Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2010-05-24 do 2013-10-31
Wersja archiwalna od 2010-05-24 do 2013-10-31
archiwalny
Szefostwo Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
ZARZĄDZENIE Nr 19/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 30 kwietnia 2010 r.
w sprawie organizacji i szczegółowych zasad funkcjonowania wojskowych lotniskowych organów służby ruchu lotniczego
Na podstawie art. 120 ust. 6 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Zarządzenie określa organizację i szczegółowe zasady funkcjonowania wojskowych lotniskowych organów służby ruchu lotniczego.
§ 2. Użyte w zarządzeniu skróty i określenia oznaczają:
1) AFIS (Aerodrome Flight Information Service) - organ lotniskowej służby informacji powietrznej;
2) AIP POLSKA (Aeronautical Information Publication) - zbiór informacji lotniczych;
3) AMC (Airspace Management Celi) - Ośrodek Zarządzania Przestrzenią Powietrzną;
4) APP (Approach Control) - organ kontroli zbliżania;
5) BOZ (Biuro Odpraw Załóg) - organ informacji lotniczej;
6) DOL - drogowy odcinek lotniskowy;
7) ICAO (Internatonal Ci vii Aviation Organization) - Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego;
8) INOP (Instrukcja Operacyjna) - zbiór zasad, przepisów określających wymagania i zakres operacyjny w danej dziedzinie;
9) instytucja - Polska Agencja Żeglugi Powietrznej - instytucja zapewniająca służby ruchu lotniczego, wyznaczona na podstawie odrębnych przepisów;
10) IRL - Instrukcja Ruchu Lotniczego w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
11) lądowisko - lądowiskiem jest wydzielony obszar na lądzie, wodzie lub innej powierzchni w całości lub w części przeznaczony do wykonywania startów, lądowań i naziemnego ruchu statków powietrznych;
12) lotnisko (lądowisko) wojskowe - lotnisko (lądowisko) Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
13) lotnisko współużytkowane - lotnisko wojskowe, na którym dopuszczony jest ruch cywilnych statków powietrznych;
14) MATZ (Military Aerodrome Traffic Zone) - strefa ruchu lotniskowego lotniska wojskowego;
15) MCTR (Military Control Zone) - strefa kontrolowana lotniska wojskowego;
16) MTMA (Military Terminal Control Area) - rejon kontrolowany lotniska wojskowego lub węzła lotnisk wojskowych;
17) organ SRL - wojskowy lotniskowy organ służby ruchu lotniczego;
18) ośrodek szkolenia lotniczego - samodzielna organizacja lotnicza lub część innego podmiotu upoważniona do prowadzenia szkolenia lotniczego kandydatów ubiegających się o uzyskanie licencji kontrolera ruchu lotniczego i informatora służby informacji powietrznej i (lub) uprawnień lotniczych;
19) SSRL SZ RP (Szefostwo Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej) - wojskowy organ zarządzania ruchem lotniczym;
20) TWR (Tower Control) - organ kontroli lotniska;
21) ULC (Urząd Lotnictwa Cywilnego) - centralny organ administracji rządowej właściwy w sprawach lotnictwa cywilnego.
§ 3. 1. W celu zapewnienia bezpieczeństwa i płynności ruchu lotniczego statków powietrznych na lotniskach Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, tworzy się wojskowe lotniskowe organy SRL, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. Na lotniskach współużytkowanych organizację i funkcjonowanie organów SRL określają odrębne przepisy.
3. Organizacja oraz zasady zapewniania służb ruchu lotniczego na lądowiskach, poligonach wojskowych i DOL określone są w IRL oraz instrukcjach operacyjnych.
§ 4.Organ SRL zapewnia:
1) służby ruchu lotniczego statkom powietrznym w przydzielonej lotnisku wojskowemu przestrzeni powietrznej oraz na polu manewrowym;
2) służbę informacji lotniczej;
3) współdziałanie i współpracę z właściwymi organami instytucji oraz organami wojskowymi.
§ 5. 1. Organ SRL zapewnia właściwe służby ruchu lotniczego w przestrzeni powietrznej wyznaczonej jako MCTR, MATZ lub MTMA.
2. Granice pionowe i poziome przestrzeni powietrznej lotniska wojskowego opracowuje SSRL SZ RP w uzgodnieniu z właściwymi organami instytucji.
§ 6. Dowódcy rodzajów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej są odpowiedzialni za zapewnienie warunków do funkcjonowania organów SRL oraz dostępności do nich na lotniskach wojskowych będących w ich dyspozycji.
§ 7. 1. Nadzór merytoryczny nad organizacją szkolenia oraz funkcjonowaniem organów SRL sprawuje Szef SSRL SZ RP.
2. Szkolenie, o którym mowa w ust. 1, obejmuje:
1) szkolenie teoretyczne w szkołach i uczelniach wojskowych;
2) szkolenie teoretyczne oraz praktyczne z wykorzystaniem symulatora w wojskowych lub cywilnych ośrodkach szkolenia lotniczego w kraju lub za granicą;
3) szkolenie praktyczne na stanowiskach operacyjnych organów SRL lotniska wojskowego lub cywilnego.
§ 8. Zarządzający lotniskiem wojskowym jest odpowiedzialny za:
1) poziom wyszkolenia personelu organu SRL;
2) organizację pracy oraz prawidłowe funkcjonowanie organu SRL;
3) techniczne wyposażenie stanowisk operacyjnych organu SRL.
Rozdział 2
Funkcjonowanie wojskowych organów SRL
§ 9. 1. W zależności od klasy przestrzeni powietrznej, z zastrzeżeniem ust. 3, organ SRL zapewnia następujące rodzaje służb ruchu lotniczego:
1) służbę kontroli ruchu lotniczego lub służbę informacji powietrznej;
2) służbę alarmową.
2. W MCTR, MATZ lub MTMA, dla których została określona klasa przestrzeni powietrznej, służby ruchu lotniczego zapewniane są przez licencjonowany personel organu SRL.
3. W MATZ lub MTMA, której przestrzeń powietrzna pozostaje niesklasyfikowana, służby ruchu lotniczego zapewniane są przez personel organu SRL z uprawnieniami wojskowymi w oparciu o przepisy ICAO. Zasady zapewniania służb ruchu lotniczego wymienionych w ust. 1 oraz odstępstwa od przepisów ICAO określone są w INOP danego lotniska wojskowego i opublikowane w AIP POLSKA.
4. Merytoryczny nadzór nad służbami ruchu lotniczego określonymi w ust. 1 sprawuje SSRL SZ RP.
§ 10. Organ SRL współdziała z odpowiednimi instytucjami w zakresie zapewniania załogom statków powietrznych służb:
1) informacji lotniczej;
2) meteorologicznej;
3) poszukiwania i ratownictwa lotniczego.
§ 11. Obsada etatowa organów SRL może być zróżnicowana w zależności od zakresu zadań realizowanych przez użytkowników przestrzeni powietrznej danego lotniska wojskowego.
§ 12. Skład obsady stanowisk operacyjnych organu SRL jest uzależniony od charakteru i natężenia operacji lotniczych w strefie lub rejonie odpowiedzialności danego organu.
§ 13. Personel operacyjny organów SRL uprawniony jest do zapewnienia służb ruchu lotniczego załogom statków powietrznych na podstawie posiadanych, ważnych uprawnień lotniczych.
§ 14. 1. Uprawnienia lotnicze, o których mowa w § 13, nadaje Dowódca Sił Powietrznych i (lub) Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
2. Uzyskanie i aktualność uprawnień lotniczych potwierdzone jest wpisem do:
1) dokumentacji osobistej personelu organów SRL;
2) rejestru personelu organów SRL prowadzonego przez SSRL SZ RP i (lub) Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
3. Szczegółowe zasady nadawania uprawnień lotniczych personelowi organów SRL oraz ich weryfikacji określone są w IRL.
Rozdział 3
Skład i zadania organu SRL
§ 15. W skład organu SRL wchodzą:
1) organ kontroli lotniska (TWR);
2) organ lotniskowej służby informacji powietrznej (AFIS);
3) organ kontroli zbliżania (APP);
4) organ informacji lotniczej (BOZ).
§ 16. Stanowiskami operacyjnymi organu kontroli lotniska i organu lotniskowej służby informacji powietrznej są:
1) kontroler lotniska;
2) informator służby informacji powietrznej;
3) kontroler ruchu naziemnego;
4) asystent kontrolera ruchu lotniczego.
§ 17. Do głównych zadań organu kontroli lotniska należy:
1) zapobieganie kolizjom podczas lotu statków powietrznych z innymi statkami powietrznymi;
2) zapobieganie kolizjom statków powietrznych z innymi statkami powietrznymi na polu manewrowym i z przeszkodami na tym polu;
3) usprawnianie i utrzymywanie uporządkowanego przepływu ruchu lotniczego;
4) udzielanie wskazówek i informacji użytecznych dla bezpiecznego i sprawnego wykonywania lotów;
5) zawiadamianie właściwych organów o statkach powietrznych potrzebujących pomocy w zakresie poszukiwania i ratownictwa oraz współdziałanie z tymi organami;
6) wykonywanie czynności związanych ze sprawowaniem służb ruchu lotniczego wynikających z użycia sił dyżurnych obrony powietrznej w systemie narodowym i sojuszniczym.
§ 18. W zależności od potrzeb oraz charakteru przeprowadzanych operacji powietrznych na lotnisku, obowiązki operacyjne kontrolera ruchu naziemnego może pełnić kontroler lotniska.
§ 19. Stanowiskami operacyjnymi APP są:
1) kontroler zbliżania;
2) kontroler radarowego podejścia precyzyjnego;
3) asystent kontrolera ruchu lotniczego.
§ 20. Do głównych zadań APP należy:
1) zapobieganie kolizjom podczas lotu statków powietrznych z innymi statkami powietrznymi;
1) usprawnianie i utrzymywanie uporządkowanego przepływu ruchu lotniczego;
2) udzielanie wskazówek i informacji użytecznych dla bezpiecznego i sprawnego wykonywania lotów;
3) zawiadamianie właściwych organów o statkach powietrznych potrzebujących pomocy w zakresie poszukiwania i ratownictwa oraz współdziałanie z tymi organami.
§ 21. Stanowiskami operacyjnymi BOZ są:
1) informator ruchu lotniczego;
2) planista ruchu lotniczego.
§ 22. Do głównych zadań BOZ należy:
1) współpraca z AMC Polska oraz użytkownikami przestrzeni powietrznej w zakresie wymiany informacji dotyczącej zamawiania, aktywacji oraz zwalniania elementów przestrzeni powietrznej, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach ruchu lotniczego;
2) dystrybucja planów lotu i depesz ruchu lotniczego;
3) nadzorowanie poprawności publikowanych informacji lotniczych.
§ 23. Szczegółowe obowiązki oraz zasady pracy na stanowiskach operacyjnych wymienionych w § 16, 19 i 21 określone są w INOP organu SRL.
§ 24. Wyposażenie techniczne wykorzystywane do zabezpieczenia funkcjonowania organu SRL ma zapewnić sprawną i bezpieczną realizację zadań. Szczegółowy wykaz wyposażenia technicznego zarządzający lotniskiem zamieszcza w INOP lotniska (lądowiska) wojskowego.
Rozdział 4
Postanowienia końcowe
§ 25. Postanowienia niniejszego zarządzenia odnoszą się również do wojskowych lotniskowych organów SRL tworzonych doraźnie na potrzeby zabezpieczenia funkcjonowania polskich kontyngentów wojskowych i misji zagranicznych.
§ 26. Czas pracy wojskowego organu SRL ustalany jest przez właściwego dowódcę rodzaju Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej, z uwzględnieniem przepisów regulujących czas służby żołnierzy zawodowych.
§ 27. Traci moc zarządzenie Nr 57/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 14 listopada 2003 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad funkcjonowania wojskowych lotniskowych organów służby ruchu lotniczego (Dz. Urz. MON Nr 17. poz. 178).
§ 28. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz. 1008 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 97, poz. 625, Nr 144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 42, poz. 340.