Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2008-10-28
Wersja aktualna od 2008-10-28
obowiązujący
POROZUMIENIE
między
MINISTREM OBRONY NARODOWEJ
a
MINISTREM SPRAW WEWNĘTRZNYCH i ADMINISTRACJI
zawarte w dniu 28 października 2008 r.
w sprawie korzystania z wojskowych transportowych statków powietrznych przez formacje podległe Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji
Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 1996 r. Nr 10, poz. 56, z późn. zm.1)) oraz art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2007 r. Nr 65, poz. 437, z późn. zm.2)), w celu ograniczenia wydatków związanych z realizacją zadań formacji podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz zadań wynikających z międzynarodowych umów lub porozumień, których Rzeczpospolita Polska jest stroną, a także uchwał Rady Ministrów, Minister Obrony Narodowej oraz Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji zwani dalej „Stronami", uzgadniają co następuje:
§ 1. Określenia użyte w porozumieniu oznaczają:
1) MSWiA - Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji;
2) jednostka wojskowa - jednostka wojskowa wyznaczona przez Dowódcę Sił Powietrznych;
3) formacja MSWiA - Policja, Straż Graniczna, Państwowa Straż Pożarna, Biuro Ochrony Rządu;
4) funkcjonariusz - funkcjonariusz Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Biura Ochrony Rządu wyznaczony do wykonania zadania poza granicami kraju;
5) przewóz - zespół czynności polegających na transportowaniu statkiem powietrznym funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Biura Ochrony Rządu, ratowników i osób poszkodowanych w wyniku klęsk żywiołowych wraz z ich bagażem i wyposażeniem specjalnym takim jak: broń, amunicja, środki przymusu bezpośredniego, środki pirotechniczne oraz sprzęt ratowniczo-medyczny i środki medyczne;
6) przewóz łączony - wykonanie transportu statkiem powietrznym funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Biura Ochrony Rządu wraz z bagażem i wyposażeniem, razem z wykonaniem transportu na rzecz Ministerstwa Obrony Narodowej;
7) ładunek niebezpieczny - przedmioty i substancje, które zostały umieszczone w spisie ładunków niebezpiecznych i zostały zakwalifikowane według klas zagrożenia, zalecanych przez Komitet Organizacji Narodów Zjednoczonych właściwy do spraw transportu ładunków niebezpiecznych, a także wyposażenie specjalne;
8) konwój - zespół czynności polegających na transportowaniu statkiem powietrznym osób konwojowanych lub osób wydalonych, nadzorowanych przez konwojentów;
9) konwojent - funkcjonariusz wyznaczony do wykonania konwoju;
10) osoba konwojowana - osoba pozbawiona za granicą wolności, przekazywana do Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie umowy międzynarodowej, z wnioskiem o przejęcie osoby ściganej;
11) osoba wydalona - osoba pozbawiona prawa pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie decyzji administracyjnej;
12) statek powietrzny - wojskowy transportowy statek powietrzny;
13) wykonanie lotu - wykonanie przewozu, przewozu łączonego lub konwoju;
14) lot z ładunkiem niebezpiecznym - lot z ładunkiem dopuszczonym do transportu drogą powietrzną, zgodnie z przepisami ICAO (International Civil Aviation Organization);
15) zamówienie - zapotrzebowanie na wykonanie lotu statkiem powietrznym, złożone na piśmie z odpowiednim wyprzedzeniem, w celu umożliwienia uzyskania pozwolenia na przelot nad terytorium obcego państwa lub lądowania na obcym terytorium;
16) dysponent statku powietrznego - osoba, której oddano do dyspozycji statek powietrzny, posiadająca przeszkolenie zgodnie z obowiązującymi przepisami Regulaminu Lotów - 2006 (RL -2006).
§ 2.1. Minister Obrony Narodowej zobowiązuje się do udostępnienia statku powietrznego wraz z załogą w celu wykonania lotu na rzecz formacji MSWiA.
2. Wykorzystanie statku powietrznego, o którym mowa w ust. 1, nie może naruszać zadań realizowanych przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Udostępnienie statku powietrznego obejmuje:
1) podstawienie statku powietrznego na uzgodnionym z odpowiednią formacją MSWiA lotnisku, położonym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub lotnisku na terytorium państwa gdzie wykonywane jest zadanie formacji MSWiA;
2) przelot statku powietrznego celem wykonania przewozu lub konwoju:
a) z lotniska znajdującego się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na lotnisko znajdujące się na terytorium obcego państwa,
b) z lotniska znajdującego się na terytorium obcego państwa do lotniska na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 3. Minister Obrony Narodowej upoważnia dowódcę jednostki wojskowej do:
1) przekazania składającemu zamówienie informacji o możliwości wykonania lotu - nie później niż w dniu następnym po otrzymaniu zamówienia;
2) podstawienia statku powietrznego w ustalonym wcześniej miejscu i czasie, w stanie technicznym i sanitarnym umożliwiającym wykonanie zadania;
3) niezwłocznego informowania właściwej formacji MSWiA w przypadku wystąpienia okoliczności uniemożliwiających wykonanie lotu w uzgodnionym terminie lub powodujących zmianę godziny startu statku powietrznego.
§ 4. Rozpoczęcie wykonania lotu, z zakresu niniejszego porozumienia, następuje z chwilą rozpoczęcia kołowania statku powietrznego z płaszczyzny postoju na lotnisku macierzystym w celu wykonania startu, a kończy się z chwilą zatrzymania się statku powietrznego na płaszczyźnie postoju na lotnisku macierzystym po wykonaniu lotu.
§ 5.1. Formacja MSWiA, na rzecz której wykonano lot statkiem powietrznym, pokrywa koszty3) wykonania lotu ze środków finansowych pozostających w jej dyspozycji.
2. Koszty, o których mowa w ust. 1, obejmują:
1) ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej i od następstw nieszczęśliwych wypadków dla załogi statku powietrznego oraz osób zgodnie z listą pasażerów uczestniczących w wykonaniu lotu;
2) opłaty lotniskowe poniesione na lotniskach krajowych i zagranicznych oraz opłaty nawigacyjne;
3) przywrócenie należytego stanu sanitarno-higienicznego pokładu statku powietrznego po wykonaniu zadania w tym, jeżeli zachodzi taka konieczność, jego dezynfekcji lub dezynsekcji;
4) udokumentowane protokołem, podpisanym przez dowódcę statku powietrznego i wyznaczonego dysponenta, naprawy urządzeń pokładowych - w przypadku ich uszkodzenia przez osoby konwojowane, konwojentów lub transportowanych funkcjonariuszy;
5) wartość paliwa zużytego w trakcie wykonywanego zadania w oparciu o przedstawione dokumenty finansowe;
6) zwrot kosztów podróży załodze statku powietrznego (dieta, hotel, inne);
7) koszt zakupu biletów dla dodatkowej załogi statku powietrznego w celu odbycia podróży do portu tranzytowego w przypadku, gdy czas przelotu statkiem powietrznym przekracza dozwolony limit czasu przeznaczony na wykonanie czynności lotniczych przez jedną załogę.
3. Minister Obrony Narodowej upoważnia dowódców jednostek wojskowych - dysponentów środków budżetowych III stopnia w zakresie transportu lotniczego - do zawarcia stosownych umów z Szefem oraz Komendantami poszczególnych formacji MSWiA określających sposób rozliczeń finansowych kosztów, o których mowa w § 5 ust. 1 i § 7, z uwzględnieniem zasad wynikających z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa (Dz. U. Nr 116, poz. 784, z późn. zm.4)) oraz § 2 pkt 10 i § 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie rodzaju i trybu dokonywania operacji na rachunkach bankowych prowadzonych dla obsługi budżetu państwa oraz zakresu i terminów udostępniania informacji o stanach środków na tych rachunkach (Dz. U. Nr 116, poz. 785, z późn. zm.5)).
§ 6. Formacje MSWiA zobowiązane są do:
1) złożenia do Dowódcy Sił Powietrznych pisemnego zamówienia na wykonanie lotu wraz z listą pasażerów i wykazem ładunku, z wyprzedzeniem:
a) co najmniej 15 dni roboczych przed planowanym terminem lotu, a w przypadku lotów wykonywanych na obszarze Unii Europejskiej co najmniej 5 dni roboczych przed planowanym terminem lotu,
b) co najmniej 30 dni roboczych przed planowanym terminem wykonania lotu z ładunkiem niebezpiecznym6);
2) udzielenia pomocy w uzyskaniu zgody dyplomatycznej w przypadku, gdy wyjątkowo zamówienie na wykonanie lotu zostanie złożone w terminie krótszym niż 15 dni roboczych przed planowanym terminem lub, gdy uzyskanie zgody dyplomatycznej związanej z wykonaniem przelotu wymaga więcej niż 15 dni roboczych;
3) wskazania i uzgodnienia lotniska w ruchu międzynarodowym (międzylądowania) celem odtworzenia gotowości statku powietrznego do lotu (zatankowania);
4) potwierdzenia wykonania lotu, nie później niż na 24 godziny przed planowanym terminem startu, do upoważnionej osoby funkcyjnej w Dowództwie Sił Powietrznych, o której mowa w § 8;
5) zapewnienia, w czasie przewozu, udziału osoby posiadającej przeszkolenie w zakresie udzielania pierwszej pomocy medycznej, wyposażonej w potrzebne do udzielenia pomocy leki i środki medyczne;
6) niezwłocznego informowania Dowódcy Sił Powietrznych o zmianie terminu lub miejsca wykonania lotu, co skutkuje koniecznością ponownego złożenia pisemnego zamówienia na lot, bądź też wystąpieniu okoliczności uniemożliwiających wykonanie lotu albo o odstąpieniu od jego wykonania;
7) wyznaczenia dysponenta statku powietrznego, który zobowiązany jest zapewnić:
a) zakwaterowanie i wyżywienie załogi (załóg),
b) czas na odpoczynek dla załogi (załóg),
c) czas i miejsce na przygotowanie się załogi (załóg) do wykonania lotu,
d) utrzymanie porządku na pokładzie statku powietrznego, w chwili załadunku i rozładunku oraz w trakcie trwania lotu, zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie,
e) terminowe przybycie do miejsca postoju statku powietrznego osób zgodnie z listą pasażerów i wykazem ładunku, przy czym opóźnienie startu nie może przekraczać czasu obowiązywania zgody na start, tj. 30 minut.
§ 7. Minister Obrony Narodowej, w miarę możliwości, dopuszcza wykonanie przewozu łączonego w ramach przewozów własnych, w których realizowane będą zadania wynikające z porozumienia na potrzeby formacji MSWiA. Zwrot poniesionych kosztów realizacji przewozu łączonego dotyczyć będzie jedynie kosztów dodatkowych poniesionych przez Ministerstwo Obrony Narodowej, w związku z realizacją przewozu łączonego na potrzeby formacji MSWiA.
§ 8. Dowódca Sił Powietrznych oraz Szef i Komendanci formacji MSWiA wyznaczą osoby funkcyjne do utrzymywania bezpośrednich kontaktów służących realizacji niniejszego porozumienia oraz składania i przyjmowania zamówienia na wykonanie lotu.
§ 9. 1. Strony zastrzegają możliwość zawieszenia wykonania postanowień niniejszego porozumienia albo niewykonania lub częściowego jego niewykonania, w przypadkach uzasadnionych względami obronności państwa. Dotyczy to również przypadków, gdy niewykonanie lub częściowe niewykonanie ustaleń wynikających z porozumienia, będzie spowodowane wystąpieniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jak i poza jej granicami zdarzeń, w szczególności takich jak: klęski żywiołowe, pożary, działania wojenne, konflikty lokalne, strajki lub ograniczenia w dostawach energii elektrycznej.
3. Porozumienie zawarte jest na czas nieokreślony. Każdej ze Stron przysługuje prawo rozwiązania porozumienia z zachowaniem jednomiesięcznego okresu wypowiedzenia, co nie wyklucza możliwości jego rozwiązania za zgodną wolą Stron.
§ 10. Wszelkie zmiany niniejszego porozumienia wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności.
§ 11. Porozumienie zostało sporządzone w czterech jednobrzmiących egzemplarzach - po dwa dla każdej ze Stron.
§ 12. Porozumienie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Minister Obrony Narodowej: B. Klich | Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji: G. Schetyna |
|
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 102, poz. 474, z 1997 r. Nr 121, poz.770, Nr 141, poz. 944, z 1999 r. Nr 11, poz. 95, z 2001 r. Nr 123, poz. 1353, Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 156, poz. 1301, z 2003 r. Nr 210, poz. 2036, z 2006 r. Nr 104, poz. 711 oraz z 2007 r. Nr 107, poz.732.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 107, poz. 732, Nr 120, poz. 818 i Nr 173, poz. 1218 oraz z 2008 r. Nr 63, poz. 394.
3) - ustawa z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277, z późn. zm.),
- ustawa z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2005 r. Nr 234, poz. 1997, z późn. zm.),
- ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2006 r. Nr 96, poz. 667, z późn. zm.),
- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu finansowania i działania kontyngentu policyjnego wydzielonego do realizacji zadań poza granicami państwa (Dz. U. Nr 23, poz. 188),
- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 stycznia 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu finansowania i działania kontyngentu Straży Granicznej wydzielonego do realizacji zadań poza granicami państwa (Dz. U. Nr 6, poz. 35, z późn. zm.),
- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 października 2005 r. w sprawie warunków i trybu delegowania strażaków Państwowej Straży Pożarnej do pełnienia służby poza granicą państwa oraz sposobu i organizacji działania grupy ratowniczej (Dz. U. Nr 212, poz. 1765).
4) Zmiany tekstu wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 245, poz. 1785 oraz z 2008 r. Nr 4, poz. 21.
5) Zmiany tekstu wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 245, poz. 1786 oraz z 2007 r. Nr 243, poz. 1787.
6) Zgodnie z decyzją Nr 338/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 11 października 2005 r. w sprawie trybu wykorzystania wojskowych transportowych statków powietrznych na potrzeby sił zbrojnych (Dz. Urz. MON Nr 19, poz. 179).