Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2008-06-10 do 2009-03-20
Wersja archiwalna od 2008-06-10 do 2009-03-20
archiwalny
Departament Informatyki i Telekomunikacji
DECYZJA Nr 222/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 15 maja 2007 r.
w sprawie zasad i trybu przeprowadzenia w resorcie obrony narodowej postępowania przetargowego na długofalowe usługi doradcze w obszarze informatyki, teleinformatyki i telekomunikacji
(ostatnia zmiana: DUMON. z 2008 r., Nr 10, poz. 121)
Na podstawie § 1 pkt 8 lit. a oraz § 2 pkt 6 i 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426), w związku z art. 4 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163, Nr 170, poz. 1217 i Nr 227, poz. 1658 oraz z 2007 r. Nr 64, poz. 427 i Nr 82, poz. 560), w celu wyłonienia w trybie postępowania przetargowego wykonawców dla realizacji długofalowych usług doradczych w obszarze informatyki, teleinformatyki i telekomunikacji, ustala się, co następuje:
1. Wprowadza się „Regulamin przeprowadzenia postępowania przetargowego na długofalowe usługi doradcze w obszarze informatyki, teleinformatyki i telekomunikacji”, stanowiący załącznik [1] do niniejszej decyzji.
2. Dyrektor Departamentu Informatyki i Telekomunikacji:
1) powoła Komisję Przetargową z udziałem przedstawicieli Departamentu Informatyki i Telekomunikacji oraz wskazanych przez Dyrektora Departamentu Administracyjnego;
2) opracuje wymagania, stanowiące podstawę do opracowania przez komisję przetargową „Warunków przetargu” na długofalowe usługi doradcze w obszarze informatyki, teleinformatyki i telekomunikacji;
3) przeprowadzi postępowanie na długofalowe usługi doradcze w obszarze informatyki, teleinformatyki i telekomunikacji.
3. Decyzja wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Załącznik do decyzji Nr 222/MON
Ministra Obrony Narodowej
z dnia 15 maja 2007 r. (poz. 120)
REGULAMIN
przeprowadzenia postępowania przetargowego na długofalowe usługi doradcze w zakresie informatyki, teleinformatyki i telekomunikacji
Rozdział 1
Pojęcia i zakres obowiązywania
§ 1. Regulamin określa zasady i tryb przygotowania i przeprowadzenia postępowania przetargowego mającego na celu zawarcie umowy na długofalowe usługi doradcze w zakresie informatyki, teleinformatyki i telekomunikacji w resorcie obrony narodowej.
§ 2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1) cenie - należy przez to rozumieć wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą Zamawiający jest obowiązany zapłacić Wykonawcy za usługę. W cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów usługa podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług;
2) nabyciu rzeczy lub praw - należy przez to rozumieć uzyskanie rzeczy, praw oraz innych dóbr, w szczególności na podstawie umowy sprzedaży, dostawy, najmu, dzierżawy oraz leasingu;
3) najkorzystniejszej ofercie - należy przez to rozumieć ofertę, która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia, przedstawionych w rozdziale 12 regulaminu;
4) ofercie częściowej - należy przez to rozumieć ofertę przewidującą zgodnie z treścią „Warunków przetargu”, wykonanie części zamówienia;
5) ofercie wariantowej - należy przez to rozumieć ofertę przewidującą zgodnie z wymogami określonymi w „Warunkach przetargu”, odmienny niż określony przez Zamawiającego sposób wykonania zamówienia;
6) Prawie budowlanym - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118, z późn. zm.1));
7) robotach budowlanych - należy przez to rozumieć wykonanie albo zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w rozumieniu Prawa budowlanego;
8) umowie ramowej - należy przez to rozumieć umowę zawartą między Zamawiającym, a każdym z trzech Wykonawców (chyba, że oferty niepodlegające odrzuceniu złoży mniej Wykonawców), wybranym w drodze postępowania przetargowego określonego niniejszym regulaminem, na świadczenie usług doradczych w zakresie informatyki, teleinformatyki i telekomunikacji, której celem jest ustalenie warunków dotyczących zamówień, jakie mogą zostać udzielone w danym okresie, w szczególności maksymalnych cen świadczonych usług;
9) umowie realizacyjnej - należy przez to rozumieć umowę zawartą z Wykonawcą, z którym uprzednio została zawarta umowa ramowa na świadczenie usług doradczych w zakresie informatyki, teleinformatyki i telekomunikacji, obejmującą realizację konkretnego elementu składającego się na przedmiot zamówienia umowy ramowej;
10) usługach - należy przez to rozumieć wszelkie świadczenia, których przedmiotem nie są roboty budowlane albo nabycie rzeczy lub praw;
11) ustawie o ochronie informacji niejawnych - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 196, poz. 1631, z późn. zm.2));
12) wartości zamówienia - należy przez to rozumieć całkowite wynagrodzenie Wykonawcy, wyrażone w złotych, które obejmuje wszystkie należności związane z wykonaniem umowy, do których poniesienia zobowiązany będzie Zamawiający, w tym należne podatki;
13) warunkach przetargu - należy przez to rozumieć dokument sporządzony przez Zamawiającego na podstawie niniejszego regulaminu, określający zasady i tryb prowadzenia postępowania przetargowego na długofalowe usługi doradcze w zakresie informatyki, teleinformatyki i telekomunikacji;
14) Wykonawcy - należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej - lub te podmioty występujące wspólnie - która ubiega się o udzielenie zamówienia, złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia;
15) wymogu niezależności - należy przez to rozumieć spełnienie przez Wykonawcę wymagań określonych w § 35 pkt 8 regulaminu;
16) Zamawiającym - należy przez to rozumieć Ministra Obrony Narodowej;
17) zamówieniu - należy przez to rozumieć umowę ramową na długofalowe usługi doradcze w zakresie informatyki, teleinformatyki i telekomunikacji.
Rozdział 2
Ogólne zasady prowadzenia postępowania
§ 3. Celem postępowania przetargowego na długofalowe usługi doradcze w zakresie informatyki, teleinformatyki i telekomunikacji jest zawarcie umowy ramowej.
§ 4. W wyniku rozstrzygnięcia przetargu, zakłada się wybór trzech Wykonawców (chyba, że oferty niepodlegające odrzuceniu złoży mniej Wykonawców), firm doradczych, z którymi zostaną zawarte umowy ramowe na świadczenie usług stanowiących przedmiot przetargu. Umowy ramowe zostaną zawarte na okres pięciu lat.
§ 5. Zlecanie świadczenia konkretnych usług mieszczących się w przedmiocie zamówienia, o którym mowa w rozdziale 3, odbywać się będzie przez zawieranie umów realizacyjnych z Wykonawcami, z którymi zawarte zostały umowy ramowe.
§ 6. Zamawiający zawierać będzie umowy realizacyjne, udzielając każdorazowo zamówienia, którego przedmiot jest objęty umową ramową, w trybie:
1) negocjacji z jednym Wykonawcą, lub
2) przetargu, do którego zaproszeni zostaną wszyscy Wykonawcy, z którymi została zawarta umowa ramowa.
§ 7. Tryb negocjacji z jednym Wykonawcą może być stosowany:
1) z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych, wynikających z odrębnych przepisów;
2) ze względu na wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżących po stronie Zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć, wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, a nie można zachować terminów określonych dla przetargu;
3) w przypadku, gdy w prowadzonych kolejno dwóch przetargach, nie zostały złożone żadne oferty lub wszystkie oferty zostały odrzucone ze względu na ich niezgodność z opisem przedmiotu zamówienia, a pierwotne warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione;
4) w przypadku udzielania dotychczasowemu Wykonawcy usług, nieobjętych zamówieniem podstawowym i nieprzekraczających łącznie 20% wartości realizowanego zamówienia, niezbędnych do jego prawidłowego wykonania, których wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, jeżeli:
a) z przyczyn technicznych lub gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów lub
b) wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego;
5) w przypadku udzielania, w okresie trzech lat od udzielenia zamówienia podstawowego, dotychczasowemu Wykonawcy usług zamówień uzupełniających, stanowiących nie więcej niż 20% wartości zamówienia podstawowego i polegających na powtórzeniu tego samego rodzaju zamówień, jeżeli zamówienie podstawowe zostało udzielone w trybie przetargu, a zamówienie uzupełniające było przewidziane w warunkach przetargu dla zamówienia podstawowego i dotyczy przedmiotu zamówienia w nich określonego.
§ 8. Udzielając zamówienia, którego przedmiot jest objęty umową ramową, w jednym z trybów, o których mowa w § 6, Zamawiający może dokonać modyfikacji warunków zamówienia w stosunku do określonych w umowie ramowej, jeżeli modyfikacja ta nie jest istotna.
§ 9. Umowy realizacyjne zawierane będą po przeprowadzeniu postępowań, o których mowa w § 6, na warunkach dla Zamawiającego nie gorszych niż określone w umowie ramowej zawartej z danym Wykonawcą. Do przeprowadzenia postępowań, o których mowa w § 6, i zawarcia umów realizacyjnych w wykonaniu umowy ramowej zawartej na podstawie postępowania uregulowanego niniejszym regulaminem stosuje się postanowienia regulaminu stanowiącego załącznik do decyzji Nr 326/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 25 października 2004 r. w sprawie udzielania w resorcie obrony narodowej zamówień objętych tajemnicą państwową oraz jeżeli wymaga tego istotny interes bezpieczeństwa państwa (Dz. Urz. MON Nr 14, poz. 154), o ile przepisy niniejszego regulaminu nie stanowią inaczej.
§ 10. Zawarcie umowy ramowej nie zobowiązuje Zamawiającego do zawarcia z Wykonawcą umów realizacyjnych.
§ 11. Zamawiający nie dopuszcza możliwości zawarcia umowy realizacyjnej z Wykonawcą, który wcześniej nie zostanie wybrany zgodnie z przepisami regulaminu i „Warunkami przetargu” oraz nie zawrze umowy ramowej w formie pisemnej, pod rygorem nieważności.
Rozdział 3
Przedmiot zamówienia
§ 12. Przedmiotem zamówienia są długofalowe (wieloletnie), specjalistyczne usługi doradcze w zakresie informatyki, teleinformatyki i telekomunikacji, zwane dalej „ICT”.
§ 13. Do usług, o których mowa w § 12, należą:
1) przygotowanie strategii informatyzacji (w tym: specyfikacja strategicznych projektów, które będą realizowane z udziałem firm dostarczających rozwiązania ICT); monitoring realizacji strategii informatyzacji oraz analiza końcowa realizacji strategii;
2) usługi doradcze przygotowujące do realizacji przedsięwzięć ICT (analizy wykonywalności, opracowywanie modeli procesów gospodarczych oraz analizy wymagań użytkownika pod kątem wyboru rozwiązań i ich Wykonawców);
3) doradztwo w zakresie doboru firm do realizacji przedsięwzięć ICT; w ramach tych usług mogą być wykonywane (w zależności od trybu przetargu), w szczególności analiza merytoryczna ofert nadesłanych przez Wykonawców, analiza merytoryczna umów zawieranych z wybranym Wykonawcą;
4) nadzór i kontrola nad realizacją przedsięwzięć ICT;
5) audyt prac badawczo-rozwojowych w zakresie ICT oraz procesów decyzyjnych;
6) doraźne ekspertyzy związane z zagadnieniami, o których mowa w pkt 1-5.
§ 14. Szczegółowy zakres przedmiotu zamówienia w zakresie usług obejmuje:
1) poziom strategiczny informatyzacji;
2) projekty ICT oraz systemy ICT w obszarze zarządzania (systemy klasy Enterprise Resource Planning, systemy workflow, itp.) oraz w obszarze zastosowań wojskowych (Systemy Kierowania Środkami Walki, Systemy Dowodzenia, Systemy Łączności).
§ 15. Szczegółowy zakres przedmiotu zamówienia w zakresie usług doradczych obejmuje między innymi:
1) w ramach przygotowania strategii informatyzacji, monitoringu realizacji strategii informatyzacji oraz analizy końcowej realizacji strategii wykonywanie następujących prac:
a) wsparcie w przygotowaniu strategii informatyzacji:
- określenie roli informatyzacji w ramach strategii funkcjonowania Ministerstwa Obrony Narodowej i strategii obronnej Państwa,
- analiza/audyt obecnego stanu informatyzacji - w tym: podstawowych systemów ICT w obszarze zastosowań wojskowych (Systemy Kierowania Środkami Walki, Systemy Dowodzenia, Systemy Łączności),
- w wyniku wykonania prac, o których mowa w tiret pierwszym i drugim: definiowanie strategicznych projektów ICT, określenie ich zakresu, budżetu oraz harmonogramu rzeczowo-finansowego,
- definiowanie strategicznych działań mających charakter ciągłych procesów rozwojowych w zakresie ICT (m.in. sprzęt, oprogramowanie podstawowe, infrastruktura sieciowa, infrastruktura telekomunikacyjna),
b) monitoring realizacji strategii informatyzacji, o której mowa w lit. a, obejmujący wykonywanie co kwartał:
- przeglądów zrealizowanych zadań i etapów realizacji strategii,
- analiz i ocen realizacji strategii,
- identyfikacji potencjalnych zagrożeń dla realizacji strategii oraz przygotowania praktycznych zaleceń związanych z dalszą realizacją strategii,
c) analiza końcowa realizacji strategii - wykonana po jej zakończeniu, zawierająca:
- analizę i ocenę realizacji strategii z uwzględnieniem uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych, które ujawniły się podczas jej realizacji,
- rekomendacje związane z dalszymi działaniami w zakresie informatyzacji;
2) w ramach usług przygotowujących do realizacji nowych przedsięwzięć ICT mogą być wykonywane m.in.:
a) szczegółowa analiza (audyt) aktualnie funkcjonujących systemów ICT w danym obszarze,
b) analiza wykonalności planowanych projektów ICT,
c) opracowywanie modeli procesów gospodarczych w celu:
- szczegółowej definicji wymagań względem przyszłego systemu ICT,
- zaprojektowania usprawnienia procesów za pomocą przyszłego systemu ICT,
d) analiza wymagań użytkownika pod kątem wyboru rozwiązań i ich Wykonawców,
e) analiza istniejących baz danych (dostępność) danych, format danych, ich spójność) pod kątem możliwości ich wykorzystania przez przyszły system informatyczny, który ma wspierać dany obszar działalności,
f) analiza aktualnego stanu infrastruktury ICT w kontekście możliwości jej wykorzystania jako bazy dla przyszłego systemu informatycznego;
3) w ramach doradztwa w zakresie doboru firm do realizacji przedsięwzięć ICT mogą być wykonywane (w zależności od trybu przetargu) m.in.:
a) (skreślona),
b) analiza merytoryczna ofert nadesłanych przez wykonawców,
c) analiza merytoryczna umów zawieranych z wybranym wykonawcą,
d) doradztwo merytoryczne w zakresie problematyki postępowania przetargowego dla komisji przetargowej,
e) pełnienie roli biegłych w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego, w rozumieniu art. 21 ust. 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych lub w postępowaniach prowadzonych w innych trybach;
4) w ramach kontroli (nadzoru) nad realizacją przedsięwzięć ICT (w tym: nad projektami wdrażania metodologii i narzędzi projektowania systemów informatycznych oraz projektami wdrażania metodologii i narzędzi zarządzania projektami informatycznymi) przewiduje się wykonywanie następujących prac:
a) monitoring wykonywanych działań i postępów w realizacji faz projektu,
b) cykliczna analiza i ocena realizacji projektu;
c) identyfikacja potencjalnych zagrożeń dla realizacji projektu oraz opracowanie praktycznych zaleceń związanych z dalszą realizacją projektu;
5) w ramach audytu prac badawczo-rozwojowych w zakresie ICT przewiduje się wykonywanie następujących prac:
a) analizy i oceny prowadzonych prac badawczo-rozwojowych ICT,
b) opracowywanie zaleceń związanych z prowadzonymi pracami badawczo-rozwojowych ICT.
§ 16. Usługi doradcze, na które organizowany jest przetarg, nie będą bezpośrednimi usługami ICT, w szczególności nie będą to usługi: programistyczne, kastomizacyjne, konfiguracyjne, wdrożeń systemów informatycznych lub ich podsystemów, związane z budową rozwiązań telekomunikacyjnych. W ramach usług doradczych, realizujący je Wykonawca nie będzie dostarczał Zamawiającemu jakichkolwiek systemów informatycznych (sprzęt lub oprogramowanie) i telekomunikacyjnych.
§ 17. Dodatkowe informacje niezbędne do przygotowania oferty będą zaklasyfikowane jako stanowiące tajemnicę państwową i oznaczone klauzulą „tajne” w rozumieniu art. 23 ust. 1 pkt 2 ustawy o ochronie informacji niejawnych. Informacje te określi Dyrektor Departamentu Informatyki i Telekomunikacji na wniosek Komisji Przetargowej. Zostaną one udostępnione do wglądu pracownikom Wykonawcy, posiadającym odpowiedni certyfikat bezpieczeństwa, w kancelarii tajnej Zamawiającego (bez możliwości ich powielania), po przedstawieniu przez Wykonawcę „świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego” co najmniej trzeciego stopnia, w rozumieniu art. 66 ust. 4 pkt 3 ustawy o ochronie informacji niejawnych, albo - wyłącznie na potrzeby przygotowania ofert - wyjątkowo, bez uzyskania „świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego” na podstawie decyzji Ministra Obrony Narodowej wydanej zgodnie z art. 49 ust. 3 ustawy o ochronie informacji niejawnych.
§ 18. Wykonawca posiadający decyzję Ministra Obrony Narodowej, o której mowa w § 17, którego oferta zostanie wybrana, zobowiązany będzie do uzyskania „świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego” co najmniej trzeciego stopnia, w rozumieniu art. 66 ust. 4 pkt 3 ustawy z o ochronie informacji niejawnych, najpóźniej w ciągu ośmiu miesięcy od dnia otrzymania zaproszenia do udziału w przetargu wraz z „Warunkami przetargu”, pod rygorem wypowiedzenia przez Zamawiającego umowy ramowej zawartej w rezultacie rozstrzygnięcia przetargu.
§ 19. Wykonawcy, którzy chcą uzyskać dostęp do tajnej części „Warunków przetargu”, zobowiązani są przedłożyć Zamawiającemu uwierzytelnioną notarialnie kopię posiadanego bądź uzyskanego „świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego” albo decyzji Ministra Obrony Narodowej wydanej zgodnie z art. 49 ust. 3 ustawy o ochronie informacji niejawnych i uzgodnić termin udostępnienia tajnej części „Warunków przetargu”.
§ 20. Wykonawca, który nie uzyska „świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego” lub decyzji Ministra Obrony Narodowej, o której mowa w § 17, w ciągu ośmiu miesięcy od dnia otrzymania „Warunków przetargu”, zostanie wykluczony z postępowania.
Rozdział 4
Zasady udzielenia zamówienia
§ 21. Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający równe traktowanie Wykonawców.
§ 22. Postępowanie prowadzi się z zachowaniem zasad legalności, gospodarności, celowości i rzetelności.
§ 23. Zamawiający prowadzi postępowanie mając na względzie dążenie do racjonalizacji kosztów realizacji umowy.
§ 24. Postępowanie o udzielenie zamówienia Zamawiający prowadzi w języku polskim, z zachowaniem formy pisemnej.
§ 25. Zamawiający zobowiązany jest w zaproszeniach do udziału w postępowaniu i w zaproszeniach do składania ofert wykluczyć możliwość realizacji zamówienia bez zawarcia umowy w formie pisemnej.
§ 26. Niedopuszczalne jest zawarcie umowy wyłącznie na podstawie oferty w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.3)).
§ 27. Za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia odpowiada Dyrektor Departamentu Informatyki i Telekomunikacji, a także inne osoby - w zakresie, w jakim Dyrektor Departamentu Informatyki i Telekomunikacji powierzył im pisemnie, na podstawie stosownego pełnomocnictwa, czynności w postępowaniu oraz czynności związane z przygotowaniem postępowania.
§ 28. Dyrektor Departamentu Informatyki i Telekomunikacji powołuje komisję do przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia, zwaną dalej „Komisją Przetargową”, określając jej organizację, skład, tryb pracy oraz zakres obowiązków przewodniczącego i członków Komisji Przetargowej. Komisja Przetargowa składa się co najmniej z trzech osób.
§ 29. Dyrektor Departamentu Informatyki i Telekomunikacji zapewnia obsługę prawną postępowania.
§ 30. Osoby wykonujące, po stronie Zamawiającego, czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia podlegają wyłączeniu, jeżeli:
1) ubiegają się o udzielenie tego zamówienia;
2) pozostają w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia lub są związane z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli z Wykonawcą, jego zastępcą prawnym lub członkami organów zarządzających lub organów nadzorczych Wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia;
3) przed upływem trzech lat od dnia wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia pozostawały w stosunku pracy lub zlecenia z Wykonawcą ubiegającym się o udzielenie zamówienia albo podejmowały pracę zarobkową na podstawie innego tytułu u Wykonawcy ubiegającym się o udzielenie zamówienia lub były członkami organów zarządzających lub organów nadzorczych Wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia;
4) pozostają z Wykonawcą w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności tych osób;
5) zostały prawomocnie skazane za przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia, zamówienia publicznego, przestępstwo przekupstwa, przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub inne przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych, albo przeciwko ochronie informacji niejawnych;
6) nie spełniają wymagań wynikających z przepisów o ochronie informacji niejawnych w odniesieniu do powierzonych im czynności, o ile z zamówieniem wiąże się dostęp do informacji niejawnych;
7) nie złożyły oświadczeń, o których mowa w § 31.
§ 31. Osoby wymienione w § 30 składają pisemne oświadczenie o braku lub istnieniu okoliczności, o których mowa w § 30, a ponadto, w przypadku gdy udział w postępowaniu łączy się z dostępem do informacji niejawnych, przedstawiają poświadczenie bezpieczeństwa o odpowiedniej klauzuli dostępu do informacji niejawnych.
§ 32. Wyłączenia, o którym mowa w § 30, dokonuje Dyrektor Departamentu Informatyki i Telekomunikacji.
§ 33. Postępowanie o udzielenie zamówienia prowadzi się w trybie przetargu.
§ 34. Jeżeli dokonanie określonych czynności związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia wymaga wiadomości specjalistycznych, Dyrektor Departamentu Informatyki i Telekomunikacji, z własnej inicjatywy lub na wniosek Komisji Przetargowej, może powołać biegłych. Przepisy § 30-32 stosuje się odpowiednio.
Rozdział 5
Warunki udziału w postępowaniu
§ 35. O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy:
1) zostali zaproszeni przez Zamawiającego do złożenia oferty;
2) posiadają uprawnienia do wykonywania działalności lub czynności, związanej z realizacją zamówienia będącego przedmiotem niniejszego postępowania, w szczególności w przypadku Wykonawców prowadzących działalność gospodarczą, przedmiot tej działalności musi obejmować przedmiot zamówienia;
3) posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz dysponują potencjałem technicznym i osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, przez co należy rozumieć zrealizowanie z należytą starannością w ciągu ostatnich trzech lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, co najmniej trzech usług o charakterze zbliżonym do przedmiotu zamówienia, czyli obejmujących przynajmniej jeden z następujących elementów:
a) opracowanie strategii informatyzacji,
b) opracowywanie analizy przygotowującej do realizacji przedsięwzięcia informatycznego lub telekomunikacyjnego,
c) doradztwo w zakresie doboru firm do realizacji przedsięwzięć informatycznych lub telekomunikacyjnych,
d) kontrola (nadzór) nad realizacją przedsięwzięcia informatycznego lub telekomunikacyjnego;
4) znajdują się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia, tj. posiadają środki finansowe lub zdolność kredytową na kwotę nie mniejszą niż określona przez Zamawiającego;
5) zapewnią, że wszelkie prace związane z realizacją umowy ramowej i umów realizacyjnych, realizowane będą przez ekspertów, posiadających co najmniej następujące doświadczenie i kompetencje:
a) wyższe wykształcenie w zakresie informatyki lub telekomunikacji,
b) doświadczenie w realizacji co najmniej trzech usług o charakterze zbliżonym do przedmiotu zamówienia, czyli obejmujących przynajmniej jeden z elementów, o których mowa w pkt 3;
6) posiadają bądź poddadzą się postępowaniu bezpieczeństwa przemysłowego i uzyskają - najpóźniej w ciągu ośmiu miesięcy od dnia otrzymania „Warunków przetargu” - „świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego” co najmniej trzeciego stopnia, w rozumieniu art. 66 ust. 4 pkt 3 ustawy o ochronie informacji niejawnych lub decyzję Ministra Obrony Narodowej wydaną zgodnie z art. 49 ust. 3 ustawy o ochronie informacji niejawnych;
7) nie podlegają wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia, czyli:
a) w ciągu ostatnich trzech lat przed wszczęciem postępowania nie wyrządzili szkody nie wykonując zamówienia lub wykonując je nienależycie, chyba że szkoda ta została dobrowolnie naprawiona do dnia wszczęcia niniejszego postępowania; powyższe wykluczenie nie obejmuje sytuacji, w których niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które Wykonawca nie ponosi odpowiedzialności,
b) w stosunku do Wykonawcy nie otwarto likwidacji, ani nie ogłoszono upadłości; powyższe wykluczenie nie obejmuje sytuacji, w której po ogłoszeniu upadłości Wykonawca zawarł układ zatwierdzony prawomocnym postanowieniem sądu, o ile układ nie przewiduje zaspokojenia wierzycieli przez likwidację majątku upadłego,
c) nie zalegają z uiszczeniem podatków, opłat lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, z wyjątkiem przypadków, gdy uzyskali oni przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie, rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu,
d) osoby fizyczne, których prawomocnie nie skazano za przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia, przestępstwo przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową, przestępstwo przekupstwa, przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub inne przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych, a także za przestępstwo skarbowe lub przestępstwo udziału w zorganizowanej grupie albo związku mających na celu popełnienie przestępstwa lub przestępstwa skarbowego,
e) spółki jawne, których wspólnika prawomocnie nie skazano za przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia, przestępstwo przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową, przestępstwo przekupstwa, przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub inne przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych, a także za przestępstwo skarbowe lub przestępstwo udziału w zorganizowanej grupie albo związku mających na celu popełnienie przestępstwa lub przestępstwa skarbowego,
f) spółki partnerskie, których partnera lub członka zarządu prawomocnie nie skazano za przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia, przestępstwo przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową, przestępstwo przekupstwa, przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub inne przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych, a także za przestępstwo skarbowe lub przestępstwo udziału w zorganizowanej grupie albo związku mających na celu popełnienie przestępstwa lub przestępstwa skarbowego,
g) spółki komandytowe oraz spółki komandytowo-akcyjne, których komplementariusza prawomocnie nie skazano za przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia, przestępstwo przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową, przestępstwo przekupstwa, przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub inne przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych, a także za przestępstwo skarbowe lub przestępstwo udziału w zorganizowanej grupie albo związku mających na celu popełnienie przestępstwa lub przestępstwa skarbowego,
h) osoby prawne, których urzędującego członka organu zarządzającego prawomocnie nie skazano za przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia, przestępstwo przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową, przestępstwo przekupstwa, przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub inne przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych, a także za przestępstwo skarbowe lub przestępstwo udziału w zorganizowanej grupie albo związku mających na celu popełnienie przestępstwa lub przestępstwa skarbowego,
i) podmioty zbiorowe, wobec których sąd nie orzekł zakazu ubiegania się o zamówienia, na podstawie przepisów o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary,
j) nie wykonywali bezpośrednio czynności związanych z przygotowaniem prowadzonego postępowania i nie posługiwali się w celu sporządzenia oferty osobami uczestniczącymi w dokonywaniu tych czynności, chyba że udział tych Wykonawców w postępowaniu nie utrudni uczciwej konkurencji,
k) nie złożyli nieprawdziwych informacji mających wpływ na wynik prowadzonego postępowania,
l) złożyli oświadczenie o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu oraz dokumenty potwierdzające spełnianie tych warunków nie zawierające błędów,
m) wnieśli wadium, w tym również na przedłużony okres związania ofertą, oraz - w razie potrzeby - zgodzili się na przedłużenie okresu związania ofertą;
8) spełniają wymóg niezależności od producentów urządzeń i systemów informatycznych i telekomunikacyjnych oraz Wykonawców świadczących usługi programistyczne, wdrożeniowe, serwisowe i telekomunikacyjne; wymóg niezależności oznacza, że:
a) w okresie trzech lat przed dniem wszczęcia niniejszego postępowania, w toku postępowania, w okresie obowiązywania umowy ramowej oraz w okresie wykonywania umów realizacyjnych, zawartych na jej podstawie Wykonawca:
- nie świadczył, nie świadczy i nie będzie świadczył działalności gospodarczej lub działalności wykonywanej w sposób zorganizowany i ciągły na podstawie innego tytułu, polegającej na:
● sprzedaży oprogramowania,
● udzielaniu licencji na oprogramowanie,
● pośredniczeniu przy zawieraniu umów licencyjnych,
● sprzedaży sprzętu komputerowego lub telekomunikacyjnego,
● wytwarzaniu oprogramowania,
● konfiguracji lub kastomizacji oprogramowania,
● wdrożeniach systemów (lub podsystemów) informatycznych lub telekomunikacyjnych,
● serwisowaniu (utrzymaniu) systemów informatycznych lub telekomunikacyjnych,
- nie był, nie jest ani nie będzie współpracownikiem (firmą partnerską) , ani nie pozostaje (nie pozostawał, ani nie będzie pozostawał) w stosunku zlecenia bądź w innych stałych stosunkach umownych z podmiotem prowadzącym działalność, o której mowa w tiret pierwszym; powyższe ograniczenie nie dotyczy komercyjnego zakupu przez Wykonawcę powszechnie dostępnego oprogramowania, sprzętu lub usług na potrzeby prowadzonej przez Wykonawcę działalności, na zasadach nieodbiegających od warunków rynkowych,
b) w okresie od dnia wszczęcia postępowania na długofalowe usługi doradcze w obszarze informatyki, teleinformatyki i telekomunikacji, w toku tego postępowania, w okresie obowiązywania umowy ramowej oraz w okresie wykonywania umów realizacyjnych, zawartych na jej podstawie:
- podmioty prowadzące działalność, o której mowa w lit. a nie są (nie były, ani nie będą) udziałowcami, akcjonariuszami, ani właścicielami Wykonawcy,
- wykonawca nie posiada (nie posiadał, ani nie będzie posiadał) udziałów lub akcji lub w inny sposób nie jest (nie był, ani nie będzie) właścicielem firm prowadzących działalność, o której mowa w lit. a,
- wykonawca nie jest (nie był, ani nie będzie) w jakikolwiek inny sposób prawny lub faktyczny związany z podmiotami prowadzącymi działalność, o której mowa w lit. a, który mógłby budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności Wykonawcy, w szczególności nie otrzymuje, nie otrzymywał, ani nie będzie otrzymywał wynagrodzenia w dowolnej formie od podmiotów wymienionych w lit. a, podmiotów, dla których podmioty wymienione w lit. a są spółkami dominującymi w rozumieniu art. 4 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.4)), podmiotów je reprezentujących, ani od przedstawicieli tych podmiotów.
§ 36. Ocena spełniania warunków, o których mowa w § 35, dokonana zostanie zgodnie z formułą „spełnia - nie spełnia”, w oparciu o informacje zawarte w dokumentach i oświadczeniach wyszczególnionych w rozdziale 7. Z treści dokumentów musi wynikać jednoznacznie, iż warunki, o których mowa w § 35, Wykonawca spełnił.
§ 37. Niespełnienie chociażby jednego z warunków wymienionych w § 35 skutkować będzie wykluczeniem Wykonawcy z postępowania.
§ 38. Wymagane jest, by Wykonawca osobiście świadczył usługi objęte przedmiotem zamówienia. Nie dopuszcza się możliwości posłużenia się podwykonawcami przy realizacji zamówienia.
Rozdział 6
Przygotowanie postępowania
§ 39. Przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty.
§ 40. Przedmiotu zamówienia nie można opisywać przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, chyba że jest to uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia lub Zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia za pomocą dostatecznie dokładnych określeń, a wskazaniu takiemu towarzyszą wyrazy „lub równoważne” lub inne równoznaczne wyrazy.
§ 41. Przed zaproszeniem do udziału w postępowaniu lub zaproszeniem do złożenia oferty, Zamawiający kieruje do potencjalnych Wykonawców zapytanie o chęć udziału w postępowaniu.
§ 42. Wyboru Wykonawców, do których zostanie skierowane zapytanie o chęć udziału w postępowaniu, dokona Dyrektor Departamentu Informatyki i Telekomunikacji, spośród firm realizujących usługi doradcze w obszarze informatyki i telekomunikacji, na podstawie ogólnie dostępnych w dniu sporządzania zapytania, rankingów firm doradczych w obszarze informatyki i telekomunikacji z dwóch ostatnich lat, zamieszczonych w krajowych publikacjach „Computer-worldTOP200” oraz „Teleinfo 500”. Wybór będzie dokonywany na podstawie wstępnej weryfikacji (na podstawie ogólnie dostępnych informacji) kryterium niezależności w rozumieniu § 35 pkt 8. Zapytanie o chęć udziału w postępowaniu skierowane zostanie do wszystkich firm, które zostały pozytywnie zweryfikowane.
§ 43. Zapytanie o chęć udziału w postępowaniu nie stanowi ogłoszenia w rozumieniu art. 701 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.
§ 44. Zapytanie, o którym mowa w § 42, zawiera:
1) nazwę oraz adres Zamawiającego;
2) wskazanie trybu udzielenia zamówienia;
3) określenie przedmiotu zamówienia;
4) wskazanie terminu składania ofert;
5) określenie klauzuli tajności informacji niejawnych oraz informację o wymogu poddania się procedurze sprawdzającej lub potrzebie uzyskania „świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego”;
6) szczegółowe pytania, dotyczące sytuacji prawnej i faktycznej Wykonawcy, pozwalające na stwierdzenie, czy Wykonawca ma status Wykonawcy niezależnego, w rozumieniu wymogów zawartych w § 35 pkt 8;
7) wskazanie terminu udzielenia odpowiedzi - złożenia wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu;
8) wskazanie miejsca publikacji decyzji, na podstawie której prowadzone jest postępowanie;
9) informację, iż w przypadku braku odpowiedzi w terminie, o którym mowa w pkt 7, podmiot nie zostanie zaproszony do udziału w postępowaniu lub do składania ofert;
10) zastrzeżenie, iż zapytanie o chęć wzięcia udziału w postępowaniu nie stanowi ogłoszenia w rozumieniu art. 701 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.
Rozdział 7
Postępowanie przetargowe
§ 45. Do złożenia oferty zostaną zaproszeni wszyscy Wykonawcy, którzy wyrażą zainteresowanie udziałem w przetargu i którzy spełnią wymóg niezależności.
§ 46. Zaproszenie do składania ofert zawiera:
1) nazwę oraz adres Zamawiającego;
2) określenie przedmiotu zamówienia;
3) wskazanie klauzuli tajności informacji niejawnych udostępnianych, przekazywanych lub wytwarzanych wraz ze szczegółowymi wymaganiami dotyczącymi ochrony informacji niejawnych lub instrukcją bezpieczeństwa przemysłowego;
4) kryteria oceny ofert i ich znaczenie;
5) wskazanie terminu oraz miejsca składania dokumentów, o których mowa w art. 68 ust. 1 ustawy o ochronie informacji niejawnych;
6) określenie skutków oraz zakresu odpowiedzialności Wykonawcy z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków wynikających z ustawy o ochronie informacji niejawnych, a także nieprzestrzegania wymagań określonych w instrukcji bezpieczeństwa przemysłowego, w przypadku gdy postępowanie o zamówienie lub realizacja zamówienia wiąże się z dostępem do informacji niejawnych;
7) „Warunki przetargu” lub wskazanie sposobu ich udostępnienia;
8) zastrzeżenie, że zaproszenie do składania ofert nie jest ogłoszeniem w rozumieniu art. 701 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.
§ 47. Zamawiający wyznacza termin składania ofert z uwzględnieniem czasu niezbędnego na przygotowanie i złożenie oferty.
§ 48. Wykonawca zobowiązany jest do złożenia oświadczeń i dokumentów, potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu, wymaganych przez Zamawiającego lub do ich uzupełnienia w wyznaczonym przez Zamawiającego terminie.
§ 49. Zamawiający dopuszcza możliwość wspólnego ubiegania się Wykonawców o realizację zamówienia. W takim przypadku wszystkie podmioty ubiegające się o wspólną realizację zamówienia muszą:
1) spełniać warunki uczestnictwa w postępowaniu, z zastrzeżeniem, że warunki określone w § 35 pkt 3 i 4 powinny być spełnione łącznie;
2) przedłożyć Zamawiającemu dokumenty, o których mowa w § 51 lub 52;
3) ustanowić pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu albo reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia; pełnomocnictwa należy udzielić w formie pisemnej pod rygorem nieważności;
4) załączyć do oferty kopię stosownej umowy o wspólnym ubieganiu się o udzielenie zamówienia i realizacji tego zamówienia, zawierającą zobowiązanie do solidarnej odpowiedzialności za realizację umowy, podpisane przez wszystkich Wykonawców zgodnie z zasadami ich reprezentacji lub przez umocowanych do tej czynności pełnomocników (uwierzytelnione przez Wykonawców kopie tych pełnomocnictw muszą zostać załączone do oferty) oraz oryginał pełnomocnictwa, o którym mowa w pkt 3;
5) złożyć wspólne oświadczenie, o którym mowa w § 51 pkt 1.
§ 50. Postanowienia dotyczące Wykonawcy stosuje się odpowiednio do Wykonawców wspólnie ubiegających się o realizację zamówienia.
§ 51. Wykonawca zobowiązany jest załączyć do oferty następujące dokumenty i oświadczenia:
1) oświadczenie o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, o którym mowa w rozdziale 5, według wzoru określonego w załączniku do „Warunków przetargu”;
2) odpis z właściwego rejestru albo aktualne zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej, wystawiony nie wcześniej niż sześć miesięcy przed upływem terminu składania oferty;
3) aktualne zaświadczenia właściwego naczelnika urzędu skarbowego oraz właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające odpowiednio, że Wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków, opłat oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne, lub zaświadczeń, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż trzy miesiące przed upływem terminu składania ofert;
4) aktualną informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w § 35 pkt 7 lit. d-h, wystawioną nie wcześniej niż sześć miesięcy przed upływem terminu składania ofert;
5) aktualną informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w § 35 pkt 7 lit. i, wystawioną nie wcześniej niż sześć miesięcy przed upływem terminu składania ofert;
6) uwierzytelnioną notarialnie kopię „świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego” - dokument ten należy przedłożyć przed złożeniem oferty i udostępnieniem część niejawnej „Warunków przetargu”, zgodnie z zasadami opisanymi w § 70;
7) w przypadku podmiotów wspólnie ubiegających się o realizację zamówienia - umowę o wspólnym ubieganiu się o udzielenie zamówienia i realizacji tego zamówienia, podpisaną przez wszystkich Wykonawców zgodnie z zasadami ich reprezentacji lub przez umocowanych do tej czynności pełnomocników (uwierzytelnione przez Wykonawców kopie tych pełnomocnictw muszą zostać załączone do oferty) oraz oryginał pełnomocnictwa do reprezentowania Wykonawców w postępowaniu albo reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia (jeżeli pełnomocnik taki został ustanowiony);
8) wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, usług przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, odpowiadających swoim rodzajem i wartością usługom stanowiącym przedmiot zamówienia, z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i odbiorców, jak też dokumenty potwierdzające, że te usługi zostały wykonane należycie, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik do „Warunków przetargu”;
9) informację na temat przeciętnej liczby zatrudnionych pracowników oraz liczebności personelu kierowniczego w okresie ostatnich trzech lat, a w przypadku, gdy okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik do „Warunków przetargu”;
10) wykaz osób ze wskazaniem imienia i nazwiska, które będą wykonywać zamówienie lub będą uczestniczyć w wykonywaniu, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nich czynności, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik do „Warunków przetargu”;
11) sprawozdanie finansowe, a jeżeli podlega ono badaniu przez biegłego rewidenta zgodnie z przepisami o rachunkowości również z opinią odpowiednio o badanym sprawozdaniu, a w przypadku Wykonawców niezobowiązanych do sporządzania sprawozdania finansowego inne dokumenty określające obroty oraz zobowiązania i należności - za okres nie dłuższy niż ostatnie trzy lata obrotowe, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - za ten okres; lub informację banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, w których Wykonawca posiada rachunek, potwierdzającej wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową Wykonawcy, wystawioną nie wcześniej niż trzy miesiące przed upływem terminu składania ofert;
12) wykaz osób upoważnionych do reprezentowania Wykonawcy w zakresie prowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia, podpisany przez osobę(y) upoważnione do reprezentacji Wykonawcy;
13) kserokopię dokumentu potwierdzającego wniesienie wadium;
14) oświadczenie o spełnieniu wymogu niezależności, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik do „Warunków przetargu”.
§ 52. Od Wykonawców zagranicznych wymagane są następujące dokumenty i oświadczenia:
1) jeżeli Wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zamiast dokumentów, o których mowa w § 51:
a) pkt 2, 3 i 5 - składa dokument lub dokumenty wystawione w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, potwierdzające odpowiednio, że:
- nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości,
- nie zalega z uiszczaniem podatków, opłat, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne albo że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu,
- nie orzeczono wobec niego zakazu ubiegania się o zamówienie,
b) pkt 4 - składa zaświadczenie właściwego organu sądowego lub administracyjnego kraju pochodzenia albo zamieszkania osoby, której dokumenty dotyczą, w zakresie określonym w § 35 pkt 7 lit. d-h;
2) dokumenty potwierdzające odpowiednio, że Wykonawca nie zalega z uiszczaniem podatków, opłat, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne albo że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu, dokumenty powinny być wystawione nie wcześniej niż trzy miesiące przed upływem terminu składania ofert; pozostałe dokumenty powinny być wystawione nie wcześniej niż sześć miesięcy przed upływem terminu składania ofert;
3) jeżeli w kraju pochodzenia osoby lub w kraju, w którym Wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, nie wydaje się dokumentów, o których mowa w pkt 1, zastępuje się je dokumentem zawierającym oświadczenie złożone przed notariuszem, właściwym organem sądowym, administracyjnym albo organem samorządu zawodowego lub gospodarczego odpowiednio kraju pochodzenia osoby lub kraju, w którym Wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania; pkt 2 stosuje się odpowiednio.
§ 53. Oświadczenia, o których mowa w § 51 i 52, należy złożyć w oryginale, w języku polskim lub - w przypadku oświadczeń składanych w języku obcym - wraz z tłumaczeniem na język polski, a tłumaczenie winno być potwierdzone przez Wykonawcę, chyba że niniejszy regulamin lub „Warunki przetargu” będą stanowić inaczej.
§ 54. Dokumenty, o których mowa w § 51 i 52, należy złożyć w formie oryginału lub kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez Wykonawcę, (za wyjątkiem kopii wymagających uwierzytelnienia notarialnego, wskazanych w niniejszym dokumencie) z zastrzeżeniem, że:
1) w przypadku kopii należy udostępnić, na każde żądanie Zamawiającego, oryginały dokumentów do wglądu;
2) w przypadku Wykonawców zagranicznych dokumenty winny być przetłumaczone na język polski, a tłumaczenie winno być potwierdzone przez Wykonawcę, chyba że odpowiednie zapisy niniejszego regulaminu lub „Warunków przetargu” będą stanowić inaczej.
§ 55. Wykonawca może zwrócić się do Zamawiającego, w sposób opisany w § 83, o wyjaśnienie „Warunków przetargu”, przy czym wszelkie pytania i wątpliwości dotyczące prowadzonego postępowania należy kierować do osób wskazanych w „Warunkach przetargu”.
§ 56. W przypadku złożenia przez Wykonawcę pytania w prowadzonym postępowaniu Zamawiający:
1) może zwołać zebranie wszystkich Wykonawców w celu wyjaśnienia wątpliwości dotyczących treści „Warunków przetargu”, z którego sporządzi informację zawierającą zgłoszone na zebraniu zapytania o wyjaśnienie treści „Warunków przetargu” oraz odpowiedzi na nie, bez wskazywania źródeł zapytań i którą doręczy się niezwłocznie Wykonawcom, którym przekazano „Warunki przetargu”;
2) jednocześnie przekaże treść wyjaśnień wszystkim Wykonawcom, którym doręczono „Warunki przetargu”, bez ujawniania źródła zapytania;
3) może w każdym czasie, przed upływem terminu składania ofert, zmienić lub odwołać „Warunki przetargu”, przy czym dokonaną w ten sposób zmianę przekaże niezwłocznie wszystkim Wykonawcom, którym przekazano „Warunki przetargu”. Zmiana treści „Warunków przetargu” nie może dotyczyć kryteriów oceny ofert, a także warunków udziału w postępowaniu oraz sposobu oceny ich spełniania;
4) przed upływem terminu składania ofert może wyznaczyć późniejszy termin ich składania, w celu uwzględnienia zmian w przygotowanych ofertach, wynikających ze zmiany „Warunków przetargu”;
5) niezwłocznie zawiadomi wszystkich Wykonawców, którym przekazano „Warunki przetargu”, o przedłużeniu terminu składania ofert;
6) nie jest zobowiązany do udzielenia wyjaśnień, jeżeli prośba o wyjaśnienie treści warunków wpłynie do Zamawiającego na mniej niż pięć roboczych dni przed terminem składania ofert.
§ 57. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Zamawiający może w każdym czasie, przed upływem terminu do składania ofert, zmienić „Warunki przetargu”. Dokonaną w ten sposób zmianę przekazuje się niezwłocznie wszystkim Wykonawcom, którym przekazano „Warunki przetargu”.
§ 58. Zmiana treści „Warunków przetargu” nie może dotyczyć kryteriów oceny ofert, a także warunków udziału w postępowaniu oraz sposobu oceny ich spełniania.
§ 59. Zamawiający przedłuża termin składania ofert z uwzględnieniem czasu niezbędnego do wprowadzenia w ofertach zmian, wynikających ze zmiany treści „Warunków przetargu”.
§ 60. O przedłużeniu terminu składania ofert Zamawiający niezwłocznie zawiadamia wszystkich Wykonawców, którym przekazano „Warunki przetargu”.
§ 61. W toku dokonywania oceny złożonych ofert, Zamawiający może żądać udzielenia przez Wykonawców wyjaśnień dotyczących ich treści z zastrzeżeniem, iż niedopuszczalne jest prowadzenie między Zamawiającym a Wykonawcą rokowań, dotyczących złożonej oferty oraz dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści.
§ 62. Zamawiający wezwie Wykonawców, którzy w wyznaczonym terminie nie złożyli dokumentów lub oświadczeń, o których mowa w § 51 i 52, potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu, do ich uzupełnienia w wyznaczonym terminie. Nie uzupełnienie dokumentów w wyznaczonym terminie skutkować będzie odrzuceniem oferty.
§ 63. „Warunki przetargu” zawierają co najmniej:
1) nazwę oraz adres Zamawiającego;
2) tryb udzielenia zamówienia;
3) opis przedmiotu zamówienia;
4) zakaz składania ofert częściowych i wariantowych;
5) informację, że postępowanie o udzielenie zamówienia Zamawiający prowadzi w języku polskim;
6) określenie klauzuli tajności informacji niejawnych, udostępnianych Wykonawcy;
7) instrukcję bezpieczeństwa przemysłowego;
8) wskazanie osób, które w imieniu Zamawiającego są uprawnione do porozumiewania się z Wykonawcami;
9) wskazanie terminu związania ofertą o ile Zamawiający wyznaczył inny termin niż określony w przepisach ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
10) opis sposobu przygotowania ofert, w tym:
a) zastrzeżenie że ofertę składa się jedynie w formie pisemnej,
b) zastrzeżenie, że treść oferty musi odpowiadać
d) treści „Warunków przetargu”,
c) zastrzeżenie, że ofertę składa się w języku polskim,
d) zastrzeżenie, że oferta powinna być podpisana przez osoby uprawnione do reprezentowania Wykonawcy wobec osób trzecich,
e) zastrzeżenie, że każda strona oferty powinna być parafowana przez osoby, o których mowa w lit. d;
11) wskazanie miejsca oraz terminu składania i otwarcia ofert;
12) opis sposobu obliczenia ceny, z zastrzeżeniem, iż oferowana cena ma zawierać także należne cła i podatki, a w przypadku złożenia oferty, której wybór prowadziłby do powstania po stronie Zamawiającego obowiązku podatkowego lub celnego, Zamawiający w celu oceny takiej oferty doliczy do określonej w niej ceny podatki i cło, które miałby obowiązek zapłacić zgodnie z obowiązującymi przepisami;
13) informację o dopuszczalności wspólnego ubiegania się o realizację zamówienia, wraz z zastrzeżeniami, że:
a) każdy z podmiotów ubiegających się o wspólną realizację zamówienia musi spełniać warunki uczestnictwa w postępowaniu, wynikające z dostępu do informacji niejawnych,
b) podmioty te składają wspólne oświadczenie, że:
- posiadają uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień,
- posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz potencjał techniczny, a także dysponują osobami posiadającymi odpowiednie kompetencje do wykonania zamówienia,- znajdują się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia,
- akceptują przedłożone przez Zamawiającego istotne dla stron postanowienia, które zostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy w sprawie zamówienia, ogólne i umowy albo wzór umowy,
- zobowiążą się do solidarnej odpowiedzialności za realizację zamówienia,
c) podmioty ubiegające się o wspólną realizację zamówienia są zobowiązane do ustanowienia pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu albo reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia; pełnomocnictwa należy udzielić w formie pisemnej,
d) podmioty ubiegające się o wspólną realizację zamówienia zobowiązane są przedłożyć Zamawiającemu poświadczoną przez ustanowionego przez nich pełnomocnika kopię stosownej umowy oraz oryginał pełnomocnictwa, o którym mowa w lit. c,
e) podmioty ubiegające się o wspólną realizację zamówienia zobowiążą się do solidarnej odpowiedzialności za jego realizację;
14) kryteria oceny ofert, wraz z ich opisem i znaczeniem;
15) informację, że w toku badania ofert Zamawiający może żądać od Wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert z zastrzeżeniem, iż niedopuszczalne jest prowadzenie między Zamawiającym a Wykonawcą rokowań, dotyczących złożonej oferty oraz dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści;
16) informację o oświadczeniach i dokumentach, które zobowiązany będzie złożyć Wykonawca;
17) zastrzeżenie, w jakiej sytuacji Zamawiający nie wybierze oferty;
18) informację o formalnościach, jakie powinny zostać dopełnione po wyborze oferty w celu zawarcia umowy w sprawie zamówienia;
19) zastrzeżenie, w jakiej sytuacji Zamawiający zamknie postępowanie;
20) inne warunki i zasady prowadzenia postępowania, w tym informujące że:
a) oferta złożona po wyznaczonym terminie podlega zwrotowi bez otwierania,
b) w przypadku złożenia w przetargu jednej oferty nastąpi jego zamknięcie i kontynuowanie postępowania w formie negocjacji z jednym Wykonawcą,
c) Zamawiający zastrzega sobie możliwość zmiany lub odwołania warunków przetargu przed upływem terminu składania ofert,
d) Wykonawca może, przed upływem terminu do składania ofert, zmienić lub wycofać ofertę,
e) w przypadku, jeżeli przygotowanie oferty lub realizacja zamówienia wiąże się z udostępnieniem Wykonawcy informacji niejawnych, Wykonawca jest zobowiązany wskazać podmioty uczestniczące w wykonaniu zamówienia niezależnie od tego, w jakich stosunkach prawnych pozostają one z tym podmiotem,
f) jeżeli Wykonawca, którego oferta została wybrana, nie zawrze umowy w terminie określonym przez Zamawiającego, Zamawiający może wybrać ofertę następną w kolejności, po ofercie najkorzystniejszej, bez przeprowadzania ponownej oceny ofert, o ile nie upłynął termin związania ofertą,
g) w uzasadnionych przypadkach, na co najmniej siedem dni przed upływem terminu związania ofertą Zamawiający może tylko raz zwrócić się do Wykonawców o wyrażenie zgody na przedłużenie tego terminu na oznaczony okres, nie dłuższy jednak niż trzydzieści dni, o ile Zamawiający wyznaczył termin związania ofertą,
h) w przypadku, gdy Zamawiający nie będzie mógł wybrać oferty najkorzystniejszej z uwagi na to, że dwie lub więcej ofert przedstawia taki sam bilans ceny i innych kryteriów oceny ofert, Zamawiający spośród tych ofert wybierze ofertę z niższą ceną, a jeżeli dwie lub więcej oferty zawierają taką samą najniższą cenę, Zamawiający wezwie Wykonawców, którzy te oferty złożyli, do złożenia ofert dodatkowych,
i) w przypadku, gdy tylko jeden Wykonawca uzyska „świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego” lub gdy złożona zostanie tylko jedna oferta spełniająca warunki przetargu postępowanie będzie kontynuowane w trybie negocjacji z jednym Wykonawcą,
j) o wyborze oferty Zamawiający zawiadomi niezwłocznie Wykonawców, którzy złożyli oferty,
k) Zamawiający zawiadomi wszystkich Wykonawców, którzy złożyli oferty, o zamknięciu postępowania,
l) Wykonawca będzie związany ofertą do czasu wybrania innej oferty lub do czasu zamknięcia przetargu bez wybrania którejkolwiek oferty albo do upływu terminu określonego w warunkach przetargu, jeżeli Zamawiający określił taki termin,
m) Zamawiający zwróci Wykonawcom, których oferty nie zostały wybrane, na ich wniosek, złożone przez nich plany, projekty, rysunki, modele, próbki, wzory, programy komputerowe oraz inne podobne materiały;
21) wzór umowy, obejmujący swym zakresem przedmiotowym w szczególności:
a) klauzulę, że Wykonawcy występujący wspólnie będą ponosić solidarną odpowiedzialność wobec Zamawiającego, za wniesienie zabezpieczenia należytego wykonania umowy,
b) jeżeli wykonanie umowy wiąże się z udostępnieniem, przekazaniem lub wytworzeniem przez Wykonawcę informacji niejawnych, stanowiących tajemnicę państwową - częścią zawartej umowy jest instrukcja bezpieczeństwa przemysłowego, określająca szczegółowo sposób ochrony tych informacji oraz uwzględniająca szczególny charakter danej umowy,
c) określenie skutków oraz zakresu odpowiedzialności Wykonawcy z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków wynikających z ustawy o ochronie informacji niejawnych, a także nieprzestrzegania wymagań określonych w instrukcji bezpieczeństwa przemysłowego, w przypadku gdy postępowanie o zamówienie lub realizacja zamówienia wiąże się z dostępem do informacji niejawnych,
d) Zamawiający nie dopuszcza zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru Wykonawcy, chyba że zmiany te są korzystne dla Zamawiającego;
22) informację o możliwości złożenia przez Wykonawcę tylko jednej oferty;
23) informację, że Wykonawcy nie mogą powierzyć podwykonawcom realizacji żadnej z części zamówienia.
Rozdział 8
Uzyskanie „świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego”
§ 64. Przygotowanie oferty i realizacja zamówienia wiąże się z udostępnieniem Wykonawcy informacji niejawnych, stanowiących tajemnicę państwową. Wykonawcy zobowiązani są posiadać, w dniu składania oferty oraz przez cały okres realizacji umowy, „świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego” co najmniej trzeciego stopnia, w rozumieniu art. 66 ust. 4 pkt 3 ustawy o ochronie informacji niejawnych.
§ 65. Jeżeli Wykonawca zamierzający składać ofertę nie posiada „świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego” co najmniej trzeciego stopnia, zobowiązany jest przed złożeniem oferty poddać się postępowaniu bezpieczeństwa przemysłowego, a także uzyskać „świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego” - w ciągu ośmiu miesięcy od dnia otrzymania „Warunków przetargu” albo - wyłącznie na potrzeby przygotowania ofert - uzyskać wgląd w dokumenty stanowiące tajemnicę państwową, wyjątkowo, bez uzyskania „świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego”, na podstawie decyzji Ministra Obrony Narodowej wydanej zgodnie z art. 49 ust. 3 ustawy o ochronie informacji niejawnych. W drugim przypadku Wykonawca, którego oferta zostanie wybrana, zobowiązany będzie do uzyskania „świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego” co najmniej trzeciego stopnia, w rozumieniu art. 66 ust. 4 pkt 3 ustawy o ochronie informacji niejawnych najpóźniej w ciągu ośmiu miesięcy od dnia otrzymania zaproszenia do udziału w przetargu wraz z „Warunkami przetargu” pod rygorem wypowiedzenia przez Zamawiającego umowy ramowej zawartej w rezultacie rozstrzygnięcia przetargu.
§ 66. „Świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego” otrzymuje się po przeprowadzeniu postępowania bezpieczeństwa przemysłowego. Postępowanie bezpieczeństwa przemysłowego wszczyna się na wniosek zainteresowanego Wykonawcy i przeprowadza je Służba Kontrwywiadu Wojskowego.
§ 67. Procedurę uzyskania „świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego”, wymagane dokumenty oraz zasady prowadzenia postępowania określają przepisy ustawy o ochronie informacji niejawnych.
§ 68. Wykonawca zobowiązany jest przekazać Zamawiającemu wymagane dokumenty, o których mowa w § 67, w terminie czternastu dni od dnia zaproszenia Wykonawcy do złożenia oferty, w celu przekazania właściwym służbom dla przeprowadzenia odpowiedniego postępowania. W przypadku braków w zakresie tych dokumentów, Zamawiający wezwie Wykonawcę do ich uzupełnienia w wyznaczonym przez Zamawiającego terminie. Nieuzupełnienie dokumentów w wyznaczonym terminie, skutkować będzie wykluczeniem Wykonawcy z udziału w postępowaniu.
§ 69. Wykonawca zobowiązany jest poinformować Zamawiającego o uzyskaniu lub nieuzyskaniu „świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego”.
§ 70. Wykonawcy, którzy chcą uzyskać dostęp do tajnej części warunków przetargu, o których mowa w § 17, zobowiązani są przedłożyć Zamawiającemu uwierzytelnioną notarialnie kopię posiadanego bądź uzyskanego „świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego” lub decyzję Ministra Obrony Narodowej wydaną zgodnie z art. 49 ust. 3 ustawy o ochronie informacji niejawnych i uzgodnić termin udostępnienia tajnej części „Warunków przetargu”.
§ 71. Udostępnienie Wykonawcy tajnej części „Warunków Przetargu” powinno nastąpić w ciągu czternastu dni od dnia przedstawienia Zamawiającemu „świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego” lub decyzji Ministra Obrony Narodowej wydanej zgodnie z art 49 ust. 3 ustawy o ochronie informacji niejawnych.
§ 72. W przypadku, gdy tylko jeden Wykonawca uzyska „świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego”, postępowanie będzie kontynuowane w trybie negocjacji z jednym Wykonawcą.
§ 73. Negocjacje prowadzi osobiście Dyrektor Departamentu Informatyki i Telekomunikacji lub osoby posiadające pełnomocnictwo do ich przeprowadzenia, wystawione przez Dyrektora Departamentu Informatyki i Telekomunikacji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.
§ 74. Ustalenia negocjacji dokonanych z Wykonawcą na podstawie pełnomocnictwa, o którym mowa w § 73, są wiążące dla Dyrektora Departamentu Informatyki i Telekomunikacji.
Rozdział 9
Wadium
§ 75. Wykonawca jest zobowiązany wpłacić wadium na czas związania ofertą, tj. sześćdziesiąt dni licząc od terminu otwarcia ofert, w wysokości określonej przez Zamawiającego w „Warunkach przetargu”.
§ 76. Wadium, w wysokości określonej w „Warunkach przetargu”, należy wnieść przed upływem terminu składania ofert, w postaci wpłaty pieniężnej lub ustanowienia zabezpieczenia jej zapłaty w formie:
1) poręczenia bankowego;
2) gwarancji bankowej;
3) gwarancji ubezpieczeniowej.
§ 77. Wadium wniesione w pieniądzu należy wpłacić na konto bankowe Zamawiającego, podane w warunkach przetargu.
§ 78. Za termin wniesienia wadium w formie pieniężnej zostanie przyjęty termin uznania rachunku Zamawiającego.
§ 79. Zwrot i utrata wadium następuje na zasadach określonych art. 704 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r.- Kodeks cywilny.
Rozdział 10
Porozumiewanie się z Wykonawcami
§ 80. Oferty, wraz z wszelkimi oświadczeniami i dokumentami, powinny zostać złożone w języku polskim, w formie pisemnej, pod rygorem nieważności. W przypadku dokumentów i oświadczeń w języku obcym, należy złożyć je wraz z tłumaczeniem na język polski, a tłumaczenie powinno być potwierdzone przez Wykonawcę, chyba że regulamin stanowi inaczej.
§ 81. Wszelkie dokumenty załączone do oferty, należy złożyć w formie oryginału lub kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez Wykonawcę, (za wyjątkiem kopii wymagających uwierzytelnienia
notarialnego, wskazanych w niniejszym regulaminie) z zastrzeżeniem, że:
1) w przypadku kopii należy udostępnić, na każde żądanie Zamawiającego, oryginały dokumentów do wglądu;
2) w przypadku Wykonawców zagranicznych dokumenty powinny być przetłumaczone na język polski, a tłumaczenie powinno być potwierdzone przez Wykonawcę, chyba że regulamin stanowi inaczej.
§ 82. Wniosek o przeprowadzenie postępowania bezpieczeństwa przemysłowego powinien spełniać wymagania ustawy o ochronie informacji niejawnych.
§ 83. W toku postępowania Zamawiający dopuszcza następujące równoważne sposoby komunikowania się z Wykonawcami:
1) forma pisemna;
2) za pośrednictwem faksu;
3) za pośrednictwem poczty elektronicznej.
§ 84. Komunikacja z Wykonawcami prowadzona będzie wyłącznie w języku polskim. W języku polskim powinny być też kierowane wszelkie pisma, zapytania i inne oświadczenia do Zamawiającego.
§ 85. Zamawiający udostępni „Warunki przetargu” wyłącznie w postaci elektronicznej na swojej stronie internetowej. Zamawiający nie przewiduje udostępniania „Warunków przetargu” w innej formie.
§ 86. Osobami uprawnionymi ze strony Zamawiającego do bezpośredniego porozumiewania się z Wykonawcami są osoby wskazane w „Warunkach przetargu”.
Rozdział 11
Oferta i składanie ofert
§ 87. Termin składania ofert wynosi czternaście dni od udostępnienia ostatniemu z Wykonawców zaproszonych do udziału w postępowaniu dostępu do informacji tajnych, zgodnie z § 70 lub upływu terminu, o którym mowa w § 71 - w zależności od tego, który z tych terminów nadejdzie wcześniej, Zamawiający poinformuje Wykonawców o terminie składania ofert, ustalonym zgodnie ze zdaniem poprzedzającym.
§ 88. Oferty złożone po terminie zostaną zwrócone Wykonawcom bez otwierania.
§ 89. Zamawiający może przedłużyć termin składania ofert na wniosek Wykonawcy, który wykaże, że z niezależnych od niego powodów nie będzie w stanie złożyć oferty w wymaganym terminie.
§ 90. Otwarcie ofert jest jawne i nastąpi tego samego dnia, w którym upływa termin składania ofert, w siedzibie Zamawiającego, o godzinie określonej w „Warunkach przetargu”.
§ 91. Każdy Wykonawca może złożyć tylko jedną ofertę. Nie dopuszcza się możliwości złożenia oferty wariantowej ani ofert częściowych.
§ 92. Oferta musi obejmować całość przedmiotu zamówienia oraz być sporządzona zgodnie z przepisami regulaminu na formularzu o treści zgodnej z określoną we wzorze stanowiącym załącznik do warunków przetargu.
§ 93. Ofertę należy złożyć w zamkniętej, zapieczętowanej kopercie, uniemożliwiającej otwarcie i zapoznanie się z treścią oferty przed upływem terminu otwarcia ofert. Koperta musi zostać opatrzona napisem określonym w „Warunkach przetargu”.
§ 94. Ofertę należy napisać w języku polskim, w sposób trwały (np. na maszynie do pisania, komputerze, długopisem lub nieścieralnym atramentem). Formularz oferty i wszystkie dokumenty (również te złożone na załączonych do „Warunków przetargu” wzorach) muszą być podpisane. Za podpisanie uznaje się własnoręczny podpis z pieczęcią imienną osoby (osób) upoważnionej (upoważnionych) do reprezentowania Wykonawcy, zgodnie z formą reprezentacji Wykonawcy określoną w dokumencie rejestrowym lub innym dokumencie, właściwym dla formy organizacyjnej Wykonawcy, w tym w pełnomocnictwie. Poprawki lub zmiany (również przy użyciu korektora) w ofercie, muszą być parafowane własnoręcznie przez osobę (osoby) podpisującą (podpisujące) ofertę. Dokumenty muszą być sporządzone według wzorów i wymogów określonych w „Warunkach przetargu”.
§ 95. Strony oferty muszą być ponumerowane i parafowane przez osobę upoważnioną do reprezentowania, zgodnie z formą reprezentacji Wykonawcy określoną w dokumencie rejestrowym lub innym dokumencie. Dokumenty załączone do oferty stanowią jej integralną część i muszą być czytelnie oznaczone. Wskazanym jest ułożenie stron oferty w kolejności przedstawionej w „Warunkach przetargu”.
§ 96. Wykonawca może wprowadzić zmiany w ofercie lub wycofać złożoną ofertę przed upływem terminu do jej złożenia.
§ 97. Wykonawca po sporządzeniu oferty wykona jej elektroniczny obraz (skanowany w formie PDF), który przekaże Zamawiającemu wraz z ofertą pisemną.
§ 98. Wykonawca zobowiązany jest do ochrony informacji niepodlegających ujawnieniu w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych, a także do ochrony innych tajemnic ustawowo chronionych.
§ 99. Informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa Wykonawca może zastrzec wyłącznie zgodnie z postanowieniami art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503, z późn. zm.5)) - z zastrzeżeniem, że te podlegają udostępnieniu (w wymaganym zakresie) na potrzeby Zamawiającego oraz resortu obrony narodowej.
§ 100. W przypadku, gdy w ofercie występują informacje, o których mowa w § 99, muszą one być umieszczone w oddzielnej (zamkniętej) kopercie oznaczonej klauzulą: „Informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa” i dołączone odrębnie do oferty.
§ 101. W przypadku, gdy na potrzeby oferty zostanie wykorzystana kopia dokumentu lub dokument lub tekst w obcym języku, do tych dokumentów i tekstu stosuje się postanowienia § 53 i 54.
§ 102. Cena oferty winna być podana jako stała stawka za osobodzień pracy eksperta Wykonawcy, spełniającego wymagania określone w § 35 pkt 5 i obejmować wszelkie koszty towarzyszące wykonaniu zamówienia i umów realizacyjnych, w tym wszelkie podatki, opłaty, koszty (delegacje, noclegi, itp.), jak i wynagrodzenie z tytułu udzielenia licencji (niewyłącznej i wyłącznej) bądź sprzedaży autorskich praw majątkowych do utworów stworzonych w trakcie wykonywania umów realizacyjnych, a także wszelkie inne elementy cenotwórcze.
§ 103. Wymaga się, aby stawka za osobodzień pracy została określona jako wartość netto (bez podatku od towarów i usług VAT) oraz wartość brutto, tj. łącznie z podatkiem VAT.
§ 104. Cena powinna być wyrażona w złotych polskich, nie dopuszcza się prowadzenia rozliczeń w walutach obcych.
§ 105. Wykonawcy będą związani ofertą przez okres sześćdziesiąt dni, liczonych od momentu upływu terminu składania ofert.
§ 106. Zamawiający zastrzega sobie możliwość (za zgodą Wykonawcy) przedłużenia, o kolejny oznaczony okres, nie dłuższy jednak niż trzydzieści dni, terminu związania ofertą. W takim przypadku przedłużenie terminu związania ofertą będzie skuteczne z jednoczesnym przedłużeniem (wniesieniem nowego) wadium, nie przedłużenie terminu związania ofertą nie będzie skutkowało utratą wadium, a oferta nie podlega przyjęciu.
§ 107. Zamawiający nie może zapoznać się z treścią oferty przed upływem terminu składania ofert.
Rozdział 12
Wybór najkorzystniejszej oferty
§ 108. Zamawiający nie wybierze oferty (odpowiednio odrzuci ofertę lub wykluczy Wykonawcę z postępowania):
1) złożonej przez Wykonawcę, który złożył więcej niż jedną ofertę w tym postępowaniu;
2) zawierającej zastrzeżenie jej zmiany lub uzupełnienia;
3) złożonej w języku innym niż język polski;
4) złożonej w innej formie niż pisemna;
5) nieodpowiadającej treści „Warunków przetargu”, a w szczególności, jeżeli złożona oferta nie będzie odpowiadać wskazanemu w tych warunkach opisowi sposobu przygotowania ofert;
6) złożonej przez podmioty ubiegające się o wspólną realizację zamówienia, jeżeli;
a) chociażby jeden z tych podmiotów nie spełni warunków uczestnictwa w postępowaniu,
b) podmioty te nie ustanowią pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu albo reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia,
c) chociażby jeden z podmiotów występujących wspólnie nie zobowiąże się do solidarnej odpowiedzialności za realizację zamówienia;
7) Wykonawców, którzy nie złożyli aktualnych oświadczeń i dokumentów wymaganych przez Zamawiającego lub nie uzupełnili ich w wyznaczonym przez Zamawiającego terminie;
8) Wykonawców, którzy nie spełnili warunków udziału w postępowaniu, o których mowa w rozdziale 5;
9) która nie jest jedną z trzech najkorzystniejszych ofert w świetle kryteriów oceny określonych przez Zamawiającego;
10) która nie została podpisana przez osoby uprawnione do składania oświadczeń woli w imieniu Wykonawcy;
11) Wykonawcy, który nie wniósł wadium, w tym na przedłużony okres związania ofertą, lub nie zgodził się na przedłużenie okresu związania ofertą.
§ 109. Zamawiający nie może wybrać oferty, jeżeli:
1) jej treść nie odpowiada treści „Warunków przetargu”, do których Zamawiający zobowiązał Wykonawców;
2) jest nieważna na podstawie odrębnych przepisów;
3) złożona została przez Wykonawcę, który złożył więcej niż jedną ofertę w danym postępowaniu;
4) zawiera zastrzeżenie zmiany lub możliwość jej uzupełnienia;
5) złożona została w innej formie niż pisemna;
6) złożył ją Wykonawca, który nie złożył oświadczeń i dokumentów, o których mowa w rozdziale 6;
7) inny Wykonawca złożył ofertę korzystniejszą;
8) jej złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji;
9) zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia.
§ 110. Oceny ofert dokona Komisja Przetargowa na podstawie kryteriów oceny ofert, kierując się przy tym następującymi kryteriami:
1) cena: 40%;
2) kompetencja w zakresie realizacji przedmiotu zamówienia: 45%;
3) doświadczenie personelu: 10%;
4) proponowana metodologia prac oraz sposób realizacji przedmiotu przetargu: 5%.
§ 111. Zamawiający w celu ustalenia, czy oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia, zwraca się w formie pisemnej do Wykonawcy o udzielenie w określonym terminie wyjaśnień dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny.
§ 112. Zamawiający, oceniając wyjaśnienia, bierze pod uwagę obiektywne czynniki, w szczególności oszczędność metody Wykonania zamówienia, wybrane rozwiązania techniczne, wyjątkowo sprzyjające warunki wykonywania zamówienia dostępne dla Wykonawcy, oryginalność projektu Wykonawcy oraz wpływ pomocy publicznej udzielonej na podstawie odrębnych przepisów.
§ 113. Zamawiający odrzuca ofertę Wykonawcy, który nie złożył wyjaśnień lub jeżeli dokonana ocena wyjaśnień wraz z dostarczonymi dowodami potwierdza, że oferta zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia.
§ 114. W przypadku, gdy Zamawiający nie będzie mógł wybrać trzech ofert najkorzystniejszych z uwagi na to, że dwie lub więcej ofert przedstawia taki sam bilans ceny i innych kryteriów oceny ofert, Zamawiający spośród tych ofert wybierze ofertę z niższą ceną, a jeżeli dwie lub więcej ofert zawierają taką samą najniższą cenę, Zamawiający wezwie Wykonawców, którzy te oferty złożyli, do złożenia ofert dodatkowych.
§ 115. Oferty dodatkowe, które zawierają ceny wyższe aniżeli zaoferowane w złożonych ofertach, Zamawiający zobowiązany jest odrzucić.
§ 116. O wyborze ofert, Zamawiający zawiadomi niezwłocznie na piśmie Wykonawców, którzy złożyli oferty w postępowaniu.
§ 117. Za termin dokonania wyboru ofert przez Zamawiającego uważa się datę przekazania informacji, zawierającej zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszych ofert, w sposób umożliwiający zapoznanie się Wykonawcy z jej treścią.
§ 118. Zamawiający zawiadomi Wykonawcę o nie wybraniu jego oferty, podając uzasadnienie faktyczne i prawne.
§ 119. W przypadku gdyby liczba Wykonawców, których oferty nie zostaną odrzucone, była mniejsza bądź równa trzem, Zamawiający podpisze umowę ramową ze wszystkimi tymi Wykonawcami. W przeciwnym przypadku Zamawiający podpisze umowę ramową z pierwszymi trzema Wykonawcami w rankingu stworzonym według uzyskanych ocen oferty (od oferty najwyżej punktowanej, do oferty najniżej punktowanej).
§ 120. W przypadku złożenia w przetargu jednej oferty nastąpi jego zamknięcie i kontynuowanie postępowania w formie negocjacji z jednym Wykonawcą.
§ 121. Zamawiający zamyka postępowanie, z zastrzeżeniem § 120, jeżeli:
1) nie zostanie złożona żadna oferta podlegająca wybraniu;
2) Zamawiający odwoła ogłoszenie i „Warunki przetargu”;
3) postępowanie zostało przeprowadzone z naruszeniem „Warunków przetargu”, mającym wpływ na wybór oferty;
4) umowa może być nieważna na podstawie odrębnych przepisów.
§ 122. O zamknięciu postępowania Zamawiający zawiadomi na piśmie, podając uzasadnienie faktyczne i prawne, równocześnie wszystkich Wykonawców, którzy otrzymali „Warunki przetargu”.
§ 123. Jeżeli Wykonawca, którego oferta została wybrana, nie zawrze umowy w terminie określonym przez Zamawiającego, Zamawiający może wybrać ofertę następną w kolejności, po ofercie najkorzystniejszej, bez przeprowadzania ponownej oceny ofert, o ile nie upłynął termin związania ofertą.
§ 124. Oferty otwarte podczas otwarcia ofert nie zostaną zwrócone.
Rozdział 1 3
Dokumentowanie postępowania
§ 125. W trakcie prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia Zamawiający sporządza pisemny protokół postępowania o udzielenie zamówienia, zwany dalej ,,protokołem'', zawierający co najmniej:
1) określenie przedmiotu zamówienia;
2) informację o trybie udzielenia zamówienia;
3) klauzule tajności informacji niejawnych udostępnianych, przekazywanych lub wytwarzanych w ramach procedury udzielenia zamówienia i/lub realizacji umowy;
4) cenę i inne istotne elementy ofert;
5) wskazanie wybranych ofert;
6) załączniki:
a) wyciąg z rozkazu (decyzji) o powołaniu komisji przetargowej,
b) pełnomocnictwa udzielone przez Dyrektora Departamentu Informatyki i Telekomunikacji,
c) wykaz innych osób biorących udział w postępowaniu po stronie Zamawiającego,
d) „Warunki przetargu”.
§ 126. Oferty, opinie biegłych, oświadczenia, informacja z zebrania Wykonawców, zawiadomienia, wnioski, inne dokumenty i informacje, składane przez Zamawiającego i Wykonawców oraz umowa w sprawie zamówienia, stanowią załączniki do protokołu.
§ 127. Przewodniczący komisji klasyfikuje informacje zawarte w protokołach lub dokumentacji, o których mowa w § 125 i 126, za stanowiące tajemnicę państwową lub służbową, stosownie do ich treści.
§ 128. Zamawiający przechowuje protokół wraz z załącznikami przez okres czterech lat lub dłużej, jeżeli wynika to z obowiązujących przepisów o ochronie informacji niejawnych, od dnia zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia, w sposób gwarantujący jego nienaruszalność.
Rozdział 14
Umowa ramowa
§ 129. Umowa wymaga, pod rygorem nieważności, zachowania formy pisemnej.
§ 130. Zamawiający wezwie Wykonawcę, którego oferta została wybrana, do podpisania umowy w terminie dziesięciu dni od dnia przesłania zawiadomienia o wyborze oferty.
§ 131. W zakresie, w jakim Wykonanie umowy ramowej wiąże się z udostępnieniem, przekazaniem Wykonawcy informacji niejawnych, stanowiących tajemnicę:
1) państwową - częścią zawartej umowy jest instrukcja bezpieczeństwa przemysłowego, określająca szczegółowo sposób ochrony tych informacji oraz uwzględniająca szczególny charakter danej umowy;
2) służbową - częścią zawartej umowy jest opis wymagań ochrony informacji niejawnych dla postępowań objętych tajemnicą służbową.
§ 132. Instrukcję bezpieczeństwa przemysłowego lub opis wymagań ochrony informacji niejawnych, o których mowa w § 131, opracowuje Zamawiający i stanowią one odpowiednio załącznik do umowy.
§ 133. Wykonawcy występujący wspólnie ponoszą solidarną odpowiedzialność za wykonanie umowy.
§ 134. Umowę zawiera się na czas oznaczony pięciu lat.
§ 135. Umowa ramowa zawarta w wyniku przetargu nie będzie przewidywała zabezpieczenia należytego wykonania umowy, ze względu na fakt, że umowa nie będzie realizowana. Zabezpieczenie należytego Wykonania umowy wprowadzone zostanie do umów realizacyjnych zawieranych na podstawie umowy ramowej.
§ 136. Zakazuje się zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru Wykonawcy, chyba że zmiany te są korzystne dla Zamawiającego, a Wykonawca wyraził na nie zgodę, z tym, że zawierając w wykonaniu umowy ramowej umowę realizacyjną, której przedmiot jest objęty umową ramową, Zamawiający może dokonać modyfikacji warunków zamówienia w stosunku do określonych w umowie ramowej, jeżeli modyfikacja ta nie jest istotna.
§ 137. Zamawiający może odstąpić od umowy ramowej ze względu na interes publiczny, którego nie można było przewidzieć w dacie zawarcia umowy. Oświadczenie o odstąpieniu od umowy ze względu na interes publiczny powinno być sporządzone w formie pisemnej pod rygorem nieważności oraz zawierać uzasadnienie. Do skutków prawnych odstąpienia stosuje się art. 395 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny.
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1217.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz.708 i 711, Nr 149, poz. 1078, Nr 218, poz. 1592 i Nr 220, poz.1600 oraz z 2007 r. Nr 25, poz. 162.
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1971 r. Nr 27, poz. 252, z 1976 r. Nr 19, poz. 122, z 1982 r. Nr 11, poz. 81, Nr 19, poz. 147 i Nr 30, poz. 210, z 1984 r. Nr 45, poz. 242, z 1985 r. Nr 22, poz. 99, z 1989 r. Nr 3, poz. 11, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, Nr 55, poz. 321 i Nr 79, poz. 464, z 1991 r. Nr 107, poz. 464 i Nr 115, poz. 496, z 1993 r. Nr 17, poz. 78, z 1994 r. Nr 27, poz. 96, Nr 85, poz. 388 i Nr 105, poz. 509, z 1995 r. Nr 83, poz. 417, z 1996 r. Nr 114, poz. 542, Nr 139, poz. 646 i Nr 149, poz. 703, z 1997 r. Nr 43, poz. 272, Nr 115, poz. 741 i Nr 117, poz. 751, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 117, poz. 758, z 1999 r. Nr 52, poz. 532, z 2000 r. Nr 22, poz. 271, Nr 74, poz. 855 i 857, Nr 88, poz. 983 i Nr 114, poz. 1191, z 2001 r. Nr 11, poz. 91, Nr 71, poz. 733, Nr 130, poz. 1450 i Nr 145, poz. 1638, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 141, poz. 1176, z 2003 r. Nr 49, poz. 408, Nr 60, poz. 535, Nr 64, poz. 592 i Nr 124, poz. 1151, z 2004 r. Nr 91, poz. 870, Nr 96, poz. 959, Nr 162, poz. 1692, Nr 172, poz. 1804 i Nr 281, poz. 2783, z 2005 r. Nr 48, poz. 462, Nr 157, poz. 1316 i Nr 172, poz. 1438, z 2006 r. Nr 133, poz. 935 i Nr 164, poz. 1166 oraz z 2007 r. Nr 80, poz. 538 i Nr 82, poz. 557.
4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2001 r. Nr 102, poz.1117, z 2003 r. Nr 49, poz. 408, Nr 229, poz. 2276, z 2005 r. Nr 132, poz. 1108, Nr 183, poz. 1538 i Nr 184, poz. 1539 oraz z 2006 r. Nr 133, poz. 935 i Nr 208, poz. 1540.
5) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 162, poz. 1693 i Nr 172, poz. 1804 oraz z 2005 r. Nr 10, poz. 68.
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez pkt 1 decyzji nr 234/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 maja 2008 r. zmieniającej decyzję w sprawie zasad i trybu przeprowadzenia w resorcie obrony narodowej postępowania przetargowego na długofalowe usługi doradcze w obszarze informatyki, teleinformatyki i telekomunikacji (Dz.U.MON. Nr 10, poz. 121). Zmiana weszła w życie 10 czerwca 2008 r.