Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2007-10-09
Wersja aktualna od 2007-10-09
obowiązujący
Agencja Mienia Wojskowego
DECYZJA Nr 427/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 21 września 2007 r.
w sprawie wyposażenia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w nowe samoloty do przewozu ważnych osób w państwie
Na podstawie § 1 pkt 8 lit. a i d oraz § 2 pkt 13 i 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426), w celu usprawnienia trybu wyposażenia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w nowe samoloty do przewozu ważnych osób w państwie, ustala się, co następuje:
1. Prezes Agencji Mienia Wojskowego oraz Dyrektor Departamentu Zaopatrywania Sił Zbrojnych przeprowadzą postępowania o udzielenie zamówienia mającego na celu pozyskanie nowych samolotów do przewozu ważnych osób w państwie, zwanych dalej „VIP".
2. Przedmiotem postępowań o udzielenie zamówienia, o którym mowa w pkt 1, zwanych dalej „postępowaniami" będzie:
1) zakup z dostawą, z produkcji bieżącej, samolotów, o których mowa w pkt 1, w liczbie wynikającej z „Planu modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP", wraz z pakietem logistycznym i materiałami szkoleniowymi;
2) usługa polegająca na zapewnieniu przewozu lotniczego VIP do czasu rozpoczęcia realizacji tego transportu przez pierwsze dwa samoloty, o których mowa w pkt 1, zwana dalej „usługą"
3) usługa polegająca na przeszkoleniu personelu latającego i technicznego samolotów, o których mowa w pkt 1, do poziomu poświadczonego odpowiednimi certyfikatami, zwana dalej „szkoleniem"
4) pozyskanie wyposażenia stanowiącego uzbrojenie lub sprzęt wojskowy dla samolotów, o których mowa w pkt 1, zwanego dalej „wyposażeniem".
3. Postępowania mogą obejmować jeden lub kilka przedmiotów zamówienia, o których mowa w pkt 2, albo część przedmiotu zamówienia.
4. Postępowania będą przeprowadzane w trybie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163, z późn. zm.1), a jeżeli do postępowania nie stosuje się tej ustawy, w trybie przepisów decyzji Nr 291/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 26 lipca 2006 r. w sprawie zasad i trybu zawierania w resorcie obrony narodowej umów, których przedmiotem jest uzbrojenie lub sprzęt wojskowy (Dz. Urz. MON Nr 14, poz. 179), zwanej dalej „decyzją Nr 291/MON" - z uwzględnieniem dodatkowych procedur w postępowaniach, określonych w załączniku do niniejszej decyzji.
5. Prezes Agencji Mienia Wojskowego, na podstawie odrębnego pełnomocnictwa, przeprowadzi postępowania o udzielenie zamówień, o których mowa w pkt 2 ppkt 1-3.
6. Dyrektor Departamentu Zaopatrywania Sił Zbrojnych przeprowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia na wyposażenie, o którym mowa w pkt 2 ppkt 4.
7. Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego:
1) w porozumieniu z Dowódcą Sił Powietrznych, Prezesem Agencji Mienia Wojskowego i Dyrektorem Departamentu Zaopatrywania Sił Zbrojnych przygotuje projekt decyzji Ministra Obrony Narodowej, określającej wysokość środków finansowych z budżetu resortu obrony narodowej z podziałem na realizacje postępowań, o których mowa w pkt 2;
2) wydzieli w rocznych planach modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP niezbędne środki finansowe wynikające z uzgodnionego harmonogramu płatności;
3) ujmie niezbędne środki finansowe wynikające z harmonogramu płatności w Planie modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP w latach 2009-2018;
4) spowoduje przygotowanie infrastruktury lotniskowo-hangarowej i szkoleniowej dla pozyskiwanych samolotów.
8. Dowódca Sił Powietrznych:
1) opracuje Wstępne Założenia Taktyczno-Techniczne, zwane dalej „WZTT”, zawierające wymagania techniczne i operacyjne w stosunku do samolotów, usług i wyposażenia, o których mowa w pkt 2; WZTT zostaną określone zgodnie z postanowieniami decyzji Nr 157/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 29 marca 2007 r. w sprawie wprowadzenia procedur realizacji w okresie przejściowym zakupów nowego wzoru uzbrojenia i sprzętu wojskowego w resorcie obrony narodowej (Dz. Urz. MON Nr 8, poz. 93) oraz decyzji Nr 57/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 marca 2005 r. w sprawie wprowadzenia „Instrukcji w sprawie realizacji prac rozwojowych i wdrożeniowych w dziedzinie techniki wojskowej oraz testowania gotowych, nowych wzorów uzbrojenia i sprzętu wojskowego (UiSW) w resorcie obrony narodowej" (Dz. Urz. MON Nr 5, poz. 37 i Nr 13, poz. 104);
2) przygotuje szczegółowy harmonogram wprowadzenia pozyskiwanych samolotów do Sił Zbrojnych RP;
3) do dnia 31 października 2007 r. określi dyslokację pozyskiwanych samolotów.
9. WZTT będą stanowiły podstawę do opracowania przez komisje przetargowe Warunków przetargu lub Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia na pozyskiwane samoloty oraz wyposażenie. Wymagania techniczne i operacyjne, określone w dokumentacji postępowań, muszą być zgodne z WZTT.
10. Kierownicy komórek i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej są zobowiązani do współdziałania z Prezesem Agencji Mienia Wojskowego i Dyrektorem Departamentu Zaopatrywania Sił Zbrojnych w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia postępowania, uznanym przez zamawiającego, w rozumieniu decyzji Nr 291/MON.
11.Tracą moc decyzje Ministra Obrony Narodowej:
1) Nr 395/MON z dnia 4 października 2006 r. w sprawie wyposażenia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w nowe samoloty do przewozu ważnych osób w państwie (nieogłoszona);
2) Nr 454/MON z dnia 10 listopada 2006 r. w sprawie dodatkowych zabezpieczeń antykorupcyjnych w postępowaniu na zakup nowych samolotów do przewozu ważnych osób w państwie (nieogłoszona).
12. Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia podpisania.
Minister Obrony Narodowej: A. Szczygło
|
1 Zmiany tekstu jednolitego ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1217 i Nr 227, poz. 1658 oraz z 2007 r. Nr 64, poz. 427 i Nr 82, poz. 560.
Załączniki do decyzji Nr 427/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 21 września 2007 r.(poz. 192)
Dodatkowe procedury w postępowaniach dotyczących pozyskania nowych samolotów do przewozu ważnych osób w państwie
§ 1.1 W postępowaniach, o których mowa w pkt 2 ppkt 1-3 decyzji, prowadzonych na podstawie decyzji Nr 291/MON:
1) stosuje się dodatkowe procedury określone w niniejszym załączniku;
2) nie stosuje się przepisów § 8 ust. 1-3 Wytycznych Ministra Obrony Narodowej w sprawie zasad i trybu zawierania umów, których przedmiotem jest uzbrojenie lub sprzęt wojskowy, zwanych dalej „Wytycznymi", stanowiących załącznik do decyzji Nr 291/MON.
2. W sprawach dotyczących postępowań odmiennie uregulowanych w niniejszym załączniku i Wytycznych, mają zastosowanie postanowienia zawarte w niniejszym załączniku.
§ 2. Postępowania przygotuje komisja przetargowa, zwana dalej „komisją", w składzie 6 członków.
§ 3. Członków komisji wyznaczają:
1) Minister Obrony Narodowej, w liczbie 3 członków, spośród żołnierzy lub pracowników Ministerstwa Obrony Narodowej, Sił Powietrznych oraz innych jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej;
2) Prezes Agencji Mienia Wojskowego, w liczbie 3 członków, w tym przewodniczącego komisji, spośród pracowników Agencji Mienia Wojskowego.
§ 4. Członkowie komisji, w ramach prowadzonego postępowania, są zobowiązani do uczestnictwa w posiedzeniach komisji oraz wykonywania zadań zleconych przez przewodniczącego komisji.
§ 5. Komisja działa na podstawie Regulaminu Komisji Przetargowej, wprowadzonego przez Prezesa Agencji Mienia Wojskowego.
§ 6. W pracach komisji mogą uczestniczyć, bez prawa do głosowania, biegli oraz eksperci.
§ 7. Osoby, o których mowa w § 6, powołuje Prezes Agencji Mienia Wojskowego, na wniosek komisji.
§ 8.1. Biegli i eksperci otrzymują wynagrodzenie za pracę w komisji na podstawie umowy zawartej przez Prezesa Agencji Mienia Wojskowego.
2. Umowa, o której mowa w ust. 1, ponadto:
1) określa zakres zadań i obowiązków biegłego lub eksperta;
2) zawiera zobowiązanie biegłego lub eksperta do niepodejmowania, przez okres 3 lat od zakończenia postępowania, jakiejkolwiek formy zatrudnienia lub zarobkowania u wykonawców, którzy złożyli oferty, oraz wysokość kary umownej w razie niewykonania tego zobowiązania.
§ 9.1 Prezes Agencji Mienia Wojskowego zaprasza do udziału w pracach komisji, przedstawicieli:
1) Kancelarii Prezydenta, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu oraz Urzędu Lotnictwa Cywilnego;
2) Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Żandarmerii Wojskowej oraz Biura Ochrony Rządu;
3) właściwych, ze względu na zakres działania, komórek lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej.
2. Przedstawiciele, o których mowa w ust. 1, uczestniczą w pracach komisji na zasadach określonych w § 12 pkt 1, z tym, że przedstawiciele, o których mowa ust. 1 pkt 1 i 3, mają dostęp do dokumentacji postępowania za zgodą przewodniczącego komisji.
§ 10.1. Postępowanie poddaje się nadzorowi niezależnych obserwatorów, zwanych „obserwatorami", o których mowa w § 49 ust. 4Wytycznych, powołanych odrębną decyzją Ministra Obrony Narodowej.
2. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć inne osoby zaproszone przez Ministra Obrony Narodowej.
3. Minister Obrony Narodowej określa zakres uprawnień i obowiązków osób, o których mowa w ust. 2.
§ 11.1 Niewyznaczenie obserwatora przez Ministra Obrony Narodowej lub jego nieobecność na posiedzeniu komisji nie wstrzymuje prac komisji.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio w razie nieobecności na posiedzeniu komisji osób, o których mowa w § 9 i § 10 ust. 2.
§ 12 Obserwatorzy:
1) mają prawo:
a) dostępu do dokumentacji postępowania,
b) brania udziału w posiedzeniach i innych czynnościach komisji prowadzącej postępowanie (bez prawa do głosowania),
c) konsultacji z biegłymi i ekspertami,
d) zadawania pytań i otrzymywania odpowiedzi od osób przygotowujących, organizujących, prowadzących i nadzorujących postępowanie;
2) są zobowiązani:
a) sprawdzać informacje dostarczone przez osoby trzecie lub informacje, które zostały podane do publicznej wiadomości, dotyczące domniemanych naruszeń prawa i zasad równego traktowania wykonawców,
b) natychmiast informować Ministra Obrony Narodowej, Pełnomocnika Ministra Obrony Narodowej do Spraw Leasingu i Zakupu Samolotu VIP oraz Dyrektora Biura do Spraw Procedur Antykorupcyjnych o naruszeniach procedury przetargowej i innych nieprawidłowościach wykrytych w toku nadzoru;
c) raz w miesiącu sporządzać sprawozdanie ze swoich prac dla Ministra Obrony Narodowej za pośrednictwem Dyrektora Biura do Spraw Procedur Antykorupcyjnych, a w terminie miesiąca od wejścia w życie umowy z wykonawcą lub zamknięcia postępowania bez wyboru wykonawcy, przedłożyć sprawozdanie końcowe.
§ 13. Osoby, o których mowa w § 6, 9 i 10, są zobowiązane do zachowania reguł poufności na zasadach określonych dla członków komisji.
§ 14. Informację o poddaniu postępowania nadzorowi ze strony niezależnych obserwatorów oraz formie kontaktu z nimi, podaje się w ogłoszeniu o postępowaniu.
§ 15. W celu zapewnienia maksymalnej przejrzystości i jawności postępowania:
1) w trakcie postępowania - publikuje się niezwłocznie, na stronach internetowych Agencji Mienia Wojskowego, zgodnie z zasadami określonymi dla udostępniania informacji publicznej:
a) decyzje Ministra Obrony Narodowej dotyczące postępowania,
b) zarządzenia Prezesa Agencji Mienia Wojskowego dotyczące postępowania,
c) Wstępne Założenia Taktyczno-Techniczne (WZTT),
d) zatwierdzony wniosek o wybór trybu postępowania,
e) ogłoszenie o postępowaniu,
f) warunki przetargu,
g) zapytania, bez wskazania źródła zapytania wraz z odpowiedziami oraz inne informacje przekazywane wykonawcom,
h) oświadczenia, o których mowa w § 17 pkt 6,
i) wykaz wykonawców, których oferty wpłynęły,
j) wykaz wykonawców, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu,
k) wykaz wykonawców, których oferty spełniają warunki udziału w postępowaniu,
l) informację, zawierającą wykaz ofert, które zostały zakwalifikowane do udziału w aukcji elektronicznej, termin i zasady przeprowadzenia aukcji,
m) informację o wynikach aukcji elektronicznej,
n) informację o wyborze oferty,
o) tekst umowy, z wyłączeniem informacji nie podlegających ujawnieniu w myśl obowiązujących przepisów,
p) inne informacje, których upublicznienie leży w interesie przejrzystości postępowania i nie stanowi zagrożenia dla jego rozstrzygnięcia w sposób niezgodny z interesem zamawiającego lub zasadami równego traktowania wykonawców; zakres informacji określa przewodniczący komisji po konsultacji z Biurem do Spraw Procedur Antykorupcyjnych;
2) po zakończeniu postępowania publikuje się na stronach internetowych Agencji Mienia Wojskowego protokół postępowania, o którym mowa w § 44 Wytycznych, wraz z załącznikami, z wyłączeniem informacji nie podlegających ujawnieniu w myśl obowiązujących przepisów;
3) na stronie głównej serwisu internetowego Ministerstwa Obrony Narodowej oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Obrony Narodowej umieszcza się odnośniki do informacji o postępowaniu zamieszczonych na stronach internetowych Agencji Mienia Wojskowego.
§ 16. Przy zmianie warunków postępowania oraz w celu doprecyzowania opisu przedmiotu zamówienia, o których mowa w § 28 ust. 1 i § 37 ust. 1 Wytycznych:
1) w warunkach postępowania wyznacza się:
a) termin, do którego wykonawcy, obserwatorzy oraz opinia publiczna (bezpośrednio lub przez obserwatorów) mogą zgłaszać swoje uwagi co do opisu przedmiotu zamówienia i warunków postępowania oraz do którego zostaną, w razie potrzeby, przeprowadzone konsultacje z wykonawcami mające na celu doprecyzowanie opisu przedmiotu zamówienia,
b) termin późniejszy od terminu, o którym mowa w lit. a, wcześniejszy przynajmniej o 30 dni od terminu składania ofert, w którym zamawiający, na podstawie analizy zadanych pytań, zgłoszonych uwag i przeprowadzonych konsultacji, może dokonać zmiany opisu przedmiotu zamówienia lub warunków postępowania;
2) po upływie terminu, o którym mowa w pkt 1 lit. b, zamawiający nie może zmieniać opisu przedmiotu zamówienia;
3) zamawiający będzie udzielał wykonawcom wyjaśnień dotyczących warunków postępowania także po upływie terminu, o którym mowa w pkt 1 lit. b, z tym że nie ma obowiązku udzielenia odpowiedzi, jeżeli pytanie wpłynie do zamawiającego na mniej niż 5 dni roboczych przed terminem składania ofert.
§ 17. W procesie doprecyzowania warunków zamówienia:
1) w warunkach postępowania wyznacza się termin, do którego wykonawcy zgłaszają deklarację udziału w postępowaniu, pod rygorem nieprzyjęcia oferty;
2) termin, o którym mowa w pkt 1, powinien być wcześniejszy przynajmniej o 14 dni od terminu zgłaszania uwag;
3) wykonawca jest zobowiązany przedstawić zamawiającemu wraz z deklaracją, o której mowa w pkt 1, informacje dotyczące członków organów zarządzających lub nadzorczych wykonawcy, a także pełnomocników lub prokurentów, którzy będą reprezentowali wykonawcę w postępowaniu, w formie przewidzianej w § 8 ust. 4 Wytycznych; informacje te stanowią integralną część deklaracji;
4) zamawiający wzywa wykonawców, którzy złożyli niepełną lub zawierającą błędy deklarację udziału w postępowaniu do jej uzupełnienia lub poprawienia w terminie wyznaczonym przez zamawiającego;
5) wyjaśnienia będą udzielane, a konsultacje prowadzone jedynie z wykonawcami, którzy w terminie zgłosili deklarację udziału w postępowaniu z tym, że wyjaśnienia dotyczące procedury złożenia deklaracji udziału w postępowaniu będą udzielane zainteresowanemu i publikowane na stronie internetowej zamawiającego;
6) osoby wykonujące czynności związane z przygotowaniem, przeprowadzeniem i nadzorem nad postępowaniem składają zamawiającemu oświadczenia, według wzoru określonego w załączniku do „Dodatkowych procedur w postępowaniach dotyczących pozyskiwania nowych samolotów do przewozu ważnych osób w państwie", zarówno w odniesieniu do wykonawców, jak i podmiotów działających na ich rzecz, o których mowa w § 18 ust. 1, nie później niż w ciągu 5 dni od upływu terminu zgłaszania przez wykonawców deklaracji udziału w postępowaniu;
7) warunkiem udziału w pracach komisji osób, o których mowa w pkt 6, jest złożenie w dniu powołania do prac w postępowaniu:
a) oświadczenia o niepodejmowaniu, przez okres 3 lat od zakończenia postępowania, jakiejkolwiek formy zatrudnienia lub zarobkowania u wykonawców, którzy złożyli oferty,
b) oświadczenia o gotowości poddania się badaniu wariograficznemu na żądanie organu właściwego w zakresie postępowania karnego prowadzonego w sprawach dotyczących postępowań, o których mowa w § 1 ust. 1;
8) rozpoczęcie konsultacji z wykonawcami w celu doprecyzowania opisu przedmiotu zamówienia może nastąpić dopiero po dokonaniu przez zamawiającego analizy złożonych oświadczeń, o których mowa w pkt 6.
§ 18.1.Warunkiem udziału wykonawcy w postępowaniu oraz zawarcia umowy jest złożenie zamawiającemu przez wykonawcę listy podmiotów działających w Polsce na jego rzecz od dnia 1 stycznia 2007 r. wraz ze wskazaniem charakteru tej działalności - pod rygorem wykluczenia z postępowania, a w przypadku zawarcia umowy - pod rygorem kar umownych, odpowiednio na dzień:
a) zgłoszenia deklaracji udziału w postępowaniu, wraz z tą deklaracją; lista jest jej integralną częścią,
b) złożenia oferty, wraz z tą ofertą,
c) podpisania umowy (tylko wykonawca, z którym jest podpisywana umowa),
d) 1 stycznia każdego roku w terminie do dnia 31 stycznia tego roku, do roku następującego po roku zakończenia wykonywania umowy (tylko wykonawca, z którym jest podpisywana umowa).
2. Przez podmioty działające na rzecz wykonawcy, o których mowa w ust. 1, należy rozumieć osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które na terenie Polski prowadzą na jego rzecz działalność o charakterze doradczym (w tym doradztwo prawne i podatkowe), marketingowym, reklamowym, promocyjnym, a także pośredników i agentów handlowych oraz osoby, które reprezentują wykonawcę na terenie Polski.
Załącznik do „Dodatkowych procedur w postępowaniach
dotyczących pozyskania nowych samolotów do
przewozu ważnych osób w państwie"
OŚWIADCZENIE
związane z przygotowaniem oraz przeprowadzeniem postępowania mającego na celu pozyskanie samolotów do przewozu lotniczego ważnych osób w państwie
.........................................
(nazwa komórki lub jednostki organizacyjnej)
Oświadczam, że:
Nie ubiegam się o udział w realizacji zamówienia.
Nie pozostaję w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia, we wspólnym gospodarstwie domowym, ani nie jestem związany (związana) z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli z wykonawcą lub podmiotem działającym na jego rzecz, członkami jego organów zarządzających lub nadzorczych, a także pełnomocnikami lub prokurentami, którzy będą reprezentowali wykonawcę w postępowaniu, ani nie pozostaję we wspólnym gospodarstwie domowym z pracownikami wykonawcy lub podmiotu działającego na jego rzecz.
Ani ja, ani osoby pozostające ze mną we wspólnym gospodarstwie domowym, w okresie 3 lat przed dniem wszczęcia postępowania nie pozostawały z wykonawcą lub podmiotem działającym na jego rzecz w stosunku pracy, nie zawarły z nim umowy cywilnoprawnej, nie otrzymywały od niego przychodów z innych tytułów, ani nie były członkami organów zarządzających lub nadzorczych wykonawcy lub podmiotu działającego na jego rzecz.
Nie posiadam, ani nie pozostaję we wspólnym gospodarstwie domowym z osobami posiadającymi udziały, akcje lub inne papiery wartościowe emitowane przez wykonawcę lub podmiot działający na jego rzecz. Nie pozostaję z wykonawcą lub podmiotem działającym na jego rzecz w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości, co do mojej bezstronności.
.................................. | .................................. |
(Imię i Nazwisko) | (data i podpis) |