Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2008-03-05 do 2015-06-30
Wersja archiwalna od 2008-03-05 do 2015-06-30
archiwalny
Wojskowe Centrum Metrolologii
DECYZJA Nr 10/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 18 stycznia 2008 r.
w sprawie działalności metrologicznej w resorcie obrony narodowej
Na podstawie § 1 pkt 6 lit. e i § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426) oraz w związku z art. 3 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. prawo o miarach (Dz. U. z 2004 roku, Nr 243, poz. 2441, z późn. zm.1) i § 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 15 lutego 2005 r. w sprawie jednolitości miar i dokładności pomiarów związanych z obronnością i bezpieczeństwem państwa (Dz. U. Nr 37, poz. 328 i Nr 66, poz. 581 oraz z 2007 r. Nr 90, poz. 597) ustala się, co następuje:
1. Decyzja określa:
1) organy właściwe w sprawach metrologii w resorcie obrony narodowej, których podstawową działalnością jest działalność metrologiczna prowadzona w celu zapewnienia jednolitości miar i dokładności pomiarów związanych z obronnością państwa;
2) strukturę i organizację działalności metrologicznej w resorcie obrony narodowej;
3) miejsce w strukturze organizacyjnej działalności metrologicznej w resorcie obrony narodowej, zakres obowiązków i kompetencji Wojskowego Centrum Metrologii, zwanego dalej „WCM” oraz wojskowych ośrodków metrologii, a także osób funkcyjnych nimi kierujących;
4) zakres obowiązków i kompetencji dyrektorów, komendantów, rektorów jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, w tym przedsiębiorstw państwowych, dla których Minister Obrony Narodowej jest organem założycielskim oraz spółek handlowych w stosunku do których wykonuje uprawnienia majątkowe Skarbu Państwa, których przedmiotem działania jest uzbrojenie i sprzęt wojskowy, gdy realizują one funkcję metrologiczną, w celu zapewnienia jednolitości miar i wymaganej dokładności pomiarów, związanych z obronnością państwa;
5) zakres obowiązków i kompetencji komórek i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej pełniących funkcje gestorów i centralnych organów logistycznych, w obszarze zabezpieczenia metrologicznego uzbrojenia i sprzętu wojskowego zwanego dalej „UiSW”;
6) zakres odpowiedzialności i kompetencji dowódców jednostek wojskowych wchodzących w skład Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej „jednostkami wojskowymi (JW)”, w obszarze zapewnienia jednolitości miar i wymaganej dokładności pomiarów;
7) zakres obowiązków i kompetencji osób sprawujących bezpośredni nadzór metrologiczny w JW - etatowych lub nieetatowych metrologów JW;
8) grupy przyrządów pomiarowych przeznaczonych na cele obronności państwa, podlegających kontroli metrologicznej;
9) uprawnienia oraz tryb i organizację prowadzenia kontroli przez WCM w jednostkach organizacyjnych resortu obrony narodowej, jako uprawnionego wojskowego specjalistycznego organu, o którym mowa w decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie działalności kontrolnej w resorcie obrony narodowej.
2. Użyte w decyzji określenia oznaczają:
1) system zabezpieczenia metrologicznego - ogół przedsięwzięć realizowanych przez jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej w celu zapewnienia jednolitości miar i wymaganej dokładności pomiarów parametrów UiSW, zgodnie z wymaganiami taktyczno-technicznymi i bojowymi, poprzez utrzymywanie w odpowiedniej sprawności technicznej i rzetelności parametrycznej przyrządów pomiarowych oraz ich gotowości prawno-technicznej do wykonywania określonych zadań pomiarowych;
2) działalność metrologiczna (funkcja metrologiczna) - działalność (funkcję) realizowaną przez jednostkę organizacyjną, związana z odpowiedzialnością administracyjną i techniczną za określenie, wdrożenie i utrzymanie systemu zabezpieczenia metrologicznego i wynikające z niej zadania, które mogą być nałożone jako:
a) podstawowe zadania, na powołane w tym celu, wyspecjalizowane komórki metrologiczne, lub
b) dodatkowe zadania, na komórki niemetrologiczne, znajdujące się w obrębie jednostki organizacyjnej;
3) usługa metrologiczna - usługa realizowana przez upoważnione wojskowe ośrodki metrologii lub komórki metrologiczne na rzecz jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, obejmująca w szczególności kalibrację, sprawdzanie i/lub naprawę przyrządów pomiarowych przeznaczonych na cele obronności państwa oraz ekspertyzy metrologiczne i testowanie przyrządów i wyposażenia pomiarowego, a także inne prace związane z oceną i określeniem charakterystyk metrologicznych i technicznych przyrządów pomiarowych;
4) uzbrojenie i sprzęt wojskowy (UiSW) - jest to uzbrojenie i sprzęt wojskowy w rozumieniu decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie określenia funkcji gestorów i centralnych organów logistycznych;
5) dokładność pomiarów - stopień zgodności wyników pomiarów z wartością rzeczywistą wielkości mierzonej, osiągany poprzez stosowanie przyrządów pomiarowych o wymaganych i potwierdzonych charakterystykach metrologicznych, zgodnie z ustalonymi metodami i procedurami pomiarowymi;
6) jednolitość miar - właściwość pomiarów polegająca na zapewnieniu odtwarzalności i powtarzalności wyników pomiarów wyrażanych w jednostkach miary międzynarodowego układu jednostek miar SI lub jednostkach miary dopuszczonych do stosowania w resorcie obrony narodowej, osiągana poprzez:
a) zapewnienie spójności pomiarowej przyrządów pomiarowych (objęcie ich systemem kontroli metrologicznej w formie kalibracji, sprawdzania lub wzorcowania),
b) stosowanie określonych metod i procedur pomiarowych,
c) zapewnienie określonych warunków wykonywania pomiarów,
d) wykonywanie pomiarów przez przeszkolonych obserwatorów;
7) upoważnienie do kalibracji i/lub sprawdzania oraz naprawy przyrządów pomiarowych przeznaczonych na cele obronności państwa - decyzję Dyrektora WCM - Naczelnego Metrologa Wojska Polskiego uprawniającą wojskowy ośrodek metrologii lub komórkę metrologiczną do wykonywania kalibracji i/lub sprawdzania oraz naprawy przyrządów pomiarowych przeznaczonych na cele obronności państwa w określonych dziedzinach pomiarowych i zakresach możliwości technicznych, wydaną w formie certyfikatu, po sprawdzeniu i potwierdzeniu w procesie rejestracji kompetencji organizacyjnych i technicznych ośrodków oraz komórek metrologicznych w odniesieniu do kryteriów oceny, przedstawionych w wytycznych Dyrektora WCM - Naczelnego Metrologa Wojska Polskiego do działalności wojskowych laboratoriów metrologicznych;
8) jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej - jednostki o których mowa w pkt 1 ppkt 4, określone w decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie bezpośredniego podporządkowania jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, oraz pozostałe jednostki wchodzące w skład Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
9) komórka metrologiczna - laboratorium metrologiczne, pracownia metrologiczna, izba pomiarowa, itp. lub inna wyspecjalizowana komórka w której jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej, o której mowa w pkt 1 ppkt 4, realizuje swoją funkcję metrologiczną;
10) UiSW, jako przedmiot działania - rodzaj podstawowej działalności jednostek organizacyjnych o których mowa w pkt 1 ppkt 4, określony w ich szczegółowych zakresach działania lub statutach, dla realizacji której niezbędne jest stosowanie sprawnych przyrządów pomiarowych w procesie prowadzenia badań naukowych, prac rozwojowych, testowania lub produkcji UiSW oraz jego remontu czy modernizacji, jak też podczas obsługiwania w czasie eksploatacji, a także w komórkach metrologicznych uczelni wojskowych podczas procesu kształcenia zawodowego;
11) etatowy/nieetatowy metrolog JW - żołnierz zawodowy wyznaczony rozkazem (decyzją) uprawnionego organu lub zatrudniony na stanowisku metrologa pracownik wojska, albo pracownik, któremu pracodawca powierzył obowiązki nieetatowego metrologa - do realizacji ogółu przedsięwzięć związanych z nadzorem jednolitości miar i wymaganej dokładności pomiarów wykonywanych w tej jednostce organizacyjnej resortu obrony narodowej;
12) kontrola (czynności kontrolne) - celowa i zorganizowana działalność zespołu prowadzona w jednostce kontrolowanej, na podstawie imiennego upoważnienia do jej przeprowadzenia;
13) kontrolujący - osoby upoważnione przez właściwy organ do przeprowadzenia kontroli w zakresie zabezpieczenia metrologicznego i działalności metrologicznej w jednostkach organizacyjnych resortu obrony narodowej;
14) kierownik jednostki kontrolowanej - dowódca, szef, dyrektor, komendant, rektor lub inna osoba stojącą na czele jednostki organizacyjnej resortu obrony narodowej, która kieruje całokształtem działalności tej jednostki;
15) organy kontroli - organy, o których mowa w decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie działalności kontrolnej w resorcie obrony narodowej oraz uprawnione wojskowe specjalistyczne organy, podległe Ministrowi Obrony Narodowej, których działalność w tym zakresie określona jest w odrębnych przepisach.
3. Instytucją właściwą w sprawach działalności metrologicznej w resorcie obrony narodowej jest Wojskowe Centrum Metrologii, będące jednostką organizacyjną podległą Ministrowi Obrony Narodowej, której bezpośrednie podporządkowanie określa decyzja Nr 104/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 7 marca 2007 r. w sprawie bezpośredniego podporządkowania jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych (Dz. Urz. MON Nr 6, poz. 76, Nr 18, poz. 188, Nr 22, poz. 224 i Nr 24, poz. 247).
4. Strukturę metrologii w Ministerstwie Obrony Narodowej tworzą:
a) Wojskowe Centrum Metrologii z siedzibą w Warszawie (WCM),
b) Centralny Wojskowy Ośrodek Metrologii z siedzibą w Warszawie zwany dalej „CWOM”,
c) 1 Wojskowy Ośrodek Metrologii z siedzibą w Gdyni,
d) 2 Wojskowy Ośrodek Metrologii z siedzibą w Bydgoszczy,
e) 3 Wojskowy Ośrodek Metrologii z siedzibą we Wrocławiu,
f) 4 Wojskowy Ośrodek Metrologii z siedzibą w Radomiu,
g) Specjalistyczny Wojskowy Ośrodek Metrologii z siedzibą w Poznani;
5. Terytorialne obszary działania wojskowych ośrodków metrologii - rejony odpowiedzialności określa załącznik Nr 1 do decyzji.
6. W uzasadnionych przypadkach Dyrektor WCM - Naczelny Metrolog Wojska Polskiego może zlecić podległym wojskowym ośrodkom metrologii realizację zadań na obszarze innym niż wynikającym z załącznika Nr 1 do decyzji.
7. Etat dla WCM i wojskowych ośrodków metrologii nadaje Minister Obrony Narodowej, na podstawie projektu przedstawionego przez Dyrektora WCM - Naczelnego Metrologa Wojska Polskiego.
8. Wojskowe ośrodki metrologii wykonują usługi metrologiczne na podstawie upoważnienia Dyrektora WCM - Naczelnego Metrologa Wojska Polskiego do kalibracji i/lub sprawdzania oraz naprawy przyrządów pomiarowych przeznaczonych na cele obronności państwa w ustalonym zakresie dziedzin pomiarowych - wydanego w formie certyfikatu.
9. Działalnością WCM i podległych mu wojskowych ośrodków metrologii kieruje Dyrektor WCM - Naczelny Metrolog Wojska Polskiego, który jest przełożonym wszystkich żołnierzy i pracowników wojska WCM i wojskowych ośrodków metrologii oraz przełożonym merytorycznym wszystkich metrologów w resorcie obrony narodowej.
10. Do zakresu kompetencji i obowiązków dyrektora WCM - Naczelnego Metrologa Wojska Polskiego należy:
1) kierowanie działalnością WCM i wojskowych ośrodków metrologii;
2) prognozowanie, kierowanie, koordynowanie i nadzorowanie działalności metrologicznej w resorcie obrony narodowej, prowadzonej w celu zapewnienia jednolitości miar i wymaganej dokładności pomiarów związanych z obronnością państwa;
3) kreowanie polityką metrologii wojskowej w systemie zabezpieczenia metrologicznego techniki wojskowej, które obejmuje przedsięwzięcia związane z utrzymywaniem wymaganej sprawności technicznej i wiarygodności przyrządów pomiarowych zgodnie z potrzebami uzbrojenia i sprzętu wojskowego;
4) opracowywanie i przedstawianie Ministrowi Obrony Narodowej projektów aktów prawnych oraz innych dokumentów dotyczących szczegółowych zagadnień prowadzenia działalności metrologicznej w resorcie obrony narodowej;
5) regulowanie w formie decyzji i wytycznych zasad funkcjonowania wojskowych ośrodków metrologii i komórek metrologicznych wykonujących kalibracje i/lub sprawdzenia przyrządów pomiarowych przeznaczonych na cele obronności państwa;
6) opiniowanie projektów aktów prawnych oraz innych dokumentów dotyczących szczegółowych zagadnień działalności i kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych, w tym prawnej kontroli metrologicznej (legalizacji) przyrządów pomiarowych i funkcjonowania krajowej administracji miar;
7) analizowanie i opiniowanie, opracowanych przez jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej oraz instytucje krajowej administracji miar, dokumentów dotyczących lub mogących mieć wpływ na działalność metrologiczną w resorcie obrony narodowej;
8) organizowanie, opracowywanie planów i programów oraz koordynowanie szkolenia kierowników i specjalistów metrologii wojskowych ośrodków metrologii i komórek metrologicznych, a także etatowych (nieetatowych) metrologów JW, w porozumieniu z jednostkami realizującymi szkolenia;
9) określanie specyfikacji wymagań, jakie muszą spełniać wojskowe ośrodki metrologii i komórki metrologiczne, aby uzyskać upoważnienie do prowadzenia działalności w odpowiednim obszarze kalibracji i/lub sprawdzania oraz napraw przyrządów pomiarowych przeznaczonych na cele obronności państwa;
10) udzielanie upoważnień w formie certyfikatu wojskowym ośrodkom metrologii i komórkom metrologicznym jednostek organizacyjnych, o których mowa w w pkt 1 ppkt 4 do prowadzenia działalności w zakresie kalibracji i/lub sprawdzania oraz naprawy przyrządów pomiarowych przeznaczonych na cele obronności państwa, po spełnieniu przez nie określonych przez Dyrektora WCM - Naczelnego Metrologa Wojska Polskiego kryteriów oceny. Wzór certyfikatu określa Dyrektor WCM;
11) nadzór merytoryczny działalności komórek metrologicznych kalibrujących i/lub sprawdzających oraz naprawiających przyrządy pomiarowe jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej;
12) organizowanie i prowadzenie kontroli stanu zabezpieczenia metrologicznego jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej;
13) realizowanie zadań wynikających z decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie wprowadzania na wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz wycofywania uzbrojenia i sprzętu wojskowego nieodpowiadającego wymaganiom wojska;
14) realizowanie zadań gestora i centralnego organu logistycznego, wynikających z decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie określenia funkcji gestorów i centralnych organów logistycznych uzbrojenia i sprzętu wojskowego i innych dokumentów resortowych, w odniesieniu do wzorców jednostek miar resortu obrony narodowej, przyrządów pomiarowych kontrolnych wojskowych ośrodków metrologii i ruchomych laboratoriów metrologicznych;
15) uzgadnianie wymagań technicznych dla wyposażenia pomiarowego planowanego do zakupu przez jednostki wojskowe wchodzące w skład Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w trybie zakupów centralnych;
16) reprezentowanie Ministra Obrony Narodowej w kontaktach z instytucjami krajowej administracji miar, Polskim Centrum Akredytacji oraz innymi jednostkami metrologicznymi krajowymi a także prowadzenie współpracy z tymi instytucjami;
17) inicjowanie i prowadzenie współpracy zagranicznej z instytucjami metrologicznymi państw-stron Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego zwanego dalej „NATO”, ze szczególnym uwzględnieniem realizacji zadań w dziedzinie metrologii i zabezpieczenia metrologicznego UiSW, wynikających ze zobowiązań umów międzynarodowych wiążących Rzeczpospolitą Polską;
18) zbieranie i przetwarzanie informacji dotyczących funkcjonowania systemu zabezpieczenia metrologicznego jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej;
19) wykonywanie innych zadań określonych przez Ministra Obrony Narodowej w zakresie dotyczącym zapewnienia jednolitości miar i wymaganej dokładności pomiarów związanych z obronnością państwa.
11. Do zakresu kompetencji i obowiązków dyrektorów wojskowych ośrodków metrologii należy:
1) kierowanie działalnością podległego wojskowego ośrodka metrologii;
2) wykonywanie kalibracji i/lub sprawdzeń oraz napraw przyrządów pomiarowych zgłaszanych do ośrodka przez jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej, rozlokowane w terytorialnym obszarze działania ośrodka:
a) w systemie stacjonarnym, w stałej lokalizacji ośrodka,
b) w systemie mobilnym, w ruchomych laboratoriów metrologicznych, stanowiących integralny element organizacyjny i techniczny ośrodka, bezpośrednio w jednostkach organizacyjnych resortu obrony narodowej, rozlokowanych w terytorialnym obszarze działania ośrodka;
3) zapewnienie właściwej organizacji pracy i działalności ośrodka w oparciu o system zarządzania zgodny z wymaganiami aktualnego wydania krajowej/międzynarodowej normy dotyczącej działalności laboratoriów wzorcujących oraz aktualnie wydanymi wytycznymi Dyrektora WCM - Naczelnego Metrologa Wojska Polskiego do działalności wojskowych laboratoriów metrologicznych, będących kryteriami oceny;
4) dostosowywanie działalności ośrodka do zapotrzebowania na usługi metrologiczne występujące w terytorialnym obszarze działania oraz doskonalenie działalności ośrodka w tym zakresie;
5) wnioskowanie do Dyrektora WCM - Naczelnego Metrologa Wojska Polskiego o nadanie upoważnienia do kalibracji i/lub sprawdzania oraz naprawy przyrządów pomiarowych, stosownie do występujących potrzeb w terytorialnym obszarze działania oraz posiadanych możliwości i kompetencji technicznych;
6) udział w kontrolach zabezpieczenia metrologicznego jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej funkcjonujących w terytorialnym obszarze działania;
7) współdziałanie z etatowymi/nieetatowymi metrologami JW w zakresie realizacji zadań zabezpieczenia metrologicznego w terytorialnym obszarze działania;
8) prowadzenie doradztwa merytorycznego i technicznego oraz popularyzacja wiedzy metrologicznej w jednostkach organizacyjnych resortu obrony narodowej funkcjonujących w terytorialnym obszarze działania;
9) uzgadnianie wymagań technicznych dla wyposażenia pomiarowego planowanego do zakupów realizowanych w trybie niescentralizowanym (decentralnym), przez jednostki wojskowe wchodzące w skład Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, stacjonujące w terytorialnym obszarze działania;
10) zbieranie i przetwarzanie informacji dotyczących nadzorowania i funkcjonowania systemu zabezpieczenia metrologicznego jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej prowadzących działalność w terytorialnym obszarze działania (w tym prowadzenie ewidencji na terytorialnym obszarze działania);
11) współpraca z innymi ośrodkami metrologii oraz komórkami metrologicznymi jednostek organizacyjnych o których mowa w pkt 1 ppkt 4 funkcjonującymi w terytorialnym obszarze działania;
12) wykonywanie innych zadań określonych przez Dyrektora WCM - Naczelnego Metrologa Wojska Polskiego w zakresie dotyczącym zapewnienia jednolitości miar i wymaganej dokładności pomiarów związanych z obronnością państwa.
12. Do zakresu kompetencji i obowiązków dyrektora Centralnego Wojskowego Ośrodka Metrologii, oprócz obowiązków określonych w pkt 7, w szczególności należy:
1) monitorowanie potrzeb występujących w resorcie obrony narodowej w zakresie przygotowania i utrzymywania bazy wojskowych wzorców odniesienia jednostek miary wielkości fizycznych oraz podejmowanie działań w celu wdrożenia w ośrodku nowych stanowisk pomiarowych doskonalących system zabezpieczenia metrologicznego UiSW oraz działań wojsk;
2) utrzymywanie, stosownie do występujących w resorcie obrony narodowej potrzeb, wojskowych wzorców odniesienia jednostek miary wielkości fizycznych i zapewnienie ich spójności pomiarowej w odniesieniu do państwowych wzorców jednostek miary lub wzorców odniesienia Głównego Urzędu Miar oraz laboratoriów akredytowanych, w tym laboratoriów instytucji metrologicznych armii państw NATO;
3) uczestniczenie w porównaniach dwustronnych lub wielostronnych wojskowych wzorców odniesienia z akredytowanymi laboratoriami państwowymi lub laboratoriami instytucji metrologicznych armii państw NATO;
4) kalibracja i naprawa wzorców roboczych jednostek miar wielkości fizycznych i przyrządów pomiarowych należących do wojskowych ośrodków metrologii i komórek metrologicznych jednostek organizacyjnych, o których mowa w pkt 1 ppkt 4;
5) testowanie i ekspertyzy metrologiczne nowych wzorów wyposażenia, systemów i przyrządów pomiarowych, przeznaczonych do realizacji celów związanych z obronnością państwa;
6) opracowywanie i wdrażanie nowatorskich rozwiązań w dziedzinie technik i metod pomiarowych stosowanych do kalibracji i sprawdzania przyrządów pomiarowych przeznaczonych do realizacji celów związanych z obronnością państwa.
13. Do zakresu kompetencji i obowiązków dyrektora Specjalistycznego Wojskowego Ośrodka Metrologii, oprócz obowiązków określonych w pkt 7, w szczególności należy:
1) kalibracja i/lub sprawdzanie oraz naprawa specjalistycznych przyrządów pomiarowych przeznaczonych do obsługi statków powietrznych znajdujących się na wyposażeniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem samolotów F-16, wg wymagań i procedur określonych w programie zabezpieczenia metrologicznego samolotu;
2) zapewnienie spójności pomiarowej posiadanych wzorców roboczych jednostek miar wielkości fizycznych, nie należących do układu SI, poprzez ich kalibrację w CWOM lub innych akredytowanych laboratoriach zapewniających spójność pomiarową.
14. Do zakresu kompetencji i obowiązków komórek i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej pełniących funkcje gestorów UiSW należy uwzględnianie w harmonogramach wdrażania UiSW do eksploatacji w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej pozyskania wyposażenia pomiarowego niezbędnego do zabezpieczenia procesu eksploatacji wdrażanego UiSW;
15. Do zakresu kompetencji i obowiązków komórek i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej pełniących funkcje centralnych organów logistycznych UiSW należy zabezpieczenie w niezbędne wyposażenie pomiarowe procesu eksploatacji UiSW stosowanego w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w tym zakup (pozyskanie) właściwego wyposażenia pomiarowego w miejsce niespełniającego wymagań.
16. Do zakresu kompetencji i obowiązków dyrektorów, komendantów, rektorów jednostek organizacyjnych, o których mowa w pkt 1 ppkt 4, podczas realizacji przedmiotu działania jednostki organizacyjnej należy;
1) zapewnienie jednolitości miar i wymaganej dokładności pomiarów;
2) planowanie oraz poddawanie kalibracji lub sprawdzeniom oraz naprawie przyrządów pomiarowych;
3) zbieranie i przetwarzanie informacji dotyczących nadzorowania i funkcjonowania systemu zabezpieczenia metrologicznego, w tym prowadzenie ewidencji wyposażenia pomiarowego;
4) zapewnienie przestrzegania wymagań aktualnego wydania krajowej/międzynarodowej normy dotyczącej nadzorowania i potwierdzania metrologicznego wyposażenia pomiarowego, przy realizacji funkcji metrologicznej.
17. Ponadto, do zakresu kompetencji i obowiązków dyrektorów, komendantów, rektorów jednostek organizacyjnych, o których mowa w pkt 1 ppkt 4, posiadających komórki metrologiczne, oprócz obowiązków określonych w pkt 16, w szczególności należy:
1) doskonalenie działalności komórki metrologicznej w oparciu o system zarządzania zgodny z wymaganiami aktualnego wydania właściwej krajowej/międzynarodowej normy dotyczącej działalności laboratoriów wzorcujących oraz aktualnie wydanymi wytycznymi dyrektora WCM - Naczelnego Metrologa Wojska Polskiego do działalności wojskowych laboratoriów metrologicznych, będących kryteriami oceny;
2) zapewnienie spójności pomiarowej wzorców roboczych jednostek miary wielkości fizycznych poprzez ich kalibrację w CWOM oraz wojskowych ośrodkach metrologii lub wzorcowanie w krajowych lub zagranicznych akredytowanych laboratoriach wzorcujących,
3) wnioskowanie do dyrektora WCM o nadanie upoważnienia do kalibracji i/lub sprawdzania oraz naprawy przyrządów pomiarowych, stosownie do posiadanych przez laboratorium możliwości i kompetencji technicznych.
18. Komórki metrologiczne jednostek organizacyjnych, o których mowa w pkt 1 ppkt 4, wykonują usługi metrologiczne na podstawie upoważnienia dyrektora WCM do kalibracji i/lub sprawdzania oraz naprawy przyrządów pomiarowych w ustalonym zakresie dziedzin pomiarowych, określonym w formie certyfikatu.
19. Do zakresu kompetencji i obowiązków dowódców i kierowników jednostek wojskowych wchodzących w skład Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, będących bezpośrednimi użytkownikami przyrządów pomiarowych, należy:
1) zapewnienie stosowania w procesie bieżącej eksploatacji UiSW oraz w ramach działań wojsk, w tym operacji poza granicami kraju, przyrządów pomiarowych, posiadających ważne potwierdzenie kontroli metrologicznej - kalibracji lub sprawdzenia;
2) kwalifikowanie wyposażenia pomiarowego JW do właściwych form kontroli metrologicznej (kalibracja, sprawdzanie, legalizacja lub wzorcowanie);
3) planowanie i terminowa dostawa/odbiór przyrządów pomiarowych do/z kalibracji lub sprawdzania we właściwych terytorialnie wojskowych ośrodkach metrologii;
4) planowanie i terminowa realizacja legalizacji przyrządów pomiarowych z JW w urzędach krajowej administracji miar lub upoważnionych laboratoriach, w przypadku, gdy zgodnie z obowiązującym w tym zakresie prawem, stosowane przyrządy podlegają obowiązkowi prawnej kontroli metrologicznej;
5) planowanie i terminowa realizacja wzorcowania przyrządów pomiarowych w akredytowanych laboratoriach z poza resortu obrony narodowej, w przypadku, gdy ze względów technicznych (brak właściwego odniesienia do wzorca jednostki miary resoru obrony narodowej lub brak zgodności z wymaganiami przepisów metrologii prawnej), przyrządy pomiarowe nie mogą być poddane właściwej formie kontroli metrologicznej (kalibracji, sprawdzaniu lub legalizacji);
6) racjonalna i oszczędna gospodarka oraz zapewnienie ochrony wyposażeniu pomiarowemu JW poprzez zagwarantowanie sprawności wszystkich przyrządów i systemów pomiarowych stosowanych w procesie zabezpieczenia metrologicznego UiSW oraz działań i operacji wojsk, a także rotacja i wycofywanie wyposażenia nie spełniającego wymagań i zabezpieczenie nowych przyrządów pomiarowych, w miejsce wycofywanego wyposażenia, zgodnie z uzasadnionymi potrzebami;
7) uzyskiwanie i uwzględnianie opinii wojskowego ośrodka metrologii właściwego dla rejonu dyslokacji JW w sprawie planowanych decentralnych zakupów wyposażenia pomiarowego i przyrządów pomiarowych;
8) wyznaczanie i zgłaszanie potrzeb przeszkolenia nieetatowego (etatowego) metrologa JW do właściwego terytorialnie ośrodka metrologii i zapewnienie warunków techniczno-organizacyjnych do wykonywania powierzonych zadań, w tym, prowadzenia ewidencji wyposażenia pomiarowego JW w oparciu o właściwy system informatyczny wsparcia działalności metrologicznej;
9) organizowanie i realizowanie szkoleń użytkowników UiSW oraz personelu technicznego JW z zasad obsługi i eksploatacji wyposażenia pomiarowego oraz w zakresie procedur wykonywania pomiarów zgodnie z ustalonym stosowaniem wyposażenia;
10) udzielanie wsparcia specjalistom ruchomego laboratorium metrologicznego wojskowego ośrodka metrologii, skierowanym do wykonywania czynności metrologicznych w miejscu lokalizacji JW, w zakresie zabezpieczenia logistycznego (technicznego i organizacyjnego) wykonywania kontroli metrologicznych wyposażenia pomiarowego JW.
20. Nadzór metrologiczny w JW sprawują etatowi/nieetatowi metrolodzy JW:
1) etatowi/nieetatowi metrolodzy JW w sprawach związanych z wykonywaniem zadań nadzoru metrologicznego, podlegają bezpośrednio dowódcy (kierownikowi, dyrektorowi) jednostki;
2) do wykonywania funkcji etatowego/nieetatowego metrologa JW uprawniony organ wyznacza żołnierza zawodowego lub pracodawca zatrudnia etatowego pracownika wojska, albo powierza zatrudnionemu pracownikowi obowiązki nieetatowego metrologa JW.
Powierzone obowiązki może wykonywać osoba posiadająca:
a) wykształcenie techniczne (średnie lub wyższe),
b) udokumentowaną znajomość zagadnień technicznych związanych z eksploatacją UiSW znajdującego się w wyposażeniu JW,
c) umiejętność przekazywania wiedzy i zdolność współdziałania z personelem obsługującym sprzęt techniczny i bojowy JW,
d) przeszkolenie specjalistyczne właściwe dla metrologów JW, potwierdzone świadectwem ukończenia szkolenia wydanym przez dyrektora WCM lub Komendanta - Rektora Wojskowej Akademii Technicznej;
3) nieetatowi metrolodzy JW powierzone im zadania wykonują jako wykraczające poza podstawowe obowiązki służbowe, czynności o charakterze stałym;
4) za wykonywanie obowiązków nieetatowego metrologa JW żołnierzowi zawodowemu przysługuje dodatkowe wynagrodzenie naliczane na zasadach określonych w odrębnych przepisach, zaś pracownikowi wojska można podwyższyć wynagrodzenie w sposób, w jaki umożliwiają to obowiązujące przepisy płacowe.
21. Do zakresu kompetencji i obowiązków etatowego/nieetatowego metrologa JW w szczególności należy:
1) prowadzenie i utrzymanie w stałej aktualności ewidencji wyposażenia pomiarowego JW z wykorzystaniem właściwego systemu informatycznego wsparcia działalności metrologicznej;
2) wnioskowanie do dowódcy/kierownika JW o wycofanie wyposażenia pomiarowego - jako mienia nieprzydatnego dla JW;
3) nadzór nad prawidłową eksploatacją przyrządów pomiarowych;
4) korygowanie zapotrzebowań JW na usługi metrologiczne, z wykorzystaniem programu informatycznego uzgodnionego z WCM, i przekazywanie zapotrzebowań do ośrodka metrologii właściwego dla rejonu dyslokacji JW;
5) nadzorowanie przestrzegania w JW, przez użytkowników wyposażenia pomiarowego, terminów realizacji kontroli metrologicznej oraz koordynowanie i wspieranie działań w zakresie dostaw i odbioru przyrządów pomiarowych do i po kontroli metrologicznej;
6) kontrolowanie, według przyjętego planu, przestrzegania przez użytkowników zasad dotyczących właściwego obsługiwania i stosowania wyposażenia pomiarowego oraz utrzymywania go w stanie umożliwiającym rzetelne wykonywanie pomiarów;
7) współudział w prowadzeniu szkoleń dla personelu technicznego (bojowego) JW z zakresu tematyki zabezpieczenia metrologicznego UiSW;
8) współdziałanie z wojskowym ośrodkiem metrologii, właściwym dla dyslokacji JW, w zakresie zagadnień i problemów zabezpieczenia metrologicznego UiSW, w szczególności w zakresie zapewnienia kontroli metrologicznej całego wyposażenia pomiarowego JW, prawidłowości sporządzania planów kontroli szkolenia personelu technicznego (bojowego) JW oraz wsparcia działalności ruchomych laboratoriów metrologicznych ośrodka, wykonujących czynności metrologiczne w miejscu dyslokacji JW;
9) zbieranie i przetwarzanie informacji dotyczącej funkcjonowania systemu zabezpieczenia metrologicznego JW.
22. Przyrządy pomiarowe przeznaczone na cele obronności państwa podlegają kontroli metrologicznej poprzez:
1) kalibrację w upoważnionych wojskowych ośrodkach metrologii lub upoważnionych komórkach metrologicznych;
2) sprawdzanie w upoważnionych wojskowych ośrodkach metrologii lub komórkach metrologicznych;
3) legalizację, w przypadkach, jeżeli zgodnie z obowiązującym w tym zakresie prawem, podlegają one prawnej kontroli metrologicznej,
4) wzorcowanie w akredytowanych laboratoriach wzorcujących, w przypadku, gdy z punktu widzenia technicznego (brak właściwych wzorców odniesienia/roboczych lub wdrożonych procedur kalibracji/sprawdzania) przyrządy pomiarowe nie mogą być poddane kalibracji lub sprawdzaniu w upoważnionych wojskowych ośrodkach metrologii lub upoważnionych komórkach metrologicznych
23. Grupy przyrządów pomiarowych przeznaczonych na cele obronności państwa podlegające kontroli metrologicznej określa załącznik Nr 2 do decyzji.
24. Dyrektor WCM - Naczelny Metrolog Wojska Polskiego organizuje i koordynuje proces nadzoru zapewnienia jednolitości miar i wymaganej dokładności pomiarów w jednostkach organizacyjnych resortu obrony narodowej, stosując przy tym poniższe zasady i ustalenia:
1) nadzór zapewnienia jednolitości miar i wymaganej dokładności pomiarów, przeprowadzany jest zgodnie z rocznym „Planem przedsięwzięć kontrolnych prowadzonych przez Wojskowego Centrum Metrologii na rok ....” opracowywanym przez Dyrektora WCM - Naczelnego Metrologa Wojska Polskiego i zatwierdzanym przez właściwego przełożonego;
2) kontrolę stanu zabezpieczenia metrologicznego w jednostkach wojskowych wchodzących w skład Sił Zbrojnych RP przeprowadzają Komisje powoływane przez dyrektora WCM;
3) członkowie Komisji przeprowadzający kontrolę stanu zabezpieczenia metrologicznego legitymują się imiennym upoważnieniem, którego wzór przedstawia załącznik Nr 3 oraz wymaganym poświadczeniem bezpieczeństwa. Upoważnienie do kontroli jest ważne wraz z legitymacją służbową lub innym dokumentem tożsamości;
4) kierownik jednostki kontrolowanej informowany jest przez dyrektora WCM - Naczelnego Metrologa Wojska Polskiego o planowanym przeprowadzeniu kontroli nie później niż dwa tygodnie przed terminem jej realizacji;
5) kontrolujący, po przybyciu do jednostki kontrolowanej, zapoznaje jej kierownika z planem przeprowadzenia kontroli w zakresie niezbędnym do realizacji czynności kontrolnych;
6) kontrola stanu zabezpieczenia metrologicznego w szczególności obejmuje:
a) stan spójności pomiarowej wyposażenia pomiarowego posiadanego przez jednostkę kontrolowaną,
b) przestrzeganie przez użytkowników właściwych zasad obsługi i eksploatacji wyposażenia pomiarowego, w tym ustalonych procedur pomiarowych przy obsłudze i eksploatacji UiSW,
c) ukompletowanie jednostki kontrolowanej w wyposażenie pomiarowe właściwe dla posiadanego UiSW lub wymagane dla prowadzonej działalności,
d) właściwe gospodarowanie wyposażeniem pomiarowym, w tym wprowadzanie do eksploatacji nowego wyposażenia pomiarowego i wycofywanie nieprzydatnego do stosowania,
e) działalność nieetatowego (etatowego) metrologa jednostki kontrolowanej;
7) kontrola w szczególności polega na:
a) ustaleniu stanu faktycznego w badanym zakresie i jego udokumentowaniu,
b) porównaniu stwierdzonego stanu ze stanem wymaganym określonym przepisami prawa, decyzjami i wytycznymi Ministra Obrony Narodowej, wytycznymi do działalności metrologicznej w Ministerstwie Obrony Narodowej, normami oraz innymi przepisami odnoszącymi się do działalności jednostki kontrolowanej,
c) określeniu przyczyn i skutków występujących różnic pomiędzy stanem stwierdzonym i wymaganym,
d) wskazaniu sposobu i terminu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości;
8) kontrolujący są uprawnieni w szczególności do: a) dostępu do obiektów i pomieszczeń w kontrolowanej jednostce, w zakresie dotyczącym kontrolowanej dziedziny, z zachowaniem wymagań wynikających z przepisów o ochronie informacji niejawnych, o ochronie osób i mienia oraz Regulaminu Ogólnego Sił Zbrojnych RP
b) wglądu do dokumentów związanych z kontrolowaną dziedziną działalności, gromadzenia dowodów i materiałów z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych,
c) zasięgania informacji i wyjaśnień od żołnierzy oraz pracowników jednostki kontrolowanej w zakresie prowadzonej kontroli,
d) wglądu do protokołów, notatek z kontroli prowadzonych przez inne organy kontroli;
9) kierownik jednostki kontrolowanej jest zobowiązany zapewnić kontrolującym warunki i środki niezbędne do realizacji ustalonego programu kontroli;
10) w przypadku ujawnienia w toku kontroli rażących nieprawidłowości w zakresie zapewnienia jednolitości miar i wymaganej dokładności pomiarów, Przewodniczący Komisji może wnioskować do dowódcy (kierownika, dyrektora) jednostki kontrolowanej o wydanie polecenia natychmiastowego usunięcia nieprawidłowości. W przypadku braku możliwości natychmiastowego usunięcia nieprawidłowości, wnioskuje o wstrzymanie wykonywania pomiarów w obszarze, w którym stwierdzono nieprawidłowości;
11) z przeprowadzonej kontroli przewodniczący komisji sporządza protokół, który powinien zawierać opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku kontroli, w tym ustalone nieprawidłowości, ze wskazaniem przyczyn ich powstania i skutków oraz ewentualnie osób odpowiedzialnych, a także wnioski i zalecenia pokontrolne;
12) jeżeli po sporządzeniu protokołu, a przed jego podpisaniem, zgłoszone zostaną umotywowane zastrzeżenia co do faktów zapisanych w protokole, kontrolujący powinien te fakty zbadać i po uznaniu ich zasadności uwzględnić w protokole, w przypadku ich niezasadności powinien omówić to w protokole;
13) protokół kontroli podpisuje kontrolujący (przewodniczący Komisji) i kierownik jednostki kontrolowanej, a w razie jego nieobecności osoba pełniąca jego obowiązki;
14) kierownik jednostki kontrolowanej lub osoba pełniąca jego obowiązki, może w terminie 14 dni od podpisania protokołu, zgłosić na piśmie umotywowane zastrzeżenia do treści protokołu Dyrektorowi WCM - Naczelnemu Metrologowi Wojska Polskiego;
15) zastrzeżenia nie będą rozpatrywane, jeżeli zostaną zgłoszone przez osobę nieuprawnioną lub po upływie terminu o którym mowa w pkt 14;
16) protokół z kontroli sporządza się po jej zakończeniu w 4 jednobrzmiących egzemplarzach, z przeznaczeniem dla:
a) Dyrektora WCM - Naczelnego Metrologa Wojska Polskiego,
b) kierownika jednostki kontrolowanej,
c) dowódcy rodzaju sił zbrojnych - innego równorzędnego, Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Dowódcy Garnizonu Warszawa lub Dowódcy Dowództwa Operacyjnego - według właściwości - w przypadku kontroli realizowanych w podporządkowanych im jednostkach organizacyjnych, d) bezpośredniego przełożonego dyrektora (kierownika) jednostki organizacyjnej, o której mowa w pkt 1 ppkt 4; 17) kierownik jednostki kontrolowanej w terminie 30 dni od otrzymania protokołu - o ile nie określono w nim innego terminu - zawiadamia w formie pisemnej jednostkę nadrzędną oraz informuje Dyrektora WCM - Naczelnego Metrologa Wojska Polskiego o sposobie usunięcia nieprawidłowości i podjęciu działań zmierzających do zapobieżenia ich występowania, a także o przyczynach ewentualnego niewykonania zaleceń z kontroli;
18) Dyrektor WCM - Naczelny Metrolog Wojska Polskiego, w terminie do 15 stycznia i 15 lipca sporządza półroczną, zbiorczą informację do bezpośredniego przełożonego, z przeprowadzonych kontroli.
25. Szczegółowe zasady i sposób wykonywania zadań wynikających z działalności metrologicznej w resorcie obrony narodowej w formie Instrukcji określi Dyrektor Wojskowego Centrum Metrologii zgodnie z obowiązującymi procedurami, w terminie 12 miesięcy od daty wejścia w życie niniejszej decyzji.
26. Decyzja wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Obrony Narodowej: B. Klich
|
1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionego ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r., Nr 163, poz. 1362 i Nr 180, poz. 1494, z 2006 r. Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1834 oraz z 2007 r. Nr 176, poz. 1238)
Załączniki do decyzji Nr 10/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 18 stycznia 2008 r. (poz. 9)
Załącznik Nr 1
Rejony odpowiedzialności wojskowych ośrodków metrologii
Lp. | Miejscowość stacjonowania | Wojskowy ośrodek metrologii |
1 | BEMOWO PISKIE | |
2 | BEZWOLA | |
3 | BIAŁOBRZEGI | |
4 | BIAŁYSTOK | |
5 | BORZĘCIN | |
6 | CELESTYNÓW | |
7 | CHOTOMÓW | |
8 | CIECHANÓW | |
9 | EŁK | |
10 | GOŁDAP | |
11 | GRÓJEC | |
12 | HAJNÓWKA | |
13 | JANÓWEK | |
14 | KAZUŃ NOWY | |
15 | KSIĄŻENICE | |
16 | LEGIONOWO | |
17 | ŁĘCZYCA | |
18 | ŁOMŻA | |
19 | ŁOWICZ | |
20 | MIŃSK MAZOWIECKI | |
21 | MODLIN |
Załącznik Nr 1 (cd.)
Lp. | Miejscowość stacjonowania | Wojskowy ośrodek metrologii |
22 | NOWY DWÓR MAZOWIECKI | |
23 | ORZYSZ | |
24 | OSTRÓW MAZ. | |
25 | PILAWA | |
26 | POMIECHÓWEK | |
27 | PRZASNYSZ | |
28 | PUSZCZA MARIAŃSKA | |
29 | SIEDLCE | |
30 | SKIERNIEWICE | |
31 | SŁUPNO | |
32 | SOCHACZEW | |
33 | SUWAŁKI | |
34 | WARSZAWA | |
35 | WESOŁA | |
36 | WĘGORZEWO | |
38 | ZAKOPANE | |
39 | ZEGRZE | |
40 | JAROCIN | |
41 | ŁASK | |
42 | MUROWANA GOŚLINA | |
43 | POWIDZ | |
44 | POZNAŃ | |
45 | SKWIERZYNA | |
46 | ŚREM | |
47 | BIESZKOWICE | |
48 | DARŁOWO | |
49 | DARŁÓWKO | |
50 | DZIWNÓW | |
51 | GDAŃSK | |
52 | GDYNIA | |
53 | HEL | |
54 | KOŁOBRZEG | |
55 | KOSZALIN | |
56 | LĘBORK | |
57 | PUCK | |
58 | SIEMIROWICE | |
59 | SŁUPSK | |
60 | ŚWINOUJŚCIE | |
61 | USTKA | |
62 | WEJHEROWO |
Załącznik Nr 1 (cd.)
Lp. | Miejscowość stacjonowania | Wojskowy ośrodek metrologii |
63 | WŁADYSŁAWOWO |
|
64 | BARTOSZYCE | |
65 | BRANIEWO | |
66 | BRODNICA | |
67 | BYDGOSZCZ | |
68 | CHEŁMNO | |
69 | CHOJNICE | |
70 | CHOSZCZNO | |
71 | CIECHOCINEK | |
72 | CYBOWO | |
73 | CZARNE | |
74 | DOLASZEWO | |
75 | DRAWNO | |
76 | DRAWSKO POM. | |
77 | ELBLĄG | |
78 | GARDEJA | |
79 | GIŻYCKO | |
80 | GRUDZIĄDZ | |
81 | GRUPA | |
82 | INOWROCŁAW | |
83 | KALISZ POMORSKI | |
84 | KOBYLANKA | |
85 | LIDZBARK WARMIŃSKI | |
86 | MAKSYMILIANOWO | |
87 | MALBORK | |
88 | MARCINKOWO | |
89 | MIROSŁAWIEC | |
90 | MORĄG | |
91 | MOSTY | |
92 | MRĄGOWO | |
93 | MRZEŻYNO | |
94 | NADARZYCE | |
95 | OLESZNO | |
96 | OLSZTYN | |
97 | OSOWIEC | |
98 | OSTRÓDA | |
99 | PIŁA | |
100 | PRUSZCZ GD. | |
101 | STARGARD SZCZECIŃSKI | |
102 | SZCZECIN |
Załącznik Nr 1 (cd.)
Lp. | Miejscowość stacjonowania | Wojskowy ośrodek metrologii |
103 | SZCZYTNO-LIPOWIEC | |
104 | SZEROKI BÓR | |
105 | ŚWIDWIN | |
106 | TCZEW | |
107 | TORUŃ | |
108 | TRZEBIATÓW | |
109 | WAŁCZ | |
110 | WOJNOWO | |
111 | ZEGRZE POMORSKIE | |
112 | ZŁOCIENIEC | |
113 | BIELSKO BIAŁA | |
114 | BOLESŁAWIEC | |
115 | BRZEG | |
116 | BYTOM | |
117 | CZERNICA | |
118 | CZERWIEŃSK | |
119 | DOBRE n. KWISĄ | |
120 | GLIWICE | |
121 | GŁOGÓW | |
122 | JASTRZĘBIE Śl. | |
123 | KATOWICE | |
124 | KŁODZKO | |
125 | KOMPRACHCICE | |
126 | KRAPKOWICE | |
127 | KROSNO ODRZAŃSKIE | |
128 | LĄDEK ZDRÓJ | |
129 | LEGNICA | |
130 | LESZNO | |
131 | LUBLINIEC | |
132 | MIĘDZYRZECZ | |
133 | MILICZ | |
134 | NOWOGRÓD BOBRZAŃSKI | |
135 | OLEŚNICA | |
136 | OPOLE | |
137 | POTOK | |
138 | RADNICA | |
139 | SIEMIANOWICE ŚLĄSKIE | |
140 | SIERADZ | |
141 | SULECHÓW | |
142 | ŚWIĘTOSZÓW |
Załącznik Nr 1 (cd.)
Lp. | Miejscowość stacjonowania | Wojskowy ośrodek metrologii |
143 | TARNOWSKIE GÓRY | |
144 | WĘDRZYN | |
145 | WROCŁAW | |
146 | ZIELONA GÓRA | |
147 | ŻAGAŃ | |
148 | DĘBLIN | |
149 | GAŁKÓWEK GLIWICE | |
150 | GLIWICE | |
151 | HRUBIESZÓW | |
152 | JAROSŁAW | |
153 | JAWIDZ | |
154 | KIELCE | |
155 | KŁAJ | |
156 | KRAKÓW | |
157 | KRAKÓW BALICE | |
158 | KRAŚNIK | |
159 | KUTNO | |
160 | LEŹNICA WIELKA | |
161 | LUBLIN | |
162 | LUBOCHNIA | |
163 | ŁÓDŹ | |
164 | NIEDŹWIEDŹ | |
165 | NISKO | |
166 | NOWA DĘBA | |
167 | OŚWIĘCIM | |
168 | PRZEMYŚL | |
169 | RADOM | |
170 | REGNY | |
171 | RZESZÓW | |
172 | SANDOMIERZ | |
173 | SKIERNIEWICE | |
174 | STAWY | |
175 | STĘŻYCA | |
176 | TOMASZÓW MAZOWIECKI | |
177 | ZAMOŚĆ | |
178 | ZGIERZ | |
179 | ŻURAWICA |
Załącznik Nr 2
GRUPY PRZYRZĄDÓW POMIAROWYCH
przeznaczonych na cele obronności państwa podlegające kontroli metrologicznej
Grupa | Identyfikacja przyrządów pomiarowych przeznaczonych | Formy kontroli |
Grupa I | Wzorce odniesienia, wzorce robocze i przyrządy pomiarowe użytkowe stosowane w procesie kalibracji, sprawdzania i/lub naprawy przyrządów pomiarowych przez upoważnione wojskowe ośrodki metrologii i upoważnione komórki metrologiczne | Okresowo: |
Grupa II | Przyrządy pomiarowe użytkowe i kontrolne stosowane podczas realizacji przedmiotu działania jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, w tym przedsiębiorstw państwowych, dla których Minister Obrony Narodowej jest organem założycielskim oraz spółek handlowych w stosunku do których wykonuje uprawnienia majątkowe Skarbu Państwa, a których przedmiotem działania jest uzbrojenie i sprzęt wojskowy | Okresowo: |
Grupa III | Przyrządy pomiarowe użytkowe i kontrolne stosowane podczas realizacji przedmiotu działania jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, których przedmiotem działania jest remont, modernizacja lub testowanie uzbrojenia i sprzętu wojskowego | Okresowo: |
Grupa IV | Przyrządy pomiarowe użytkowestanowiące integralne wyposażenie (zainstalowane trwale, wbudowane, będące nieodłącznym elementem) uzbrojenia i sprzętu wojskowego | Podczas remontu |
Grupa V | Przyrządy pomiarowe stosowane w procesie obsługi i/lub eksploatacji oraz wycofywania z eksploatacji: | Okresowo: |
5.1 | Broni palnej | |
5.2 | Broni artyleryjskiej | |
5.3 | Amunicji do broni palnej i artyleryjskiej | |
5.4 | Granatów, min, bomb, rakiet i pocisków sterowanych oraz urządzeń specjalnie zaprojektowanych do ich obsługi, montażu, demontażu, odpalania oraz wykrywania | |
5.5 | Systemów kierowania ogniem w dzień i w nocy | |
5.6 | Czołgów, pojazdów i samochodów specjalnych | |
5.7 | Urządzeń służących do wykrywania i identyfikacji materiałów chemicznych wysokotoksycznych, biologicznych oraz broni jądrowej oraz środków przeciwdziałających wymienionym materiałom | |
5.8 | Materiałów wybuchowych oraz stałych i płynnych materiałów napędowych skonstruowanych i przeznaczonych do użycia | |
5.9 | Wyposażenia specjalistycznego okrętów wojennych i związanej z nimi wojskowej techniki morskiej | |
5.10 | Wyposażenia statków powietrznych | |
5.11 | Elektronicznych i optoelektronicznych środków rozpoznania, przeciwdziałania i zwalczania oraz systemu łączności specjalnej | |
5.12 | Sprzętu i środków ochrony indywidualnej i zbiorowej |
Załącznik Nr 2 (cd.)
Grupa | Identyfikacja przyrządów pomiarowych przeznaczonych | Formy kontroli metrologicznej |
Grupa VI | Przyrządy pomiarowe stosowane w procesie dystrybucji | Okresowo: |
6.1 | Materiałów pędnych i smarów | |
6.2 | Przedmiotów zaopatrzenia mundurowego | |
6.3 | Środków zaopatrzenia żywnościowego | |
Grupa VII | Inne przyrządy pomiarowe przeznaczone na cele obronności państwa | Okresowo: |
Uwaga: Wszystkie przyrządy pomiarowe po naprawie lub adiustacji i przyrządy pomiarowe, które utraciły dowody kontroli metrologicznej lub mają uszkodzona cechę nienaruszalności, podlegają właściwej kontroli metrologicznej
Załącznik Nr 3