Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Ministra Obrony Narodowej rok 2009 nr 16 poz. 189
Wersja archiwalna od 2015-04-15 do 2016-07-27
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Obrony Narodowej rok 2009 nr 16 poz. 189
Wersja archiwalna od 2015-04-15 do 2016-07-27
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

Departament Prawny

DECYZJA Nr 232/MON MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

z dnia 22 listopada 1999 r.

w sprawie działalności legislacyjnej w resorcie obrony narodowej

z dnia 18 czerwca 2003 r. (DUMON z 2003 r., Nr 9, poz. 113)

t.j. z dnia 9 maja 2005 r. (DUMON z 2005 r., Nr 8, poz. 63)

t.j. z dnia 24 września 2009 r. (DUMON z 2009 r., Nr 16, poz. 189)

(ostatnia zmiana: DUMON. z 2015 r., poz. 66)   Pokaż wszystkie zmiany

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Na podstawie § 1 pkt 1 lit. e oraz § 2 pkt 13, 14 i 15 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426) ustalam:

1. Tryb opracowywania i rozpatrywania (uzgadniania, opiniowania) projektów aktów prawnych w komórkach organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej oraz w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych – określają wytyczne, stanowiące załącznik do decyzji.

2. Wytyczne określają również:

a) zasady i tryb ewidencjonowania obowiązujących aktów prawnych i innych aktów normatywnych oraz ich ogłaszania w Dzienniku Urzędowym Ministra Obrony Narodowej,

b) zadania Dyrektora Departamentu Prawnego w sprawach:

– opracowywania i rozpatrywania projektów aktów prawnych, w tym również w ramach kontroli terminowości wydawania w Ministerstwie Obrony Narodowej aktów wykonawczych do przepisów ustaw i rozporządzeń,

– ewidencjonowania i ogłaszania aktów prawnych i innych aktów normatywnych w resorcie obrony narodowej.

3. Dziennik Urzędowy Ministra Obrony Narodowej, zwany dalej „Dziennikiem Urzędowym”, prowadzi się w formie zbioru dokumentów elektronicznych, zamieszczonych na wyodrębnionej stronie internetowej.

3a. W Dzienniku Urzędowym ogłasza się akty prawne z zachowaniem kolejności pozycji w danym roku kalendarzowym.

3b. Akty prawne nieogłoszone w Dzienniku Urzędowym rozsyła – według własnego rozdzielnika – do zainteresowanych komórek (jednostek) organizacyjnych, komórka (jednostka) organizacyjna, która opracowała projekt danego aktu.

3c. Akty prawne mogą być dodatkowo publikowane w formie przewidzianej dla wojskowych wydawnictw specjalistycznych, na zasadach określonych w przepisach o opracowywaniu, wydawaniu i dystrybucji wojskowych wydawnictw specjalistycznych w resorcie obrony narodowej.

3d. Akty prawne wydane przez Ministra Obrony Narodowej przechowuje się w kancelarii obsługującej Departament Prawny w formie dokumentów elektronicznych i w postaci wydruków zawierających teksty tych aktów.

3e. W razie potrzeby Minister Obrony Narodowej wydaje, w postaci papierowej, wyodrębnioną edycję Dziennika Urzędowego z aktami prawnymi zawierającymi informacje niejawne, pod nazwą „Dziennik Urzędowy Niejawny Ministra Obrony Narodowej”, zwany dalej „Dziennikiem Urzędowym Niejawnym”.

4. Dowódcy jednostek wojskowych są obowiązani umożliwić zapoznanie się przez podległych żołnierzy i pracowników wojska z przepisami publikowanymi w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej i Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, w szczególności mającymi zasadnicze znaczenie dla obronności państwa, Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej lub służby wojskowej, a także z przepisami publikowanymi w Dzienniku Urzędowym.

5. (pominięty).

6. Tracą moc:

a) zarządzenie Ministra Obrony Narodowej Nr 15/MON z dnia 28 marca 1974 r. w sprawie opracowywania, uzgadniania i wydawania aktów prawnych w wojsku (Dz. Rozk. MON Nr 3, poz. 13),

b) wytyczne Szefa Biura Prawnego MON z dnia 28 marca 1974 r. w sprawie zasad redagowania projektów aktów prawnych (Dz. Rozk. MON Nr 3, poz. 14),

c) zarządzenie Ministra Obrony Narodowej Nr 64/MON z dnia 24 listopada 1982 r. w sprawie kształtowania świadomości prawnej żołnierzy i pracowników cywilnych (Dz. Rozk. MON poz. 64 i z 1987 r. poz. 57),

d) zarządzenie Ministra Obrony Narodowej Nr 3/MON z dnia 21 stycznia 1985 r. w sprawie „Centralnego Rejestru normatywnych aktów prawnych” (Dz. Rozk. MON poz. 4),

e) decyzja Nr 58/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 15 lipca 1992 r. w sprawie zaznajamiania żołnierzy z aktami prawnymi wydawanymi w wykonaniu znowelizowanych ustaw dotyczących obronności państwa i sił zbrojnych (Dz. Rozk. MON poz. 24),

f) decyzja Nr 19/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 kwietnia 1993 r. w sprawie wyznaczenia komórki organizacyjnej resortu obrony narodowej właściwej do realizacji kontrasygnat dokumentów podpisanych przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. Rozk. MON poz. 11),

g) decyzja Nr 18/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 16 lutego 1998 r. w sprawie powołania Zespołu do prac nad projektami ustaw dotyczących obowiązku wojskowego i innych powinności obronnych, reform ustrojowych Państwa oraz stanów nadzwyczajnych (nieogłoszona).

7. Decyzja wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2000 r.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Załącznik do decyzji Nr 232/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 22 listopada 1999 r.

WYTYCZNE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

w sprawie działalności legislacyjnej w resorcie obrony narodowej [1]

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§ 1. 1. Niniejsze wytyczne obowiązują:

1) przy opracowaniu, uzgadnianiu i opiniowaniu przygotowanych w Ministerstwie Obrony Narodowej, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego i Służbie Wywiadu Wojskowego:

a) projektów założeń do projektowanych ustaw, a w przypadkach przewidzianych w odrębnych przepisach również projektów ustaw,

b) projektów następujących aktów prawnych:

– rozporządzeń i uchwał Rady Ministrów oraz rozporządzeń i zarządzeń Prezesa Rady Ministrów – wydawanych w sprawach z zakresu obronności państwa,

– rozporządzeń i zarządzeń oraz decyzji i wytycznych wydawanych przez Ministra Obrony Narodowej, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 1;

2) przy opracowywaniu i rozpatrywaniu projektów umów z partnerami zagranicznymi w dziedzinie współpracy wojskowej resortu obrony narodowej;

3) przy rozpatrywaniu projektów aktów prawnych z zakresu ustawodawstwa powszechnego i innych dokumentów rządowych opracowanych poza Ministerstwem Obrony Narodowej;

4) przy rozpatrywaniu projektów aktów prawnych z zakresu ustawodawstwa Unii Europejskiej.

2. Wytyczne stosuje się odpowiednio w razie potrzeby opracowania i rozpatrywania w Ministerstwie Obrony Narodowej projektów:

1) aktów prawnych przewidzianych do wydania przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej jako Zwierzchnika Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej „Siłami Zbrojnymi”;

2) porozumień zawieranych przez Ministra Obrony Narodowej z innymi podmiotami;

3) projektów pełnomocnictw i upoważnień udzielanych przez Ministra Obrony Narodowej, z zastrzeżeniem, że przepisów § 8 i 10–12 nie stosuje się.

3. Wytyczne – z zastrzeżeniem ust. 4 – nie mają zastosowania przy opracowywaniu i rozpatrywaniu projektów:

1) decyzji Ministra Obrony Narodowej o charakterze personalnym oraz decyzji administracyjnych, wydawanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.),

2) wydawanych (wprowadzanych) przez Ministra Obrony Narodowej i odpowiednio przez osoby zajmujące kierownicze stanowiska MON lub właściwych dyrektorów (szefów) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej albo dowódców (szefów, komendantów, dyrektorów) jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej:

a) decyzji, dyrektyw, rozkazów, wytycznych i instrukcji w sprawach operacyjnych, organizacyjnych, mobilizacyjnych, dowodzenia, szkoleniowych, społeczno-wychowawczych, logistyki, kadrowych, kadrowo-mobilizacyjnych, nauki i szkolnictwa wojskowego, służb specjalnych oraz obrony terytorialnej,

b) wytycznych i instrukcji specjalistycznych,

c) wydawnictw fachowych;

3) układów zbiorowych pracy, których stroną jest Minister Obrony Narodowej;

4) pełnomocnictw i upoważnień udzielanych przez osoby zajmujące kierownicze stanowiska MON lub właściwych dyrektorów (szefów) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej albo dowódców (szefów, komendantów, dyrektorów) jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej;

5) aktów prawnych wydawanych przez Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego i Szefa Służby Wywiadu Wojskowego.

4. Projekty, o których mowa w ust. 3, podlegają obowiązkowi uzasadnienia oraz:

1) wskazania źródła finansowania, jeżeli powodują skutki finansowe;

2) uzgodnienia z Departamentem Budżetowym, jeżeli mogą powodować dodatkowe skutki finansowe nieplanowane wcześniej w budżecie resortu obrony narodowej.

§ 2. Wytyczne określają również tryb:

1) wydawania (wprowadzania w życie, podpisywania) przez Ministra Obrony Narodowej i upoważnione osoby zajmujące kierownicze stanowiska MON aktów prawnych;

2) ewidencjonowania aktów prawnych i innych aktów, o których mowa w § 1 ust. 3 pkt 2 lit. a oraz ogłaszania aktów prawnych w Dzienniku Urzędowym;

3) kontroli wykonywania aktów prawnych.

§ 2a. Użyte w niniejszych wytycznych określenia „projekt aktu prawnego”, „jednostka organizacyjna” oraz „pracownik” oznaczają również odpowiednio „projekt założeń do projektowanej ustawy”, „Służbę Kontrwywiadu Wojskowego i Służbę Wywiadu Wojskowego” oraz „funkcjonariusza Służby Kontrwywiadu Wojskowego i Służby Wywiadu Wojskowego”.

Rozdział 2

Opracowywanie projektów aktów prawnych i ich uzgadnianie wewnątrz resortu (z wyjątkiem projektów umów z partnerami zagranicznymi)

§ 3. 1. Opracowanie projektu aktu prawnego należy do właściwej pod względem merytorycznym komórki organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej albo jednostki organizacyjnej podległej Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanej, zwanej dalej „instytucją opracowującą”.

1a. (uchylony).

2. Opracowanie projektu wymagającego udziału kilku zainteresowanych merytorycznie komórek (jednostek) organizacyjnych Minister Obrony Narodowej może – na wniosek Dyrektora Departamentu Prawnego – powierzyć powołanej w tym celu komisji (zespołowi).

§ 4. 1. Przed przystąpieniem do opracowania projektu aktu prawnego należy dokonać – przy udziale zainteresowanych organów wojskowych, a w miarę potrzeby także instytucji cywilnych – analizy pod względem merytorycznym i prawnym problematyki przewidzianej do uregulowania.

2. (uchylony).

§ 5. 1. Projekty ustaw, rozporządzeń, uchwał, zarządzeń, decyzji i wytycznych – z zastrzeżeniem ust. 3 – powinny być zredagowane zgodnie z obowiązującymi zasadami techniki prawodawczej.

1a. Projekty założeń do projektowanych ustaw powinny odpowiadać wymaganiom określonym w uchwale Nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. poz. 979), zwanej dalej „Regulaminem pracy Rady Ministrów”.

2. W razie potrzeby unormowania określonego zagadnienia przez Ministra Obrony Narodowej, przyjmuje się formę:

1) rozporządzenia lub zarządzenia – tylko w przypadku, jeżeli projektowany akt prawny znajduje podstawę w wyraźnym przepisie rangi ustawy;

2) decyzji lub wytycznych – w pozostałych przypadkach.

3. Dyrektor Departamentu Prawnego może w drodze instrukcji określić wymagania redakcyjne lub techniczne, dotyczące projektów decyzji i wytycznych Ministra Obrony Narodowej.

§ 6. 1. Równocześnie z projektem ustawy należy przygotować projekty aktów wykonawczych, jeżeli stosownie do przewidzianego w projekcie upoważnienia właściwym do ich wydania ma być Minister Obrony Narodowej.

2. Jeżeli wydanie aktu wykonawczego przewidziane jest w późniejszym terminie, do projektu ustawy należy dołączyć tezy zamierzonego aktu wykonawczego.

3. Do projektów założeń do projektowanych ustaw nie opracowuje się projektów aktów wykonawczych.

§ 7. 1. Do projektów ustaw, rozporządzeń, uchwał Rady Ministrów, rozporządzeń i zarządzeń Prezesa Rady Ministrów, jak również do projektów rozporządzeń, zarządzeń, decyzji i wytycznych Ministra Obrony Narodowej dołącza się uzasadnienie. Uzasadnienia nie dołącza się do projektów założeń do projektowanych ustaw.

2. Uzasadnienie dołącza się również do projektów aktów prawnych, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 2, jeżeli mają być ogłoszone w Dzienniku Urzędowym lub Dzienniku Urzędowym Niejawnym.

3. Uzasadnienie projektu aktu normatywnego powinno odpowiadać wymaganiom określonym w § 27 ust. 3 pkt 1-3 Regulaminu pracy Rady Ministrów, a w przypadku projektów ustaw, rozporządzeń oraz zarządzeń Prezesa Rady Ministrów dodatkowo wymaganiom określonym w § 27 ust. 3 pkt 4 i ust. 4 Regulaminu pracy Rady Ministrów.

3a. Do projektów ustaw, rozporządzeń oraz zarządzeń Prezesa Rady Ministrów dołącza się ocenę skutków regulacji, która stanowi integralną część uzasadnienia.

3b. Ocena skutków regulacji powinna odpowiadać wymaganiom określonym w § 28 ust. 2–5 Regulaminu pracy Rady Ministrów.

3c. Do projektów założeń do projektowanych ustaw dołącza się test regulacyjny, który powinien odpowiadać wymaganiom określonym w § 102 Regulaminu pracy Rady Ministrów.

4. Do projektów założeń do projektowanych ustaw dołącza się kalkulację skutków finansowych, ze wskazaniem źródła finansowania.

§ 8. 1. Projekt aktu normatywnego wraz z uzasadnieniem lub kalkulacją (§ 7 ust. 1 i 4), projektami aktów wykonawczych lub tezami (§ 6 ust. 2), instytucja opracowująca jest obowiązana przesłać, w celu merytorycznego zajęcia stanowiska, do osób zajmujących kierownicze stanowiska Ministerstwa Obrony Narodowej, wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 2-5 regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Obrony Narodowej, stanowiącego załącznik do zarządzenia Nr 40/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 22 listopada 2006 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Obrony Narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. Nr 21, poz. 270, z późn. zm.), zainteresowanych komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, a także do Departamentu Budżetowego, zwanych dalej „instytucjami opiniującymi”.

2. Do Departamentu Prawneo przesyła się, w celu wstępnego zaopiniowania, wyłącznie projekty założeń do projektowanych ustaw oraz projekty ustaw.

3. Niezależnie od skierowania do instytucji opiniujących, w myśl ust. 1, projekty aktów prawnych wymagają zajęcia stanowiska przez:

1) Sztab Generalny WP, jeżeli:

a) dotyczą struktury lub organizacji Sił Zbrojnych RP albo obrony terytorialnej,

b) przewidują wprowadzenie sprawozdawczości lub nowych wzorów formularzy powszechnego użytku, albo dotyczą zmian dotychczasowych zasad w tym zakresie;

1a) Sztab Generalny WP i Departament Infrastruktury, jeżeli dotyczą zmian w infrastrukturze wojskowej;

1b) Dyrektora Generalnego MON, za pośrednictwem Dyrektora Departamentu Administracyjnego, jeżeli dotyczą struktury, organizacji lub funkcjonowania Ministerstwa Obrony Narodowej albo powodują dodatkowe skutki finansowe dla budżetu Ministerstwa;

2) (uchylony);

3) Departament Strategii i Planowania Obronnego, jeżeli dotyczą problematyki pozamilitarnych przygotowań obronnych;

4) Sztab Generalny WP, Departament Wojskowych Spraw Zagranicznych i Służbę Wywiadu Wojskowego, jeżeli dotyczą użycia lub pobytu Sił Zbrojnych RP poza granicami państwa;

5) Departament Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego, Departament Wojskowych Spraw Zagranicznych i Służbę Wywiadu Wojskowego, jeżeli dotyczą zadań związanych z przynależnością do Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego lub współpracy z NATO albo dotyczą polityczno-wojskowych aspektów członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w euroatlantyckich i europejskich traktatach bezpieczeństwa, jak również co do dostosowania projektu do prawodawstwa Unii Europejskiej w tym zakresie;

5a) Biuro do Spraw Procedur Antykorupcyjnych, jeżeli dotyczą gospodarowania mieniem Skarbu Państwa albo udzielania lub realizacji zamówień publicznych w resorcie obrony narodowej;

6) (skreślony);

7) Naczelną Prokuraturę Wojskową oraz Departament Wychowania i Promocji Obronności, jeżeli dotyczą zasad przestrzegania praworządności w wojsku, dyscypliny wojskowej i porządku wojskowego;

8) Konwent Dziekanów Korpusu Oficerów Zawodowych Wojska Polskiego, jeżeli podlegają konsultacjom społecznym.

§ 9. Przed skierowaniem do merytorycznego zajęcia stanowiska, projekt powinien być – w miarę możliwości – zaopiniowany i zredagowany przez radcę udzielającego pomocy prawnej instytucji opracowującej.

§ 10. 1. Opinia merytoryczna do projektu aktu prawnego powinna być zgłoszona przez instytucję opiniującą na piśmie w terminie 7 dni od daty otrzymania projektu, chyba że dyrektor (szef) instytucji opracowującej, mając na względzie wagę normowanych spraw, określi dłuższy termin uzgodnienia. Jeśli charakter uwag na to pozwala, opinia do projektu może być zgłoszona w formie adnotacji na otrzymanym projekcie.

2. Brak stanowiska w zakreślonym terminie traktuje się jako akceptację projektu.

3. Stanowisko negatywne do projektu lub poszczególnych jego postanowień oraz zgłoszone propozycje wymagają odpowiedniego uzasadnienia; opinia powinna zawierać redakcję kwestionowanych lub proponowanych przepisów (przepis nie dotyczy kwestionowania wysokości lub wskazania na brak skutków finansowych).

4. Projekty wymagające pilnego opracowania mogą być – w wyjątkowych przypadkach – uzgadniane pod względem merytorycznym z odstąpieniem od pisemnego opiniowania i pominięciem terminu, o którym mowa w ust. 1 (w trybie bezpośrednich kontaktów).

§ 11. 1. Dyrektor (szef) instytucji opracowującej uwzględnia zgłoszone uwagi, a w razie zasadniczych różnic stanowisk organizuje konferencję z udziałem zainteresowanych dyrektorów (szefów, dowódców) lub delegowanych przez nich przedstawicieli w celu przedyskutowania spornych zagadnień i uzgodnienia projektu aktu prawnego.

1a. Jeżeli uwzględnienie zgłoszonych uwag może spowodować wzrost skutków finansowych w stosunku do uzgodnionych już z Departamentem Budżetowym, dyrektor (szef) instytucji opracowującej ponownie przekazuje projekt do Departamentu Budżetowego, w celu jego uzgodnienia.

2. Jeżeli w wyniku uzgodnień nie zostały usunięte rozbieżności, dyrektor (szef) instytucji opracowującej sporządza, do decyzji właściwego przełożonego, notatkę omawiającą istotę rozbieżności.

3. Przełożony, o którym mowa w ust. 2, jest obowiązany do doprowadzenia do usunięcia rozbieżności oraz do ostatecznego, merytorycznego uzgodnienia treści projektu; jeżeli jest to niemożliwe przełożony przedstawia sprawę Ministrowi Obrony Narodowej do rozstrzygnięcia.

§ 12. 1. Dla przyspieszenia uzgodnienia projektów aktów prawnych szczególnie ważnych lub pilnych, Dyrektor Departamentu Prawnego jest upoważniony do stosowania szczególnego trybu postępowania.

2. W ramach upoważnienia, o którym mowa w ust. 1, Dyrektor Departamentu Prawnego – w celu usunięcia rozbieżności i ostatecznego merytorycznego uzgodnienia treści projektu – może, w zależności od treści proponowanej regulacji, doraźnie tworzyć zespół legislacyjno-prawny złożony z przedstawicieli wskazanych przez niego merytorycznych komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej albo jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej.

3. Przedstawiciele, o których mowa w ust. 2, powinni być upoważnieni do zajmowania wiążącego stanowiska.

4. (uchylony).

5. Zespół działa pod kierunkiem Dyrektora Departamentu Prawnego, jako jego przewodniczącego.

6. Nadzór nad pracami zespołu sprawuje Minister Obrony Narodowej.

§ 13. 1. Uzgodnione merytorycznie projekty założeń do projektowanych ustaw, jak również projekty ustaw, rozporządzeń i uchwał Rady Ministrów, rozporządzeń i zarządzeń Prezesa Rady Ministrów oraz rozporządzeń, zarządzeń i decyzji Ministra Obrony Narodowej – dyrektor (szef) instytucji opracowującej przekazuje, wraz z uzasadnieniem, oraz projektami aktów wykonawczych, w formie dokumentów elektronicznych do Departamentu Prawnego, z zastrzeżeniem § 6 ust. 3 i § 7 ust. 1.

1a. Departament Prawny, uzgodnione merytorycznie projekty założeń do projektowanych ustaw, projekty ustaw, rozporządzeń oraz zarządzeń Prezesa Rady Ministrów przesyła do Zespołu, o którym mowa w decyzji Nr 264/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 4 września 2012 r. w sprawie powołania Zespołu do spraw Oceny Skutków Regulacji (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 344).

1b. Zespół, o którym mowa w ust. 1a, odsyła do Departamentu Prawnego projekty założeń do projektowanych ustaw, projekty ustaw, rozporządzeń oraz zarządzeń Prezesa Rady Ministrów odpowiednio wraz z:

1) stanowiskiem dotyczącym testu regulacyjnego, jeżeli z przyczyn formalnych lub merytorycznych zasadne jest przedstawienie takiego stanowiska;

2) opinią dotyczącą oceny skutków regulacji.

2. Do projektu przekazywanego Departamentowi Prawnemu, dołącza się:

1) wykaz tabelaryczny wszystkich instytucji opiniujących, z którymi projekt został uzgodniony merytorycznie, z podaniem daty ostatecznego uzgodnienia oraz stanowiska, w tym imienia i nazwiska, osoby funkcyjnej zajmującej w imieniu instytucji opiniującej ostateczne stanowisko w sprawie projektu. Wzór wykazu określa załącznik Nr 3 do wytycznych;

2) wydruk zawierający tekst projektu wraz z uzasadnieniem oraz projektami aktów wykonawczych, a w stosunku do projektów aktów prawnych o charakterze wewnątrzresortowym również wniosek do Ministra Obrony Narodowej o podpisanie tego aktu oraz o jego ogłoszenie, jeżeli zachodzi taka potrzeba, zawierający szczegółowe uzasadnienie konieczności wydania tego aktu prawnego oraz potrzeby jego ogłoszenia.

3. Wykaz zawierający dane, o których mowa w ust. 2 pkt 1, oraz wniosek określony w ust. 2 pkt 2, podpisuje dyrektor (szef) instytucji opracowującej.

§ 13a. 1. Uzgodnione merytorycznie projekty dokumentów dotyczących udziału Sił Zbrojnych w wojskowych przedsięwzięciach organizacji międzynarodowych, a w szczególności: zarządzenia, decyzje, wytyczne, instrukcje – dyrektor (szef) instytucji opracowującej przekazuje, wraz z uzasadnieniem, w formie dokumentów elektronicznych do Departamentu Wojskowych Spraw Zagranicznych, z zastrzeżeniem § 7 ust. 1.

2. W przypadku projektów, o których mowa w ust. 1, oraz wniosków Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o użycie jednostek wojskowych lub o przedłużenie okresu użycia jednostek wojskowych opracowywanych na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. z 2014 r. poz. 1510), kompetencje Departamentu Prawnego wskazane w § 13 ust. 1a–1b, ust. 2, § 14, § 15, § 16 ust. 3 i 4, § 17 ust. 2, § 18, § 19 oraz § 22 wykonuje Departament Wojskowych Spraw Zagranicznych.

§ 14. 1. Departament Prawny analizuje otrzymane projekty pod względem prawnym i zgodności z zasadami techniki prawodawczej oraz ustala ich ostateczną redakcję.

2. W razie wątpliwości Dyrektor Departamentu Prawnego zwraca się do instytucji opracowującej o wyjaśnienie lub uzupełnienie projektu albo organizuje w tym celu konferencję.

§ 15. 1. Opracowane ostatecznie projekty aktów prawnych o charakterze wewnątrzresortowym – przed przedstawieniem ich do podpisu Ministrowi Obrony Narodowej lub odrębnie upoważnionej osobie zajmującej kierownicze stanowisko MON – wymagają adnotacji (parafy) Dyrektora Departamentu Prawnego o uzgodnieniu projektu pod względem prawnym i redakcyjnym.

2. Projekt przed przekazaniem do parafy Dyrektora Departamentu Prawnego wymaga zaparafowania przez:

1) właściwą osobę zajmującą kierownicze stanowisko MON, albo dyrektora (szefa) instytucji opracowującej bezpośrednio podległej Ministrowi – jeżeli projekt będzie przedstawiony do podpisu Ministrowi Obrony Narodowej;

2) dyrektora (szefa) instytucji opracowującej – jeżeli projekt będzie przedstawiony do podpisu osobie, o której mowa w ust. 1.

3. Adnotacje (parafy), o których mowa w ust. 1 i 2, zamieszcza się na wydruku tekstu projektu na odwrocie strony, która ma być podpisana.

Rozdział 3

Międzyresortowe uzgadnianie projektów aktów prawnych

§ 16. 1. Opracowane ostatecznie wewnątrz resortu, pod względem merytorycznym i prawnym, projekty aktów prawnych, które mają być rozpatrywane przez Radę Ministrów oraz projekty innych aktów, jeżeli przewidziane są do ogłoszenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej lub Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, wymagają uzgodnienia międzyresortowego ze wszystkimi zainteresowanymi ministerstwami i centralnymi organami administracji, a w razie potrzeby również z właściwym Pełnomocnikiem Rządu, wojewodami, organizacjami społecznymi i innymi zainteresowanymi instytucjami i podmiotami.

2. Projekty, o których mowa w ust. 1, podlegają również rozpatrzeniu przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów i Komitet Integracji Europejskiej.

3.Do uzgodnień międzyresortowych kieruje:

1) projekty założeń do projektowanych ustaw oraz projekty ustaw – Minister Obrony Narodowej, na wniosek dyrektora (szefa) instytucji opracowującej, za pośrednictwem Dyrektora Departamentu Prawnego;

2) projekty innych aktów prawnych – Podsekretarz Stanu do Spraw Polityki Obronnej, na wniosek dyrektora (szefa) instytucji opracowującej, za pośrednictwem Dyrektora Departamentu Prawnego.

4. Projekty aktów wykonawczych do ustaw, Dyrektor Departamentu Prawnego kieruje do rozpatrzenia przez Rządowe Centrum Legislacji przy Prezesie Rady Ministrów – po zakończeniu uzgodnień międzyresortowych, o których mowa w ust. 1; w stosunku do tych projektów Dyrektor Departamentu Prawnego jest upoważniony do występowania o zwolnienie ich z obowiązku rozpatrzenia przez Komisję Prawniczą.

§ 17. 1. Do projektu ustawy, kierowanego przez Ministra Obrony Narodowej do uzgodnień międzyresortowych, dyrektor (szef) instytucji opracowującej jest obowiązany dołączyć projekty aktów wykonawczych o podstawowym znaczeniu dla proponowanej regulacji lub tezy takich aktów (§ 6).

2. Rozdzielnik międzyresortowych uzgodnień projektów aktów prawnych przygotowuje Departament Prawny.

§ 18. 1. Uwagi nadesłane do projektu aktu prawnego analizuje instytucja opracowująca, w miarę potrzeby przy udziale Departamentu Prawnego.

2. Dla rozpatrzenia uwag, które wymagają merytorycznego ustosunkowania się również innych komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej, jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych – dyrektor (szef) instytucji opracowującej organizuje konferencję. Dyrektor Departamentu Prawnego może również organizować konferencję dla rozpatrzenia uwag niezawierających wniosków (zastrzeżeń) merytorycznych.

3. Przepisy § 11 ust. 1a i § 12 stosuje się odpowiednio.

§ 19. 1. Jeżeli nie istnieje możliwość usunięcia zasadniczych rozbieżności stanowisk w trybie bezpośrednich kontaktów instytucji opracowującej z zainteresowanymi resortami, Minister Obrony Narodowej w sprawie projektu założeń do projektowanej ustawy oraz projektu ustawy, a Dyrektor Departamentu Prawnego w sprawie projektu innego aktu prawnego, organizuje międzyresortową konferencję uzgodnieniową z udziałem przedstawicieli organów administracji rządowej, które zgłaszały uwagi.

2. Konferencji, o której mowa w ust. 1, przewodniczy, odpowiednio do zakresu kompetencji, właściwa osoba zajmująca kierownicze stanowisko MON, albo z ich upoważnienia Dyrektor Departamentu Prawnego lub jego przedstawiciel.

3. W razie nieusunięcia rozbieżności stanowisk w postępowaniu uzgodnieniowym dyrektor (szef) instytucji opracowującej sporządza i podpisuje protokół rozbieżności.

§ 20. Sporządzenie tekstu projektu aktu prawnego, uwzględniającego przyjęte uwagi, należy do instytucji opracowującej.

§ 21. 1. Jeżeli projekt aktu prawnego zostanie poddany rozpatrzeniu przez Komisję Prawniczą w Rządowym Centrum Legislacji, w posiedzeniach tej komisji Ministerstwo Obrony Narodowej reprezentuje Dyrektor Departamentu Prawnego lub wyznaczeni przez niego przedstawiciele Departamentu.

2. W razie potrzeby Dyrektor Departamentu Prawnego zwraca się do dyrektora (szefa) instytucji opracowującej lub innej właściwej pod względem merytorycznym komórki (jednostki) organizacyjnej o delegowanie na posiedzenie Komisji również podległego mu oficera (pracownika) w celu udzielenia merytorycznych wyjaśnień.

§ 22. Po zakończeniu uzgodnień międzyresortowych Dyrektor Departamentu Prawnego przedstawia Ministrowi Obrony Narodowej ostateczne teksty następujących projektów: ustaw, założeń do projektowanych ustaw, rozporządzeń i uchwał Rady Ministrów oraz rozporządzeń i zarządzeń Prezesa Rady Ministrów – wraz z propozycją co do nadania projektowi dalszego biegu.

§ 22a. 1. Instytucja opracowująca projekt założeń do projektowanej ustawy jest obowiązana, w zakresie swojej merytorycznej właściwości, do współpracy z Rządowym Centrum Legislacji w sprawie przygotowania projektu ustawy na podstawie tych założeń.

2. Współpracę, o której mowa w ust. 1, w zakresie prawno-legislacyjnym, koordynuje Dyrektor Departamentu Prawnego.

Rozdział 4

Opracowywanie i rozpatrywanie wewnątrz resortu projektów umów z partnerami zagranicznymi

§ 23. 1. Użyte w przepisach niniejszego rozdziału określenie „umowa z partnerem zagranicznym”, zwana dalej „umową”, oznacza również porozumienie techniczne lub wykonawcze, protokół do umowy oraz memorandum lub jakiekolwiek inne porozumienie z partnerem zagranicznym, bez względu na nazwę tego porozumienia.

1a. Instytucją opracowującą, w rozumieniu § 3 ust. 1, jest również zainteresowana zawarciem umowy z partnerem zagranicznym, właściwa pod względem merytorycznym, komórka organizacyjna Ministerstwa Obrony Narodowej, jednostka organizacyjna podległa Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowana albo inne osoby funkcyjne upoważnione w tych sprawach przez Ministra Obrony Narodowej.

2. Jeżeli z inicjatywą zawarcia umowy z partnerem zagranicznym występuje resort obrony narodowej, projekt umowy przygotowuje instytucja opracowująca, o której mowa w ust. 1a.

3. Łącznie z projektem umowy, o której mowa w ust. 1, instytucja opracowująca przygotowuje uzasadnienie, które powinno obejmować w szczególności:

1) przedstawienie dotychczasowego stanu faktycznego i prawnego sprawy;

2) wyjaśnienie potrzeby zawarcia umowy;

3) omówienie istotnych postanowień, ze wskazaniem różnic między stanem dotychczasowym a projektowanym;

4) przewidywane skutki związane z wejściem umowy w życie: militarne, społeczne, gospodarcze i prawne oraz obligatoryjnie – finansowe, ze wskazaniem źródeł pokrycia ewentualnych wydatków;

5) tryb wejścia umowy w życie, w przypadku określonym w § 26 ust. 3;

6) (uchylony).

4. Instytucja opracowująca jest obowiązana przesłać, z zastrzeżeniem § 28, projekt umowy wraz z uzasadnieniem, w celu zajęcia stanowiska merytorycznego, do zainteresowanych komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, zwanych dalej „instytucjami opiniującymi”.

5. Niezależnie od skierowania projektu umowy z uzasadnieniem do instytucji opiniujących, wymagane jest uzyskanie merytorycznego stanowiska Departamentu Budżetowego, Departamentu Wojskowych Spraw Zagranicznych oraz Służby Kontrwywiadu Wojskowego i Służby Wywiadu Wojskowego.

6. Instytucje, o których mowa w ust. 4 i 5, przekazują stanowisko zajęte w sprawie projektu umowy w trybie określonym w § 10.

§ 24. 1. Uwagi zgłoszone do projektu umowy oraz uzasadnienia analizuje instytucja opracowująca. Przepis § 11 stosuje się odpowiednio.

2. W razie organizowania wewnątrzresortowej konferencji dla uzgodnienia stanowisk instytucji opiniujących, uczestniczy w niej obligatoryjnie przedstawiciel Departamentu Wojskowych Spraw Zagranicznych.

§ 25. 1. Uzgodniony projekt umowy wraz z uzasadnieniem dyrektor (szef) instytucji opracowującej przekazuje do Departamentu Wojskowych Spraw Zagranicznych.

2. Przy przesyłaniu projektu do Departamentu Wojskowych Spraw Zagranicznych należy dołączyć:

1) opinie wszystkich instytucji opiniujących, z którymi projekt był uzgadniany merytorycznie;

2) dokument elektroniczny zawierający teksty projektu i uzasadnienia.

§ 26. 1. Departament Wojskowych Spraw Zagranicznych umieszcza adnotację o uzgodnieniu tekstu projektu umowy pod względem prawnym i redakcyjnym. Przepis § 15 ust. 3 stosuje się odpowiednio.

2. Po zaparafowaniu projektu umowy, zgodnie z ust. 1, Departament Wojskowych Spraw Zagranicznych:

1) jeżeli umowa wymaga podpisania przez Ministra Obrony Narodowej – przekazuje jej tekst, wraz z uzasadnieniem instytucji opracowującej, której dyrektor (szef) występuje do Ministra Obrony Narodowej z wnioskiem w sprawie miejsca, czasu i okoliczności podpisania umowy;

2) jeżeli umowa ma być podpisana przez określoną osobę funkcyjną – przedstawia Ministrowi Obrony Narodowej lub osobie przez niego upoważnionej tekst umowy wraz z uzasadnieniem oraz projekt pełnomocnictwa do podpisania danej umowy przez tę osobę funkcyjną; po podpisaniu pełnomocnictwa przez Ministra Obrony Narodowej lub osobę przez niego upoważnioną, pełnomocnictwo wraz z projektem umowy i uzasadnieniem przekazuje się instytucji opracowującej;

3) jeżeli umowa ma być poddana dalszym negocjacjom – zwraca tekst umowy instytucji opracowującej.

3. Jeżeli z treści projektowanej umowy wynika, że ma ona charakter umowy międzynarodowej, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach międzynarodowych (Dz. U. Nr 39, poz. 443, z 2002 r. Nr 216, poz. 1824, z 2010 r. Nr 213, poz. 1395 oraz z 2011 r. Nr 117, poz. 676), Dyrektor Departamentu Wojskowych Spraw Zagranicznych przedstawia Ministrowi Obrony Narodowej lub osobie przez niego upoważnionej projekt tej umowy wraz z uzasadnieniem i projektem instrukcji negocjacyjnej, z wnioskiem o nadanie im dalszego trybu postępowania, obowiązującego w zakresie zawierania umów międzynarodowych.

4. (skreślony).

5. Uzgodnienia międzyresortowe projektowanej umowy międzynarodowej i dołączonych do niej dokumentów przeprowadza Departament Wojskowych Spraw Zagranicznych. Przepisy rozdziału 3 stosuje się odpowiednio.

6. (uchylony).

§ 27. 1. Projekt umowy inicjowanej przez partnera zagranicznego kierowany jest do wstępnego rozpatrzenia przez właściwą pod względem merytorycznym komórkę organizacyjną Ministerstwa Obrony Narodowej albo jednostkę organizacyjną podległą Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowaną (instytucję opracowującą).

2. W zakresie czynności, o których mowa w ust. 1, instytucja opracowująca dokonuje:

1) tłumaczenia tekstu umowy na język polski;

2) analizy – w kontekście projektowanej umowy – zagadnień, o których mowa w § 23 ust. 3, i przedstawia je w uzasadnieniu.

3. Instytucja opracowująca jest obowiązana przesłać, z zastrzeżeniem § 28, projekt umowy wraz z tłumaczeniem i uzasadnieniem, w celu zajęcia merytorycznego stanowiska, do zainteresowanych instytucji opiniujących. Przepisy § 23 ust. 5 i 6 oraz § 24–26 stosuje się odpowiednio.

§ 28. 1. Jeżeli projekt umowy wymienionej w § 23 ust. 2 lub § 27 ust. 1, dotyczy nabycia dóbr lub świadczenia usług dla Sił Zbrojnych RP nieobjętych centralnymi planami rzeczowymi, o których mowa w decyzji Nr 103/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 31 marca 2014 r. w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 105), instytucja opracowująca jest obowiązana – przed rozpoczęciem procedury uzgodnieniowej, określonej w § 23 – skierować polski tekst projektu (tekst przetłumaczony na język polski w myśl § 27 ust. 2 pkt 1 wraz z uzasadnieniem, w celu uzyskania opinii, do:

1) Szefa Sztabu Generalnego WP – w zakresie zgodności przedmiotu umowy z zadaniami realizowanymi przez Siły Zbrojne RP;

2) osoby zajmującej kierownicze stanowisko MON właściwej do spraw polityki obronnej – w zakresie uwarunkowań polityczno-wojskowych związanych z zawarciem umowy;

3) Dyrektora Departamentu Budżetowego – w zakresie źródeł finansowania zobowiązań wynikających z projektowanej umowy;

4) Dyrektora Departamentu Wojskowych Spraw Zagranicznych – w zakresie uwarunkowań prawnych związanych z projektowaną umową;

5) szefów Służby Kontrwywiadu Wojskowego i Służby Wywiadu Wojskowego – w zakresie ochrony informacji niejawnych, wymienianych w związku z przewidywaną umową.

2. Po zebraniu opinii, o których mowa w ust 1, instytucja opracowująca występuje do osoby zajmującej kierownicze stanowisko MON właściwej do spraw uzbrojenia i modernizacji z wnioskiem o powołanie zespołu właściwego do prowadzenia negocjacji, zwanego dalej „zespołem”, przedstawiając jednocześnie tekst umowy (ust. 1), uzasadnienie oraz zebrane opinie.

3. Osoba zajmująca kierownicze stanowisko MON właściwa do spraw uzbrojenia i modernizacji, powołuje zespół w składzie:

1) przewodniczący – przedstawiciel osoby zajmującej kierownicze stanowisko MON właściwej do spraw uzbrojenia i modernizacji;

2) zastępca przewodniczącego – przedstawiciel instytucji opracowującej;

3) członkowie – specjaliści w dziedzinie, której umowa dotyczy, proponowani przez przewodniczącego zespołu.

4. Do zadań zespołu należy:

1) rozpatrzenie dokumentów przedłożonych przez instytucję opracowującą, z uwzględnieniem potrzeby zawarcia umowy i zgodności przedmiotu umowy z bieżącymi planami dostaw i usług dla Sił Zbrojnych RP oraz źródeł finansowania zobowiązań wynikających z projektowanej umowy;

2) przedstawienie osobie zajmującej kierownicze stanowisko MON właściwej do spraw uzbrojenia i modernizacji wniosków w sprawie dalszego trybu postępowania w pracach nad projektem umowy.

5. Osoba zajmująca kierownicze stanowisko MON właściwa do spraw uzbrojenia i modernizacji, po zapoznaniu się z wnioskami zespołu, podejmuje decyzję o skierowaniu przez przewodniczącego zespołu do Ministra Obrony Narodowej wniosku o uzyskanie zgody na rozpoczęcie negocjacji; do wniosku dołącza się:

1) tekst projektu umowy i uzasadnienie uwzględniające ewentualne uwagi zgłoszone podczas opiniowania projektu;

2) opinie o których mowa w ust. 1.

§ 29. 1. Do przygotowywania i przeprowadzania w imieniu resortu obrony narodowej z partnerami zagranicznymi negocjacji projektowanych umów są uprawnieni:

1) umów, o których mowa w § 23 ust. 2 i § 27 ust. 1 – dyrektorzy (szefowie) instytucji opracowujących;

2) umów, o których mowa w § 28 ust. 1 – przewodniczący zespołu.

2. W negocjacjach umów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, uczestniczy każdorazowo przedstawiciel Departamentu Wojskowych Spraw Zagranicznych, a w przypadku umów, o których mowa w ust. 1 pkt 2, również przedstawiciel instytucji opracowującej. Na wniosek dyrektora (szefa) instytucji opracowującej, w negocjacjach umów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, uczestniczy również przedstawiciel Departamentu Budżetowego.

§ 29a. W przypadku, gdy podpisanie umowy ma nastąpić na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ceremonię podpisywania organizuje instytucja opracowująca, po uprzednim uzgodnieniu z partnerem zagranicznym oraz z Departamentem Wojskowych Spraw Zagranicznych.

§ 30. 1. Ewidencję wszystkich zawartych przez resort obrony narodowej umów z partnerami zagranicznymi oraz umów międzynarodowych, jak również depozyt uwierzytelnionych kopii tych umów, prowadzi Departament Wojskowych Spraw Zagranicznych.

2. Po podpisaniu umowy dyrektor (szef) instytucji opracowującej oraz przewodniczący zespołu obowiązani są, w terminie czternastu dni, przesłać oryginalny tekst umowy i jej uwierzytelnioną kopię, wraz z dokumentem elektronicznym, zawierającym tekst tej umowy, do Departamentu Wojskowych Spraw Zagranicznych. Jeżeli oryginalny tekst umowy deponuje partner zagraniczny, do Departamentu Wojskowych Spraw Zagranicznych przesyła się wyłącznie kopię umowy, uwierzytelnioną przez dyrektora instytucji opracowującej.

3. Jeżeli podpisana umowa ma charakter umowy międzynarodowej, w rozumieniu ustawy, o której mowa w § 26 ust. 3, Dyrektor Departamentu Wojskowych Spraw Zagranicznych niezwłocznie:

1) przekazuje, z zastrzeżeniem ust. 4, oryginał umowy lub jej uwierzytelnioną kopię Ministrowi Spraw Zagranicznych, w celu jej rejestracji i przechowywania;

2) przedstawia Ministrowi Obrony Narodowej lub osobie przez niego upoważnionej projekt wniosku o skierowanie umowy do ogłoszenia – odpowiednio w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej lub Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, zgodnie z przepisami ustawy, o której mowa w § 26 ust. 2, dotyczącymi ogłaszania umów międzynarodowych.

4. W sprawach przekazywania umów międzynarodowych, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, Dyrektor Departamentu Wojskowych Spraw Zagranicznych podpisuje korespondencję z zamieszczeniem klauzuli „z upoważnienia Ministra Obrony Narodowej.”

§ 31. Przepisów § 23–30 nie stosuje się do umów Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego i Szefa Służby Wywiadu Wojskowego z partnerami zagranicznymi, dotyczących działalności merytorycznej tych służb.

§ 31a. Zasady funkcjonowania systemu notyfikacji aktów prawnych państw członkowskich Unii Europejskiej zawierających przepisy techniczne określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 592).

Rozdział 4a (uchylony)

Rozdział 5

Uzgadnianie projektów aktów prawnych z zakresu ustawodawstwa powszechnego oraz innych dokumentów rządowych

§ 32. Merytoryczne uzgodnienie wewnątrz resortu obrony narodowej projektów aktów prawnych z zakresu ustawodawstwa powszechnego (założeń do projektowanych ustaw, ustaw, rozporządzeń), uchwał, decyzji i zarządzeń, innych dokumentów rządowych (programów, informacji, analiz problemowych, ocen realizacji zadań, stanowisk, decyzji lub innych rozstrzygnięć rządu) oraz z zakresu aktów prawnych Unii Europejskiej nadesłanych przez inne resorty (ministerstwa, urzędy centralne, instytucje) w celu zajęcia stanowiska przez Ministra Obrony Narodowej – przeprowadza Departament Prawny.

§ 33. 1. Dyrektor Departamentu Prawnego przesyła projekty aktów prawnych, o których mowa w § 32, do zainteresowanych dyrektorów (szefów) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej, jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, zakreślając termin do zajęcia stanowiska z takim wyliczeniem, aby Minister Obrony Narodowej mógł udzielić odpowiedzi w terminie ustalonym przez resort, który nadesłał projekt.

2. Projekty szczególnie pilne, mogą być uzgadniane przez Departament Prawny:

1) z zaznaczeniem, w ramach terminu, godziny do której odpowiedź powinna być udzielona, albo

2) w trybie bezpośrednich kontaktów; w takim przypadku zainteresowany dyrektor (szef) jest obowiązany do niezwłocznego udzielenia opinii.

3. Przepis ust. 2 dotyczy w szczególności projektów skierowanych już pod obrady Rady Ministrów lub jej komitetów.

§ 34. 1. Opinia do projektu aktu prawnego powinna być udzielona w terminie, odpowiednio uzasadniona i zawierać konkretną redakcję kwestionowanych lub proponowanych przepisów.

2. Brak opinii w terminie lub brak uzasadnienia do zgłoszonych uwag oznacza akceptację projektu.

§ 35. 1. Dyrektor Departamentu Prawnego analizuje pod względem prawnym opinie nadesłane przez zainteresowanych dyrektorów (szefów) i przedstawia Ministrowi Obrony Narodowej całokształt sprawy wraz z projektem odpowiedzi.

2. Jeżeli projekt wymaga szczegółowego naświetlenia merytorycznego, Dyrektor Departamentu Prawnego zwraca się do właściwego dyrektora (szefa) o udział w przedstawieniu całokształtu sprawy.

3. W sprawie projektów, do których Ministerstwo Obrony Narodowej nie zgłasza zasadniczych uwag merytorycznych albo zgłasza uwagi natury prawnej, odpowiedzi udziela Dyrektor Departamentu Prawnego.

§ 36. 1. Dyrektor Departamentu Prawnego może przekazać projekty ściśle specjalistycznych aktów prawnych do zainteresowanego dyrektora (szefa) w celu uzgodnienia i bezpośredniego udzielenia opinii Ministerstwa Obrony Narodowej do właściwej komórki organizacyjnej resortu, który nadesłał projekt.

2. Dyrektor (szef), o którym mowa w ust. 1, przesyła kopię udzielonej opinii do Departamentu Prawnego.

§ 37. 1. Jeżeli dla uzgodnienia projektu aktu prawnego jest organizowana konferencja międzyresortowa, Dyrektor Departamentu Prawnego zwraca się do zainteresowanego dyrektora (szefa) o delegowanie na tę konferencję podległego oficera (pracownika), upoważnionego do zajęcia merytorycznego stanowiska. W razie potrzeby Dyrektor Departamentu Prawnego kieruje również swojego przedstawiciela.

2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli konferencja jest organizowana na szczeblu ministrów lub sekretarzy albo podsekretarzy stanu. O terminie i miejscu takiej konferencji Dyrektor Departamentu Prawnego powiadamia Ministra Obrony Narodowej lub Sekretarza Stanu, Szefa Sztabu Generalnego WP albo właściwego podsekretarza stanu.

§ 38. Do udziału w posiedzeniach Komisji Prawniczej w Rządowym Centrum Legislacji, na których mają być rozpatrywane projekty opracowane przez inne resorty, stosuje się odpowiednio przepis § 21.

Rozdział 6

Podpisywanie aktów prawnych

§ 39. 1. Teksty rozporządzeń Ministra Obrony Narodowej, w formie dokumentów elektronicznych i ich wydruków, w brzmieniu ustalonym w wyniku międzyresortowego postępowania uzgodnieniowego, przedstawia do opatrzenia bezpiecznym podpisem elektronicznym oraz nałożenia podpisu na wydruku Dyrektor Departamentu Prawnego.

2. Jeżeli podpisane rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej jest wydawane wspólnie albo w porozumieniu z innymi ministrami, dalsze podpisy uzyskuje Departament Prawny.

3. Teksty zarządzeń, decyzji i wytycznych Ministra Obrony Narodowej, w formie dokumentów elektronicznych i ich wydruków, przedstawia do opatrzenia bezpiecznym podpisem elektronicznym oraz nałożenia podpisu na wydruku wraz z wnioskiem, o którym mowa w § 13 ust. 2 pkt 2, Dyrektor Departamentu Prawnego, a w przypadku projektów, o których mowa w § 13a ust. 1, Dyrektor Departamentu Wojskowych Spraw Zagranicznych. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.

§ 40. 1. Rozporządzenia, zarządzenia, decyzje i wytyczne, w formie dokumentów elektronicznych i ich wydruków, w czasie nieobecności Ministra Obrony Narodowej, opatruje bezpiecznym podpisem elektronicznym oraz nakłada podpis na ich wydrukach w jego zastępstwie („w z.”) Sekretarz Stanu lub podsekretarz stanu, stosownie do upoważnienia wydanego w odrębnym trybie.

2. Zasady podpisywania decyzji Ministra Obrony Narodowej „z upoważnienia” przez osoby zajmujące kierownicze stanowiska MON lub inne osoby funkcyjne, określają odrębne przepisy.

§ 41. 1. Projekty aktów prawnych przedstawia się do opatrzenia bezpiecznym podpisem elektronicznym oraz nałożenia podpisu na ich wydrukach, w jednym egzemplarzu.

2. Przepis ust. 1 nie dotyczy projektów:

1) aktów prawnych wydawanych przez Ministra Obrony Narodowej w porozumieniu (uzgodnieniu) z innymi podmiotami;

2) umów międzynarodowych;

3) porozumień zawieranych przez Ministra Obrony Narodowej z innymi podmiotami.

3. (uchylony).

§ 41a. Przepisy § 39 ust. 3 i § 41 ust. 1 stosuje się odpowiednio przy przedstawianiu Ministrowi Obrony Narodowej do podpisu projektów pełnomocnictw i upoważnień.

Rozdział 7

Ewidencja aktów prawnych i innych aktów oraz ich ogłaszanie w Dzienniku Urzędowym lub Dzienniku Urzędowym Niejawnym

§ 42. 1. Zarządzenia, decyzje i wytyczne Ministra Obrony Narodowej podlegają ewidencjonowaniu. Ewidencjonowaniu podlegają również akty, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 3 oraz ust. 3 pkt 2 lit. a.

2. Zarządzeniom i decyzjom wydanym przez Ministra Obrony Narodowej nadaje się w każdym roku kalendarzowym kolejne odrębne numery oraz bezpośrednio po numerze oznacza się je odpowiednią cechą i opatruje datą.

3. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do dyrektyw i rozkazów wydanych przez Szefa Sztabu Generalnego WP.

4. Zarządzenia i decyzje Ministra Obrony Narodowej oznacza się:

1) zarządzenia i decyzje w sprawach ogólnych – cechą „MON”;

2) decyzje w sprawach operacyjnych, organizacyjnych, mobilizacyjnych, dowodzenia, szkoleniowych, społecznych, wychowawczych, logistyki, kadrowych, kadrowo-mobilizacyjnych, nauki i szkolnictwa wojskowego, obrony terytorialnej oraz służb specjalnych – odpowiednio cechą: „Oper.”, „Org.”, „Mob.”, „DOW”, „Szkol.”, „Społ.” „Wych.”, „Log.”, „Pers.”, „Pers-Mob.”, „NSzW”, „OT” oraz „SKW” albo „SWW”.

4a. Pełnomocnictwa i upoważnienia wydawane przez Ministra Obrony Narodowej oznacza się w każdym roku kalendarzowym kolejnym odrębnym numerem i opatruje datą.

5. Dyrektywy i rozkazy Szefa Sztabu Generalnego WP oznacza się:

1) w sprawach ogólnych – cechą „SG”;

2) w sprawach operacyjno-strategicznych, organizacyjnych, mobilizacyjnych, dowodzenia, kadrowych, kadrowo-mobilizacyjnych, szkoleniowych i logistyki – odpowiednio cechą: „Oper.”, „Org”, „Mob.”, „DOW”, „Pers.”, „Pers.-Mob.”, „Szkol.” lub „Log.”

6. Decyzje Ministra Obrony Narodowej oraz dyrektywy i rozkazy Szefa Sztabu Generalnego WP, o których mowa w ust. 4 pkt 2 i ust. 5 pkt 2, oznacza się dodatkową cechą wskazującą instytucję opracowującą; cechę tę stanowi następujący skrót nazwy komórki organizacyjnej:

1) Sekretariatu Ministra Obrony Narodowej – SMON;

2) Departamentu Administracyjnego – DA;

3) Departamentu Budżetowego – DB;

4) Departamentu Informatyki i Telekomunikacji – DliT;

5) Departamentu Infrastruktury – Dl;

6) Departamentu Kadr – DK;

7) Departamentu Kontroli – DKtr;

8) Departament Informatyki i Telekomunikacji – DIiT;

9) Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wojskowego – DNiSW;

10) Departamentu Ochrony Informacji Niejawnych – DOIN;

11) Departamentu Polityki Bezpieczeństwa Międzynarodowego – DPBM;

12) Departamentu Polityki Zbrojeniowej – DPZ;

13) Departamentu Prasowo-lnformacyjnego – DPI;

14) Departamentu Prawnego – DP;

15) Departamentu Spraw Socjalnych – DSS;

16) Departamentu Strategii i Planowania Obronnego – DSiPO;

17) Departamentu Transformacji – DT;

18) Departamentu Wojskowych Spraw Zagranicznych – DWSZ;

19) Departamentu Wychowania i Promocji Obronności – DWiPO;

20) Zarządu Organizacji i Uzupełnień – P1 Sztabu Generalnego WP – P1;

21) Zarządu Analiz Wywiadowczych i Rozpoznawczych – P2 Sztabu Generalnego WP – P2;

22) Zarządu Planowania Operacyjnego – P3 Sztabu Generalnego WP – P3;

23) Zarządu Planowania Logistyki – P4 Sztabu Generalnego WP – P4;

24) Zarządu Planowania Strategicznego – P5 Sztabu Generalnego WP – P5;

25) Zarządu Planowania Systemów Dowodzenia i Łączności – P6 Sztabu Generalnego WP – P6;

26) Zarządu Szkolenia – P7 Sztabu Generalnego WP – P7;

27) Zarząd Planowania Rzeczowego – P8 Sztabu Generalnego WP – P8;

28) Biura Koordynacyjnego – BK;

29) Biura Obrony Przeciwrakietowej – BOP;

30) Biura do Spraw Procedur Antykorupcyjnych – BPA;

31) Biura Audytu Wewnętrznego – BAW;

32) Biura Skarg i Wniosków – BSiW.

7. Decyzje Sekretarza Stanu oraz decyzje i inne akty wydane przez podsekretarzy stanu i Dyrektora Generalnego Ministerstwa oznacza się wyłącznie kolejnym numerem i opatruje datą.

8. W zakresie ewidencjonowania umów międzynarodowych w dziedzinie współpracy wojskowej resortu obrony narodowej stosuje się przepis § 30.

§ 43. 1. Ewidencję zarządzeń i decyzji Ministra Obrony Narodowej oznaczonych cechą „MON”, obwieszczeń Ministra Obrony Narodowej w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego określonego aktu prawnego oraz pełnomocnictw i upoważnień Ministra Obrony Narodowej, prowadzi Departament Prawny w formie dokumentów elektronicznych opatrzonych bezpiecznym podpisem elektronicznym i ich podpisanych wydruków, które przechowuje kancelaria obsługująca Departament Prawny. Ewidencjonowanie oraz przechowywanie innych decyzji Ministra Obrony Narodowej należy odpowiednio do komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej oraz do jednostek organizacyjnych wskazanych przez szefów Służby Kontrwywiadu Wojskowego lub Służby Wywiadu Wojskowego.

2. Niezwłocznie po podpisaniu przez Ministra Obrony Narodowej zarządzenia albo decyzji oznaczonych cechą „MON” oraz pełnomocnictwa i upoważnienia, przekazuje się je w formie dokumentów elektronicznych opatrzonych bezpiecznym podpisem elektronicznym oraz ich wydruków podpisanych przez Ministra Obrony Narodowej, do kancelarii obsługującej Departament Prawny.

3. Ewidencja i przechowywanie oryginałów decyzji i innych aktów wydanych przez osoby zajmujące kierownicze stanowiska MON, należy do podległych im organów.

4. Uwierzytelnione kopie decyzji Ministra Obrony Narodowej nieoznaczonych cechą „MON” oraz dyrektyw i rozkazów Szefa Sztabu Generalnego WP oznaczonych cechą „SG” i „Org” jak również kopie decyzji i innych aktów, o których mowa w § 42 ust. 7, przesyła się do Departamentu Prawnego.

§ 44. 1. W Dzienniku Urzędowym i Dzienniku Urzędowym Niejawnym ogłasza się:

1) akty prawne Ministra Obrony Narodowej;

2) uchwały Rady Ministrów uchylające zarządzenia Ministra Obrony Narodowej;

3) orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego w sprawach aktów prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

4) teksty jednolite aktów prawnych, ogłoszonych w Dzienniku Urzędowym lub Dzienniku Urzędowym Niejawnym;

5) pełnomocnictwa i upoważnienia udzielane przez Ministra Obrony Narodowej;

6) sprostowania błędów w tekście aktów prawnych lub tekstów jednolitych tych aktów, ogłoszonych w Dzienniku Urzędowym lub Dzienniku Urzędowym Niejawnym.

2. Na koniec każdego kwartału w Dzienniku Urzędowym zamieszcza się komunikat o aktach prawnych Ministra Obrony Narodowej nie skierowanych do ogłoszenia, z wyjątkiem decyzji o charakterze personalnych oraz decyzji administracyjnych.

3. Minister Obrony Narodowej, w drodze obwieszczenia, ogłasza teksty jednolite aktów prawnych i sprostowania błędów w aktach prawnych.

4. W Dzienniku Urzędowym lub Dzienniku Urzędowym Niejawnym mogą być publikowane informacje, komunikaty, obwieszczenia i ogłoszenia Ministra Obrony Narodowej.

5. Przesłanki wydania tekstu jednolitego aktu prawnego i sprostowania błędu określone są odpowiednio w art. 16 i 17 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172 i Nr 232, poz. 1378).

6. Kancelaria obsługująca Departament Prawny niezwłocznie po podpisaniu przez Ministra Obrony Narodowej aktu prawnego, który nie podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym, obowiązana jest przesłać, na polecenie Departamentu Prawnego, instytucji opracowującej kopię tego aktu.

§ 45. Dyrektor Departamentu Prawnego jest upoważniony do:

1) zlecania druku Dziennika Urzędowego w postaci papierowej, w przypadku o którym mowa w art. 23a ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych;

2) zlecania druku Dziennika Urzędowego Niejawnego;

3) przygotowania tekstu jednolitego aktu prawnego we współpracy z instytucją, która opracowała projekt danego aktu;

4) kierowania do ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym podpisanych aktów prawnych i uwierzytelniania ich bezpiecznym podpisem elektronicznym.

§ 46. Departament Prawny prowadzi redakcję Dziennika Urzędowego i Dziennika Urzędowego Niejawnego.

§ 47. Przy ogłaszaniu aktu prawnego w Dzienniku Urzędowym i Dzienniku Urzędowym Niejawnym, zamieszcza się nad jego tytułem nazwę instytucji opracowującej.

§ 48. (uchylony).

Rozdział 8

Kontrola wykonywania aktów prawnych

§ 49. 1. Bezpośredni nadzór nad realizacją obowiązujących w resorcie obrony narodowej aktów prawnych (przepisów prawnych) sprawuje Minister Obrony Narodowej.

2. Bieżącą kontrolę realizacji aktów (przepisów) prawnych, obowiązujących stosownie do zakresu działania poszczególnych komórek (jednostek) organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej oraz jednostek Sił Zbrojnych, sprawują dyrektorzy (szefowie) tych komórek (jednostek) oraz dowódcy rodzajów Sił Zbrojnych.

3. Zadania, o których mowa w ust. 2, wykonuje również Dyrektor Departamentu Kontroli, który nasuwające się w tym zakresie spostrzeżenia i wnioski przedstawia w razie potrzeby Ministrowi Obrony Narodowej lub Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa.

4. Niezależnie od wykonywania zadań, o których mowa w ust. 2, dyrektorzy (szefowie) oraz Dyrektor Departamentu Prawnego, powinni analizować pod względem merytorycznym i prawnym treść obowiązujących aktów prawnych i w razie stwierdzenia ich dezaktualizacji podejmować inicjatywę opracowania nowych przepisów w danej dziedzinie.

§ 50. 1. Dyrektor Departamentu Prawnego, w ramach odrębnego upoważnienia do kontroli stanu przygotowania w resorcie obrony narodowej aktów wykonawczych do ustaw i rozporządzeń oraz uchwał Rady Ministrów i zarządzeń Prezesa Rady Ministrów:

1) może zwracać się do właściwego dyrektora (szefa) komórki organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej albo jednostki organizacyjnej podległej Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanej, o opracowanie odpowiedniego projektu, a w razie potrzeby również oznaczyć termin i zakres jego opracowania;

2) przedstawia Ministrowi Obrony Narodowej – według stanu na dzień 1 stycznia oraz 1 lipca każdego roku sprawozdanie o aktach prawnych wydanych w wykonaniu przepisów delegacyjnych ustaw (rozporządzeń, uchwał i zarządzeń).

1a. Uprawnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 1, realizowane wobec Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego i Szefa Służby Wywiadu Wojskowego przysługują Ministrowi Obrony Narodowej.

2. Dyrektorzy (szefowie) instytucji opracowujących przekazują Dyrektorowi Departamentu Prawnego pisemne informacje o wykonaniu przepisów delegacyjnych, a w razie niedotrzymania terminu podają przyczyny i ostateczny termin opracowania projektu.

Załączniki do wytycznych
Ministra Obrony Narodowej
w sprawie działalności legislacyjnej
w resorcie obrony narodowej

Załącznik Nr 1

(uchylony)

Załącznik Nr 2

infoRgrafikaZałącznik Nr 3

WZÓR – WYKAZ INSTYTUCJI OPINIUJĄCYCH, KTÓRE UZGODNIŁY PROJEKT

infoRgrafika

[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez pkt 1 decyzji nr 69/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 marca 2015 r. zmieniającej decyzję w sprawie działalności legislacyjnej w resorcie obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 66). Zmiana weszła w życie 15 kwietnia 2015 r.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00