Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2015-08-07 do 2017-06-27
Wersja archiwalna od 2015-08-07 do 2017-06-27
archiwalny
Departament Polityki Zbrojeniowej
ZARZĄDZENIE Nr 28/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 04 sierpnia 2015 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu instytutu badawczego pod nazwą „Wojskowy Instytut Techniki Inżynieryjnej im. profesora Józefa Kosackiego”
Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Zatwierdza się statut Wojskowego Instytutu Techniki Inżynieryjnej im. profesora Józefa Kosackiego uchwalony przez Radę Naukową Wojskowego Instytutu Techniki Inżynieryjnej im. profesora Józefa Kosackiego w dniu 5 marca 2015 r.
2. Statut stanowi załącznik do zarządzenia.
§ 2. Traci moc zarządzenie Nr 23/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 19 maja 2011 r. w sprawie zatwierdzenia statutu instytutu badawczego pod nazwą „Wojskowy Instytut Techniki Inżynieryjnej im. prof. Józefa Kosackiego” (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. Nr 11, poz. 147).
§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Obrony Narodowej: T. Siemoniak
|
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 112, poz. 654 i Nr 185, poz. 1092, z 2014 r. poz. 1198 oraz z 2015 r. poz. 249.
Załącznik do Zarządzenia Nr 28/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 04 sierpnia 2015 r. (poz. 240)
STATUT WOJSKOWEGO INSTYTUTU TECHNIKI INŻYNIERYJNEJ IM. PROFESORA JÓZEFA KOSACKIEGO
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
Wojskowy Instytut Techniki Inżynieryjnej im. profesora Józefa Kosackiego, zwany dalej „Instytutem”, jest instytutem badawczym działającym na podstawie:
1) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. Nr 96, poz. 618, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”;
2) zarządzenia Prezesa Rady Ministrów Nr 15 z dnia 5 marca 1976 r. w sprawie utworzenia Wojskowego Instytutu Techniki Inżynieryjnej (Dz. Rozk. Min. Obr. Nar. Nr 6, poz. 20);
3) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2014 r. poz. 1620, z późn. zm.);
4) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. z 2014 r. poz. 1788, z późn. zm.);
5) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie tworzenia łączenia, podziału, reorganizacji, przekształcania, włączania i likwidacji instytutów badawczych (Dz. U. Nr 230, poz. 1512);
6) decyzji Nr 349/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 października 2005 r. w sprawie nadania imienia patrona Wojskowemu Instytutowi Techniki Inżynieryjnej we Wrocławiu (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. Nr 20, poz. 188);
7) niniejszego statutu.
§ 2.
1. Instytut jest państwową jednostką organizacyjną, wyodrębnioną pod względem prawnym.
2. Siedzibą Instytutu jest miejscowość Wrocław, województwo dolnośląskie.
3. Instytut może używać skrótu „WITI”.
4. Instytut może, obok nazwy lub skrótu w języku polskim, używać odpowiednika swojej nazwy w językach obcych.
5. Instytut ma prawo do używania pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą: „Wojskowy Instytut Techniki Inżynieryjnej im. profesora Józefa Kosackiego” w otoku.
6. Ministrem nadzorującym Instytut jest Minister Obrony Narodowej. Czynności nadzoru nad Instytutem wykonuje wyznaczony przez Ministra Obrony Narodowej kierownik komórki organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej.
7. Instytut nabył osobowość prawną po wpisaniu do Krajowego Rejestru Sądowego w dniu 31 marca 2003 r. pod numerem KRS 0000157109.
Rozdział 2
Postanowienia szczegółowe
§ 3.
1. Przedmiotem działalności podstawowej Instytutu jest:
1) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych;
2) przystosowanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki;
3) wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych, w dziedzinach pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych.
2. Działalność podstawowa Instytutu jest prowadzona w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych (PKD 72.19.Z) w zakresie:
1) technologii, sprzętu i środków do wydobywania, uzdatniania i oceny jakości wody;
2) diagnostyki i utylizacji materiałów niebezpiecznych;
3) środków bojowych, głównie amunicji saperskiej i jej elementów;
4) sprzętu i środków do budowy, rozpoznania, pokonywania i likwidacji zapór minowych;
5) sprzętu do wykrywania i likwidacji improwizowanych urządzeń wybuchowych (IED);
6) materiałów wybuchowych;
7) systemów fizycznej ochrony obszaru;
8) pomocniczego wyposażenia inżynieryjnego;
9) sterowania amunicją saperską;
10) elektroenergetyki polowej – źródeł prądu, przesyłu energii i oświetlenia;
11) badania wpływu warunków środowiskowo-atmosferycznych;
12) badania odporności na wpływ zjawisk towarzyszących wybuchom i narażeniom mechanicznym;
13) rejestracji i analizy zjawisk fizycznych, w tym także oddziaływań elektrycznych, magnetycznych i grawitacyjnych;
14) maszyn inżynieryjnych i sprzętu do prac drogowych, fortyfikacyjnych i utrzymania lotnisk;
15) sprzętu mostowo i desantowo-przeprawowego;
16) fortyfikacji polowej;
17) sprzętu i środków do prowadzenia obserwacji i rozpoznania, maskowania oraz pozoracji;
18) technologii i sprzętu do zbierania, gromadzenia, przetwarzania i przesyłania danych z rozpoznania inżynieryjnego.
3. W związku z prowadzoną działalnością podstawową Instytut z zachowaniem przepisów szczególnych, realizuje następujące prace:
1) upowszechnia wyniki badań naukowych i prac rozwojowych w szczególności poprzez:
a) prowadzenie działalności wydawniczej (PKD 18.12.Z, PKD 58.11.Z i PKD58.19.Z),
b) informację naukowo-techniczną, w tym biblioteczną (PKD 91.01.A),
c) organizację konferencji naukowo-technicznych, kongresów naukowych, seminariów i sympozjów (PKD 82.30.Z) oraz uczestnictwo w takich przedsięwzięciach;
2) wykonuje badania i analizy oraz opracowuje opinie i ekspertyzy w zakresie prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych (PKD 74.90.Z), w tym także w zakresie realizacji zadań zleconych przez resort obrony narodowej, związanych z wytyczaniem kierunków rozwoju techniki wojskowej (PKD 74.90.Z);
3) opracowuje oceny dotyczące stanu i rozwoju poszczególnych dziedzin nauki i techniki, które wykorzystują wyniki badań naukowych i prac rozwojowych oraz w zakresie osiągnięć światowej nauki i techniki (PKD 74.90.Z i PKD 70.22.Z);
4) prowadzi projektowanie specjalistyczne (PKD 71.12.Z);
5) wytwarza w związku z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi aparaturę, urządzenia, materiały i inne wyroby, (PKD 16.24.Z, PKD 20.30.Z, PKD 20.51 .Z, PKD 20.59.Z, PKD 22.29.Z, PKD 25.11.Z, PKD 25.40.Z, PKD 25.62.Z, PKD 25.73.Z, PKD 25.91.Z, PKD 25.99.Z, PKD 26.11.Z, PKD 26.30.Z, PKD 26.51 .Z, PKD 26.70.Z, PKD 27.12.Z, PKD 27.20.Z, PKD 27.33.Z, PKD 27.40.Z, PKD 27.90.Z, PKD 28.24.Z, PKD 28.29.Z, PKD 29.10.E, PKD 29.20.Z, PKD 30.11.Z, PKD 30.40.Z, PKD 33.11.Z, PKD 33.12.Z, PKD 33.13.Z, PKD 33.14.Z, PKD 33.15.Z, PKD 33.20.Z, PKD 36.00.Z, PKD 38.12.Z, PKD 38.22.Z, PKD 42.11.Z, PKD 42.12.Z, PKD 42.13.Z, PKD 42.21.Z, PKD 43.11.Z, PKD 43.12.Z, PKD 43.13.Z, PKD 58.11.Z, PKD 58.19.Z, PKD 61.10.Z, PKD 61.20.Z, PKD 61.90.Z, PKD 62.01 .Z, PKD 69.10.Z, PKD 70.22.Z, PKD 71.20.B, PKD 74.10.Z, PKD 74.30.Z, PKD 74.90.Z);
6) prowadzi walidację metod badawczych i pomiarowych oraz kalibrację aparatury (PKD 71.20.B);
7) prowadzi badania bezpieczeństwa użytkowania wyrobów (PKD 71.20B);
8) prowadzi działalność normalizacyjną (PKD 69.10.Z), certyfikacyjną i aprobacyjną (PKD 71.20.B);
9) dzierżawi własności intelektualne, za które pobierane są opłaty licencyjne i tantiemy, z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim (PKD 77.40.Z);
10) prowadzi sprzedaż własności intelektualnych;
11) prowadzi i rozwija bazy danych związane z przedmiotem działania Instytutu (PKD 72.19.Z);
12) prowadzi działalność w zakresie informacji naukowej (PKD 91.01.A), technicznej i ekonomicznej oraz w zakresie wynalazczości, informacji patentowej, ochrony własności przemysłowej i intelektualnej (PKD 69.10.Z), a także wspierania innowacyjności przedsiębiorstw;
13) magazynuje i przechowuje towary, w tym materiały niebezpieczne (PKD52.10.B);
14) gospodaruje posiadanymi nieruchomościami (PKD 68.10.Z, PKD 68.20.Z);
15) gospodaruje posiadanymi urządzeniami i maszynami (PKD 77.11.Z, PKD 77.12.Z, PKD 77.39.Z);
16) prowadzi szkolenia i kursy doskonalące (PKD 85.59.B);
17) prowadzi działalność pomocniczą na rzecz administracji publicznej i obrony narodowej (PKD 84.22.Z, PKD 84.24.Z);
18) prowadzi doradztwo techniczne, ekonomiczne i organizacyjne (PKD 71.12.Z, PKD 70.22.Z);
19) prowadzi archiwum (PKD 91.01.B);
20) prowadzi izbę pamięci (PKD 91.02.Z).
4. Instytut prowadzi działalność gospodarczą na rzecz podmiotów krajowych i zagranicznych, w zakresie objętym przedmiotem jego działania, z zachowaniem obowiązujących przepisów, która obejmuje:
1) prowadzenie badań naukowych i analiz technicznych;
2) opracowywanie opinii i ekspertyz niemających charakteru badań naukowych i prac rozwojowych;
3) prowadzeniem badań bezpieczeństwa użytkowania wyrobów;
4) prowadzenie szkoleń specjalistycznych i kursów;
5) produkcję aparatury, urządzeń, materiałów i innych wyrobów i technologii oraz wykonywanie usług i robót;
6) gospodarkę posiadanymi nieruchomościami;
7) gospodarkę urządzeniami i maszynami;
8) gospodarkę magazynowo przechowalniczą;
9) usługi na rzecz administracji publicznej i obrony narodowej;
10) usługi teleinformatyczne.
5. Działalność, o której mowa w ust. 4, jest wyodrębniona pod względem finansowym i rachunkowym z działalności określonej w ust. 1–3.
6. Szczegółowy zakres działalności Instytutu, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności – 2007 r., podlegający ujawnieniu w KRS, zamieszczony został w załączniku do niniejszego statutu.
§ 4.
1. Zakres działalności Instytutu obejmuje w szczególności działalność na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa, w tym zmierzającą do zaspokojenia potrzeb resortu obrony narodowej.
2. Instytut może podejmować badania naukowe i prace rozwojowe na rzecz podmiotów krajowych i zagranicznych, po zabezpieczeniu potrzeb resortu obrony narodowej.
3. Instytut może współdziałać z innymi instytutami badawczymi, szkołami wyższymi i instytutami naukowymi Polskiej Akademii Nauk oraz z przedsiębiorstwami, w prowadzonych badaniach naukowych i pracach rozwojowych, z zachowaniem obowiązujących przepisów o ochronie informacji niejawnych.
4. Instytut może przystępować do organizacji i stowarzyszeń naukowych lub inicjować ich powstanie, z zachowaniem obowiązujących przepisów o ochronie informacji niejawnych.
5. Instytut może dokonywać czynności prawnych dotyczących posiadanego majątku, z zachowaniem przepisów ustawy oraz innych aktów prawnych w niej przywołanych.
6. Instytut może współtworzyć centra naukowo-przemysłowe w obszarze działalności określonej w niniejszym statucie, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych.
§ 5.
Organami Instytutu są:
1) dyrektor;
2) rada naukowa.
§ 6.
Dyrektor może:
1) powołać sekretarza naukowego Instytutu, w uzgodnieniu z radą naukową;
2) powołać organ opiniodawczo-doradczy, ustalając dla niego zakres obowiązków;
3) ustanawiać pełnomocników do realizacji określonych zadań ustalając zakres i czas ich umocowania.
§ 7.
Rada naukowa liczy 12 członków. W skład rady naukowej wchodzą:
1) pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu w liczbie 7 osób;
2) osoby spoza Instytutu w liczbie 5.
§ 8.
Liczba należnych miejsc w radzie naukowej dla członków rady naukowej wskazanych w § 7 pkt 1 i posiadających stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł naukowy, nie powinna być większa niż 3.
§ 9.
Liczba należnych miejsc w radzie naukowej dla członków rady naukowej wskazanych w § 7 pkt 1 i posiadających stopień naukowy doktora, doktora habilitowanego lub tytuł naukowy wynosi 5.
§ 10.
Liczba należnych miejsc w radzie naukowej dla członków rady naukowej wskazanych w § 7 pkt 1 i nieposiadających stopnia naukowego doktora, doktora habilitowanego lub tytułu naukowego wynosi 2.
§ 11.
Osoby ze stopniem naukowym doktora habilitowanego lub tytułem naukowym, zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od dnia rozpoczęcia procedury powołania rady naukowej, wchodzą w skład rady naukowej. Jeżeli liczba tych osób przekracza liczbę należnych miejsc w radzie naukowej, przeprowadza się głosowanie tajne. W skład rady naukowej wchodzą osoby, które otrzymają kolejno największą liczbę głosów.
§ 12.
Pozostali członkowie rady naukowej, będący pracownikami Instytutu, są wybierani w głosowaniu tajnym spośród pracowników naukowych i badawczo-technicznych nieposiadających stopnia naukowego doktora habilitowanego lub tytułu naukowego, dla których Instytut jest podstawowym miejscem zatrudnienia. W skład rady naukowej wchodzą osoby, które otrzymają kolejno największą liczbę głosów.
§ 13.
1. Zatrudnienie pracownika naukowego jest poprzedzone konkursem:
1) konkurs ogłasza dyrektor w drodze zarządzenia;
2) w ogłoszeniu o konkursie podaje się w szczególności: nazwę stanowiska, którego konkurs dotyczy, wymagania formalne, listę dokumentów, które kandydat powinien złożyć, termin składania dokumentów;
3) ogłoszenie o konkursie jest publikowane w szczególności na stronie internetowej Instytutu oraz na stronie internetowej ministra właściwego do spraw nauki w Biuletynie Informacji Publicznej;
4) termin zgłaszania ofert nie może być krótszy niż 14 dni od daty zamieszczenia ogłoszenia na stronie internetowej Instytutu;
5) kandydat powinien złożyć dokumenty wymienione w ogłoszeniu;
6) z kandydatami spełniającymi wymagania formalne jest przeprowadzana rozmowa kwalifikacyjna;
7) dyrektor w drodze zarządzenia powołuje komisję konkursową, składającą się z 5 osób, spośród pracowników Instytutu;
8) w skład komisji konkursowej wchodzi dyrektor;
9) komisja konkursowa wybiera spośród swoich członków przewodniczącego komisji;
10) funkcja przewodniczącego komisji konkursowej nie może by łączona ze stanowiskiem dyrektora.
2. Kandydaci są oceniani, a następnie wyłaniani jako zwycięzcy konkursu, na podstawie złożonych dokumentów, opinii kwalifikacji kandydata przez radę naukową i rozmowy kwalifikacyjnej, z uwzględnieniem następujących kryteriów:
1) osiągnięcia naukowe i badawcze kandydata;
2) przydatność specjalizacji kandydata dla rozwoju Instytutu i jego dorobku naukowo-badawczego;
3) predyspozycji kandydata do pracy w określonym zespole.
3. Konkurs może być nierozstrzygnięty i w takim wypadku można ogłosić nowy konkurs na dane stanowisko.
§ 14.
1. Komisja dyscyplinarna, składająca się z 3 członków, jest wybierana w Instytucie w następujący sposób:
1) dyrektor w drodze zarządzenia powołuje komisję wyborczą składającą się z 3 członków, spośród pracowników Instytutu nieposiadających czynnego i biernego prawa wyborczego oraz wskazuje przewodniczącego komisji;
2) czynne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie;
3) bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikowi naukowemu i badawczo-technicznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok od rozpoczęcia procedury wyboru komisji dyscyplinarnej;
4) kandydatury należy zgłaszać do przewodniczącego komisji wyborczej w terminie 7 dni od dnia zarządzenia wyborów przez dyrektora;
5) komisja wyborcza informuje pracowników Instytutu o terminie wyborów oraz podaje listę kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej, co najmniej 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów;
6) wybory odbywają się poprzez głosowanie tajne;
7) w skład komisji dyscyplinarnej wchodzą kandydaci, którzy otrzymają kolejno największą liczbę głosów;
8) komisja sporządza protokół z wyborów, który przekazuje dyrektorowi;
9) dyrektor ogłasza wyniki wyborów.
2. W sprawach dyscyplinarnych pracowników naukowych lub badawczo-technicznych orzeka w Instytucie komisja dyscyplinarna na podstawie ustawy.
§ 15.
Strukturę organizacyjną odpowiadającą przedmiotowi i zakresowi działania Instytutu w tym liczbę zastępców dyrektora określa regulamin organizacyjny.
§ 16.
Zasady zatrudniania pracowników Instytutu, ich uprawnienia, obowiązki i kwalifikacje niezbędne do zajmowania poszczególnych stanowisk, określają: ustawa, regulamin organizacyjny, regulamin wynagradzania pracowników cywilnych oraz regulamin pracy obowiązujący w Instytucie, a w sprawach nieuregulowanych przepisy prawa pracy.
§ 17.
Struktura organizacyjna jest uaktualniana na bieżąco, w oparciu o wyniki badania jej przydatności pod względem realizowanych zadań, sprawnego zarządzania Instytutem oraz uzyskiwania optymalnych efektów ekonomicznych.
§ 18.
Szczegółowy zakres działania, podział czynności i odpowiedzialność osób pełniących funkcje kierownicze i samodzielne w Instytucie określa regulamin organizacyjny.
§ 19.
Regulamin organizacyjny Instytutu ustala dyrektor po zasięgnięciu opinii rady naukowej i zakładowej organizacji związkowej, a w przypadku jej braku z przedstawicielem pracowników Instytutu wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów.
§ 20.
W wypadku likwidacji Instytutu, o majątku pozostałym po likwidacji decyduje Minister Obrony Narodowej.
§ 21.
1. Podstawą gospodarki Instytutu jest roczny plan finansowy ustalony przez dyrektora, po zaopiniowaniu przez radę naukową.
2. Plan, o którym mowa w ust. 1, uwzględnia zadania określone przez Ministra Obrony Narodowej.
§ 22.
Do dokonywania samodzielnie czynności prawnych w imieniu Instytutu kompetencje posiada dyrektor.
§ 23.
Zastępcy i pełnomocnicy dyrektora działają w granicach ich umocowania.
§ 24.
Udzielenie pełnomocnictwa, wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności. Dyrektor w udzielonym pełnomocnictwie określa zakres i sposób realizacji umocowania.
§ 25.
1. Dyrektor odpowiada za zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej.
2. Dyrektor kształtuje dyscyplinę żołnierzy pełniących służbę w Instytucie.
Rozdział 3
Postanowienia końcowe
§ 26.
Zmiany w Statucie są uchwalane przez radę naukową na wniosek dyrektora lub rady naukowej.
§ 27.
W sprawach nie uregulowanych niniejszym statutem stosuje się przepisy ustawy.
Załącznik
Działalność Instytutu, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności – 2007 r. – podlegająca ujawnieniu w KRS obejmuje:
1. Działalność podstawową:
72.19.Z Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych
2. Działalność w związku z prowadzoną działalnością podstawową:
16.24.Z Produkcją opakowań drewnianych
18.12.Z Pozostałe drukowanie
20.30.Z Produkcja farb, lakierów i podobnych powłok, farb drukarskich i mas uszczelniających
20.51.Z Produkcja materiałów wybuchowych
20.59.Z Produkcja wyrobów chemicznych pozostałych, gdzie indziej niesklasyfikowana
22.29.Z Produkcja pozostałych wyrobów z tworzyw sztucznych
25.11.Z Produkcja konstrukcji metalowych i ich części
25.40.Z Produkcja broni i amunicji
25.62.Z Obróbka mechaniczna elementów metalowych
25.73.Z Produkcja narzędzi
25.91.Z Produkcja pojemników metalowych
25.99.Z Produkcja pozostałych gotowych wyrobów metalowych, gdzie indziej niesklasyfikowaną
26.11.Z Produkcja elementów elektronicznych
26.30.Z Produkcja sprzętu (tele)komunikacyjnego
26.51.Z Produkcja instrumentów i przyrządów pomiarowych, kontrolnych i nawigacyjnych
26.70.Z Produkcja instrumentów i przyrządów pomiarowych, kontrolnych i nawigacyjnych
27.12.Z Produkcja aparatury rozdzielczej i sterowniczej energii elektrycznej
27.20.Z Produkcja baterii i akumulatorów
27.33.Z Produkcja sprzętu instalacyjnego
27.40.Z Produkcja elektrycznego sprzętu oświetleniowego
27.90.Z Produkcja pozostałego sprzętu elektrycznego
28.24.Z Produkcja narzędzi ręcznych mechanicznych
28.29.Z Produkcja pozostałych maszyn ogólnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowana
29.10.E Produkcja pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli
29.20.Z Produkcja nadwozi do pojazdów silnikowych; produkcja przyczep i naczep
30.11.Z Produkcja statków i konstrukcji pływających
30.40.Z Produkcja wojskowych pojazdów bojowych
33.11.Z Naprawa i konserwacja metalowych wyrobów gotowych
33.12.Z Naprawa i konserwacja maszyn
33.13.Z Naprawa i konserwacja urządzeń elektronicznych i optycznych
33.14.Z Naprawa i konserwacja urządzeń elektrycznych
33.15.Z Naprawa i konserwacja statków i łodzi
33.20.Z Instalowanie maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia
36.00.Z Pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody
38.12.Z Zbieranie odpadów niebezpiecznych
38.22.Z Przetwarzanie i unieszkodliwianie odpadów niebezpiecznych
42.11.Z Roboty związane z budową dróg i autostrad
42.12.Z Roboty związane z budową dróg szynowych i kolei podziemnej
42.13.Z Roboty związane z budową mostów i tuneli
42.21.Z Roboty związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych
43.11.Z Rozbiórka i burzenie obiektów budowlanych
43.12.Z Przygotowanie terenu pod budowę
43.13.Z Wykonywanie wykopów i wierceń geologiczno-inżynierskich
52.10.B Magazynowanie i przechowywanie pozostałych materiałów
58.11.Z Wydawanie książek
58.19.Z Pozostała działalność wydawnicza
61.10.Z Działalność w zakresie telekomunikacji przewodowej
61.20.Z Działalność w zakresie telekomunikacji bezprzewodowej z wyłączeniem telekomunikacji satelitarnej
61.90.Z Działalność w zakresie pozostałej telekomunikacji
62.01.Z Działalność związana z oprogramowaniem
68.10.Z Kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek
68.20.Z Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi
69.10.Z Działalność prawnicza
70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania
71.12.Z Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne
71.20.B Pozostałe badania i analizy techniczne
74.10.Z Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania
74.30.Z Działalność związana z tłumaczeniami
74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana
77.11.Z Wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek
77.12.Z Wynajem i dzierżawa pozostałych pojazdów samochodowych z wyłączeniem motocykli
77.33.Z Wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń biurowych, włączając komputery
77.39.Z Wynajem i dzierżawa pozostałych maszyn, urządzeń oraz dóbr materialnych, gdzie indziej niesklasyfikowane
77.40.Z Dzierżawa własności intelektualnej i podobnych produktów, z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim
82.30.Z Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów
82.99.Z Pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowana
84.22.Z Obrona narodowa
84.24.Z Bezpieczeństwo państwa, porządek i bezpieczeństwo publiczne
85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane
91.01.A Działalność bibliotek
91.01.B Działalność archiwów
91.02.Z Działalność muzeów.