Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2018-10-10 do 2019-09-30
Wersja archiwalna od 2018-10-10 do 2019-09-30
archiwalny
Zarząd Planowania Logistyki – P4
DECYZJA Nr 412/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 20 października 2014 r.
w sprawie systemu planowania zasobów, usług i robót budowlanych w resorcie obrony narodowej
(ostatnia zmiana: DUMON. z 2018 r., poz. 153)
Na podstawie art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U z 2013 r. poz. 189 i 852 oraz z 2014 r. poz. 932) oraz § 1 pkt 8 lit. a–d, w związku z § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933) ustala się, co następuje:
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Decyzja określa funkcjonowanie systemu planowania zasobów, usług i robót budowlanych w resorcie obrony narodowej, w tym przebieg procesu planowania oraz zadania i kompetencje osób funkcyjnych oraz komórek i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, które w nim uczestniczą.
§ 2.Użyte w decyzji określenia oznaczają:
1) asortyment – jednostkowe pozycje zasobów, usług lub robót budowlanych wyodrębnione ze szczegółowością określoną według zasad definiowania potrzeb w poszczególnych działach zaopatrzenia, ustalonych przez Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych na podstawie § 6 ust. 1 pkt 1;
2) centralny organ logistyczny (COL) – centralny organ logistyczny w rozumieniu przepisów w sprawie określenia funkcji gestorów i centralnych organów logistycznych sprzętu wojskowego w resorcie obrony narodowej;
3) dane uzupełniające – dane niezbędne do przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówień publicznych;
4) dział zaopatrzenia – dział zaopatrzenia w rozumieniu przepisów dotyczących zasad funkcjonowania przydziałów gospodarczych;
5) gestor sprzętu wojskowego (gestor SpW) – gestor sprzętu wojskowego w rozumieniu przepisów w sprawie określenia funkcji gestorów i centralnych organów logistycznych sprzętu wojskowego w resorcie obrony narodowej;
6) gra decyzyjna – przedsięwzięcie, o którym mowa w przepisach w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej, w trakcie którego zostanie dokonana ocena możliwości wykonania wytycznych Ministra Obrony Narodowej do planowania działalności w resorcie obrony narodowej, o których mowa w przepisach w sprawie planowania i rozliczania działalności w resorcie obrony narodowej;
7) grupy asortymentowe – określone w załączniku nr 1 nazwy zbiorów asortymentów, do których należy przypisywać asortyment tego samego rodzaju, wyodrębniony z uwagi na kompetencje do jego planowania, pozyskiwania i weryfikacji. Grupie asortymentowej przyporządkowany jest kod grupy asortymentu: I, II lub III. Pojęcia: Kod grupy asortymentu I i Kod grupy asortymentu II są tożsame odpowiednio z pojęciami: Kod CPR I i Kod CPR II, o których mowa w przepisach w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych;
8) norma należności sprzętu i wyposażenia tabelarycznego – dokument opracowywany przez gestora SpW, określający liczbę sprzętu i wyposażenia tabelarycznego, nieujętego w etatach, a ujmowanego w tabelach należności dla jednostek (komórek) organizacyjnych i stanowisk wojskowych oraz sprzętu etatowego, naliczana przez gestora SpW;
9) norma sprzętu naliczeniowego – dokument opracowywany przez gestora SpW, określający liczbę sprzętu i wyposażenia naliczeniowego, nieujętego w etatach i tabelach należności dla jednostek (komórek) organizacyjnych, naliczana przez oddział gospodarczy;
10) organ planujący – organ planujący w rozumieniu przepisów w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej;
11) organizator systemu funkcjonalnego – organizator systemu funkcjonalnego, o którym mowa w decyzji Nr 59/Org./P5 Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 grudnia 2013 r. w sprawie Organizatorów Systemów Funkcjonalnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
12) organizator systemu informatycznego – jednostka (komórka) organizacyjna wyznaczona do nadzoru nad przebiegiem prac projektowo-wdrożeniowych oraz eksploatacji użytkowej systemu informatycznego, wspierającego proces planowania zasobów, usług i robót budowlanych (system informatyczny);
13) plany rzeczowe – wykazy zadań lub asortymentu niezbędnych do zabezpieczenia zamierzeń w roku planistycznym, opracowywane na zasadach określonych w decyzji oraz przepisach w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych, przez właściwe organy planujące, w ramach posiadanych kompetencji. Plany rzeczowe obejmują: centralne plany rzeczowe, decentralne plany rzeczowe (organów planujących drugiego stopnia) oraz plany rzeczowe organów planujących trzeciego stopnia realizujących wydatki;
14) plan zakupów – zestawienie asortymentów wynikających z planów rzeczowych, pogrupowanych według zasad określonych przez dysponenta środków budżetu państwa trzeciego stopnia realizującego wydatki, w celu określenia trybu zakupu dla określonej grupy zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, z późn. zm.1)). Plan zakupów zawiera w szczególności: opis przedmiotu zakupu, nazewnictwo grupy wynikające z nazewnictwa nadanego we Wspólnym Słowniku Zamówień CPV, wartość (netto i brutto w złotych, wartość netto w przeliczeniu na euro), przyjęty tryb zakupu, termin realizacji zamówienia (harmonogram);
15) przedsięwzięcia – działania uszczegóławiające realizację poszczególnych zamierzeń, do których w procesie planowania przypisywane są szczegółowe potrzeby zasobów, usług i robót budowlanych w wymiarze ilościowym i wartościowym;
16) roboty budowlane – całość przedsięwzięć realizowanych w ramach zadań z obszaru remontów nieruchomości wojskowych lub inwestycji budowlanych, w tym dokumentacja przedprojektowa (w tym: program inwestycji, program funkcjonalno-użytkowy, koncepcja architektoniczno-urbanistyczna) oraz inne elementy wymagane przepisami obowiązującymi podczas przygotowania robót budowlanych do realizacji i podczas realizacji robót budowlanych (w tym: dokumentacja projektowa, dokumentacja budowy, dokumentacja powykonawcza, dokumentacja rozruchowa i rozruch, pierwsze wyposażenie), a także przekazywania obiektu budowlanego do użytkowania;
17) rok planistyczny – rok, na który planowany jest budżet resortu obrony narodowej;
18) rok przedplanowy – rok poprzedzający rok planistyczny;
19) tabela należności – dokument opracowywany przez komórkę organizacyjną Sztabu Generalnego Wojska Polskiego właściwą do spraw planowania logistycznego, określający należną konkretnej jednostce (komórce) organizacyjnej ogólną liczbę sprzętu etatowego oraz sprzętu i wyposażenia tabelarycznego określonego w normach należności, według jej przeznaczenia;
20) usługi – wszelkie świadczenia, których przedmiotem nie są roboty budowlane lub dostawy, a są usługami w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych;
21) zadanie rzeczowe – pozycja w centralnym lub decentralnym planie rzeczowym obejmująca asortyment lub grupy asortymentowe w ujęciu ilościowo-wartościowym lub wartościowym, dla której zaplanowano środki finansowe resortu obrony narodowej, pogrupowane zgodnie z zasadami opracowania i realizacji centralnych planów rzeczowych;
22) zamierzenia – zadania zaplanowane na rok planistyczny i sklasyfikowane zgodnie z przepisami w sprawie planowaniu i rozliczaniu działalności w resorcie obrony narodowej, do których w procesie planowania przypisywane są szczegółowe przedsięwzięcia;
23) zasoby – środki pieniężne oraz dobra materialne, prawa do dysponowania dobrami, surowce i materiały, sprzęt i urządzenia, nieruchomości, oprogramowanie, zwierzęta oraz wszystkie inne środki zaopatrzenia niezbędne do realizacji zadań, dla których można określić ilość, wartość oraz parametry i cechy fizyczne. Do zasobów w rozumieniu niniejszej decyzji nie zalicza się zasobów osobowych;
24) zestawienie potrzeb – zestawienie pozycji asortymentów, które zostały zidentyfikowane w celu zabezpieczenia zamierzeń w roku planistycznym. Zestawienie potrzeb w szczególności zawiera: nazwę, ilość lub wartość, dane identyfikujące zgłaszającego potrzebę, dane identyfikujące zamierzenie do którego ta potrzeba została wygenerowana, dodatkowe dane wynikające z weryfikacji zgłoszonej potrzeby oraz dane identyfikujące sposób jej zabezpieczenia. Wzór oraz szczegółowy zakres informacyjny zestawienia potrzeb określają w wytyczne, o których mowa w § 4 ust. 4 pkt 5.
§ 3.Szczegółowe zasady i procedury oraz dokumenty w obszarach: planowania działalności, planowania budżetowego i centralnych planów rzeczowych, do których odnoszą się postanowienia niniejszej decyzji, określają odrębne przepisy odpowiednio w sprawie:
1) planowania i rozliczania działalności resortu obrony narodowej;
2) planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej;
3) zasad opracowania i realizacji centralnych planów rzeczowych.
Rozdział 2
Zakres odpowiedzialności osób funkcyjnych
§ 4. 1. Osoby zajmujące kierownicze stanowiska w Ministerstwie Obrony Narodowej, w zakresie swoich właściwości:
1) nadzorują w podległych pionach proces planowania i pozyskiwania zasobów, usług i robót budowlanych w zakresie koordynacji realizacji średniookresowych programów i planów rozwoju zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej z planowaniem zabezpieczenia zamierzeń w roku planistycznym;
2) sprawują merytoryczny nadzór nad realizacją procesu planowania zasobów, usług i robót budowlanych przez podległe komórki i jednostki organizacyjne;
3) określają priorytety w zakresie realizacji zamierzeń za podległe piony w celu zbilansowania zgłoszonych potrzeb zasobów, usług i robót budowlanych z możliwościami finansowymi budżetu resortu obrony narodowej.
2. Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwy w zakresie polityki obronnej odpowiada za inicjowanie i koordynowanie procesu planowania działalności w resorcie obrony narodowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
3. Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwy w zakresie infrastruktury odpowiada za określanie standaryzacyjnych parametrów technicznych i funkcjonalnych obiektów infrastruktury niezbędnych do definiowania potrzeb w procesie planowania zasobów, usług i robót budowlanych.
4. Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego odpowiada za:
1) monitorowanie i rozwój systemu planowania zasobów, usług i robót budowlanych w resorcie obrony narodowej;
2) nadzór w zakresie opracowania i realizacji centralnych planów rzeczowych;
3) określenie metodyki naliczania potrzeb na typowe przedsięwzięcia szkoleniowe;
4) szczegółowe unormowania dotyczące opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych;
5) wydanie i aktualizowanie, stosownie do potrzeb, wytycznych ustalających szczegółowe zasady planowania zasobów, usług i robót budowlanych w resorcie obrony narodowej z wykorzystaniem systemu informatycznego, z zastrzeżeniem § 39;
6) przedstawianie propozycji zmian w załączniku nr 1, zgodnie z trybem określonym w § 9.
§ 5.1. Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych odpowiada za:
1) nadzorowanie przygotowania i przeprowadzenia procesu planowania zasobów, usług i robót budowlanych w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w ramach terytorialnego systemu zabezpieczenia opartego na regionalnych bazach logistycznych i wojskowych oddziałach gospodarczych oraz jednostkach pełniących funkcję wojskowego oddziału gospodarczego, zgodnie z planem przydziałów gospodarczych;
2) określenie zadań dla podległych komórek i jednostek organizacyjnych w zakresie organizacji i wsparcia procesu planowania zasobów, usług i robót budowlanych w resorcie obrony narodowej.
2. Dowódca Operacyjny Rodzajów Sił Zbrojnych odpowiada za realizację procesu planowania zasobów i usług na rzecz polskich kontyngentów wojskowych.
§ 6.1. Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych odpowiada za:
1) określenie szczegółowych zasad definiowania potrzeb w poszczególnych działach zaopatrzenia;
2) określenie szczegółowych unormowań dotyczących planowania i realizacji przedsięwzięć w obszarze remontów nieruchomości w resorcie obrony narodowej;
3) opracowanie i aktualizowanie, stosownie do potrzeb, wymagań funkcjonalnych i organizacyjnych na budowę i rozwój systemu informatycznego;
4) zabezpieczenie logistyczne oraz wsparcie merytoryczne procesu planowania zasobów, usług i robót budowlanych w resorcie obrony narodowej, z wykorzystaniem systemu informatycznego, w tym opracowanie i przedstawienie Szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego projektu wytycznych, o których mowa w § 4 ust. 4 pkt 5;
5) realizację zadań związanych z pełnieniem funkcji organizatora systemu informatycznego.
2. Szef Inspektoratu Systemów Informacyjnych odpowiada za:
1) budowę i rozwój systemu informatycznego zgodnie z wymaganiami określonymi przez organizatora systemu informatycznego;
2) zapewnienie wsparcia wdrożenia, eksploatacji i użytkowania systemu informatycznego oraz jego udostępniania użytkownikom wskazanym przez organizatora systemu informatycznego.
3. Dyrektor Departamentu Budżetowego odpowiada za dokonanie wstępnego bilansu zebranych potrzeb z możliwościami ich finansowego zabezpieczenia, o którym mowa w przepisach w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej.
4. Dowódcy (dyrektorzy, komendanci, szefowie, kierownicy) komórek organizacyjnych i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej:
1) realizują zadania w ramach procesu planowania zasobów, usług i robót budowlanych zgodnie z zasadami określonymi w niniejszej decyzji oraz w wytycznych, o których mowa w § 4 ust. 4 pkt 5;
2) pełniący funkcję gestora SpW i COL, odpowiadają za ustalanie, w ramach przypisanych im kompetencji, standardów technicznych oraz norm należności dla asortymentu generowanego w ramach planowania zasobów, usług i robót budowlanych;
3) odpowiadają za właściwe definiowanie zamierzeń i przedsięwzięć w sposób pozwalający na jednoznaczne wyliczenie potrzeb zasobów, usług i robót budowlanych niezbędnych do zabezpieczenia w roku planistycznym zgodnie z przepisami o planowaniu i rozliczaniu działalności w resorcie obrony narodowej, w zakresie posiadanych kompetencji;
4) odpowiadają za właściwe rejestrowanie zamierzeń, przedsięwzięć oraz potrzeb zasobów, usług i robót budowlanych z wykorzystaniem systemu informatycznego, na zasadach określonych w wytycznych, o których mowa w § 4 ust. 4 pkt 5;
5) nadzorują realizację zadań przez podległe jednostki organizacyjne;
6) współpracują, w zakresie swoich właściwości, z pozostałymi uczestnikami procesu planowania zasobów, usług i robót budowlanych.
Rozdział 3
Ogólne zasady planowania zasobów, usług i robót budowlanych w resorcie obrony narodowej
§ 7. System, o którym mowa w § 1, obejmuje w szczególności zasady i procedury w zakresie:
1) generowania potrzeb i weryfikowania ich poprawności;
2) bilansowania potrzeb z możliwościami finansowymi ich zaspokojenia;
3) opracowania planów rzeczowych na pozyskanie zasobów, usług i robót budowlanych, których finansowanie realizowane jest w ramach środków budżetowych będących w dyspozycji resortu obrony narodowej.
§ 8.Planowanie zasobów, usług i robót budowlanych realizowane jest we wszystkich komórkach i jednostkach organizacyjnych resortu obrony narodowej w określonych działach zaopatrzenia, zgodnie z planem przydziałów gospodarczych resortu obrony narodowej.
§ 9.1. Podział kompetencji w zakresie planowania i pozyskiwania zasobów, usług i robót budowlanych ujmowanych w planach rzeczowych określa załącznik nr 1.
2. [1] Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego przedstawia Ministrowi Obrony Narodowej propozycje zmian w załączniku, o którym mowa w ust. 1, opracowane na podstawie wniosków składanych za pośrednictwem Szefa Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 przez organy planujące drugiego i trzeciego stopnia bezpośrednio podległe organowi planującemu pierwszego stopnia.
3. [2] Wnioski, o których mowa w ust. 2, przed wysłaniem do Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego podlegają uzgodnieniu z zainteresowanymi dyrektorami (szefami, dowódcami) komórek i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej oraz Dyrektorem Departamentu Budżetowego, organizatorem systemu informatycznego oraz właściwym centralnym organem logistycznym i gestorem SpW.
§ 10.Czynności procesu planowania zasobów, usług i robót budowlanych wspierane są przez system informatyczny w sposób określony w wytycznych, o których mowa w § 4 ust. 4 pkt5.
§ 11.Proces planowania zasobów, usług i robót budowlanych na rok planistyczny jest skorelowany z procesami rocznego planowania budżetowego oraz planowania działalności w resorcie obrony narodowej, a także planowania wieloletniego w zakresie pozyskiwania zasobów, usług i robót budowlanych na zabezpieczenie zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz rozwoju pozostałych obszarów funkcjonalnych resortu obrony narodowej w zakresie dotyczącym roku planistycznego.
§ 12.Planowanie zasobów, usług i robót budowlanych w danym cyklu planistycznym inicjowane jest na podstawie dokumentów wynikających z procesu planowania i rozliczania działalności resortu obrony narodowej na rok planistyczny.
§ 13.Proces planowania zasobów, usług i robót budowlanych składa się z następujących podprocesów:
1) identyfikacji potrzeb – obejmującego czynności zmierzające do zdefiniowania potrzeb zasobów, usług i robót budowlanych do zabezpieczenia realizacji zaplanowanych zamierzeń oraz przygotowania danych definiujących potrzeby, niezbędnych do przygotowania opisu technicznego, realizowane przez zgłaszających potrzeby, zgodnie z metodykami, specjalistycznymi dokumentami planistycznymi oraz wymaganiami określonymi w odrębnych przepisach, w tym w szczególności wydanych przez osoby funkcyjne, o których mowa w rozdziale 2;
2) generowania potrzeb – obejmującego czynności polegające na zgłoszeniu i zarejestrowaniu w systemie informatycznym potrzeb zasobów, usług i robót budowlanych w ujęciu ilościowym i wartościowym, niezbędnych do zabezpieczenia realizacji zamierzeń i przedsięwzięć planowanych w roku planistycznym, realizowane przez komórki i jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej, zgodnie z kompetencjami określonymi w załączniku nr 1;
3) weryfikowania potrzeb – obejmującego czynności polegające na sprawdzeniu wygenerowanych i zarejestrowanych potrzeb zasobów, usług i robót budowlanych, w tym pod względem możliwości ich realizacji z posiadanych zasobów, zgodności z zaplanowanymi zadaniami wynikającymi z zamiarów do działalności na rok planistyczny i średniookresowych planów rozwoju zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz wieloletnimi planami rzeczowymi, realizowane przez komórki i jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej, zgodnie z kompetencjami określonymi w niniejszej decyzji, w szczególności zawartymi w załączniku nr 1;
4) agregowania potrzeb – obejmującego czynności polegające na agregowaniu zweryfikowanych potrzeb zasobów, usług i robót budowlanych, według kryteriów określonych w decyzji, w tym wyodrębnieniu potrzeb w układzie ujmowanym w centralnych planach rzeczowych oraz w układzie wynikającym z przepisów dotyczących planowania i wykonywania budżetu w resorcie obrony narodowej, realizowany przez organy planujące stosownie do posiadanych kompetencji;
5) bilansowania potrzeb z możliwościami finansowymi – obejmującego czynności polegające na porównaniu zagregowanych potrzeb z możliwościami finansowymi planowanymi na rok planistyczny oraz wypracowaniu niezbędnych danych do gry decyzyjnej i wypracowania rekomendacji, realizowane z uwzględnieniem przepisów w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej oraz przepisów w sprawie planowania i rozliczania działalności w resorcie obrony narodowej;
6) przygotowania danych do opracowania planów rzeczowych – polegającego na dokonywaniu korekt potrzeb zarejestrowanych w systemie informatycznym na podstawie decyzji wynikających z rekomendacji z gry decyzyjnej (zawartych w protokole) oraz przesłanek wynikających z procesów planowania budżetu i planowania działalności, przez podmioty realizujące czynności, o których mowa w pkt 2, oraz uczestniczące w grze decyzyjnej, w celu ostatecznego zbilansowania potrzeb z możliwościami;
7) opracowywania planów rzeczowych na rok planistyczny – polegającego na opracowaniu przez organy planujące planów rzeczowych (centralnych planów rzeczowych, decentralnych planów rzeczowych organów planujących drugiego stopnia oraz planów rzeczowych organów planujących trzeciego stopnia realizujących wydatki) na podstawie zbilansowanego zestawienia potrzeb zasobów, usług i robót budowlanych. Wynikiem tego podprocesu są opracowane dokumenty planistyczne stanowiące podstawę do przeprowadzenia procedur zamówień.
Rozdział 4
Inicjowanie procesu planowania
§ 14. 1. Proces planowania zasobów, usług i robót budowlanych rozpoczyna się po wydaniu wytycznych Ministra Obrony Narodowej do planowania działalności w resorcie obrony narodowej oraz opracowaniu na poszczególnych poziomach kierowania i dowodzenia zamiarów do działalności na rok planistyczny co najmniej 18 miesięcy (do dnia 30 czerwca) przed rozpoczęciem roku planistycznego.
2. Podmioty uczestniczące w procesie planowania działalności resortu obrony narodowej, na wszystkich poziomach dowodzenia i kierowania, mają obowiązek:
1) zdefiniowania zamierzeń i przedsięwzięć w celu jednoznacznego wyspecyfikowania i wyliczenia potrzeb zasobów, usług i robót budowlanych, niezbędnych do zabezpieczenia realizacji zamierzeń w roku planistycznym, zgodnie z odrębnymi przepisami w sprawie planowania i rozliczania działalności w resorcie obrony narodowej;
2) zarejestrowania, w terminie do 17 miesięcy (do dnia 31 lipca) przed rozpoczęciem roku planistycznego, w systemie informatycznym, zamierzeń i przedsięwzięć wynikających z dokumentów określonych w przepisach w sprawie planowania i rozliczania działalności w resorcie obrony narodowej.
Rozdział 5
Identyfikowanie potrzeb
§ 15. 1. Zgłoszenie potrzeb zasobów, usług i robót budowlanych przez podmiot generujący potrzebę, poprzedzone jest analizą w zakresie podstawy jej zgłoszenia, celowości i zasadności ekonomicznej, posiadania niezbędnej dokumentacji technicznej (na tym etapie posiadanie dokumentacji technicznej nie dotyczy robót budowlanych oraz środków trwałych kupowanych przez uczelnie wojskowe w ramach dotacji celowych) oraz zweryfikowanych możliwości realizacyjnych z uwzględnieniem:
1) wyników fazy analityczno-koncepcyjnej, o której mowa w przepisach dotyczących pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
2) metodyki naliczania potrzeb na typowe przedsięwzięcia szkoleniowe;
3) analiz porównawczych stanu etatowego (wynikającego z etatu i tabel należności) i ewidencyjnego, z uwzględnieniem potrzeb mobilizacyjnych i wojennych środków zaopatrzenia;
4) norm należności sprzętu tabelarycznego i naliczeniowego w poszczególnych działach zaopatrzenia oraz innych dokumentów wskazujących na konieczność posiadania określonego poziomu zasobów;
5) norm określających standaryzacyjne parametry techniczne i funkcjonalne obiektów infrastruktury.
2. Analiza potrzeb zasobów, usług i robót budowlanych w ramach ich identyfikacji realizowana jest przez komórki i jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej mające zamiar takie potrzeby zgłosić, z uwzględnieniem szczegółowych zasad dotyczących sposobu ich definiowania, ustalonych w odrębnych przepisach, oraz w szczególności określonych przez upoważnione osoby, zgodnie z zakresem odpowiedzialności wskazanym w rozdziale 2.
Rozdział 6
Generowanie potrzeb
§ 16. 1. Potrzeby generowane w trakcie planowania zasobów, usług i robót budowlanych wynikają w szczególności z procesów:
1) pozyskiwania zasobów, usług i robót budowlanych dla zabezpieczenia zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz rozwoju innych obszarów funkcjonalnych resortu obrony narodowej;
2) planowania rocznego zamierzeń komórek i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej zgodnie z przepisami w sprawie planowania i rozliczania działalności w resorcie obrony narodowej oraz zadań wynikających z ich statutowej działalności;
3) bieżącego zabezpieczenia funkcjonowania komórek i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, zgodnie z planem przydziałów gospodarczych.
2. Nie później niż na 15 miesięcy (do dnia 30 września) przed rozpoczęciem roku planistycznego, dowódcy (dyrektorzy, szefowie, komendanci, kierownicy) komórek i jednostek organizacyjnych, zgodnie z kompetencjami określonymi w załączniku nr 1, generują zestawienie potrzeb zasobów, usług i robót budowlanych, które są niezbędne do zabezpieczenia zaplanowanych zamierzeń w roku planistycznym.
3. Generowanie potrzeb realizuje się przez wprowadzenie ich do odpowiedniego zestawienia z wykorzystaniem systemu informatycznego.
Rozdział 7
Weryfikowanie potrzeb
§ 17. 1. W terminie od dnia 30 września do dnia 15 grudnia roku poprzedzającego rok przedplanowy, po wygenerowaniu zestawienia potrzeb przez jednostki i komórki organizacyjne, zgodnie z planem przydziałów gospodarczych resortu obrony narodowej oraz podziałem kompetencji określonym w załączniku nr 1, potrzeby są weryfikowane, odpowiednio:
1) w terminie do dnia 8 października – przez właściwe komórki planistyczne organów kierowania i dowodzenia, na wszystkich poziomach w resorcie obrony narodowej, w zakresie przyporządkowania wygenerowanych potrzeb do zaplanowanych zamierzeń w procesie planowania działalności, w tym w szczególności przez: dowództwa jednostek wojskowych, dowództwa związków taktycznych (równorzędnych), Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych, Służbę Wywiadu Wojskowego, Służbę Kontrwywiadu Wojskowego oraz inne komórki i jednostki organizacyjne bezpośrednio podległe Ministrowi Obrony Narodowej lub podległe osobom zajmującym kierownicze stanowiska w Ministerstwie Obrony Narodowej, które planowały i rejestrowały zamierzenia skutkujące zgłoszeniem potrzeb zgodnie z kompetencjami określonymi w załączniku nr 1;
2) w terminie do dnia 26 października – przez organy planujące trzeciego stopnia w zakresie:
a) formalnym i merytorycznym potrzeb wygenerowanych przez jednostki i komórki organizacyjne będące na ich zaopatrzeniu,
b) możliwości realizacji zgłoszonych potrzeb z uwzględnieniem planu przydziałów gospodarczych, a także posiadanych zasobów,
c) uzupełnienia wyceny zgłoszonych potrzeb,
d) uzasadnienia odchyleń w stosunku do roku poprzedniego;
3) w terminie do dnia 3 listopada – przez regionalne bazy logistyczne, rejonowe (Stołeczny/Wojskowy) zarządy infrastruktury, terenowe oddziały lotniskowe w zakresie możliwości zabezpieczenia zgłoszonych potrzeb w regionie odpowiedzialności;
4) w terminie do dnia 17 listopada – przez organy planujące drugiego stopnia w zakresie ich kompetencji, w tym w szczególności w zakresie:
a) formalnym i merytorycznym potrzeb wygenerowanych przez komórki i jednostki organizacyjne będące na ich zaopatrzeniu,
b) możliwości zabezpieczenia potrzeb w ramach przesunięć zasobów pomiędzy podległymi jednostkami,
c) możliwości zabezpieczenia potrzeb w ramach przesunięć zasobów i możliwości pomiędzy podległymi im jednostkami (w porozumieniu z innymi organami planującymi drugiego stopnia i trzeciego stopnia bezpośrednio podległymi organowi planującemu pierwszego stopnia),
d) uzasadnienia odchyleń w stosunku do roku poprzedniego,
e) przypisania, przy współpracy z właściwymi gestorami SpW, zgłoszonych potrzeb do odpowiednich pozycji w centralnych planach rzeczowych dla roku planistycznego, na podstawie wyciągów z tych planów oraz wytycznych otrzymanych od Szefa zarządu właściwego w zakresie planowania rzeczowego,
f) przypisania, przy współpracy z innymi organami planującymi drugiego stopnia i trzeciego stopnia bezpośrednio podległymi pod organ planujący pierwszego stopnia, propozycji realizatorów – dysponentów środków budżetu państwa trzeciego stopnia;
5) w terminie do dnia 24 listopada – przez gestorów SpW w zakresie ich kompetencji, w tym w szczególności w zakresie:
a) formalnym i merytorycznym potrzeb będących w ich kompetencjach zgodnie z przepisami w sprawie określenia funkcji gestorów i centralnych organów logistycznych SpW w resorcie obrony narodowej, w tym zabezpieczenia niezbędnej dokumentacji technicznej oraz możliwości ich pozyskania w roku planistycznym,
b) zgodności z kierunkami rozwoju SpW oraz prawidłowości realizacji procesu eksploatacji i wycofywania SpW,
c) sprawdzenia poprawności przypisania zgłoszonych potrzeb SpW do pozycji na rok planistyczny w centralnych planach rzeczowych;
6) w terminie do dnia 30 listopada – przez centralne organy logistyczne w zakresie możliwości realizacji procesu zaopatrywania i zabezpieczenia eksploatacji zgłoszonych potrzeb SpW będącego w ich kompetencjach, zgodnie z przepisami w sprawie określenia funkcji gestorów i centralnych organów logistycznych SpW w resorcie obrony narodowej;
7) w terminie do dnia 7 grudnia – przez organizatorów systemów funkcjonalnych w zakresie zgodności z kierunkami rozwoju systemu funkcjonalnego;
8) w terminie do dnia 15 grudnia – przez zarząd właściwy do spraw planowania rzeczowego w zakresie zgodności z centralnymi planami rzeczowymi.
2. Podmioty, o których mowa w ust. 1, weryfikują potrzeby w zakresie posiadanych kompetencji, a w przypadku konieczności dokonania korekt informują o ich wprowadzeniu podmioty, które dokonały wcześniejszej weryfikacji oraz podmioty, które daną potrzebę wygenerowały i zarejestrowały, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Korekty zidentyfikowane na etapie weryfikacji, o której mowa w ust. 1 pkt 1, wprowadzane są na podstawie poleceń przełożonego przez podmioty, które daną potrzebę były zobowiązane wygenerować i zarejestrować.
Rozdział 8
Agregowanie potrzeb
§ 18. 1. Organy planujące drugiego stopnia oraz trzeciego stopnia bezpośrednio podległe organowi planującemu pierwszego stopnia, z wyłączeniem zarządu właściwego w zakresie planowania rzeczowego, agregują zgłoszone potrzeby i przygotowują dane do przeprowadzenia bilansowania potrzeb z możliwościami oraz przedstawiają odpowiednio:
1) w terminie do dnia 20 grudnia roku poprzedzającego rok przedplanowy, do zarządu właściwego w zakresie planowania rzeczowego – zestawienie potrzeb w zakresie zadań rzeczowych ujmowanych w centralnych planach rzeczowych, z uwzględnieniem unormowań określonych w przepisach w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych;
2) Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, w terminie do dnia 15 stycznia roku przedplanowego, do Departamentu Budżetowego – zagregowane zestawienia potrzeb w układzie finansowym w zakresie asortymentu nie ujmowanego w centralnych planach rzeczowych, zgodnie z przepisami w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej;
3) pozostałe organy planujące, w terminie do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego rok przedplanowy do Departamentu Budżetowego – zagregowane zestawienie potrzeb w układzie finansowym w zakresie asortymentu nie ujmowanego w centralnych planach rzeczowych, zgodnie z przepisami w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej.
2. Zarząd właściwy w zakresie planowania rzeczowego, w terminie do dnia 20 stycznia roku przedplanowego, ostatecznie weryfikuje i agreguje potrzeby zadań rzeczowych ujmowanych w centralnych planach rzeczowych, przygotowuje dane do przeprowadzenia bilansowania potrzeb z możliwościami oraz przedstawia je w układzie finansowym Dyrektorowi Departamentu Budżetowego, na zasadach określonych w przepisach o planowaniu i wykonywaniu budżetu resortu obrony narodowej.
Rozdział 9
Bilansowanie potrzeb z możliwościami finansowymi
§ 19. 1. Na podstawie otrzymanych zestawień, o których mowa w § 18, Dyrektor Departamentu Budżetowego dokonuje wstępnego ich bilansowania z możliwościami finansowymi resortu obrony narodowej na zasadach i w terminach określonych w przepisach w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej.
2. W celu oceny możliwości wykonania wytycznych Ministra Obrony Narodowej do działalności w roku planistycznym przeprowadza się grę decyzyjną, o której mowa w przepisach w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej.
3. W przypadku braku możliwości pełnego zabezpieczenia potrzeb wynikających z wytycznych, o których mowa w ust. 2, wypracowuje się rekomendacje do zbilansowania potrzeb z możliwościami, które stanowią podstawę do dokonania korekt zamierzeń na poszczególnych poziomach kierowania i dowodzenia oraz odpowiadających im zmian w zestawieniu potrzeb zgłoszonych przez właściwe komórki i jednostki organizacyjne.
Rozdział 10
Przygotowania danych do opracowania planów rzeczowych
§ 20. 1. W celu dokonania zmian w projektach planów rzeczowych oraz dokonania korekt w planach rzeczowych należy opracować wnioski, które stanowią podstawę do zaktualizowania zestawienia potrzeb.
2. Podstawę do opracowania wniosków o dokonanie zmian w zestawieniu potrzeb stanowią:
1) rekomendacje z gry decyzyjnej;
2) inne przesłanki, które pojawiły się po grze decyzyjnej wynikające z procesów planowania budżetu i planowania działalności.
3. Do składania wniosków o dokonanie zmian w zestawieniu potrzeb są upoważnione podmioty, które te potrzeby generowały, w zakresie posiadanych kompetencji określonych w załączniku nr 1.
4. Wnioski o dokonanie zmian w zestawieniu potrzeb składane są do właściwych organów planujących z uwzględnieniem planu przydziałów gospodarczych.
5. Złożone wnioski, w zależności od asortymentu, podlegają weryfikacji:
1) dla asortymentu ujmowanego w centralnych planach rzeczowych – według zasad określonych w przepisach dotyczących opracowania i realizacji centralnych planów rzeczowych,
2) dla pozostałego asortymentu – przez organy planujące stosownie do kompetencji określonych w załączniku nr 1.
6. Zweryfikowane i uzgodnione wnioski o dokonanie zmian zestawienia potrzeb stanowią podstawę dla organów planujących do zmodyfikowania zestawienia potrzeb oraz dokonania stosownej korekty pozycji ujmowanych w odpowiednich planach rzeczowych, lub zmiany w projektach tych planów.
7. Zmiany w zestawieniu potrzeb, wynikające z rekomendacji z gry decyzyjnej, powinny być dokonane najpóźniej do dnia 4 maja roku przedplanowego.
8. Na każdym etapie dokonywania zmian zestawienia potrzeb oraz wynikających z nich korekt w planach bądź zmian w projektach planów rzeczowych, zestawienie potrzeb powinno zostać zbilansowane z możliwościami finansowymi.
Rozdział 11
Opracowywanie planów rzeczowych na rok planistyczny
§ 21. 1. Plany rzeczowe dzielą się na:
1) centralne plany rzeczowe – opracowywane przez zarząd właściwy w zakresie planowania rzeczowego i zawierające:
a) szczegółowe zadania rzeczowe w ujęciu ilościowym i wartościowym (obejmujące asortyment przypisywany do grupy asortymentu oznaczonej w załączniku nr 1 Kodem grupy asortymentu I), realizowane przez instytucje wyznaczone do centralnej realizacji zadań oraz dysponentów środków budżetu państwa trzeciego stopnia w ramach realizacji planów decentralnych,
b) zadania rzeczowe zagregowane w kwotach zbiorczych (obejmujące asortyment przypisywany do grupy asortymentu oznaczonej w załączniku nr 1 Kodem grupy asortymentu II), realizowane przez dysponentów środków budżetu państwa trzeciego stopnia, które ujmowane są w decentralnych planach rzeczowych na podstawie szczegółowego podziału dokonanego przez właściwe organy planujące (organy planujące drugiego stopnia oraz zarząd właściwy w zakresie planowania rzeczowego);
2) decentralne plany rzeczowe (sporządzane i aktualizowane przez organy planujące drugiego stopnia) – opracowywane w szczegółowości wskazanej w przepisach w sprawie opracowania i realizacji centralnych planów rzeczowych, na podstawie wyciągów z centralnych planów rzeczowych, zawierające zadania rzeczowe obejmujące asortyment przypisywany do grupy asortymentu oznaczonej w załączniku nr 1 Kodem grupy asortymentu I i II, z podziałem na dysponentów środków budżetu państwa trzeciego stopnia, którzy będą je realizowali;
3) plany rzeczowe organów planujących trzeciego stopnia realizujących wydatki opracowywane według wzoru określonego w załączniku nr 2, zawierające wykaz asortymentu znajdującego się w zakresie kompetencji tych organów do planowania i realizacji (przypisywany do grupy asortymentu oznaczonej w załączniku nr 1, jako Kod grupy asortymentu III) oraz wykaz asortymentu wynikającego z zadań rzeczowych ujętych w centralnych planach rzeczowych przydzielonych im do realizacji na podstawie planów, o których mowa w pkt 2.
2. Zakres przedmiotowy planów rzeczowych określa załącznik nr 1.
3. Sposób i tryb opracowania i realizacji oraz szczegółowy zakres centralnych planów rzeczowych, a także zasady kwalifikowania asortymentów do zadań realizowanych decentralnie określają przepisy w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych oraz załącznik nr 1.
§ 22.Projekty planów rzeczowych są opracowywane po grze decyzyjnej przez właściwe organy planujące na podstawie zestawienia potrzeb, które zostało zbilansowane z możliwościami finansowymi, z wykorzystaniem systemu informatycznego.
§ 23.Asortyment w planach rzeczowych dotyczący Służby Wywiadu Wojskowego oraz Służby Kontrwywiadu Wojskowego, przewidziany do realizacji decentralnej, może być ujmowany w sposób zagregowany, z zachowaniem szczegółowości niezbędnej do opracowania projektu budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej z uwzględnieniem przepisów dotyczących zasad opracowania i realizacji centralnych planów rzeczowych oraz przepisów dotyczących planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej.
§ 24.1. Gestorzy SpW (dla zadań ujętych w centralnych i decentralnych planach rzeczowych) oraz szefowie rejonowych organów infrastruktury (dla remontów nieruchomości ujmowanych w planach rzeczowych organów planujących trzeciego stopnia realizujących wydatki) w zakresie posiadanych kompetencji, w terminie do dnia 10 czerwca roku przedplanowego, przesyłają do instytucji realizujących zadania rzeczowe (dla remontów nieruchomości do Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych) dane uzupełniające, niezbędne do przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówień.
2. Zakres danych uzupełniających, o których mowa w ust. 1, określają w swoich wytycznych, Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych i Szef Inspektoratu Uzbrojenia, stosownie do realizowanych zadań.
§ 25.1. W terminie do dnia 31 lipca roku przedplanowego projekty oraz wyciągi z projektów centralnych planów rzeczowych są przekazywane przez zarząd właściwy w zakresie planowania rzeczowego do dalszych prac planistycznych zgodnie z przepisami w sprawie zasad opracowania i realizacji centralnych planów rzeczowych.
2. W terminie do dnia 31 lipca roku przedplanowego organy planujące trzeciego stopnia realizujące wydatki opracowują projekt planów rzeczowych, o których mowa w § 21 ust. 1 pkt 3, w zakresie asortymentu oznaczonego kodem grupy asortymentu III, zbilansowany z otrzymanym limitem wydatków.
3. Wyciągi z opracowanych projektów planów rzeczowych organów planujących trzeciego stopnia realizujących wydatki przesyłane są do zaopatrywanych komórek i jednostek organizacyjnych celem wykorzystania w dalszych pracach planistycznych.
§ 26.Do dnia 30 września roku przedplanowego organy planujące trzeciego stopnia realizujące wydatki, przy współudziale jednostek i komórek organizacyjnych, które zgłaszały potrzeby, weryfikują projekty, o których mowa w § 25 ust. 3, zgodnie ze zmianami wynikającymi z ustaleń określonych w protokole z weryfikacji budżetu.
§ 27.Projekty centralnych planów rzeczowych podlegają weryfikacji i zatwierdzeniu na zasadach określonych w przepisach w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych.
§ 28.Organy planujące, na podstawie wyciągów z zatwierdzonych projektów centralnych planów rzeczowych, opracowują projekty decentralnych planów rzeczowych oraz przesyłają wyciągi z tych planów do podległych dysponentów środków budżetu państwa trzeciego stopnia.
§ 29.1. Projekty planów rzeczowych organów planujących trzeciego stopnia realizujących wydatki, zgodne ze zweryfikowanymi projektami budżetów (dla asortymentu oznaczonego w załączniku nr 1 jako kod grupy asortymentu III) oraz z wyciągami z projektów decentralnych planów rzeczowych (dla asortymentu oznaczonego jako Kod grupy asortymentu I i II), stanowią podstawę dla dysponentów środków budżetu państwa trzeciego stopnia do sporządzenia projektów planów zakupów oraz rozpoczęcia procedur o udzielenie zamówień, z zastrzeżeniem, że podpisanie umów na ich realizację może nastąpić po rozpoczęciu roku budżetowego.
2. Sposób sporządzania planu zakupów przy wykorzystaniu systemu informatycznego określają wytyczne, o których mowa w § 4 ust. 4 pkt 5.
§ 30.1. Do czasu ogłoszenia ustawy budżetowej projekty planów rzeczowych, z zastrzeżeniem ust. 3, poddawane są weryfikacji i uszczegółowieniom wynikającym w szczególności z:
1) zmian założeń finansowania budżetu resortu obrony narodowej do projektu ustawy budżetowej;
2) realizacji planów rzeczowych w roku przedplanowym, w tym skutków zmian wprowadzonych korektami planów rzeczowych w roku bieżącym;
3) zagwarantowania finansowania realizacji umów wieloletnich.
2. Na podstawie informacji Dyrektora Departamentu Budżetowego, dotyczącej korekty projektu budżetu resortu obrony narodowej oraz Szefa zarządu właściwego w zakresie planowania rzeczowego, w zakresie proponowanych przez Sztab Generalny Wojska Polskiego korekt centralnych planów rzeczowych, organy planujące przy współudziale komórek i jednostek organizacyjnych zgłaszających potrzeby, dokonają aktualizacji projektów planów rzeczowych, z wykorzystaniem systemu informatycznego.
3. Zmiany w projektach centralnych planów rzeczowych i decentralnych planów rzeczowych dokonuje się zgodnie z zasadami określonymi w przepisach w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych.
§ 31.1. Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego przedstawia centralne plany rzeczowe do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej na zasadach określonych w przepisach w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych.
2. Szef zarządu właściwego w zakresie planowania rzeczowego przesyła zatwierdzone centralne plany rzeczowe lub wyciągi z tych planów, zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych, do organów planujących w celu opracowania decentralnych planów rzeczowych organów planujących drugiego stopnia w zakresie, o którym mowa w § 21 ust. 1 pkt 2.
3. Organy planujące drugiego stopnia przekazują wyciągi z decentralnych planów rzeczowych do organów planujących trzeciego stopnia realizujących wydatki, celem opracowania planów rzeczowych w zakresie, o którym mowa w § 21 ust. 1 pkt 3.
4. W terminie do 35 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej opracowywane są plany rzeczowe organów planujących trzeciego stopnia realizujących wydatki i przedstawiane do zatwierdzenia właściwym dowódcom (szefom/dyrektorom) tych organów.
5. Plany rzeczowe sporządzane przez Służbę Wywiadu Wojskowego i Służbę Kontrwywiadu Wojskowego, zatwierdzają odpowiednio: Szef Służby Wywiadu Wojskowego i Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego.
6. Organy planujące trzeciego stopnia realizujące wydatki przekazują wyciągi z opracowanych planów rzeczowych zgodnie z planem przydziałów gospodarczych do zaopatrywanych komórek i jednostek organizacyjnych w celu ich realizacji i wykorzystania w dalszych pracach planistycznych.
7. Na podstawie planów rzeczowych organów planujących trzeciego stopnia realizujących wydatki sporządzane są plany zakupów dysponentów środków budżetu państwa.
Rozdział 12
Realizacja planów rzeczowych i obowiązki sprawozdawcze
§ 32. 1. Korekty poszczególnych pozycji w planach rzeczowych organów planujących trzeciego stopnia realizujących wydatki dokonują, z zastrzeżeniem ust. 2, właściwe organy planujące, na podstawie wniosków komórek i jednostek organizacyjnych uprawnionych do zgłaszania potrzeb zgodnie z kompetencjami określonymi w załączniku nr 1, z jednoczesnym powiadomieniem zainteresowanych jednostek i komórek organizacyjnych, których ta korekta dotyczy.
2. Procedury dokonywania korekt w centralnych planach rzeczowych regulują przepisy w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych.
3. Korekty w planach rzeczowych wprowadza się z jednoczesnym uwzględnieniem zasady zbilansowania ich z planem finansowym.
4. Korekty planów rzeczowych podlegają zatwierdzeniu zgodnie z zasadami właściwymi dla zatwierdzania planów rzeczowych, których one dotyczą, określonymi w § 31.
§ 33.Zasady kontroli i realizacji planów rzeczowych oraz obowiązki sprawozdawcze określają odpowiednio:
1) przepisy w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych – w zakresie realizacji centralnych planów rzeczowych, w tym zadań przydzielonych do realizacji decentralnej;
2) wytyczne organów planujących drugiego stopnia w stosunku do podległych organów planujących trzeciego stopnia – w zakresie realizacji zadań rzeczowych znajdujących się w planach rzeczowych organów planujących trzeciego stopnia realizujących wydatki, z uwzględnieniem przepisów, o których mowa w pkt 1.
Rozdział 13
Postanowienia końcowe
§ 34. Dowódcy (dyrektorzy, szefowie, kierownicy i komendanci) komórek lub jednostek organizacyjnych, którzy zgodnie z postanowieniami wytycznych Ministra Obrony Narodowej w sprawie działalności legislacyjnej w resorcie obrony narodowej, stanowiących załącznik do decyzji Nr 232/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 22 listopada 1999 r. w sprawie działalności legislacyjnej w resorcie obrony narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. 2009 r. Nr 16, poz. 189, z 2011 r. Nr 6, poz. 74 i Nr 25, poz. 433 oraz z 2013 r. poz. 140), są odpowiedzialni za opracowanie projektów aktów prawnych w resorcie obrony narodowej, nie później niż w terminie 60 dni od dnia wejścia w życie niniejszej decyzji, dostosują postanowienia aktów prawnych powiązanych lub wynikających z niniejszej decyzji do jej treści, w szczególności w zakresie synchronizacji przebiegu procesu planowania i pozyskiwania zasobów, usług i robót budowlanych oraz określenia zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych.
§ 35.Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, w terminie 60 dni od dnia wejścia w życie niniejszej decyzji, opracuje, uzgodni w resorcie obrony narodowej i przedstawi Ministrowi Obrony Narodowej harmonogram budowy i wdrożenia systemu informatycznego.
§ 36.Osoby funkcyjne, dowódcy (dyrektorzy, szefowie, kierownicy) komórek i jednostek organizacyjnych, w terminie 60 dni od dnia wejścia w życie niniejszej decyzji, są obowiązani do wydania odpowiednich dokumentów wykonawczych określonych w rozdziale 2, za wyjątkiem projektu wymagań funkcjonalnych i organizacyjnych na budowę i rozwój systemu informatycznego, których termin opracowania określi Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego w harmonogramie, o którym mowa w § 35.
§ 37.Przepisy zawarte w niniejszej decyzji mają zastosowanie do procesów planowania zasobów, usług i robót budowlanych, których pełny cykl planistyczny rozpocznie się po dniu wejścia w życie niniejszej decyzji.
§ 38.Do rozpoczętych procesów planowania zasobów, usług i robót budowlanych stosuje się przepisy dotychczasowe, z uwzględnieniem przepisów dotyczących planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej oraz zasad opracowania i realizacji centralnych planów rzeczowych.
§ 39.1. Do czasu wdrożenia systemu informatycznego, dowódcy (dyrektorzy, szefowie, komendanci) komórek i jednostek organizacyjnych pełniący funkcję organów planujących drugiego i trzeciego stopnia bezpośrednio podległych organowi planującemu pierwszego stopnia (z wyłączeniem zarządu właściwego w zakresie planowania rzeczowego), określą zakres informacyjny oraz szczegółowe procedury procesu planowania zasobów, usług i robót budowlanych dotyczące właściwego kompetencyjnie obszaru zabezpieczenia, z uwzględnieniem postanowień niniejszej decyzji oraz przepisów w sprawie zasad opracowania i realizacji centralnych planów rzeczowych.
2. Do czasu wdrożenia systemu informatycznego dopuszcza się stosowanie innych dostępnych narzędzi informatycznych, których użycie, w zakresie swoich kompetencji, uregulują organy planujące drugiego stopnia oraz organy planujące trzeciego stopnia bezpośrednio podległe organowi planującemu pierwszego stopnia.
§ 40.Decyzja wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 984, 1047 i 1473 oraz z 2014 r. poz. 123, 768, 811, 911 i 1146.
Załączniki do decyzji Nr 412 /MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 20 października 2014 r. (poz. 335)
Załącznik nr 1
PODZIAŁ KOMPETENCJI W ZAKRESIE PLANOWANIA I POZYSKIWANIA ZASOBÓW, USŁUG I ROBÓT BUDOWLANYCH [3]
Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj
Załącznik nr 2
PLAN RZECZOWY ORGANU PLANUJĄCEGO III STOPNIA
Uzasadnienie
Zgodnie z „Koncepcją zmian w systemie finansowania zadań realizowanych przez Siły Zbrojne RP” zatwierdzoną przez Ministra Obrony Narodowej 4 maja 2011 r. wprowadzono zasady, które mają pozwolić na urealnienie planowania rzeczowo-finansowego w ścisłym powiązaniu z planowanymi zadaniami.
Wymusza to uszczegółowienie zasad planowania potrzeb rzeczowych na zabezpieczenie planowanych zadań zgodnie z przyjętym cyklem planowania.
Efektem końcowym realizacji zarówno planowania działalności bieżącej oraz planowania potrzeb rzeczowych i planowania finansowego ma być zbilansowanie potrzeb z możliwościami resortu obrony narodowej i zapewnienie zasobów i warunków do zabezpieczenia realizacji zadań Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
Celem niniejszej decyzji jest wprowadzenie nowego systemu planowania zasobów, usług i robót budowlanych w resorcie obrony narodowej dostosowanego do nowych uwarunkowań.
Decyzja określa zasady planowania potrzeb zasobów, usług i robót budowlanych w rocznej perspektywie planistycznej, precyzuje zakres przedmiotowy planów rzeczowych, określa również podział kompetencji w zakresie planowania i pozyskiwania zasobów, usług i robót budowlanych pomiędzy poszczególnymi organami.
Organizatorem systemu planowania zasobów, usług i robót budowlanych jest Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, który monitoruje funkcjonowanie tego systemu oraz określa szczegółowy sposób jego realizacji.
Zasadniczymi ogniwami procesu planowania zasobów, usług i robót budowlanych są organy planujące określone w przepisach dotyczących planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej, które odpowiadają, w zakresie posiadanych kompetencji, za weryfikację potrzeb zgłoszonych zgodnie z planem przydziałów gospodarczych oraz zbilansowanie ich z możliwościami finansowymi.
Integratorem procesu bilansowania potrzeb z możliwościami jest Departament Budżetowy, natomiast za wsparcie organizacji procesu planowania zasobów, usług i robót budowlanych z wykorzystaniem wspierającego narzędzia informatycznego odpowiada Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych.
Wdrożenie decyzji nie generuje dodatkowych kosztów dla budżetu resortu obrony narodowej.
[1] § 9 ust. 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 decyzji nr 127/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 września 2018 r. zmieniającej decyzję w sprawie systemu planowania zasobów, usług i robót budowlanych w resorcie obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 153). Zmiana weszła w życie 10 października 2018 r.
[2] § 9 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 decyzji nr 127/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 września 2018 r. zmieniającej decyzję w sprawie systemu planowania zasobów, usług i robót budowlanych w resorcie obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 153). Zmiana weszła w życie 10 października 2018 r.
[3] Załącznik nr 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 decyzji nr 127/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 września 2018 r. zmieniającej decyzję w sprawie systemu planowania zasobów, usług i robót budowlanych w resorcie obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 153). Zmiana weszła w życie 10 października 2018 r.