Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2012-12-31 do 2014-07-17
Wersja archiwalna od 2012-12-31 do 2014-07-17
archiwalny
Departament Kontroli
DECYZJA NR 457/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 12 października 2007 r.
w sprawie prowadzenia działalności kontrolnej w dowództwach, jednostkach i komponentach zadaniowych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej zadeklarowanych do struktur wojskowych Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego oraz Unii Europejskiej i realizowanej w ramach ich systemów kontroli
(ostatnia zmiana: DUMON. z 2012 r., poz. 469) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie § 2 pkt 13 i 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426), oraz w związku z § 1 ust. 3 pkt 2 decyzji Nr 41/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 26 stycznia 2007 r., w sprawie działalności kontrolnej w resorcie obrony narodowej (Dz. Urz. MON Nr 3, poz. 34) ustala się, co następuje:
[1] 1. Przepisy decyzji stosuje się do działalności kontrolnej wykonywanej przez uprawnione organy kontroli Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, zwanej dalej „NATO” i Unii Europejskiej, zwanej dalej „UE”, a także narodowe zespoły kontrolujące w dowództwach, jednostkach i komponentach zadaniowych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej „SZ RP”, zadeklarowanych do NATO oraz UE.
2. Użyte w decyzji określenia oznaczają:
1) certyfikacja – proces sprawdzający mający na celu potwierdzenie (zweryfikowanie) osiągnięcia przez oceniany podmiot wymaganych dla niego zdolności operacyjnych; rozumiana jest również jako oficjalne uznanie, że dane dowództwo, jednostka, komponent zadaniowy spełnia ustalone standardy lub kryteria i jest w stanie wykonać przypisane mu zadania w ramach danego zestawu Sił Odpowiedzi NATO (SON) lub Grup Bojowych Unii Europejskiej (GB UE);
2) dokumenty normatywne NATO i UE, które dotyczą działalności kontrolnej oraz wymaganych standardów, jakie powinny spełniać dowództwa, jednostki i komponenty zadaniowe SZ RP zadeklarowane do NATO i UE – Standardy Sojuszniczego Dowództwa ds. Operacji, takie jak: Allied Command Operations Forces Standards Volume I – General, Allied Command Operations Forces Standards Volume II – Land Forces, Allied Command Operations Forces Standards Volume III – Air Force, Allied Command Operations Forces Standards Volume IV – Maritime Forces, Allied Command Operations Forces Standards Volume VI – Shape Tactical Evaluation Manual (STEM), Allied Command Operations Forces Standards Volume VII – Combat Readiness Evaluation of Land HQs & Units (CREVAL), Allied Command Operations Forces Standards Volume VII – Maritime Evaluation Manual (MAREVAL), Allied Command Operations Forces Standards Volume X – Special Operations Forces, Allied Command Operations Forces Standards Volume XI – Special Operations Forces Headquarters And Units Evaluation (SOFEVAL) oraz Koncepcja Grup Bojowych UE – European Union Battlegroup Concept;
3) dowództwa, jednostki i komponenty zadaniowe SZ RP zadeklarowane do NATO i UE – jednostki wojskowe, pododdziały, komórki organizacyjne i wewnętrzne (także pojedynczy żołnierze) oraz tworzone doraźnie do realizacji określonych zadań i misji wojskowe struktury organizacyjne w SZ RP, w tym zgłoszone do SON i GB UE;
4) punkty kontaktowe (POC) lub narodowi przedstawiciele (NATREP) – wewnętrzne komórki organizacyjne lub osoby funkcyjne poszczególnych instytucji resortu obrony narodowej, które na podstawie zakresów działań (swoich obowiązków) zajmują się problematyką kontroli dowództw, jednostek i komponentów zadaniowych SZ RP zadeklarowanych do NATO i UE;
5) system kontroli – zbiór wzajemnie ze sobą powiązanych podsystemów, które posiadając określone uprawnienia do prowadzenia kontroli (sprawdzenia) stosują odpowiednie procedury kontroli (sprawdzenia) oraz realizują funkcje kontrolne w stosunku do dowództw, jednostek i komponentów zadaniowych SZ RP zadeklarowanych do struktur NATO oraz UE. W ramach tego systemu wyróżnić można podsystemy (nazywane też programami) kontroli wojsk lądowych, sił powietrznych, marynarki wojennej, SON, GB UE itp.;
6) uprawnione organy kontroli NATO i UE – zespoły kontrolujące tych struktur organizacyjnych powołane do prowadzenia kontroli (sprawdzenia), a także dowództwa wielonarodowych jednostek (komponentów zadaniowych) SON i GB UE;
7) zespół kontrolujący (sprawdzający) – skład osobowy składający się z inspektorów (kontrolerów), posiadających odpowiednie uprawnienia nadane przez upoważniony organ dowodzenia (kierowania) do zarządzenia kontroli (sprawdzenia); zespół kontrolujący może być narodowy jak i międzynarodowy.
3. Działalność kontrolna w dowództwach, jednostkach i komponentach zadaniowych SZ RP zadeklarowanych do struktur wojskowych NATO i UE, prowadzona w ramach systemów kontroli obowiązujących w tych strukturach, realizowana jest zgodnie z postanowieniami zawartymi w dokumentach normatywnych NATO oraz UE, które dotyczą działalności kontrolnej.
4. Dokumenty normatywne NATO oraz UE, które dotyczą działalności kontrolnej i certyfikacji wprowadza się w oryginale do stosowania w dowództwach, jednostkach i komponentach zadaniowych SZ RP zadeklarowanych do struktur wojskowych Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego oraz Unii Europejskiej.
5. Za pozyskiwanie dokumentów normatywnych NATO oraz UE, które dotyczą działalności kontrolnej i certyfikacji oraz ich dystrybucję, do osób funkcyjnych wymienionych w pkt 6, odpowiedzialne są Polskie Narodowe Przedstawicielstwa Wojskowe przy NATO i UE.
6. Za rozpowszechnianie dokumentów normatywnych NATO oraz UE, które dotyczą działalności kontrolnej, do szczebli podległych odpowiedzialni są: Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Dyrektor Departamentu Kontroli, dowódcy rodzajów Sił Zbrojnych, Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Szef Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia, Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej i Dowódca Dowództwa Garnizonu Warszawa.
7. W przypadku wprowadzenia zmian dokumentów normatywnych NATO oraz UE, które dotyczą działalności kontrolnej, osoby funkcyjne odpowiedzialne za ich dystrybucję wymienione w pkt 6, dokonują wdrożenia tych dokumentów do podległych dowództw, jednostek i komponentów zadaniowych SZ RP zadeklarowanych do struktur wojskowych NATO i UE.
8. Tłumaczenie dokumentów standaryzacyjnych (Allied Command Operations Forces Standards) NATO oraz UE, które dotyczą działalności kontrolnej realizuje, za zgodą Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, Wojskowe Centrum Normalizacji, Jakości i Kodyfikacji, na wniosek Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, po wpłynięciu oryginałów, które są rozpowszechniane jednocześnie z tłumaczeniem na język polski.
9. Kontrola w dowództwach, jednostkach i komponentach zadaniowych SZ RP zadeklarowanych do NATO oraz UE realizowana może być również według narodowych przepisów właściwych w zakresie działalności kontrolnej w resorcie obrony narodowej. Dotyczy to prowadzenia kontroli innych niż wymieniono w pkt 14.
10. Upoważnionymi organami dowodzenia (kierowania) do planowania i zarządzania kontroli w dowództwach, jednostkach i komponentach zadaniowych SZ RP zadeklarowanych do NATO i UE są:
1) Minister Obrony Narodowej – w stosunku do wszystkich dowództw, jednostek wojskowych i komponentów zadaniowych SZ RP;
2) [2] Szef Sztabu Generalnego WP – w stosunku do wszystkich dowództw, jednostek wojskowych i komponentów zadaniowych SZ RP, za wyjątkiem Żandarmerii Wojskowej;
3) Narodowi dowódcy (szefowie, komendanci) poszczególnych szczebli dowodzenia – w stosunku do podległych (podporządkowanych) dowództw, jednostek i komponentów zadaniowych;
4) Dowódcy NATO – zgodnie z kompetencjami wynikającymi z poszczególnych podsystemów kontroli NATO i UE;
5) Dowódcy wielonarodowych jednostek (komponentów) SON oraz GB UE – zgodnie z kompetencjami wynikającymi z podporządkowania (przydzielenia) im jednostek i pododdziałów SZ RP w ramach danego zestawu SON oraz GB UE.
11. Kontrolę w dowództwach, jednostkach i komponentach zadaniowych SZ RP zadeklarowanych do NATO oraz UE prowadzą uprawnione organy kontroli NATO i UE oraz narodowe zespoły kontrolujące (sprawdzające) samodzielnie lub przy współudziale przedstawicieli z NATO i UE.
12. Upoważnione organy do planowania i zarządzania kontroli w dowództwach, jednostkach i komponentach zadaniowych SZ RP zadeklarowanych do NATO i UE, a wymienione w pkt 10 ppkt 1-3 oraz wyznaczane przez nie narodowe zespoły kontrolujące (sprawdzające) zobowiązane są również do przestrzegania zasad organizacji, planowania i dokumentowania działalności kontrolnej, które zawarte są w narodowych przepisach właściwych w zakresie działalności kontrolnej w resorcie obrony narodowej.
13. Dowódcy oddziałów (pododdziałów) w ramach certyfikacji (sprawdzenia) podległych (przydzielonych) im narodowych jak i międzynarodowych pododdziałów (elementów) SON i GB UE posiadają uprawnienia wynikające z zapisów dokumentów normatywnych NATO oraz UE dotyczących certyfikacji tych pododdziałów (elementów).
14. Kontrola w dowództwach, jednostkach i komponentach zadaniowych SZ RP zadeklarowanych do NATO oraz UE obejmuje:
1) ocenę stanu ich przygotowania do realizacji przewidzianych dla nich zadań wynikających z operacyjnego przeznaczenia w ramach NATO i UE;
2) certyfikację osiągnięcia przez nie pełnych zdolności operacyjnych w ramach danego zestawu Sił Odpowiedzi NATO lub GB UE.
15. Ocena stanu przygotowania dowództw, jednostek i komponentów zadaniowych SZ RP do realizacji przewidzianych dla nich zadań wynikających z ich operacyjnego przeznaczenia w ramach NATO i UE realizowana jest w ramach poszczególnych podsystemów (programów) kontroli Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego i Unii Europejskiej. Prowadzona jest ona na zasadach określonych w poszczególnych Standardach Sojuszniczego Dowództwa ds. Operacji oraz Koncepcji Grup Bojowych UE przez uprawnione organy kontroli NATO i UE, a także narodowe zespoły kontrolujące (sprawdzające) samodzielnie lub przy współudziale przedstawicieli z Sojuszu i Unii Europejskiej.
16. Certyfikacja osiągnięcia przez dowództwo, jednostkę lub komponent zadaniowy SZ RP pełnych zdolności operacyjnych przewidzianych dla nich w ramach danego zestawu SON lub GB UE realizowana jest przez dowódców wielonarodowych jednostek (komponentów) tych sił lub zespoły kontrolujące przez nich wyznaczone, a także przez międzynarodowe organy dowodzenia i kontroli z NATO i UE oraz narodowe zespoły kontrolujące (sprawdzające).
17. [3] Certyfikację narodową i sojuszniczą kończą ćwiczenia certyfikujące, przeprowadzane odpowiednio na zakończenie etapu przygotowania narodowego oraz etapu przygotowania Sił Odpowiedzi NATO i Grup Bojowych Unii Europejskiej (przygotowania sojuszniczego) – przed wejściem w fazę dyżuru tzw. Stand by.
18. Dowódcy rodzajów Sił Zbrojnych, Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Szef Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia, Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej, w terminie do dnia 10 października każdego roku, przedstawiają Szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego propozycje dowództw, jednostek i komponentów zadaniowych SZ RP, które powinny podlegać ocenie i certyfikacji w ramach systemów kontroli NATO i UE. Propozycje te obejmują okres 2 lat poprzedzających planowaną działalność kontrolną.
19. Zaakceptowane propozycje Szef Sztabu Generalnego WP, w terminie do dnia 20 października, przesyła do Dyrektora Departamentu Kontroli, który wraz z narodowymi przedstawicielami zainteresowanych instytucji resortu obrony narodowej, w ramach cyklicznie organizowanych konferencji planistycznych w międzynarodowych dowództwach przekazuje je jako wstępne stanowisko Rzeczypospolitej Polskiej do odpowiednich organów NATO i UE.
20. Uzgodnione z NATO i UE stanowisko w zakresie kontroli w dowództwach, jednostkach i komponentach zadaniowych SZ RP, Dyrektor Departamentu Kontroli ujmuje w planie kontroli dowództw, jednostek i komponentów zadaniowych SZ RP w ramach systemów kontroli NATO i UE. Plan ten Dyrektor Departamentu Kontroli uzgadnia z Szefem Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, a następnie przedstawia go do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej. Wzór planu określa załącznik do decyzji.
21. Wyciągi z planu, o którym mowa w pkt 20, Dyrektor Departamentu Kontroli rozsyła zainteresowanym dowódcom (szefom, komendantom), którzy przedsięwzięcia ich dotyczące ujmują w swoich planach zasadniczych przedsięwzięć (planach kontroli) na kolejne lata. Ujęte w tych planach przedsięwzięcia stanowią podstawę do prowadzenia ocen i certyfikacji (sprawdzeń) poszczególnych dowództw, jednostek i komponentów zadaniowych SZ RP w ramach systemów kontroli NATO i UE.
22. Narodowe zespoły kontrolujące (sprawdzające) prowadzące kontrole samodzielnie lub przy współudziale przedstawicieli z NATO lub UE sporządzają plan kontroli, który podlega zatwierdzeniu przez dowódcę (szefa, komendanta, dyrektora) dowództwa, jednostki wojskowej (inspektoratu, komórki organizacyjnej) któremu nakazano przeprowadzenie tej kontroli. W przypadku gdy przewodniczącym narodowego zespołu kontrolującego jest dowódca (szef) danego dowództwa, jednostki wojskowej (inspektoratu, komórki organizacyjnej) zatwierdzenie tego planu dokonuje dowódca (szef) szczebla nadrzędnego.
23. Członkowie zespołów kontrolujących (sprawdzających) w czasie prowadzenia czynności kontrolnych stosują arkusze kontroli, które przygotowywane są na podstawie ogólnych arkuszy kontrolnych opracowanych dla poszczególnych podsystemów (programów) kontroli NATO i UE.
24. Dyrektor Departamentu Kontroli odpowiada za planowanie, koordynowanie i monitorowanie kontroli dowództw, jednostek i komponentów zadaniowych SZ RP w ramach systemów kontroli NATO i UE.
25. Dowódcy rodzajów Sił Zbrojnych, Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Szef Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia oraz Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej, w terminie do dnia 10 stycznia każdego roku, przedstawiają Szefowi Sztabu Generalnego WP oraz Dyrektorowi Departamentu Kontroli informacje o stanie przygotowania dowództw, jednostek i komponentów zadaniowych im podległych i zadeklarowanych do struktur wojskowych NATO i UE, które podlegały kontrolom prowadzonym przez nich lub ich podwładnych w poprzednim roku.
26. Dyrektor Departamentu Kontroli, corocznie w terminie do dnia 20 stycznia, informuje Ministra Obrony Narodowej o stanie przygotowania dowództw, jednostek i komponentów zadaniowych SZ RP zadeklarowanych do struktur wojskowych NATO i UE, które w poprzednim roku podlegały kontroli.
27. Komórki właściwe w zakresie gotowości bojowej znajdujące się w Sztabie Generalnym Wojska Polskiego, dowództwach rodzajów Sił Zbrojnych, Inspektoracie Wsparcia Sił Zbrojnych, Komendzie Głównej Żandarmerii Wojskowej, Inspektoracie Wojskowej Służby Zdrowia pełnią funkcję i wykonują obowiązki narodowych przedstawicieli lub punktów kontaktowych dla poszczególnych podsystemów (programów) kontroli NATO i UE.
28. Żołnierze SZ RP planowani do realizacji zasadniczych zadań w ramach systemów kontroli NATO i UE powinni odbyć stosowne przeszkolenie w ośrodkach szkolenia tych struktur. Za organizację przeszkalania tych żołnierzy odpowiada Departament Kadr, który w porozumieniu ze Sztabem Generalnym WP, dowództwami rodzajów Sił Zbrojnych, Inspektoratem Wsparcia Sił Zbrojnych, Komendą Główną Żandarmerii Wojskowej, Inspektoratem Wojskowej Służby Zdrowia oraz Departamentem Kontroli sporządza odpowiedni plan ich przeszkalania.
29. Organy dowodzenia (kierowania) SZ RP odpowiedzialne za realizację danej kontroli odpowiadają za organizację przyjęcia zespołów kontrolujących w dowództwach, jednostkach i komponentach zadaniowych SZ RP w ramach systemów kontroli NATO i UE.
30. Środki finansowe i materiałowe do zabezpieczenia prowadzenia kontroli w dowództwach, jednostkach i komponentach zadaniowych SZ RP zgłoszonych do oceny w ramach systemów kontroli NATO i UE zabezpieczają dowódcy rodzajów Sił Zbrojnych i szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych oraz Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej w ramach ogólnego systemu planowania budżetowego w resorcie obrony narodowej na poszczególne lata.
31. Decyzja wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2008 r.
Załącznik do decyzji Nr 457/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 12 października 2007 r.(poz.3)
WZÓR – PLAN KONTROLI DOWÓDZTW, JEDNOSTEK I KOMPONENTÓW ZADANIOWYCH SZ RP W RAMACH SYSTEMÓW KONTROLI NATO I UE
[1] Tytuł w brzmieniu ustalonym przez pkt 1 ppkt 1 decyzji nr 514/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 grudnia 2011 r. zmieniającej decyzję w sprawie prowadzenia działalności kontrolnej w dowództwach, jednostkach i komponentach zadaniowych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej zgłoszonych do oceny w ramach systemów kontroli Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego i Unii Europejskiej (Dz.U.MON. Nr 25, poz. 439). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2011 r. z mocą od 1 stycznia 2012 r.
[2] Pkt 10 ppkt 2 w brzmieniu ustalonym przez pkt 1 ppkt 1 decyzji nr 409/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 grudnia 2012 r. zmieniającej decyzję w sprawie prowadzenia działalności kontrolnej w dowództwach, jednostkach i komponentach zadaniowych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej zdeklarowanych do struktur wojskowych Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego oraz Unii Europejskiej i realizowanej w ramach ich systemów kontroli (Dz.U.MON. poz. 469). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2012 r.
[3] Pkt 17 w brzmieniu ustalonym przez pkt 1 ppkt 2 decyzji nr 409/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 grudnia 2012 r. zmieniającej decyzję w sprawie prowadzenia działalności kontrolnej w dowództwach, jednostkach i komponentach zadaniowych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej zdeklarowanych do struktur wojskowych Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego oraz Unii Europejskiej i realizowanej w ramach ich systemów kontroli (Dz.U.MON. poz. 469). Zmiana weszła w życie 31 grudnia 2012 r.