Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2014-07-17
Wersja aktualna od 2014-07-17
obowiązujący
Departament Kontroli
DECYZJA Nr 295/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 16 lipca 2014 r.
w sprawie prowadzenia kontroli w dowództwach, jednostkach wojskowych i komponentach zadaniowych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej zadeklarowanych do struktur wojskowych Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego oraz Unii Europejskiej i realizowanych w ramach ich systemów kontroli
Na podstawie § 2 pkt 13 i 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426) ustala się, co następuje:
1. Przepisy decyzji stosuje się do działalności kontrolnej wykonywanej przez uprawnione organy kontroli Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, zwanej dalej „NATO” i Unii Europejskiej, zwanej dalej „UE”, a także narodowe zespoły kontrolerów w dowództwach, jednostkach wojskowych i komponentach zadaniowych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej „SZ RP”, zadeklarowanych do struktur wojskowych NATO oraz UE.
2. Użyte w decyzji określenia oznaczają:
1) ocena zdolności – proces sprawdzający, mający na celu określenie, czy dane dowództwo, jednostka wojskowa lub komponent zadaniowy SZ RP jest w stanie w ramach NATO oraz UE, przy uwzględnieniu ustalonych standardów lub kryteriów, wykonać przypisane im zadania wynikające z operacyjnego przeznaczenia;
2) certyfikacja (narodowa, sojusznicza/międzynarodowa) – proces sprawdzający, mający na celu potwierdzenie (zweryfikowanie) osiągnięcia przez oceniany podmiot wymaganych dla niego zdolności operacyjnych. Rozumiana jest również jako oficjalne uznanie, że dane dowództwo, jednostka wojskowa, komponent zadaniowy SZ RP spełnia ustalone standardy lub kryteria i jest w stanie wykonać przypisane mu zadania w ramach danego zestawu Sił Odpowiedzi NATO (SON) lub Grupy Bojowej UE (GB UE);
3) dokumenty normatywne NATO oraz UE – dokumenty, które dotyczą działalności kontrolnej oraz wymaganych standardów, jakie powinny spełniać dowództwa, jednostki wojskowe i komponenty zadaniowe SZ RP zadeklarowane do NATO oraz UE – Standardy Sił Sojuszniczego Dowództwa do Spraw Operacji, takie jak: Allied Command Operations Forces Standards Volume I – General, Allied Command Operations Forces Standards Volume II – Land Forces, Allied Command Operations Forces Standards Volume III – Air Force, Allied Command Operations Forces Standards Volume IV – Maritime Forces, Allied Command Operations Forces Standards Volume V – Joint Headquarters, Allied Command Operations Forces Standards Volume VI – Shape Tactical Evaluation Manual (STEM), Allied Command Operations Forces Standards Volume VII – Combat Readiness Evaluation of Land HQs § Units (CREVAL), Allied Command Operations Forces Standards Volume VIII – Maritime Evaluation Manual (MAREVAL), Allied Command Operations Forces Standards Volume IX – Evaluation of Joint Headquarters (JOINTEVAL), Allied Command Operations Forces Standards Volume X – Special Operations Forces, Allied Command Operations Forces Standards Volume XI – Special Operations Forces Headquarters And Units Evaluation (SOFEVAL) oraz European Union Battlegroup Concept, European Union Battlegroup Preparation, BG – Training and Certification;
4) dowództwa, jednostki i komponenty zadaniowe SZ RP zadeklarowane do struktur wojskowych NATO oraz UE – jednostki wojskowe, pododdziały, wewnętrzne komórki organizacyjne (także pojedynczy żołnierz) oraz doraźnie tworzone wojskowe struktury organizacyjne w SZ RP, przeznaczone do realizacji określonych zadań i misji na rzecz tych organizacji;
5) system kontroli – zbiór wzajemnie ze sobą powiązanych podsystemów, w ramach których zespoły kontrolerów, posiadając określone uprawnienia do prowadzenia kontroli (certyfikacji, oceny zdolności) stosują odpowiednie procedury kontroli oraz realizują funkcje kontrolne w stosunku do dowództw, jednostek wojskowych i komponentów zadaniowych SZ RP zadeklarowanych do struktur wojskowych NATO oraz UE. W ramach tego systemu wyróżnić można podsystemy (programy), w szczególności: programy oceny wojsk lądowych, sił powietrznych, marynarki wojennej, wojsk specjalnych, SON oraz GB UE;
6) uprawnione organy kontroli NATO oraz UE – zespoły kontrolerów ze struktur organizacyjnych NATO oraz UE, powołane do prowadzenia kontroli (certyfikacji, oceny zdolności), a także dowództwa wielonarodowych jednostek wojskowych (komponentów zadaniowych) SON i GB UE;
7) zespół kontrolerów (certyfikujący, oceniający) – skład osobowy składający się z kontrolerów, posiadających odpowiednie uprawnienia nadane przez upoważniony organ dowodzenia (kierowania) do zarządzenia kontroli (certyfikacji, oceny zdolności). Zespół kontrolerów może być narodowy lub międzynarodowy.
3. Działalność kontrolna w dowództwach, jednostkach i komponentach zadaniowych SZ RP zadeklarowanych do struktur wojskowych NATO oraz UE, prowadzona jest w ramach systemów kontroli obowiązujących w tych strukturach, zgodnie z postanowieniami dokumentów normatywnych NATO oraz UE dotyczących działalności kontrolnej.
4. Dyrektor Departamentu Kontroli odpowiada za planowanie, koordynowanie i monitorowanie działalności kontrolnej w dowództwach, jednostkach i komponentach zadaniowych SZ RP zadeklarowanych do struktur wojskowych NATO oraz UE w ramach systemów kontroli NATO oraz UE.
5. Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych, zwany dalej „Dowódcą Generalnym RSZ”, i Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej, zwany dalej „Komendantem Głównym ŻW”, odpowiadają za przygotowanie do kontroli (certyfikacji narodowej lub oceny zdolności) dowództw, jednostek i komponentów zadaniowych SZ RP zadeklarowanych do NATO oraz UE, wydzielanych z jednostek bezpośrednio podporządkowanych.
6. Dowódca Operacyjny Rodzajów Sił Zbrojnych, zwany dalej „Dowódcą Operacyjnym RSZ”:
1) odpowiada za przygotowanie dowództw, jednostek oraz komponentów zadaniowych SZ RP zadeklarowanych do struktur wojskowych NATO oraz UE, wydzielanych ze struktur organizacyjnych bezpośrednio mu podległych;
2) prowadzi certyfikację narodową dowództw, jednostek i komponentów zadaniowych wydzielanych z pozostałych struktur SZ RP do SON i GB UE oraz certyfikację międzynarodową, w przypadku gdy Rzeczpospolita Polska jest państwem ramowym (wiodącym);
3) odpowiada za ocenę zdolności dowództw, jednostek i komponentów zadaniowych zgłoszonych do SHAPE w ramach systemu kontroli NATO;
4) wspiera certyfikacje międzynarodowe w ramach NATO i porozumień międzynarodowych.
7. Dokumenty normatywne NATO oraz UE, które dotyczą działalności kontrolnej, wprowadza się do stosowania w dowództwach, jednostkach i komponentach zadaniowych SZ RP zadeklarowanych do struktur wojskowych NATO oraz UE w wersji oryginalnej, jak również przetłumaczone na język polski.
8. Za pozyskiwanie dokumentów normatywnych NATO oraz UE, które dotyczą działalności kontrolnej i certyfikacji oraz ich dystrybucję, do osób funkcyjnych wymienionych w pkt 10, odpowiedzialne są polskie przedstawicielstwa wojskowe przy komitetach wojskowych NATO oraz UE oraz Polskie Narodowe Przedstawicielstwo Wojskowe przy SHAPE.
9. Tłumaczenie standardów (Allied Command Operations Forces Standards) NATO oraz UE, które dotyczą działalności kontrolnej realizuje, za zgodą Sekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, Wojskowe Centrum Normalizacji, Jakości i Kodyfikacji, na wniosek osób wymienionych w pkt 12 ppkt 2, 3 i 4.
10. Za rozpowszechnianie dokumentów normatywnych NATO oraz UE do szczebli podległych odpowiedzialni są: Dyrektor Departamentu Kontroli, Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, zwany dalej „Szefem SG WP”, Dowódca Generalny RSZ, Dowódca Operacyjny RSZ oraz Komendant Główny ŻW.
11. W przypadku wprowadzenia zmian dokumentów normatywnych NATO oraz UE, które dotyczą działalności kontrolnej, osoby funkcyjne odpowiedzialne za ich dystrybucję, wymienione w pkt 10, dokonują wdrożenia tych zmian w dokumentach udostępnionych podległym komórkom organizacyjnym, dowództwom, jednostkom i komponentom zadaniowym SZ RP zadeklarowanym do struktur wojskowych NATO oraz UE.
12. Organami dowodzenia (kierowania) upoważnionymi do planowania i zarządzania kontroli w dowództwach, jednostkach i komponentach zadaniowych SZ RP zadeklarowanych do struktur wojskowych NATO oraz UE są:
1) Minister Obrony Narodowej – w stosunku do dowództw, jednostek i komponentów zadaniowych SZ RP;
2) Dowódca Generalny RSZ – w stosunku do podległych mu dowództw, jednostek i komponentów zadaniowych;
3) Dowódca Operacyjny RSZ – w stosunku do podległych mu dowództw, jednostek i komponentów zadaniowych;
4) Komendant Główny ŻW – w stosunku do podległych mu jednostek i komponentów zadaniowych;
5) Dowódcy NATO – zgodnie z kompetencjami wynikającymi z poszczególnych podsystemów kontroli NATO;
6) Dowódcy wielonarodowych jednostek (komponentów) SON oraz GB UE – zgodnie z kompetencjami wynikającymi z podporządkowania (przydzielenia) im jednostek i pododdziałów SZ RP w ramach danego zestawu SON oraz GB UE.
13. Kontrolę w dowództwach, jednostkach i komponentach zadaniowych SZ RP zadeklarowanych do struktur wojskowych NATO oraz UE prowadzą uprawnione organy kontroli NATO oraz UE oraz narodowe zespoły kontrolerów (certyfikujące, oceniające), samodzielnie lub przy współudziale przedstawicieli NATO oraz UE.
14. Upoważnione organy do planowania i zarządzania kontroli w dowództwach, jednostkach i komponentach zadaniowych SZ RP zadeklarowanych do struktur wojskowych NATO oraz UE, wymienione w pkt 12 ppkt 1–4, a także wyznaczane przez nie narodowe zespoły kontrolerów, zobowiązane są również do przestrzegania zasad organizacji, planowania i dokumentowania działalności kontrolnej, zawartych w narodowych przepisach właściwych w zakresie działalności kontrolnej w resorcie obrony narodowej.
15. Dowódcy oddziałów (pododdziałów) w ramach certyfikacji (oceny zdolności) podległych (przydzielonych) im narodowych, jak i międzynarodowych pododdziałów (elementów) SON i GB UE, posiadają uprawnienia wynikające z postanowień dokumentów normatywnych NATO oraz UE dotyczących certyfikacji tych pododdziałów (elementów).
16. W dowództwach, jednostkach i komponentach zadaniowych SZ RP zadeklarowanych do struktur wojskowych NATO oraz UE prowadzi się następujące kontrole:
1) ocenę zdolności do realizacji przewidzianych dla nich zadań, wynikających z ich przeznaczenia w ramach NATO oraz UE;
2) certyfikację osiągnięcia przez nie zdolności bojowych w ramach danego zestawu Sił Odpowiedzi NATO lub GB UE.
17. Ocena zdolności dowództwa, jednostki oraz komponentu zadaniowego SZ RP zadeklarowanych do struktur wojskowych NATO oraz UE do wykonania przewidzianych dla nich zadań, realizowana jest w ramach poszczególnych podsystemów (programów) kontroli NATO oraz UE przez uprawnione organy kontroli NATO oraz UE, na zasadach określonych w poszczególnych Standardach Sił Sojuszniczego Dowództwa do spraw Operacji, a także przez narodowe zespoły kontrolerów, samodzielnie lub przy współudziale przedstawicieli NATO oraz UE.
18. Certyfikacja osiągnięcia zdolności operacyjnych przez dowództwo, jednostkę lub komponent zadaniowy SZ RP zadeklarowanych do struktur wojskowych NATO oraz UE, przewidzianych dla nich w ramach danego zestawu SON lub GB UE, realizowana jest przez dowódców wielonarodowych jednostek (komponentów) tych sił lub zespoły kontrolerów przez nich wyznaczone, a także przez międzynarodowe organy dowodzenia i kontroli z NATO oraz UE oraz narodowe zespoły kontrolerów.
19. Certyfikację narodową kończą ćwiczenia (zajęcia) taktyczne organizowane przez właściwy poziom (szczebel) dowodzenia (Force Provider), na podstawie wytycznych Dowódcy Operacyjnego RSZ, na zakończenie etapu przygotowania narodowego.
20. Certyfikację sojuszniczą (międzynarodową) prowadzi właściwe dowództwo sojusznicze (międzynarodowe) na zakończenie etapu przygotowania sojuszniczego, przed wejściem w fazę utrzymania gotowości sił (Stand by).
21. Dowódca Generalny RSZ, Dowódca Operacyjny RSZ oraz Komendant Główny ŻW, za pośrednictwem Dyrektora Departamentu Kontroli, zgłaszają do NATO oraz UE dowództwa, jednostki i komponenty zadaniowe zadeklarowane do struktur wojskowych NATO oraz UE, które powinny podlegać ocenie zdolności w ramach systemu kontroli NATO oraz UE, w terminach i na zasadach określonych w obowiązujących dokumentach normatywnych NATO oraz UE.
22. Dowódca Generalny RSZ, Dowódca Operacyjny RSZ oraz Komendant Główny ŻW, w terminie do dnia 15 września każdego roku, przedstawiają Dyrektorowi Departamentu Kontroli propozycje dowództw, jednostek i komponentów zadaniowych SZ RP zadeklarowanych do struktur wojskowych NATO oraz UE, które powinny podlegać certyfikacji i ocenie zdolności w ramach systemów kontroli NATO oraz UE w roku następnym oraz wstępne propozycje na kolejny rok. W propozycjach należy ujmować certyfikacje międzynarodowe dowództw, jednostek i komponentów zadaniowych, w których Rzeczpospolita Polska jest państwem ramowym (wiodącym).
23. Zaakceptowane propozycje, przedstawiciel Departamentu Kontroli wraz z przedstawicielem Dowództwa Generalnego RSZ, przedstawia jako wstępne stanowisko Rzeczypospolitej Polskiej, w ramach cyklicznie organizowanych przez SHAPE konferencji planistycznych.
24. Uzgodnione z NATO oraz UE stanowisko w zakresie kontroli w dowództwach, jednostkach i komponentach zadaniowych SZ RP zadeklarowanych do struktur wojskowych NATO oraz UE, Dyrektor Departamentu Kontroli ujmuje w planie kontroli dowództw, jednostek i komponentów zadaniowych SZ RP w ramach systemów kontroli NATO oraz UE. Plan ten Dyrektor Departamentu Kontroli przedstawia do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej, po wcześniejszym uzgodnieniu z Szefem SG WP. Wzór planu określa załącznik do decyzji.
25. Wyciągi z planu, o którym mowa w pkt 24, Dyrektor Departamentu Kontroli przesyła do Szefa SGWP, Dowódcy Generalnego RSZ, Dowódcy Operacyjnego RSZ, Komendanta Głównego ŻW, którzy przedsięwzięcia ich dotyczące ujmują w swoich planach (planach kontroli) na kolejne lata. Ujęte w tych planach przedsięwzięcia stanowią podstawę do prowadzenia oceny zdolności i certyfikacji narodowych poszczególnych dowództw, jednostek i komponentów zadaniowych SZ RP w ramach systemów kontroli NATO oraz UE.
26. Narodowe zespoły kontrolerów, prowadzące kontrole samodzielnie lub przy współudziale przedstawicieli z NATO oraz UE, sporządzają programy kontroli, które podlegają zatwierdzeniu przez dowódcę (komendanta), któremu nakazano przeprowadzenie tej kontroli. W przypadku, gdy przewodniczącym narodowego zespołu kontrolerów jest dowódca (komendant) właściwego dowództwa, jednostki wojskowej, zatwierdzenie tego programu dokonuje dowódca (komendant) szczebla nadrzędnego.
27. Członkowie zespołów kontrolerów w czasie realizacji czynności kontrolnych stosują karty oceny, opracowane na podstawie dokumentów normatywnych obowiązujących dla danego podsystemu (programu) kontroli. Za przygotowanie zespołów kontrolerów oraz karty ocen odpowiada dowódca (komendant), który ma przeprowadzić kontrolę.
28. Dowódca Generalny RSZ, Dowódca Operacyjny RSZ oraz Komendant Główny ŻW, w terminie do dnia 20 stycznia każdego roku, przedstawiają Dyrektorowi Departamentu Kontroli informację o stanie przygotowania dowództw, jednostek i komponentów zadaniowych zadeklarowanych do struktur wojskowych NATO oraz UE, które podlegały kontrolom w poprzednim roku.
29. Dyrektor Departamentu Kontroli, corocznie w terminie do dnia 31 stycznia, informuje Ministra Obrony Narodowej o stanie przygotowania dowództw, jednostek i komponentów zadaniowych SZ RP zadeklarowanych do struktur wojskowych NATO oraz UE, które w poprzednim roku podlegały kontroli.
30. Komórki właściwe w zakresie przygotowania, certyfikacji i oceny zdolności, znajdujące się w Dowództwie Generalnym RSZ, Dowództwie Operacyjnym RSZ oraz Komendzie Głównej ŻW, pełnią funkcję punktów kontaktowych i wykonują obowiązki narodowych koordynatorów dla poszczególnych podsystemów (programów) kontroli NATO oraz UE.
31. Żołnierze SZ RP planowani do realizacji zasadniczych zadań w ramach systemów kontroli NATO oraz UE powinni odbyć stosowne przeszkolenie w ośrodkach szkolenia tych struktur. Za organizację przeszkalania tych żołnierzy odpowiada Dyrektor Departamentu Kadr, który w porozumieniu z Dyrektorem Departamentu Kontroli, Dowódcą Generalnym RSZ, Dowódcą Operacyjnym RSZ oraz Komendantem Głównym ŻW sporządza odpowiedni plan ich przeszkalania.
32. Organy dowodzenia (kierowania) SZ RP odpowiedzialne za realizację kontroli odpowiadają za organizację przyjęcia zespołów kontrolerów w dowództwach, jednostkach i komponentach zadaniowych SZ RP zadeklarowanych do struktur wojskowych NATO oraz UE w ramach systemów kontroli NATO oraz UE.
33. Kontrole w dowództwach, jednostkach i komponentach zadaniowych SZ RP zadeklarowanych do struktur wojskowych NATO oraz UE mogą być realizowane również według narodowych przepisów właściwych w zakresie działalności kontrolnej w resorcie obrony narodowej. Dotyczy to prowadzenia kontroli innych niż wymieniono w pkt 16.
34. Traci moc decyzja Nr 457/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 12 października 2007 r. w sprawie prowadzenia działalności kontrolnej w dowództwach, jednostkach i komponentach zadaniowych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej zadeklarowanych do struktur wojskowych Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego oraz Unii Europejskiej i realizowanej w ramach ich systemów kontroli (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. z 2008 r. Nr 1, poz. 3, z 2011 r. Nr 25, poz. 439 oraz z 2012 r. poz. 469).
35. Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Obrony Narodowej: T. Siemoniak
Załącznik do decyzji Nr 295/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 16.07.2014 r. (poz. 245)
PLAN KONTROLI DOWÓDZTW, JEDNOSTEK I KOMPONENTÓW ZADANIOWYCH SZ RP W RAMACH SYSTEMÓW KONTROLI NATO I UE