Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2011-03-08 do 2014-01-01
Wersja archiwalna od 2011-03-08 do 2014-01-01
archiwalny
Dowództwo Sił Powietrznych
DECYZJA Nr 44/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 14 lutego 2011 r.
zmieniająca decyzję w sprawie wprowadzania do użytku w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej „Instrukcji kwalifikowania pilotów i nawigatorów w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej”
Na podstawie § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426) w celu dostosowania przepisów lotniczych w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej do pozostałych aktów prawnych określających zasady organizacji lotów ustala się, co następuje:
1. W „Instrukcji kwalifikowania pilotów i nawigatorów w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej” (IKPN-2008), sygn. WLOP 396/2008, stanowiącej załącznik do decyzji Nr 488/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 listopada 2008 r. w sprawie wprowadzania do użytku w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej „Instrukcji kwalifikowania pilotów i nawigatorów w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej” (Dz. Urz. MON Nr 21, poz. 267) wprowadza się następujące zmiany:
1) w spisie treści:
a) Rozdział 3. otrzymuje brzmienie:
„Rozdział 3. Zasady nadawania licencji i klas”,
b) Załącznik 7 otrzymuje brzmienie:
„Załącznik 7 - Kryteria kwalifikowania pilotów na śmigłowcach wielozadaniowych (transportowych)”;
2) § 1 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Klasy określone w pkt 2 i 4 nadaje się na:
a) samolotach i śmigłowcach szkolno-treningowych1));
b) samolotach i śmigłowcach bojowych;
c) samolotach transportowych;
d) śmigłowcach wielozadaniowych (transportowych);
e) samolotach i śmigłowcach rozpoznawczych;
f) samolotach i śmigłowcach patrolowo-rozpoznawczych;
g) samolotach i śmigłowcach poszukiwawczo-ratowniczych;
na typie statku powietrznego, na którym dany pilot lub nawigator wykonuje aktualnie loty.”;
3) w § 2:
a) uchyla się pkt 3,
b) pkt 4 lit. a otrzymuje brzmienie:
„a) posiadać nalot życiowy2)) odpowiednio dla:
* pilotów samolotowych na:
- samolotach bojowych 1500 godz.,
- samolotach szkolno-treningowych 1500 godz. (na samolotach transportowych 2000 godz.),
- samolotach transportowych 3000 godz.,
- samolotach patrolowo-rozpoznawczych 2000 godz.,
* pilotów śmigłowcowych na:
- śmigłowcach bojowych 1500 godz. (śmigłowcach pokładowych 1200 godz.),
- śmigłowcach wielozadaniowych (transportowych) 1800 godz.,
- śmigłowcach szkolno-treningowych 1500 godz.,
- śmigłowcach poszukiwawczo-ratowniczych 1300 godz.,
* nawigatorów na:
- samolotach transportowych 3500 godz.,
- samolotach patrolowo-rozpoznawczych 2000 godz.,
- śmigłowcach 2000 godz.”;
4) Rozdział 3 otrzymuje brzmienie:
„Rozdział 3 ZASADY NADAWANIA LICENCJI I KLAS”;
5) § 3 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Nadanie licencji i klasy następuje na wniosek zainteresowanego.”;
6) § 6 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Podstawę do obniżenia lub pozbawienia klasy kwalifikacyjnej stanowi wniosek przełożonego.”;
7) Załączniki 2, 6, 7, 8 i 9 otrzymują brzmienie określone w załączniku do niniejszej decyzji;
8) W Załączniku 13:
a) uchyla się zapis: „Zastrzeżone po wypełnieniu”,
b) w pkt II UPRAWNIENIA DO WYKONYWANIA LOTÓW dodaje się ppkt 3 w brzmieniu:
„3. Nalot ogólny: ...................”.
2. Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 1 stycznia 2011 r.
Minister Obrony Narodowej:
wz. Sekretarz Stanu
do Spraw Społecznych i Profesjonalizacji: Cz. Piątas
|
1) W grupie tej wyróżnia się: samoloty odrzutowe, samoloty turbośmigłowe, samoloty transportowe i śmigłowce.
2) W sytuacji przeszkalania się z innego rodzaju i typu statku powietrznego do obliczenia nalotu stosować przelicznik godzinowy: nalot na samolotach naddźwiękowych x2; na poddźwiękowych x1,5; na pozostałych x1. Przy czym na nowym typie nie mniej niż 50% wymaganej normy.
Załączniki do decyzji Nr 44/MON Ministra Obrony
Narodowej z dnia 14 lutego 2011 r. (poz. 47)
Załącznik Nr 2
KRYTERIA KWALIFIKOWANIA PILOTÓW NA SAMOLOTACH I ŚMIGŁOWCACH SZKOLNO-TRENINGOWYCH
Klasa | Poziom wyszkolenia lotniczego | Uwagi | |
3. | Na samolotach odrzutowych | Wyszkolenie pilotażowo-nawigacyjne oraz w zakresie zastosowania bojowego w ugrupowaniu pary w dzień przy VMC według VFR. Nalot ogólny - 180 godz. | Szkolenie realizowane w szkole lotniczej na terenie kraju lub za granicą |
Na samolotach turbośmigłowych | Wyszkolenie pilotażowo-nawigacyjne oraz w zakresie zastosowania bojowego w ugrupowaniu pary w dzień przy VMC według VFR. Nalot ogólny - 180 godz. | ||
Na samolotach transportowych | Wyszkolenie lotnicze do realizacji zadań w składzie załogi w charakterze II pilota w lotach dzień/noc według VFR z wyszkoleniem do lotów dyspozycyjnych. Nalot ogólny - 180 godz. | ||
Na śmigłowcach | Wyszkolenie lotnicze w lotach w dzień według VFR. Nalot ogólny - 180 godz. |
Klasa | Poziom wyszkolenia lotniczego | Uwagi | |
2. | Na samolotach odrzutowych | Wyszkolenie pilotażowo-nawigacyjne w zakresie uprawnień instruktorskich w dzień przy IMC według IFR oraz w nocy VMC według VFR. Nalot ogólny - 350 godz. Nalot instruktorski - 80 godz. | Szkolenie według programu właściwego dla danego typu statku powietrznego w kraju lub za granicą |
Na samolotach turbośmigłowych | Wyszkolenie pilotażowo nawigacyjne oraz w zakresie uprawnień instruktorskich w dzień przy IMC według IFR oraz w nocy VMC według VFR. Nalot ogólny - 350 godz. Nalot instruktorski - 80 godz. | ||
Na samolotach transportowych | Wyszkolenie do realizacji zadań w składzie załogi w charakterze dowódcy załogi w lotach dzień/noc VMC według IFR do wykonywaniem lotów dyspozycyjnych oraz posiadanie uprawnień instruktorskich do lotów w dzień przy VMC według IFR. Nalot ogólny - 400 godz. Nalot instruktorski - 100 godz. | ||
Na śmigłowcach | Wyszkolenie lotnicze do realizacji lotów w dzień wg IFR i w nocy wg VFR oraz posiadanie uprawnień instruktorskich do lotów w dzień przy VMC wg. VFR. Nalot ogólny - 400 godz. Nalot instruktorski - 100 godz. |
Klasa | Poziom wyszkolenia lotniczego | Uwagi | |
1. | Na samolotach odrzutowych | Wyszkolenie pilotażowo-nawigacyjne w zakresie uprawnień instruktorskich w nocy przy IMC oraz przy WM według IFR oraz wyszkolenie w zakresie zastosowania bojowego. Nalot ogólny - 650 godz. Nalot instruktorski - 200 godz. | Szkolenie według programu właściwego dla danego typu statku powietrznego w kraju lub za granicą |
Na samolotach turbośmigłowych | Wyszkolenie pilotażowo-nawigacyjne w zakresie uprawnień instruktorskich w dzień przy IMC oraz przy WM według IFR oraz w nocy przy VMC według VFR. Nalot ogólny - 650 godz. Nalot instruktorski - 200 godz. | ||
Na samolotach transportowych | Wyszkolenie do realizacji zadań w charakterze dowódcy załogi w lotach dzień / noc VMC, IMC według IFR z przeszkoleniem do wykonywania lotów dyspozycyjnych oraz posiadanie uprawnień instruktorskich w nocy przy WM według IFR. Nalot ogólny - 800 godz. Nalot instruktorski - 300 godz. | ||
Na śmigłowcach | Wyszkolenie lotnicze do realizacji lotów dyspozycyjnych w nocy przy VMC według IFR oraz posiadanie uprawnień instruktorskich do lotów w nocy przy VMC według IFR. Nalot ogólny - 650 godz. Nalot instruktorski - 300 godz. |
Załącznik Nr 6
KRYTERIA KWALIFIKOWANIA PILOTÓW (PILOTÓW OPERATORÓW) NA ŚMIGŁOWCACH BOJOWYCH
Klasa | Poziom wyszkolenia lotniczego | Uwagi |
3. | Wyszkolenie pilotażowo-nawigacyjne w lotach w dzień według VFR. Nalot ogólny - 180 godz. | Preferowana realizacja szkolenia w szkole lotniczej na terenie kraju lub za granicą |
2. | Wyszkolenie pilotażowo-nawigacyjne w lotach w dzień przy VMC według IFR i w nocy według VFR oraz wyszkolenie w zakresie zastosowania bojowego w dzień według VFR w ugrupowaniu pary. Nalot ogólny - 400 godz. | Szkolenie według programu właściwego dla danego typu statku powietrznego w kraju lub za granicą |
1. | Wyszkolenie pilotażowo-nawigacyjne w lotach w nocy przy VMC według IFR oraz wyszkolenie w zakresie według zastosowania bojowego w nocy według VFR. Nalot ogólny - 600 godz. | Szkolenie według programu właściwego dla danego typu statku powietrznego w kraju lub za granicą |
Załącznik Nr 7
KRYTERIA KWALIFIKOWANIA PILOTÓW NA ŚMIGŁOWCACH WIELOZADANIOWYCH (TRANSPORTOWYCH)
Klasa | Poziom wyszkolenia lotniczego | Uwagi |
3. | Wyszkolenie pilotażowo-nawigacyjne w lotach w dzień według VFR. Nalot ogólny - 180 godz. | Preferowana realizacja szkolenia w szkole lotniczej na terenie kraju lub za granicą |
2. | Wyszkolenie pilotażowo-nawigacyjne w lotach w dzień przy IMC według IFR i w nocy przy VMC według VFR oraz zgodnie z możliwościami danego typu statku powietrznego wyszkolenie lotnicze w zakresie zastosowania bojowego w dzień według VFR w ugrupowaniu pary. Nalot ogólny - 400 godz. | Szkolenie według programu właściwego dla danego typu statku powietrznego w kraju lub za granicą |
1. | Wyszkolenie pilotażowo-nawigacyjne w lotach w nocy według IFR oraz zgodnie z możliwościami danego typu statku powietrznego wyszkolenie lotnicze w zakresie zastosowania bojowego w nocy według VFR w ugrupowaniu pary. Nalot ogólny - 750 godz. | Szkolenie według programu właściwego dla danego typu statku powietrznego w kraju lub za granicą |
Załącznik Nr 8
KRYTERIA KWALIFIKOWANIA PILOTÓW NA ŚMIGŁOWCACH ROZPOZNAWCZYCH
Klasa | Poziom wyszkolenia lotniczego | Uwagi |
3. | Wyszkolenie pilotażowo-nawigacyjne w lotach w dzień według VFR. Nalot ogólny - 180 godz. | Preferowana realizacja szkolenia w szkole lotniczej na terenie kraju lub za granicą |
2. | Wyszkolenie pilotażowo-nawigacyjne w lotach w dzień przy IMC według IFR oraz w nocy według VFR. Nalot ogólny - 400 godz. | Szkolenie według programu właściwego dla danego typu statku powietrznego w kraju lub za granicą |
1. | Wyszkolenie pilotażowo-nawigacyjne w lotach w nocy według IFR. Nalot ogólny - 750 godz. | Szkolenie według programu właściwego dla danego typu statku powietrznego w kraju lub za granicą |
Załącznik 9
KRYTERIA KWALIFIKOWANIA PILOTÓW NA ŚMIGŁOWCACH POSZUKIWAWCZO-RATOWNICZYCH
Klasa | Poziom wyszkolenia lotniczego | Uwagi |
3. | Wyszkolenie pilotażowo-nawigacyjne w lotach w dzień według VFR. Nalot ogólny - 180 godz. | Preferowana realizacja szkolenia w szkole lotniczej na terenie kraju lub za granicą |
2. | Wyszkolenie pilotażowo-nawigacyjne w dzień przy VMC według IFR i w nocy według VFR oraz wyszkolenie w zakresie zastosowania bojowego w dzień według VFR Nalot ogólny - 400 godz. w lotach. | Szkolenie według programu właściwego dla danego typu statku powietrznego w kraju lub za granicą |
1. | Wyszkolenie pilotażowo-nawigacyjne w lotach w nocy przy VMC według IFR oraz wyszkolenie w zakresie zastosowania bojowego w nocy według VFR. Nalot ogólny - 750 godz. | Szkolenie według programu właściwego dla danego typu statku powietrznego w kraju lub za granicą |