Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2018-07-24 do 2022-06-13
Wersja archiwalna od 2018-07-24 do 2022-06-13
archiwalny
Departament Budżetowy
DECYZJA Nr 117/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 8 kwietnia 2011 r.
w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych
(ostatnia zmiana: DUMON. z 2018 r., poz. 101) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426) oraz w związku z art. 29 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.1)) i art. 11 ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2009 r. Nr 67, poz. 570 oraz Nr 157, poz. 1241) ustala się, co następuje:
§ 1. Decyzja określa szczegółowe zasady gospodarki finansowej Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych, zwanego dalej „Funduszem”, o którym mowa w art. 11 ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanej dalej „ustawą.”
§ 2. 1. Obsługę finansowo-księgową Funduszu prowadzi Departament Budżetowy Ministerstwa Obrony Narodowej zwany dalej „Departamentem Budżetowym”.
2. Plan finansowy Funduszu obejmuje w szczególności:
1) przychody i koszty;
2) stan środków obrotowych Funduszu na początek i koniec roku budżetowego;
3) stan należności i zobowiązań na początek i koniec roku budżetowego.
3. Departament Budżetowy, po zatwierdzeniu planu finansowego przez Ministra Obrony Narodowej, przesyła go do wiadomości Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.
4. Sprawozdania budżetowe z wykonania planu finansowego sporządza się w terminach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
4a. Informacje o wydatkach ponoszonych na realizację zadań w centralnych planach rzeczowych finansowych z Funduszu sporządza się w trybie i na zasadach określonych w przepisach dotyczących zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych.
5. Rachunkowość Funduszu jest prowadzona zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223, Nr 157, poz. 1241, Nr 165, poz. 1316 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278).
§ 3. 1. Wpływy z tytułu przychodów Funduszu, o których mowa w art. 11 ust. 3 pkt 1, 7 i 9 ustawy, podlegają przekazaniu na rachunek Funduszu prowadzony przez Departament Budżetowy w Banku Gospodarstwa Krajowego o numerze 18 1130 1017 0020 1232 7920 0001, z zastrzeżeniem ust. 4.
2. Wpływy, o których mowa w ust. 1, dotyczące lat ubiegłych mogą być przejściowo gromadzone na dotychczasowych rachunkach wskazanych w dokumentach rozliczeniowych i podlegają przekazaniu na rachunek Funduszu w terminie 5 dni roboczych od ich otrzymania.
3. Przychody Funduszu z tytułu darowizn, spadków i zapisów ewidencjonuje i realizuje bezpośrednio Departament Budżetowy.
4. Z dniem 1 stycznia 2017 r. wpływy za wsparcie udzielone wojskom obcym, o których mowa w art. 11 ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy, podlegają rozliczeniu poprzez rachunek pomocniczy prowadzony przez Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych w Narodowym Banku Polskim.
5. Wpływy, o których mowa w ust. 4, podlegają przekazaniu na rachunek Funduszu, o którym mowa w ust. 1, w terminie 5 dni roboczych od uzyskania tego wpływu.
6. Środki wniesione przez inne państwa członkowskie Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w ramach refundacji wydatków poniesionych przez Rzeczpospolitą Polską na zadania realizowane w ramach Programu Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w Dziedzinie Bezpieczeństwa (NSIP) przekazywane są przez Zakład Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (ZIOTP) niezwłocznie po wpływie tych środków oraz dokonaniu rozliczenia końcowego zadania na podstawie certyfikatu finansowego wydanego przez właściwe organy Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego.
§ 4. [1] 1. Dysponenci środków budżetu państwa realizujący zadania, o których mowa w art. 11 ust. 3 pkt 1 i 7 ustawy, wystawiają właściwe dowody księgowe (faktury, rachunki, noty).
2. Dysponenci środków budżetu państwa w dowodach księgowych, o których mowa w ust. 1, wskazują odpowiednio w przypadku faktur – rachunek bankowy dysponenta wystawiającego te dokumenty lub w przypadku rachunków i not – rachunek bankowy Funduszu, o którym mowa poniżej, jako właściwy do otrzymania wpływu i po zarejestrowaniu w Zintegrowanym Wieloszczeblowym Systemie Informatycznym Resortu Obrony Narodowej (ZWSIRON) przesyłają kopię wystawionych dokumentów księgowych do Departamentu Budżetowego w ciągu 5 dni roboczych od dnia wystawienia dowodu księgowego, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5. W przypadku realizacji usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT), dysponenci środków budżetu państwa realizują płatności z tytułu podatku VAT samodzielnie, natomiast wartość netto odprowadzają w ciągu 5 dni roboczych od dnia otrzymania – na rachunek Funduszu prowadzony przez Departament Budżetowy w Banku Gospodarstwa Krajowego o numerze 18 1130 1017 0020 1232 7920 0001.
3. Dysponenci środków budżetu państwa, o których mowa w ust. 1, prowadzą ewidencję należności wynikających z wystawionych dowodów księgowych, zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad grupowania operacji gospodarczych dla jednostek budżetowych podległych Ministrowi Obrony Narodowej oraz zapisami Wzorcowej Polityki Rachunkowości dla jednostek budżetowych, a także realizują zadania, o których mowa w § 5 ust. 5 decyzji Nr 63/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 4 marca 2014 r. w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 76, 2015 r. poz. 156 i 343 oraz z 2016 r. poz. 181).
4. W zakresie wsparcia udzielonego wojskom obcym, o których mowa w art. 11 ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy, właściwym w zakresie rozliczania wpływów, w tym wystawiania dowodów księgowych, jest Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.
5. W zakresie rozliczania wpływów, o których mowa w ust. 4, Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych przekazuje, w dniu dokonania przelewu na rachunek Funduszu sporządzone zestawienie zbiorcze dowodów księgowych, dotyczące dokonanego przelewu i przekazuje je do Departamentu Budżetowego.
6. Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych określi szczegółowe zasady rozliczania wpływów, o których mowa w ust. 4.
7. Wpływy z tytułu udzielania wsparcia wojskom obcym obejmują zadania określone w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 137 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
8. W przypadku dowodów księgowych, o których mowa w ust. 1, wystawionych przed dniem 1 lipca 2018 r., Dyrektor Departamentu Budżetowego przekazuje właściwym dysponentom środków budżetowych państwa, informację o realizacji wpływu na rachunek Funduszu w terminie do 5 dni roboczych od daty uzyskania tego wpływu.
§ 6. Agencja Mienia Wojskowego przekazuje środki finansowe należne Funduszowi w terminach określonych w art. 32 ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. poz. 1322 i 1830), zwanej dalej „ustawą o AMW”, na prowadzony przez Departament Budżetowy rachunek bankowy Funduszu.
§ 7. Środki uzyskane ze sprzedaży mienia ruchomego, o którym mowa w art. 93 ustawy o AMW, są przekazywane na rachunek Funduszu w terminie 10 dni od dnia ich uzyskania.
§ 8. 1. Wydatki Funduszu przeznaczane są na realizację zadań określonych w centralnych planach rzeczowych. Zasady i tryb kwalifikowania zadań do realizacji w ramach centralnych planów rzeczowych określają przepisy w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych.
1a. Zmian zakresu rzeczowego zadań Funduszu dokonuje się w trybie i na zasadach określonych w przepisach w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych.
2. Zatwierdzone centralne plany rzeczowe lub ich projekty stanowią podstawę do wszczęcia postępowań o udzielenie zamówień publicznych oraz kontraktowania zadań, z zastrzeżeniem ust. 2a.
2a. Dla umów, których planowany okres realizacji zadania przekracza rok budżetowy, zaciąganie zobowiązań odbywa się wyłącznie na podstawie zatwierdzonego centralnego planu rzeczowego.
2b. Jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej opracowują i przesyłają do Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 harmonogramy realizacji zadań rzeczowych w roku planistycznym, w trybie i na zasadach określonych w przepisach dotyczących zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych.
2c. Postępowania o udzielenie zamówień publicznych dotyczące realizacji zadań rzeczowych, zamieszczonych w zatwierdzonych centralnych planach rzeczowych lub ich projektach, należy wszcząć najpóźniej w terminie do dnia 30 czerwca roku budżetowego.
2d. W terminie do dnia 20 lipca roku budżetowego jednostki organizacyjne opracowują i przedstawiają Szefowi Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 informacje o wykonaniu zadań rzeczowych, o których mowa w ust. 2c, w trybie i na zasadach określonych w przepisach dotyczących zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych.
2e. Na podstawie informacji, o których mowa w ust. 2d, Szef Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 podejmuje decyzje o zasadności dalszego utrzymywania w planach zadań w ramach roku budżetowego, na które nie wszczęto postępowania o udzielenie zamówień publicznych, bądź unieważniono je z przyczyn niezależnych od zamawiającego.
3. Realizacja zadań, o których mowa w ust. 1, w wysokości wyższej, niż ustalona w planie finansowym Funduszu, jest możliwa w przypadku zrealizowania ponadplanowych przychodów Funduszu.
4. W umowach z wykonawcami wskazuje się Departament Budżetowy, jako płatnika umowy. W terminie siedmiu dni roboczych od zawarcia umów przedstawia się do Departamentu Budżetowego harmonogram realizacji zadania z podziałem na poszczególne miesiące wraz z potwierdzoną za zgodność z oryginałem kserokopią zawartej umowy.
4a. Jeżeli z przeprowadzanych postępowań o udzielenie zamówień publicznych wynika, iż wartość zobowiązania z tytułu realizacji umowy jest wyrażona w walucie innej niż PLN, to umowę ujmuje się w celach ewidencyjnych, jako równowartość w PLN, według średniego kursu Banku Gospodarstwa Krajowego dla danej waluty z dnia zawarcia umowy.
4b. W terminie do dnia 10 lipca roku budżetowego Dyrektor Departamentu Budżetowego przedstawia Szefowi Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 wykazy zadań zakontraktowanych w umowach, w ramach których realizacja dostaw, usług i robót budowlanych przypada na rok budżetowy, w podziale na poszczególne centralne plany rzeczowe, według wzoru określonego w załączniku Nr 2.
5. Dyrektor Departamentu Budżetowego realizuje płatność z rachunku Funduszu na podstawie przedstawionych przez jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej, które zawarły lub realizują umowy z wykonawcami, zatwierdzonych do zapłaty dokumentów (faktury, rachunki). Dokumenty te powinny, w szczególności spełniać warunki, o których mowa w art. 21 i 22 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości oraz powinny zostać przedstawione do Departamentu Budżetowego, na co najmniej pięć dni roboczych przed upływem terminu płatności zobowiązania.
5a. Jeżeli płatności wynikają bezpośrednio z zawartej umowy, to jednostki organizacyjne, które zawarły lub realizują umowy, przedstawiają Dyrektorowi Departamentu Budżetowego stosowne wnioski o dokonanie takiej płatności, a następnie potwierdzenia ich otrzymania przez wykonawcę.
6. W terminie 30 dni od dnia przekazania faktury, jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej, które zawarły lub realizują umowy z wykonawcami, przekazują do Departamentu Budżetowego potwierdzenie przyjęcia dostaw rzeczowych na ewidencję ilościowo-wartościową.
6a. W przypadku dostaw rzeczowych niefakturowanych jednostki organizacyjne, które dokonały ich przyjęcia na ewidencję ilościowo-wartościową powiadamiają o tym fakcie Departament Budżetowy, przedstawiając potwierdzone kopie zbiorczych dokumentów przyjęcia dostaw, w terminach do 10 dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwartału, w którym dokonano przyjęcia dostaw.
7. Dokumenty, o których mowa w ust. 5, podlegają archiwizacji w Departamencie Budżetowym. Umowy oraz dokumentacja związana z umowami podlegają archiwizacji w jednostkach organizacyjnych resortu obrony narodowej, które zawarły umowy z wykonawcami.
8. W przypadku realizacji zadań z Funduszu na podstawie art. 9 ust. 3 zdanie drugie ustawy o AMW, przepisy ust. 2a-2e, 4, 5 i 7 są odpowiednio stosowane przez Agencję Mienia Wojskowego. Potwierdzenia przyjęcia na ewidencję ilościowo-wartościową, o których mowa w ust. 6 i 6a, są przekazywane do Departamentu Budżetowego przez jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej, które są odbiorcami dostaw rzeczowych.
§ 8a. Wydatki Funduszu przeznaczone na realizację zadań podlegających procedurze na podstawie umowy międzynarodowej, porozumienia międzynarodowego lub umowy międzyrządowej, z zastrzeżeniem § 8 ust. 2, są realizowane zgodnie z regulacjami wynikającymi z tej umowy lub porozumienia.
§ 9. Dysponenci środków budżetu państwa, którzy ponieśli koszty obsługi rachunku pomocniczego mogą wystąpić do Departamentu Budżetowego o refundację tych kosztów w terminie do 10 dnia po zakończeniu kwartału.
§ 10. Przekazywanie Ministrowi Finansów w zarządzanie wolnych środków Funduszu następuje zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów wydanym na podstawie art. 78g ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
§ 11. Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z wyjątkiem § 10, który wchodzi w życie z dniem 1 maja 2011 r.
|
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123, poz. 835, Nr 152, poz. 1020, Nr 238, poz. 1578 i Nr 257, poz. 1726.
Załączniki do decyzji Nr 17/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 8 kwietnia 2011 r. (poz. 98)
Załącznik nr 1
(uchylony)
Załącznik nr 2
WYKAZ
ZAWARTYCH UMÓW NA DOSTAWY, USŁUGI I ROBOTY BUDOWLANE FINANSOWANE Z FUNDUSZU MODERNIZACJI SIŁ ZBROJNYCH
[1] § 4 w brzmieniu ustalonym przez § 1 decyzji nr 92/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 lipca 2018 r. zmieniającej decyzję w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych (Dz.U.MON. poz. 101). Zmiana weszła w życie 24 lipca 2018 r., z mocą od 1 lipca 2018 r.