Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2015-11-10 do 2018-12-18
Wersja archiwalna od 2015-11-10 do 2018-12-18
archiwalny
Biuro Skarg i Wniosków
DECYZJA Nr 250/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 26 czerwca 2015 r.
w sprawie organizacji w resorcie obrony narodowej systemu skargowo-wnioskowego
(ostatnia zmiana: DUMON. z 2015 r., poz. 310)
Na podstawie art. 253 § 5 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267, z późn. zm.1)), art. 2 pkt 1 i 23 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 189 i 852 oraz z 2014 r. poz. 932), § 3 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46) oraz § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933) ustala się, co następuje:
§ 1.1. [1] Niniejsza decyzja reguluje sposób organizacji systemu skargowo-wnioskowego do przyjmowania, ewidencjonowania, rozpatrywania oraz załatwiania w Ministerstwie Obrony Narodowej, zwanym dalej „Ministerstwem”, oraz w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, zwanych dalej „jednostkami organizacyjnymi resortu ON”, skarg, wniosków, petycji, listów i pism obywateli.
2. System, o którym mowa w ust. 1, tworzą:
1) [2] Biuro Skarg i Wniosków Ministerstwa Obrony Narodowej, zwane dalej „BSiW”;
2) Wydział Skarg i Wniosków Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych;
3) [3] imiennie wyznaczeni pracownicy lub żołnierze – w jednostkach organizacyjnych resortu ON do poziomu jednostki wojskowej, o której mowa wart. 3 ust. 5 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2015 r. poz. 827, 1220 i 1224), stosownie do rozkazów (decyzji) dowódców (dyrektorów, kierowników, szefów, komendantów).
§ 2.Jednostki organizacyjne resortu ON obowiązane są do prowadzenia ewidencji: [4]
1) skarg, wniosków, petycji, listów i pism – w Księdze Ewidencji Skarg, Wniosków, Petycji i Listów, zwanej dalej „Księgą Ewidencji”;
2) przyjęć obywateli – w Księdze Przyjęć Interesantów, zwanej dalej „Księgą Przyjęć”.
§ 3.1. [5] Komórką organizacyjną koordynującą postępowania w sprawach dotyczących skarg, wniosków i petycji w resorcie obrony narodowej, zwanym dalej „resortem ON”, jest BSiW.
2. BSiW oprócz zadania, o którym mowa w ust. 1, wykonuje inne zadania, w szczególności: [6]
1) prowadzi rejestr wszystkich wpływających do Ministerstwa skarg, wniosków i petycji, o których mowa w przepisach Działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego oraz ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. poz. 1195);
2) [7] nadzoruje działanie systemu, o którym mowa w § 1 ust. 1, w szczególności terminowość rozpatrywania skarg, wniosków, petycji, listów i pism przez jednostki organizacyjne resortu ON;
3) [8] kieruje skargi, wnioski, petycje, listy i pisma do właściwych komórek organizacyjnych Ministerstwa lub jednostek organizacyjnych resortu ON, celem zajęcia stanowiska w sprawie lub – w przypadku szczególnie uzasadnionym – załatwienia ich według właściwości;
4) opracowuje i opiniuje projekty rozwiązań systemowych oraz aktów normatywnych dotyczących organizacji systemu skargowo-wnioskowego do przyjmowania, ewidencjonowania, rozpatrywania oraz załatwiania skarg, wniosków, petycji, listów i pism w resorcie ON;
5) prowadzi działalność szkoleniową, wydaje stosowne materiały metodyczne oraz tworzy wzorce niezbędnej dokumentacji w sprawach określonych niniejszą decyzją.
3. BSiW przyjmuje, w imieniu Ministra, obywateli w sprawach skarg, wniosków i petycji w siedzibie Ministerstwa w Warszawie przy al. Niepodległości 218, w poniedziałki w godzinach 9.00 – 17.00 oraz w pozostałe dni robocze tygodnia w godzinach 8.30 – 14.30. Informacja o miejscu przyjęć obywateli w sprawach skarg, wniosków i petycji jest umieszczana w punktach informacyjnych Ministerstwa, na stronie internetowej Ministerstwa oraz w siedzibach jednostek organizacyjnych resortu ON.
4. Informacje o petycjach złożonych w resorcie ON, prowadzonych w związku z nimi postępowaniach i sposobach ich załatwienia, a także roczną zbiorczą informację o rozpatrzonych petycjach zamieszcza:
1) Dyrektor BSiW na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa – w zakresie dotyczącym Ministerstwa;
2) dowódca (dyrektor, kierownik, szef, komendant) jednostki organizacyjnej resortu ON na stronie internetowej tej jednostki lub, w przypadku braku strony internetowej tej jednostki, na stronie internetowej jednostki nadzorującej lub nadrzędnej – w zakresie swojej właściwości.
§ 4.1. [9] Skargi, wnioski, petycje, listy i pisma wpływające do Ministerstwa, adresowane do innych komórek organizacyjnych Ministerstwa niż BSiW, rejestrowane są w elektronicznym systemie obiegu dokumentów w kancelarii Ministerstwa obsługującej daną komórkę organizacyjną Ministerstwa.
2. [10] W przypadku, o którym mowa w ust. 1, komórka organizacyjna Ministerstwa niezwłocznie przekazuje skargę, wniosek lub petycję do BSiW w celu jej zaewidencjonowania w elektronicznym systemie SI SKARGA oraz dokonania czynności, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 3.
3. [11] Skargi, wnioski, petycje, listy i pisma wpływające do Ministerstwa, adresowane do Ministra oraz do BSiW, także za pośrednictwem skrzynki elektronicznej bsiw@mon.gov.pl, rejestrowane są w Księdze Ewidencji oraz w elektronicznym systemie SI SKARGA, a następnie rozpatrywane są przez BSiW, które udziela odpowiedzi na skargę, wniosek, petycję, list i pismo.
4. Rejestr elektroniczny SI SKARGA zawiera w szczególności:
1) nazwę nadawcy, od którego wpłynęła skarga, wniosek, petycja, list i pismo;
2) datę wpływu skargi, wniosku, petycji, listu i pisma do Ministerstwa i do BSiW;
3) przedmiot skargi, wniosku, petycji, listu i pisma;
4) nazwę komórki organizacyjnej Ministerstwa lub nazwę innej instytucji, do której przekazano sprawę;
5) datę i sposób załatwienia skargi, wniosku, petycji, listu i pisma;
6) inne informacje dotyczące rozpatrywania oraz załatwienia sprawy.
5. [12] (uchylony).
6. [13] W przypadku, gdy do rozpatrzenia skargi, wniosku, petycji, listu i pisma właściwych jest kilka komórek organizacyjnych Ministerstwa lub jednostek organizacyjnych resortu ON, BSiW niezwłocznie przesyła do nich kopię sprawy w celu zajęcia w wyznaczonym terminie stanowiska lub przedstawienia opinii niezbędnej do przygotowania odpowiedzi przez BSiW.
7. [14] W przypadku, gdy skarga lub wniosek została złożona ustnie przez obywatela do komórki organizacyjnej Ministerstwa innej niż BSiW, komórka ta sporządza protokół z przeprowadzonej czynności, rejestruje go w elektronicznym systemie obiegu dokumentów w kancelarii obsługującej daną komórkę organizacyjną Ministerstwa, przekazuje protokół do BSiW, które ewidencjonuje skargę lub wniosek w Księdze Ewidencji, rejestruje skargę lub wniosek w elektronicznym systemie SI SKARGA, rozpatruje skargę lub wniosek i udziela odpowiedzi obywatelowi.
8. [15] W przypadku, gdy skarga lub wniosek została złożona ustnie przez obywatela do BSiW, BSiW sporządza protokół z przeprowadzonej czynności, ewidencjonuje go w Księdze Ewidencji, rejestruje skargę lub wniosek w elektronicznym systemie SI SKARGA, rozpatruje skargę lub wniosek i udziela odpowiedzi obywatelowi.
§ 5.[16] Jeżeli z uzasadnionych przyczyn nie jest możliwe przygotowanie przez daną komórkę organizacyjną Ministerstwa w wyznaczonym przez BSiW terminie opinii (stanowiska) niezbędnej do załatwienia sprawy przez BSiW, komórka ta informuje o tym BSiW, podając przyczynę opóźnienia i uzgadnia z BSiW nowy termin przekazania opinii (stanowiska).
§ 6.Jednostki organizacyjne resortu ON są obowiązane w szczególności do:
1) utrzymywania, do poziomu jednostki wojskowej włącznie, systemu do przyjmowania i rozpatrywania skarg, wniosków, petycji, listów i pism;
2) określenia i podania do publicznej wiadomości informacji o terminie przyjmowania obywateli w sprawach skarg, wniosków, petycji, listów i pism;
3) dokonywania wszelkich czynności związanych z rozpatrywaniem skarg, wniosków, petycji, listów i pism;
4) przechowywania i archiwizowania dokumentacji związanej ze skargami, wnioskami, petycjami, listami i pismami, zgodnie z zarządzeniem 42/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 19 grudnia 2013 r. w sprawie postępowania z dokumentacją, zasad jej klasyfikowania i kwalifikowania oraz zasad i trybu przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 368).
§ 7.1. [17] (uchylony).
2. Jednostki organizacyjne resortu ON sporządzają zbiorcze roczne sprawozdania analityczno-oceniające ze sposobu załatwienia skarg, wniosków i petycji przez siebie oraz przez jednostki organizacyjne bezpośrednio im podporządkowane.
3. [18] Sprawozdania, o których mowa w ust. 2, jednostki organizacyjne resortu ON bezpośrednio podporządkowane osobom zajmującym kierownicze stanowiska Ministerstwa albo kierownikom komórek organizacyjnych Ministerstwa przesyłają do BSiW.
4. BSiW sporządza sprawozdania z przyjmowania oraz rozpatrywania skarg, wniosków i petycji w resorcie ON, które przedkłada osobom zajmującym kierownicze stanowiska Ministerstwa.
§ 8.Dyrektorzy (szefowie, kierownicy, dowódcy, komendanci) jednostek organizacyjnych resortu ON w zakresie swojej właściwości lub osoby przez nich upoważnione: [19]
1) podpisują odpowiedzi na skargi, wnioski, petycje, listy i pisma;
2) podpisują pisma przekazujące skargę, wniosek, petycję, list i pismo do innych instytucji, do załatwienia przez nie według ich właściwości;
§ 9.[20] Kontroli przyjmowania, ewidencjonowania, rozpatrywania i załatwiania skarg, wniosków, petycji, listów i pism w resorcie ON dokonuje Departament Kontroli Ministerstwa Obrony Narodowej.
§ 9a.[21] 1. W przypadku, gdy skarga, wniosek lub petycja dotyczy zagrożeń korupcyjnych lub zidentyfikowanych źródeł konfliktu interesów, informacja taka jest niezwłocznie przekazywana do Biura do Spraw Procedur Anty korupcyjnych wraz z dokumentem źródłowym.
2. Biuro ds. Procedur Antykorupcyjnych monitoruje sposób rozpatrzenia skarg, wniosków lub petycji w zakresie, o którym mowa w ust. 1.
3. Zidentyfikowane ryzyka oraz rekomendacje wynikające z rozpatrywanych skarg, wniosków i petycji, o których mowa w ust. 1, Dyrektor Biura do Spraw Procedur Antykorupcyjnych uwzględnia w corocznej analizie ryzyk korupcyjnych, przedstawianej Ministrowi Obrony Narodowej lub przedstawia je Ministrowi Obrony Narodowej na bieżąco.
4. W sytuacji wymagającej dodatkowych ustaleń, Dyrektor Biura do Spraw Procedur Antykorupcyjnych może przedstawić za pośrednictwem Ministra Obrony Narodowej sprawę Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Żandarmerii Wojskowej lub innym organom wraz z rekomendacją podjęcia działań.
§ 10.W sprawach dotyczących petycji do dnia 5 września 2015 r. stosuje się przepisy Działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, a od dnia 6 września 2015 r. stosuje się przepisy ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach.
§ 11.Traci moc decyzja Nr 297/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizacji w resorcie obrony narodowej systemu skargowo-wnioskowego (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 247).
§ 12.Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 183 i 1195 oraz z 2015 r. poz. 211 i 702.
[1] § 1 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) decyzji nr 445/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 listopada 2015 r. zmieniającej decyzję w sprawie organizacji w resorcie obrony narodowej systemu skargowo-wnioskowego (Dz.U.MON. poz. 310). Zmiana weszła w życie 10 listopada 2015 r.
[2] § 1 ust. 2 pkt 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b) decyzji nr 445/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 listopada 2015 r. zmieniającej decyzję w sprawie organizacji w resorcie obrony narodowej systemu skargowo-wnioskowego (Dz.U.MON. poz. 310). Zmiana weszła w życie 10 listopada 2015 r.
[3] § 1 ust. 2 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. b) decyzji nr 445/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 listopada 2015 r. zmieniającej decyzję w sprawie organizacji w resorcie obrony narodowej systemu skargowo-wnioskowego (Dz.U.MON. poz. 310). Zmiana weszła w życie 10 listopada 2015 r.
[4] § 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 decyzji nr 445/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 listopada 2015 r. zmieniającej decyzję w sprawie organizacji w resorcie obrony narodowej systemu skargowo-wnioskowego (Dz.U.MON. poz. 310). Zmiana weszła w życie 10 listopada 2015 r.
[5] § 3 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a) decyzji nr 445/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 listopada 2015 r. zmieniającej decyzję w sprawie organizacji w resorcie obrony narodowej systemu skargowo-wnioskowego (Dz.U.MON. poz. 310). Zmiana weszła w życie 10 listopada 2015 r.
[6] § 3 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b) decyzji nr 445/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 listopada 2015 r. zmieniającej decyzję w sprawie organizacji w resorcie obrony narodowej systemu skargowo-wnioskowego (Dz.U.MON. poz. 310). Zmiana weszła w życie 10 listopada 2015 r.
[7] § 3 ust. 2 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b) decyzji nr 445/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 listopada 2015 r. zmieniającej decyzję w sprawie organizacji w resorcie obrony narodowej systemu skargowo-wnioskowego (Dz.U.MON. poz. 310). Zmiana weszła w życie 10 listopada 2015 r.
[8] § 3 ust. 2 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. b) decyzji nr 445/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 listopada 2015 r. zmieniającej decyzję w sprawie organizacji w resorcie obrony narodowej systemu skargowo-wnioskowego (Dz.U.MON. poz. 310). Zmiana weszła w życie 10 listopada 2015 r.
[9] § 4 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. a) decyzji nr 445/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 listopada 2015 r. zmieniającej decyzję w sprawie organizacji w resorcie obrony narodowej systemu skargowo-wnioskowego (Dz.U.MON. poz. 310). Zmiana weszła w życie 10 listopada 2015 r.
[10] § 4 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. a) decyzji nr 445/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 listopada 2015 r. zmieniającej decyzję w sprawie organizacji w resorcie obrony narodowej systemu skargowo-wnioskowego (Dz.U.MON. poz. 310). Zmiana weszła w życie 10 listopada 2015 r.
[11] § 4 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. a) decyzji nr 445/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 listopada 2015 r. zmieniającej decyzję w sprawie organizacji w resorcie obrony narodowej systemu skargowo-wnioskowego (Dz.U.MON. poz. 310). Zmiana weszła w życie 10 listopada 2015 r.
[12] § 4 ust. 5 uchylony przez § 1 pkt 4 lit. b) decyzji nr 445/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 listopada 2015 r. zmieniającej decyzję w sprawie organizacji w resorcie obrony narodowej systemu skargowo-wnioskowego (Dz.U.MON. poz. 310). Zmiana weszła w życie 10 listopada 2015 r.
[13] § 4 ust. 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. c) decyzji nr 445/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 listopada 2015 r. zmieniającej decyzję w sprawie organizacji w resorcie obrony narodowej systemu skargowo-wnioskowego (Dz.U.MON. poz. 310). Zmiana weszła w życie 10 listopada 2015 r.
[14] § 4 ust. 7 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. c) decyzji nr 445/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 listopada 2015 r. zmieniającej decyzję w sprawie organizacji w resorcie obrony narodowej systemu skargowo-wnioskowego (Dz.U.MON. poz. 310). Zmiana weszła w życie 10 listopada 2015 r.
[15] § 4 ust. 8 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. c) decyzji nr 445/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 listopada 2015 r. zmieniającej decyzję w sprawie organizacji w resorcie obrony narodowej systemu skargowo-wnioskowego (Dz.U.MON. poz. 310). Zmiana weszła w życie 10 listopada 2015 r.
[16] § 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 decyzji nr 445/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 listopada 2015 r. zmieniającej decyzję w sprawie organizacji w resorcie obrony narodowej systemu skargowo-wnioskowego (Dz.U.MON. poz. 310). Zmiana weszła w życie 10 listopada 2015 r.
[17] § 7 ust. 1 uchylony przez § 1 pkt 6 lit. a) decyzji nr 445/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 listopada 2015 r. zmieniającej decyzję w sprawie organizacji w resorcie obrony narodowej systemu skargowo-wnioskowego (Dz.U.MON. poz. 310). Zmiana weszła w życie 10 listopada 2015 r.
[18] § 7 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 lit. b) decyzji nr 445/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 listopada 2015 r. zmieniającej decyzję w sprawie organizacji w resorcie obrony narodowej systemu skargowo-wnioskowego (Dz.U.MON. poz. 310). Zmiana weszła w życie 10 listopada 2015 r.
[19] § 8 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 7 decyzji nr 445/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 listopada 2015 r. zmieniającej decyzję w sprawie organizacji w resorcie obrony narodowej systemu skargowo-wnioskowego (Dz.U.MON. poz. 310). Zmiana weszła w życie 10 listopada 2015 r.
[20] § 9 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 8 decyzji nr 445/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 listopada 2015 r. zmieniającej decyzję w sprawie organizacji w resorcie obrony narodowej systemu skargowo-wnioskowego (Dz.U.MON. poz. 310). Zmiana weszła w życie 10 listopada 2015 r.
[21] § 9a dodany przez § 1 pkt 9 decyzji nr 445/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 listopada 2015 r. zmieniającej decyzję w sprawie organizacji w resorcie obrony narodowej systemu skargowo-wnioskowego (Dz.U.MON. poz. 310). Zmiana weszła w życie 10 listopada 2015 r.