Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2010-12-08 do 2013-05-10
Wersja archiwalna od 2010-12-08 do 2013-05-10
archiwalny
DECYZJA Nr 458/MON MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 8 grudnia 2010 r.
w sprawie nadania szczegółowego zakresu działania Inspektoratowi Uzbrojenia
Na podstawie § 2 pkt 4 i pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministerstwa Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426) ustala się, co następuje:
§ 1. Inspektoratowi Uzbrojenia nadaje się szczegółowy zakres działania stanowiący załącznik do decyzji.
§ 2. Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.
Minister Obrony Narodowej: B. Klich
Załącznik do decyzji Nr 458/MON Ministra Obrony
Narodowej z dnia 8 grudnia 2010 r. (poz. 314)
SZCZEGÓŁOWY ZAKRES DZIAŁANIA INSPEKTORATU UZBROJENIA
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. 1. Inspektorat Uzbrojenia, zwany dalej „Inspektoratem” jest jednostką organizacyjną podległą Ministrowi Obrony Narodowej, bezpośrednio podporządkowaną Podsekretarzowi Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej do spraw Uzbrojenia i Modernizacji.
2. Podstawowymi dokumentami określającymi zadania, podległość i strukturę organizacyjną Inspektoratu są: etat Inspektoratu Uzbrojenia, statut Inspektoratu Uzbrojenia oraz Szczegółowy zakres działania Inspektoratu Uzbrojenia.
3. Osobami zajmującymi kierownicze stanowiska w Inspektoracie są: Szef Inspektoratu, Zastępca Szefa Inspektoratu ds. Zamówień i Zastępca Szefa Inspektoratu ds. Potrzeb Perspektywicznych.
4. Zadania Inspektoratu, wynikające z ustaw, rozporządzeń, zarządzeń, decyzji i wytycznych Ministra Obrony Narodowej oraz, instrukcji, poleceń i wytycznych Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej do spraw Uzbrojenia i Modernizacji, a także przepisów innych aktów prawnych, realizowane są przez osoby zajmujące samodzielne stanowiska służbowe (pracy) i komórki wewnętrzne zgodnie z ich zadaniami ustalonymi w niniejszym Szczegółowym zakresie działania Inspektoratu Uzbrojenia.
5. Przy realizacji zadań o charakterze kompleksowym, wykonywanych wspólnie przez komórki wewnętrzne Inspektoratu (powołane doraźnie zespoły lub grupy) Szef Inspektoratu wyznacza głównego wykonawcę lub koordynatora tych zadań.
6. Szefowie wewnętrznych komórek Inspektoratu oraz osoby zajmujące samodzielne stanowiska służbowe (pracy) mają obowiązek utrzymywania między sobą stałych kontaktów służbowych oraz współpracy w celu zapewnienia skoordynowanej i efektywnej realizacji zadań Inspektoratu.
7. Funkcję organizatora ochrony przeciwpożarowej, wychowania fizycznego oraz innej działalności określonej właściwymi decyzjami Szefa Inspektoratu sprawuje w Inspektoracie odpowiednio: nieetatowy inspektor ochrony przeciwpożarowej, nieetatowy inspektor szkolenia fizycznego i sportu masowego oraz inni nieetatowi funkcyjni wyznaczeni rozkazem wewnętrznym Szefa Inspektoratu. Nadzór nad ich działalnością sprawuje Szef Oddziału Organizacyjno-Personalnego.
Rozdział 2
Główne zadania inspektoratu
§ 2. 1. Inspektorat jest jednostką organizacyjną właściwą w zakresie realizacji zadań obejmujących fazę analityczno-koncepcyjną i realizacyjną procesu pozyskiwania uzbrojenia i sprzętu wojskowego (UiSW) na potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej „Siłami Zbrojnymi RP”, w tym w szczególności zadań realizowanych w ramach programów uzbrojenia ustanawianych w celu pozyskania UiSW niezbędnego dla zapewnienia technicznych i sprzętowych warunków do osiągnięcia wymaganych zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych RP w okresie pokoju, stanów kryzysowych, stanów nadzwyczajnych i wojny.
2. Do głównych zadań Inspektoratu należy:
1) realizacja zamierzeń wynikających z planów modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP związanych z pozyskaniem UiSW, w tym ujętych w programach uzbrojenia;
2) opracowywanie studiów wykonalności w celu wypracowania rekomendacji sposobu pozyskania UiSW i podstaw merytorycznych niezbędnych do jego pozyskania;
3) prowadzenie postępowań o udzielanie zamówień na realizację prac rozwojowych, dostaw i usług UiSW, opracowywanie i zawieranie umów cywilnoprawnych wynikających z planów modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP, w tym z ustanowionych programów uzbrojenia, a także z funduszy i pożyczek zagranicznych;
4) nadzorowanie realizacji prac rozwojowych wynikających z planów modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP;
5) wykonywanie analiz dotyczących rozwoju techniki i rynku w obszarach tematycznych, które potencjalnie mogą mieć wpływ na główne kierunki modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP;
6) tworzenie, uaktualnianie i udostępnianie baz informacyjnych o podmiotach, wyrobach, rozwiązaniach technicznych i transakcjach związanych z UiSW;
7) współpraca w tworzeniu i uaktualnianiu baz informacyjnych o krajowym potencjale badawczo-rozwojowym i produkcyjnym, ekspertach z zakresu technologii UiSW, zespołach konstruktorów i infrastrukturze produkcji specjalnej, badawczej i testowej;
8) zarządzanie dokumentacją techniczną i oprogramowaniem UiSW pozyskiwanymi na potrzeby Sił Zbrojnych RP;
9) gromadzenie, archiwizowanie i udostępnianie innym komórkom Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostkom organizacyjnym resortu obrony narodowej dokumentacji wytwarzanej w Inspektoracie, opracowanej przy współudziale lub na zlecenie Inspektoratu i dotyczącej:
a) programów badań i testów UiSW,
b) sprawozdań z istotnych dla interesu Sił Zbrojnych RP badań, testów i eksperymentów oraz grantów, projektów badawczych, rozwojowych i celowych realizowanych ze środków finansowych budżetu państwa przeznaczonych na obronność;
10) powoływanie zespołów zadaniowych do realizacji programów uzbrojenia, których zadania zostały ujęte w planach modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP;
11) organizowanie i nadzorowanie badań i testów pozyskiwanego przez Inspektorat UiSW;
12) realizowanie zadań wynikających ze sprawowania przez Szefa Inspektoratu Uzbrojenia funkcji dysponenta środków budżetowych trzeciego stopnia;
13) uzgadnianie projektów programów uzbrojenia, rocznych i wieloletnich planów modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP w zakresie możliwości ich realizacji;
14) współpraca z komórkami Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostkami organizacyjnymi resortu obrony narodowej uczestniczącymi w procesie pozyskiwania UiSW, w tym odpowiedzialnymi za planowanie i realizację prac naukowo-badawczych;
15) współpraca z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego i jego agencjami wykonawczymi, w szczególności Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) w ramach realizacji procesu pozyskiwania UiSW dla Sił Zbrojnych RP;
16) wykonywanie zadań wynikających ze współpracy z Agencją do spraw Zabezpieczenia Eksploatacji Sprzętu i Zaopatrzenia Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO Maintenance and Supply Agency - NAMSA);
17) organizowanie przedsięwzięć związanych z dostawami UiSW w ramach wykorzystywanych funduszy pomocy bezzwrotnej i pożyczek zagranicznych;
18) udział w organizowaniu odbioru jakościowego UiSW oraz środków bojowych i materiałowych dla resortu obrony narodowej oraz państw Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, zwanej dalej „NATO”, na wniosek instytucji narodowych koordynujących proces „Rządowego Zapewnienia Jakości”;
19) współpraca z NATO w obszarze zadań znajdujących się w zakresie działania Inspektoratu;
20) wykonywanie zadań wynikających z umów międzynarodowych, w zakresie pozyskiwania uzbrojenia i sprzętu wojskowego, a także współpraca w ramach Unii Europejskiej (w tym EAO);
21) inicjowanie przygotowania projektów aktów prawnych oraz przekazywanie propozycji rozwiązań prawnych i ich uzasadnień w zakresie dotyczącym właściwości Inspektoratu, a także opiniowanie projektów aktów prawnych przekazywanych do uzgodnienia;
22) analizowanie dla potrzeb prac prowadzonych w Inspektoracie wniosków i doświadczeń z udziału Sił Zbrojnych RP w operacjach wojskowych.
Rozdział 3
Zadania Szefa Inspektoratu
§ 3. 1. Szef Inspektoratu jest bezpośrednio podporządkowany Podsekretarzowi Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej do spraw Uzbrojenia i Modernizacji, dowodzi jednoosobowo podległymi komórkami wewnętrznymi i bezpośrednio podporządkowanymi jednostkami organizacyjnymi oraz kieruje całokształtem działalności Inspektoratu. Realizuje zadania określone w ustawach, aktach wykonawczych do ustaw, w niniejszym „Szczegółowym zakresie działania Inspektoratu Uzbrojenia” oraz zadania wynikające z decyzji i wytycznych Ministra Obrony Narodowej, a także instrukcji, poleceń i wytycznych Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej do spraw Uzbrojenia i Modernizacji.
2. Szef Inspektoratu ponosi odpowiedzialność za realizację wszystkich zadań nałożonych na Inspektorat, a w szczególności za gotowość bojową i mobilizacyjną, wszechstronne przygotowanie bezpośrednio podporządkowanych jednostek organizacyjnych do działań w czasie pokoju, stanów kryzysowych, stanów nadzwyczajnych i wojny, wyszkolenie, działalność kadrową i uzupełnieniową, wychowawczą, dyscyplinę wojskową, porządek wojskowy, ochronę informacji niejawnych.
3. Do zadań Szefa Inspektoratu należy:
1) kierowanie działalnością i reprezentowanie Inspektoratu,
2) kierowanie realizacją zadań ujętych w planach modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP;
3) kierowanie realizacją przedsięwzięć związanych ze współdziałaniem Inspektoratu w programowaniu, planowaniu rozwoju i doskonaleniu systemu pozyskiwania UiSW na potrzeby Sił Zbrojnych RP oraz przedsięwzięć wynikających z udziału Sił Zbrojnych RP w procesie planowania obronnego NATO i procesie rozwoju zdolności obronnych Unii Europejskiej, a także z procedur i rozwiązań normalizacyjnych obowiązujących w NATO i Unii Europejskiej dotyczących Inspektoratu;
4) kierowanie realizacją programów uzbrojenia;
5) nadzorowanie realizacji zadań w jednostkach organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych Szefowi Inspektoratu;
6) współpraca z komórkami Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostkami organizacyjnymi resortu obrony narodowej, dowództwami rodzajów Sił Zbrojnych RP (RSZ), Dowództwem Operacyjnym Sił Zbrojnych, Inspektoratem Wsparcia Sił Zbrojnych, Inspektoratem Wojskowej Służby Zdrowia i Dowództwem Garnizonu Warszawa w obszarach objętych zakresem działania Inspektoratu;
7) powoływanie zespołów zadaniowych do realizacji programów uzbrojenia;
8) powoływanie zespołów zadaniowych do realizacji zadań związanych z pozyskiwaniem UiSW realizowanego poza programami uzbrojenia w przypadkach tego wymagających;
9) udział w pracach Komitetu Sterującego koordynującego realizację programów operacyjnych;
10) zawieranie umów cywilnoprawnych w zakresie zadań realizowanych przez Inspektorat;
11) realizowanie zadań wynikających z uprawnień oraz obowiązków Szefa Inspektoratu, jako dysponenta środków budżetu państwa trzeciego stopnia, w zakresie realizacji dochodów i wydatków budżetowych;
12) zatwierdzanie i podpisywanie dokumentów wynikających z prowadzonych postępowań o udzielenie zamówień, w tym wniosków o wybór trybu postępowania, protokołów;
13) realizacja zadań w zakresie planowania wydatków na funkcjonowanie Inspektoratu, w tym na wynagrodzenia pracowników wojska oraz wykonywania zadań w zakresie współdziałania z Dowództwem Garnizonu Warszawa;
14) przestrzeganie postanowień przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz bezpośrednie kierowanie pełnomocnikiem ochrony informacji niejawnych;
15) uczestniczenie w ćwiczeniach, treningach i grach decyzyjnych prowadzonych na szczeblu centralnym resortu obrony narodowej;
16) organizowanie kontroli jednostek organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych Szefowi Inspektoratu i prowadzenie okresowych rozliczeń kierowników tych jednostek z realizacji zadań wynikających z decyzji, rozkazów, instrukcji, planów zasadniczych przedsięwzięć i innych dokumentów normatywnych;
17) opiniowanie projektów aktów prawnych przekazanych do uzgodnień w Inspektoracie oraz opracowywanie projektów zmian w obowiązujących przepisach dotyczących zakresu działania Inspektoratu;
18) współpraca z komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostkami organizacyjnymi resortu obrony narodowej właściwymi w zakresie zbierania wniosków i doświadczeń z udziału Sił Zbrojnych RP w operacjach wojskowych poza granicami kraju;
19) opiniowanie wniosków kadrowych dotyczących żołnierzy jednostek organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych Szefowi Inspektoratu;
20) współpraca z przedstawicielami Ministerstwa Obrony Narodowej odpowiedzialnymi za współpracę z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego i jego agencjami wykonawczymi, w szczególności NCBiR, w zakresie realizacji ustanowionych programów uzbrojenia, w tym zapewnienie udziału przedstawicieli Inspektoratu w pracach Zespołów Nadzorujących powoływanych w NCBiR z obszaru obronności i bezpieczeństwa;
21) przygotowywanie propozycji, wniosków i opracowań, przedstawianych do decyzji przełożonych, dotyczących spraw związanych z pozyskiwaniem UiSW na potrzeby Sił Zbrojnych RP oraz pozostałą działalnością Inspektoratu;
22) kierowanie wdrażaniem i realizacją decyzji przełożonych w sprawach zleconych do wykonania lub objętych zakresem działania Inspektoratu;
23) wykonywanie czynności wynikających z przepisów prawa pracy.
4. Szef Inspektoratu niezależnie od zadań wymienionych w ust. 3 odpowiada za:
1) dyscyplinę pracy oraz właściwe wykorzystanie i rozwój żołnierzy i pracowników wojska Inspektoratu;
2) zorganizowanie i zapewnienie funkcjonowania systemu ochrony informacji niejawnych w Inspektoracie;
3) sprawowanie nadzoru nad bezpieczeństwem i higieną pracy i służby, zwanym dalej „bhp” oraz zapewnienie bezpieczeństwa przeciwpożarowego w Inspektoracie i jednostkach organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych Szefowi Inspektoratu.
5. Szef Inspektoratu w ramach pełnionych funkcji służbowych ma prawo i obowiązek:
1) inicjowania rozwiązań systemowych w zakresie realizacji pozyskiwania UiSW;
2) powoływania Dyrektora programu uzbrojenia;
3) powoływania nieetatowego zespołu wsparcia realizacji programów uzbrojenia lub powierzania wskazanej osobie zajmującej samodzielne stanowisko służbowe (pracy) lub wybranej komórce wewnętrznej Inspektoratu zadania zapewnienia koordynacji realizacji programów uzbrojenia na poziomie Inspektoratu, w tym spraw dotyczących metodyki realizacji, planowania i sprawozdawczości;
4) wnioskowania obsady stanowisk o charakterze kierowniczym w Inspektoracie;
5) przedstawiania Podsekretarzowi Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej do spraw Uzbrojenia i Modernizacji propozycji rozwiązań systemowych w sprawach objętych zakresem działania Inspektoratu;
6) upoważniania (stosownie do potrzeb) osób funkcyjnych Inspektoratu do sprawowania w swoim imieniu nadzoru nad działalnością komórek wewnętrznych Inspektoratu i jednostek organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych Szefowi Inspektoratu.
6. Szef Inspektoratu, stosownie do zakresu zadań, podejmuje decyzje, prowadzi korespondencję i występuje do właściwych organów w sprawach służbowych, a w szczególności:
1) podpisuje dokumenty kierowane do Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej do spraw Uzbrojenia i Modernizacji;
2) podpisuje dokumenty kierowane, za pośrednictwem Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej do spraw Uzbrojenia i Modernizacji, do osób zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej oraz innych naczelnych i centralnych organów administracji publicznej;
3) podpisuje dokumenty do szefów (dyrektorów) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej, dowódców RSZ, Dowódcy Operacyjnego Sił Zbrojnych, Dowódcy Garnizonu Warszawa, Komendanta Głównego Żandarmerii Wojskowej, Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Szefa Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia, Zastępców Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego i Szefa Służby Wywiadu Wojskowego oraz innych jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej;
4) podpisuje dokumenty z zakresu działalności Inspektoratu do urzędów administracji publicznej.
7. Szef Inspektoratu wydaje rozkazy, wytyczne, instrukcje i polecenia oraz organizuje odprawy, szkolenia i narady w dziedzinach objętych zakresem działania Inspektoratu, a także prowadzi kontrole według odrębnych przepisów.
8. Do wyłącznej decyzji Szefa Inspektoratu, z zastrzeżeniem ust. 10, należą sprawy:
1) wymagające zajęcia stanowiska przez Szefa Inspektoratu stosownie do zadań ujętych w „Szczegółowym zakresie działania Inspektoratu Uzbrojenia”;
2) powodujące skutki finansowe dla resortu obrony narodowej;
3) przedstawiania Podsekretarzowi Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej do spraw Uzbrojenia i Modernizacji wniosków i propozycji dotyczących kształtowania polityki kadrowej, a także realizowania przedsięwzięć kadrowych w odniesieniu do żołnierzy, zgodnie z kompetencjami kadrowymi przewidzianymi w ustawie o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych;
4) przedstawiania:
a) Ministrowi Obrony Narodowej za pośrednictwem Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej do spraw Uzbrojenia i Modernizacji materiałów i opracowań przeznaczonych dla Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Sejmu, Senatu oraz Rady Ministrów,
b) Podsekretarzowi Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej do spraw Uzbrojenia i Modernizacji projektów opinii i odpowiedzi na interpelacje oraz zapytania poselskie i senatorskie,
c) Podsekretarzowi Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej do spraw Uzbrojenia i Modernizacji opracowań, materiałów i wniosków wymagających decyzji osób zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej;
5) wnioskowania do Ministra Obrony Narodowej za pośrednictwem Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej do spraw Uzbrojenia i Modernizacji w sprawie zmian w strukturze organizacyjno-etatowej Inspektoratu oraz jednostek organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych Szefowi Inspektoratu;
6) udzielania żołnierzom Inspektoratu zezwoleń na podejmowanie dodatkowej pracy zarobkowej poza resortem obrony narodowej;
7) ustalania zasad wynagradzania i motywowania żołnierzy i pracowników wojska Inspektoratu w formie odrębnego aktu normatywnego wynikającego z przepisów prawa pracy;
8) pełnienia funkcji organu zarządzającego Inspektoratem w rozumieniu przepisów prawa pracy;
9) zatwierdzania dokumentacji technicznej do produkcji seryjnej, orzeczeń z badań kwalifikacyjnych i zdawczo-odbiorczych powstałych w wyniku realizacji prac rozwojowych nadzorowanych przez Inspektorat.
9. Szczegółowe kompetencje i uprawnienia Szefa Inspektoratu w sprawach kadrowych, dyscyplinarnych, organizacyjnych, mobilizacyjnych, materiałowo-finansowych oraz bhp określają odrębne przepisy.
10. Szef Inspektoratu może upoważnić żołnierzy i pracowników wojska Inspektoratu do wykonywania jego zadań.
11. W razie nieobecności Szefa Inspektoratu jego obowiązki pełni w kolejności Zastępca ds. Zamówień lub Zastępca ds. Potrzeb Perspektywicznych.
Rozdział 4
Zadania zastępców Szefa Inspektoratu
§ 4. 1. Zastępca Szefa Inspektoratu ds. Zamówień podlega bezpośrednio Szefowi Inspektoratu, odpowiada za organizowanie i nadzorowanie całokształtu działalności Inspektoratu w obszarze przedsięwzięć wynikających z realizacji zamówień dostaw i usług UiSW pozyskiwanego zgodnie z potrzebami określonymi w rocznych i wieloletnich planach modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP, a także z funduszy i pożyczek zagranicznych.
2. Zastępca Szefa Inspektoratu ds. Zamówień nadzoruje działalność merytoryczną komórek wewnętrznych i jednostek organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych Szefowi Inspektoratu w zakresie odpowiedzialności, określonej w ust. 1.
3. Do zadań Zastępcy Szefa Inspektoratu ds. Zamówień należy:
1) kierowanie opracowaniem analiz rynku w obszarze dostaw i usług;
2) nadzorowanie komórek wewnętrznych w zakresie przygotowywania dokumentacji na zakupy UiSW;
3) nadzorowanie procedur udzielania zamówień mających na celu zawarcie umów na dostawy i usługi wynikające z rocznych i wieloletnich planów modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP, a także z funduszy i pożyczek zagranicznych;
4) nadzorowanie albo przewodniczenie, w zakresie posiadanego upoważnienia, pracom komisji w prowadzonych postępowaniach mających na celu zawarcie umów na dostawy i usługi;
5) zatwierdzanie i podpisywanie, w zakresie posiadanego upoważnienia, dokumentów wynikających z prowadzonych postępowań o udzielenie zamówień, w tym wniosków o tryb postępowania, protokołów i umów;
6) nadzorowanie realizacji zawartych umów na dostawy i usługi wynikające z rocznych i wieloletnich planów modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP, a także z funduszy i pożyczek zagranicznych;
7) przygotowywanie i przedstawianie Szefowi Inspektoratu prognoz, opinii, analiz, sprawozdań i wniosków;
8) występowanie z wnioskami o sporządzanie korekt planów modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP, wynikających z prowadzonych postępowań o udzielenie zamówień;
9) monitorowanie wykonania budżetu resortu obrony narodowej w zakresie odpowiedzialności Inspektoratu;
10) współpraca z jednostkami organizacyjnymi NATO w zakresie zaopatrzenia oraz zabezpieczenia eksploatacji sprzętu wojskowego;
11) proponowanie nowych rozwiązań organizacyjnych i proceduralnych racjonalizujących funkcjonowanie Inspektoratu;
12) opracowywanie propozycji i wniosków w sprawach dotyczących wykonywania zadań wchodzących w zakres zadań Inspektoratu;
13) utrzymywanie współpracy z jednostkami organizacyjnymi resortu obrony narodowej i innymi podmiotami, stosownie do przyznanych uprawnień;
14) nadzorowanie dyscypliny służby i pracy oraz właściwego wykorzystania i rozwoju zawodowego żołnierzy oraz pracowników wojska Inspektoratu;
15) przedstawianie opinii Szefowi Inspektoratu w zakresie zadań Szefów komórek wewnętrznych Inspektoratu;
16) informowanie Szefa Inspektoratu w sprawach bieżących, dotyczących działalności komórek wewnętrznych;
17) uzgadnianie miesięcznych planów zasadniczych przedsięwzięć Inspektoratu i przedstawianie ich Szefowi Inspektoratu do zatwierdzenia - w trybie ustalonym przez Szefa Inspektoratu;
18) współpraca z koordynatorami i głównymi specjalistami w zakresie przygotowania dokumentów na posiedzenia Kierownictwa Ministerstwa Obrony Narodowej, Kolegiów RSZ, Rady Uzbrojenia, i innych gremiów, w obszarze swojej odpowiedzialności;
19) przygotowywanie i przedstawianie Szefowi Inspektoratu prognoz, opinii, analiz, sprawozdań i wniosków w sprawach dotyczących zakresu jego zadań;
20) realizowanie innych zadań, zleconych przez Szefa Inspektoratu, wynikających z zakresu zadań Inspektoratu.
4. Zastępca Szefa Inspektoratu ds. Zamówień wydaje polecenia oraz podejmuje decyzje w zakresie powierzonej przez Szefa Inspektoratu problematyki, reprezentuje Szefa Inspektoratu w kontaktach zewnętrznych, zgodnie z ustalonymi przez niego zasadami.
5. Zastępca Szefa Inspektoratu ds. Zamówień, stosownie do zakresu zadań, podejmuje decyzje, prowadzi korespondencję i występuje do właściwych organów w sprawach służbowych, a w szczególności:
1) podpisuje dokumenty do równorzędnych stanowiskiem osób funkcyjnych w:
a) komórkach Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostkach organizacyjnych resortu obrony narodowej w zakresie powierzonej mu przez Szefa Inspektoratu problematyki,
b) urzędach administracji publicznej, organizacjach społecznych i gospodarczych;
2) uzgadnia i parafuje dokumenty przygotowane do podpisu przez Szefa Inspektoratu.
6. Zastępca Szefa Inspektoratu ds. Zamówień posiada uprawnienia do:
1) rozpatrywania spraw oraz podpisywania dokumentów w sprawach dotyczących działalności Inspektoratu na podstawie upoważnienia udzielonego przez Szefa Inspektoratu;
2) rozstrzygania spraw związanych z funkcjonowaniem Inspektoratu, niewymagających decyzji Szefa Inspektoratu;
3) wydawania poleceń członkom doraźnie powoływanych zespołów, a także osobom zajmującym samodzielne stanowiska służbowe (pracy) Inspektoratu w zakresie zleconych im do realizacji zadań.
§ 5. 1. Zastępca Szefa Inspektoratu ds. Potrzeb Perspektywicznych podlega bezpośrednio Szefowi Inspektoratu, odpowiada za organizowanie i nadzorowanie całokształtu działalności Inspektoratu w obszarze przedsięwzięć wynikających z zaspokajania perspektywicznych potrzeb Sił Zbrojnych RP, w tym realizacji prac rozwojowych i programów uzbrojenia w zakresie UiSW.
2. Zastępca Szefa Inspektoratu ds. Potrzeb Perspektywicznych nadzoruje działalność merytoryczną komórek wewnętrznych i jednostek organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych Szefowi Inspektoratu w zakresie odpowiedzialności, określonej w ust. 1.
3. Do zadań Zastępcy Szefa Inspektoratu ds. Potrzeb Perspektywicznych należy:
1) kierowanie przygotowaniem analiz rynku uzbrojenia w obszarze programów uzbrojenia oraz prac rozwojowych;
2) nadzorowanie procedur udzielania zamówień mających na celu zawarcie umów na realizację zadań wynikających z rocznych i wieloletnich planów modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP, a także z funduszy i pożyczek zagranicznych;
3) nadzorowanie albo przewodniczenie, w zakresie posiadanego upoważnienia, pracom komisji w prowadzonych postępowaniach mających na celu zawarcie umów na realizację prac rozwojowych, a także umów na dostawy i usługi wynikających z ustanowionych programów uzbrojenia ujętych w rocznych i wieloletnich planach modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP - zgodnie z wytycznymi Szefa Inspektoratu;
4) zatwierdzanie i podpisywanie, w zakresie posiadanego upoważnienia, dokumentów wynikających z prowadzonych postępowań o udzielenie zamówień, w tym wniosków o tryb postępowania, protokołów i umów;
5) nadzorowanie realizacji zawartych umów na realizację prac rozwojowych, a także umów na dostawy i usługi wynikających z ustanowionych programów uzbrojenia ujętych w rocznych i wieloletnich planach modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP;
6) kierowanie udziałem przedstawicieli nadzorowanych komórek wewnętrznych Inspektoratu w komisjach badań UiSW nowego typu pozyskiwanego w ramach prac rozwojowych i programów uzbrojenia;
7) przygotowywanie i przedstawianie Szefowi Inspektoratu prognoz, opinii, analiz, sprawozdań i wniosków;
8) występowanie z wnioskami o sporządzanie korekt planów modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP, wynikających z prowadzonych postępowań o udzielenie zamówień;
9) monitorowanie wykonania budżetu resortu obrony narodowej w zakresie odpowiedzialności Inspektoratu;
10) współpraca z jednostkami organizacyjnymi NATO w zakresie zaopatrzenia oraz zabezpieczenia eksploatacji sprzętu wojskowego;
11) proponowanie nowych rozwiązań organizacyjnych i proceduralnych racjonalizujących funkcjonowanie Inspektoratu;
12) opracowywanie propozycji i wniosków w sprawach dotyczących wykonywania zadań wchodzących w zakres zadań Inspektoratu;
13) utrzymywanie współpracy z jednostkami organizacyjnymi resortu obrony narodowej i innymi podmiotami, stosownie do przyznanych uprawnień;
14) nadzorowanie dyscypliny służby i pracy oraz właściwego wykorzystania i rozwoju zawodowego żołnierzy oraz pracowników wojska Inspektoratu;
15) przedstawianie opinii Szefowi Inspektoratu w zakresie zadań Szefów komórek wewnętrznych Inspektoratu;
16) informowanie Szefa Inspektoratu w sprawach bieżących, dotyczących działalności komórek wewnętrznych;
17) uzgadnianie miesięcznych planów zasadniczych przedsięwzięć Inspektoratu i przedstawianie ich Szefowi Inspektoratu do zatwierdzenia - w trybie ustalonym przez Szefa Inspektoratu;
18) współpraca z koordynatorami i głównymi specjalistami w zakresie przygotowania dokumentów na posiedzenia Kierownictwa Ministerstwa Obrony Narodowej, Kolegiów RSZ, Rady Uzbrojenia, i innych gremiów, w obszarze swojej odpowiedzialności;
19) współpraca z przedstawicielami Ministerstwa Obrony Narodowej odpowiedzialnymi za współpracę z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego i jego agencjami wykonawczymi, w szczególności NCBiR, w zakresie realizacji ustanowionych programów uzbrojenia, w tym zapewnienie udziału przedstawicieli Inspektoratu w pracach Zespołów Nadzorujących powoływanych w NCBiR z obszaru obronności i bezpieczeństwa;
20) realizowanie innych zadań zleconych przez Szefa Inspektoratu, wynikających z zakresu zadań Inspektoratu.
4. Zastępca Szefa Inspektoratu ds. Potrzeb Perspektywicznych wydaje polecenia oraz podejmuje decyzje w zakresie powierzonej przez Szefa Inspektoratu problematyki, reprezentuje Szefa Inspektoratu w kontaktach zewnętrznych, zgodnie z ustalonymi przez niego zasadami.
5. Zastępca Szefa Inspektoratu ds. Potrzeb Perspektywicznych, stosownie do zakresu zadań, podejmuje decyzje, prowadzi korespondencję i występuje do właściwych organów w sprawach służbowych, a w szczególności:
1) podpisuje dokumenty do równorzędnych stanowiskiem osób funkcyjnych w:
a) komórkach Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostkach organizacyjnych resortu obrony narodowej w zakresie powierzonej mu przez Szefa Inspektoratu problematyki,
b) urzędach administracji publicznej, organizacjach społecznych i gospodarczych,
2) uzgadnia i parafuje dokumenty przygotowane do podpisu przez Szefa Inspektoratu.
6. Zastępca Szefa Inspektoratu ds. Potrzeb Perspektywicznych posiada uprawnienia do:
1) rozpatrywania spraw oraz podpisywania dokumentów w sprawach dotyczących działalności Inspektoratu na podstawie upoważnienia udzielonego przez Szefa Inspektoratu;
2) rozstrzygania spraw związanych z funkcjonowaniem Inspektoratu, niewymagających decyzji Szefa Inspektoratu;
3) wydawania poleceń członkom doraźnie powoływanych zespołów, a także osobom zajmującym samodzielne stanowiska służbowe (pracy) Inspektoratu w zakresie zleconych im do realizacji zadań.
Rozdział 5
Ogólne zadania szefów komórek wewnętrznych bezpośrednio podporządkowanych Szefowi Inspektoratu
§ 6. 1. Szefowie komórek wewnętrznych Inspektoratu podlegają bezpośrednio Szefowi Inspektoratu i są bezpośrednimi przełożonymi stanu osobowego podległego im zgodnie z etatem.
2. Szefowie komórek wewnętrznych Inspektoratu działają zgodnie z rozkazami, poleceniami oraz wytycznymi Szefa Inspektoratu (właściwego przełożonego). Kierują całokształtem prac danej komórki wewnętrznej, wykonują zadania związane z zarządzaniem oraz odpowiadają za realizowanie zadań należących do zakresu jej działania, a w szczególności za:
1) merytoryczne i terminowe realizowanie zadań wchodzących w zakres działania komórki wewnętrznej Inspektoratu oraz rozliczanie podwładnych z wykonywania powierzonych im zadań;
2) przygotowywanie podległej komórki wewnętrznej do realizowania zadań zgodnie z jej zasadniczym przeznaczeniem;
3) proponowanie kandydatur na Dyrektorów programów uzbrojenia i składu zespołów zadaniowych;
4) kształtowanie dyscypliny oraz szkolenie specjalistyczne podległych żołnierzy i pracowników wojska;
5) egzekwowanie wykonywania przez podległych żołnierzy i pracowników wojska rozkazów, decyzji i zarządzeń, a także przestrzegania prawa, regulaminów i innych przepisów;
6) współdziałanie z innych szefami komórek wewnętrznych Inspektoratu w realizacji zadań;
7) współudział z Koordynatorami w analizowaniu wniosków i doświadczeń z udziału Sił Zbrojnych RP w operacjach wojskowych poza granicami kraju oraz przedstawianie propozycji ich wdrożenia w zakresie zadań wynikających z programów uzbrojenia;
8) nadzorowanie całokształtu spraw kadrowych w podległej komórce wewnętrznej, a w szczególności:
a) przedstawianie propozycji doboru żołnierzy i pracowników wojska na poszczególne stanowiska służbowe,
b) typowanie żołnierzy i pracowników wojska na praktyki i kursy doskonalące;
9) realizowanie innych zadań, zleconych przez Szefa Inspektoratu i jego Zastępców.
3. Szefowie komórek wewnętrznych Inspektoratu w ramach pełnienia swoich funkcji służbowych mają obowiązek odpowiednio:
1) współpracy z Dyrektorami programów uzbrojenia i zintegrowanymi zespołami programowymi;
2) przedstawiania przełożonym ocen, opinii i wniosków dotyczących problematyki wynikającej z zakresu działania podległej komórki wewnętrznej;
3) podejmowania decyzji dotyczących form i metod realizacji zadań wynikających z zakresu działania podległej komórki wewnętrznej;
4) zatwierdzanie i podpisywanie, w zakresie posiadanego upoważnienia, dokumentów wynikających z prowadzonych postępowań o udzielenie zamówień w tym wniosków o tryb postępowania, protokołów i umów;
5) określania zakresu obowiązków dla żołnierzy i pracowników wojska podległej komórki wewnętrznej, zapewniając przy tym zamienność funkcji (zastępowanie) w podstawowych dziedzinach działalności;
6) występowania do Szefa Inspektoratu z wnioskami w sprawach personalnych dotyczących podległych żołnierzy i pracowników wojska;
7) utrzymywania stałej gotowości bojowej podległej komórki wewnętrznej;
8) egzekwowania dyscypliny wojskowej i pracy;
9) egzekwowania przestrzegania zasad ochrony informacji niejawnych w podległej komórce wewnętrznej na zasadach określonych w ustawie o ochronie informacji niejawnych;
10) zgłaszanie propozycji zasadniczych przedsięwzięć do miesięcznych i rocznych planów Inspektoratu;
11) zapewniania żołnierzom i pracownikom wojska Inspektoratu właściwych warunków bhp oraz utrzymania sprawności fizycznej przez żołnierzy;
12) egzekwowanie przestrzegania przez podległych żołnierzy i pracowników wojska zasad bezpieczeństwa pożarowego;
13) przygotowywania podległych żołnierzy do realizacji zadań w Wojennym Systemie Dowodzenia według ustaleń zawartych w odrębnych przepisach;
14) utrzymywania merytorycznych kontaktów z szefami (dowódcami, komendantami, kierownikami) równorzędnych (odpowiednich) komórek Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej w sprawach należących do zakresu działania podległej komórki wewnętrznej;
15) utrzymywania we właściwym stanie oraz racjonalnego wykorzystania powierzonego majątku i przydzielonych środków rzeczowych i finansowych;
16) zachowania ciągłości kierowania podległą komórką wewnętrzną.
4. Szefowie komórek wewnętrznych Inspektoratu wydają polecenia oraz organizują odprawy, szkolenia i narady w dziedzinach objętych zakresem działania kierowanych przez nich komórek wewnętrznych na zasadach określonych przez Szefa Inspektoratu, a także prowadzą kontrolę według zasad określonych w odrębnych przepisach.
Rozdział 6
Zadania komórek wewnętrznych bezpośrednio podporządkowanych Szefowi Inspektoratu
§ 7. 1. Szefostwo Techniki Lądowej jest komórką wewnętrzną Inspektoratu właściwą do pozyskiwania UiSW, w tym przygotowywania i przeprowadzania postępowań mających na celu zawarcie umów na wykonanie prac rozwojowych, dostaw i usług, w szczególności w zakresie niżej wymienionego UiSW:
1) pancernego;
2) samochodowego;
3) zabezpieczenia logistycznego wojsk;
4) szkolno-treningowego;
oraz części zamiennych do tego UiSW.
2. Do zadań Szefostwa Techniki Lądowej, w zakresie określonym w ust. 1, należy:
1) uczestniczenie w uzgadnianiu rocznych oraz wieloletnich planów modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP;
2) analizowanie rynku potencjalnych wykonawców w zakresie realizacji prac rozwojowych, dostaw i usług, a także spełniania przez nich wymogów ustawowych;
3) wykonywanie Studiów Wykonalności oraz opracowywanie podstaw merytorycznych niezbędnych do przeprowadzenia procedury pozyskania UiSW;
4) opracowywanie analiz rynku UiSW;
5) organizowanie oraz współudział w badaniach i testach pozyskiwanego przez Inspektorat UiSW;
6) udział w opracowywaniu i realizacja programów uzbrojenia;
7) przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o udzielanie zamówień, których przedmiotem są prace rozwojowe, dostawy i usług UiSW;
8) przygotowywanie umów cywilnoprawnych z wykonawcami na realizację prac rozwojowych, dostaw i usług UiSW, po przeprowadzonych postępowaniach - zgodnie z dokumentami normatywnymi w zakresie zamówień oraz wymogami określonymi w odrębnych przepisach;
9) nadzorowanie realizacji umów;
10) utrzymywanie stałych roboczych kontaktów z gestorami i Centralnymi Organami Logistycznymi (COL) UiSW;
11) uczestnictwo w pracy zespołów koordynowanych przez specjalistów z Oddziału Analiz Rynku w celu wypracowania wkładu do wykonywanych analiz cyklicznych i doraźnych, w zakresie UiSW;
12) pozyskiwanie informacji z prac grup NATO i Europejskiej Agencji Obrony (EAO) i utrzymywanie stałych kontaktów roboczych z polskimi przedstawicielami w panelach, grupach i programach;
13) wykorzystywanie informacji z wystaw uzbrojenia, konferencji specjalistycznych, w pracach prowadzonych w Szefostwie;
14) opracowywanie propozycji i aktualizowanie zasad, metod oraz form odbioru wojskowego w przemyśle krajowym UiSW oraz propozycji z zakresu procesu rządowego zapewnienia jakości GQA (Government Quality Assurance) w przypadku dostaw importowych;
15) współpraca z rejonowymi przedstawicielstwami wojskowymi, w tym analizowanie możliwości realizacyjnych nadzorowanych przez nich przedsiębiorstw;
16) ocenianie pod względem merytorycznym składanych przez odbiorców i użytkowników reklamacji na sprzęt oraz egzekwowanie zobowiązań gwarancyjnych, wynikających z zawartych umów i przepisów prawa;
17) opracowywanie na podstawie zatwierdzonego projektu lub planu modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP harmonogramu realizacji zadań i jego bieżąca aktualizacja;
18) przedstawiane stopnia realizacji zadań określonych w harmonogramie, o którym mowa w pkt 17, ze szczególnym uwzględnieniem uzasadnienia dla opóźnień w realizacji bądź wystąpienia zadań niemożliwych do realizacji;
19) bieżące wprowadzanie danych do funkcjonującego w Inspektoracie systemu informatycznego w szczególności w zakresie prowadzonych postępowań, zawieranych umów, występowania zadań zagrożonych lub niemożliwych do wykonania, oszczędności po przeprowadzonych procedurach oraz innych danych wynikających z systemu informatycznego;
20) prowadzenie rzeczowo-finansowych analiz realizacji planów rzeczowych dotyczących UiSW oraz opracowywanie i przedkładanie meldunków o występujących zagrożeniach;
21) sporządzanie informacji o stanie realizacji zadań dla potrzeb Kierownictwa oraz komórek wewnętrznych Inspektoratu;
22) współpraca z odpowiednimi jednostkami organizacyjnymi resortu obrony narodowej oraz podmiotami cywilnymi w sprawach dotyczących dostaw i usług;
23) realizowanie innych zadań zleconych przez Szefa Inspektoratu i jego Zastępców.
§ 8. 1. Szefostwo Techniki Lotniczej jest komórką wewnętrzną Inspektoratu właściwą do pozyskiwania UiSW, w tym przygotowywania i przeprowadzania postępowań mających na celu zawarcie umów na wykonanie prac rozwojowych, dostaw i usług, w szczególności w zakresie niżej wymienionego UiSW:
1) statków powietrznych;
2) napędów lotniczych;
3) naziemnej obsługi statków powietrznych;
4) lotniskowego;
5) ubezpieczenia lotów;
6) wyposażenia pokładowego;
7) spadochronowo-desantowego,
8) wysokościowo-ratowniczego;
9) lotniczych urządzeń szkolno-treningowych;
10) aparatury kontrolno-pomiarowej;
oraz części zamiennych do tego UiSW.
2. Do zadań Szefostwa Techniki Lotniczej, w zakresie określonym w ust. 1, należy:
1) uczestniczenie w uzgadnianiu rocznych oraz wieloletnich planów modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP;
2) analizowanie rynku potencjalnych wykonawców w zakresie realizacji prac rozwojowych, dostaw i usług, a także spełniania przez nich wymogów ustawowych;
3) wykonywanie Studiów Wykonalności oraz opracowywanie podstaw merytorycznych niezbędnych do przeprowadzenia procedury pozyskania UiSW;
4) opracowywanie analiz rynku UiSW;
5) organizowanie oraz współudział w badaniach i testach pozyskiwanego przez Inspektorat UiSW;
6) udział w opracowywaniu i realizacja programów uzbrojenia;
7) przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o udzielanie zamówień, których przedmiotem są prace rozwojowe, dostawy i usług UiSW;
8) przygotowywanie umów cywilnoprawnych z wykonawcami na realizację prac rozwojowych, dostaw i usług UiSW, po przeprowadzonych postępowaniach - zgodnie z dokumentami normatywnymi w zakresie zamówień oraz wymogami określonymi w odrębnych przepisach;
9) nadzorowanie realizacji umów;
10) utrzymywanie stałych roboczych kontaktów z gestorami i COL UiSW;
11) uczestnictwo w pracy zespołów koordynowanych przez specjalistów z Oddziału Analiz Rynku w celu wypracowania wkładu do wykonywanych analiz cyklicznych i doraźnych, w zakresie UiSW;
12) pozyskiwanie informacji z prac grup NATO i EDA i utrzymywanie stałych kontaktów roboczych z polskimi przedstawicielami w panelach, grupach i programach;
13) wykorzystywanie informacji z wystaw uzbrojenia, konferencji specjalistycznych, w pracach prowadzonych w Szefostwie;
14) opracowywanie propozycji i aktualizowanie zasad, metod oraz form odbioru wojskowego w przemyśle krajowym UiSW oraz propozycji z zakresu procesu rządowego zapewnienia jakości GQA w przypadku dostaw importowych;
15) współpraca z rejonowymi przedstawicielstwami wojskowymi, w tym analizowanie możliwości realizacyjnych nadzorowanych przez nich przedsiębiorstw;
16) ocenianie pod względem merytorycznym składanych przez odbiorców i użytkowników reklamacji na sprzęt oraz egzekwowanie zobowiązań gwarancyjnych, wynikających z zawartych umów i przepisów prawa;
17) opracowywanie na podstawie zatwierdzonego projektu lub planu modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP harmonogramu realizacji zadań i jego bieżąca aktualizacja;
18) przedstawiane stopnia realizacji zadań określonych w harmonogramie, o którym mowa w pkt 17, ze szczególnym uwzględnieniem uzasadnienia dla opóźnień w realizacji bądź wystąpienia zadań niemożliwych do realizacji;
19) bieżące wprowadzanie danych do funkcjonującego w Inspektoracie systemu informatycznego w szczególności w zakresie prowadzonych postępowań, zawieranych umów, występowania zadań zagrożonych lub niemożliwych do wykonania, oszczędności po przeprowadzonych procedurach oraz innych danych wynikających z systemu informatycznego;
20) prowadzenie rzeczowo-finansowych analiz realizacji planów rzeczowych dotyczących UiSW oraz opracowywanie i przedkładanie meldunków o występujących zagrożeniach;
21) sporządzanie informacji o stanie realizacji zadań dla potrzeb Kierownictwa oraz komórek wewnętrznych Inspektoratu;
22) współpraca z odpowiednimi jednostkami organizacyjnymi resortu obrony narodowej oraz podmiotami cywilnymi w sprawach dotyczących dostaw i usług;
23) realizowanie innych zadań zleconych przez Szefa Inspektoratu i jego Zastępców.
§ 9. 1. Szefostwo Techniki Morskiej jest komórką wewnętrzną Inspektoratu właściwą do pozyskiwania UiSW, w tym przygotowywania i przeprowadzania postępowań mających na celu zawarcie umów na wykonanie prac rozwojowych, dostaw i usług, w szczególności w zakresie niżej wymienionego UiSW:
1) jednostek pływających Marynarki Wojennej i ich systemów pokładowych;
2) uzbrojenia Marynarki Wojennej;
3) systemów dowodzenia i kierowania środkami walki Marynarki Wojennej
oraz części zamiennych do tego UiSW.
2. Do zadań Szefostwa Techniki Morskiej, w zakresie określonym w ust. 1, należy:
1) uczestniczenie w uzgadnianiu rocznych oraz wieloletnich planów modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP;
2) analizowanie rynku potencjalnych wykonawców w zakresie realizacji prac rozwojowych, dostaw i usług, a także spełniania przez nich wymogów ustawowych;
3) wykonywanie Studiów Wykonalności oraz opracowywanie podstaw merytorycznych niezbędnych do przeprowadzenia procedury pozyskania UiSW;
4) opracowywanie analiz rynku UiSW;
5) organizowanie oraz współudział w badaniach i testach pozyskiwanego przez Inspektorat UiSW;
6) udział w opracowywaniu i realizacja programów uzbrojenia;
7) przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o udzielanie zamówień, których przedmiotem są prace rozwojowe, dostawy i usług UiSW;
8) przygotowywanie umów cywilnoprawnych z wykonawcami na realizację prac rozwojowych, dostaw i usług UiSW, po przeprowadzonych postępowaniach - zgodnie z dokumentami normatywnymi w zakresie zamówień oraz wymogami określonymi w odrębnych przepisach;
9) nadzorowanie realizacji umów;
10) utrzymywanie stałych roboczych kontaktów z gestorami i COL UiSW;
11) uczestnictwo w pracy zespołów koordynowanych przez specjalistów z Oddziału Analiz Rynku w celu wypracowania wkładu do wykonywanych analiz cyklicznych i doraźnych, w zakresie UiSW;
12) pozyskiwanie informacji z prac grup NATO i EAO i utrzymywanie stałych kontaktów roboczych z polskimi przedstawicielami w panelach, grupach i programach;
13) wykorzystywanie informacji z wystaw uzbrojenia, konferencji specjalistycznych, w pracach prowadzonych w Szefostwie;
14) opracowywanie propozycji i aktualizowanie zasad, metod oraz form odbioru wojskowego w przemyśle krajowym UiSW oraz propozycji z zakresu procesu rządowego zapewnienia jakości GQA w przypadku dostaw importowych;
15) współpraca z rejonowymi przedstawicielstwami wojskowymi, w tym analizowanie możliwości realizacyjnych nadzorowanych przez nich przedsiębiorstw;
16) ocenianie pod względem merytorycznym składanych przez odbiorców i użytkowników reklamacji na sprzęt oraz egzekwowanie zobowiązań gwarancyjnych, wynikających z zawartych umów i przepisów prawa;
17) opracowywanie na podstawie zatwierdzonego projektu lub planu modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP harmonogramu realizacji zadań i jego bieżąca aktualizacja;
18) przedstawiane stopnia realizacji zadań określonych w harmonogramie, o którym mowa w pkt 17, ze szczególnym uwzględnieniem uzasadnienia dla opóźnień w realizacji bądź wystąpienia zadań niemożliwych do realizacji;
19) bieżące wprowadzanie danych do funkcjonującego w Inspektoracie systemu informatycznego w szczególności w zakresie prowadzonych postępowań, zawieranych umów, występowania zadań zagrożonych lub niemożliwych do wykonania, oszczędności po przeprowadzonych procedurach oraz innych danych wynikających z systemu informatycznego;
20) prowadzenie rzeczowo-finansowych analiz realizacji planów rzeczowych dotyczących UiSW oraz opracowywanie i przedkładanie meldunków o występujących zagrożeniach;
21) sporządzanie informacji o stanie realizacji zadań dla potrzeb Kierownictwa oraz komórek wewnętrznych Inspektoratu;
22) współpraca z odpowiednimi jednostkami organizacyjnymi resortu obrony narodowej oraz podmiotami cywilnymi w sprawach dotyczących dostaw i usług;
23) realizowanie innych zadań zleconych przez Szefa Inspektoratu i jego Zastępców.
§ 10. 1. Szefostwo Uzbrojenia jest komórką wewnętrzną Inspektoratu właściwą do pozyskiwania UiSW, w tym przygotowywania i przeprowadzania postępowań mających na celu zawarcie umów na wykonanie prac rozwojowych, dostaw i usług, w szczególności w zakresie niżej wymienionego UiSW:
1) rakietowego;
2) artyleryjskiego;
3) inżynieryjno-saperskiego (w tym środków bojowych);
4) obrony przeciwchemicznej (w tym środków bojowych);
5) lotniczych środków bojowych;
6) rakiet przeciwlotniczych i taktycznych;
7) przeciwpancernych pocisków kierowanych;
8) amunicji;
9) optycznego i optoelektronicznego;
10) wyposażenia indywidualnego żołnierzy;
11) szkolno-treningowego;
oraz części zamiennych do tego UiSW.
2. Do zadań Szefostwa Uzbrojenia, w zakresie określonym w ust. 1, należy:
1) uczestniczenie w uzgadnianiu rocznych oraz wieloletnich planów modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP;
2) analizowanie rynku potencjalnych wykonawców w zakresie realizacji prac rozwojowych, dostaw i usług, a także spełniania przez nich wymogów ustawowych;
3) wykonywanie Studiów Wykonalności oraz opracowywanie podstaw merytorycznych niezbędnych do przeprowadzenia procedury pozyskania UiSW;
4) opracowywanie analiz rynku UiSW;
5) organizowanie oraz współudział w badaniach i testach pozyskiwanego przez Inspektorat UiSW;
6) udział w opracowywaniu i realizacja programów uzbrojenia;
7) przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o udzielanie zamówień, których przedmiotem są prace rozwojowe, dostawy i usług UiSW;
8) przygotowywanie umów cywilnoprawnych z wykonawcami na realizację prac rozwojowych, dostaw i usług UiSW, po przeprowadzonych postępowaniach - zgodnie z dokumentami normatywnymi w zakresie zamówień oraz wymogami określonymi w odrębnych przepisach;
9) nadzorowanie realizacji umów;
10) utrzymywanie stałych roboczych kontaktów z gestorami i COL UiSW;
11) uczestnictwo w pracy zespołów koordynowanych przez specjalistów z Oddziału Analiz Rynku w celu wypracowania wkładu do wykonywanych analiz cyklicznych i doraźnych, w zakresie UiSW;
12) pozyskiwanie informacji z prac grup NATO i EAO i utrzymywanie stałych kontaktów roboczych z polskimi przedstawicielami w panelach, grupach i programach;
13) wykorzystywanie informacji z wystaw uzbrojenia, konferencji specjalistycznych, w pracach prowadzonych w Szefostwie;
14) opracowywanie propozycji i aktualizowanie zasad, metod oraz form odbioru wojskowego w przemyśle krajowym UiSW oraz propozycji z zakresu procesu rządowego zapewnienia jakości GQA w przypadku dostaw importowych;
15) współpraca z rejonowymi przedstawicielstwami wojskowymi, w tym analizowanie możliwości realizacyjnych nadzorowanych przez nich przedsiębiorstw;
16) ocenianie pod względem merytorycznym składanych przez odbiorców i użytkowników reklamacji na sprzęt oraz egzekwowanie zobowiązań gwarancyjnych, wynikających z zawartych umów i przepisów prawa;
17) opracowywanie na podstawie zatwierdzonego projektu lub planu modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP harmonogramu realizacji zadań i jego bieżąca aktualizacja;
18) przedstawianie stopnia realizacji zadań określonych w harmonogramie, o którym mowa w pkt 17, ze szczególnym uwzględnieniem uzasadnienia dla opóźnień w realizacji bądź wystąpienia zadań niemożliwych do realizacji;
19) bieżące wprowadzanie danych do funkcjonującego w Inspektoracie systemu informatycznego w szczególności w zakresie prowadzonych postępowań, zawieranych umów, występowania zadań zagrożonych lub niemożliwych do wykonania, oszczędności po przeprowadzonych procedurach oraz innych danych wynikających z systemu informatycznego;
20) prowadzenie rzeczowo-finansowych analiz realizacji planów rzeczowych dotyczących UiSW oraz opracowywanie i przedkładanie meldunków o występujących zagrożeniach;
21) sporządzanie informacji o stanie realizacji zadań dla potrzeb Kierownictwa oraz komórek wewnętrznych Inspektoratu;
22) współpraca z odpowiednimi jednostkami organizacyjnymi resortu obrony narodowej oraz podmiotami cywilnymi w sprawach dotyczących dostaw i usług;
23) realizowanie innych zadań zleconych przez Szefa Inspektoratu i jego Zastępców.
§ 11. 1. Szefostwo Dowodzenia i Łączności jest komórką wewnętrzną Inspektoratu właściwą do pozyskiwania UiSW, w tym przygotowywania i przeprowadzania postępowań mających na celu zawarcie umów na wykonanie prac rozwojowych, dostaw i usług, w szczególności w zakresie niżej wymienionego UiSW:
1) urządzeń i oprogramowania stanowiących elementy systemów dowodzenia, łączności i rozpoznania;
2) sprzętu i urządzeń łączności radiowej, radioliniowej, troposferycznej, satelitarnej i przewodowej;
3) informatycznych systemów wsparcia dowodzenia, łączności, kierowania i rozpoznania;
4) telefaksowego i wideo;
5) rozpoznania oraz walki elektronicznej;
6) radiolokacyjnego (wykrywania, śledzenia, identyfikacji i naprowadzania);
7) teletechnicznego;
8) elektronicznych systemów monitorowania obszaru, położenia wojsk i obiektów;
9) zasilającego do urządzeń radiolokacji;
10) urządzeń i systemów do ochrony informacji niejawnej, w tym ochrony kryptograficznej;
oraz części zamiennych do tego UiSW.
2. Do zadań Szefostwa Dowodzenia i Łączności, w zakresie określonym w ust. 1, należy:
1) uczestniczenie w uzgadnianiu rocznych oraz wieloletnich planów modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP;
2) analizowanie rynku potencjalnych wykonawców w zakresie realizacji prac rozwojowych, dostaw i usług, a także spełniania przez nich wymogów ustawowych;
3) wykonywanie Studiów Wykonalności oraz opracowywanie podstaw merytorycznych niezbędnych do przeprowadzenia procedury pozyskania UiSW;
4) opracowywanie analiz rynku UiSW;
5) organizowanie oraz współudział w badaniach i testach pozyskiwanego przez Inspektorat UiSW;
6) udział w opracowywaniu i realizacja programów uzbrojenia;
7) przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o udzielanie zamówień, których przedmiotem są prace rozwojowe, dostawy i usług UiSW;
8) przygotowywanie umów cywilnoprawnych z wykonawcami na realizację prac rozwojowych, dostaw i usług UiSW, po przeprowadzonych postępowaniach - zgodnie z dokumentami normatywnymi w zakresie zamówień oraz wymogami określonymi w odrębnych przepisach;
9) nadzorowanie realizacji umów;
10) utrzymywanie stałych roboczych kontaktów z gestorami i COL UiSW;
11) uczestnictwo w pracy zespołów koordynowanych przez specjalistów z Oddziału Analiz Rynku w celu wypracowania wkładu do wykonywanych analiz cyklicznych i doraźnych, w zakresie UiSW;
12) pozyskiwanie informacji z prac grup NATO i EAO i utrzymywanie stałych kontaktów roboczych z polskimi przedstawicielami w panelach, grupach i programach;
13) wykorzystywanie informacji z wystaw uzbrojenia, konferencji specjalistycznych, w pracach prowadzonych w Szefostwie;
14) opracowywanie propozycji i aktualizowanie zasad, metod oraz form odbioru wojskowego w przemyśle krajowym UiSW oraz propozycji z zakresu procesu rządowego zapewnienia jakości GQA w przypadku dostaw importowych;
15) współpraca z rejonowymi przedstawicielstwami wojskowymi, w tym analizowanie możliwości realizacyjnych nadzorowanych przez nich przedsiębiorstw;
16) ocenianie pod względem merytorycznym składanych przez odbiorców i użytkowników reklamacji na sprzęt oraz egzekwowanie zobowiązań gwarancyjnych, wynikających z zawartych umów i przepisów prawa;
17) opracowywanie na podstawie zatwierdzonego projektu lub planu modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP harmonogramu realizacji zadań i jego bieżąca aktualizacja;
18) przedstawiane stopnia realizacji zadań określonych w harmonogramie, o którym mowa w pkt 17, ze szczególnym uwzględnieniem uzasadnienia dla opóźnień w realizacji bądź wystąpienia zadań niemożliwych do realizacji;
19) bieżące wprowadzanie danych do funkcjonującego w Inspektoracie systemu informatycznego w szczególności w zakresie prowadzonych postępowań, zawieranych umów, występowania zadań zagrożonych lub niemożliwych do wykonania, oszczędności po przeprowadzonych procedurach oraz innych danych wynikających z systemu informatycznego;
20) prowadzenie rzeczowo-finansowych analiz realizacji planów rzeczowych dotyczących UiSW oraz opracowywanie i przedkładanie meldunków o występujących zagrożeniach;
21) sporządzanie informacji o stanie realizacji zadań dla potrzeb Kierownictwa oraz komórek wewnętrznych Inspektoratu;
22) współpraca z odpowiednimi jednostkami organizacyjnymi resortu obrony narodowej oraz podmiotami cywilnymi w sprawach dotyczących dostaw i usług;
23) realizowanie innych zadań zleconych przez Szefa Inspektoratu i jego Zastępców.
§ 12. 1. Oddział Obsługi Zagranicznej jest komórką wewnętrzną Inspektoratu właściwą w zakresie realizacji całokształtu zadań związanych z pozyskiwaniem UiSW za granicą, międzynarodowej współpracy wojskowej Inspektoratu z NATO i UE (w tym z EAO) oraz wynikających z umów międzynarodowych.
2. Do zadań Oddziału Obsługi Zagranicznej należy:
1) uzgadnianie projektów planów wykorzystania zwrotnych i bezzwrotnych funduszy amerykańskich (FMF - Foreign Military Financing) realizowanych w programie FMS (Foreign Military Sales);
2) prowadzenie postępowań o udzielanie zamówień na realizację dostaw i usług UiSW, wynikających z planów modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP, w tym z ustanowionych programów uzbrojenia, a także z funduszy i pożyczek zagranicznych poprzez FMS;
3) współpraca - z odpowiednimi komórkami organizacyjnymi tworzącymi Sztab Generalny Wojska Polskiego i dowództwami RSZ - w zakresie definiowania wymagań i określania możliwości dostaw UiSW oraz części zamiennych do niego dla Sił Zbrojnych RP, finansowanych z zagranicznych środków pomocowych;
4) współpraca z Biurem Współpracy Obronnej przy Ambasadzie Stanów Zjednoczonych Ameryki (USA) w zakresie koordynacji przedsięwzięć związanych z wykorzystaniem przydzielonych przez rząd USA środków pomocowych na dostawy UiSW;
5) przekazywanie informacji instytucjom uczestniczącym w realizacji planu dostaw UiSW, w ramach wykorzystania zwrotnych i bezzwrotnych funduszy zagranicznych, w postaci wyciągów i odpisów o stanie realizacji planu zatwierdzonego przez Ministra Obrony Narodowej;
6) organizacja przedsięwzięć dotyczących wprowadzenia na polski obszar celny towarów dostarczanych z zagranicy w ramach pomocy wojskowej rządu USA i innych państw;
7) udział w przedsięwzięciach, wynikających z programu EDA (Excess Defense Articles - Wycofywane Uzbrojenie Wojskowe) rządu USA w zakresie pozyskiwania dla Sił Zbrojnych RP UiSW wycofywanego z użycia bądź będącego nadwyżką w Siłach Zbrojnych USA;
8) współpraca z Departamentem Wojskowych Spraw Zagranicznych Ministerstwa Obrony Narodowej, w opracowywaniu planów międzynarodowej współpracy wojskowej w zakresie wymiany informacji na temat organizacji systemów zaopatrywania Sił Zbrojnych RP;
9) opracowywanie okresowych informacji o stanie realizacji wydatków w ramach pożyczki rządu USA oraz innych środków pomocowych;
10) reprezentowanie Inspektoratu w kontaktach z innymi państwami w zakresie wymiany informacji o wzajemnych możliwościach realizacji dostaw UiSW oraz części zamiennych i napraw zakładowych UiSW dla Sił Zbrojnych RP;
11) koordynacja prac wewnątrz Inspektoratu w zakresie opracowywania planu współpracy z zagranicą i wybranymi jednostkami organizacyjnymi NATO;
12) obsługa administracyjna wyjazdów zagranicznych przedstawicieli Inspektoratu oraz przyjazdów delegacji zagranicznych, zgodnie z planem współpracy z zagranicą oraz planem przedsięwzięć w ramach integracji z NATO;
13) obsługa współpracy zagranicznej Inspektoratu realizowanej z partnerami;
14) wykonywanie zadań związanych z realizacją porozumień międzynarodowych w zakresie zadań Inspektoratu;
15) koordynowanie współpracy Inspektoratu z EAO oraz Komisją Europejską w zakresie regulacji prawnych odnośnie systemu udzielania zamówień obronnych.
§ 13. 1. Oddział Wsparcia, Analiz i Sprawozdawczości jest komórką wewnętrzną Inspektoratu właściwą w zakresie koordynacji procesów uzgadniania projektów planów rzeczowo-finansowych, prowadzenia sprawozdawczości wynikającej z realizowanych przez Inspektorat zadań w procesie pozyskiwania UiSW oraz zabezpieczenia informacyjnego Inspektoratu.
2. Do zadań Oddziału Wsparcia, Analiz i Sprawozdawczości należy:
1) uzgadnianie z komórkami wewnętrznymi Inspektoratu projektów planów modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP pod kątem możliwości realizacyjnych Inspektoratu, realności cen jednostkowych, zobowiązań wynikających z zawartych umów wieloletnich oraz przekazywanie zbiorczych informacji zwrotnych w tym zakresie;
2) weryfikacja i uzgadnianie z komórkami wewnętrznymi Inspektoratu specyfikacji technicznych do tzw. pozycji zagregowanych centralnego planu rzeczowego oraz przekazywanie informacji i materiałów zwrotnych w tym zakresie do dysponentów planujących potrzeby;
3) opracowywanie, w porozumieniu z zastępcami Szefa Inspektoratu, na podstawie zatwierdzonego planu modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP, propozycji podziału zadań rzeczowo-finansowych na poszczególne komórki wewnętrzne Inspektoratu;
4) dokonywanie zmian zadań rzeczowych i wysokości planowanych na ich realizację środków finansowych pomiędzy komórkami wewnętrznymi Inspektoratu;
5) uzgadnianie z komórkami wewnętrznymi Inspektoratu i osobami funkcyjnymi korekt i zmian w planach;
6) monitorowanie wykonywania planów mające na celu zapewnienie pełnej zgodności ewidencji rzeczowej oraz finansowej, będących podstawą realizowanych wydatków;
7) sporządzanie informacji ze stanu realizacji zadań według zaistniałych potrzeb Szefa Inspektoratu, jego zastępców i innych osób zajmujących samodzielne stanowiska służbowe (pracy) w Inspektoracie;
8) sporządzanie obowiązujących sprawozdań rzeczowych, informacji i analiz tematycznych, w nakazanych terminach, w sprawach objętych zakresem zadań Oddziału;
9) opracowywanie informacji dla:
a) właściwej w zakresie planowania rzeczowo-finansowego komórki organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej - z centralnej realizacji zadań rzeczowych w ramach planu dostaw i planu pozyskiwania środków materiałowych,
b) dysponentów i beneficjentów środków budżetowych - o zrealizowanych centralnie na ich rzecz zadaniach.
§ 14. 1. Oddział Analiz Rynku jest komórką wewnętrzną Inspektoratu właściwą w zakresie koordynacji wykonania analiz rynku w aspekcie możliwości zaspokojenia potrzeb Sił Zbrojnych RP i osiągnięcia przez te Siły określonych zdolności.
2. Do zadań Oddziału Analiz Rynku należy:
1) uczestniczenie w opracowywaniu studiów wykonalności;
2) przygotowanie założeń do utworzenia i rozwoju bazy danych, niezbędnej do realizacji zadań Inspektoratu;
3) utworzenie, uaktualnianie i udostępnianie baz danych o:
a) krajowych i zagranicznych podmiotach, wyrobach, technologiach i transakcjach związanych z uzbrojeniem i sprzętem wojskowym,
b) krajowych ekspertach technologii, zespołach konstruktorów, infrastrukturze specjalnej, badawczej i testowej;
4) gromadzenie, archiwizowanie i udostępnianie innym instytucjom resortu obrony narodowej dokumentacji wytwarzanej w Inspektoracie, opracowanej przy współudziale lub na zlecenie Inspektoratu i dotyczącej:
a) programów badań UiSW,
b) sprawozdań z istotnych dla interesu Sił Zbrojnych RP badań, testów i eksperymentów oraz projektów badawczych i rozwojowych realizowanych ze środków finansowych budżetu państwa przeznaczonych na obronność;
5) utrzymywanie bieżącej współpracy, zgodnie z obowiązującymi przepisami, z uczelniami, jednostkami naukowymi, krajowymi i zagranicznymi firmami - potencjalnymi wykonawcami i dostawcami UiSW dla potrzeb Sił Zbrojnych RP w obszarze zadań realizowanych przez Inspektorat;
6) współpraca z Centralną Biblioteką Wojskową;
7) ewidencja wymagań operacyjnych i zapewnienie spójności merytorycznej analiz rynku i studiów wykonalności z wymaganiami operacyjnymi.
§ 15. 1. Oddział Informatyki i Zamówień Elektronicznych jest komórką wewnętrzną Inspektoratu właściwą w zakresie realizacji całokształtu zadań związanych z realizacją procedur pozyskania (zakupu) sprzętu informatyki i oprogramowania na potrzeby resortu obrony narodowej, wynikających z planów modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP, a także informatycznym zabezpieczeniem funkcjonowania Inspektoratu oraz prowadzeniem aukcji elektronicznych na potrzeby Inspektoratu.
2. Do zadań Oddziału Informatyki i Zamówień Elektronicznych należy:
1) prowadzenie aukcji elektronicznej i licytacji oraz opracowywanie zasad prowadzenia zamówień elektronicznych przy wykorzystaniu certyfikowanego podpisu elektronicznego;
2) zakup sprzętu informatyki i oprogramowania na potrzeby resortu obrony narodowej, według zadań ujętych w planach modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP;
3) nadzorowanie systemu przekazywania do publicznej wiadomości informacji o udzielanych i prowadzonych przez Inspektorat postępowaniach o udzielanie zamówień oraz zarządzanie internetowym portalem informacyjnym w tym zakresie;
4) publikowanie ogłoszeń na stronie internetowej EAO w przypadku postępowań o wartości powyżej 1 min EUR prowadzonych w trybie przetargowym oraz przesyłanie uzasadnień odnośnie zasadności stosowania trybów negocjacyjnych w przypadku postępowań o wartości powyżej 1 mln EUR prowadzonych w trybach negocjacyjnych;
5) umieszczanie na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Obrony Narodowej oraz Inspektoratu informacji o postępowaniach planowanych do wszczęcia w danym roku oraz informacji o wynikach przeprowadzonych przez Inspektorat postępowań;
6) administrowanie sieciami i systemami teleinformatycznymi Inspektoratu;
7) administrowanie wewnętrznym, analityczno-kontrolnym systemem informatycznym, obejmującym zamówienia realizowane przez Inspektorat oraz jego modyfikowanie;
8) organizowanie i prowadzenie prac dotyczących informatyzacji Inspektoratu, poprzez wyposażanie w techniczne środki informatyki i oprogramowanie oraz ich modernizacji;
9) współpraca z innymi administratorami sieci informatycznej w resorcie obrony narodowej;
10) nadzorowanie procesów naprawczych, konserwacyjnych i eksploatacji sprzętu informatycznego i oprogramowania, znajdującego się w Inspektoracie;
11) planowanie, koordynowanie i prowadzenie szkoleń z zakresu obsługi systemów informatycznych użytkowanych w Inspektoracie;
12) kontrola użytkowania i eksploatacji sprzętu informatycznego i oprogramowania w Inspektoracie;
13) udział w uzgadnianiu rocznych oraz wieloletnich planów modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP;
14) utrzymywanie stałych roboczych kontaktów z gestorem sprzętu informatyki i oprogramowania oraz organizatorem systemu funkcjonalnego informatyki i telekomunikacji.
§ 16. 1. Oddział Radców Prawnych jest komórką wewnętrzną Inspektoratu właściwą w zakresie realizacji całokształtu zadań związanych z obsługa prawną Inspektoratu.
2. Do zadań Oddziału Radców Prawnych należy:
1) opracowywanie materiałów analitycznych dotyczących aspektów prawnych wynikających z procesów sądowych, arbitraży, itp. w celu optymalizacji procedur;
2) świadczenie pomocy prawnej w prowadzonych postępowaniach;
3) zastępstwo prawne i procesowe;
4) ocena pod względem prawnym zgłoszonych roszczeń odszkodowawczych i przedstawianie wniosków, co do sposobu ich załatwienia;
5) utrzymywanie kontaktów z Departamentem Prawnym Ministerstwa Obrony Narodowej w celu uzyskania informacji o istniejących opiniach oraz udział w szkoleniach, kursach, naradach i innych przedsięwzięciach organizowanych przez ten Departament;
6) udział w opracowywaniu wzorów umów niezbędnych w działalności Inspektoratu;
7) opiniowanie wniosków w sprawie ustalenia zasad i trybu postępowań o udzielanie zamówień;
8) opiniowanie - na wniosek komisji przetargowej (negocjacyjnej) - dokumentów formalnoprawnych, przedstawionych przez wykonawców, w ramach prowadzonych postępowań o udzielanie zamówień;
9) opiniowanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia, pod kątem zgodności ich z aktami prawnymi w tym zakresie - na podstawie zapotrzebowań komórek wewnętrznych Inspektoratu;
10) opiniowanie zawieranych umów;
11) nadzorowanie we współpracy z Pionem Głównego Księgowego procesu windykacji należności z zawartych umów;
12) wykonywanie innych czynności w zakresie pomocy prawnej wynikających z zadań Inspektoratu;
13) udział w opracowywaniu opinii (uwag, propozycji) do projektów aktów prawnych, w tym w aspekcie zgodności z prawem Unii Europejskiej;
14) uzgadnianie projektów aktów prawnych opracowywanych przez Inspektorat;
15) zbieranie, przechowywanie, wydawanie oraz udział w zapewnieniu obiegu aktów prawnych, w tym w szczególności: ustaw, ratyfikowanych umów międzynarodowych, rozporządzeń, aktów prawa miejscowego, aktów wewnętrznych;
16) prowadzenie szkoleń z żołnierzami i pracownikami wojska z problematyki prawnej związanej z zakresem zadań Inspektoratu.
§ 17. 1. Oddział Organizacyjno-Personalny jest komórką wewnętrzną Inspektoratu właściwą w zakresie realizacji przedsięwzięć kadrowo-personalnych, organizacyjno-etatowych, osiągania gotowości do podjęcia działań oraz zarządzania kryzysowego.
2. Do zadań Oddziału Organizacyjno-Personalnego należy:
1) opracowywanie perspektywicznych i bieżących planów rozmieszczenia i wykorzystania żołnierzy oraz zasobów z rezerwy kadrowej, a także sprawowanie specjalistycznego nadzoru nad działalnością kadrową w jednostkach organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych Szefowi Inspektoratu;
2) przedstawianie propozycji w zakresie uzupełniania, rozmieszczania i doboru żołnierzy na stanowiska służbowe, mianowania na wyższe stopnie wojskowe, występowania z wnioskami o odznaczenia państwowe i resortowe, zwalniania z zawodowej służby wojskowej;
3) realizowanie zadań w zakresie bieżącej działalności kadrowej oraz uzupełniania mobilizacyjnego jednostek organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych Szefowi Inspektoratu, w tym opracowanie i aktualizacja dokumentów mobilizacyjno-uzupełnieniowych, udział w procesie nadawania przydziałów mobilizacyjnych oraz pracowniczych przydziałów mobilizacyjnych na stanowiska w Inspektoracie;
4) realizowanie kompetencji kadrowych Szefa Inspektoratu poprzez przygotowywanie stosownych dokumentów zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym również nadawanie przydziałów mobilizacyjnych oraz wydzielanie na zalążki;
5) kierowanie sprawami kadrowymi pracowników wojska zatrudnionych w Inspektoracie i jednostkach organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych Szefowi Inspektoratu, kontrolowanie przestrzegania obowiązujących przepisów prawa pracy oraz wykorzystania przydzielonych limitów zatrudnienia;
6) prowadzenie spraw personalnych oraz teczek osobowych żołnierzy i pracowników wojska Inspektoratu oraz Szefów jednostek organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych Szefowi Inspektoratu;
7) opracowywanie dokumentów normatywnych wynikających z przepisów prawa pracy w stosunku do pracowników wojska Inspektoratu;
8) planowanie podziału, monitorowanie wykorzystania i dokonywanie korekt przydzielonych limitów żołnierzy;
9) organizowanie i nadzór nad opiniowaniem służbowym żołnierzy Inspektoratu oraz jednostek organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych Szefowi Inspektoratu;
10) opracowywanie oceny sytuacji kadrowej w Inspektoracie i jednostkach organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych Szefowi Inspektoratu za dany rok kalendarzowy;
11) prowadzenie analiz stanu etatowego i ewidencyjnego Inspektoratu i jednostek organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych Szefowi Inspektoratu, jak również związanej z tym sprawozdawczości oraz na ich podstawie opracowywanie propozycji rozdysponowania limitu stanowisk etatowych przydzielonych dla Inspektoratu;
12) przygotowywanie decyzji dotyczących odwołań żołnierzy od decyzji, rozkazów i postanowień organów pierwszej instancji;
13) opracowywanie planów zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych Inspektoratu i jednostek organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych Szefowi Inspektoratu;
14) opracowywanie wniosków organizacyjno-etatowych oraz wykonywanie projektów etatów i wykazów zmian do etatów Inspektoratu oraz jednostek organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych Szefowi Inspektoratu;
15) opracowywanie dokumentów wykonawczych dotyczących zmian organizacyjnych Inspektoratu oraz jednostek organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych Szefowi Inspektoratu;
16) opracowywanie projektów dokumentów kompetencyjnych oraz struktur organizacyjno-etatowych Inspektoratu oraz jednostek organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych Szefowi Inspektoratu;
17) koordynowanie planowania i realizacji przedsięwzięć związanych z formowaniem, przeformowywaniem i rozformowywaniem jednostek organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych Szefowi Inspektoratu, wynikających z planu zamierzeń organizacyjnych;
18) kierowanie działalnością dotyczącą opracowywania projektów kart opisu stanowisk służbowych w jednostkach organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych Szefowi Inspektoratu oraz wdrażanie i kontrolowanie przestrzegania obowiązujących przepisów w tym zakresie;
19) prowadzenie ewidencji dokumentów etatowych, a także planowanie potrzeb związanych z zaopatrzeniem jednostek organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych Szefowi Inspektoratu w formularze organizacyjno-ewidencyjne;
20) koordynowanie działalności związanej z wydawaniem kart i tabliczek tożsamości stanom osobowym Inspektoratu;
21) opracowywanie i aktualizowanie dokumentacji gotowości bojowej Inspektoratu oraz wykonywanie zadań z tego zakresu;
22) prowadzenie rejestru udzielanych żołnierzom Inspektoratu zezwoleń na podejmowanie dodatkowej pracy zarobkowej poza resortem obrony narodowej;
23) prowadzenie dokumentacji planistycznej Inspektoratu oraz nadzorowanie jej prowadzenia w jednostkach organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych Szefowi Inspektoratu;
24) sporządzanie rocznych i miesięcznych planów zasadniczych przedsięwzięć Inspektoratu;
25) organizowanie kontroli problemowych w jednostkach organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych Szefowi Inspektoratu oraz analizowanie ich wyników i sprawowanie nadzoru nad realizacją wniosków i zaleceń pokontrolnych;
26) współudział w organizowaniu oraz utrzymywaniu sprawności systemów alarmowania i powiadamiania w Inspektoracie;
27) opracowywanie meldunków, sprawozdań, rozkazów, wytycznych i innych materiałów dotyczących planowania i organizacji mobilizacyjnego rozwinięcia Inspektoratu i jednostek organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych Szefowi Inspektoratu;
28) sprawowanie merytorycznego nadzoru nad komórkami wewnętrznymi (osobami funkcyjnymi) zajmującymi się problematyką mobilizacyjno-uzupełnieniową w jednostkach organizacyjnych podporządkowanych Szefowi Inspektoratu;
29) koordynowanie procesu typowania i zgłaszania kandydatów na studia w kraju i za granicą, kursy językowe, a także współuczestniczenie w doborze kandydatów na kursy doskonalenia i przekwalifikowania zawodowego;
30) opracowywanie i aktualizowanie planu szkolenia Inspektoratu oraz nadzorowanie jego realizacji;
31) planowanie, organizowanie, koordynowanie i sprawowanie nadzoru nad realizacją przedsięwzięć szkoleniowych Inspektoratu i jednostek organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych Szefowi Inspektoratu;
32) ewidencjonowanie i sprawozdawczość zużycia limitów środków bojowych i materiałowych.
§ 18. 1. Wydział Administracji Ogólnej jest komórką wewnętrzną Inspektoratu właściwą w zakresie realizacji zadań dotyczących zabezpieczenia funkcjonowania Inspektoratu pod względem materiałowym i obsługi poligraficznej, a także prowadzenia dokumentacji ewidencyjnej sprzętu i materiałów zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2. Do zadań Wydziału Administracji Ogólnej należy:
1) opracowywanie i prowadzenie rozkazów dziennych Szefa Inspektoratu oraz sporządzanie wyciągów z tych rozkazów;
2) wystawianie i prowadzenie ewidencji dokumentów dotyczących podróży służbowych dla żołnierzy i pracowników wojska Inspektoratu;
3) opracowywanie i sprawowanie nadzoru nad realizacją planu urlopów żołnierzy i pracowników wojska Inspektoratu, prowadzenie ewidencji czasu pracy oraz ewidencjonowanie zwolnień lekarskich;
4) aktualizacja danych związanych z korzystaniem przez abonentów z określonych sieci łączności, prowadzenie ewidencji telefonów służbowych i będących na wyposażeniu aparatów telefonicznych;
5) ustalanie potrzeb rzeczowych Inspektoratu w zakresie prasy i literatury fachowej oraz ich zamawianie, zakup i dystrybucja;
6) zabezpieczanie miejsc pracy stanu osobowego Inspektoratu;
7) prowadzenie ewidencji gospodarki sprzętu kwaterunkowego, żywnościowego, mundurowego, informatycznego użytku bieżącego oraz uzbrojenia i elektroniki będącego na wyposażeniu żołnierzy i pracowników wojska Inspektoratu;
8) planowanie potrzeb i zaopatrywanie w materiały eksploatacyjne i biurowe oraz urządzenia techniki biurowej, a także prowadzenie ewidencji i nadzoru nad właściwym wykorzystaniem tego mienia;
9) ewidencjonowanie i aktualizowanie danych osób upoważnionych do pobierania i oddawania kluczy do pomieszczeń służbowych Inspektoratu;
10) prowadzenie spraw związanych z serwisowaniem, naprawą i obsługą urządzeń;
11) obsługiwanie i organizowanie zabezpieczenia logistycznego planowanych przez Szefa Inspektoratu narad i konferencji;
12) zgłaszanie potrzeb remontów i inwestycji budowlanych dotyczących pomieszczeń zajmowanych przez Inspektorat oraz udział w opracowywaniu związanych z tym programów organizacyjno-użytkowych;
13) nadzorowanie stanu technicznego rejonu rozmieszczenia Inspektoratu oraz zabezpieczenia przeciwpożarowego, a także warunków bhp.
§ 19. 1. Wydział Kontroli Wewnętrznej jest komórką wewnętrzną Inspektoratu właściwą w zakresie realizacji całokształtu zadań związanych z kontrolą postępowań o udzielenie zamówień oraz nadzorowaniem przestrzegania stosownych regulacji prawnych przez poszczególne osoby funkcyjne i komórki wewnętrzne Inspektoratu.
2. Do zadań Wydziału Kontroli Wewnętrznej należy:
1) nadzór nad przestrzeganiem uregulowań formalnoprawnych, dotyczących procedur udzielania zamówień przez komórki wewnętrzne Inspektoratu;
2) opiniowanie dokumentów w zakresie ustalonym przez Szefa Inspektoratu;
3) prowadzenie kontroli wykonanych czynności przez poszczególne osoby funkcyjne i komórki wewnętrzne, nakazanych przez Szefa Inspektoratu;
4) prowadzenie ewidencji wydanych zezwoleń i poświadczeń końcowego użytkownika;
5) współpraca z Biurem do spraw Procedur Antykorupcyjnych w przedmiocie prowadzonych przez Inspektorat postępowań o udzielenie zamówień, zgodnie z dokumentami normatywnymi określającymi zakres oraz zasady kontroli i nadzoru;
6) przygotowywanie informacji oraz koordynowanie i opracowywanie materiałów wyjaśniających, w ramach kontroli prowadzonych przez Najwyższą Izbę Kontroli oraz Departament Kontroli Ministerstwa Obrony Narodowej dotyczących postępowań o udzielenie zamówień;
7) nadzorowanie realizacji w Inspektoracie zaleceń pokontrolnych, przedstawionych w protokółach z kontroli prowadzonych przez Najwyższą Izbę Kontroli oraz Departament Kontroli Ministerstwa Obrony Narodowej, Biuro do spraw Procedur Antykorupcyjnych dotyczących postępowań o udzielenie zamówień;
8) opiniowanie wniosków zawierających propozycje zasad i trybów postępowań o udzielanie zamówień, kierowanych do Ministra Obrony Narodowej;
9) koordynowanie rozpatrywania petycji, skarg i wniosków wpływających do Inspektoratu, a także przedstawianie sprawozdań w tym zakresie.
§ 20. 1. Audyt Wewnętrzny jest komórką wewnętrzną Inspektoratu właściwą w zakresie prowadzenia audytu wewnętrznego, wykonującą swoje zadania zgodnie z ustawą o finansach publicznych oraz przepisami wykonawczymi do tej ustawy.
2. Do zadań Audytu Wewnętrznego należy:
1) analizowanie ryzyk w działalności Inspektoratu, dla ustalenia planu i programu audytu, ocenianie efektywności procesu zarządzania ryzykiem, przedstawianie propozycji zmniejszania poziomu ryzyk;
2) ocenianie kontroli zarządczej oraz wykonywanie czynności doradczych, w celu usprawnienia funkcjonowania Inspektoratu;
3) sporządzanie sprawozdań z poczynionych ustaleń, oraz - tam gdzie jest to właściwe - przedstawianie opinii i zaleceń dotyczących poprawy funkcjonowania badanych obszarów;
4) przygotowywanie opinii na temat adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej w Inspektoracie;
5) współpraca z Komitetem Audytu w dziale administracji rządowej obrona narodowa oraz z Biurem Audytu Wewnętrznego Ministerstwa Obrony Narodowej w zakresie wynikającym z przepisów prawa.
§ 21. 1. Pion Głównego Księgowego jest komórką wewnętrzną Inspektoratu właściwą w zakresie prowadzenia gospodarki finansowej dysponenta środków budżetu państwa trzeciego stopnia, podległą bezpośrednio Szefowi Inspektoratu.
2. Do zadań Pionu Głównego Księgowego należy:
1) opracowywanie planu finansowego dochodów i wydatków na dany rok budżetowy realizowanych z rachunku Inspektoratu oraz dokonywanie jego zmian w trakcie roku budżetowego;
2) weryfikacja i uzgadnianie projektów umów w zakresie pokrycia finansowego - zobowiązań z nich wynikających - w planie finansowym i centralnych planach rzeczowych, warunków płatności, formy zabezpieczeń;
3) nadzorowanie ewidencji rozliczeń z kontrahentami, w tym: przyjmowanie i zwrot zabezpieczeń należytego wykonania umów oraz ewidencji zawartych umów i zaciąganych zobowiązań;
4) opiniowanie projektów dokumentów związanych z umarzaniem lub udzielaniem ulg w spłacie należności pieniężnych przypadających budżetowi państwa, w zakresie kompetencji Szefa Inspektoratu;
5) prowadzenie rachunkowości Inspektoratu;
6) sporządzanie określonej przepisami prawa sprawozdawczości budżetowej i finansowej Inspektoratu;
7) rozliczanie przeprowadzonej inwentaryzacji aktywów i pasywów oraz ujęcie jej wyników w rachunkowości Inspektoratu;
8) prowadzenie gospodarki finansowej Inspektoratu zgodnie z obowiązującymi zasadami polegającymi zwłaszcza na:
a) wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi na rachunkach bankowych Inspektoratu na podstawie sprawdzonych i zatwierdzonych dowodów księgowych,
b) dokonywaniu wstępnej kontroli:
- zgodności umów dotyczących finansowania bezpośrednio z rachunków bankowych Inspektoratu z planem finansowym, zasadami gospodarki finansowej oraz w zakresie gwarancji ochrony interesów zamawiającego,
- kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych realizowanych z rachunków bankowych Inspektoratu w oparciu o oceny merytoryczne prawidłowości tych operacji i ich zgodności z prawem, przedstawiane przez właściwych rzeczowo żołnierzy i pracowników wojska Inspektoratu,
- zgodności dokonywanych wydatków z planem finansowym Inspektoratu oraz harmonogramem dochodów i wydatków,
c) przeprowadzaniu wstępnej oceny celowości zaciąganych zobowiązań i dokonywania wydatków, jeśli ich celowość nie została zbadana w wyniku zastosowania innych procedur, np. w trakcie ustalania planów rzeczowych,
d) prowadzeniu ewidencji finansowej centralnych planów rzeczowych realizowanych ze środków pozostających w dyspozycji Inspektoratu,
e) zapewnieniu przestrzegania procedur wewnętrznej kontroli finansowej przypisanych do realizacji zgodnie z zasadami wewnętrznej polityki rachunkowości Inspektoratu,
f) zorganizowaniu procesu sporządzania, przyjmowania, obiegu, archiwizowania i kontroli dokumentów księgowych w sposób zapewniający właściwy przebieg operacji gospodarczych,
g) przekazywaniu na rachunek bieżący dochodów budżetu państwa wyegzekwowanych kwot stanowiących dochody budżetu państwa,
h) prowadzeniu obsługi finansowej procedur o udzielenie zamówień publicznych w zakresie przyjmowania i rozliczania wadiów,
i) prowadzeniu obsługi finansowej dostaw importowych UiSW w ramach Programu FMS,
j) sporządzaniu, na podstawie umów i faktur, zastępczych dowodów księgowych i wewnętrznych dowodów księgowych,
k) uzgadnianiu i weryfikacji zmian centralnych planów rzeczowych realizowanych przez Inspektorat, skutkujących zmianami w planie finansowym,
I) przyjmowaniu, weryfikacji, ewidencjonowaniu, przechowywaniu oraz zwracaniu składanych przez kontrahentów należności warunkowych, w tym gwarancji bankowych, ubezpieczeniowych oraz weksli,
m) ewidencjonowaniu udzielonych, wypłaconych i rozliczonych płatności etapowych (przedpłat, zaliczek i innych form płatności) w ramach zawartych umów,
n) uzgadnianiu, ewidencjonowaniu i rozliczaniu dyspozycji wynikających z dokonywanych zajęć komorniczych i administracyjnych wobec kontrahentów w ramach procesu windykacji, a także cesji wierzytelności z umów;
9) opracowywanie harmonogramu realizacji dochodów i wydatków budżetowych Inspektoratu na podstawie danych przedstawianych przez poszczególne piony merytoryczne Inspektoratu;
10) prowadzenie ewidencji wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów i usług oraz sporządzanie sprawozdawczości INTRASTAT;
11) sporządzanie właściwych deklaracji podatku od towarów i usług;
12) administrowanie i obsługiwanie „Informatycznego Systemu Obsługi Budżetu Państwa TREZOR” w zakresie wydatków Inspektoratu;
13) prowadzenie rejestru faktur, dokonywanie kontroli formalno-rachunkowej oraz oceny kompletności i rzetelności przedstawianych dokumentów rozliczeniowych;
14) pobieranie oraz egzekwowanie należności przysługujących Inspektoratowi, w tym związanych z realizacją umów finansowanych z jego rachunków bankowych;
15) współudział w uzgadnianiu wystąpień Inspektoratu w zakresie kompetencyjnym Głównego Księgowego Inspektoratu;
16) uzgadnianie ewidencji wartościowej prowadzonej przez Inspektorat z ewidencją ilościowo-wartościową prowadzoną przez Odbiorców pozyskanego UiSW;
17) opracowywanie, uaktualnianie i przedstawianie do zatwierdzenia Szefowi Inspektoratu przepisów wewnętrznych dotyczących zasad polityki rachunkowości, w szczególności:
a) zakładowego planu kont oraz przyjętych zasad klasyfikacji zdarzeń gospodarczych Inspektoratu,
b) instrukcji obiegu i kontroli dokumentów księgowych w zakresie wydatków finansowanych z rachunków bankowych Inspektoratu.
§ 22. 1. Pion Ochrony Informacji Niejawnych, zwany dalej „Pionem Ochrony” jest wyodrębnioną, wyspecjalizowaną komórką wewnętrzną Inspektoratu bezpośrednio podporządkowaną Szefowi Inspektoratu.
2. Realizuje zadania związane z zapewnieniem przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych w Inspektoracie na zasadach określonych w ustawie o ochronie informacji niejawnych, jak również z koordynowaniem zadań realizowanych przez piony ochrony jednostek organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych Szefowi Inspektoratu.
3. Do zadań Pionu Ochrony należy:
1) organizowanie systemu ochrony informacji niejawnych w Inspektoracie;
2) opracowywanie i przedstawianie do akceptacji Szefa Inspektoratu projektów dokumentów normujących ochronę informacji niejawnych w Inspektoracie, w tym:
a) sposobu i trybu przetwarzania w jednostce organizacyjnej informacji niejawnych o klauzuli „poufne”,
b) instrukcji dotyczącej sposobu i trybu przetwarzania w podległych komórkach wewnętrznych informacji niejawnych o klauzuli „zastrzeżone” oraz zakresu i warunków stosowania środków bezpieczeństwa fizycznego w celu ich ochrony,
c) dokumentacji określającej poziom zagrożeń związanych z nieuprawnionym dostępem do informacji niejawnych lub ich utratą,
d) planu ochrony informacji niejawnych w jednostce organizacyjnej, w tym w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego;
3) zapewnienie ochrony systemów teleinformatycznych funkcjonujących w Inspektoracie, w których są przetwarzane informacje niejawne;
4) nadzorowanie przestrzegania zasad ochrony informacji niejawnych w systemach teleinformatycznych przeznaczonych do przetwarzania informacji niejawnych, uzgadnianie dokumentacji bezpieczeństwa dla uruchamianych systemów;
5) realizacja zadań związanych z akredytacją bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych przeznaczonych do przetwarzania informacji niejawnych o klauzuli „zastrzeżone”;
6) prowadzenie kontroli stanu ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji w Inspektoracie;
7) prowadzenie zwykłych postępowań sprawdzających; podejmowanie decyzji o wydaniu poświadczenia bezpieczeństwa, odmowie wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub umorzeniu postępowania sprawdzającego;
8) przygotowywanie, w porozumieniu z Radcą Prawnym, decyzji Szefa Inspektoratu na dopuszczanie do służby lub pracy na stanowiskach związanych z dostępem do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „zastrzeżone” osób, które nie posiadają poświadczenia bezpieczeństwa;
9) prowadzenie kontrolnych postępowań sprawdzających; podejmowanie decyzji o cofnięciu poświadczenia bezpieczeństwa, umorzeniu kontrolnego postępowania sprawdzającego lub potwierdzeniu zdolności osoby sprawdzanej do zachowania tajemnicy w zakresie określonym w posiadanym poświadczeniu bezpieczeństwa;
10) prowadzenie i aktualizowanie wykazu osób zatrudnionych lub pełniących służbę w Inspektoracie albo wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych, oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto;
11) opracowywanie programów szkolenia oraz organizacja szkolenia z zakresu ochrony informacji niejawnych dla żołnierzy i pracowników wojska Inspektoratu;
12) organizowanie szkoleń podstawowych i uzupełniających dla pełnomocników ochrony i ich zastępców oraz specjalistycznych dla administratorów systemów teleinformatycznych, inspektorów bezpieczeństwa teleinformatycznego, a także osób pełniących obowiązki służbowe w kancelariach tajnych oraz innych niż kancelaria tajna komórkach odpowiedzialnych za rejestrowanie, przechowywanie, obieg i wydawanie materiałów niejawnych z jednostek organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych Szefowi Inspektoratu;
13) zapewnienie obsługi kancelaryjnej w Inspektoracie;
14) sprawowanie nadzoru nad funkcjonowaniem kancelarii tajnej, oraz innych niż kancelaria tajna komórek wewnętrznych odpowiedzialnych za przetwarzanie informacji niejawnych;
15) organizowanie systemu przepustkowego i sprawowanie nadzoru nad jego funkcjonowaniem w Inspektoracie i jednostkach organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych Szefowi Inspektoratu;
16) informowanie Szefa Inspektoratu oraz pełnomocnika Ministra Obrony Narodowej ds. Ochrony Informacji Niejawnych o naruszeniu w Inspektoracie przepisów o ochronie informacji niejawnych, a także kierownika właściwej jednostki organizacyjnej Służby Kontrwywiadu Wojskowego w przypadku naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych, oznaczonych klauzulą „poufne” lub wyższą;
17) prowadzenie postępowań wyjaśniających okoliczności naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz przedstawianie wyników tych postępowań i wynikających z nich wniosków Szefa Inspektoratu; podejmowanie działań zmierzających do ograniczenia skutków naruszenia przepisów;
18) szacowanie ryzyka oraz zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych w Inspektoracie;
19) zapewnienie ochrony fizycznej informacji niejawnych w jednostce organizacyjnej, a w tym:
a) określanie poziomu zagrożeń związanych z nieuprawnionym dostępem do informacji niejawnych oraz stosowanie odpowiednich do tego poziomu środków bezpieczeństwa fizycznego,
b) organizowanie stref ochronnych oraz systemu wejść i wyjść z tych stref,
c) nadawanie uprawnień do wstępu osób do obiektów, w których przetwarzane są informacji niejawne oraz do znajdujących się w nich stref ochronnych;
20) zapewnienie właściwej ochrony informacji niejawnych podczas ćwiczeń, treningów sztabowych, narad, odpraw i szkoleń oraz ochrony pomieszczeń, w których są one prowadzone;
21) sprawdzanie przygotowania podmiotów gospodarczych do obowiązku ochrony informacji niejawnych przekazywanych im w ramach umów albo zadań wynikających z przepisów prawa, zwanych dalej „umowami”, zawartych z Inspektoratem;
22) prowadzenie wykazu umów i zadań związanych z dostępem do informacji niejawnych realizowanych przez przedsiębiorców na rzecz Inspektoratu;
23) współudział w opracowywaniu umów i instrukcji bezpieczeństwa przemysłowego dotyczących zlecenia przedsiębiorcy wykonania zadań związanych z dostępem do informacji niejawnych;
24) nadzorowanie, szkolenie i doradztwo w zakresie wykonywania przez przedsiębiorców, z którymi Inspektorat zawarł umowę, obowiązku ochrony wytworzonych w związku z realizacją umowy lub przekazanych im informacji niejawnych;
25) określanie propozycji dotyczących zasadniczych zadań dla pionów ochrony jednostek organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych Szefowi Inspektoratu oraz przedkładanie ich do akceptacji Szefowi Inspektoratu;
26) nadzorowanie działalności merytorycznej pionów ochrony jednostek organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych Szefowi Inspektoratu oraz prowadzenie w tych jednostkach kontroli stanu ochrony informacji niejawnych i przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji;
27) sporządzanie i przedkładanie Szefowi Inspektoratu okresowych analiz, ocen, sprawozdań oraz wniosków dotyczących przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych w Inspektoracie i jednostkach organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych Szefowi Inspektoratu;
28) prowadzenie ewidencji dokumentacji technicznej i oprogramowania UiSW, pozyskiwanego na potrzeby Sił Zbrojnych RP;
29) zarządzanie procesem przechowywania, aktualizacji oraz udostępniania zainteresowanym instytucjom dokumentacji technicznej i oprogramowania UiSW znajdujących się w rejestrze Inspektoratu;
30) przygotowanie i utrzymywanie infrastruktury technicznej do sprawnego zarządzania dokumentacją techniczną i oprogramowania UiSW znajdujących się w rejestrze Inspektoratu;
31) prowadzenie elektronicznej bazy przechowywanej dokumentacji technicznej i oprogramowania UiSW, zgodnie z ustalonymi w tym względzie standardami;
32) uaktualnianie dokumentacji technicznej i oprogramowania UiSW pozyskanych w ramach realizacji prac rozwojowych w zakresie wprowadzonych do niej zmian.
4. Pion Ochrony, w zakresie realizacji przedsięwzięć ochronnych, przeciwdziałaniu zagrożeniom oraz udzielaniu wzajemnej pomocy, współpracuje z właściwymi jednostkami organizacyjnymi Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Żandarmerii Wojskowej, Policji, Departamentem Ochrony Informacji Niejawnych Ministerstwa Obrony Narodowej, pełnomocnikami ochrony sąsiednich jednostek i instytucji wojskowych oraz wszystkimi komórkami wewnętrznymi i osobami funkcyjnymi Inspektoratu.
Rozdział 7
Postanowienia końcowe
§ 23. 1. W oparciu o „Szczegółowy zakres działania Inspektoratu Uzbrojenia" oraz inne obowiązujące przepisy, Szef Inspektoratu spowoduje opracowanie i wprowadzi do użytku służbowego właściwe dokumenty kompetencyjne.
2. Zakresy obowiązków przyjmują do realizacji, za podpisem, osoby wyznaczone na mocy obowiązujących przepisów prawa na dane stanowisko służbowe (pracy).