Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2010-02-12 do 2011-02-28
Wersja archiwalna od 2010-02-12 do 2011-02-28
archiwalny
Departament Prawny
DECYZJA Nr 101/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 3 kwietnia 2009 r.
w sprawie wprowadzenia procedury pozyskania procedury pozyskania nowego uzbrojenia i sprzętu
(ostatnia zmiana: DUMON. z 2010 r., Nr 1, poz. 5)
Na podstawie § 1 pkt 8 lit. a-d i § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426), ustala się, co następuje:
1. Wprowadza się do użytku:
1) „Procedurę pozyskania nowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej „stanowiącą załącznik Nr 1 do decyzji;
2) „Procedurę pozyskania nowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego w ramach pilnej potrzeby operacyjnej” stanowiącą załącznik Nr 2 do decyzji.
2. Decyzja obowiązuje dla:
1) zakupów nowego Uzbrojenia i Sprzętu Wojskowego (UiSW), ujętych w Planach Modernizacji Technicznej, dla których nie opracowano „Wymagań operacyjnych na UiSW”;
2) zakupów nowego Uzbrojenia i Sprzętu Wojskowego (UiSW), dla którego opracowano Wymagania Operacyjne i wykonano WZTT w ramach etapu Określenia Możliwości Wykonania;
3) pilnych potrzeb operacyjnych.
3. Użyte w decyzji określenia oznaczają:
1) nowe UiSW – typy uzbrojenia i sprzętu wojskowego, które nie zostały dotychczas wprowadzone na wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również zmodernizowane typy uzbrojenia i sprzętu wojskowego;
2) program testów (PTe) – program, zawierający zakres oraz metodyki prowadzenia i oceny wyników testów nowych UiSW, pozyskiwanych poza procesem realizacji prac rozwojowych i wdrożeniowych, o których mowa w decyzji Nr 57/MON z dnia 9 marca 2005 r. w sprawie wprowadzenia „Instrukcji w sprawie realizacji prac rozwojowych i wdrożeniowych w dziedzinie techniki wojskowej oraz testowania gotowych, nowych wzorów uzbrojenia i sprzętu wojskowego (UiSW) w resorcie obrony narodowej” (Dz. Urz. MON Nr 5, poz. 37);
3) uzbrojenie i sprzęt wojskowy (UiSW) – techniczne środki walki, sprzęt techniczny, w tym techniczne środki materiałowe, wyposażenie i oprogramowanie, które ze względu na swoje wymagania nowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz wojskowego w ramach pilnej potrzeby operacyjnej lub właściwości techniczno-konstrukcyjne lub sposób zaprojektowania oraz wykonania są przeznaczone do celów wojskowych; uzbrojenie oraz sprzęt wojskowy obejmuje również technologie i wyroby, zmodyfikowane lub zmodernizowane do celów wojskowych;
4) wykonawca – osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która ubiega się o udzielenie zamówienia, złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia, a także te podmioty występujące wspólnie;
5) zamawiający – komórka organizacyjna Ministerstwa Obrony Narodowej lub jednostka organizacyjna podległa Ministrowi Obrony Narodowej właściwa do zawarcia umowy w sprawie zamówienia;
6) [1] wstępne założenia taktyczno-techniczne (WZTT) – dokument zawierający charakterystyki operacyjne i techniczne UiSW, specyfikację opracowywanego UiSW, jego miejsce w systemie, w tym wymogi interoperacyjności, kompatybilności oraz eksploatacyjne, a także sposób oraz zakres weryfikacji UiSW na zgodność z tym dokumentem;
7) testy uzbrojenia i sprzętu wojskowego – sprawdzenie zgodności parametrów dostarczanego UiSW z wymogami określonymi we „Wstępnych założeniach taktyczno-technicznych”, realizowane zgodnie z PTe i nadzorowane przez grupę testującą;
8) [2] pilna potrzeba operacyjna – potrzeba niezwłocznego pozyskania nowego UiSW, wynikająca z konieczności użycia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, której przy zachowaniu należytej staranności, nie można było przewidzieć na etapie planowania użycia Sił Zbrojnych;
9) wymagania taktyczno-techniczne (WTT) – dokument opisujący uzbrojenie i sprzęt wojskowy w zakresie:
a) funkcji, jakie powinien spełniać,
b) interoperacyjności z innymi systemami,
c) obsady etatowej i oczekiwanego sposobu szkolenia personelu (użytkowników, obsługi serwisowej),
d) dopuszczalnego maksymalnego czasu, w jakim uszkodzone UiSW powinno być naprawione,
e) potrzeb ilościowych i miejsc dyslokacji,
f) stref klimatycznych, w jakich UiSW będzie użytkowane;
10) studium wykonalności (SW) – dokument zawierający niezbędne, dla prawidłowego przeprowadzenia procedury zamówienia, informacje obejmujące:
a) ocenę możliwości osiągnięcia wymagań ujętych w WTT,
b) identyfikację obszarów ryzyka w procesie pozyskania i eksploatacji,
c) rekomendacje dotyczące sposobu pozyskania określonego UiSW,
d) wykaz oraz dopuszczalny zakres parametrów (charakterystyk) UiSW podlegających ocenie zgodności z wymaganiami,
e) harmonogram czasowo-zadaniowy pozyskania,
f) oszacowanie kosztów cyklu życia wyrobu,
g) zdefiniowany zakres dokumentacji technicznej, system wsparcia logistycznego (katalogi części zamiennych, zestawy części zamiennych, wykaz narzędzi, szkoleń ekip serwisowych, itp.),
h) oszacowanie relacji czas - koszt - efekt w procesie pozyskiwania,
i) [3] sposób oraz zakres weryfikacji UiSW na zgodność z WZTT;
11) warunki techniczne (WT) – dokument zawierający wymagania stawiane UiSW, a także określający jego wykonanie, kontrolę, odbiór i dostawę;
12) zasadnicze charakterystyki operacyjne i eksploatacyjne – charakterystyki i parametry wyspecyfikowane w WZTT jako „zasadnicze”, które determinują osiągnięcie wymagań określonych w WTT;
13) wymagania operacyjne na UiSW – wymagania określone zgodnie z decyzją Nr 95/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 lutego 2007 r. w sprawie wprowadzenia do użytku „Wytycznych do przeprowadzenia Przeglądu Potrzeb Operacyjnych” (Dz. Urz. MON Nr 5, poz. 67);
14) Podsekretarz Stanu – Podsekretarza Stanu do Spraw Uzbrojenia i Modernizacji;
15) BARU - Biuro Analiz Rynku Uzbrojenia;
16) Gestor – gestora UiSW w rozumieniu Decyzji Nr 46/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 stycznia 2007 r. w sprawie określenia funkcji gestorów i centralnych organów logistycznych uzbrojenia i sprzętu wojskowego w resorcie obrony narodowej (Dz. Urz. MON Nr 3, poz. 36 oraz z 2008 r. Nr 3, poz. 16);
17) Decyzja Nr 291/MON – decyzję Nr 291/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 26 lipca 2006 r. w sprawie zasad i trybu zawierania w resorcie obrony narodowej umów, których przedmiotem jest uzbrojenie lub sprzęt wojskowy (Dz. Urz. MON Nr 14, poz. 179 oraz z 2008 r. Nr 6, poz. 59);
18) Decyzja Nr 115/MON - decyzję Nr 115/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie Rady Uzbrojenia (Dz. Urz. MON Nr 5, poz. 52);
19) [4] „Doraźna Analiza Rynku” (DAR) – analizę rynku uzbrojenia pod kątem występującego na nim UiSW spełniającego wymagania określone przez gestora, wskazująca czasowe, finansowe i organizacyjne warunki jego pozyskania od poszczególnych dostawców, określająca sposób i zakres weryfikacji UiSW na zgodność z WZTT oraz informację czy produkt występuje na wyposażeniu innych armii;
20) Sekretariat RU – Sekretariat Rady Uzbrojenia.
4. Sprawy rozpoczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej decyzji prowadzi się w trybie określonym przepisami, obowiązującymi do dnia 31 grudnia 2008 r. Jako termin rozpoczęcia sprawy przyjmuje się datę wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia.
5. Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia podpisania.
Załączniki do decyzji Nr 101/MON
Ministra Obrony Narodowej
z dnia 3 kwietnia 2009 r. (poz. 76)
Załącznik Nr 1
Procedura
pozyskania nowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej[5]
1. Procedura określa sposób postępowania komórek i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej w trakcie procesu pozyskania nowego UiSW.
2. Podstawą uruchomienia procedury są zadania zakupu UiSW ujęte w Planach Modernizacji Technicznej, dla których:
1) nie opracowano wymagań operacyjnych;
2) opracowano Wymagania Operacyjne i wykonano WZTT w ramach etapu Określenia Możliwości Wykonania.
3. Dla zadań, o których mowa w pkt 2 ppkt 1, Gestor opracowuje „Wymagania taktyczno-techniczne” (WTT).
4. Gestor po uzgodnieniu WTT z BARU, przedstawia je Szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego do akceptacji.
5. Zaakceptowane WTT Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego przesyła Podsekretarzowi Stanu, który zleca BARU sporządzenie określenia możliwości wykonania.
6. W ramach określenia możliwości wykonania, BARU we współpracy z Gestorami i Inspektoratem Wsparcia Sił Zbrojnych, a w przypadku urządzeń emitujących energię elektromagnetyczną również z Wojskowym Biurem Zarządzania Częstotliwościami, opracowuje:
1) Studium wykonalności (SW);
2) Wstępne założenia taktyczno-techniczne (WZTT).
7. Opracowane WZTT i SW BARU przesyła do rozpatrzenia przez Radę Uzbrojenia w trybie korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk, o którym mowa w Decyzji Nr 11 5/MON.
8. Pozytywnie rozpatrzone WZTT oraz SW BARU przesyła do Gestora w celu zatwierdzenia.
9. Gestor zatwierdza WZTT i sporządza „Wniosek w sprawie pozyskania nowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego” który z załączonymi WZTT i SW, za pośrednictwem Sekretariatu RU, przedstawia Podsekretarzowi Stanu do akceptacji. Wzór wniosku zawiera załącznik 1 A.
10. W przypadku, gdy szacunkowy koszt pozyskania nowego UiSW przekracza 100 mln zł „Wniosek w sprawie pozyskania nowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego” wymaga akceptacji Ministra Obrony Narodowej. Wzór wniosku zawiera załącznik 1 B.
11. Po zaewidencjonowaniu Sekretariat RU oryginał zaakceptowanego „Wniosku w sprawie pozyskania nowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego” pozostawia w aktach, a kopię przesyła do:
1) BARU – wraz z oryginałami WZTT i SW;
2) Zamawiającego – wraz z kopią WZTT i SW;
3) Gestora;
4) Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych;
5) Szefa Zarządu Planowania Logistyki – P4 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego;
6) Szefa Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.
12. Ewentualne zmiany WZTT, które wynikną w trakcie prowadzenia procedury zamówienia przygotowuje BARU i zatwierdza Gestor, a w przypadku zasadniczych charakterystyk operacyjnych i eksploatacyjnych UiSW wymagają również pozytywnego rozpatrzenia przez Radę Uzbrojenia.
13. Na podstawie zaakceptowanego Wniosku, o którym mowa w pkt 9 (10) Szef Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego dokonuje, w razie potrzeby, korekty Planu Modernizacji Technicznej.
14. Zamawiający w oparciu o dokumenty otrzymane od:
1) Szefa Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego – korekty Planu Modernizacji Technicznej – w przypadku gdy jest wymagana;
2) Sekretariatu RU – „Wniosku w sprawie pozyskania nowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego” oraz kopii SW i WZTT
– realizuje procedurę zamówienia.
15. Weryfikacja parametrów (charakterystyk) UiSW dokonywana jest w trybie określonym w ustawie z dnia 17 listopada 2006 r. o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz. U. Nr 235, poz. 1700). Dopuszcza się przeprowadzanie testów UiSW tylko i wyłącznie w sytuacjach, gdy nie ma innych możliwości weryfikacji spełnienia wymagań określonych w WZTT.
16. W zakresie niniejszej procedury Zamawiający jest właściwy, do:
1) przeprowadzania postępowania o udzielenie zamówienia i zawarcia umowy na dostawę nowego UiSW;
2) nałożenia na Wykonawcę w umowie na dostawę nowego UiSW obowiązków, między innymi w zakresie:
a) zapewnienia jakości w procesie produkcji UiSW,
b) przedstawienia UiSW do badań testowych wraz z „Warunkami Technicznymi”, dokumentacją eksploatacyjną, protokołem odbioru technicznego przez służby kontroli jakości Wykonawcy oraz oświadczeniem Wykonawcy o zapewnieniu zgodności UiSW z dokumentacją techniczną i umową,
c) wprowadzenia, wynikających z zatwierdzonego przez Gestora orzeczenia z testów, zaleceń (zmian) w„WT” i dokumentacji eksploatacyjnej,
d) akceptacji lub przedłożenia do akceptacji upoważnionemu Szefowi Rejonowego Przedstawicielstwa Wojskowego (RPW) opracowanych przez Wykonawcę WT na dostarczane UiSW;
3) określania, w uzgodnieniu z Gestorem, zasad prowadzenia testów, potwierdzających spełnienie WZTT przez dostarczane UiSW, jeżeli były wymagane na etapie WZTT;
4) powołania przez Zamawiającego grupy testującej, w składzie:
a) przedstawiciel Gestora – przewodniczący,
b) przedstawiciel RPW,
c) przedstawiciel Zamawiającego – według potrzeb,
d) przedstawiciel Departamentu Polityki Zbrojeniowej – według potrzeb,
e) przedstawiciel BARU – według potrzeb,
f) ewentualnie przedstawiciele innych instytucji, wskazanych przez Zamawiającego;
5) zawarcia umowy (umów) na opracowanie i przeprowadzenie PTe z instytucją (instytucjami) inną niż Wykonawca – w przypadku, gdy testy są wymagane; opracowany PTe wymaga uzgodnienia z BARU i zatwierdzenia przez Gestora.
17. W umowie na opracowanie i przeprowadzenie PTe należy w szczególności wskazać:
1) Zamawiającego jako stronę zlecającą prace, właściwą do ich odbioru i decydującą o zapłacie za ich wykonanie;
2) zasady pracy grupy testującej.
18. Zatwierdzenie przez Gestora orzeczenia z pozytywnego przebiegu testów UiSW bez uwag, w przypadku ich prowadzenia, stanowi warunek konieczny wprowadzenia UiSW do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
19. Zasady wprowadzania UiSW do wyposażenia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej określają odrębne przepisy.
20. Dla zadań określonych w pkt 2 ppkt 2 nie realizuje się przedsięwzięć określonych w pkt 3-7
Załącznik 1 A
Załącznik 1 B
Załącznik Nr 2
Procedura
pozyskania nowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego w ramach pilnej potrzeby operacyjnej [6]
1. Pozyskanie nowego UiSW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej dokonuje się przez dostawę lub modernizację UiSW, które jest dostępne na rynku i spełnia wymagania Gestora.
2. Realizacja pilnej potrzeby operacyjnej obejmującej równocześnie dostawę, o której mowa w pkt 1, oraz usługę jest możliwa wyłącznie w przypadku, gdy wartościowy udział przedmiotu dostawy w danym zamówieniu jest największy.
3. Realizację procedury rozpoczyna się na wniosek Gestora uzgodniony z Dowódcą Operacyjnym Sił Zbrojnych i skierowany do Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego. Wzór wniosku określa załącznik Nr 2A.
4. W przypadku, gdy nie jest ustanowiony Gestor dla nowego UiSW, właściwy dowódca rodzaju Sił Zbrojnych dodatkowo występuje z wnioskiem do Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego o ustanowienie Gestora danego UiSW.
5. Do czasu ustanowienia Gestora UiSW, jego zadania spełnia dowódca rodzaju Sił Zbrojnych lub wskazany przez niego kierownik komórki organizacyjnej w podległym dowództwie.
6. Do wniosku, o którym mowa w pkt 3 załącza się:
1) uzasadnienie zawierające:
a) okoliczności potwierdzające potrzebę niezwłocznego pozyskania nowego UiSW,
b) funkcje i podstawowe wymagania, jakie nowe UiSW musi spełniać,
c) wykaz parametrów (charakterystyk) UiSW oraz proponowany sposób ich weryfikacji,
d) potrzebną ilość nowego UiSW oraz jej uzasadnienie,
e) wskazanie istniejących na rynku wyrobów, które mogą spełniać wymagania Gestora,
f) wykazanie, iż nie było obiektywnych możliwości przewidzenia potrzeby pozyskania wnioskowanego UiSW już na etapie planowania użycia Sił Zbrojnych;
2) „Formularz czasu realizacji procedury pozyskania UiSW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej”. Wzór formularza zawiera załącznik Nr 2B.
7. Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego akceptuje wniosek po potwierdzeniu przez Szefa Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego finansowych możliwości pozyskania nowego UiSW ujętego we wniosku.
8. Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego w terminie dwóch dni roboczych od akceptacji wniosku przedstawia go Dyrektorowi BARU, informując o powyższym fakcie również Sekretariat RU.
9. Dyrektor BARU, we współpracy z Gestorem UiSW i centralnym organem logistycznym, opracowuje DAR oraz WZTT w terminie nie dłuższym niż dwadzieścia pięć dni roboczych, a następnie przedkłada WZTT do zatwierdzenia Gestorowi, dołączając do niego sporządzoną DAR.
10. Gestor w terminie sześciu dni roboczych od przedłożenia WZTT przez BARU dokonuje ich weryfikacji, a następnie, w przypadku zatwierdzenia dokumentu, przedstawia Ministrowi Obrony Narodowej, za pośrednictwem Dyrektora Biura do Spraw Procedur Antykorupcyjnych, „Wniosek w sprawie pozyskania nowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego”, dołączając do niego WZTT, zaakceptowany wniosek Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, o którym mowa w pkt 6 oraz DAR. Wzór „Wniosku w sprawie pozyskania nowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego” określa załącznik Nr 2C.
11. Dyrektor Biura do Spraw Procedur Antykorupcyjnych w terminie trzech dni roboczych dokonuje formalnoprawnej analizy przedłożonej dokumentacji, a następnie sporządza dla Ministra Obrony Narodowej opinię w tym zakresie.
12. Opinię, o której mowa w pkt 11, dołącza się do całości dokumentacji w sprawie pozyskania nowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego w ramach pilnej potrzeby operacyjnej.
13. W przypadku braku akceptacji wniosku Gestora przez Ministra Obrony Narodowej, wynikającej z niekompletnej dokumentacji lub z błędnego jej sporządzenia, kierownik komórki (jednostki) organizacyjnej właściwej do jej opracowania dokonuje niezwłocznej korekty lub uzupełnienia dokumentacji.
14. W wypadku akceptacji przez Ministra Obrony Narodowej wniosku, o którym mowa w pkt 10, Dyrektor Sekretariatu Ministra Obrony Narodowej w terminie dwóch dni roboczych przesyła do Sekretariatu RU oryginał wniosku wraz z załącznikami.
15. Sekretarz RU w terminie dwóch dni roboczych dokonuje rejestracji wniosku, a kopie wniosku przesyła do:
1) Dyrektora BARU – wraz z oryginałem WZTT;
2) Zamawiającego – wraz z kopią WZTT i DAR;
3) Gestora;
4) Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych;
5) Szefa Zarządu Planowania Logistyki – P4 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego;
6) Dowódcy Operacyjnego Sił Zbrojnych;
7) Szefa Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.
16. Na podstawie zaakceptowanego przez Ministra Obrony Narodowej wniosku, o którym mowa w pkt 10, Szef Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego w terminie dziesięciu dni roboczych:
1) opracowuje projekt korekty „Planu modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej”;
2) uzgadnia, w razie potrzeby, projekt korekty z właściwymi instytucjami;
3) przedkłada projekt korekty Szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego do akceptacji;
4) przekazuje:
a) Dyrektorowi Departamentu Budżetowego Ministerstwa Obrony Narodowej – zaakceptowaną korektę,
b) dysponentom i dyrektorom (szefom, dowódcom) komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, o których mowa w § 4 ust. 3–8 decyzji Ministra Obrony Narodowej Nr 7/MON z dnia 14 stycznia 2008 r. w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz. Urz. MON Nr 1, poz. 6) – wyciągi z korekty w częściach ich dotyczących,
c) dyrektorom (prezesowi) instytucji realizujących zadania rzeczowe – wyciągi z korekty w częściach ich dotyczących.
17. Zamawiający realizuje procedurę zamówienia w oparciu o dokumenty otrzymane od:
1) Szefa Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego – korektę;
2) Sekretariatu RU – kopię Wniosku, o którym mowa w pkt 7 oraz kopie WZTT i DAR.”
18. Zamawiający w trakcie realizacji procedury zamówienia zobowiązany jest do niezwłocznego realizowania wymaganych czynności z zastrzeżeniem, że sporządzenie przez komisję wniosku w sprawie wyboru trybu postępowania, powinno nastąpić nie później niż w terminie siedmiu dni roboczych od otrzymania dokumentów, o których mowa w pkt 17, o czym informuje Sekretarza Rady Uzbrojenia dołączając „Formularz czasu realizacji procedury pozyskania UiSW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej”.
19. Termin, o którym mowa w pkt 18, nie obowiązuje Zamawiającego, w przypadku konieczności zmian w WZTT, o których mowa w pkt 20.
20. Ewentualne zmiany WZTT, które wynikną w trakcie prowadzenia procedury zamówienia, rozpatruje i przygotowuje BARU i zatwierdza Gestor, na podstawie informacji od Zamawiającego.
21. W sprawach nieunormowanych przepisami niniejszej decyzji procedurę dostawy UiSW realizuje się zgodnie z decyzją nr 291/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 26 lipca 2006 r. w sprawie zasad i trybu zawierania w resorcie obrony narodowej umów, których przedmiotem jest uzbrojenie lub sprzęt wojskowy (Dz. Urz. MON Nr 14, poz. 179, z 2008 r. Nr 6, poz. 59 oraz z 2009 r. Nr 3, poz. 46).
22. Czas realizacji procedury pozyskania UiSW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej ewidencjonuje się zgodnie z załącznikiem Nr 2B.
23. Czas realizacji poszczególnych spraw, ujętych w „Formularzu czasu realizacji procedury pozyskania UiSW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej' liczy się od dnia następującego po dniu zarejestrowania dokumentów wchodzących do kancelarii właściwej komórki lub jednostki organizacyjnej do dnia rejestracji dokumentów wchodzących do kancelarii komórki lub jednostki organizacyjnej, właściwej do wykonania kolejnej czynności proceduralnej.
24. W razie konieczności wykonania dodatkowych czynności nieobjętych niniejszą procedurą (tj. składania wyjaśnień, uzyskania dodatkowych opinii, uzupełnienia dokumentacji) czas realizacji czynności proceduralnych wydłuża się o czas niezbędny na wykonanie czynności dodatkowych. Realizację czynności dodatkowych ujmuje się w „Formularzu czasu realizacji procedury pozyskania UiSW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej”.
25. Dodatkowe czynności nieujęte w procedurze, określone w pkt 24 powinny być zrealizowane niezwłocznie, nie dłużej jednak niż w ciągu pięciu dni roboczych z zastrzeżeniem, że termin ten dotyczy czynności dodatkowych, będących w zakresie kompetencji danej instytucji.
26. W przypadku przekroczenia terminów określonych procedurą, kierownik komórki lub jednostki organizacyjnej sporządza pisemne wyjaśnienie przyczyn i okoliczności powstałego opóźnienia w realizacji procedury i przesyła je do Sekretariatu RU.
27. Po zakończeniu realizacji procedury Sekretarz Rady Uzbrojenia dokonuje oceny prawidłowości realizacji procedury pod względem czasowym. Za termin zakończenia procedury przyjmuje się datę sporządzenia wniosku w sprawie wyboru trybu postępowania.
28. W przypadku przekroczenia o więcej niż jeden dzień roboczy terminów określonych dla poszczególnych komórek lub jednostek organizacyjnych, określonych w załączniku Nr 2B lub o więcej niż pięć dni roboczych w przypadku realizacji całości procedury, Podsekretarz Stanu ds. Uzbrojenia i Modernizacji informuje o tym fakcie Ministra Obrony Narodowej, dołączając do informacji wyjaśnienia, o których mowa w pkt 26.
29. W każdym przypadku bezskutecznego upływu terminów, o których mowa w pkt 28 Minister Obrony Narodowej może pociągnąć do odpowiedzialności służbowej osoby odpowiedzialne za opóźnienie.
30. Weryfikacja parametrów (charakterystyk) UiSW jest dokonywana w trybie określonym w ustawie z dnia 17 listopada 2006 r. o systemie oceny zgodności wyrobów przeznaczonych na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz. U. Nr 235, poz. 1700).
31. Testy UiSW prowadzi się jedynie w przypadku, gdy nie ma innych możliwości weryfikacji spełnienia wymagań określonych w WZTT.
32. W przypadku konieczności przeprowadzenia testów UiSW, tryb ich prowadzenia określa „Procedura pozyskania nowego wzoru uzbrojenia i sprzętu wojskowego dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej”, stanowiąca załącznik Nr 1 do niniejszej decyzji.
33. Zatwierdzenie przez Gestora orzeczenia z pozytywnego przebiegu testów UiSW, w przypadku ich prowadzenia, stanowi warunek konieczny wprowadzenia UiSW do Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
34. Zasady wprowadzania UiSW do wyposażenia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej określają odrębne przepisy.
Załącznik 2 A
Załącznik Nr 2 B
Formularz czasu realizacji procedury pozyskania UiSW w ramach pilnej potrzeby operacyjnej
Załącznik 2 C
[1] Pkt 3 ppkt 6 w brzmieniu ustalonym przez pkt 1 ppkt 1 lit. a) decyzji nr 13/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 stycznia 2010 r. zmieniającej decyzję w sprawie wprowadzenia procedury pozyskania nowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz procedury pozyskania nowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego w ramach pilnej potrzeby operacyjnej (Dz.U.MON. Nr 1, poz. 5). Zmiana weszła w życie 12 lutego 2010 r. z mocą od 13 stycznia 2010 r.
[2] Pkt 3 ppkt 8 w brzmieniu ustalonym przez pkt 1 ppkt 1 lit. b) decyzji nr 13/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 stycznia 2010 r. zmieniającej decyzję w sprawie wprowadzenia procedury pozyskania nowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz procedury pozyskania nowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego w ramach pilnej potrzeby operacyjnej (Dz.U.MON. Nr 1, poz. 5). Zmiana weszła w życie 12 lutego 2010 r. z mocą od 13 stycznia 2010 r.
[3] Pkt 3 ppkt 10 lit. i) w brzmieniu ustalonym przez pkt 1 ppkt 1 lit. c) decyzji nr 13/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 stycznia 2010 r. zmieniającej decyzję w sprawie wprowadzenia procedury pozyskania nowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz procedury pozyskania nowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego w ramach pilnej potrzeby operacyjnej (Dz.U.MON. Nr 1, poz. 5). Zmiana weszła w życie 12 lutego 2010 r. z mocą od 13 stycznia 2010 r.
[4] Pkt 3 ppkt 19 w brzmieniu ustalonym przez pkt 1 ppkt 1 lit. d) decyzji nr 13/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 stycznia 2010 r. zmieniającej decyzję w sprawie wprowadzenia procedury pozyskania nowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz procedury pozyskania nowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego w ramach pilnej potrzeby operacyjnej (Dz.U.MON. Nr 1, poz. 5). Zmiana weszła w życie 12 lutego 2010 r. z mocą od 13 stycznia 2010 r.
[5] Załącznik nr 1 w brzmieniu ustalonym przez pkt 2 decyzji nr 13/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 stycznia 2010 r. zmieniającej decyzję w sprawie wprowadzenia procedury pozyskania nowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz procedury pozyskania nowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego w ramach pilnej potrzeby operacyjnej (Dz.U.MON. Nr 1, poz. 5). Zmiana weszła w życie 12 lutego 2010 r. z mocą od 13 stycznia 2010 r.
[6] Załącznik nr 2 w brzmieniu ustalonym przez pkt 3 decyzji nr 13/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 stycznia 2010 r. zmieniającej decyzję w sprawie wprowadzenia procedury pozyskania nowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz procedury pozyskania nowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego w ramach pilnej potrzeby operacyjnej (Dz.U.MON. Nr 1, poz. 5). Zmiana weszła w życie 12 lutego 2010 r. z mocą od 13 stycznia 2010 r.