Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2014-06-09
Wersja aktualna od 2014-06-09
obowiązujący
Departament Nauki i Szkolnictwa Wojskowego
DECYZJA Nr 220/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 09 czerwca 2014 r.
w sprawie Rady Naukowo-Przemysłowej przy Sekretarzu Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej
Na podstawie art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 189 i 852) oraz § 1 pkt 8 lit. a i b i § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426) ustala się, co następuje:
1. Radę Naukowo-Przemysłową przy Sekretarzu Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, zwaną dalej „Radą”, powołuje się w celu wspierania procesu opiniowania spraw z zakresu działalności naukowo-badawczej i rozwojowej dotyczącej sprzętu wojskowego i usług na potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Opinie i ekspertyzy w tym zakresie Rada przygotowuje na wniosek Sekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej.
2. Decyzja określa sposób powoływania członków Rady oraz zasady jej organizacji i funkcjonowania.
3. Użyte w decyzji określenia oznaczają:
1) EDA – Europejską Agencję Obrony (ang. European Defence Agency), agencję Unii Europejskiej powołaną 12 lipca 2004 r., by działać na rzecz poprawy zdolności obronnych Unii Europejskiej, wspierać badania, koordynować zamówienia rządów krajów członkowskich w zakresie uzbrojenia i przemysłu obronnego Unii Europejskiej;
2) konflikt interesów – sytuację prawną lub faktyczną, w której interes prywatny (osobisty bądź majątkowy) osoby podejmującej czynności opisane w decyzji lub jego małżonka, a także osoby z nią spokrewnionej lub spowinowaconej lub podmiotu, który te osoby reprezentują lub z którym pozostają w jakimkolwiek stosunku faktycznym lub prawnym, wpływa bądź może wpływać na obiektywne i bezstronne wykonywanie tych czynności;
3) NCBR – Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, agencję wykonawczą utworzoną ustawą z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (Dz. U. Nr 96, poz. 616, Nr 257, poz. 1726, z 2011 r. Nr 84, poz. 455 i Nr 185, poz. 1092 oraz z 2012 r. poz. 951);
4) NCN – Narodowe Centrum Nauki, agencję wykonawczą utworzoną ustawą z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 617, Nr 257, poz. 1726, z 2011 r. Nr 185, poz. 1092 oraz z 2013 r. poz. 675);
5) programy strategiczne, programy i projekty – programy i projekty, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.
4. Rada, na wniosek Sekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, przygotowuje:
1) opinie dotyczące zasadności i potrzeby uruchamiania:
a) programów strategicznych oraz programów i projektów realizowanych w NCBR i NCN na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa,
b) międzynarodowych projektów naukowo-badawczych i rozwojowych realizowanych w EDA,
c) planowanych badań naukowych i prac rozwojowych;
2) propozycje koncepcji wykorzystania wyników uruchomionych programów strategicznych, programów, projektów i prac, wymienionych w ppkt 1;
3) ekspertyzy naukowe wybranych problemów.
5. W skład Rady wchodzą:
1) Przewodniczący Rady – powoływany i odwoływany przez Sekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, przedstawiciel uczelni wojskowej;
2) Zastępca Przewodniczącego Rady – powoływany i odwoływany przez Sekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, na wniosek Przewodniczącego Rady, przedstawiciel uczelni cywilnej;
3) Sekretarz Rady – powoływany i odwoływany przez Sekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej na wniosek Przewodniczącego Rady, przedstawiciel uczelni wojskowej;
4) cywilni i wojskowi przedstawiciele środowiska naukowego i przemysłowego – do 30 osób.
6. Członkowie Rady, o których mowa w pkt 5 ppk 4, są powoływani na 4 letnią kadencję przez Sekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, na wniosek Przewodniczącego Rady, spośród kandydatów mających doświadczenie w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w obszarze obronności państwa, w liczbie:
1) do 5 osób wskazanych przez Przewodniczącego Konferencji Rektorów Polskich Uczelni Technicznych (KRPUT);
2) do 2 osób wskazanych przez Prezesa Polskiej Akademii Nauk (PAN);
3) do 3 osób wskazanych przez Przewodniczącego Rady Głównej Instytutów Badawczych (RGIB);
4) do 10 osób – przedstawicieli przemysłu obronnego;
5) do 5 osób wskazanych przez rektorów uczelni wojskowych;
6) do 5 osób wskazanych przez dyrektorów wojskowych instytutów badawczych.
7. Członkowie Rady, o których mowa w pkt 5, mogą zostać odwołani przed upływem 4 letniej kadencji z inicjatywy własnej Sekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, na uzasadniony wniosek Przewodniczącego Rady lub na wniosek zainteresowanego Członka Rady.
8. W przypadku braku możliwości wykonania ekspertyzy, o której mowa w pkt 4 ppkt 3, przez Radę, Przewodniczący wnioskuje, z podaniem przyczyny, do Sekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej o wykonanie ekspertyzy poza Radą.
9. Obsługę administracyjną i finansową Rady wykonuje Departament Nauki i Szkolnictwa Wojskowego, w ramach budżetu wydzielonego na ten cel przez właściwego dysponenta środków budżetowych oraz określonego w wieloletnich i dwuletnich planach badań naukowych, o których mowa w odrębnej decyzji Ministra Obrony Narodowej.
10. Zamiejscowym osobom, o których mowa w pkt 5, przysługuje zwrot kosztów dojazdu w trybie i na zasadach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 775 § 2 Kodeksu pracy oraz art. 86 ust. 15 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 141, poz. 892, z późn. zm.1)).
11. Przewodniczący Rady opracuje i przedstawi, w terminie 30 dni od powołania, do zatwierdzenia Sekretarzowi Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, Regulamin Rady Naukowo-Przemysłowej, określający w szczególności:
1) obowiązki Przewodniczącego Rady, Zastępcy Przewodniczącego Rady oraz Sekretarza Rady;
2) szczegółowe zasady i sposób działania Rady;
3) szczegółowy tryb powoływania i odwoływania ze składu Rady członków Rady, o których mowa w pkt 5 ppkt 4, z uwzględnieniem transparentności i jawności tych procedur;
4) zasady udostępniania członkom Rady i przez członków Rady dokumentów przekazywanych Radzie oraz wytworzonych przez Radę ze szczególnym uwzględnieniem zasad etycznych postępowania w kontaktach z potencjalnymi wykonawcami, w szczególności mających na celu:
a) przeciwdziałanie konfliktowi interesów (personalnym i instytucjonalnym),
b) zapobieganie faworyzowania potencjalnych wykonawców,
c) eliminowanie uprzywilejowanej pozycji potencjalnych wykonawców w stosunku do innych wykonawców przez określenie zasad udzielania i obiegu informacji potencjalnym wykonawcom;
5) zasady dystrybucji dokumentów przekazywanych przez Radę i dokumentów stanowiących wynik prac Rady, w szczególności wydanych opinii i rekomendacji;
6) zasady prowadzenia działalności sprawozdawczej Rady;
7) tryb i zasady wprowadzania zmian do Regulaminu Rady.
12. Członkowie Rady, o których mowa w pkt 5, nie mogą brać udziału w przygotowywaniu lub podejmowaniu decyzji, w sytuacji występowania konfliktu interesów.
13. Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Obrony Narodowej: T. Siemoniak
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 115, poz. 668 oraz z 2013 r. poz. 378.