Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2015-03-05 do 2017-07-06
Wersja archiwalna od 2015-03-05 do 2017-07-06
archiwalny
Departament Polityki Zbrojeniowej
DECYZJA Nr 63/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 4 marca 2015 r.
zmieniająca decyzję w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie § 1 pkt 8 lit. a–d w związku z § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933) ustala się, co następuje:
1. W decyzji Nr 72/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 25 marca 2013 r. w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 78 oraz z 2014 r. poz. 153 i 382) wprowadza się następujące zmiany:
1) w pkt 2 ppkt 24 otrzymuje brzmienie:
„24) pilna potrzeba operacyjna – potrzeba natychmiastowego pozyskania SpW bezpośrednio związana z wystąpieniem sytuacji kryzysowej lub ze względu na wyjątkową sytuację istnieje konieczność natychmiastowego pozyskania SpW lub usług;”;
2) w pkt 9:
a) ppkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) zatwierdza złożone przez Szefa SG WP „Wnioski o odstąpienie od stosowania ustawy z dnia 17 listopada 2006 r. o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa dla SpW pozyskiwanego w ramach pilnej potrzeby operacyjnej”, jeżeli szacunkowy koszt pozyskania SpW przekracza kwotę 100 milionów złotych;”,
b) dodaje się ppkt 6 w brzmieniu:
„6) zatwierdza „Wnioski w sprawie pozyskania sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w ramach pilnej potrzeby operacyjnej”, jeżeli szacunkowy koszt pozyskania SpW, określony we „Wniosku w sprawie pozyskania sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w ramach pilnej potrzeby operacyjnej”, przekracza kwotę 100 milionów złotych;”;
3) w pkt 10 dodaje się ppkt 15 w brzmieniu:
„15) zatwierdza „Wnioski w sprawie pozyskania sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w ramach pilnej potrzeby operacyjnej”, które nie są zastrzeżone do wyłącznej kompetencji Ministra Obrony Narodowej;”;
4) pkt 19 otrzymuje brzmienie:
„19. „Procedurę pozyskania sprzętu wojskowego w ramach pilnej potrzeby operacyjnej” określa załącznik Nr 2 do decyzji.”;
5) załączniki Nr 2 i 5 otrzymują brzmienie określone odpowiednio w załącznikach Nr 1 i 2 do niniejszej decyzji.
2. Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Obrony Narodowej: T. Siemoniak
Załączniki do decyzji Nr 63/MON
Ministra Obrony Narodowej
z dnia 4 marca 2015 r. (poz. 62)
Załącznik Nr 1
PROCEDURA POZYSKANIA SPRZĘTU WOJSKOWEGO W RAMACH PILNEJ POTRZEBY OPERACYJNEJ
1. Osoby funkcyjne oraz komórki i jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej wskazane do wykonania czynności określonych procedurą wykonują je z należytą starannością i bez zbędnej zwłoki.
2. Dowódca Operacyjny Rodzajów Sił Zbrojnych (Dowódca Operacyjny RSZ), na podstawie zidentyfikowanej potrzeby pozyskania sprzętu wojskowego (SpW) w ramach pilnej potrzeby operacyjnej, występuje z wnioskiem o rozpoczęcie procedury pozyskania SpW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej do Sekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, jednocześnie informując o tym Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego (Szefa SG WP).
3. Wniosek, o którym mowa w pkt 2, zawiera co najmniej określenie potrzeby operacyjnej wymagającej zaspokojenia wraz ze wskazaniem okoliczności, które skutkują natychmiastową potrzebą jej wykonania.
4. Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, na podstawie wniosku Dowódcy Operacyjnego RSZ, wydaje decyzję w sprawie powołania Zespołu do przeprowadzenia procedury pozyskania SpW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej. Dyrektor Departamentu Polityki Zbrojeniowej opracowuje projekt decyzji i przedkłada go do podpisu Sekretarzowi Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej.
5. Decyzja, o której mowa w pkt 4,określa w szczególności:
1) skład personalny Zespołu obejmujący:
a) Przewodniczącego Zespołu – przedstawiciel Inspektoratu Uzbrojenia (IU),
b) członków zespołu – przedstawiciel lub przedstawiciele, stosownie do potrzeb, Dowództwa Operacyjnego RSZ, właściwego Organizatora Systemu Funkcjonalnego (OSF), gestora, IU, Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych (IWsp SZ), Zarządu Planowania Logistyki – P4 (ZPL-P4), Zarządu Planowania Strategicznego – P5 (ZPS-P5) oraz Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 (ZPR-P8);
2) termin zakończenia prac przez Zespół;
3) wykaz wymaganych do zrealizowania przez Zespół zadań oraz wykaz komórek lub jednostek organizacyjnych uczestniczących w procedurze wraz ze wskazaniem terminów ich realizacji;
4) zakres odpowiedzialności osób funkcyjnych Zespołu, w szczególności Przewodniczącego Zespołu;
5) określenie sposobu informowania Sekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej o realizacji procedury pilnej potrzeby operacyjnej jak i o jej zakończeniu;
6) wskazanie komórki lub jednostki organizacyjnej odpowiedzialnej za obsługę prac Zespołu;
7) uprawnienie Przewodniczącego Zespołu do wnioskowania do dyrektorów (szefów, dowódców, kierowników) komórek lub jednostek organizacyjnych o terminowe wykonanie zadań wynikających z realizowanej procedury pilnej potrzeby operacyjnej, zgodnie z właściwościami tych komórek lub jednostek organizacyjnych;
8) zakres sprawowania nadzoru nad realizacją procedury pilnej potrzeby operacyjnej przez Biuro do Spraw Procedur Antykorupcyjnych (BPA).
6. Przedstawiciele wskazani przez dyrektorów, szefów i kierowników komórek lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej do prac Zespołu powinni być upoważnieni do zajmowania wiążącego stanowiska dyrektora, szefa i kierownika komórki lub jednostki organizacyjnej ich delegujących. Przedstawiciel Szefa ZPS-P5 dodatkowo reprezentuje Szefa SG WP. Do prac zespołu nie mogą być wyznaczone osoby, które w terminie, o którym mowa w pkt 5 ppkt 2 niniejszego załącznika, realizują inne zadania uniemożliwiające lub w sposób istotny ograniczające realizację zadań w ramach prac Zespołu.
7. Do zadań Zespołu należy odpowiednio:
1) przeprowadzenie analiz w celu określenia czy pilna potrzeba operacyjna zaspakajana będzie poprzez wskazanie konkretnego wyrobu (wyrobów) czy poprzez określenie wymagań przewidzianych do ujęcia w Doraźnej Analizie Rynku (DAR);
2) opracowanie uzasadnienia do realizacji procedury pilnej potrzeby operacyjnej zawierającego:
a) opis okoliczności potwierdzających potrzebę natychmiastowego pozyskania SpW,
b) potrzebną ilość SpW oraz szacunkowy koszt,
c) analizę czas-koszt-efekt zidentyfikowanych rozwiązań jeżeli wykonanie analizy nie wpłynie na wydłużenie procedury,
d) wskazanie istniejących na rynku wyrobów, które spełniają wymagania gestora,
e) w przypadku braku gotowych rozwiązań, wskazanie zakresu niezbędnego dostosowania lub modyfikacji istniejących rozwiązań;
3) w przypadkach potrzeby odstąpienia od stosowania na podstawie art. 2 ust. 2 pkt 9 ustawy z dnia 17 listopada 2006 r. o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz. U. Nr 235, poz. 1700, z późn. zm.), dla SpW pozyskiwanego w ramach pilnej potrzeby operacyjnej, opracowanie, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku Nr 1 do niniejszego załącznika, projektu wniosku Szefa SG WP i przedłożenie go do podpisu Szefowi SG WP;
4) wystąpienie do Szefa SG WP z wnioskiem o wskazanie instytucji, która pełnić będzie funkcję gestora do czasu ustanowienia przez Szefa SG WP gestora w przypadku, gdy gestor dla przewidywanego do pozyskania SpW nie występuje;
5) w przypadku, gdy pilna potrzeba operacyjna zaspakajana będzie poprzez wskazanie konkretnego wyrobu (wyrobów):
a) opracowanie „Wniosku w sprawie pozyskania sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w ramach pilnej potrzeby operacyjnej” wraz z uzasadnieniem, o którym mowa ppkt 2. W przypadku urządzeń emitujących energię elektromagnetyczną uzgodnienie „Wniosku w sprawie pozyskania sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w ramach pilnej potrzeby operacyjnej” z Dyrektorem Wojskowego Biura Zarządzania Częstotliwościami. Wzór wniosku określa załącznik Nr 2 do niniejszego załącznika;
b) przedłożenie do zatwierdzenia „Wniosku w sprawie pozyskania sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w ramach pilnej potrzeby operacyjnej” wraz z uzasadnieniem, o którym mowa w ppkt 2, odpowiednio:
– Ministrowi Obrony Narodowej, za pośrednictwem Sekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, gdy szacunkowy koszt pozyskania SpW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej przekracza 100 milionów złotych lub,
– Sekretarzowi Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej w przypadku niezastrzeżonym dla Ministra Obrony Narodowej;
6) w przypadku, gdy pilna potrzeba operacyjna zaspakajana będzie poprzez określenie wymagań przewidzianych do ujęcia w DAR:
a) koordynowanie i nadzorowanie opracowania, uzgadniania i zatwierdzania DAR przez IU. IU opracowuje DAR we współpracy i w uzgodnieniu z gestorem i centralnym organem logistycznym (COL), a w przypadku urządzeń emitujących energię elektromagnetyczną również z Dyrektorem Wojskowego Biura Zarządzania Częstotliwościami,
b) opracowanie, na podstawie zatwierdzonej przez Szefa IU Doraźnej Analizy Rynku, „Wniosku w sprawie pozyskania sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w ramach pilnej potrzeby operacyjnej”,
c) przedłożenie do zatwierdzenia „Wniosku w sprawie pozyskania sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w ramach pilnej potrzeby operacyjnej” wraz z załączonym DAR oraz z wnioskiem, o którym mowa w ppkt 3, jeżeli występuje, odpowiednio:
– Ministrowi Obrony Narodowej, za pośrednictwem Sekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, gdy szacunkowy koszt pozyskania SpW, określony we „Wniosku w sprawie pozyskania sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w ramach pilnej potrzeby operacyjnej”, przekracza 100 milionów złotych lub,
– Sekretarzowi Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej w przypadku niezastrzeżonym dla Ministra Obrony Narodowej;
7) przesłanie kopii zatwierdzonego „Wniosku w sprawie pozyskania sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w ramach pilnej potrzeby operacyjnej” do OSF, gestora, COL, Szefa ZPL-P4 oraz Szefa ZPR-P8, do którego przesyła się także kopię DAR.
8. Departament Polityki Zbrojeniowej, najpóźniej w kolejnym dniu roboczym po dniu podpisania przez Sekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej projektu decyzji, o którym mowa w pkt 4 niniejszego załącznika, przekazuje, w udokumentowanej formie, wszystkim osobom wskazanym do prac Zespołu informację o wejściu w życie decyzji Sekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej wraz z jej kopią (skanem).
9. Wykonanie przez Zespół czynności określonych w decyzji Sekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, o której mowa w pkt 4, stanowi podstawę do:
1) ujęcia przez Szefa ZPR-P8, na podstawie danych zawartych w zatwierdzonym „Wniosku w sprawie pozyskania sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w ramach pilnej potrzeby operacyjnej”, zadań (zadania) we właściwych centralnych planach rzeczowych (CPR) zgodnie z postanowieniami odrębnej decyzji. W przypadku, gdy ujęcie zadania (zadań) we właściwym CPR wymaga dokonania jego korekty, korekta nie podlega uzgodnieniom określonym odrębnymi przepisami;
2) realizacji zakupów SpW, na podstawie właściwego CPR, ujmującego zadanie (zadania) oraz zatwierdzonego „Wniosku w sprawie pozyskania sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w ramach pilnej potrzeby operacyjnej”, przez zamawiającego (IU lub jednostkę organizacyjną właściwą do realizacji zamówień podległą Szefowi IWsp SZ). Postanowienia załącznika Nr 5 decyzji „Procedura zakupu SpW” stosuje się odpowiednio.
Załącznik Nr 1 do załącznika Nr 1
Wniosek
o odstąpienie od stosowania umowy z dnia 17 listopada 2006 r. o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa dla SpW pozyskiwanego w ramach pilnej potrzeby operacyjnej
Załącznik Nr 2 do załącznika Nr 1
Wniosek
w sprawie pozyskania sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w ramach pilnej potrzeby operacyjnej
Załącznik Nr 2
PROCEDURA ZAKUPU SPW
1. Podstawę rozpoczęcia procedury zakupu SpW stanowią:
1) w przypadku zakupu nowego SpW w ramach potrzeb perspektywicznych i bieżących:
a) zatwierdzony „Wniosek w sprawie pozyskania nowego sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej”,
b) właściwy centralny plan rzeczowy (CPR) zawierający przedmiotowe zadanie,
c) Studium Wykonalności (SW), Wstępne Założenia Taktyczno-Techniczne (WZTT) lub
d) Dokumentacja Techniczna lub Dokumentacja Techniczna Wyrobu, zwana „Dokumentacją Techniczną” (DT);
2) w przypadku zakupu nowego SpW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej:
a) „Wniosek w sprawie pozyskania sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w ramach pilnej potrzeby operacyjnej” wraz z DAR gdy występuje,
b) właściwy CPR zawierający określone zadanie (zadania);
3) w przypadku zakupu SpW wprowadzonego do Sił Zbrojnych:
a) właściwy CPR zawierający określone zadanie (zadania),
b) DT, a w przypadku jej braku aktualna Karta katalogowa wraz z danymi uzupełniającymi niezbędnymi do rozpoczęcia procedury udzielenia zamówienia;
4) w przypadku zakupu SpW pozyskiwanego centralnie, którego gestorem jest Inspektorat Wojsk Specjalnych Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych:
a) właściwy CPR zawierający określone zadanie (zadania);
b) karta katalogowa, opracowana według zasad określonych w § 6 ust. 4 decyzji Nr 444/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 grudnia 2013 r. w sprawie zasad wprowadzania do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej sprzętu wojskowego oraz wycofywania sprzętu wojskowego nieodpowiadającego wymaganiom wojska i zatwierdzona przez Inspektorat Wojsk Specjalnych Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, wraz z danymi uzupełniającymi niezbędnymi do rozpoczęcia procedury udzielenia zamówienia.
2. W przypadku, gdy nie będzie możliwy zakup SpW, o którym mowa w pkt 1 ppkt 3 lub 4, w oparciu o wskazane dokumenty odpowiednio w pkt 1 ppkt 3 lit. b i ppkt 4 lit. b, w celu sporządzenia opisu przedmiotu zamówienia:
1) opracowuje się dokumenty, o których mowa w pkt 35 ppkt 1 lit. b decyzji, i na ich podstawie przeprowadza się pozyskiwanie SpW lub
2) w szczególnie uzasadnionych przypadkach, na wniosek gestora dopuszcza się rozpoczęcie procedury zakupu SpW w oparciu o dokumenty, o których mowa w pkt 53a decyzji.
3. W przypadku, gdy w SW wskazano sposób pozyskania w drodze zakupu z dostosowaniem, sposób realizacji tego zakupu nadzorowany jest przez Zespół Sterujący powołany przez Szefa Inspektoratu Uzbrojenia (IU), po zawarciu stosownej umowy.
4. W przypadku zakupu złożonego SpW Szef IU może powołać Zespół Sterujący do nadzorowania realizacji umowy. Postanowienia pkt 5–10 stosuje się odpowiednio.
5. Zespół Sterujący w szczególności:
1) ocenia Projekt Wykonawczy (PrW);
2) rozstrzyga o sposobie realizacji umowy, w szczególności o sposobie wykonania SpW i zakresie ewentualnych zmian w WZTT;
3) nadzoruje badania zdawczo-odbiorcze lub testy SpW.
6. Skład Zespołu Sterującego określa Szef IU, z zastrzeżeniem, że w pracach musi brać udział przedstawiciel gestora lub centralnego organu logistycznego (COL).
7. W przypadku pozyskania SpW, o którym mowa w pkt 3, w umowie na dostawę SpW, wykonawcę zobowiązuje się do opracowania PrW dostarczanego SpW.
8. PrW powinien zawierać w szczególności:
1) propozycje rozwiązań technicznych dla danego SpW, spełniających wymagania ujęte w WZTT, w tym w razie potrzeby rozwiązań wariantowych;
2) rekomendację optymalnego rozwiązania technicznego SpW;
3) szczegółową specyfikację techniczną (opis) rozwiązania optymalnego.
PrW musi zostać zatwierdzony przez Zespół Sterujący, z zastrzeżeniem, że może ono nastąpić po uprzednim zatwierdzeniu ewentualnych zmian WZTT, o których mowa w pkt 9.
9. Ewentualne zmiany WZTT, które wynikną w trakcie realizacji umowy, przygotowuje Zespół Sterujący i zatwierdza Szef IU, po uzgodnieniu z OSF, gestorem i COL.
10. Zatwierdzony PrW jest podstawą do kontynuowania realizacji umowy.
11. W przypadku konieczności wprowadzenia zmian w zatwierdzonym PrW, postanowienia pkt 8 i 9 stosuje się odpowiednio.
12. W przypadku gdy procedura zakupu realizowana jest w oparciu o DT, należy w szczególności uwzględnić, że:
1) w celu wytworzenia pierwszych egzemplarzy produkcyjnych wymagane jest przeprowadzenie weryfikacji na spełnienie wymagań SpW określonych w DT, w tym:
a) konieczność weryfikacji Warunków Technicznych (WT) wyrobu oraz ich uzgodnienie z Rejonowym Przedstawicielstwem Wojskowym (RPW),
b) przeprowadzenie badań zdawczo-odbiorczych (BZO),
c) opracowanie DT do Produkcji Seryjnej (DTPS), z zastrzeżeniem uwzględnienia w niej zaleceń z przeprowadzonych BZO;
2) SpW przedstawiony przez wykonawcę do BZO powinien być w stanie kompletnym, włączając w to także wymaganą przez zamawiającego na tym etapie dokumentację określoną w SW;
3) BZO będą przeprowadzone z wykorzystaniem sił wykonawcy i realizowane pod nadzorem właściwego RPW;
4) Szef IU może powołać Komisję Badań Zdawczo-Odbiorczych (KBZO);
5) Przewodniczącym KBZO dla BZO jest przedstawiciel gestora, a jego zastępcą przedstawiciel IU lub RPW. Decyzję w tej sprawie podejmuje Szef IU;
6) w skład KBZO mogą wejść w razie potrzeby inni przedstawiciele IU, jednostek naukowych lub innych instytucji wskazanych przez Szefa IU;
7) podstawą merytoryczną prowadzenia BZO, w ramach których powołana została zgodnie z ppkt 4 KBZO, jest Program Badań Zdawczo-Odbiorczych (PBZO) wraz z metodykami, bazujący na WT i uzupełniony o badania istotne z punktu widzenia weryfikacji systemowej wdrażanego SpW. Projekt PBZO wraz z metodykami badań opracowuje wykonawca;
8) PBZO zatwierdza Szef IU, który podejmuje decyzję o potrzebie uzgodnienia go z zainteresowanymi instytucjami;
9) KBZO odpowiedzialna jest za prawidłowy przebieg badań oraz opracowanie protokołu końcowego BZO jak i orzeczenia z BZO, które zawiera w szczególności wnioski o spełnieniu wymagań ujętych w WT lub PBZO oraz rekomendację dotyczącą możliwości lub braku możliwości podjęcia produkcji seryjnej wyrobu w oparciu o DT;
10) orzeczenie z BZO, o którym mowa w ppkt 9, uzgadnia się z wykonawcą oraz właściwym RPW, a po podpisaniu przez KBZO uzgadnia się je z OSF i gestorem;
11) w przypadku BZO na zgodność z WT, nadzorowanych przez RPW, protokół z przeprowadzonych BZO opracowuje i zatwierdza Szef właściwego RPW, a następnie przesyła do Szefa IU;
12) orzeczenie z BZO zatwierdza Szef IU na zasadach jak dla procedury zatwierdzania orzeczenia z badań kwalifikacyjnych. Kopię zatwierdzonego orzeczenia z BZO IU przesyła do OSF, gestora oraz COL;
13) w przypadku zakończenia BZO oraz wydania orzeczenia z BZO, w którym stwierdza się brak możliwości podjęcia produkcji seryjnej wyrobu w oparciu o DT (wynik negatywny BZO), Szef IU może:
a) na wniosek KBZO – podjąć decyzję o przeprowadzeniu Badań Uzupełniających BZO (BU-BZO). Koszt BU-BZO ponosi wykonawca, jeśli negatywny wynik BZO jest konsekwencją działalności wykonawcy. Zasady organizacji i prowadzenia BU-BZO są takie same jak dla BZO,
b) podjąć decyzję o przerwaniu realizowanej umowy;
14) Szef IU, po wprowadzeniu przez wykonawcę uwag i zaleceń KBZO oraz po uzgodnieniu z właściwymi instytucjami, akceptuje DTPS, z zastrzeżeniem ppkt 16;
15) odpowiedzialność wykonawcy w zakresie zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych oraz wykonania SpW określa się w umowie;
16) akceptację, o której mowa w ppkt 14, realizuje się w przypadku nabywania przez Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Obrony Narodowej praw własności intelektualnej do DT lub DTPS, bądź pozyskania licencji.