy Operacyjnemu Rodzajów Sił Zbrojnych, informacji o znajdujących się w tym rejonie obszarach, obiektach lub punktach wrażliwych bądź zastrzeżonych, do których dostęp powinien być opóźniony, ograniczony lub zabroniony, a obserwacja ze śmigłowca niewskazana;
9) kierowanie swych przedstawicieli do udziału w planowaniu działań weryfikacyjnych oraz inspektorów kontroli rozbrojenia do składów zespołów weryfikacyjnych lub zespołów towarzyszących, na wniosek Dyrektora Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego.
11. Dyrektor Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego odpowiada za funkcjonowanie krajowego centrum weryfikacji oraz koordynuje realizację całokształtu przedsięwzięć wynikających z porozumień, w tym:
1) podejmuje działania na rzecz zapewnienia krajowemu centrum weryfikacji struktur organizacyjno-etatowych i zabezpieczenia logistycznego, umożliwiających pełną realizację zobowiązań państwa;
2) przygotowuje do zatwierdzenia dokumenty dorocznej wymiany informacji w sprawach, określonych w załączniku Nr 1 pkt 4 lit. a–e;
3) przedstawia osobie zajmującej kierownicze stanowisko Ministerstwa Obrony Narodowej właściwej do spraw polityki obronnej:
a) wnioski w sprawach, o których mowa w pkt 6 ppkt 1 lit. e, z propozycjami składu zespołów organizacyjnych,
b) projekty informacji, opracowanych na podstawie analizy dorocznych wymian informacji innych państw oraz wyników zrealizowanych przedsięwzięć weryfikacyjnych,
c) zapotrzebowania na transport lotniczy w związku z zabezpieczeniem realizacji przedsięwzięć weryfikacyjnych, do zatwierdzenia;
4) zatwierdza plany realizacji przedsięwzięć określonych w załączniku Nr 1 pkt 5–7;
5) powołuje zespoły weryfikacyjne i zespoły towarzyszące realizujące postanowienia Traktatu CFE i Dokumentu Wiedeńskiego, z określaniem ich szczegółowych zadań oraz, w miarę potrzeby, szczególnego wyposażenia i umundurowania;
6) wnioskuje do Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych o powołanie zespołów weryfikacyjnych i zespołów towarzyszących realizujących postanowienia Traktatu OP;
7) deleguje przedstawicieli Rzeczypospolitej Polskiej do udziału w przedsięwzięciach weryfikacyjnych organizowanych przez inne państwa, zgodnie z zaproszeniami nadesłanymi przez krajowe centra weryfikacji;
8) występuje do Ministerstwa Spraw Zagranicznych o wydanie paszportów dyplomatycznych osobom uczestniczącym w przedsięwzięciach weryfikacyjnych za granicą, ustala zasady przechowywania tych paszportów i wydawania ich inspektorom;
9) uczestniczy w rozliczeniach finansowych z Państwami Stronami TOP oraz współdziała przy tworzeniu zasad i procedur działania systemu bilansowania rozliczeń finansowych z Państwami Stronami TOP;
10) sprawuje nadzór nad:
a) współpracą resortu obrony narodowej z właściwymi instytucjami centralnych organów administracji państwowej, w zakresie towarzyszenia przedsięwzięciom weryfikacyjnym na obszarze odpowiedzialności wykraczającym poza kompetencje resortu obrony narodowej,
b) współdziałaniem z Organizacją Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) i innymi organizacjami międzynarodowymi oraz komórką koordynacji działalności weryfikacyjnej w Kwaterze Głównej NATO i krajowymi centrami weryfikacji państw sojuszniczych, a także utrzymywaniem kontaktów z krajowymi centrami weryfikacji pozostałych państw,
c) zapraszaniem przedstawicieli innych państw do składów polskich zespołów weryfikacyjnych oraz kierowaniem przedstawicieli Rzeczypospolitej Polskiej do składu zespołów weryfikacyjnych innych państw,
d) przekazywaniem i przyjmowaniem notyfikacji z przestrzeganiem przewidzianych w porozumieniach terminów, zwłaszcza notyfikowaniem zamiarów przeprowadzenia przedsięwzięć weryfikacyjnych i udzielaniem odpowiedzi na takie zamiary zgłoszone przez inne państwa oraz opracowywaniem i przekazywaniem informacji o działalności wojskowej, o której mowa w załączniku Nr 1 pkt 4 lit. f oraz pkt 6 lit b i c,
e) delegowaniem przedstawicieli resortu obrony narodowej do udziału w organizowanych przez inne państwa seminariach, kursach, szkoleniach i treningach poświęconych problematyce implementacji oraz doskonalenia stosowania porozumień,
f) udostępnianiem zainteresowanym komórkom i jednostkom organizacyjnym resortu obrony narodowej informacji o Siłach Zbrojnych innych państw, przekazanych zgodnie z porozumieniami,
g) organizowaniem działalności punktów kontaktowych wyznaczanych, w związku ze stosowaniem porozumień,
h) organizowaniem i prowadzeniem szkoleń inspektorów kontroli rozbrojenia i innych specjalistów, uczestniczących w realizacji porozumień;
11) współuczestniczy w:
a) opracowywaniu propozycji stanowiska resortu obrony narodowej w sprawach militarnych aspektów porozumień oraz wykładni ich postanowień, a także wobec węzłowych problemów będących przedmiotem obrad konferencji i spotkań oraz prac stałych organów ustanowionych przez porozumienia,
b) opiniowaniu projektów porozumień i umów międzynarodowych z zakresu problematyki, której dotyczą porozumienia,
c) przygotowywaniu projektów umów i porozumień rządowych i resortowych oraz protokołów wykonawczych, dotyczących współpracy krajowego centrum weryfikacji z krajowymi centrami weryfikacji innych państw;
12) opracowuje, w porozumieniu z Dyrektorem Departamentu Ochrony Informacji Niejawnych, procedury powiadamiania przedstawicieli Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego przez służbę dyżurną kompleksu wojskowego Nr 3575 na wypadek otrzymania wiadomości (notyfikacji) o zamiarze przeprowadzenia działalności weryfikacyjnej.
12. Krajowe centrum weryfikacji:
1) opracowuje roczny plan realizacji przedsięwzięć weryfikacyjnych;
2) określa terminy, miejsca i ogólne zasady przeprowadzenia w najbliższych latach przedsięwzięć, o których mowa w załączniku Nr 1 pkt 6 c–f;
3) przygotowuje projekty programów przedsięwzięć, o których mowa w pkt 6 ppkt 1 lit. e;
4) uzgadnia z podmiotami krajowymi i zagranicznymi doroczne plany wykorzystania kwot aktywnych przedsięwzięć weryfikacyjnych oraz uczestnictwa w międzynarodowej wymianie inspektorów;
5) organizuje i realizuje przedsięwzięcia weryfikacyjne, w tym:
a) typuje formacje, jednostki i obiekty wojskowe innych państw, które powinny być uwzględnione przy opracowywaniu planów działalności weryfikacyjnej,
b) określa sposoby przeprowadzenia poszczególnych przedsięwzięć,
c) przedstawia Dyrektorowi Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego propozycje składu zespołów weryfikacyjnych lub zespołów towarzyszących, z reguły z powierzaniem funkcji szefa zespołu, zastępcy szefa zespołu oraz szefów podzespołów inspektorom kontroli rozbrojenia, pełniącym służbę (zatrudnionym) w krajowym centrum weryfikacji,
d) powiadamia właściwe dowództwa i instytucje resortu obrony narodowej, a także zainteresowane instytucje innych resortów,
e) przeprowadza szkolenie zespołów przed podjęciem działania i rozliczenie z jego wykonania,
f) wystosowuje do krajowych centrów weryfikacji innych państw zaproszenia dla ich przedstawicieli, którzy zostaną włączeni do składów polskich zespołów weryfikacyjnych bądź wezmą udział w ich szkoleniu,
g) formułuje oceny i wnioski w oparciu o wyniki zrealizowanych czynności;
6) organizuje i prowadzi, we współpracy z właściwymi komórkami i jednostkami organizacyjnymi resortu obrony narodowej oraz dowództwami, doraźne sprawdzanie stanu przygotowania formacji i jednostek wojskowych do przyjmowania przedsięwzięć weryfikacyjnych;
7) sporządza:
a) dokumenty dorocznej wymiany informacji, w związku z czym gromadzi dane źródłowe i weryfikuje ich zgodność z wzorcami tabel lub formatów,
b) projekty innych dokumentów zgodnie z ustalonymi w związku z porozumieniami zasadami,
c) projekty notyfikacji dotyczące działalności weryfikacyjnej, przesyłane za pośrednictwem Ministerstwa Spraw Zagranicznych poprzez sieć łączności OBWE,
d) zapotrzebowania na transport lotniczy, w związku z zabezpieczeniem realizacji przedsięwzięć weryfikacyjnych, które przedstawia się do zatwierdzenia za pośrednictwem Dyrektora Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego;
8) archiwizuje dokumenty dorocznej wymiany informacji oraz notyfikacje wysyłane przez inne państwa, uzyskiwane za pośrednictwem Ministerstwa Spraw Zagranicznych;
9) sporządza i przekazuje innym państwom listy inspektorów kontroli rozbrojenia i członków załóg środków transportowych będących przedstawicielami Rzeczypospolitej Polskiej, a także gromadzi takie listy przedstawicieli innych państw;
10) współpracuje z właściwymi w sprawach realizacji porozumień komórkami w Kwaterze Głównej NATO oraz w OBWE i innych organizacjach międzynarodowych;
11) współdziała z krajowymi centrami weryfikacji innych państw,
12) uczestniczy w pracach sojuszniczych organów powołanych do koordynacji działalności weryfikacyjnej;
13) formułuje propozycje wydania lub nowelizacji przepisów w sprawach stanowiących przedmiot decyzji;
14) organizuje pod względem merytorycznym i prowadzi, we współpracy z właściwymi komórkami i jednostkami organizacyjnymi resortu obrony narodowej, podstawowe i doskonalące kursy inspektorów kontroli rozbrojenia w zakresie praktycznego stosowania postanowień międzynarodowych porozumień rozbrojeniowych;
15) przygotowuje wnioski do Ministerstwa Spraw Zagranicznych o wydanie paszportów dyplomatycznych inspektorom kontroli rozbrojenia wymienionym na listach, o których mowa w ppkt 9;
16) typuje przedstawicieli resortu obrony narodowej do udziału w kursach, szkoleniach i treningach organizowanych przez zagraniczne ośrodki szkolenia lub krajowe centra weryfikacji innych państw – zgodnie z otrzymanymi zaproszeniami;
17) występuje do właściwych władz o sprawne przeprowadzenie odpraw paszportowych i celnych oraz zapewnienie ochrony i bezpieczeństwa członkom zespołów weryfikacyjnych innych państw – także udającym się tranzytem do państw trzecich;
18) organizuje i utrzymuje działalność stacji końcowych systemów łączności oraz punktów kontaktowych, organizowanych zgodnie z postanowieniami porozumień.
13. Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej organizuje wykonywanie czynności ochronnych w stosunku do członków zespołów weryfikacyjnych realizujących czynności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, a w trakcie realizacji przedsięwzięć, określonych w załączniku Nr 1 pkt 6 lit. d–e, także stosownie do uzgodnień z Dyrektorem Departamentu Polityki Międzynarodowej.
14. Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego zapewnia udział swych przedstawicieli w:
1) przygotowywaniu dokumentów normatywnych i instrukcji dotyczących działalności weryfikacyjnej;
2) towarzyszeniu przedsięwzięciom weryfikacyjnym oraz formułowaniu wniosków po ich realizacji, w ramach posiadanych kompetencji.
15. Szef Służby Wywiadu Wojskowego zapewnia udział swych przedstawicieli w:
1) przygotowywaniu dokumentów normatywnych i instrukcji dotyczących działalności weryfikacyjnej;
2) planowaniu działań weryfikacyjnych;
3) organizowaniu i prowadzeniu działalności weryfikacyjnej.
16. Dyrektor Generalny Ministerstwa Obrony Narodowej:
1) planuje wydatki na zadania wynikające z planu implementacji porozumień;
2) realizuje plan wydatków na zadania wynikające z planu implementacji porozumień lub, na wniosek Dyrektora Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego, występuje o ich przeniesienie do innych dysponentów.
17. Dyrektor Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wojskowego:
1) nadzoruje aktualizowanie w uczelniach wojskowych, na wniosek Dyrektora Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego, treści kształcenia i szkolenia dotyczące tematyki kontroli zbrojeń i rozbrojenia oraz środków budowy zaufania, realizowane w ramach kształcenia i szkolenia kandydatów na oficerów oraz systemu doskonalenia zawodowego żołnierzy zawodowych Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej;
2) organizuje kursy języków obcych dla osób wyznaczanych do działalności weryfikacyjnej, na podstawie potrzeb określonych przez Dyrektora Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego, w terminie do końca kwietnia roku poprzedzającego okres planistyczny.
18. Dyrektor Departamentu Kadr kieruje inspektorów kontroli rozbrojenia oraz inne osoby zgłaszane przez Dyrektora Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego, do udziału w kursach specjalistycznych oraz szkoleniach z zakresu kontroli rozbrojenia organizowanych przez zagraniczne ośrodki szkolenia lub krajowe centra weryfikacji innych państw, które zostały ujęte w rocznym „Planie doskonalenia zawodowego w resorcie obrony narodowej zagranicą”.
19. Dyrektor Departamentu Komunikacji Społecznej nadzoruje upowszechnianie w resorcie obrony narodowej oraz popularyzowanie za pośrednictwem dostępnych narzędzi komunikacji, idei i postanowień porozumień rozbrojeniowych, realizowanych na ich podstawie działań i przedsięwzięć oraz uzyskiwanych w ich wyniku rezultatów – z inicjatywy Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego.
20. Dyrektorzy (szefowie) innych komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej oraz dowódcy (dyrektorzy, szefowie, kierownicy, komendanci) jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej uczestniczących w planowaniu w dziedzinie polityki obronnej i doktryny wojskowej, o którym mowa w załączniku Nr 1 pkt 4 lit. a, w ramach posiadanych kompetencji i stosownie do zakresu działania:
1) nadzorują opracowywanie i dostarczanie przez podległe komórki (jednostki) organizacyjne danych według zasad określonych w załącznikach do decyzji;
2) organizują dla przedstawicieli resortów obrony innych państw, na polecenie Podsekretarza Stanu właściwego w sprawach polityki obronnej lub w uzgodnieniu z Dyrektorem Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego, wizyty studyjne, o których mowa w załączniku Nr 1 pkt 6 lit. f
21. Dowódcy formacji i jednostek wojskowych oraz garnizonów, stanowiących obiekty działalności weryfikacyjnej:
1) utrzymują przygotowanie podległych garnizonów, formacji i jednostek poprzez:
a) wyznaczenie inspektorów kontroli rozbrojenia do pełnienia funkcji nieetatowych pomocników dowódcy, odpowiedzialnych za prowadzenie stosownej dokumentacji, udzielanie wsparcia dowódcy w sprawach związanych z implementacją międzynarodowych porozumień rozbrojeniowych oraz udzielanie pomocy szefom zespołów towarzyszących,
b) określenie czynności osób funkcyjnych i procedur postępowania służb dyżurnych na wypadek otrzymania wiadomości o możliwym objęciu jednostki przedsięwzięciem weryfikacyjnym,
c) określenie obiektów i miejsc oraz typów sprzętu lub ich elementów, do których dostęp dla członków zespołu weryfikacyjnego powinien być opóźniony, ograniczony lub zabroniony, zwanych dalej „miejscami wrażliwymi lub zastrzeżonymi”,
d) organizowanie okresowych szkoleń dowództwa i kadry w zakresie przygotowania formacji lub jednostki wojskowej do przyjęcia przedsięwzięć weryfikacyjnych, z uwzględnieniem specyfiki tej formacji lub jednostki;
2) powodują, w razie zgłoszenia zamiaru przeprowadzenia przedsięwzięcia weryfikacyjnego, która formacja, jednostka lub garnizon mogą być objęte:
a) powiadomienie nieetatowych pomocników dowódcy, których mowa w ppkt 1 lit. a, lub osób ich zastępujących, z określeniem terminu stawienia się do formacji lub jednostki i zadań do wykonania,
b) zaktualizowanie danych zawartych w przygotowanych na ten cel dokumentach,
c) sprawdzenie aktualności informacji o miejscach wrażliwych lub zastrzeżonych, a także ustalenie sposobu przekazania tych informacji do wiadomości szefa zespołu towarzyszącego;
3) w trakcie prowadzenia w formacji lub jednostce wojskowej przedsięwzięcia weryfikacyjnego, zapewniają realizację zadań postawionych przez szefa zespołu towarzyszącego, a ponadto zapewniają członkom zespołów weryfikacyjnych i zespołów towarzyszących oraz załogom używanych przez zespoły środków transportowych:
a) bezpieczeństwo oraz ochronę sprzętu i wyposażenia, a w miarę potrzeby także zakwaterowanie i wyżywienie – w zakresie uzgodnionym z szefem zespołu towarzyszącego,
b) pomieszczenia do pracy i ich ochronę,
c) środki transportu kołowego do poruszania się na terenie formacji lub jednostki,
d) niezbędną opiekę medyczną,
e) dostęp do jawnej sieci łączności Ministerstwa Obrony Narodowej,
f) miejsca postoju, ochronę, obsługę i paliwo dla środków transportowych.
22. Na wniosek Dyrektora Departamentu Polityki Międzynarodowej, przełożeni kierujący inspektorów kontroli rozbrojenia do składu zespołów weryfikacyjnych powodują czasowe zaopatrzenie ich w niezbędny ze względu na charakter przedsięwzięć weryfikacyjnych, ponadnormatywny sprzęt i wyposażenie oraz umundurowanie, a zwłaszcza:
1) mundur polowy dla żołnierzy rezerwy, uprawnionych do noszenia umundurowania i oznak wojskowych;
2) umundurowanie właściwe dla personelu latającego dla członków zespołów weryfikacyjnych TOP.
23. Zestawienie informacji o Siłach Zbrojnych podlegających międzynarodowej wymianie, zasadnicze zadania komórek i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej wraz z zakresami i terminami udostępniania przez nie danych oraz zakresy głównych zadań organizacyjnych i terminy ich realizacji określają załączniki Nr 2–4.
24. Traci moc decyzja Nr 6/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 stycznia 2014 r. w sprawie wykonywania w resorcie obrony narodowej zadań dotyczących realizacji przez Rzeczpospolitą Polską zobowiązań międzynarodowych w zakresie zbrojeń, rozbrojenia oraz budowy zaufania i bezpieczeństwa w Europie (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 17).
25. Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Obrony Narodowej: T. Siemoniak
Załączniki do decyzji Nr 373/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 23.09.2015 r. (poz. 269)
Załącznik Nr 1
WYKAZ ZOBOWIĄZAŃ RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ WYNIKAJĄCYCH Z MIĘDZYNARODOWYCH POROZUMIEŃ DOTYCZĄCYCH KONTROLI ZBROJEŃ, ROZBROJENIA ORAZ ŚRODKÓW BUDOWY ZAUFANIA I BEZPIECZEŃSTWA W EUROPIE
1. Przestrzeganie pułapów określonych w Traktacie CFE i dokumentach z nim związanych, poprzez utrzymywanie w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej:
a) liczebności wojsk lądowych i sił powietrznych ustalonej w rozdziale II Aktu kończącego rokowania o stanach osobowych konwencjonalnych sił zbrojnych w Europie podpisanym w Helsinkach dnia 10 lipca 1992 r. zwanego dalej „Aktem Zamykającym”, nie przekraczającej wielkości 234.000 żołnierzy,
b) utrzymywanie stanów ilościowych konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu, o którym mowa w art. II Traktatu CFE, nie przekraczających następujących limitów ustalonych zgodnie z porozumieniem zawartym w Budapeszcie w dniu 3 listopada 1990 r. między byłymi państwami Układu Warszawskiego odnośnie podziału limitów określonych w art. IV Traktatu CFE:
– 1.730 czołgów, z tego nie więcej niż 368 w wyznaczonych miejscach stałego składowania określonych w art. II par. 1 lit. H Traktatu CFE,
– 2.150 bojowych wozów opancerzonych, z tego nie więcej niż 226 w wyznaczonych miejscach stałego składowania, a w tym:
– 1.700 bojowych wozów piechoty i bojowych wozów z ciężkim uzbrojeniem,
w tym:
– 107 bojowych wozów z ciężkim uzbrojeniem,
– 1.610 środków ogniowych artylerii, z tego nie więcej niż 291 w wyznaczonych miejscach stałego składowania,
– 460 samolotów bojowych,
– 130 śmigłowców uderzeniowych,
– 60 mostów czołgowych w jednostkach nie będących wyznaczonymi miejscami stałego składowania zwanych dalej „jednostkami czynnymi”.
2. Przestrzeganie ograniczeń działalności wojskowej zgodnie z rozdziałem VIII Dokumentu Wiedeńskiego do przeprowadzania:
a) w ciągu trzech lat kalendarzowych nie więcej niż jednego ćwiczenia wojskowego z udziałem więcej niż 40.000 żołnierzy lub 900 czołgów bojowych lub 2.000 bojowych wozów opancerzonych lub 900 samobieżnych i ciągnionych środków artyleryjskich, moździerzy oraz wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych o kalibrze równym i większym niż 100 mm,
b) w ciągu roku nie więcej niż sześciu ćwiczeń wojskowych (w tym nie więcej niż trzech jednocześnie) z udziałem od 13.000 do 40.000 żołnierzy lub od 300 do 900 czołgów bojowych lub od 500 do 2.000 bojowych wozów opancerzonych lub od 300 do 900 samobieżnych i ciągnionych środków artyleryjskich, moździerzy oraz wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych o kalibrze równym i większym niż 100 mm.
3. Stosowanie się do procedur przekazywania poza siły zbrojne lub niszczenia (redukcji) konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu, a także wprowadzania na wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej jego nowych typów (modeli, wersji) zgodnie z postanowieniami art. VIII, IX, X i XII Traktatu CFE oraz rozdziału IX Protokołu o Notyfikacji i Wymianie Informacji stanowiącego integralną część Traktatu CFE.
4. Uczestniczenie w procesie notyfikowania i wymiany informacji odnośnie:
a) planowania obronnego w dziedzinie polityki obronnej i doktryny wojskowej, wydatków na obronność oraz planowania dotyczącego sił zbrojnych, zgodnie z postanowieniami rozdziału II Dokumentu Wiedeńskiego,
b) struktur organizacyjnych i etatowych, dyslokacji formacji i jednostek wojskowych, głównych systemów konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz ich rozmieszczenia i stanów faktycznych zgodnie z postanowieniami rozdziałów I, II i III Protokołu o Notyfikacji i Wymianie Informacji, rozdziału I Dokumentu Wiedeńskiego, rozdziałów IV i V Aktu Zamykającego oraz pkt 4 porozumienia o Globalnej Wymianie Informacji Wojskowej (GWIW) przyjętego w Budapeszcie w dniu 28 listopada 1994 r.,
c) położenia obiektów weryfikacji, miejsc zadeklarowanych oraz punktów wejścia/wyjścia zgodnie z definicjami zawartymi w rozdziale I Protokołu o Inspekcji stanowiącego integralną część Traktatu CFE oraz postanowieniami rozdziału V Protokołu o Notyfikacji i Wymianie Informacji,
d) dyslokacji i liczebności konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu niewchodzącego w skład Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, a należącego do sił ochrony porządku publicznego, stosownie do postanowień rozdziału IV Protokółu o Notyfikacji i Wymianie Informacji,
e) przestrzegania kodeksu postępowania państw,
f) planów kalendarzowych działalności wojskowej podlegającej uprzedniemu powiadamianiu, o której dalej mowa w pkt 6 lit. b i c, zgodnie z rozdziałem VII Dokumentu Wiedeńskiego,
g) planowanego zwiększania stanu osobowego formacji lub jednostki wojskowej zgodnie z postanowieniami pkt 10.3 Dokumentu Wiedeńskiego – na okres dłuższy niż 21 dni:
– w wypadku jednostki lub formacji wojskowej, której obsada stanowi do 15% stanu etatowego, zwanych dalej „jednostką nieaktywną” i „formacją nieaktywną”, z udziałem nie więcej niż 2.000 żołnierzy,
– w wypadku jednostki wojskowej, której obsada stanowi ponad 15% stanu etatowego, zwanej dalej „jednostką aktywną”, o 1.000 żołnierzy,
– w wypadku formacji wojskowej, której obsada stanowi ponad 15% stanu etatowego, zwanej dalej „formacją aktywną”, o 3.000 żołnierzy,
h) zachodzących w ciągu roku:
– stałych zmian w strukturach organizacyjnych – na 42 dni przed ich wprowadzeniem, oraz zmian o 10% i większych stanu faktycznego konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu – najpóźniej 5 dni roboczych po zmianie, zgodnie z postanowieniami rozdziału VIII Protokołu o Notyfikacji i Wymianie Informacji,
– faktach przypadkowego zniszczenia egzemplarza konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu – w ciągu 7 dni od zdarzenia, z przekazaniem dokumentacji w ciągu następnych 90 dni, zgodnie z postanowieniami rozdziału IX Protokołu o Redukcji stanowiącego integralną część Traktatu CFE,
– przypadkach transferu konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu oraz wojsk spoza strefy, wewnątrz strefy oraz poza strefę stosowania porozumień z pozostawaniem w tej strefie przez okres dłuższy niż 7 dni, odpowiednio do ustaleń rozdziału X i XI Protokółu o Notyfikacji i Wymianie Informacji oraz pkt 40 Dokumentu Wiedeńskiego.
5. Realizowanie obowiązku przyjmowania w kraju i prawa do prowadzenia za granicą przedsięwzięć mających na celu weryfikowanie przestrzegania postanowień porozumień,
a w szczególności:
a) inspekcji na zasadach i w ramach czasowych określonych w art. XIV Traktatu CFE oraz w Protokóle o Inspekcji stanowiącym integralną część Traktatu CFE,
b) lotów obserwacyjnych i tranzytowych oraz certyfikacji samolotów obserwacyjnych i sensorów, o których mowa w TOP,
c) inspekcji lub wizyt na zasadach i w ramach czasowych określonych w rozdziale IX Dokumentu Wiedeńskiego,
d) inspekcji lub wizyt na zasadach ujętych w dodatkowych porozumieniach wielostronnych lub dwustronnych zawartych zgodnie z postanowieniami rozdziału X Dokumentu Wiedeńskiego.
6. Realizowanie następujących działań i przedsięwzięć stanowiących środki budowy zaufania
i bezpieczeństwa:
a) udzielanie odpowiedzi na zapytania wystosowane w imieniu innych państw w sprawach:
– prowadzonej niezwyczajnej i nieplanowej działalności wojskowej, zgodnie z postanowieniami rozdziału III Dokumentu Wiedeńskiego,
– przekazanych informacji o planowaniu obronnym, zgodnie z postanowieniami pkt 15.5 Dokumentu Wiedeńskiego,
– stosowania zasad cywilnej, demokratycznej kontroli nad siłami zbrojnymi określonych w kodeksie postępowania państw;
b) uprzednie powiadamianie – nie później niż na 42 dni przed rozpoczęciem – o działalności ćwiczebnej formacji wojsk lądowych prowadzonej pod jednym dowództwem operacyjnym, samodzielnie lub z uczestnictwem komponentów lotnictwa bądź marynarki wojennej, z udziałem co najmniej:
– 9.000 żołnierzy, lub
– 250 czołgów, lub
– 500 bojowych wozów opancerzonych, lub
– 250 środków ogniowych artylerii
zorganizowanych w strukturę dywizji lub co najmniej w dwie brygady lub w dwa pułki niekoniecznie podporządkowane tej samej dywizji – zgodnie z rozdziałem V Dokumentu Wiedeńskiego
lub
w przypadku braku takiej działalności w danym roku kalendarzowym przekazywanie informacji o najważniejszym ćwiczeniu prowadzonym na terytorium państwa;
c) zapraszanie zgodnie z rozdziałem VI Dokumentu Wiedeńskiego przedstawicieli innych państw na obserwację prowadzonej działalności wojskowej, w czasie której:
– liczebność wojsk przekroczy 13.000 żołnierzy, lub
– ilość zaangażowanego sprzętu przekroczy:
– 300 czołgów, lub
– 500 bojowych wozów opancerzonych, lub
– 250 środków ogniowych artylerii, albo gdy
– przewiduje się 200 samolotowylotów,
– lub też gdy w desancie amfibijnym, śmigłowcowym lub samolotowym weźmie udział więcej niż 3.500 żołnierzy;
d) organizowanie obserwacji działalności prowadzonych powyżej pułapów określonych w rozdziale VI Dokumentu Wiedeńskiego oraz przynajmniej raz w okresie pięcioletnim, wizyty w bazie lotniczej, wizyty w jednej z instalacji lub formacji wojskowej bądź obserwacji działalności wojskowej poniżej pułapów wskazanych wyżej w lit. b i c, na zasadach zawartych w pkt 19–29 i 30.3–30.8 Dokumentu Wiedeńskiego;
e) organizowanie pokazów nowych typów (modeli, wersji) głównych systemów konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu wprowadzonych na wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, nie później niż rok po rozpoczęciu wprowadzania, zgodnie z postanowieniami pkt 31–35 Dokumentu Wiedeńskiego;
f) organizowanie wizyt studyjnych w instytucjach zaangażowanych w planowanie obronne, zgodnie z postanowieniami pkt 15.8 Dokumentu Wiedeńskiego.
7. Uczestniczenie:
a) w obradach konferencji przeglądowych, konferencji nadzwyczajnych i spotkań oceniających, a także w pracach innych stałych organów i ciał ustanowionych przez porozumienia;
b) w spotkaniach szefów komórek lub jednostek organizacyjnych powołanych w poszczególnych państwach do praktycznej implementacji porozumień oraz w pracach grup ekspertów, poświęconych rozstrzyganiu problemów pojawiających się w związku z realizacją porozumień oraz koordynowaniu planów prowadzenia działań weryfikacyjnych;
c) w seminariach, szkoleniach i treningach poświęconych wdrażaniu, standaryzacji i doskonaleniu realizacji procedur działań weryfikacyjnych;
d) w przedsięwzięciach wymienionych w pkt 6 lit. d–f organizowanych przez inne państwa.
Załącznik Nr 2
ZESTAWIENIE INFORMACJI O KONWENCJONALNYCH SIŁACH ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ PODLEGAJĄCYCH MIĘDZYNARODOWEJ WYMIANIE
Informacje według zbieżnych postanowień różnych porozumień zostały połączone tematycznie.
I. W RAMACH DOROCZNYCH WYMIAN INFORMACJI
Dotyczą zagadnień określonych w załączniku Nr 1 pkt 4 lit. b–d.
I.1. W ZAKRESIE STRUKTUR ORGANIZACYJNYCH I UKOMPLETOWANIA
Podaje się: nazwę, numer identyfikacyjny, miejsce dyslokacji, łączną liczbę posiadanego uzbrojenia w każdej kategorii i typie oraz ogółem stan etatowy personelu okresu pokojowego formacji (armii, korpusów, dywizji) i jednostek (brygad, pułków, samodzielnych batalionów, eskadr, flotylli i równorzędnych) poszczególnych szczebli dowodzenia, w tym oddzielnie dyslokowane bataliony, eskadry, flotylle i równorzędne, w następującym porządku:
Uwaga: batalion, eskadrę lub flotyllę uważa się za oddzielnie dyslokowane, gdy odległość między ich sztabem a sztabem nadrzędnego pułku lub brygady jest większa niż 15 km.
1. JEDNOSTKI CENTRALNEGO PODPORZĄDKOWANIA
1) Ministerstwo Obrony Narodowej, w tym Sztab Generalny Wojska Polskiego;
2) jednostki podporządkowane bezpośrednio Ministrowi Obrony Narodowej;
3) jednostki podporządkowane bezpośrednio osobom zajmującym kierownicze stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej;
4) jednostki podporządkowane bezpośrednio dyrektorom (szefom) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej;
5) jednostki podporządkowane Dowódcy Garnizonu Warszawa.
2. DOWÓDZTWA RODZAJÓW SIŁ ZBROJNYCH
1) Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych (DG RSZ)
– jednostki podporządkowane bezpośrednio Dowódcy Generalnemu Rodzajów Sił Zbrojnych;
2) Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych (DO RSZ).
2.1. Jednostki podporządkowane Dowódcy Generalnemu Rodzajów Sił Zbrojnych
2.2. Wojska Lądowe (WL)
1) Korpusy, dywizje i jednostki wojsk operacyjnych:
– bojowe: zmechanizowane, zmotoryzowane, piechoty, pancerne lub kawalerii pancernej, desantowo-szturmowe, powietrzno-desantowe, obrony wybrzeża i piechoty górskiej,
– wsparcia: artylerii, artylerii przeciwpancernej, obrony przeciwlotniczej (OPL), lotnictwa wojsk lądowych, inżynieryjne, saperów, obrony przeciwchemicznej, obrony terytorialnej, łączności, rozpoznania oraz walki radioelektronicznej (WRE).
2.3. Siły Powietrzne (SP)
Jednostki SP.
2.4. Marynarka Wojenna (MW)
Jednostki MW bazowania lądowego, wyposażone w konwencjonalne uzbrojenie i sprzęt lub samoloty bojowe lotnictwa morskiego.
2.5. Wojska Specjalne (WS)
Jednostki WS.
2.6. Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych (IWsp SZ)
Jednostki IWsp SZ.
Ponadto: wszystkie formacje i jednostki nie należące do WLąd, SP, MW, WS i IWsp SZ – do szczebla oddzielnie dyslokowanego batalionu, eskadry lub flotylli i równorzędnych.
I.2. W ZAKRESIE GŁÓWNYCH SYSTEMÓW KONWENCJONALNEGO UZBROJENIA I SPRZĘTU WOJSKOWEGO SIŁ ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Podaje się: nazwy, typy (modele) lub wersje oraz ilości konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu wojskowego według następujących kategorii i podkategorii:
1. Czołgi bojowe.
2. Bojowe wozy opancerzone:
2.1. transportery opancerzone;
2.2. bojowe wozy piechoty;
2.3. bojowe wozy z ciężkim uzbrojeniem.
3. Środki ogniowe artylerii o kalibrze 100 mm i więcej:
3.1. armaty i haubice;
3.2. moździerze;
3.3. wieloprowadnicowe wyrzutnie pocisków rakietowych.
4. Samoloty:
4.1. bojowe;
4.2. szkolno-treningowe;
4.3. transportowe.
5. Śmigłowce:
5.1. uderzeniowe:
5.1.1. wyspecjalizowane,
5.1.2. wielozadaniowe;
5.2. wsparcia bojowego;
5.3. transportowe nieuzbrojone.
6. Wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych integralnie zamontowane na pojazdach.
7. Czołgowe mosty towarzyszące.
8. Pojazdy konstrukcyjnie podobne do transporterów opancerzonych.
9. Pojazdy konstrukcyjnie podobne do bojowych wozów piechoty.
10. Okręty nawodne o wyporności ponad 400 ton.
11. Okręty podwodne o wyporności w zanurzeniu ponad 50 ton.
Uwaga: nie udziela się informacji odnośnie tych systemów uzbrojenia i sprzętu, które znajdują się na etapie prób, badań lub oceny i nie weszły jeszcze na wyposażenie sił zbrojnych.
II. W RAMACH INFORMACJI PRZEKAZYWANYCH NA BIEŻĄCO LUB DORAŹNIE
Dotyczą zagadnień określonych w załączniku Nr 1 pkt 4 lit. h.
II.1. ZŁOŻENIE DEKLARACJI ODNOŚNIE:
1. Maksymalnych pułapów czołgów, bojowych wozów opancerzonych – w tym łącznie bojowych wozów piechoty i bojowych wozów z ciężkim uzbrojeniem oraz oddzielnie bojowych wozów piechoty – oraz artylerii.
2. Notyfikowania kwot aktywnych i pasywnych działań weryfikacyjnych.
3. Wydzielenia konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu poza konwencjonalne siły zbrojne.
4. Wyprowadzenia mostów czołgowych z miejsc stałego składowania.
5. Wyprowadzenia czołgów, bojowych wozów opancerzonych i środków ogniowych artylerii z miejsca stałego składowania.
6. Łącznych ilości każdej kategorii uzbrojenia i sprzętu wprowadzonych na wyposażenie i wycofanych z wyposażenia w ciągu ostatnich 12 miesięcy, a także ilości uzbrojenia i sprzętu planowanych do wprowadzenia w roku następnym.
7. Zniszczenia uzbrojenia w następstwie wypadku.
8. Powołania rezerwistów na przeszkolenie, zwiększenie stanów osobowych jednostek na okres co najmniej 21 dni.
II.2. POINFORMOWANIE O WPROWADZENIU NOWEGO TYPU KONWENCJONALNEGO UZBROJENIA I SPRZĘTU
1. Wprowadzenia na wyposażenie wojsk nowego typu (modelu) lub wersji konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu.
2. Zorganizowania pokazu nowych typów (modeli) lub wersji konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu.
3. Uzupełnienia albumu uzbrojenia o zdjęcia i podstawowe dane nowego typu (modelu) lub wersji konwencjonalnego uzbrojenia i sprzętu wprowadzonego na wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
II.3. ZGŁOSZENIE ZAMIARU:
1. Zorganizowania przez Rzeczpospolitą Polską wizyty w jednej z baz lotniczych oraz w jednej z jednostek wojskowych okresu pokoju, a także wyznaczenia przedstawicieli Rzeczypospolitej Polskiej do udziału w takim przedsięwzięciu organizowanym przez inne państwo.
2. Zorganizowania obserwacji działalności wojskowej prowadzonej w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, a także wyznaczenia przedstawicieli Rzeczypospolitej Polskiej do udziału w takim przedsięwzięciu organizowanym przez inne państwo.
3. Przeprowadzenia przez Rzeczpospolitą Polską inspekcji obiektu weryfikacji, inspekcji rejonu wskazanego, wizyty oceniającej bądź lotu obserwacyjnego, a także wyrażenia zgody na przeprowadzenie takich działań weryfikacyjnych przez inne państwo.
4. Delegowania przedstawicieli Rzeczypospolitej Polskiej do udziału w certyfikacjach statków powietrznych i ich aparatury obserwacyjnej w ramach Traktatu OP.
II.4. POINFORMOWANIE O STAŁYCH ZMIANACH:
1. Dokonanych w strukturze organizacyjnej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Zaistniałych w ilości uzbrojenia i sprzętu ograniczonego Traktatem CFE w poszczególnych jednostkach – o 10 % i więcej w stosunku do ostatniej informacji.
III. ODNOŚNIE PLANOWANIA OBRONNEGO
Dotyczą zagadnień określonych w załączniku Nr 1 pkt 4 lit. a.
Przedstawia się zwięźle w formie opisowej:
1. Politykę, strategię i doktrynę obronną, narodowe procedury planowania obronnego z zachodzącymi w nich zmianami.
2. Bieżącą politykę kadrową z zachodzącymi w niej zmianami.
3. Struktury organizacyjne sił zbrojnych, stany etatowe personelu okresu pokojowego, główne systemy uzbrojenia i dyslokację jednostek oraz przewidywane zmiany w tym zakresie.
4. Wydatki na obronność poniesione w poprzednim roku finansowym, z ewentualnymi wyjaśnieniami różnic między wydatkami planowanymi a faktycznymi.
5. Wielkość środków budżetowych na bieżący rok finansowy (szczegółowo), na dwa kolejne lata (szacunkowo) oraz na dwa następne (ogólne plany), w rozbiciu na: koszty operacyjne, zakupy uzbrojenia i sprzętu, budownictwo oraz prace naukowo-badawcze.
6. Plany zakupów głównych systemów uzbrojenia oraz realizacji ważniejszych projektów budowy/modernizacji infrastruktury wojskowej w nadchodzącym roku, z rozliczeniem danych o takich planach przekazanych w roku ubiegłym.
7. Programy szkolenia wojsk, z zachodzącymi w nich zmianami.
IV. ODNOŚNIE DZIAŁALNOŚCI WOJSKOWEJ W OKRESACH KALENDARZOWYCH
Dotyczą zagadnień określonych w załączniku Nr 1 pkt 4 lit. f i g.
Informuje się o zamiarze przeprowadzenia ćwiczeń z udziałem wojsk, z podaniem:
1. Liczby uczestniczących żołnierzy, także w jednostkach zabezpieczających.
2. Ilości uzbrojenia i sprzętu poszczególnych kategorii.
3. Rejonów planowanej działalności.
V. ODNOŚNIE STOSOWANIA SIĘ DO KODEKSU POSTĘPOWANIA W POLITYCZNO-WOJSKOWYCH ASPEKTACH BEZPIECZEŃSTWA
Dotyczą zagadnień określonych w załączniku Nr 1 pkt 4 lit. e.
W formie opisowej przedstawia się informacje dotyczące resortu obrony narodowej, obejmujące:
1. Środki stosowane w zapobieganiu i walce z terroryzmem, w szczególności udział w porozumieniach międzynarodowych dotyczących tej problematyki, w tym:
– lista porozumień międzynarodowych, włącznie ze wszystkimi konwencjami i protokołami ONZ dotyczącymi terroryzmu, w których Rzeczpospolita Polska partycypuje,
– uczestniczenie w innych dwu- i wielostronnych porozumieniach oraz działaniach związanych z zapobieganiem i zwalczaniem terroryzmu,
– narodowe środki, włączając odpowiednie prawodawstwo, podjęte w celu realizacji porozumień, konwencji i protokołów wymienionych na liście,
– narodowe działania (wysiłki) w celu zapobiegania i zwalczania terroryzmu, włączając w to informacje na temat legislacji wychodzących poza konwencje i protokoły ONZ,
– rola i zadania sił zbrojnych i sił bezpieczeństwa wewnętrznego w zapobieganiu i zwalczaniu terroryzmu.
2. Planowanie narodowe i proces decyzyjny, w tym rola Parlamentu i ministerstw w procesie określenia i zatwierdzenia potencjału wojskowego oraz wydatków na obronę.
3. Dane dotyczące:
– konstytucyjnych ustanowionych procedur zapewniających efektywną, demokratyczną kontrolę nad siłami zbrojnymi, paramilitarnymi i siłami ochrony porządku publicznego,
– konstytucyjnych ustanowionych organów i instytucji odpowiedzialnych za demokratyczną kontrolę nad siłami zbrojnymi i siłami bezpieczeństwa,
– roli i zadań sił zbrojnych, sił paramilitarnych i ochrony porządku publicznego oraz środków nadzoru nad ich działalnością określoną w Konstytucji,
– publicznego dostępu do informacji dotyczących sił zbrojnych.
4. Stacjonowanie sił zbrojnych na terytorium innego Państwa-Strony na podstawie wzajemnych umów międzynarodowych jak również zgodnie z prawem międzynarodowym.
5. Informacje odnośnie:
– procedur rekrutacji lub powoływania personelu do służby w siłach zbrojnych, paramilitarnych i ochrony porządku publicznego,
– wyjątków lub alternatyw dla obowiązkowej służby wojskowej,
– prawnych i administracyjnych procedur dla ochrony praw personelu sił zbrojnych.
6. Szkolenia z zakresu międzynarodowego prawa humanitarnego i innych przepisów międzynarodowych, konwencji i zobowiązań dotyczących konfliktów zbrojnych – z włączeniem tych zagadnień do programów szkolenia wojskowego i regulacji (przepisów),
a w szczególności:
– międzynarodowego prawa konfliktów zbrojnych,
– ochrony dóbr kultury,
– przedsięwzięć szkoleniowych.
Załącznik Nr 3
ZAKRESY INFORMACJI/DANYCH I TERMINY ICH PRZEKAZYWANIA
I. DOROCZNE WYMIANY INFORMACJI O SIŁACH ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Wskazane w poniższych tabelach terminy określają datę wpływu stosownych dokumentów do Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego.
1. INFORMACJE O PLANOWANIU OBRONNYM
ZAKRES INFORMACJI / DANYCH | INSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNE | TERMIN PRZESŁANIA | PODSTAWA FORMALNA I UWAGI |
1) Polityka obronna, doktryna, narodowe procedury planowania obronnego i zachodzące w nich zmiany. | Departament Strategii i Planowania Obronnego | Do dnia 31 grudnia | Dokument Wiedeński 2011 (DW'11) pkt 15.1, ppkt 15.1.1,15.1.2 |
2) Bieżąca polityka kadrowa z najważniejszymi w niej zmianami. | Departament Kadr | Do dnia 31 grudnia | DW'11 ppkt 15.1.3 |
3) Realizacja wydatków na obronność w poprzednim roku finansowym. Budżet wojskowy na bieżący rok finansowy oraz na cztery kolejne lata. | Departament Budżetowy | Do dnia 30 dni po zatwierdzeniu budżetu | DW'11 pkt 15.3 i 15.4 |
4) Struktury organizacyjne i stany etatowe personelu okresu pokojowego oraz przewidywane zmiany. | Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Zarząd Organizacji i Uzupełnień – P1 | Do dnia 31 grudnia | DW'11 pkt 15.2, ppkt 15.2.1 |
5) Główne systemy sprzętu wojskowego: stan na rok bieżący; przewidywane zmiany w roku następującym po roku bieżącym. | Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Zarząd Planowania Rzeczowego – P8 | Do dnia 31 grudnia | DW'11 ppkt 15.2.1 |
6) Programy szkolenia sił zbrojnych, przewidywane zmiany. | Zarząd Planowania Użycia Sił Zbrojnych i Szkolenia – P3/7 | Do dnia 31 grudnia | DW'11 ppkt 15.2.4 |
7) Ważniejsze projekty budowy/modernizacji infrastruktury wojskowej oraz ich realizacja. | Zarząd Planowania Rzeczowego – P8 Departament Infrastruktury | Do dnia 31 grudnia | DW'11 ppkt 15.2.5 i 15.2.6 |
2. INFORMACJE O STRUKTURACH ORGANIZACYJNYCH I ETATOWYCH STANACH OSOBOWYCH
ZAKRES INFORMACJI / DANYCH | INSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNE | TERMIN PRZESŁANIA | PODSTAWA FORMALNA I UWAGI |
1) Struktury organizacyjne i stany etatowe (z rozbiciem na garnizony) żołnierzy pełniących służbę na stanowiskach służbowych w Sztabie Generalnym WP i jednostkach jego zabezpieczenia, jednostkach centralnego podporządkowania, Dowództwie Garnizonu Warszawa oraz w Dowództwie Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych i Dowództwie Operacyjnym Rodzajów Sił Zbrojnych. | Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Zarząd Organizacji i Uzupełnień – P1 | Do dnia 1 listopada (z ważnością na 1 stycznia następnego roku) | PNWI1 rozdz. I, pkt 1a i 1b; „Akt Zamykający...” rozdz. IV pkt 1b,c,g,h |
2) Łączne stany etatowe żołnierzy zawodowych, żołnierzy zasadniczej służby wojskowej i żołnierzy rezerwy Wojsk Lądowych, Sił Powietrznych, Marynarki Wojennej i Wojsk Specjalnych. Łączne stany żołnierzy w misjach pokojowych. Łączne ewidencyjne stany kadry czynnej wg stopni wojskowych. | Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Departament Wojskowych Spraw Zagranicznych Departament Kadr | Do dnia 1 listopada (z ważnością na 1 stycznia następnego roku) | „Akt Zamykający...” rozdz. IV pkt 1, tab. IIC, Globalna Wymiana Informacji Wojskowej (GWIW) pkt 2.1.2 oraz pkt 2.3 tabela 1 i 3 |
Jw. | |||
Do dnia 31 grudnia | |||
3) Dyslokacja formacji i jednostek centralnego podporządkowania, Wojsk Lądowych, Sił Powietrznych, Marynarki Wojennej i Wojsk Specjalnych. | Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych; Sztab Generalny WP*) Powyższe instytucje we współdziałaniu z Departamentem Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego | Do dnia 1 listopada każdego roku (z ważnością na 1 stycznia następnego roku) | PNWI rozdz. I, III i V; „Akt Zamykający...” rozdz. IV pkt 1b,c,g,h; GWIW pkt 4.1 |
Określenie miejsc zadeklarowanych oraz obiektów weryfikacji. | |||
4) Planowane na kolejny rok zwiększenie stanu osobowego (o więcej niż 1000 żołnierzy w aktywnej jednostce i o więcej niż 3000 żołnierzy w aktywnej formacji) na okres dłuższy niż 21 dni. | Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Zarząd Organizacji i Uzupełnień – P1 | Do dnia 1 listopada | DW'11 pkt 10.3 oraz „Akt Zamykający...” rozdz. V |
5) Planowane zmiany organizacyjne. | Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Zarząd Organizacji i Uzupełnień – P1 | Do dnia 1 listopada (z ważnością na dzień 1 stycznia następnego roku) | DW'11 pkt 10.3 oraz „Akt Zamykający...” rozdz. V |
*) Sztab Generalny przekazuje dane za jednostki podległe Szefowi SG WP oraz jednostki centralnego podporządkowania i Dowództwo Garnizonu Warszawa
3. INFORMACJE O GŁÓWNYCH SYSTEMACH KONWENCJONALNEGO SPRZĘTU WOJSKOWEGO
ZAKRES INFORMACJI / DANYCH | INSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNE | TERMIN PRZESŁANIA | PODSTAWA FORMALNA I UWAGI |
1) Ilość sprzętu wojskowego w formacjach i jednostkach centralnego podporządkowania oraz w formacjach i jednostkach Wojsk Lądowych, Sił Powietrznych, Marynarki Wojennej i Wojsk Specjalnych. | Sztab Generalny WP Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych | Do dnia 1 listopada (z ważnością na dzień 1 stycznia następnego roku) | Traktat CFE art. III, IX; PNWI rozdz. III, tabela IIIA i IIIB oraz rozdz. IV pkt 3–6, tabela IV; GWIW pkt 3.6, 3.8, 3.9; PNWI rozdz. IV pkt 1–2 |
Ilość sprzętu wojskowego używanego na cele badawczo–rozwojowe oraz wycofanego z Sił Zbrojnych i oczekującego na zagospodarowanie, eksport lub odnowienie. | Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych | ||
Ilość i rozmieszczenie sprzętu wojskowego (wraz z liczbą personelu) w jednostkach organizacyjnych organów powołanych do zapewnienia bezpieczeństwa wewnętrznego w czasie pokoju. | Departament Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych | ||
2) Ilość podstawowych systemów sprzętu wojskowego wprowadzonego na wyposażenie i wycofanego z wyposażenia w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy; planowanego do wprowadzenia na wyposażenie SZ w roku następnym po roku ważności danych | Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Zarząd Planowania Rzeczowego – P8 we współdziałaniu z właściwymi Gestorami Uzbrojenia i Sprzętu Wojskowego | Do dnia 1 listopada | DW'11 pkt 14; PNWI rozdz. IX pkt 1a i 1b Wg projektu planu wprowadzenia sprzętu wojskowego na wyposażenie SZ na następny rok |
4. INFORMACJE DOT. STOSOWANIA KODEKSU POSTĘPOWANIA W POLITYCZNO-WOJSKOWYCH ASPEKTACH BEZPIECZEŃSTWA
ZAKRES INFORMACJI / DANYCH | INSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNE | TERMIN PRZESŁANIA | PODSTAWA FORMALNA I UWAGI |
Zwięzła opisowa charakterystyka, według kwestionariusza: – środków stosowanych w zapobieganiu i walce z terroryzmem; – planowania narodowego i procesu decyzyjnego; – procedur rekrutacji lub powoływania do sił zbrojnych; – procedur demokratycznej kontroli nad siłami zbrojnymi; – stacjonowania sił zbrojnych na terytorium innych państw, w tym liczba personelu oraz ilości głównych systemów konwencjonalnego sprzętu wojskowego znajdujących się poza strefami stosowania Traktatu CFE i Dokumentu Wiedeńskiego – szkolenia z zakresu międzynarodowego prawa humanitarnego i innych międzynarodowych przepisów dotyczących konfliktów zbrojnych. | Stosownie do właściwości i zakresu posiadanych informacji: | Do dnia 20 grudnia | Decyzja Forum Współpracy w dziedzinie Bezpieczeństwa OBWE nr 2/09 |
Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych, |
|
|
II. BIEŻĄCE I DORAŹNE INFORMACJE O KONWENCJONALNYCH SIŁACH ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Wskazane w poniższych tabelach terminy określają datę wpływu dokumentu z informacjami/danymi do Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego.
1. INFORMACJE O ZMIANACH
ZAKRES INFORMACJI / DANYCH | INSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNE | TERMIN PRZESŁANIA | PODSTAWA FORMALNA I UWAGI |
1) Stałe zmiany struktur organizacyjnych. | Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych | Na 50 dni przed wprowadzeniem zmian | PNWI rozdz. VIII |
2) Zmiany miejsca stałej dyslokacji formacji i jednostek. | Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych | Na 50 dni przed wprowadzeniem zmian | PNWI rozdz. VIII |
3) Stałe zmiany ilości konwencjonalnego sprzętu wojskowego ograniczonego Traktatem CFE w jednostkach. | Dowództwo Generalne RSZ | Do 3 dni od zmiany | Traktat CFE art. X i PNWI rozdz. VIII pkt 1b |
4) Zniszczenia czołgów, bojowych wozów piechoty, transporterów opancerzonych, środków ogniowych artylerii, samolotów bojowych lub śmigłowców uderzeniowych w następstwie wypadku. | Dowództwo Generalne RSZ | Do 3 dni po wypadku –powiadomienie, do 70 dni po wypadku – przekazanie protokołu powypadkowego | PRed2 rozdz. IX |
5) Wprowadzenia na wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej nowych typów (modeli) lub wersji konwencjonalnego sprzętu wojskowego. | Dowództwo Generalne RSZ | Na 60 dni przed wprowadzeniem | PIT3 rozdz. IV pkt 3 i 4; |
W związku z tym dokonuje się: – uzupełnienia albumu zdjęć istniejących typów (modeli) i wersji sprzętu wojskowego; | w dniu wprowadzenia | ||
– prezentacji innym państwom w ramach specjalnie zorganizowanego pokazu. | do 12 miesięcy od dnia wprowadzenia |
*) Sztab Generalny przekazuje dane za jednostki podległe Szefowi SG WP oraz jednostki centralnego podporządkowania i Dowództwo Garnizonu Warszawa
|
1 PNWI – Protokół o Notyfikacji i Wymianie Informacji Traktatu CFE
2 PRed – Protokół o Redukcji Traktatu CFE
3 PIT – Protokół o Istniejących Typach Konwencjonalnego Uzbrojenia i Sprzętu Wojskowego Traktatu CFE
2. INFORMACJE O PLANOWANEJ DZIAŁALNOŚCI WOJSKOWEJ (ĆWICZENIACH Z UDZIAŁEM WOJSK)
ZAKRES INFORMACJI / DANYCH | INSTYTUCJA/INSTYTUCJ E ODPOWIEDZIALNE | TERMIN PRZESŁANIA | PODSTAWA FORMALNA I UWAGI |
1) Roczny plan kalendarzowy działalności wojskowej (obejmuje ćwiczenia wojskowe powyżej ograniczeń liczbowych; w przypadku ich braku – największe planowane ćwiczenia) wraz z podaniem ich nazwy, terminu i planowanej ilości ćwiczących i sprzętu wojskowego | Dowództwo Generalne RSZ | Do dnia 15 października | DW'11 rozdz. VII i VIII |
2) Zamiar przeprowadzenia działalności wojskowej podlegającej wcześniejszemu powiadomieniu. | Dowództwo Generalne RSZ | Na 60 dni przed rozpoczęciem działalności wojskowej | DW'11 pkt 38, 41 |
3. INFORMACJE O ORGANIZOWANYCH PRZEDSIĘWZIĘCIACH
ZAKRES INFORMACJI / DANYCH | INSTYTUCJA/INSTYTUCJ E ODPOWIEDZIALNE | TERMIN PRZESŁANIA | PODSTAWA FORMALNA I UWAGI |
1) Zapraszanie przedstawicieli Państw – Uczestników DW'11 na organizowany przez Rzeczpospolitą Polską pokaz nowych typów (modeli) i wersji konwencjonalnego sprzętu wojskowego. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego we współpracy z Dowództwem Generalnym RSZ | Wstępna informacja o zamiarze podczas Dorocznego Spotkania Oceniającego Implementację (AIAM), zaproszenia – na 42 dni lub wcześniej przed pokazem / wizytą | DW'11pkt 20,30.3,31 w okresach pięcioletnich – licząc od 1 stycznia 1997 roku w praktyce przedsięwzięcia te organizowane są łącznie |
2) Zapraszanie przedstawicieli Państw – Uczestników DW'11 na organizowaną obserwację ćwiczenia wojskowego. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego we współpracy z Dowództwem Generalnym RSZ i Dowództwem Operacyjnym RSZ | Na 42 dni lub wcześniej przed obserwacją | DW'11 pkt 30.3 |
3) Potwierdzanie udziału w organizowanych przez inne państwa pokazach nowych typów sprzętu wojskowego, wizytach w bazach lotniczych i obiektach/formacjach wojskowych oraz obserwacjach ćwiczenia wojskowego. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego | Nie później niż 21 dni przed rozpoczęciem danej działalności | DW'11 pkt 25, 35 |
Załącznik Nr 4
ZAKRESY GŁÓWNYCH ZADAŃ ORGANIZACYJNYCH I TERMINY ICH REALIZACJI
1. PLANOWANIE, PROWADZENIE I ZABEZPIECZENIE DZIAŁALNOŚCI WERYFIKACYJNEJ
ZAKRES ZADAŃ | INSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNE | TERMIN WYKONANIA | UWAGI |
1) Uzgodnienie z Ministerstwem Spraw Zagranicznych listy państw, w których mają być przeprowadzone działania weryfikacyjne. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego | – DW'11: do dnia 15 października – CFE: do dnia 10 grudnia – TOP: do dnia 15 września |
|
2) Opracowanie rocznego planu działań weryfikacyjnych. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego w porozumieniu z Dowództwem Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowództwem Operacyjnym Rodzajów Sił Zbrojnych, Służbą Wywiadu Wojskowego i Zarządem Analiz Wywiadowczych i Rozpoznawczych – P2 | Do dnia 20 grudnia |
|
3) Opracowanie planu wykorzystania kwot aktywnych. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego | Bezpośrednio po zakończeniu procesu alokacji kwot aktywnych | Alokacja kwot aktywnych i uzgadnianie wymiany inspektorów odbywa się w ramach sojuszniczej koordynacji działalności weryfikacyjnej |
4) Opracowanie planu udziału w międzynarodowej wymianie inspektorów. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego | ||
5) Notyfikowanie zamiaru przeprowadzenia: – inspekcji miejsca zadeklarowanego lub rejonu wskazanego CFE; – inspekcji rejonu wskazanego DW'11; – wizyty oceniającej; – lotu obserwacyjnego TOP. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego | Nie później niż: – 36 godz. – 36 godz. – 5 dni – 72 godz. | Przesłanie notyfikacji w sieci łączności OBWE realizuje Ministerstwo Spraw Zagranicznych |
Udzielenie odpowiedzi na notyfikowany przez inne państwo zamiar przeprowadzenia: – inspekcji miejsca zadeklarowanego lub rejonu wskazanego CFE; – inspekcji rejonu wskazanego DW'11; – wizyty oceniającej; – lotu obserwacyjnego TOP. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego | Nie później niż: – 3 godz. – 24 godz. – 48 godz. – 24 godz. | Przesłanie notyfikacji w sieci łączności OBWE realizuje Ministerstwo Spraw Zagranicznych |
7) Notyfikowanie personelu TOP. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych | Do dnia 15 maja Do końca lutego | Przesłanie notyfikacji w sieci łączności OBWE realizuje Ministerstwo Spraw Zagranicznych DGRSZ przekazuje do DPBM dane personelu TOP |
8) Organizowanie poszczególnych działań weryfikacyjnych. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego we współpracy z Dowództwem Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowództwem Operacyjnym Rodzajów Sił Zbrojnych, Służbą Wywiadu Wojskowego i Służbą Kontrwywiadu Wojskowego | Wg planu wykorzystania kwot aktywnych oraz planu wymiany inspektorów | Zgodnie z planem zatwierdzonym przez Dyrektora DPBM Pobyt zagranicznych inspektorów zaproszonych do udziału w działaniu weryfikacyjnym organizowany jest zgodnie z harmonogramem i kosztorysem sporządzonym wg odrębnych przepisów |
9) Organizowanie towarzyszenia działaniom weryfikacyjnym, prowadzonym przez inne państwa. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego we współpracy z Dowództwem Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych, Departamentem Infrastruktury w sprawach określania terenów zamkniętych o klauzuli „tajne” (rejonów/obszarów zastrzeżonych) oraz Dowództwem Operacyjnym Rodzajów Sił Zbrojnych – monitorowanie lotów obserwacyjnych TOP | W terminach zależnych od określonych w otrzymywanych notyfikacjach | Zgodnie z planem zatwierdzonym przez Dyrektora DPBM Pobyt zagranicznego zespołu organizowany jest zgodnie z harmonogramem i kosztorysem sporządzonym wg odrębnych przepisów |
2. PRZYGOTOWANIE I PRZEKAZANIE DOKUMENTÓW DOROCZNEJ WYMIANY INFORMACJI
ZAKRES ZADAŃ | INSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNE | TERMIN WYKONANIA | UWAGI |
1) Opracowywanie przekazanych danych i sporządzanie tabel. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego | Marzec i I dekada kwietnia, Listopad i I dekada grudnia |
|
2) Drukowanie dokumentów wymian informacji. | Drukarnia MON | Do dnia 10 kwietnia i do dnia 10 grudnia |
|
3) Przekazanie dokumentów wymian informacji do innych państw. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego | Do dnia 30 kwietnia i do dnia 15 grudnia | Odbywa się podczas specjalnego spotkania przedstawicieli państw OBWE w Wiedniu |
3. SZKOLENIE INSPEKTORÓW KONTROLI ROZBROJENIA
ZAKRES ZADAŃ | INSTYTUCJA/INSTYTUCJE ODPOWIEDZIALNE | TERMIN WYKONANIA | UWAGI |
1) Kierowanie na kursy specjalistyczne dla inspektorów kontroli rozbrojenia, organizowane przez Szkołę NATO i krajowe centra weryfikacji innych państw. | Departament Kadr we współpracy z Departamentem Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego | Zgodnie z „Planem doskonalenia zawodowego w resorcie obrony narodowej za granicą” oraz stosownie do nadsyłanych zaproszeń |
|
2) Organizowanie kursów z zakresu praktycznego stosowania postanowień międzynarodowych porozumień w dziedzinie kontroli zbrojeń, rozbrojenia oraz środków budowy zaufania i bezpieczeństwa w Europie. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego, Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych (komórki odpowiedzialne za implementację porozumień) | Wg odrębnych planów |
|
3) Organizowanie wewnętrznego szkolenia doskonalącego: – merytorycznego z zakresu znajomości porozumień i ich stosowania; – ze znajomości języków obcych; – innego, w miarę zaistniałych potrzeb. | Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego, Departament Kadr Departament Nauki i Szkolnictwa Wojskowego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych (komórki odpowiedzialne za implementację porozumień) | Wg odrębnych planów |
|