Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2012-10-19 do 2023-08-17
Wersja archiwalna od 2012-10-19 do 2023-08-17
archiwalny
Departament Strategii i Planowania Obronnego
DECYZJA Nr 332/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 19 października 2012 r.
w sprawie sposobu i terminu realizacji zadań związanych z wdrażaniem „Wykazu przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego” w resorcie obrony narodowej
Na podstawie § 2 pkt 14 i 16 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426) w związku z zarządzeniem Nr 74 Prezesa Rady Ministrów z dnia 12 października 2011 r. w sprawie wykazu przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego (niepublikowane), w celu zapewnienia właściwej realizacji przez resort obrony narodowej przedsięwzięć i procedur zarządzania kryzysowego w kraju w ramach Systemu Reagowania Kryzysowego Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, ustalam:
1. Decyzja określa sposób i termin realizacji zadań związanych z wdrażaniem „Wykazu przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego”, zwanego dalej „Wykazem”, w resorcie obrony narodowej.
2. Wykaz dystrybuuje się do dowództw poziomu operacyjnego.
3. Zadania związane z wdrażaniem części Wykazu dotyczącego stopni alarmowych nakazuję zrealizować w resorcie obrony narodowej w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie niniejszej decyzji, natomiast pozostałe zadania związane z wdrażaniem Wykazu - do dnia 19 kwietnia 2013 r.
4. Dyrektor Departamentu Strategii i Planowania Obronnego:
1) koordynuje proces wdrażania Wykazu w resorcie obrony narodowej;
2) w terminach określonych w pkt 3 złoży Ministrowi Obrony Narodowej meldunek o wykonaniu zadań związanych z wdrożeniem Wykazu w resorcie obrony narodowej.
5. Sekretarz Stanu, Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, podsekretarze stanu, Dyrektor Generalny Ministerstwa Obrony Narodowej, Szef Służby Wywiadu Wojskowego, Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej i Dowódca Garnizonu Warszawa odpowiadają za wykonanie zadań związanych z wdrażaniem Wykazu w podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych komórkach i jednostkach organizacyjnych oraz w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w zakresie swojej właściwości.
6. Dyrektorzy, szefowie i dowódcy komórek i jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej odpowiadają za wykonanie zadań związanych z wdrożeniem Wykazu w podporządkowanych im strukturach, w zakresie swojej właściwości.
7. Część Wykazu dotyczącą opcji zapobiegania wdraża się jako otwarty katalog przedsięwzięć, niezależnie od pozostałych dokumentów operacyjnych i planistycznych obowiązujących w resorcie obrony narodowej.
8. Część Wykazu dotyczącą środków reagowania kryzysowego wdraża się, jako zamknięty katalog przedsięwzięć, niezależnie od pozostałych dokumentów operacyjnych i planistycznych obowiązujących w resorcie obrony narodowej.
9. W ramach wdrażania części Wykazu dotyczącej środków reagowania kryzysowego osoby wymienione w pkt 5 i 6 decyzji:
1) nadzorują i koordynują rozpisanie przez wykonawców sposobu realizacji przedsięwzięć szczegółowych określonych w środkach reagowania kryzysowego;
2) przekażą rozpisane przedsięwzięcia szczegółowe Dyrektorowi Departamentu Strategii i Planowania Obronnego w terminie do dnia 15 marca 2013 r.;
3) przekażą informację o wykonaniu zadań związanych z wdrażaniem części Wykazu dotyczącej środków reagowania kryzysowego Dyrektorowi Departamentu Strategii i Planowania Obronnego w terminie do dnia 10 kwietnia 2013 r.
10. Zadania zawarte w środkach reagowania kryzysowego należy rozpisać zgodnie z tabelą zawartą w wytycznych, stanowiących załącznik do decyzji.
11. Dyrektor Departamentu Strategii i Planowania Obronnego opracuje zestawienie wykonawców przedsięwzięć szczegółowych określonych w środkach reagowania kryzysowego w terminie do dnia 15 listopada 2012 r.
12. Części Wykazu dotyczące przedsięwzięć przeciw zaskoczeniu oraz przedsięwzięć przeciw agresji wdraża się poprzez uwzględnienie ich w „Planie użycia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej” i „Planie operacyjnym funkcjonowania działu administracji rządowej obrona narodowa w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny”.
13. W ramach wdrażania części Wykazu dotyczących przedsięwzięć przeciw zaskoczeniu oraz przedsięwzięć przeciw agresji:
1) Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego zapewni spójność przedsięwzięć ujętych w „Planie Użycia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej” z przedsięwzięciami przeciw zaskoczeniu i przedsięwzięciami przeciw agresji, w ramach najbliższej aktualizacji tego planu;
2) Dyrektor Departamentu Strategii i Planowania Obronnego zapewni spójność przedsięwzięć ujętych w „Planie operacyjnego funkcjonowania działu administracji rządowej obrona narodowa w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny” z przedsięwzięciami przeciw zaskoczeniu i przedsięwzięciami przeciw agresji, w ramach najbliższej aktualizacji tego planu.
14. Część Wykazu dotyczącą stopni alarmowych wdraża się poprzez uwzględnienie jej w dokumentach dyżurnych służb operacyjnych oraz służb dyżurnych resortu obrony narodowej.
15. W ramach wdrażania części Wykazu dotyczącej stopni alarmowych:
1) Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego określi sposób wdrażania stopni alarmowych w komórkach i jednostkach organizacyjnych resortu obrony narodowej oraz w terminie 21 dni od dnia wejścia w życie decyzji przekaże informacje w tym zakresie osobom wymienionym w pkt 5 i 6;
2) osoby wymienione w pkt 5 i 6:
a) nadzorują i koordynują wdrażanie części Wykazu dotyczącej stopni alarmowych w sposób określony przez Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego,
b) przekażą w terminie 30 dni do dnia wejścia w życie decyzji Dyrektorowi Departamentu Strategii i Planowania Obronnego informację o wykonaniu zadań związanych z wdrożeniem części Wykazu dotyczącej stopni alarmowych.
16. Przedsięwzięcia ujęte w częściach Wykazu dotyczących środków reagowania kryzysowego, przedsięwzięciach przeciw zaskoczeniu i przedsięwzięciach przeciw agresji należy uwzględnić w dokumentacji gotowości bojowej.
17. Sprawdzenie gotowości jednostek i komórek organizacyjnych resortu obrony narodowej do realizacji zadań ujętych w przedsięwzięciach przeciw zaskoczeniu oraz przedsięwzięciach przeciw agresji polecam prowadzić w ramach sprawdzania przygotowania do realizacji zadań w zakresie podwyższania gotowości obronnej państwa oraz podnoszenia gotowości bojowej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
18. Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.
Minister Obrony Narodowej: T. Siemoniak
Załącznik do decyzji Nr 332/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 19.10. 2012 r. (poz. 403)
WYTYCZNE
Ministra Obrony Narodowej
w zakresie określenia sposobu rozpisania w resorcie obrony narodowej środków
reagowania kryzysowego określonych w „Wykazie przedsięwzięć
i procedur systemu zarządzania kryzysowego”
1. „Wykaz przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego” wprowadzony zarządzeniem Nr 74 Prezesa Rady Ministrów z dnia 12 października 2011 r., w sprawie wykazu przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego, zwany dalej „Wykazem”, jest podstawowym dokumentem z zakresu współpracy między Organizacją Traktatu Północnoatlantyckiego a Rzecząpospolitą Polską w obszarze zarządzania kryzysowego.
2. W celu właściwego przygotowania resortu obrony narodowej do realizacji zadań przypisanych Ministrowi Obrony Narodowej w środkach reagowania kryzysowego ujętych w Wykazie, opracowane zostały wytyczne w zakresie określenia sposobu rozpisania w resorcie obrony narodowej środków reagowania kryzysowego określonych.
3. Podczas procesu określania, na szczeblu resortu obrony narodowej, wykonawców zadań przypisanych Ministrowi Obrony Narodowej w środkach reagowania kryzysowego, należy przyjąć następujące założenia:
1) określenie wykonawców przedsięwzięć szczegółowych powinno być rozpatrywane w odniesieniu do przedsięwzięcia głównego, aby nie utracić kontekstu oraz zasadniczego celu jego realizacji;
2) przedsięwzięcia szczegółowe nałożone na wykonawców powinny być zgodne z ich kompetencjami i zakresem działania;
3) w przypadku niepełnej spójności między obszarem tematycznym przedsięwzięcia szczegółowego, a zakresem działania komórek i jednostek organizacyjnych jako wykonawcę należy wskazać tę komórkę lub jednostkę organizacyjną, której zakres działania jest najbardziej zbliżony do obszaru tematycznego przedsięwzięcia szczegółowego (nawet jeśli nie obejmuje całości problematyki);
4) podziału odpowiedzialności w zakresie realizacji przedsięwzięcia szczegółowego należy dokonywać z uwzględnieniem:
a) aktualnego stanu prawnego,
b) zakładanych skutków trwających procesów legislacyjnych, decyzyjnych oraz organizacyjnych w państwie i resorcie obrony narodowej,
c) oczekiwań Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w stosunku do państw członkowskich oraz państw partnerskich w zakresie podnoszenia przez nie zdolności do reagowania w sytuacjach kryzysowych oraz w ramach kolektywnej obrony;
5) w przypadku wątpliwości interpretacyjnych dotyczących treści przedsięwzięcia szczegółowego wykonawcy powinni:
a) dokonać porównania z zapisami wersji angielskojęzycznej „Podręcznika Systemu Reagowania Kryzysowego Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego” (NATO Crisis Response System Manual),
b) przeprowadzić konsultacje z właściwymi komórkami Kwatery Głównej Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego za pośrednictwem polskich przedstawicielstw wojskowych,
c) porównać z zapisami zawartymi w dokumentach odniesienia przedstawionymi w poszczególnych obszarach środków reagowania kryzysowego.
6) rozważyć potrzebę zaangażowania innych podmiotów krajowych w realizację przedsięwzięć szczegółowych;
7) dokonać weryfikacji pozostałych informacji dotyczących danego przedsięwzięcia szczegółowego, w szczególności ujętych w następujących rubrykach środków reagowania kryzysowego: podstawy prawne i wymagania, dodatkowe potrzeby i ograniczenia.
4. Wykonawcy rozpisują sposób realizacji przedsięwzięć szczegółowych oraz dokonują jego aktualizacji na bazie korekt wprowadzanych do Wykazu przez Rządowe Centrum Bezpieczeństwa.
5. Rozpisanie sposobu realizacji przedsięwzięć szczegółowych nastąpi zgodnie z tabelą stanowiącą załącznik do niniejszych wytycznych.
TABELA
ROZPISANIA SPOSOBU REALIZACJI PRZEDSIĘWZIĘĆ SZCZEGÓŁOWYCH UJĘTYCH W ŚRODKACH REAGOWANIA KRYZYSOWEGO