Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2014-01-01 do 2022-01-01
Wersja archiwalna od 2014-01-01 do 2022-01-01
archiwalny
Zarząd Planowania Logistyki – P4
DECYZJA Nr 444/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 30 grudnia 2013 r.
w sprawie zasad wprowadzania do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej sprzętu wojskowego oraz wycofywania sprzętu wojskowego nieodpowiadającego wymaganiom wojska
Na podstawie art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 189 oraz z 2013 r. poz. 852) oraz § 1 pkt 8 lit. a–d w zw. z § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426) ustala się, co następuje:
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. Decyzja określa tryb postępowania oraz zadania komórek i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, zwanych dalej „komórkami i jednostkami organizacyjnymi”, a także uprawnienia i obowiązki osób funkcyjnych w zakresie:
1) wprowadzania do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej Siłami Zbrojnymi, sprzętu wojskowego;
2) organizacji i prowadzenia badań eksploatacyjno-wojskowych sprzętu wojskowego;
3) wycofywania z Sił Zbrojnych sprzętu wojskowego nieodpowiadającego wymaganiom wojska.
§ 2. Użyte w decyzji określenia oznaczają:
1) badania eksploatacyjno-wojskowe – przedsięwzięcia badawcze związane z testowaniem pozyskanego dla Sił Zbrojnych SpW, przeznaczone do precyzowania zasad szkolenia i operacyjnego wykorzystania SpW oraz weryfikacji norm eksploatacji, realizowane w warunkach użytkowania zbliżonych do przewidywanego wykorzystania bojowego danego rodzaju SpW;
2) gestor SpW, centralny organ logistyczny (COL) SpW – komórka lub jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej, a także komórka wewnętrzna, określona w decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie określenia funkcji gestorów i centralnych organów logistycznych sprzętu wojskowego w resorcie obrony narodowej;
3) dokumentacja techniczna (DT) – usystematyzowany zbiór dokumentów, o którym mowa w pkt 8 Instrukcji w sprawie zarządzania dokumentacją techniczną uzbrojenia i sprzętu wojskowego, stanowiącej załącznik Nr 1 do decyzji Nr 349/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 września 2011 r. w sprawie wprowadzenia „Instrukcji w sprawie zarządzania dokumentacją techniczną Uzbrojenia i Sprzętu Wojskowego” oraz „Instrukcji w sprawie określenia wymagań na dokumentację techniczną Uzbrojenia i Sprzętu Wojskowego” (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. Nr 19, poz. 287);
4) eksploatacja SpW – zespół celowych działań organizacyjno-technicznych i ekonomicznych podejmowanych przez użytkowników wobec SpW oraz wzajemne relacje między nimi, od chwili wprowadzenia do Sił Zbrojnych aż do jego wycofania. Proces eksploatacji SpW w Siłach Zbrojnych obejmuje swoim zakresem obszary kierowania, użytkowania i zabezpieczenia materiałowo-technicznego;
5) indeks materiałowy – odpowiednio usystematyzowany zbiór numerów indeksowych stanowiących symbolizację cyfrowo-znakową nomenklatur SpW, umożliwiający jego jednoznaczną identyfikację;
6) komórka organizacyjna właściwa do planowania rozwoju zdolności operacyjnych SZ – komórka organizacyjna MON odpowiedzialna za planowanie, programowanie, tworzenie, rozwój i utrzymanie zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych RP;
7) kodyfikacja – całokształt działalności w zakresie opracowania, zapisu i wymiany danych związanych z klasyfikacją i identyfikacją wyrobów obronnych poprzez nadawanie tym wyrobom Numerów Magazynowych NATO – NSN (NATO Stock Number) w ramach Systemu Kodyfikacyjnego NATO – NCS (NATO Codification System);
8) modernizacja – proces unowocześnienia SpW polegający na zmianie jego parametrów użytkowych i eksploatacyjnych w tym w szczególności parametrów krytycznych. Wynikiem modernizacji jest nowy SpW;
9) modyfikacja – proces unowocześniania sprzętu wojskowego polegający na wymianie, zastąpieniu lub rozbudowie istniejących podzespołów, funkcji lub oprogramowania, bez zmiany jego zasadniczego przeznaczenia. Wynikiem modyfikacji nie jest nowy SpW;
10) praca rozwojowa – w odniesieniu do SpW lub usług jest to zespół przedsięwzięć obejmujący prace oparte na istniejącej wiedzy uzyskanej w wyniku badań naukowych lub doświadczeń praktycznych, realizowanych i podejmowanych w celu rozpoczęcia produkcji nowych materiałów, produktów lub urządzeń, opracowania nowych procesów, systemów oraz usług bądź w celu znacznej poprawy istniejących już procesów, systemów i usług. Praca rozwojowa może dotyczyć wykonania egzemplarza lub egzemplarzy prototypowych to jest urządzenia lub kilku urządzeń pokazujących zastosowanie nowej koncepcji lub nowej technologii w rzeczywistym lub reprezentatywnym środowisku;
11) sprzęt powszechnego użytku (SpPU) – określony przez gestora sprzęt powszechnie dostępny na rynku, dla którego nie są precyzowane specjalne wymagania wojskowe, powodujące konieczność zmian cech produktu;
12) sprzęt wojskowy (SpW) – wyposażenie specjalnie zaprojektowane lub zaadaptowane do potrzeb wojskowych i przeznaczone do użycia jako broń, amunicja lub materiały wojenne. Dla potrzeb niniejszej decyzji SpW obejmuje także techniczne środki walki, w tym środki bojowe, sprzęt techniczny oraz sprzęt powszechnego użytku posiadający etatową obsługę;
13) testy SpW – przedsięwzięcia określone we właściwej decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
14) użytkowanie SpW – to planowe wykorzystanie SpW, w celu wykonania określonych zadań i wykorzystania jego funkcji użytkowych zgodnie z jego przeznaczeniem i właściwościami funkcjonalnymi;
15) użytkownik SpW – jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej wykorzystujące SpW przydzielony na podstawie etatów i tabel należności lub przydzielony dodatkowo do realizacji zadań służbowych, odpowiedzialne za utrzymanie SpW we właściwym stanie technicznym;
16) wprowadzenie do Sił Zbrojnych SpW – dyspozycja właściwego organu wojskowego w sprawie rozpoczęcia eksploatacji danego wzoru SpW w Siłach Zbrojnych;
17) wycofanie z Sił Zbrojnych SpW – dyspozycja właściwego organu wojskowego w sprawie całkowitego wycofania danego wzoru SpW z Sił Zbrojnych.
Rozdział 2.
Wprowadzanie do Sił Zbrojnych sprzętu wojskowego
§ 3. 1. Sprzęt wojskowy wprowadzają do Sił Zbrojnych osoby funkcyjne określone w § 4 ust. 1, rozkazem lub poleceniem, według wzoru stanowiącego załącznik Nr 1.
2. SpW podlega wprowadzeniu, po pozyskaniu go dla Sił Zbrojnych w wyniku:
1) pozytywnie zakończonej pracy rozwojowej i zatwierdzeniu orzeczenia o zakończeniu pracy rozwojowej przez Szefa Inspektoratu Uzbrojenia, albo
2) zrealizowanego zakupu zgodnie z planem modernizacji technicznej Sił Zbrojnych lub innej formy wejścia w posiadanie przez siły zbrojne, albo
3) modernizacji wprowadzonego wcześniej do Sił Zbrojnych SpW.
3. Nie wymagają wprowadzenia pojedyncze egzemplarze lub zestawy SpW, pozyskane wyłącznie w celu przeprowadzenia testów SpW lub badań eksploatacyjno-wojskowych, SpPU nie posiadający etatowej obsługi oraz uzbrojenie i sprzęt wojsk specjalnych wyszczególniony w decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie określenia funkcji gestorów i centralnych organów logistycznych sprzętu wojskowego w resorcie obrony narodowej.
4. Numer indeksowy SpW i SpPU, o których mowa w ust. 1 i 3, nadają lub zmieniają:
1) Zarząd Planowania Logistyki – P4 (ZPL – P4), według Znowelizowanego Indeksu Materiałowego WP/68 (IM-WP/68) – na wniosek gestora SpW, według wzoru stanowiącego załącznik Nr 2;
2) Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych (IWsp SZ), według Jednolitego Indeksu Materiałowego (JIM) – na wniosek gestora SpW, złożony w systemie informatycznym JIM.
§ 4. 1. Osobami funkcyjnymi uprawnionymi do wprowadzania do Sił Zbrojnych SpW, zwanymi dalej „uprawnionymi osobami funkcyjnymi”, są:
1) Szef Sztabu Generalnego WP – w przypadku, gdy wprowadzenie SpW pociąga za sobą konieczność dokonania w Siłach Zbrojnych zmian etatowych;
2) Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych – w zakresie pozostałego SpW.
2. Wprowadzenia do Sił Zbrojnych SpW dokonują uprawnione osoby funkcyjne:
1) Szef Sztabu Generalnego WP – rozkazem;
2) Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych – poleceniem.
§ 5. 1. Projekt rozkazu (polecenia) w sprawie wprowadzenia do Sił Zbrojnych SpW opracowuje gestor SpW przy udziale COL i uzgadnia według zasad określonych w ust. 4, a następnie przedstawia, drogą służbową, do podpisu uprawnionej osobie funkcyjnej.
2. Do projektu rozkazu (polecenia), o którym mowa w ust. 1, w zależności od sposobu pozyskania dla Sił Zbrojnych SpW, załącza się następujące dokumenty:
Lp. | Nazwa dokumentu | Wprowadzany do Sił Zbrojnych SpW pozyskany w wyniku: | |||
przeprowadzonej pracy rozwojowej | zakupu lub innej formy pozyskania po przeprowadzonych testach SpW | zakupu lub innej formy pozyskania, jeżeli testy SpW nie były prowadzone | |||
1. | Arkusz uzgodnień do rozkazu (polecenia) | X | X | X | |
2. | Wniosek o odstąpienie od dołączenia dokumentów zaakceptowany przez Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych (dotyczy wyłącznie SpW, o którym mowa w § 5 ust. 3). | X | X | X | |
3. | Karta klasyfikacyjna | X | X* | X* | |
4. | Karta katalogowa | X | X | X | |
5. | Harmonogram wdrażania do eksploatacji w Siłach Zbrojnych wprowadzanego SpW | X | X | X | |
6. | Orzeczenie o zakończeniu pracy rozwojowej. | X | – |
| |
7. | Orzeczenie z badań zdawczo-odbiorczych, przy realizacji zakupu w oparciu o dokumentację techniczną. | – | – | X | |
8. | Oświadczenie o pozytywnych wynikach testów SpW. | – | X | – | |
9. | Oświadczenie o nieprowadzeniu testów SpW. | – | – | X | |
10. | Orzeczenie o zakończeniu badań eksploatacyjno-wojskowych SpW z wynikiem pozytywnym albo orzeczenie o przydatności SpW dla Sił Zbrojnych, gdy badania eksploatacyjno-wojskowe SpW nie były przeprowadzane. | – | – | X |
|
11. | Certyfikat klasyfikacyjny dla SpW, (dotyczy tylko środków bojowych). | X | X | X |
|
12. | Sprawozdanie z uzgodnienia dokumentacji urządzeń poddozorowych (tylko wówczas jeżeli takie urządzenia występują). | X | X | X |
|
13. | Inne dokumenty (dotyczy tylko dokumentów, które gestor SpW uzna za konieczne, stanowiących uzupełnienie informacji zawartych w dokumentach wymienionych w pkt 3–12 tabeli). | X | X | X |
|
X Dokument podlegający dołączeniu do projektu rozkazu (polecenia);
* Nie dotyczy sprzętu powszechnego użytku posiadającego etatową obsługę;
3. W razie braku możliwości skompletowania pełnej dokumentacji, w odniesieniu do SpW będącego w eksploatacji przed dniem 31 grudnia 2005 r., ale niewprowadzonego do Sił Zbrojnych rozkazem lub poleceniem, o których mowa w § 4 ust. 2, dopuszcza się, po wcześniejszej akceptacji Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, odstąpienie od załączania do rozkazu (polecenia) wybranych dokumentów wymienionych w ust. 2, za wyjątkiem: arkusza uzgodnień do rozkazu (polecenia), karty katalogowej, certyfikatu klasyfikacyjnego dla SpW (dotyczy tylko środków bojowych).
4. Projekt rozkazu (polecenia) wraz z załącznikami wymienionymi w ust. 2, podlega uzgodnieniu w kolejności z: właściwymi gestorami SpW (w przypadku SpW złożonego – zawierającego części składowe innych gestorów SpW), komórkami organizacyjnymi właściwymi do planowania rozwoju zdolności operacyjnych SZ, IWsp SZ (dotyczy tylko rozkazu) oraz ZPL – P4.
§ 6. 1. Arkusz uzgodnień do rozkazu (polecenia) opracowuje gestor SpW, według wzoru stanowiącego załącznik Nr 3.
2. Wniosek o akceptację odstąpienia od dołączenia dokumentów wraz z uzasadnieniem opracowuje gestor SpW i przedstawia Szefowi Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, przed opracowaniem pozostałych dokumentów wymienionych w § 5 ust. 2, według wzoru stanowiącego załącznik Nr 4.
3. Kartę klasyfikacyjną opracowuje gestor SpW, według wzoru stanowiącego załącznik Nr 5.
4. Kartę katalogową:
1) opracowuje, i aktualizuje, według wzoru stanowiącego załącznik Nr 6 oraz przechowuje:
a) Inspektorat Uzbrojenia (IU) – w zakresie SpW, dla którego była prowadzona praca rozwojowa,
b) gestor SpW – dla pozostałego SpW;
2) organ opracowujący (aktualizujący), o którym mowa w pkt 1, uzgadnia z COL, Wojskowym Centrum Metrologii (WCM) oraz jeżeli wprowadzenie SpW wymaga zmian etatowych z Zarządem Organizacji i Uzupełnień – P1 (ZOiU-P1); ponadto, dla urządzeń emitujących energię elektromagnetyczną lub zestawów w których urządzenia emitujące energię elektromagnetyczną występują, kartę katalogową należy uzgodnić z Wojskowym Biurem Zarządzania Częstotliwościami (WBZC), a w przypadku zestawów w których występuje sprzęt kryptograficzny – z Narodowym Centrum Kryptologii (NCK);
3) aktualizuje się po realizacji procesu modyfikacji SpW, w terminie do 3-ch miesięcy po otrzymaniu informacji od właściwego organu.
5. Harmonogram wdrażania do eksploatacji w Siłach Zbrojnych SpW opracowuje gestor z udziałem COL, według wzoru stanowiącego załącznik Nr 7 i uzgadnia z Zarządem Planowania Rzeczowego – P8 (ZPR – P8) oraz komórką organizacyjną właściwą do planowania rozwoju zdolności operacyjnych SZ. Zadania i terminy realizacji zaplanowanych przedsięwzięć powinny być skorelowane z planami modernizacji technicznej Sił Zbrojnych. Harmonogram jest podstawą do opracowania przez właściwe komórki i jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej szczegółowych planów precyzujących zadania dla podległych jednostek organizacyjnych. Wyciągi z tych planów, są podstawą dla użytkowników SpW do realizacji zamierzeń związanych z wdrażaniem do eksploatacji SpW. Harmonogram zatwierdza uprawniona osoba funkcyjna, określona w § 4 ust. 1.
6. Orzeczenie o zakończeniu pracy rozwojowej opracowuje się zgodnie z procedurą realizacji pracy rozwojowej, określoną w decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
7. Orzeczenie z badań zdawczo-odbiorczych, przy realizacji zakupu w oparciu o dokumentację techniczną, opracowuje się zgodnie z procedurą, określoną w decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego i usług dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
8. Oświadczenie o pozytywnych wynikach testów SpW opracowuje gestor SpW, według wzoru stanowiącego załącznik Nr 10. W razie nie prowadzenia testów SpW, gestor SpW wydaje oświadczenie, według wzoru stanowiącego załącznik Nr 11.
9. Orzeczenie o zakończeniu badań eksploatacyjno-wojskowych SpW opracowuje gestor SpW na podstawie protokołu z badań, według wzoru stanowiącego załącznik Nr 8. W razie odstąpienia od badań eksploatacyjno-wojskowych, gestor SpW wydaje orzeczenie o przydatności dla Sił Zbrojnych SpW, według wzoru stanowiącego załącznik Nr 9.
10. Certyfikat klasyfikacyjny dla SpW, wydaje jednostka klasyfikująca, upoważniona przez ministra właściwego do spraw gospodarki (dotyczy tylko środków bojowych).
§ 7. 1. Rozkaz (polecenie) w sprawie wprowadzenia do Sił Zbrojnych SpW jest podstawą do podejmowania wszelkich niezbędnych działań organizacyjnych, etatowych, logistycznych i szkoleniowych.
2. SpW może być eksploatowane dopiero po wejściu w życie rozkazu (polecenia) w sprawie jego wprowadzenia do Sił Zbrojnych, z uwzględnieniem § 3 ust. 3 oraz § 8 ust. 1.
3. W odniesieniu do SpW, o którym mowa w § 5 ust. 3, dopuszcza się prowadzenie eksploatacji do czasu wydania rozkazu lub polecenia w sprawie wprowadzenia do Sił Zbrojnych SpW.
4. Gestor SpW, we współpracy z COL i komórką organizacyjną właściwą do planowania rozwoju zdolności operacyjnych SZ, jest zobowiązany do koordynowania działań związanych z wdrażaniem do eksploatacji w Siłach Zbrojnych SpW.
5. Kopię rozkazu (polecenia) w sprawie wprowadzenia do Sił Zbrojnych SpW, wraz z niezbędnymi załącznikami (w wersji elektronicznej w postaci skanowanej dokumentacji) gestor SpW zamieszcza w użytkowanym portalu informacyjnym sieci MIL-WAN, o czym przesyła informację do: zarządów SG WP, właściwych komórek wewnętrznych DG RSZ, DO RSZ, DGW, KGŻW, DPZ, IU, IWsp SZ, WCNJiK (w przypadku wprowadzania SpW posiadającego nadany Natowski Numer Magazynowy – NSN), WCM, WBZC (w przypadku urządzeń emitujących energię elektromagnetyczną), NCK (w przypadku wprowadzania zestawów w których występuje sprzęt kryptograficzny) oraz innych komórek lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej realizujących zadania z niego wynikające.
6. Organ opracowujący aktualizację karty katalogowej przesyła zaktualizowaną kartę katalogową do komórek i jednostek organizacyjnych wymienionych w ust. 5.
7. W uzasadnionych przypadkach, w szczególności wynikłych z konieczności zmian: nazwy SpW, numeru indeksowego lub dodatkowych ustaleń wynikających ze specyfiki wprowadzonego do Sił Zbrojnych SpW, wprowadza się zmiany w rozkazach (poleceniach), o których mowa w § 3 ust. 1, rozkazem (poleceniem), stosując odpowiednio postanowienia § 4 – 7, według wzoru stanowiącego załącznik nr 18.
§ 8. 1. W uzasadnionych przypadkach, w szczególności wynikających z nagłej konieczności realizacji zadań przez jednostki wojskowe, a w tym potrzeby wykorzystania okresu gwarancyjnego SpW, na wniosek gestora złożony drogą służbową, dopuszcza się czasową eksploatację SpW, bez wprowadzenia go do Sił Zbrojnych; wzór wniosku stanowi załącznik Nr 12.
2. Przed złożeniem wniosku o dopuszczenie do czasowej eksploatacji urządzeń emitujących energię elektromagnetyczną lub zestawów, w których urządzenia emitujące energię elektromagnetyczną występują, gestor tego SpW zobowiązany jest do uzgodnienia częstotliwości z WBZC, w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
3. Zezwolenie na czasową eksploatację, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik Nr 13 wydaje:
1) osoba funkcyjna, określona w § 4 ust. 1 pkt 1 – dla SpW, którego wprowadzenie pociągałoby za sobą konieczność dokonania w Siłach Zbrojnych zmian etatowych,
2) osoba funkcyjna, określona w § 4 ust. 1 pkt 2 – dla pozostałego SpW.
4. Okres czasowej eksploatacji nie może być dłuższy niż 12 miesięcy, za wyjątkiem eksploatacji:
1) SpW użyczonego na podstawie umowy międzynarodowej, dla którego nie może on przekraczać okresu obowiązywania porozumienia wykonawczego do takiej umowy;
2) SpW przygotowanego wyłącznie na potrzeby zagranicznej misji wojskowej, dla którego nie może on przekroczyć czasu trwania tej misji;
3) prototypów wykorzystywanych w innych celach niż szkoleniowe i badawcze;
4) SpW poddanego badaniom eksploatacyjno-wojskowym na czas ich prowadzenia.
Rozdział 3.
Badania eksploatacyjno-wojskowe sprzętu wojskowego
§ 9. 1. Celem badań eksploatacyjno-wojskowych jest:
1) opracowanie zaleceń dotyczących bojowego wykorzystania SpW;
2) zweryfikowanie norm eksploatacyjnych i materiałowych, ustalonych przez producenta oraz ocena dokumentacji użytkowania i zabezpieczenia;
3) określenie warunków do właściwej eksploatacji SpW, w tym:
a) przystosowanie istniejącej bazy obsługowo-naprawczej i metrologicznej do wymagań wprowadzanego SpW,
b) dostosowanie programów szkolenia załóg (obsług) i personelu technicznego,
c) weryfikacja wyspecyfikowanych przez producenta materiałów eksploatacyjnych oraz części zamiennych gwarantujących ciągłość użytkowania, obsługiwania oraz napraw,
d) ustalenie wymaganych warunków przechowywania,
4) określenie potrzeb dotyczących przygotowania bazy szkoleniowej;
5) określenie innych potrzeb, zapewniających racjonalne wykorzystanie SpW w Siłach Zbrojnych.
2. Badaniom eksploatacyjno-wojskowym może podlegać SpW, bez względu na sposób jego pozyskania dla Sił Zbrojnych. O potrzebie i zakresie prowadzenia badań eksploatacyjno-wojskowych pozostałego SpW decyduje gestor SpW, w uzgodnieniu z COL.
3. Warunkiem przeprowadzenia badań eksploatacyjno – wojskowych SpW, który podlegał wcześniej badaniom zdawczo-odbiorczym partii próbnej lub testom SpW jest odpowiednio:
1) uzyskanie pozytywnych wyników badań zdawczo-odbiorczych pierwszej partii produkcyjnej (partii próbnej) wyrobów wyprodukowanych zgodnie z dokumentacją techniczną albo
2) wydanie orzeczenia o pozytywnych wynikach testów SpW.
§ 10. W przypadku odstąpienia od przeprowadzenia badań eksploatacyjno-wojskowych gestor SpW, w uzgodnieniu z COL, określa i ujmuje w harmonogramie wymienionym w § 6 ust. 5, przedsięwzięcia wdrożeniowe zapewniające:
1) warunki do właściwej eksploatacji SpW, w tym:
a) przystosowanie istniejącej bazy obsługowo-naprawczej i metrologicznej do wymagań wprowadzanego SpW,
b) dostosowanie programów szkolenia załóg (obsług) i personelu technicznego,
c) możliwość wykorzystania wyspecyfikowanych przez producenta materiałów eksploatacyjnych oraz części zamiennych, gwarantujących ciągłość użytkowania, obsługiwania oraz napraw,
d) wymagane warunki przechowywania;
2) potrzeby dotyczące przygotowania bazy szkoleniowej;
3) inne potrzeby, zapewniające racjonalne wykorzystanie SpW w Siłach Zbrojnych.
§ 11. 1. Badania eksploatacyjno-wojskowe wykonuje się zgodnie z programem zatwierdzonym przez gestora SpW, w wytypowanych jednostkach wojskowych oraz w ośrodkach szkolenia, w środowisku zbliżonym do warunków eksploatacji i zastosowania bojowego SpW.
2. W razie potrzeb przeprowadzenia wybranych elementów programu badań eksploatacyjno-wojskowych we współdziałaniu z kilkoma pododdziałami, należy badania te zorganizować w ramach ćwiczeń programowych, bądź zaplanować odrębne ćwiczenia doświadczalne.
3. Oddział (pododdział) wojskowy, realizujący badania eksploatacyjno-wojskowe nie podlega kontroli i inspekcji, jeżeli poddawany badaniom SpW w zasadniczy sposób wpływa na jego zdolność i gotowość bojową.
4. Dla oddziałów (pododdziałów), które realizują badania eksploatacyjno-wojskowe można w razie potrzeby określić stosowne ograniczenia w realizacji obowiązujących programów szkolenia i utrzymania stanów gotowości bojowej. Ustalenia te umieszcza się w programie badań.
5. Oddział (pododdział), o którym mowa w ust. 3, podlega zagranicznym inspekcjom i wizytom oceniającym, prowadzonym na podstawie postanowień międzynarodowych porozumień rozbrojeniowych. SpW, będący na etapie badań eksploatacyjno-wojskowych, spełniający kryteria SpW konwencjonalnego, może być przedmiotem sprawdzenia w ograniczonym zakresie w rozumieniu zasad wynikających z międzynarodowych porozumień rozbrojeniowych.
§ 12. 1. Gestor SpW, w celu realizacji badań eksploatacyjno-wojskowych powołuje komisję, w skład której wchodzą przedstawiciele gestora SpW, IU, COL, WCM. Do komisji, w zależności od potrzeb, mogą być włączeni przedstawiciele Wojskowego Dozoru Technicznego (WDT), Wojskowej Inspekcji Gospodarki Energetycznej (WIGE) oraz innych komórek i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej. Komisji przewodniczy przedstawiciel gestora SpW, a spośród członków komisji wybiera się zastępcę przewodniczącego komisji i sekretarza.
2. W celu realizacji bezpośrednich sprawdzeń w ramach badań eksploatacyjno-wojskowych, dowódca wytypowanej przez gestora SpW jednostki wojskowej powołuje zespół badawczy. Do składu zespołu badawczego powoływane są osoby funkcyjne, które zostały przeszkolone w zakresie budowy i eksploatacji SpW poddanego badaniom.
3. Komisja, o której mowa w ust. 1, opracowuje program i metodyki badań eksploatacyjno-wojskowych. Program badań podlega uzgodnieniu z COL, a następnie zatwierdzeniu przez gestora SpW. Program powinien precyzować:
1) obiekt badań;
2) cel badań;
3) zakres badań i metodyki badań;
4) harmonogram badań;
5) skład komisji prowadzącej badania;
6) skład zespołu badawczego realizującego sprawdzenia według metodyk;
7) termin i miejsce przeprowadzenia badań;
8) sposób opracowania wyników badań;
9) inne niezbędne dane wynikające ze specyfiki badanego SpW.
4. Komisja prowadząca badania eksploatacyjno-wojskowe może, w razie potrzeby, wykonać dodatkowe badania, nie przewidziane w programie, uzgadniając wcześniej z gestorem SpW wynikające z tego potrzeby finansowe.
5. Przewodniczący komisji prowadzącej badania, może powołać ekspertów w sytuacjach spornych i wymagających dodatkowej wiedzy specjalistycznej.
§ 13. Siły i środki oraz potrzeby finansowe niezbędne do przeprowadzenia badań eksploatacyjno-wojskowych określa gestor SpW podlegającego badaniom. Planowane potrzeby finansowe na badania eksploatacyjno-wojskowe gestor SpW zgłasza w trybie określonym dla planowania budżetowego, celem ujęcia w budżecie właściwego dysponenta środków budżetowych.
§ 14. 1. Dopuszcza się wstrzymanie badań eksploatacyjno-wojskowych decyzją przewodniczącego komisji o której mowa w § 12 ust. 1, na pisemny wniosek przewodniczącego zespołu badawczego, o którym mowa w § 12 ust. 2. Podstawą do wstrzymania badań może być:
1) konieczność naprawy badanego SpW przez okres dłuższy niż 2 miesiące;
2) zaistnienie warunków grożących zniszczeniu badanego SpW, bezpieczeństwu obsługi lub naruszających przyjęty tryb wykonywania badań;
3) zaistnienie innych obiektywnych warunków uniemożliwiających kontynuację badań.
2. Wstrzymanie badań należy udokumentować protokołem. Protokół opracowuje komisja o której mowa w § 12 ust 1, który podlega uzgodnieniu z przewodniczącym zespołu badawczego i zatwierdzeniu przez gestora SpW. W protokole ujmuje się:
1) termin wstrzymania badań eksploatacyjno-wojskowych;
2) przyczyny wstrzymania badań eksploatacyjno-wojskowych;
3) propozycje w zakresie kontynuacji badań eksploatacyjno-wojskowych po ustaniu przyczyny wstrzymania;
4) zakres sprawdzeń wykonanych do terminu wstrzymania badań i sposób opracowania zebranych wyników;
5) podpisy członków komisji.
3. Badania eksploatacyjno-wojskowe wznawia się po otrzymaniu pisemnego wniosku od przewodniczącego zespołu badawczego informującego komisję o ustaniu przyczyny wstrzymania badań.
4. Kontynuację badań eksploatacyjno-wojskowych powierza się komisji i zespołowi badawczemu, o których mowa w § 12 ust 1 i ust 2, na podstawie zaktualizowanego programu badań.
§ 15. 1. Po zakończeniu badań eksploatacyjno-wojskowych opracowuje się następujące dokumenty:
1) zespół badawczy, o którym mowa w § 12 ust 2 – sprawozdanie z badań, w którym ujmuje wszystkie zalecenie, uwagi, propozycje i wnioski określone w czasie sprawdzeń realizowanych zgodnie z metodykami badań stanowiącymi załącznik do programu badań oraz wykaz wszystkich uszkodzeń powstałych w czasie badań,
2) komisja, o której mowa w § 12 ust. 1 – protokół końcowy z badań eksploatacyjno-wojskowych (opracowany na podstawie sprawozdania zespołu badawczego), który zatwierdza gestor SpW. Protokół powinien zawierać:
a) tytuł;
b) wstęp zawierający odniesienia do dokumentów normatywnych na podstawie których realizowano badania eksploatacyjno-wojskowe;
c) opis obiektu badań;
d) wyniki badań w odniesieniu do poszczególnych metodyk;
e) uwagi i zalecenia, przedstawiciela gestora SpW;
f) wnioski;
g) zakończenie;
h) załączniki.
3) Protokół, o którym mowa w ust 1 pkt 2, stanowi podstawę do wydania orzeczenia, określonego w § 6 ust. 9.
2. Po zakończeniu badań eksploatacyjno-wojskowych gestor SpW, na wniosek komisji prowadzącej badania, określa sposób dalszego wykorzystania badanego SpW, zakupionego w celu przeprowadzenia przedmiotowych badań.
Rozdział 4.
Wycofywanie z Sił Zbrojnych SpW nie odpowiadającego wymaganiom wojska
§ 16. Znajdujący się w Siłach Zbrojnych SpW podlega wycofaniu z eksploatacji, jeżeli nie odpowiada wymaganiom wojska ze względu na przynajmniej jeden z poniższych warunków:
1) wykonanie docelowej normy eksploatacyjnej;
2) zużycie fizyczne, uniemożliwiające dalsze użytkowanie, gdy naprawa jest nieopłacalna lub niemożliwa;
3) parametry bojowe, techniczne i eksploatacyjne nie spełniające wymagań wojska, gdy modernizacja jest nieopłacalna lub niemożliwa;
4) zmiany organizacyjno-etatowe w Siłach Zbrojnych, powodujące brak perspektyw jego dalszej eksploatacji.
§ 17. Zagospodarowanie SpW nie odpowiadającego wymaganiom wojska odbywa się na zasadach i w trybie określonym w odrębnych przepisach.
§ 18. 1. Wycofanie z Sił Zbrojnych SpW następuje po akceptacji przez osobę zajmującą kierownicze stanowisko Ministerstwa Obrony Narodowej właściwą do spraw uzbrojenia i modernizacji wniosku o wycofanie z Sił Zbrojnych SpW.
2. Wniosek o wycofanie z Sił Zbrojnych SpW opracowuje gestor SpW, według wzoru stanowiącego załącznik Nr 14.
3. W uzasadnionych przypadkach, przed opracowaniem wniosku o którym mowa w ust. 2, gestor SpW w porozumieniu z właściwymi komórkami i jednostkami organizacyjnymi resortu obrony narodowej, może powołać komisję do oceny przydatności SpW dla Sił Zbrojnych.
4. Komisji, o której mowa w ust. 3, przewodniczy przedstawiciel gestora SpW. W skład komisji wchodzą przedstawiciele gestora SpW, COL, IU i innych właściwych komórek i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej.
5. Gestor SpW, po uzgodnieniu z właściwymi gestorami SpW (w przypadku SpW złożonego – zawierającego części składowe innych gestorów SpW), komórkami organizacyjnymi właściwymi do planowania rozwoju zdolności operacyjnych SZ, IWsp SZ, ZOiU-PI (dotyczy tylko SpW wycofywanego rozkazem, o którym mowa w § 20 ust. 2 pkt 1), ZPS – P5 oraz ZPL-P4, przesyła wniosek o którym mowa w ust. 1, do akceptacji osoby zajmującej kierownicze stanowisko Ministerstwa Obrony Narodowej właściwej do spraw uzbrojenia i modernizacji.
§ 19. Wycofanie z Sił Zbrojnych pojedynczych egzemplarzy etatowego SpW nie będącego SpPU, następuje po zatwierdzeniu przez gestora SpW wniosków właściwego COL, określonych odrębnymi przepisami, z uwzględnieniem uwarunkowań określonych w § 16.
§ 20. 1. Osobami funkcyjnymi uprawnionymi do wycofania z Sił Zbrojnych danego typu SpW są:
1) Szef Sztabu Generalnego WP – w przypadku, gdy wycofanie SpW pociąga za sobą konieczność dokonania zmian etatowych;
2) Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych – w zakresie pozostałego SpW.
2. Wycofania z Sił Zbrojnych SpW uprawnione osoby funkcyjne dokonują:
1) Szef Sztabu Generalnego WP – rozkazem;
2) Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych – poleceniem.
§ 21. 1. Projekt rozkazu (polecenia) w sprawie wycofania SpW z Sił Zbrojnych opracowuje gestor SpW przy współudziale COL, po zaakceptowaniu przez osobę zajmującą kierownicze stanowisko Ministerstwa Obrony Narodowej właściwą do spraw uzbrojenia i modernizacji wniosku o którym mowa § 18 i uzgadnia według zasad określonych w ust. 5, a następnie przedstawia do podpisu uprawnionej osobie funkcyjnej wymienionej w § 20 ust. 2 pkt 1 lub pkt 2; wzór rozkazu (polecenia) stanowi załącznik Nr 15.
2. Do projektu rozkazu (polecenia), o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
1) arkusz uzgodnień do rozkazu (polecenia);
2) zaakceptowany wniosek gestora SpW przez osobę zajmującą kierownicze stanowisko Ministerstwa Obrony Narodowej właściwą do spraw uzbrojenia i modernizacji;
3) harmonogram wycofania z Sił Zbrojnych SpW.
3. Arkusz uzgodnień opracowuje gestor SpW, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik Nr 16.
4. Harmonogram wycofania z Sił Zbrojnych SpW opracowuje gestor SpW, z udziałem COL, według wzoru stanowiącego załącznik Nr 17 i przedstawia do zatwierdzenia uprawnionej osobie funkcyjnej wymienionej w § 20 ust. 1.
5. Projekt rozkazu (polecenia) wraz z załącznikami wymienionymi w ust. 2, w przypadku urządzeń emitujących energię elektromagnetyczną lub zestawów w których występują urządzenia emitujące energię elektromagnetyczną, podlega uzgodnieniu z WBZC, a w przypadku zestawów SpW w których występuje sprzęt kryptograficzny – z NCK. Projekt rozkazu (polecenia) podlega uzgodnieniu w kolejności: z właściwym gestorem SpW (w przypadku SpW złożonego – zawierającego części składowe innych gestorów SpW), szefem/dyrektorem komórki organizacyjnej właściwej do planowania rozwoju zdolności operacyjnych SZ, ZOiU-PI (dotyczy tylko rozkazu), IWsp SZ (dotyczy tylko rozkazu), ZPL-P4 oraz ZPS-P5.
6. Kopię rozkazu (polecenia) w sprawie wycofania z Sił Zbrojnych SpW, wraz z załącznikami (w wersji elektronicznej w postaci skanowanej dokumentacji), gestor SpW zamieszcza w użytkowanym portalu informacyjnym w sieci MIL-WAN i przesyła stosowną informację do: zarządów SG WP, właściwych komórek wewnętrznych DG RSZ, DO RSZ, DGW, KGŻW, DPZ, IU, IWsp SZ, WCNJiK (w przypadku wycofania SpW posiadającego nadany Natowski Numer Magazynowy – NSN), WCM, WBZC (w przypadku urządzeń emitujących energię elektromagnetyczną), NCK (w przypadku wycofywania zestawów, w których występuje sprzęt kryptograficzny) oraz innych komórek lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej realizujących zadania z niego wynikające.
Rozdział 5.
Prowadzenie bazy danych o wydanych rozkazach (poleceniach)
§ 22. 1. Bazę danych o wydanych rozkazach (poleceniach) w sprawie wprowadzenia do Sił Zbrojnych oraz wycofania z Sił Zbrojnych SpW prowadzą:
1) Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych – dla SpW użytkowanego przez jednostki Sił Zbrojnych;
2) gestor SpW – dla SpW pozostającego w zakresie jego właściwości.
2. Kopie rozkazów oraz oryginały poleceń wraz z kopiami załączników określonych w § 5 ust. 2 przechowuje Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych.
Rozdział 6.
Postanowienia końcowe
§ 23. Traci moc decyzja Nr 74/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 22 lutego 2007 r. w sprawie trybu wprowadzania do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz wycofywania uzbrojenia i sprzętu wojskowego nieodpowiadającego wymaganiom wojska (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. Nr 4, poz. 48, z późn. zm.).
§ 24. Decyzja wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.
Minister Obrony Narodowej: T. Siemoniak
Załączniki do decyzji nr 444/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 30 grudnia 2013 r. (poz. 397)
Załącznik Nr 1
WZÓR – ROZKAZ (POLECENIE)
Załącznik Nr 2
WZÓR – WNIOSEK O NADANIE NUMERU INDEKSOWEGO
(wg IM-WP/68)
Załącznik Nr 3
WZÓR – ARKUSZ UZGODNIEŃ DO ROZKAZU (POLECENIA) O WPROWADZENIU DO SIŁ ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Załącznik Nr 4
WZÓR – WNIOSEK O AKCEPTACJĘ ODSTĄPIENIA OD DOŁĄCZENIA DOKUMENTÓW
Załącznik Nr 5
WZÓR – KARTA KLASYFIKACYJNA
Załącznik Nr 6
WZÓR – KARTA KATALOGOWA
Załącznik Nr 7
WZÓR – HARMONOGRAM WDRAŻANIA DO EKSPLOATACJI W SIŁACH ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Załącznik Nr 8
WZÓR – ORZECZENIE O ZAKOŃCZENIU BADAŃ EKSPLOATACYJNO-WOJSKOWYCH
Załącznik Nr 9
WZÓR – ORZECZENIE O PRZYDATNOŚCI DLA SIŁ ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Załącznik Nr 10
WZÓR – OŚWIADCZENIE O POZYTYWNYCH WYNIKACH TESTÓW SPW
Załącznik Nr 11
WZÓR – OŚWIADCZENIE O NIE PROWADZENIU TESTÓW SPW
Załącznik Nr 12
WZÓR – WNIOSEK O ZEZWOLENIE NA CZASOWĄ EKSPLOATACJĘ
Załącznik Nr 13
WZÓR – ZEZWOLENIE NA CZASOWĄ EKSPLOATACJĘ
Załącznik nr 14
WZÓR – WNIOSEK O WYCOFANIE Z WYPOSAŻENIA SIŁ ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ SPRZĘTU WOJSKOWEGO
Załącznik Nr 15
WZÓR – ROZKAZ (POLECENIE) W SPRAWIE WYCOFANIA Z SIŁ ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Załącznik Nr 16
WZÓR – ARKUSZ UZGODNIEŃ DO ROZKAZU (POLECENIA) O WYCOFANIU Z SIŁ ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Załącznik Nr 17
WZÓR – HARMONOGRAM WYCOFANIA Z SIŁ ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Załącznik Nr 18
WZÓR – ROZKAZ (POLECENIE) ZMIENIAJĄCY ROZKAZ (POLECENIE) W SPRAWIE WPROWADZENIA DO SIŁ ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ