Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2015-06-23 do 2016-05-10
Wersja archiwalna od 2015-06-23 do 2016-05-10
archiwalny
Departament Spraw Socjalnych
DECYZJA Nr 448/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 31 grudnia 2013 r.
w sprawie zatrudnienia i funduszu wynagrodzeń pracowników resortu obrony narodowej
(ostatnia zmiana: DUMON. z 2015 r., poz. 174) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie § 1 pkt 9 lit. d i h oraz § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426) oraz pkt 1 decyzji Nr 128/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie realizacji zadań związanych z przygotowaniem procesu wdrażania systemu kierowania i dowodzenia Siłami Zbrojnymi Rzeczypospolitej Polskiej, w celu podwyższenia efektywności polityki zatrudnienia oraz zapewnienia właściwych warunków realizacji zadań przez resort obrony narodowej, ustala się, co następuje:
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. Decyzja określa zadania w zakresie kształtowania zatrudnienia pracowników oraz gospodarowania funduszem wynagrodzeń w resorcie obrony narodowej.
§ 2.Użyte w decyzji określenia oznaczają:
1) dysponent środków budżetowych – dysponenta określonego stopnia, ustalonego na zasadach określonych w przepisach w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej;
2) dysponenci środków etatowych – osoby funkcyjne, w rozumieniu przepisów w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej, którym przydzielono środki etatowe oraz limit zatrudnienia bazowego wynikający z niniejszej decyzji;
3) formowanie – proces tworzenia nowej jednostki (komórki) organizacyjnej zgodnie z wydanymi zarządzeniami (decyzjami) Ministra w rozumieniu przepisów w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej;
4) fundusz wynagrodzeń – wynagrodzenia określone w myśl przepisów o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw;
5) jednostka organizacyjna – jednostkę, niewchodzącą w skład Ministerstwa podległą Ministrowi lub przez niego nadzorowaną, w rozumieniu przepisów w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej;
6) komórka organizacyjna – Sekretariat Ministra Obrony Narodowej, departament, zarząd, biuro wchodzące w skład Ministerstwa, w rozumieniu przepisów w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej;
7) komórka wewnętrzna – część składową jednostki (komórki) organizacyjnej, w rozumieniu przepisów w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej;
8) limit zatrudnienia bazowego – nieprzekraczalną wielkość zatrudnienia pracowników wojska, w przeliczeniu na pełnozatrudnionych, obejmującą pracowników zatrudnionych na stanowiskach etatowych i poza etatem;
9) limit zatrudnienia bazowego pozostający w dyspozycji dysponenta części – wielkość zatrudnienia pracowników wojska wraz z odpowiadającymi środkami na wynagrodzenia, pozostająca w dyspozycji Ministra Obrony Narodowej, przeznaczona na zabezpieczenie procesu zmian organizacyjnych;
10) Minister, Ministerstwo, resort – Ministra Obrony Narodowej, Ministerstwo Obrony Narodowej, resort obrony narodowej, w rozumieniu przepisów w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej;
11) organ planujący – właściwy organ planujący, ustalony w przepisach w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej;
12) osoby zajmujące kierownicze stanowiska Ministerstwa – Sekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, podsekretarzy stanu i Dyrektora Generalnego Ministerstwa Obrony Narodowej, w rozumieniu przepisów w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej;
13) plan zatrudnienia bazowego i funduszu wynagrodzeń – dokument ewidencyjno-planistyczny określający strukturę zatrudnienia i wynagrodzeń pracowników wojska jednostki organizacyjnej na dany rok budżetowy;
14) pracodawca – dowódca (szef, kierownik, dyrektor, komendant) jednostki organizacyjnej zatrudniającej pracowników, w rozumieniu przepisów prawa pracy;
15) pracownik wojska – osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub innej podstawie przewidzianej w Kodeksie pracy w jednostce budżetowej resortu obrony narodowej oraz innej jednostce organizacyjnej pozostającej na zaopatrzeniu jednostki budżetowej;
16) przeformowanie – proces zmiany struktury organizacyjnej jednostki (komórki) organizacyjnej (przekształcenie, łączenie, dzielenie) zgodnie z wydanymi dokumentami organizacyjnymi w rozumieniu przepisów w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej;
17) rozformowanie – proces zniesienia (likwidacji) jednostki (komórki) organizacyjnej zgodnie z wydanymi zarządzeniami (decyzjami) Ministra w rozumieniu przepisów w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej.
Rozdział 2
Zatrudnienie bazowe
§ 3. 1. Limit zatrudnienia bazowego w jednostkach (komórkach) organizacyjnych resortu obrony narodowej ustala się na poziomie: na dzień 1 stycznia 2015 r. – 45.462 i na dzień 1 stycznia 2016 r. – 45.475 stanowisk pracowników wojska.
2. Limit zatrudnienia bazowego, o którym mowa w ust. 1, nie uwzględnia stanowisk przewidzianych dla pracowników wojska wykonujących zadania poza granicami państwa, oraz osób zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa.
§ 4.Limit zatrudnienia bazowego na dzień 1 lipca 2014 r., 1 stycznia 2015 r. oraz 1 stycznia 2016 r. dla osób zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa oraz dyrektorów (szefów) komórek organizacyjnych Ministerstwa i dowódców (dyrektorów, szefów, kierowników, komendantów) jednostek organizacyjnych, pozostających w bezpośredniej podległości Ministra, określa załącznik Nr 1 do niniejszej decyzji.
§ 5.1. Osoby, o których mowa w § 4, w ramach określonego dla nich limitu, stosownie do posiadanych kompetencji określą limit zatrudnienia bazowego na dzień 1 lipca 2014 r., 1 stycznia 2015 r. oraz 1 stycznia 2016 r.:
1) dla bezpośrednio podporządkowanych tym osobom jednostek organizacyjnych;
2) do dyspozycji dyrektorów (szefów) przyporządkowanych komórek organizacyjnych Ministerstwa, którym zostały podporządkowane inne jednostki organizacyjne;
3) do dyspozycji dowódców (dyrektorów, szefów, kierowników, komendantów) jednostek organizacyjnych resortu, którym zostały podporządkowane inne jednostki organizacyjne.
2. Osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, w ramach przyznanego limitu zatrudnienia bazowego, stosownie do posiadanych kompetencji, określą limit zatrudnienia bazowego na dzień 1 lipca 2014 r., 1 stycznia 2015 r. oraz 1 stycznia 2016 r. dla podporządkowanych tym osobom jednostek organizacyjnych.
3. W trakcie realizacji zadań, o których mowa w ust. 1 i 2, należy uwzględniać zapisy dotyczące przedsięwzięć organizacyjnych, ujęte w programie rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz w planach zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych na dany okres planistyczny.
§ 6.1. Określenia limitu zatrudnienia bazowego, o którym mowa w § 5, dokonuje się w formie decyzji (rozkazu). Kopie decyzji (rozkazów) wydanych przez osoby, o których mowa w § 5 przedstawia się w terminie 30 dni od dnia ich wydania Dyrektorowi Departamentu Spraw Socjalnych oraz właściwemu organowi planującemu.
2. Właściwe organy planujące, za pośrednictwem Dyrektora Departamentu Spraw Socjalnych, stosownie do przedłożonych decyzji (rozkazów), o których mowa w ust. 1 , przedstawią Dyrektorowi Departamentu Budżetowego propozycje zmian funduszu wynagrodzeń na rok 2014 wynikające ze zmian limitów zatrudnienia bazowego, w terminie 90 dni od dnia opublikowania niniejszej decyzji, zgodnie z procedurami określonymi w decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej.
3. W kalkulacji zmian funduszu wynagrodzeń stosuje się zasady określone w § 11.
Rozdział 3
Zasady tworzenia stanowisk pracowników wojska
§ 7. W etatach jednostek organizacyjnych resortu tworzy się stanowiska etatowe przewidziane dla pracowników wojska zgodnie z zasadami określonymi w załączniku Nr 2 do decyzji.
Rozdział 4
Zarządzanie limitami zatrudnienia bazowego i funduszem wynagrodzeń
§ 9. Właściwe organy planujące na etapie konstruowania budżetu na kolejny rok budżetowy określają fundusz wynagrodzeń uwzględniający zatrudnienie bazowe na dzień 1 stycznia danego roku planistycznego.
§ 10.Ustalone limity zatrudnienia bazowego lub funduszu wynagrodzeń mogą być zmienione w ciągu roku budżetowego, w przypadku:
1) sformowania nowej jednostki (komórki) organizacyjnej;
2) rozformowania jednostki (komórki) organizacyjnej;
3) przeformowania jednostki (komórki) organizacyjnej;
4) zmiany zakresu zadań jednostki (komórki) organizacyjnej;
5) przesunięcia (zwiększenia, zmniejszenia) funduszu wynagrodzeń jednostki (komórki) organizacyjnej nie mającego wpływu na wielkość funduszu wynagrodzeń w latach następnych;
6) zmian wielkości funduszu wynagrodzeń jednostek (komórek) organizacyjnych stanowiących realizację decyzji Ministra Obrony Narodowej;
7) zmian wynikających z przepisów prawa.
§ 10a.1. Osoby wymienione w złączniku Nr 1 do decyzji, przedkładają wnioski o zmianę limitu zatrudnienia bazowego w sytuacjach określonych w § 10 – do Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, Pana Macieja Jankowskiego.
2. W przypadku przenoszenia limitów zatrudnienia bazowego pomiędzy dysponentami środków etatowych wnioski podlegają uzgodnieniu pomiędzy tymi dysponentami.
3. Wnioski powinny zawierać szczegółowe uzasadnienie proponowanych zmian, a w przypadku zmian powodujących zwiększenia ogólnego limitu zatrudnienia bazowego powinny wskazywać źródła ich zabezpieczenia, zgodnie z decyzją Ministra Obrony Narodowej w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej.
§ 11.1. Do dokonywania zmian w zakresie funduszu wynagrodzeń w sytuacjach określonych w § 10 przyjmuje się:
1) w przypadku sformowania nowej jednostki (komórki) organizacyjnej lub przydzielenia jednostce organizacyjnej (komórce) nowych zadań skutkujących zwiększeniem zatrudnienia, fundusz wynagrodzeń przydzielany będzie z uwzględnieniem:
a) wielkości przyznanego tej jednostce (komórce) limitu zatrudnienia bazowego,
b) poziomu średniego wynagrodzenia występującego w porównywalnych pod względem specyfiki realizowanych zadań jednostkach (komórkach) organizacyjnych,
c) struktury zatrudnienia tworzonej jednostki (komórki);
2) w przypadku rozformowania jednostki organizacyjnej – limit zatrudnienia bazowego wraz z funduszem wynagrodzeń określonym w decyzji budżetowej na dany rok budżetowy dla wydatków klasyfikowanych w §§ 401-03,05,08,09, 402-01,03 dla danej jednostki organizacyjnej, przenoszony jest do planu finansowego dysponenta części 29 na wniosek Dyrektora Departamentu Spraw Socjalnych w wysokości proporcjonalnej do okresu, w którym ta jednostka funkcjonowała;
3) w przypadku zmniejszenia zakresu realizowanych zadań – sumę kwot faktycznych wynagrodzeń określonych dla rozformowanej komórki lub stanowisk pracy w planie zatrudnienia i funduszu wynagrodzeń jednostki organizacyjnej na dany rok budżetowy w wysokości proporcjonalnej do okresu, w którym ta jednostka funkcjonowała przed rozformowaniem;
4) w przypadku zmian organizacyjno-etatowych polegających na przekazaniu (przejęciu) zadań do (od) innej jednostki organizacyjnej – sumę faktycznych wynagrodzeń określonych w planie zatrudnienia i funduszu wynagrodzeń na dany rok budżetowy dla przejmowanej lub przekazywanej wraz z limitami zatrudnienia bazowego komórki lub stanowisk pracy, w wysokości proporcjonalnej do okresu, w którym ta jednostka funkcjonowała przed przekazaniem (przejęciem).
2. Fundusz wynagrodzeń ustalony zgodnie z zasadami określonymi w ust. 1, zwiększa się o wskaźnik 4% z przeznaczeniem na nagrody jubileuszowe, odprawy emerytalne i ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy oraz o wysokość składek na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, w rozumieniu art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 127, poz. 721, z późn.zm.1));
3. Odejście od zasady określonej w ust. 1 możliwe jest w indywidualnych przypadkach wymagających szczegółowego uzasadnienia przedstawionego przez właściwy organ planujący, na wniosek właściwego dysponenta środków etatowych, uwzględniającego w szczególności strukturę zatrudnienia i rangę wykonywanych zadań danej jednostki organizacyjnej.
§ 12.Propozycje zmian funduszu wynagrodzeń wynikające ze zmian limitów zatrudnienia bazowego przedstawiają właściwe organy planujące na wniosek lub w uzgodnieniu z właściwymi dysponentami środków etatowych, w trybie decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej.
§ 13.1. Oszczędności funduszu wynagrodzeń wynikające z vacatów i absencji pracowników wojska nie mogą być przeznaczane na stałe składniki wynagrodzeń, skutkujące zwiększeniem wydatków na wynagrodzenia na lata następne oraz na tworzenie dodatkowych stanowisk pracy.
2. Środki uzyskane z vacatów i absencji pracowników wojska, w tym nieobecności wynikających z przebywania pracownika na urlopie macierzyńskim, dodatkowym urlopie macierzyńskim, urlopie na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopie rodzicielskim oraz urlopie wychowawczym, dowódca (dyrektor, szef, kierownik, komendant) może przeznaczyć w szczególności na rzecz osoby (osób), której powierzono wykonywanie zadań służbowych w zastępstwie pracownika wojska.
§ 14.1. W terminie 30 dni od dnia wejścia w życie decyzji budżetowej dysponenci środków budżetowych drugiego stopnia oraz dysponenci trzeciego stopnia bezpośrednio podlegli dysponentowi części budżetowej przekazują Dyrektorowi Departamentu Spraw Socjalnych informacje w zakresie planu wydatków na wynagrodzenia poszczególnych jednostek organizacyjnych, określonego w decyzji budżetowej na dany rok budżetowy w układzie paragrafów i pozycji klasyfikacji budżetowej, z wyszczególnieniem planu wydatków na PFRON (w formie papierowej i elektronicznej – w pliku excel) na adres wskazany w odrębnym trybie.
2. W przypadku zmian limitów zatrudnienia i w funduszu wynagrodzeń poszczególnych jednostek organizacyjnych w trakcie roku budżetowego, mających wpływ na wysokość funduszu wynagrodzeń w skutkach stałych w latach przyszłych, właściwi dysponenci środków budżetowych przekazują zweryfikowany plan wydatków na wynagrodzenia w terminie 30 dni od daty dokonania zmian zgodnie z zasadami określonymi w ust. 1.
Rozdział 5
Plan zatrudnienia bazowego i funduszu wynagrodzeń
§ 15. 1. Pracodawcy sporządzają, w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia decyzji budżetowej, plan zatrudnienia bazowego i funduszu wynagrodzeń, zwany dalej „planem”, wg wzoru określonego w załącznikach Nr 3 i 4 do decyzji.
2. Przy sporządzaniu planu pracodawcy są zobowiązani do przestrzegania prawa pracy, w szczególności ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 1998r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.1) i aktów wykonawczych oraz układów zbiorowych pracy, określających zasady zatrudniania i wynagradzania pracowników wojska oraz do zachowania zgodności wysokości funduszu wynagrodzeń z planem finansowym.
3. Plan podlega bieżącej aktualizacji stosownie do wprowadzonych zmian funduszu wynagrodzeń mających wpływ na wysokość funduszu wynagrodzeń w skutkach stałych w latach następnych lub zmian w strukturze zatrudnienia.
4. Pracodawca przedstawia plan zatrudnienia bazowego i funduszu wynagrodzeń do zaopiniowania właściwej organizacji związkowej.
5. Sporządzone plany podlegają przekazaniu w terminie 40 dni od dnia wejścia w życie decyzji budżetowej na dany rok kalendarzowy, a ich aktualizacje (w przypadku zmian w kolumnach 2–11 oraz w przypadku zmian funduszu wynagrodzeń powodujących skutki stałe w latach następnych) w terminie 10 dni od dnia wejścia w życie zmiany, właściwym organom planującym, drogą służbową dysponentom środków etatowych oraz w formie elektronicznej (plik excel) Dyrektorowi Departamentu Spraw Socjalnych na adres wskazany w odrębnym trybie.
6. Obowiązku określonego w ust. 5 nie stosuje się do Szefa Służby Wywiadu Wojskowego i Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego.
Rozdział 6
Zatrudnienie bazowe pozostające w dyspozycji dysponenta części
§ 16. Minister Obrony Narodowej corocznie, w decyzji budżetowej, określi limit zatrudnienia bazowego pracowników wojska wraz z odpowiadającymi środkami na wynagrodzenia, pozostającymi w dyspozycji dysponenta części 29, przeznaczonymi na zabezpieczenie zmian organizacyjno-etatowych i wydatków, których alokacja nie może być dokonana na etapie opracowywania budżetu.
Rozdział 7
Zasady działania pracodawcy w przypadku zmniejszenia zatrudnienia oraz współpracy ze związkami zawodowymi i instytucjami rynku pracy
§ 17. Przy podejmowaniu decyzji wynikających z przedsięwzięć, o których mowa w § 5, skutkujących zmniejszeniem zatrudnienia, pracodawcy uwzględnią łącznie:
1) konieczność zabezpieczenia właściwego funkcjonowania jednostki organizacyjnej i realizacji określonych dla niej zadań;
2) umiejętność i doświadczenie zatrudnionych pracowników, dotychczasowy przebieg ich zatrudnienia oraz wyniki i jakość ich pracy;
3) zasady współżycia społecznego, w tym sytuację: rodzinną, materialną i osobistą pracowników;
4) możliwość zmniejszenia zatrudnienia wśród grupy pracowników:
a) posiadających dodatkowe, stałe źródło utrzymania, w tym osoby, które nabyły uprawnienia emerytalne,
b) zatrudnionych na podstawie umowy o pracę na okres próbny i czas określony (w tym poprzez nie zawieranie kolejnych umów o pracę),
c) posiadających uprawnienia do przejścia na emeryturę.
§ 18.W przypadku zmniejszenia zatrudnienia pracodawcy zobowiązani są do przestrzegania postanowień Kodeksu pracy, ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854, z późn.zm2)), ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz. U. z 2003 r. Nr 90, poz. 844, z późn. zm.3)) oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2013 r. poz. 674, 675 oraz 829).
§ 19.1. Pracodawcy nawiążą współpracę z właściwymi terytorialnie ośrodkami aktywizacji zawodowej w zakresie aktywizacji zawodowej zwalnianych pracowników wojska.
2. Ośrodki aktywizacji zawodowej podejmą działania w zakresie wspierania pracodawców planujących zmniejszenie zatrudnienia w zakresie:
a) nawiązywania współpracy z właściwymi terytorialnie urzędami pracy,
b) prowadzenia działalności informacyjnej wśród pracodawców cywilnych dotyczącej możliwości zatrudnienia zwalnianych pracowników wojska,
c) udzielania pomocy zwalnianym pracownikom wojska w obszarze doradztwa zawodowego oraz w poszukiwaniu zatrudnienia.
Postanowienia końcowe
§ 20. Upoważniam Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, Pana Macieja Jankowskiego, do:
1) nadzoru nad realizacją postanowień decyzji;
2) dokonywania zmian wielkości zatrudnienia bazowego w imieniu Ministra Obrony Narodowej, na wniosek osób wymienionych w załączniku Nr 1 do decyzji, w ramach wielkości określonej w § 3 ust. 1;
3) dokonywania zmian dotyczących zasad tworzenia stanowisk pracowników wojska.
§ 21.Osoby o których mowa w § 4, określą limit zatrudnienia bazowego dla jednostek organizacyjnych, w których proces formowania, przeformowania, rozformowania zostanie zakończony przed dniem 1 lipca 2014 r., na dzień zakończenia tych zmian organizacyjnych.
§ 22.W decyzji Nr 231/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 14 sierpnia 2013 r. w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 213) uchyla się § 45.
§ 23.Traci moc decyzja Nr 88/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 marca 2010 r. w sprawie zatrudnienia i funduszu wynagrodzeń pracowników resortu obrony narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. Nr 6, poz. 65).
§ 24.Decyzja wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 171, poz. 1016, Nr 209, poz. 1243 i 1244 i Nr 291, poz. 1707, z 2012 r. poz. 986 i 1456 oraz z 2013 r. poz. 73, poz. 675
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 100, poz. 1080 i Nr 128, poz. 1405, z 2002 r. Nr 135, poz. 1146 i Nr 240, poz. 2052, z 2003 r. Nr 63, poz. 590 i Nr 213, poz. 2081 oraz z 2004 r. nr 240 poz. 2407, z 2008 r. Nr 90 poz. 562, z 2011 r. Nr 244 poz. 1454 oraz z 2013 r. poz. 896.
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 213, poz. 2081 i Nr 223, poz. 2217, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, z 2005 r. Nr 62, poz. 551, z 2006 r. Nr 79, poz. 550 i Nr 149, poz. 1077 oraz z 2008 r. Nr 86, poz. 525, Nr 237 poz. 1654.
Załączniki do decyzji Nr 448/MON
z dnia 31 grudnia 2013 r. (poz. 6)
ZAŁĄCZNIK Nr 1
Wielkość zatrudnienia bazowego na dzień 1 stycznia 2016 r. [1]
Lp. | Wyszczególnienie | Zatrudnienie |
1 | 2 | 4 |
1 | Dyrektor Generalny MON, w tym z przeznaczeniem dla: | 1 008 |
a | Urzędu Ministra Obrony Narodowej | 849 |
b | pozostałych jednostek organizacyjnych | 159 |
2 | Sekretarz Stanu w MON | 1 055 |
3 | Podsekretarz Stanu w MON pan Maciej Jankowski | 1 364 |
4 | Podsekretarz Stanu w MON pani Beata Oczkowicz | 92 |
5 | Szef Sztabu Generalnego WP | 2 146 |
6 | Dowódca Generalny RSZ, w tym z przeznaczeniem dla: | 35 772 |
a | Dowództwa Generalnego RSZ | 280 |
b | Inspektoratu Systemów Informacyjnych z podległymi jednostkami organizacyjnymi | 3 045 |
c | Inspektoratu Wsparcia SZ z podległymi jednostkami organizacyjnymi | 22 559 |
d | Pozostałych jednostek organizacyjnych | 9 888 |
7 | Dowódca Operacyjny RSZ | 425 |
8 | Dowódca Garnizonu Warszawa | 2 044 |
9 | Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej | 502 |
10 | Dyrektor Narodowego Centrum Kryptologii | 205 |
11 | Dyrektor Departamentu Kontroli | 30 |
12 | Biskup Polowy Wojska Polskiego | 48 |
13 | Prawosławny Ordynariusz Wojska Polskiego | 12 |
14 | Naczelny Kapelan Ewangelickiego Duszpasterstwa Wojskowego | 6 |
15 | Naczelny Prokurator Wojskowy | 122 |
16 | Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego | 347 |
17 | Szef Służby Wywiadu Wojskowego | 166 |
18 | Dyrektor Centrum Operacyjnego Ministra Obrony Narodowej | 6 |
19 | Prezes Wojskowego Sądu Okręgowego w Warszawie | 20 |
20 | Prezes Wojskowego Sądu Okręgowego w Poznaniu | 14 |
21 | Prezes Wojskowego Sądu Garnizonowego w Warszawie | 19 |
22 | Prezes Wojskowego Sądu Garnizonowego w Lublinie | 12 |
23 | Prezes Wojskowego Sądu Garnizonowego w Olsztynie | 11 |
24 | Prezes Wojskowego Sądu Garnizonowego we Wrocławiu | 12 |
25 | Prezes Wojskowego Sądu Garnizonowego w Szczecinie | 13 |
26 | Prezes Wojskowego Sądu Garnizonowego w Poznaniu | 12 |
27 | Prezes Wojskowego Sądu Garnizonowego w Gdyni | 12 |
OGÓŁEM | 45 475 |
ZAŁĄCZNIK Nr 2
ZASADY I TRYB TWORZENIA STANOWISK PRACOWNIKÓW RESORTU OBRONY NARODOWEJ NA CZAS „P”
1. Strukturę zatrudnienia jednostki (komórki) organizacyjnej resortu obrony narodowej określa plan zatrudnienia bazowego i funduszu wynagrodzeń, o którym mowa w § 15 decyzji. W planie uwzględnia się stanowiska etatowe (określone w dokumencie etatowym danej jednostki), z uwzględnieniem postanowień decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie zasad budowy struktur dowództw i innych jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej oraz stanowiska poza etatem;
2. Zmiana struktury zatrudnienia jednostki (komórki) organizacyjnej resortu obrony narodowej może nastąpić jedynie w przypadku:
1) wprowadzenia zmian organizacyjno-etatowych;
2) zmiany zakresu zadań i sposobu ich realizacji przez jednostkę (komórkę) organizacyjną.
3. Osoby uprawnione do wnioskowania organizacyjno-etatowego, decyzję o utworzeniu/likwidacji/ zmianie nazwy stanowiska etatowego podejmują na podstawie wniosku dowódcy (kierownika, szefa, komendanta) jednostki (komórki) organizacyjnej, w którym szczegółowo uzasadnia się potrzebę dokonania zmian.
4. Stanowiska etatowe tworzone są w:
1) komórkach organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej;
2) Dowództwie Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych
3) Dowództwie Operacyjnym Rodzajów Sił Zbrojnych
4) Inspektoracie Wsparcia Sił Zbrojnych;
5) Inspektoracie Wojskowej Służby Zdrowia;
6) Dowództwie Garnizonu Warszawa;
7) Komendzie Głównej Żandarmerii Wojskowej;
8) Dowództwie Sił Specjalnych;
9) Narodowym Centrum Kryptologii;
10) Inspektoracie Uzbrojenia
11) Inspektoracie Systemów Informacyjnych;
12) Inspektoracie Implementacji Innowacyjnych Technologii Obronnych;
13) dowództwach korpusów;
14) dowództwach dywizji;
15) dowództwach flotylli;
16) dowództwach skrzydeł;
17) centrach operacji – dowództwach komponentów;
18) wojskowych jednostkach organizacyjnych prokuratury;
19) terenowych organach administracji wojskowej;
20) dowództwach brygad (pułków, baz) i jednostek równorzędnych ze względu na stopień etatowy stanowiska dowódcy (kierownika, szefa, komendanta) oraz w dowództwach samodzielnych batalionów (dywizjonów, eskadr) – w komórkach wewnętrznych: sztabu, szkolenia, ochrony informacji niejawnych oraz w komórkach wychowawczych a także stanowiska bezpośrednio podległe dowódcy (kierownikowi, szefowi, komendantowi) oraz stanowiska kierowników w pozostałych komórkach wewnętrznych;
21) w pozostałych jednostkach organizacyjnych resortu obrony narodowej nie wymienionych w ppkt. 1–20 (z wyłączeniem Służby Wywiadu Wojskowego i Służby Kontrwywiadu Wojskowego), wyłącznie stanowiska kierowników jednostek organizacyjnych i ich zastępców, stanowiska bezpośrednio podległe dowódcy (kierownikowi, szefowi, komendantowi) jednostki organizacyjnej oraz stanowiska kierowników komórek wewnętrznych.
22) oddziałach wart cywilnych i wojskowych strażach pożarnych;
5. W jednostkach (komórkach) organizacyjnych wymienionych w pkt. 4 ppkt 1–19 i 22 nie tworzy się stanowisk poza etatem.
6. Stanowiska poza etatem tworzone są w jednostkach organizacyjnych resortu obrony narodowej w ramach zatrudnienia bazowego z wyłączeniem komórek wewnętrznych oraz stanowisk wymienionych w pkt. 4 ppkt 20–22.
7. Przy tworzeniu, likwidacji, zmianie nazwy stanowisk poza etatem, pracodawca obowiązany jest przestrzegać obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa pracy oraz zasad określonych w decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej.
8. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego może wprowadzić inne rozwiązania dotyczące zasad i trybu tworzenia stanowisk etatowych pracowników w jednostkach organizacyjnych resortu obrony narodowej niż wymienione w pkt. 4–6.
ZAŁĄCZNIK Nr 3
PLAN ZATRUDNIENIA BAZOWEGO I FUNDUSZU WYNAGRODZEŃ PRACOWNIKÓW
KIERUNKI WYKORZYSTANIA FUNDUSZU WYNAGRODZEŃ
Lp. | Wyszczególnienie | Plan na rok bieżący | Uwagi |
1. | Wydatki planowane na wynagrodzenia, w tym: |
|
|
1.1 | wynagrodzenia |
|
|
1.2 | podwyżki wynagrodzeń |
|
|
1.3 | fundusz premiowy pracodawcy |
|
|
1.4 | inne należności* |
|
|
1.5 | fundusz nagród uznaniowych |
|
|
2. | Pozostałe należności, w tym: |
|
|
2.1 | nagrody jubileuszowe** |
|
|
2.2 | odprawy emerytalne i rentowe** |
|
|
2.3 | ekwiwalent za niewykorzystany urlop |
|
|
2.4 | Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych |
|
|
3. | RAZEM FUNDUSZ WYNAGRODZEŃ |
|
|
4. | Inne wydatki z funduszu wynagrodzeń pracowników, nie mające pokrycia w planach wydatków na wynagrodzenia |
|
|
* Wyspecyfikować rodzaj należności
** Dołączyć wykazy imienne pracowników, dla których zaplanowano wypłatę pozostałych należności
ZAŁĄCZNIK Nr 3a
INSTRUKCJA SPORZĄDZANIA PLANU ZATRUDNIENIA BAZOWEGO I FUNDUSZU WYNAGRODZEŃ
I.
§ 1. W części I planu zatrudnienia bazowego i funduszu wynagrodzeń, zwanego dalej „planem”, wykazuje się:
1) W kolumnie 2 – nazwę komórki wewnętrznej, w której jest zatrudniony pracownik, zgodną
z wewnętrzną strukturą organizacyjną instytucji, np. kierownictwo, pion ochrony informacji niejawnych, nazwa samodzielnej komórki (oddział, wydział, sekcja);
2) W kolumnie 3 – wszystkie stanowiska (nazwa stanowiska zgodna z obowiązującym u danego pracodawcy przepisem płacowym), na które został przydzielony limit zatrudnienia bazowego;
3) W kolumnie 4 – numer identyfikacyjny stanowiska (NIS) pracownika zatrudnionego na stanowisku etatowym; w odniesieniu do pracowników zatrudnionych poza etatem nadaje się kolejne numery stanowiące kontynuację numerów identyfikacyjnych stanowisk (NIS) w danej komórce wewnętrznej;
4) W kolumnie 5–6 – pracowników zatrudnionych na stanowiskach etatowych i poza etatem;
5) W kolumnie 7 – wpisać wymiar czasu pracy, w którym jest zatrudniony pracownik na danym stanowisku pracy;
6) W kolumnie 8 – wpisać kod klasyfikacji zawodów i specjalności posługując się klasyfikacją zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy, zawartą w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy;
5) W kolumnie 9 – przepis płacowy, np. PUZP dla pracowników zatrudnianych opłacanych na podstawie „Ponadzakładowego układu zbiorowego pracy dla pracowników wojskowych jednostek organizacyjnych sfery budżetowej” (Kadr. 63/98 z późn. zm.);
6) W kolumnie 10 – przyznaną kategorię zaszeregowania osobistego; w odniesieniu do pracowników korpusu służby cywilnej ustalony mnożnik kwoty bazowej;
7) W kolumnie 11 – ustaloną wysokość wynagrodzenia zasadniczego; w odniesieniu do pracowników korpusu służby cywilnej wysokość wynagrodzenia zasadniczego ustalonego z zastosowaniem mnożnika kwoty bazowej;
8) W kolumnie 12–18 – dodatki do wynagrodzenia w ujęciu procentowym i kwotowym ustalone na podstawie właściwych przepisów Prawa pracy;
9) W kolumnie 19 – wynagrodzenie miesięczne ogółem pracownika (suma kolumn 11, 12a, 13a, 14a, 15a, 16, 17 i 18);
10) W kolumnie 20 – liczbę osobomiesięcy (praca jednego pracownika przez liczbę miesięcy w roku, np. w przypadku pracownika zatrudnionego przez rok liczba osobomiesięcy wynosi 12 lub w przypadku stanowiska wakującego ilość miesięcy, w których dane stanowisko pozostało nieobsadzone);
11) W kolumnie 21 - roczny fundusz wynagrodzeń, stanowiący iloczyn wynagrodzenia miesięcznego ogółem (kolumna 19) i liczby osobomiesięcy (kolumna 20).
§ 2. Chronologia zapisu stanowisk w planie powinna być zgodna z etatem i listą wynagrodzeń.
§ 3. Nieobsadzone stanowiska (vacaty) podlegają ujęciu w planie wraz z przewidywaną wysokością wynagrodzenia.
II. W części II planu zatrudnienia „Kierunki wykorzystania funduszu wynagrodzeń”, wykazuje się:
1) W wierszu 1 – sumę planu finansowego z wierszy 1.1 – 1.5, zgodną z kwotą określoną w decyzji właściwego dysponenta środków budżetowych o podziale budżetu na wynagrodzenia i fundusz nagród (§§ 401-03,05,08,09, 402-01,03) na rok budżetowy, dla danej jednostki organizacyjnej.
2) W wierszu 1.1 – wielkość wynagrodzenia określonego w kol. 21 I części planu, wyliczoną ogółem za wszystkich pracowników,
3) W wierszu 1.2 – wielkość kwoty naliczonej na podwyżki wynagrodzeń,
4) W wierszu 1.3 – fundusz premiowy oraz rezerwą na zwiększenie wydatków wynikających ze wzrostu wysokości dodatków za wysługę lat,
5) W wierszu 1.5 – wielkość naliczonego funduszu nagród dla danej jednostki organizacyjnej,
6) W wierszu 2. – sumą wielkości wypłat przewidywanych w danym roku budżetowym z tytułu nagród jubileuszowych (wiersz 2.1), odpraw emerytalnych (wiersz 2.2) wraz z załączonymi do planu zatrudnienia wykazami imiennymi pracowników, potwierdzonymi przez organy kadrowe, oraz należności z tytułu ekwiwalentów za niewykorzystany urlop wypoczynkowy (wiersz 2.3).
7) W wierszu 2.4 – kwotą planowaną na pokrycie składek na PFRON,
8) W wierszu 3 – sumę wydatków z wiersza 1 i 2, zgodną z ogólnym funduszem wynagrodzeń przyznanym w decyzji właściwego dysponenta środków budżetowych o podziale budżetu na wynagrodzenia na rok budżetowy dla danej jednostki organizacyjnej (§§ 401, 402, 403).
9) W wierszu 4 – kwotę uzasadnionych wydatków z funduszu wynagrodzeń pracowników, na które jednostka organizacyjna nie otrzymała budżetu (np. niedoszacowanie funduszu na nagrody jubileuszowe i odprawy emerytalne).
[1] Załącznik nr 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 decyzji nr 221/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 18 czerwca 2015 r. zmieniającej decyzję w sprawie zatrudnienia i funduszu wynagrodzeń pracowników resortu obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 174). Zmiana weszła w życie 23 czerwca 2015 r.