Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2009-01-01 do 2010-12-31
Wersja archiwalna od 2009-01-01 do 2010-12-31
archiwalny
Dowództwo Sił Powietrznych
DECYZJA Nr 554/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 11 grudnia 2008 r.
zmieniająca decyzję w sprawie wprowadzenia do użytku w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej „Instrukcji organizacji lotów próbnych w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej”
Na podstawie § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426), w celu dostosowania przepisów normujących organizację lotów próbnych do pozostałych aktów prawnych określających zasady organizacji lotów w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej ustala się, co następuje:
1. W „Instrukcji organizacji lotów próbnych w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej” (IOLP-2005), stanowiącej załącznik do decyzji Nr 342/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 14 października 2005 r. w sprawie wprowadzenia do użytku w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej Instrukcji organizacji lotów próbnych w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. Urz. MON Nr 20, poz. 184), wprowadza się następujące zmiany:
1) w WYKAZIE SKRÓTÓW I DEFINICJI w pkt 2 Definicje:
a) definicja „Obiektu prób” otrzymuje brzmienie:
„Obiekt prób - ciało podlegające próbom np.: SP, środki bojowe, atmosfera, spadochrony, urządzenia naziemne i nawodne.”,
b) definicja „Regulaminu lotów” otrzymuje brzmienie:
„RL-2006 - Regulamin lotów lotnictwa Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej stanowiący załącznik do decyzji Nr 412/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 października 2006 r. w sprawie wprowadzenia do użytku w lotnictwie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej Regulaminu lotów lotnictwa Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej ( Dz. Urz. MON Nr 19, poz. 252 oraz z 2008 r. Nr 12, poz. 137).”;
2) w § 2:
a) ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. Lot próbny to lot, podczas którego wykonuje się próby w locie. Przez próby w locie rozumie się zespół działań na ziemi i w powietrzu zmierzających do uzyskania informacji o charakterystykach statków powietrznych, ich zespołów napędowych, uzbrojenia, podwieszeń lub wyposażenia w rzeczywistych warunkach lotu oraz uzyskania informacji o badanych, w ramach badań, obiektach prób, z wykorzystaniem statku powietrznego.
2. Lot próbny wykonuje się jako:
1) lot próbny kontrolny - wykonywany w ramach prób eksploatacyjnych, w celu sprawdzenia obiektu prób w trakcie jego eksploatacji;
2) lot próbny doświadczalny - wykonywany dla celów produkcyjnych, wdrożeniowych (certyfikacyjnych) oraz badawczych i rozwojowych, zgodnie z programem badań.”,
b) ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:
„4. Loty próbne kontrolne trzeciej kategorii są to loty na SP, dla których zostało wydane świadectwo zdatności do lotu lub dokument równorzędny dopuszczający SP do lotu, w celu jego sprawdzenia w locie:
1) przez podmiot ubiegający się o nabycie tego statku;
2) po wymianie elementów statku powietrznego na inne typowe elementy dla danego typu SP, wymagające sprawdzenia w locie.
5. Loty próbne kontrolne drugiej kategorii są to loty na eksploatowanych SP, w celu odnowienia świadectwa zdatności (dokumentu równorzędnego) wykonywane według stałych programów lotów próbnych (o ile dokumentacja normatywna producenta statku powietrznego przewiduje wykonywanie takich lotów):
1) po obsługach okresowych;
2) po długotrwałym postoju;
3) po zamontowaniu (regulacji) zespołu napędowego lub któregoś z jego podzespołów;
4) po zaistnieniu potrzeby torowania łopat wirnika nośnego;
5) w celu szkoleniowym, w procesie uzyskiwania uprawnień pilota doświadczalnego III klasy, związanym z lotami wymienionymi w pkt 1-4;
6) w celu sprawdzenia urządzeń nawigacyjnych, radiolokacyjnych i radiowej łączności lotniczej;
7) w celu sprawdzenia innych obiektów prób.”,
c) ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„7. Loty próbne doświadczalne czwartej kategorii są to loty na SP, dla których został wydany certyfikat typu (dokument równorzędny):
1) wykonywane po dokonaniu zmiany jego wyposażenia, która nie wymaga oceny zachowania się SP lub jej wpływu na procedury postępowania załogi;
2) związane z pomiarem (obserwacją) prototypowego obiektu lub przedmiotu prób.”,
d) ust. 8 otrzymuje brzmienie:
„8. Loty próbne doświadczalne trzeciej kategorii są to loty na SP, dla których został wydany certyfikat typu (dokument równorzędny), wykonywane:
1) dla każdego egzemplarza SP, po zakończeniu jego budowy i przed wydaniem świadectwa zdatności do lotu (dokumentu równorzędnego) dopuszczającego SP do lotu, w celu stwierdzenia zgodności z wymaganiami dla typu (lot zdawczo-odbiorczy);
2) z każdą nową partią uzbrojenia, przed wprowadzeniem jej do eksploatacji, w celu stwierdzenia zgodności z wymaganiami dla typu;
3) dla przedłużenia okresu użytkowania uzbrojenia;
4) w celu szkoleniowym, w procesie uzyskiwania uprawnień pilota doświadczalnego II klasy, związanym z lotami wymienionymi w pkt 1, 2 lub 3.”,
e) ust. 10 otrzymuje brzmienie:
„10. Loty próbne doświadczalne pierwszej kategorii są to loty:
1) prowadzone na SP, dla których został wydany certyfikat typu (dokument równorzędny), wykonywane w celu sprawdzenia i oceny prototypowego lub znacząco zmienionego uzbrojenia, wyposażenia i podwieszeń mogących mieć wpływ na właściwości lotne SP;
2) prowadzone SP, dla których nie został wydany certyfikat typu (dokument równorzędny), wykonywane w celu:
a) sprawdzenia i oceny prototypu SP albo SP, którego właściwości lotne mogły zostać znacząco zmienione,
b) sprawdzenia nowatorskich lub niekonwencjonalnych SP, cech projektu SP lub technik zastosowanych przy jego budowie,
c) określenia albo rozszerzenia zakresu dopuszczalnych warunków lotu SP,
d) określenia wymaganych osiągów, właściwości lotnych i właściwości sterowania w warunkach ekstremalnych,
e) sprawdzenia i oceny prototypu uzbrojenia, wyposażenia i podwieszeń mogących mieć wpływ na zmianę właściwości lotnych i użytkowych SP.”,
f) ust. 11 otrzymuje brzmienie:
„11. W sytuacjach wątpliwych oraz nieujętych w ust. 4-10, o zakwalifikowaniu lotu próbnego do odpowiedniej kategorii decyduje, na wniosek KP, szef organu DSP właściwego dla lotów próbnych.”;
3) w § 4:
a) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Podstawą do opracowania dokumentacji lotów próbnych doświadczalnych nie ujętych w rocznym planie badań jest zatwierdzona korekta planu, o której mowa w § 5 ust. 5.”,
b) ust. 7 otrzymuje nowe brzmienie:
„7. Program badań zatwierdza dyrektor (szef, dowódca) instytucji odpowiedzialny za realizację badań. Po zatwierdzeniu, program badań stanowi podstawę do rozpoczęcia badań naziemnych oraz opracowania programów lotów próbnych.”,
c) ust. 11 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) programy stałe - sporządza instytucja prowadząca badania w uzgodnieniu z organem Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych właściwym ds. techniki lotniczej oraz organem DSP właściwym ds. lotnictwa i zatwierdza Dowódca Sił Powietrznych;”,
d) ust. 15 otrzymuje brzmienie:
„15. Na podstawie karty prób w locie KP sporządza się, zgodnie z załącznikiem nr 5, protokół-wyciąg i dostarcza go personelowi latającemu biorącemu udział w lotach próbnych.” ;
4) w § 5:
a) w ust. 3 pkt 3 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:
„3) Szef organu Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych właściwego ds. logistyki w zakresie lotów próbnych odpowiada za:”,
b) w ust. 3 pkt 4 otrzymuje nowe brzmienie:
„4) Dyrektor instytucji prowadzącej badania, w zakresie przypisanych mu badań, odpowiada za terminową i właściwą ich realizację.”,
c) w ust. 4 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) Dyrektor instytucji prowadzącej badania odpowiada za:
a) zorganizowanie i kierowanie przygotowaniem badań, wyznaczenie KP oraz powołanie zespołu badawczego;
b) opracowanie programu badań;
c) opracowanie programów lotów próbnych oraz przekazanie ich kopii organizatorowi lotów próbnych w terminie nie później niż 7 dni przed planowanym uruchomieniem prób w locie;
d) realizowanie, przez wyznaczonego KP, trybu przygotowania prób we współpracy z wykonawcą lotów próbnych.”,
d) w ust. 4 w pkt 2 lit. a otrzymuje brzmienie:
„a) wyznaczenie konsultanta (konsultantów, pilotów doświadczalnych) do zespołu opracowującego program badań, program lotu próbnego (lotów próbnych) oraz do zespołu badawczego, jeśli instytucja prowadząca badania zgłosi na to zapotrzebowanie;”,
e) w ust. 4 w pkt 3 lit. a otrzymuje brzmienie:
„a) wyznaczenie konsultanta (konsultantów, doradców) do zespołu opracowującego program badań, program lotu próbnego (lotów próbnych) oraz do zespołu badawczego, jeśli instytucja prowadząca badania zgłosi na to zapotrzebowanie;”;
5) w § 6:
a) ust. 13 otrzymuje brzmienie:
„13. Zapotrzebowanie na elementy przestrzeni powietrznej do realizacji lotów próbnych należy składać zgodnie z obowiązującymi przepisami.”,
b) w ust. 14 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) odprawa przedlotowa (briefing) - prowadzi KPwL w obecności KP osobiście lub przez techniczne środki łączności, nie później niż jedną godzinę przed rozpoczęciem lotów próbnych i obejmuje:
a) uszczegółowienie zadania na loty próbne;
b) zapoznanie z sytuacją meteorologiczną i prognozą pogody na czas trwania lotów próbnych;
c) zapoznanie z sytuacją ruchu lotniczego, sygnałami rozpoznawczymi, niezbędnymi danymi łączności radiowej i radiotechnicznych środków zabezpieczenia lotów;
d) uszczegółowienie warunków bezpieczeństwa pracy naziemnej i w locie;
e) inne dane według potrzeb;”;
6) w § 7 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Podstawą do wykonania lotu próbnego jest program lotu próbnego sporządzony zgodnie z kwalifikacją § 4 ust. 10 oraz karta prób w locie. Loty próbne wykonywane jednocześnie z innymi lotami, zgodnie z ust. 12, wnosi się do sporządzonej na te loty planowej tabeli lotów i wówczas załogę wykonującą lot próbny obowiązuje również poświadczenie przygotowania do lotu podpisem w planowej tabeli lotów lub w dzienniku zadań (w przypadku lotów bez planowej tabeli lotów).”;
7) w § 8 ust. 13 otrzymuje brzmienie:
„13. Do przyjmowania egzaminu praktycznego, w celu nadania (rozszerzenia na inne typy SP) uprawnień KPwL lotów próbnych doświadczalnych uprawniony jest KPwL lotów próbnych doświadczalnych, w obecności szefa organu DSP właściwego dla lotów próbnych lub osoby przez niego wyznaczonej.”;
8) w § 11:
a) w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) prezes (dyrektor) WZL - w odniesieniu do statków powietrznych i podległego mu personelu uczestniczącego w obsłudze i zabezpieczeniu lotów próbnych;”
b) ust. 2 otrzymuje nowe brzmienie:
„2. Na 7 dni przed planowanym terminem lotów próbnych prezes (dyrektor) WZL powiadamia organ DSP właściwy dla lotów próbnych o potrzebie wykonania lotów próbnych. Nie później niż 3 dni przed planowanym terminem lotów próbnych organ DSP właściwy dla lotów próbnych podaje nazwiska personelu lotniczego wyznaczonego do realizacji tych lotów.”;
9) w § 12 po ust. 8 dodaje się ust. 9 w brzmieniu:
„9. Programy lotów próbnych realizowanych przez przedstawicielstwa wojskowe mogą być sporządzane przez producenta zgodnie z przepisami obowiązującymi w zakładzie. Programy te uzgadnia szef przedstawicielstwa wojskowego, a zatwierdza szef organu DSP właściwego dla lotów próbnych.”;
10) w § 13 ust. 1-5 otrzymują brzmienie:
„1. Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych i inne instytucje są wykonawcami wojskowych badań obiektów wymienionych w § 2 ust. 1, wymagających wykonania lotów próbnych doświadczalnych.
2. Wyznaczenie wykonawców badań następuje na podstawie zgody:
1) dyrektora organu MON właściwego dla PW w zakresie lotów próbnych doświadczalnych realizowanych dla celów produkcyjnych, o których mowa w § 2 ust. 8 pkt 1 i 2, wydanej w porozumieniu z dowództwem RSZ, na rzecz którego realizowane będą te badania;
2) dyrektora organu MON właściwego dla prac rozwojowych i wdrożeniowych w zakresie badań realizowanych w ramach prac rozwojowych i wdrożeniowych, wydanej w porozumieniu z dowództwem RSZ, na rzecz którego realizowane będą te badania;
3) dyrektora organu MON właściwego dla prac naukowych i wymagań długoterminowych w zakresie lotów próbnych doświadczalnych realizowanych w ramach badań naukowych, wydanej w porozumieniu z dowództwem RSZ, na rzecz którego realizowane będą te badania;
4) dowódcy RSZ, w pozostałym zakresie lotów próbnych doświadczalnych, na rzecz którego realizowane będą te badania.
3. Nadzór nad badaniami prowadzonymi w ramach lotów próbnych doświadczalnych prowadzi ITWL.
4. Zakres nadzoru, o którym mowa w ust. 3, jest określany przez dowódcę RSZ, na rzecz którego realizowane będą badania.
5. Do przeprowadzenia lotów próbnych doświadczalnych dyrektor instytucji prowadzącej badania powołuje KP, KPwL i zespoły badawcze, a pilotów doświadczalnych - organ DSP właściwy dla lotów próbnych, na wniosek ww. dyrektora. Do zespołów badawczych ww. dyrektorzy mogą powoływać specjalistów z innych instytucji wojskowych i cywilnych za zgodą ich przełożonych.”;
11) w § 14 w ust. 2 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) obecności przy egzaminie praktycznym lub wyznaczenia osoby zobowiązanej do obecności przy egzaminie praktycznym, w celu nadania uprawnień KPwL lotów próbnych doświadczalnych;”;
12) w § 17 w ust. 8 pkt 2 lit b otrzymuje brzmienie:
„b) lotów próbnych doświadczalnych pierwszej i drugiej kategorii na statkach powietrznych, dla których nie został wydany certyfikat typu (dokument równorzędny) - w charakterze drugiego pilota lub innym w składzie załogi wieloosobowej z wyjątkiem dowódcy SP;”;
13) w § 18:
a) ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) dla pilotów doświadczalnych II klasy - wg programu lotu próbnego kontrolnego, zgodnie z § 2 ust. 6 pkt 1 lub programu lotu próbnego doświadczalnego, ze zmianą typu SP co 2 lata na kolejny, wg posiadanych uprawnień;”,
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Egzamin praktyczny w celu nadania uprawnień pilota doświadczalnego traktuje się jako KTWLP. Dopuszcza się realizację KTWLP na SP pozostających w bieżącej eksploatacji.”,
c) ust. 8 otrzymuje brzmienie:
„8. Wyniki KTWLP i KWT należy wpisać do dokumentacji osobistej kontrolowanego. Wzory wpisów KTWLP i KWT określa organ DSP właściwy dla lotów próbnych.”;
14) w § 21 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Uprawnienia do wykonywania lotów próbnych pilota doświadczalnego III klasy można nadawać pilotom spełniającym poniższe warunki:
1) posiadają sumaryczny nalot na statkach powietrznych 500 godz., w tym co najmniej 80 godz. na typie SP, na którym uzyskują uprawnienia;
2) uzyskali 1 klasę pilota wojskowego;
3) odbyli szkolenie w zakresie lotów próbnych kontrolnych drugiej i trzeciej kategorii, zgodnie z załącznikiem Nr 7.”;
15) w § 22 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Uprawnienia pilota doświadczalnego II klasy można nadawać pilotom spełniającym poniższe warunki:
1) posiadają sumaryczny nalot na statkach powietrznych 600 godz., w tym co najmniej 160 godz. na typie SP, na którym uzyskują uprawnienia;
2) posiadają ważne uprawnienia pilota doświadczalnego III klasy;
3) posiadają praktykę w wykonywaniu lotów próbnych kontrolnych na danym typie SP z wykonaniem nie mniej niż 20 lotów próbnych kontrolnych (dopuszcza się realizację lotów według programów lotów próbnych kontrolnych w ramach lotów treningowych na SP pozostających w bieżącej eksploatacji);
4) odbyli szkolenie zgodnie z programem szkolenia pilotów doświadczalnych II klasy z wpisem do dokumentacji osobistej, zgodnie z załącznikiem Nr 8.”;
16) w § 23:
a) ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) posiadają uprawnienia do wykonywania lotów próbnych pilota doświadczalnego II klasy i praktykę w wykonywaniu lotów próbnych, z wykonaniem nie mniej niż czterech lotów próbnych doświadczalnych związanych z badaniem właściwości lotnych i osiągów SP;”,
b) po ust. 9 dodaje się ust. 10 w brzmieniu:
„10. Po nabyciu uprawnień na kolejnym typie SP w tej samej klasie, pilot dokonuje wpisu do dokumentacji osobistej.”;
17) w § 25:
a) ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) aktualizacji egzemplarza wzorcowego IOLP-2005.”,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Aktualność ILOP-2005 stwierdza się na podstawie zgodności zapisów w Rejestrze zmian i zapisów w Wykazie obowiązujących stron z zapisami w stopkach stron IOLP-2005. W sytuacjach wystąpienia wątpliwości, co do aktualności IOLP-2005, szef organu DSP właściwego dla lotów próbnych udostępnia, na wniosek zainteresowanego, wykaz obowiązujących stron sporządzony na podstawie Wykazu obowiązujących stron z egzemplarza wzorcowego IOLP-2005.”;
18) w § 26:
a) uchyla się ust. 1-4,
b) w ust. 5 :
- pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) Organ Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych właściwy ds. techniki lotniczej: Szefostwo Techniki Lotniczej Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.”,
- uchyla się pkt 8,
- pkt 9 otrzymuje brzmienie:
„9) Organ Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych właściwy dla wyposażenia wysokościowo-ratowniczego: Szefostwo Techniki Lotniczej Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.”,
- po pkt 9 dodaje się pkt 10 w brzmieniu:
„10) Organ MON właściwy do badań naukowych i wymagań długoterminowych: Departament Nauki i Szkolnictwa Wojskowego Ministerstwa Obrony Narodowej.”,
c) uchyla się ust. 6 i 7;
19) w Załączniku 1, kolumna nr 5 wiersz 1 otrzymuje brzmienie:
„rodzaj lub typ SP”;
20) w Załączniku 2, w arkuszu uzgodnień, treść znajdująca się poniżej zwrotu „Osoby uzgadniające” otrzymuje brzmienie:
1. szef organu RSZ właściwego ds. lotnictwa;
2. inne osoby wg potrzeb.”;
21) w Załączniku 3:
a) po pkt 4 dodaje się pkt 5 w brzmieniu:
„5. Wysokość wykonywanych prób..............”,
b) pkt 9 lit. a otrzymuje brzmienie:
„a) na lotnisku startu (lądowania):
l zachmurzenie ........
l podstawa chmur .........
l widzialność .............
l inne wg potrzeb .........”;
22) w Załączniku 7:
a) kolumna nr 3 w wierszu 1 otrzymuje brzmienie:
„Proponowana metoda”,
b) po pkt 3.2 „Po szkoleniu praktycznym” dodaje się pkt 3.3 w brzmieniu:
„3.3. Po KTWLP.
W dniu .......... skontrolowany z techniki wykonania lotu próbnego kontrolnego kategorii .......... (numer i nazwa programu) na samolocie (śmigłowcu) .......... (typ SP).
Ocena ogólna ......... Pilot doświadczalny (stopień, imię i nazwisko).”;
23) w Załączniku 8:
a) kolumna nr 3 w wierszu pierwszym otrzymuje brzmienie :
„Proponowana metoda”,
b) kolumna 4, wiersz 15 otrzymuje brzmienie: „104”
c) pkt 1.2.10. otrzymuje brzmienie:
„1.2.10. Usterki SP podczas prób w locie oraz sytuacje awaryjne”,
d) po pkt 3.2 dodaje się pkt 3.3 w brzmieniu:
„3.3. Po KTWLP.
W dniu .......... skontrolowany z techniki wykonania lotu próbnego kontrolnego (doświadczalnego) kategorii .......... (numer i nazwa programu) na samolocie (śmigłowcu) .......... (typ SP).
Ocena ogólna ......... Pilot doświadczalny (stopień, imię i nazwisko).”.
2. Decyzja wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.
Minister Obrony Narodowej: B. Klich