Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2014-03-06 do 2019-03-06
Wersja archiwalna od 2014-03-06 do 2019-03-06
archiwalny
Departament Wychowania i Promocji Obronności
DECYZJA Nr 212/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 29 kwietnia 2008 r.
w sprawie działalności promocyjnej w resorcie obrony narodowej
(ostatnia zmiana: DUMON. z 2014 r., poz. 80) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426), w celu budowania aprobaty społecznej dla zadań resortu obrony narodowej, przez prowadzenie działań zapewniających kreowanie pożądanego wizerunku Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz Ministerstwa Obrony Narodowej, a także dla określenia trybu i zasad realizacji wydatków na działalność promocyjną w resorcie, ustala się, co następuje:
1. Przez działalność promocyjną w resorcie obrony narodowej należy rozumieć:
1) kształtowanie, w kraju i za granicą, pozytywnego wizerunku żołnierza polskiego, Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej „Siłami Zbrojnymi” oraz Ministerstwa Obrony Narodowej, zwanego dalej „Ministerstwem”;
2) kształtowanie świadomości obronnej obywateli Rzeczypospolitej Polskiej;
3) tworzenie klimatu zaufania i aprobaty społecznej dla Sił Zbrojnych oraz ich zadań realizowanych w kraju i za granicą;
4) budowanie społecznego zaplecza Sił Zbrojnych przez pozyskiwanie partnerów do działalności na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa;
5) zadania realizowane na rzecz pozyskiwania najlepszych kandydatów do służby wojskowej i pracy w resorcie obrony narodowej;
6) inne podobne działania.
2. [1] Nadzór nad prowadzeniem działalności promocyjnej sprawuje osoba zajmująca kierownicze stanowisko Ministerstwa, której Minister Obrony Narodowej przyporządkował komórkę organizacyjną właściwą do spraw promocji obronności, zwaną dalej „departamentem właściwym do spraw promocji obronności.
3. Osoba zajmująca kierownicze stanowisko Ministerstwa, której Minister Obrony Narodowej przyporządkował komórkę organizacyjną właściwą do spraw promocji obronności, zwana dalej „osobą zajmującą kierownicze stanowisko Ministerstwa”, w szczególności: [2]
1) określa priorytety bieżącej działalności promocyjnej oraz główne zadania w zakresie promocji obronności;
2) zatwierdza wytyczne do działalności promocyjnej w Siłach Zbrojnych;
3) ocenia celowość i skuteczność działań promocyjnych podejmowanych w resorcie brony narodowej;
4) zatwierdza plan priorytetowych przedsięwzięć promocyjnych resortu obrony narodowej.
4. [3] Osoba zajmująca kierownicze stanowisko Ministerstwa realizuje zadania, o których mowa w pkt 2 i 3, za pośrednictwem dyrektora departamentu właściwego do spraw promocji obronności.
5. Departament właściwy do spraw promocji obronności podejmuje działania ukierunkowane na kreowanie pozytywnego wizerunku Sił Zbrojnych i polskich żołnierzy, a także zapewnia materiały promocyjne dla komórek organizacyjnych Ministerstwa, polskich kontyngentów wojskowych, ataszatów obrony przy przedstawicielstwach dyplomatycznych Rzeczypospolitej Polskiej, obserwatorów wojskowych misji organizacji międzynarodowych, zespołów łącznikowych przy organizacjach międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych, polskich przedstawicielstw wojskowych przy organizacjach międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych oraz żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa w stałych przedstawicielstwach Rzeczypospolitej Polskiej przy organizacjach międzynarodowych.
6. Departament właściwy do spraw promocji obronności realizuje zadania w obszarze promocji obronności, w szczególności:
1) opracowuje programy promocji obronności oraz plany działań w zakresie kreowania, w kraju i za granicą, pozytywnego wizerunku żołnierza polskiego, Sił Zbrojnych oraz Ministerstwa, a także monitoruje realizację zadań w tym zakresie;
2) przygotowuje i opiniuje projekty regulacji prawnych i innych dokumentów, dotyczących celów oraz kierunków działalności promocyjnej;
3) planuje, organizuje i koordynuje kampanie oraz przedsięwzięcia promocyjne o zasięgu ogólnopolskim;
4) uczestniczy w planowaniu i realizacji działań promocyjnych, realizowanych przez jednostki organizacyjne Sił Zbrojnych;
5) planuje, organizuje i koordynuje przedsięwzięcia promocyjne resortu obrony narodowej w kraju i za granicą, w tym odpowiada za organizację stoisk promocyjnych Ministerstwa podczas targów i wystaw przemysłu obronnego;
6) organizuje szkolenia dla pracowników i żołnierzy odpowiedzialnych za działalność promocyjną w Siłach Zbrojnych oraz koordynuje i nadzoruje szkolenia organizowane w tym zakresie przez jednostki organizacyjne Sił Zbrojnych;
7) planuje potrzeby i dokonuje wyboru materiałów promocyjnych i wydawniczych, przygotowuje dokumentację prawno-finansową, prowadzi negocjacje i uzgodnienia z wykonawcami w celu przygotowania danych do projektów umów oraz realizacji umów, uczestniczy w pracach komisji przetargowych, prowadzi dystrybucję tych materiałów;
8) [4] opracowuje, w ramach planowania budżetowego na każdy kolejny rok, po zasięgnięciu opinii Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Sekretarza Stanu, Podsekretarzy Stanu, Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódcy Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych, Komendanta Głównego Żandarmerii Wojskowej, Dowódcy Garnizonu Warszawa, Sekretariatu Ministra Obrony Narodowej i Gabinetu Politycznego Ministra Obrony Narodowej oraz w uzgodnieniu z departamentem właściwym do spraw kształtowania budżetu resortu obrony narodowej – plan priorytetowych przedsięwzięć promocyjnych resortu obrony narodowej, obejmujący w szczególności kampanie ogólnopolskie oraz przedsięwzięcia międzynarodowe na szczeblu państwowym i resortowym, a także działania na rzecz ataszatów obrony przy przedstawicielstwach dyplomatycznych Rzeczypospolitej Polskiej, obserwatorów wojskowych misji organizacji międzynarodowych, zespołów łącznikowych przy organizacjach międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych oraz polskich przedstawicielstw wojskowych przy organizacjach międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych;
9) [5] przesyła plan priorytetowych przedsięwzięć promocyjnych resortu obrony narodowej, niezwłocznie po jego zatwierdzeniu przez osobę zajmującą kierownicze stanowisko Ministerstwa, do osób funkcyjnych i komórek organizacyjnych udzielających opinii, o których mowa w ppkt 8;
10) zarządza stroną internetową www.woisko-polskie.pl oraz profilami na portalach społecznościowych;
11) proceduje sprawy związane z obejmowaniem przez Ministra Obrony Narodowej patronatu honorowego lub jego udziałem w komitecie honorowym przedsięwzięć związanych z promocją obronności państwa;
12) współpracuje przy realizacji projektów promujących Ministerstwo i Siły Zbrojne z podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą;
13) analizuje wyniki badań społecznych dotyczących wizerunku Ministerstwa i Sił Zbrojnych.
6a. Na finansowanie stałej działalności promocyjnej, prowadzonej przez departament właściwy do spraw promocji obronności tworzy się limit wydatków, ustalony według następującego wzoru algorytmu:
SDP departament = A x B
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
SDP departament – wydatki na stałą działalność promocyjną,
A – 5% kwoty określonej w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.1)),
B – limit stanów średniorocznych żołnierzy zawodowych Sił Zbrojnych na dany rok, określony w decyzji budżetowej.
6b. Wydatki na realizację przedsięwzięć, ujętych w planie priorytetowych przedsięwzięć promocyjnych resortu obrony narodowej, nie obciążają limitu wydatków, o którym mowa w pkt 6a.
7. Działalność promocyjną na rzecz własną oraz podległych jednostek organizacyjnych prowadzą:
1) Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych;
2) Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych;
3) Dowództwo Garnizonu Warszawa;
4) Komenda Główna Żandarmerii Wojskowej;
5) uczelnie i szkoły wojskowe.
8. Działalność promocyjna, prowadzona przez jednostki organizacyjne, o których mowa w pkt 7, finansowana jest ze środków własnych tych jednostek; za działalność promocyjną prowadzoną w tych jednostkach odpowiadają ich dowódcy (szefowie, komendanci).
8a. Na finansowanie stałej działalności promocyjnej prowadzonej przez jednostki organizacyjne, o których mowa w pkt 7, tworzy się limit wydatków ustalony według następującego wzoru algorytmu:
SDP = A x C
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
SDP - wydatki na stałą działalność promocyjną,
A - 5% kwoty określonej w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,
C - limity stanów średniorocznych żołnierzy zawodowych, określonych dla tych jednostek organizacyjnych oraz podległych im struktur na dany rok w decyzji budżetowej.
8b. Dowódcy (komendanci) jednostek organizacyjnych, o których mowa w pkt 7, finansują działalność promocyjną z limitu, o którym mowa w pkt 8a, bezpośrednio albo, uwzględniając potrzeby podległych jednostek, przekazują część tego limitu podległym sobie jednostkom. O podjętych decyzjach informują właściwych dysponentów środków budżetowych, którzy będą realizowali te wydatki, w terminie 21 dni od dnia ogłoszenia decyzji budżetowej.
8c. Dowódcy jednostek organizacyjnych innych niż wymienione w pkt 7 oraz dowódcy, którzy nie otrzymają limitu wydatków, o którym mowa w pkt 8b, nie są uprawnieni do dokonywania wydatków o charakterze promocyjnym.
9. Materiałami promocyjnymi, w rozumieniu niniejszej decyzji, mogą być przedmioty opatrzone znakiem promocyjnym Wojska Polskiego, znakiem Ministerstwa Obrony Narodowej i innymi znakami używanymi w Siłach Zbrojnych lub innymi kojarzącymi się z wojskiem i obronnością elementami wizualnymi, wskazującymi na promocyjny charakter, nie posiadające wartości handlowej, a w szczególności:
1) wydawnictwa książkowe, foldery, ulotki;
2) plakaty, kalendarze;
3) nośniki dźwięku i obrazu, elektroniczne nośniki danych;
4) ryngrafy, plakiety, nalepki, znaczki, tableau, proporczyki;
5) materiały piśmiennicze i biurowe;
6) elementy odzieży (w tym koszulki, czapki, krawaty, itp.);
7) artykuły spożywcze;
8) zabawki;
9) przedmioty użytkowe;
10) inne przedmioty, których forma i przeznaczenie nie budzą negatywnych skojarzeń.
10. Materiałami promocyjnymi mogą być również:
1) programy komputerowe oraz strony internetowe i ich elementy, jeżeli spełniają kryteria wymienione w pkt 9 ppkt 10;
2) utwory filmowe i fotograficzne;
3) artykuły sponsorowane.
11. Materiał promocyjny nie może zawierać elementów promujących konkretne osoby, za wyjątkiem postaci historycznych, a ponadto nie może naruszać praw autorskich oraz dóbr osobistych chronionych prawem cywilnym.
12. Zamawianie materiałów promocyjnych (zakupy lub wytwarzanie) odbywa się zgodnie z procedurami określonymi w przepisach o zamówieniach publicznych.
13. Departament właściwy do spraw promocji obronności zamawia materiały promocyjne na potrzeby podmiotów, o których mowa w pkt 5, i rozprowadza je do tych podmiotów na ich wniosek. Jednostki organizacyjne, o których mowa w pkt 7, zamawiają oraz rozprowadzają materiały promocyjne zgodnie z zasadami, określonymi w pkt 8–8b.
14. Do celów promocyjnych, za zgodą właściwego dowódcy (szefa, komendanta) jednostki organizacyjnej, bezpośrednio podległej dowódcy (komendantowi) jednostki organizacyjnej, o której mowa w pkt 7, może być wykorzystywany sprzęt wojskowy oraz nieruchomości znajdujące się w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, zwane dalej nieruchomościami.
15. Przy wykorzystaniu sprzętu wojskowego lub nieruchomości do celów promocyjnych szczególną uwagę należy zwrócić na wymogi bezpieczeństwa. Za bezpieczne wykorzystanie sprzętu wojskowego lub nieruchomości do celów promocyjnych odpowiada dowódca jednostki wojskowej, z której udostępniono sprzęt wojskowy lub nieruchomości.
16. W działalności promocyjnej departament właściwy do spraw promocji obronności oraz jednostki organizacyjne, o których mowa w pkt 7, mogą współpracować z podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą oraz organami administracji publicznej, organizacjami pozarządowymi, szkołami, uczelniami i placówkami naukowymi oraz innymi partnerami społecznymi na zasadach określonych w obowiązujących przepisach w sprawie zasad współpracy resortu obrony narodowej z organizacjami pozarządowymi i innymi partnerami społecznymi, pod warunkiem, że nie prowadzą one działalności politycznej.
17. W przypadku organizacji wspólnych przedsięwzięć lub udziału przedstawicieli Ministerstwa albo Sił Zbrojnych w przedsięwzięciach organizowanych przez podmioty, o których mowa w pkt 16, żołnierze i pracownicy resortu mogą promować wyłącznie Ministerstwo i Siły Zbrojne, zgodnie z celami określonymi w pkt 1.
18. (uchylony).
19. Ustala się następujący harmonogram rocznych ocen działalności promocyjnej w Ministerstwie i Siłach Zbrojnych:
1) na szczeblu jednostki wojskowej - do dnia 31 stycznia;
2) na szczeblu jednostek organizacyjnych, o których mowa w pkt 7 - do dnia 28 lutego;
3) na szczeblu Ministerstwa - do dnia 30 kwietnia.
20. Podstawę dokonania rocznych ocen, o których mowa w pkt 19, stanowią:
1) na szczeblu jednostek organizacyjnych, o których mowa w pkt 7 - sprawozdania z jednostek wojskowych, przesyłane do dnia 15 lutego;
2) [6] na szczeblu Ministerstwa – sprawozdanie dyrektora departamentu właściwego do spraw promocji obronności, przedstawiane osobie zajmującej kierownicze stanowisko Ministerstwa, do dnia 30 kwietnia.
21. [7] Dyrektor departamentu właściwego do spraw promocji obronności sporządza sprawozdanie, o którym mowa w pkt 20 ppkt 2, na podstawie sprawozdań komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych, o których mowa w pkt 7, przesyłanych osobie zajmującej kierownicze stanowisko Ministerstwa, do dnia 15 marca, według wzoru stanowiącego załącznik do decyzji.
22. Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia podpisania.
Załącznik do decyzji Nr 212/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 29 kwietnia 2008 r. (poz. 117)
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI PROMOCYJNEJ
[1] Pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez pkt 1 ppkt 1 decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 marca 2014 r. zmieniającej decyzję w sprawie działalności promocyjnej w resorcie obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 80). Zmiana weszła w życie 6 marca 2014 r.
[2] Pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez pkt 1 ppkt 2 decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 marca 2014 r. zmieniającej decyzję w sprawie działalności promocyjnej w resorcie obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 80). Zmiana weszła w życie 6 marca 2014 r.
[3] Pkt 4 w brzmieniu ustalonym przez pkt 1 ppkt 3 decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 marca 2014 r. zmieniającej decyzję w sprawie działalności promocyjnej w resorcie obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 80). Zmiana weszła w życie 6 marca 2014 r.
[4] Pkt 6 ppkt 8 w brzmieniu ustalonym przez pkt 1 ppkt 4 decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 marca 2014 r. zmieniającej decyzję w sprawie działalności promocyjnej w resorcie obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 80). Zmiana weszła w życie 6 marca 2014 r.
[5] Pkt 6 ppkt 9 w brzmieniu ustalonym przez pkt 1 ppkt 4 decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 marca 2014 r. zmieniającej decyzję w sprawie działalności promocyjnej w resorcie obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 80). Zmiana weszła w życie 6 marca 2014 r.
[6] Pkt 20 ppkt 2 w brzmieniu ustalonym przez pkt 1 ppkt 5 decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 marca 2014 r. zmieniającej decyzję w sprawie działalności promocyjnej w resorcie obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 80). Zmiana weszła w życie 6 marca 2014 r.
[7] Pkt 21 w brzmieniu ustalonym przez pkt 1 ppkt 6 decyzji nr 70/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 marca 2014 r. zmieniającej decyzję w sprawie działalności promocyjnej w resorcie obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 80). Zmiana weszła w życie 6 marca 2014 r.