Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2013-05-24 do 2014-01-01
Wersja archiwalna od 2013-05-24 do 2014-01-01
archiwalny
Generalny Zarząd Zasobów Osobowych - P1
ZARZĄDZENIE Nr 16/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 22 lipca 2005 r.
w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej
(ostatnia zmiana: DUMON. z 2013 r., poz. 128) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie art. 2 pkt 1 i pkt 2a, art. 3 ust. 1 i 2 oraz art. 8 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 1996 r. Nr 10, poz. 56 z późn. zm.)1) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1.Zarządzenie określa:
1) zasady opracowywania dokumentów kompetencyjnych;
2) właściwość organów w zakresie nadawania dokumentów kompetencyjnych;
3) zasady planowania zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych, w tym opracowywania wniosków organizacyjno-etatowych;
4) sposób realizacji zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych;
5) tryb opracowywania oraz wydawania dokumentów organizacyjnych i etatowych, a także tabel należności i norm należności sprzętu i wyposażenia tabelarycznego.
§ 2.W rozumieniu zarządzenia następujące określenia oznaczają:
1) Minister, Ministerstwo, resort - Ministra Obrony Narodowej, Ministerstwo Obrony Narodowej, resort obrony narodowej;
2) osoby zajmujące kierownicze stanowiska Ministerstwa – Sekretarza Stanu, Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, podsekretarzy stanu i Dyrektora Generalnego Ministerstwa Obrony Narodowej;
3) jednostka organizacyjna - jednostkę niewchodzącą w skład Ministerstwa podległą Ministrowi lub przez niego nadzorowaną;
3a) jednostka budżetowa - jednostkę organizacyjną sektora finansów publicznych, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek dochodów budżetu państwa;
3b) oddział gospodarczy – jednostka organizacyjna resortu obrony narodowej będąca dysponentem środków budżetowych III stopnia prowadząca samodzielnie gospodarkę finansową i materiałową;
4) komórka organizacyjna – Sekretariat Ministra Obrony Narodowej, departament, zarząd, biuro wchodzące w skład Ministerstwa;
5) komórka wewnętrzna - część składową jednostki (komórki) organizacyjnej;
6) jednostka wojskowa - jednostkę organizacyjną Sił Zbrojnych, funkcjonującą na podstawie nadanego przez Ministra etatu lub etatu zbiorczego określającego odpowiednio jej strukturę wewnętrzną, liczbę, rodzaje i rangę wszystkich stanowisk służbowych występujących w tej jednostce, jak również liczbę i rodzaje uzbrojenia, środków transportu i innego wyposażenia należnego jednostce, oraz posługującą się pieczęcią urzędową z godłem Rzeczypospolitej Polskiej i nazwą (numerem) jednostki;
7) dyrektor (szef) komórki organizacyjnej – dyrektora (szefa) Sekretariatu Ministra Obrony Narodowej, departamentu, zarządu, biura wchodzącego w skład Ministerstwa;
8) dowództwo - szefostwo, komendę, dyrekcję, kierownictwo jednostki (komórki) organizacyjnej;
8a) (uchylony);
9) dokument kompetencyjny - statut, regulamin organizacyjny, zakres czynności, szczegółowy zakres działania, zakres obowiązków;
10) działalność kompetencyjna - kompleks wzajemnie powiązanych zagadnień obejmujących kompetencje i sprawy kompetencyjne;
11) kompetencje - uprawnienia, obowiązki i zakres odpowiedzialności osoby funkcyjnej, zadania jednostki (komórki) organizacyjnej w jej prawnie określonej sferze działania;
12) uprawnienia - określone w dokumencie kompetencyjnym prawa do samodzielnego podejmowania decyzji przez osobę funkcyjną;
13) obowiązki – określone w dokumencie kompetencyjnym zadania, które żołnierz zawodowy (pracownik lub pracownik wojska) realizuje na zajmowanym stanowisku służbowym (pracy);
14) zakres odpowiedzialności - określone w dokumencie kompetencyjnym granice zadań, które powodują obowiązek ponoszenia odpowiedzialności za ich realizację;
15) sprawy kompetencyjne - przedsięwzięcia dotyczące nadawania dokumentów kompetencyjnych, unieważniania lub dokonywania w nich zmian;
16) dokument organizacyjny - zarządzenie i decyzję Ministra;
17) dokument etatowy – etat, etat zbiorczy, wykaz stanowisk, wykaz dodatkowy do etatu oraz wykaz zmian do etatu, etatu zbiorczego, wykazu stanowisk i wykazu dodatkowego;
18) sprawy organizacyjno-etatowe - przedsięwzięcia dotyczące formowania, prze formowania i rozformowania jednostki (komórki) organizacyjnej, wtym przedsięwzięcia dotyczące tworzenia, przekształcenia, łączenia, dzielenia, likwidacji i zniesienia lub odnoszące się do jej struktury organizacyjnej ustalonej w dokumencie etatowym;
19) formowanie - proces tworzenia nowej jednostki (komórki) organizacyjnej zgodnie z wydanymi zarządzeniami (decyzjami) Ministra;
20) przeformowanie - proces zmiany struktury organizacyjnej jednostki (komórki) organizacyjnej (przekształcenie, łączenie, dzielenie) zgodnie z wydanymi dokmentami organizacyjnymi;
21) rozformowanie - proces zniesienia (likwidacji) jednostki (komórki) organizacyjnej zgodnie z wydanymi zarządzeniami (decyzjami) Ministra;
22) sprawy dyslokacyjne - przedsięwzięcia dotyczące zmiany dyslokacji jednostki (komórki) organizacyjnej;
23) etat – dokument określający cechy i charakterystykę jednostki (komórki) organizacyjnej, jej wewnętrzną strukturę organizacyjną, liczbę, rodzaje i rangę wszystkich stanowisk ujętych w tym dokumencie oraz liczbę i rodzaje uzbrojenia, sprzętu wojskowego, środków transportu i innego wyposażenia należnego jednostce;
24) etat zbiorczy – dokument określający liczbę, rodzaje i rangę wszystkich stanowisk ujętych w tym dokumencie, przeznaczonych dla jednostek organizacyjnych Ordynariatu Polowego, Prawosławnego Ordynariatu Wojska Polskiego, a także na czas „W” jednostek organizacyjnych Służby Wywiadu Wojskowego i Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz liczbę i rodzaje sprzętu wojskowego, środków transportu i innego wyposażenia należnego tym jednostkom;
25) wykaz stanowisk – dokument zawierający zestawienie stanowisk służbowych żołnierzy zawodowych pełniących służbę w instytutach badawczych, przedsiębiorstwach państwowych i samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej nadzorowanych przez Ministra oraz stanowisk służbowych występujących poza granicami państwa i w instytucjach cywilnych;
25a) wykaz dodatkowy do etatu – dokument etatowy opracowywany dla jednostki (komórki) organizacyjnej w przypadku wystąpienia uzasadnionej potrzeby utworzenia na określony czas, dodatkowych komórek wewnętrznych (stanowisk służbowych i pracy) niezbędnych do realizacji zadań nie związanych bezpośrednio z dotychczasowym przeznaczeniem tej jednostki (komórki) organizacyjnej;
26) wykaz zmian do etatu - dokument stanowiący podstawę do dokonywania zmian w jednostce (komórce) organizacyjnej;
27) środki etatowe – przewidziane w dokumentach etatowych stanowiska służbowe (pracy), uzbrojenie, sprzęt wojskowy, środki transportu i inne wyposażenie;
28) dysponenci środków etatowych - osoby funkcyjne resortu, którym przydzielono środki etatowe;
29) tabela należności – dokument określający należną jednostce (komórce) organizacyjnej ogólną liczbę sprzętu etatowego oraz sprzętu i wyposażenia tabelarycznego określonego w normach należności, według jej przeznaczenia;
30) norma należności sprzętu i wyposażenia tabelarycznego - dokument określający liczbę sprzętu i wyposażenia nieujętego w dokumentach etatowych dla jednostek (komórek) organizacyjnych i stanowisk wojskowych oraz sprzętu etatowego;
31) norma-rozdzielnik sprzętu i wyposażenia tabelarycznego - dokument stanowiący integralną cześć tabeli należności, będący podstawą do podziału w jednostkach (komórkach) organizacyjnych ogólnej liczby sprzętu i wyposażenia tabelarycznego na poszczególne komórki wewnętrzne oraz określone stanowiska służbowe i sprzęt etatowy;
32) sprzęt etatowy - uzbrojenie, sprzęt wojskowy i środki transportu, ujęte w etacie jednostki (komórki) organizacyjnej;
33) sprzęt i wyposażenie tabelaryczne - nieujętą w etacie część sprzętu wojskowego oraz wyposażenia przeznaczonego dla danej jednostki (komórki) organizacyjnej, która jest niezbędna do wykonania określonych dla niej zadań;
34) taryfikacja – zaszeregowanie stanowisk służbowych żołnierzy zawodowych (pracowników i pracowników wojska), ujętych w dokumentach etatowych, do grup uposażenia (właściwego przepisu płacowego);
35) plan zatrudnienia bazowego i funduszu wynagrodzeń – dokument ewidencyjno-planistyczny określający strukturę zatrudnienia i wynagrodzeń pracowników wojska jednostki organizacyjnej na dany rok budżetowy;
36) zatrudnienie bazowe – nieprzekraczalna wielkość zatrudnienia pracowników wojska określona dla jednostki organizacyjnej, w przeliczeniu na pełnozatrudnionych, obejmująca pracowników wojska zatrudnionych na stanowiskach etatowych i poza etatem.
Rozdział 2
Opracowywanie oraz nadawanie dokumentów kompetencyjnych i dokonywanie zmian w tych dokumentach
§ 3.1. Projekty dokumentów kompetencyjnych oraz zmiany w tych dokumentach w resorcie opracowują:
1) Departament Administracyjny - w odniesieniu do regulaminu organizacyjnego Ministerstwa;
1a) Sekretariat Ministra – w odniesieniu do zakresów czynności Sekretarza Stanu i podsekretarzy stanu;
2) komórki organizacyjne Ministerstwa, z wyłączeniem komórek organizacyjnych tworzących Sztab Generalny WP - w odniesieniu do szczegółowych zakresów działania tych komórek;
2a) Departament Wojskowych Spraw Zagranicznych – w odniesieniu do szczegółowych zakresów działania Ataszatów Obrony przy Przedstawicielstwach Dyplomatycznych RP;
2b) Departament Budżetowy – w odniesieniu do statutów jednostek budżetowych;
3) [1] Zarząd Organizacji i Uzupełnień – P1 – w odniesieniu do szczegółowych zakresów działania:
– komórek organizacyjnych Ministerstwa tworzących Sztab Generalny WP,
– dowództw rodzajów Sił Zbrojnych,
– Dowództwa Operacyjnego Sił Zbrojnych,
– Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych,
– Dowództwa Garnizonu Warszawa,
– Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia,
– Inspektoratu Ministerstwa Obrony Narodowej do Spraw Bezpieczeństwa Lotów,
– Szefostwa Inżynierii Wojskowej,
– Szefostwa Obrony Przed Bronią Masowego Rażenia,
– Szefostwa Obrony Przeciwlotniczej,
– Szefostwa Geografii Wojskowej,
– jednostek organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych Szefowi Zarządu Organizacji i Uzupełnień – P1;
4) Zarząd Planowania Operacyjnego – P3 – w odniesieniu do szczegółowego zakresu działania Centrum Zarządzania Kryzysowego MON;
4a) Zarząd Szkolenia – P7 – w odniesieniu do szczegółowego zakresu działania Centrum Doktryn i Szkolenia Sił Zbrojnych;
5) dowództwa rodzajów Sił Zbrojnych, Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych, Dowództwo Garnizonu Warszawa - w odniesieniu do szczegółowych zakresów działania bezpośrednio podporządkowanych jednostek organizacyjnych;
6) Dowództwo Operacyjne Sił Zbrojnych - w odniesieniu do szczegółowych zakresów działania:
a) polskich kontyngentów wojskowych (PKW) oraz polskich jednostek wojskowych (PJW),
b) innych bezpośrednio podporządkowanych jednostek organizacyjnych;
7) Komenda Główna Żandarmerii Wojskowej - w odniesieniu do:
a) szczegółowego zakresu działania Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej,
b) szczegółowych zakresów działania jednostek organizacyjnych Żandarmerii Wojskowej;
7a) Inspektorat Uzbrojenia – w odniesieniu do:
a) szczegółowego zakresu działania Inspektoratu Uzbrojenia – w uzgodnieniu z Departamentem Polityki Zbrojeniowej,
b) szczegółowych zakresów działania bezpośrednio podporządkowanych jednostek organizacyjnych;
8) Inspektorat Wojskowej Służby Zdrowia w odniesieniu do:
a) (uchylona),
b) szczegółowych zakresów działania bezpośrednio podporządkowanych jednostek organizacyjnych,
c) (uchylona);
8a) Zespół do Spraw Służby w Międzynarodowych Strukturach Wojskowych – w odniesieniu do szczegółowych zakresów działania:
a) polskich przedstawicielstw wojskowych przy organizacjach międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych,
b) polskich zespołów łącznikowych,
c) [2] Narodowego Elementu Wsparcia przy Dowództwie Eurokorpusu w Strasburgu;
9) pozostałe jednostki lub komórki organizacyjne - w odniesieniu do szczegółowych zakresów działania bezpośrednio podporządkowanych jednostek organizacyjnych;
10) przełożeni – w odniesieniu do zakresów obowiązków dla stanowisk służbowych (pracy) bezpośrednio podporządkowanych żołnierzy zawodowych, pracowników i pracowników wojska.
2. Projekt szczegółowego zakresu działania oraz zakresu obowiązków, opracowuje się z uwzględnieniem ustaleń określonych w załączniku Nr 1 do zarządzenia, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej.
2a. (uchylony).
2b. Osoby wymienione w § 11 występują do Dyrektora Departamentu Budżetowego o nadanie, zmianę lub uchylenie statutów jednostek budżetowych.
3. Jednostki lub komórki organizacyjne oraz osoby, o których mowa w ust. 1, obowiązane są do niezwłocznego opracowania i przedstawienia do akceptacji właściwych osób funkcyjnych projekty dokumentów kompetencyjnych oraz zmian w tych dokumentach, stosownie do wydanych dokumentów organizacyjnych i etatowych.
4. Projekty szczegółowych zakresów działania komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz zmian w tych dokumentach, z wyjątkiem komórek organizacyjnych tworzących Sztab Generalny WP, przed ich zatwierdzeniem podlegają uzgodnieniu z Departamentem Administracyjnym.
5. Projekty dokumentów kompetencyjnych oraz projekty zmian w dokumentach kompetencyjnych przed ich nadaniem, podlegają uzgodnieniu przez szefa właściwej komórki obsługi prawnej lub radcę prawnego. Jeżeli osoby takie nie występują w strukturze jednostki (komórki) organizacyjnej czynności tej dokonuje szef komórki obsługi prawnej lub radca prawny jednostki nadrzędnej.
§ 4.1. Dokumenty kompetencyjne w resorcie nadają (określają, zatwierdzają) oraz dokonują zmian w tych dokumentach:
1) Minister:
a) regulamin organizacyjny Ministerstwa – na wniosek Dyrektora Generalnego Ministerstwa,
b) statuty: Agencji Mienia Wojskowego, Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, instytutów badawczych, przedsiębiorstw państwowych, publicznych zakładów opieki zdrowotnej i samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz jednostek organizacyjnych prowadzących działalność kulturalną podległych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
c) zakresy czynności Sekretarza Stanu i podsekretarzy stanu – na wniosek Dyrektora Sekretariatu Ministra,
d) szczegółowe zakresy działania:
– dowództw rodzajów Sił Zbrojnych,
– Dowództwa Operacyjnego Sił Zbrojnych,
– Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych,
– Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia,
– Dowództwa Garnizonu Warszawa,
– Inspektoratu Uzbrojenia,
– Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej i innych jednostek organizacyjnych Żandarmerii Wojskowej,
– polskich przedstawicielstw wojskowych przy organizacjach międzynarodowych i przy międzynarodowych strukturach wojskowych,
– polskich zespołów łącznikowych,
– innych bezpośrednio podporządkowanych jednostek organizacyjnych;
e) statuty jednostek budżetowych;
1a) Sekretarz Stanu, podsekretarze stanu – szczegółowe zakresy działania bezpośrednio podporządkowanym jednostkom organizacyjnym;
2) Dyrektor Generalny Ministerstwa – na wniosek dyrektora danej komórki organizacyjnej Ministerstwa – szczegółowy zakres działania komórki organizacyjnej z wyłączeniem komórek organizacyjnych Ministerstwa tworzących Sztab Generalny WP oraz bezpośrednio podporządkowanym jednostkom organizacyjnym;
3) Szef Sztabu Generalnego WP:
a) po uzgodnieniu z Dyrektorem Generalnym Ministerstwa - szczegółowe zakresy działania komórek organizacyjnych Ministerstwa tworzących Sztab Generalny WP,
b) [3] szczegółowe zakresy działania: PKW/PJW, Inspektoratu Ministerstwa Obrony Narodowej do Spraw Bezpieczeństwa Lotów, Szefostwa Inżynierii Wojskowej, Szefostwa Obrony Przed Bronią Masowego Rażenia, Szefostwa Obrony Przeciwlotniczej, Szefostwa Geografii Wojskowej, Centrum Zarządzania Kryzysowego MON, Centrum Doktryn i Szkolenia Sił Zbrojnych oraz Narodowego Elementu Wsparcia przy Dowództwie Eurokorpusu w Strasburgu,
c) (uchylona),
d) zakresy obowiązków dla stanowisk służbowych (pracy) bezpośrednio podporządkowanych żołnierzy zawodowych, pracowników i pracowników wojska;
4) osoby zajmujące kierownicze stanowiska Ministerstwa – zakresy obowiązków dla stanowisk służbowych (pracy) bezpośrednio podporządkowanych żołnierzy zawodowych, pracowników i pracowników wojska;
4a) Dyrektor Departamentu Wojskowych Spraw Zagranicznych:
a) szczegółowe zakresy działania Ataszatom Obrony przy Przedstawicielstwach Dyplomatycznych RP,
b) zakresy obowiązków dla stanowisk służbowych (pracy) bezpośrednio podporządkowanych żołnierzy zawodowych, pracowników i pracowników wojska;
5) dowódcy rodzajów Sił Zbrojnych:
a) szczegółowe zakresy działania dowództwom korpusów, dywizji, flotylli oraz innym dowództwom (jednostkom organizacyjnym) pozostającym w bezpośrednim podporządkowaniu,
b) zakresy obowiązków dla stanowisk służbowych (pracy) podległych żołnierzy zawodowych i pracowników wojska dowództw rodzajów Sił Zbrojnych;
6) Dowódca Operacyjny Sił Zbrojnych, Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Szef Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia, Dowódca Garnizonu Warszawa, Szef Inspektoratu Uzbrojenia, Szef Inżynierii Wojskowej, Szef Obrony Przed Bronią Masowego Rażenia, Szef Obrony Przeciwlotniczej oraz Szef Geografii Wojskowej: [4]
a) szczegółowe zakresy działania bezpośrednio podporządkowanym jednostkom organizacyjnym,
b) zakresy obowiązków dla stanowisk służbowych (pracy) podległych żołnierzy zawodowych i pracowników wojska Dowództwa (Inspektoratu, Szefostwa);
7) dowódcy (szefowie, komendanci, dyrektorzy, kierownicy) pozostałych jednostek (komórek) organizacyjnych:
a) szczegółowe zakresy działania bezpośrednio podporządkowanym jednostkom organizacyjnym,
b) zakresy obowiązków dla stanowisk służbowych (pracy) podległych żołnierzy zawodowych, pracowników i pracowników wojska jednostki (komórki) organizacyjnej.
2. Zakresy obowiązków nadają dowódcy (szefowie, komendanci, dyrektorzy, kierownicy) jednostek i komórek organizacyjnych lub osoby przez nich upoważnione.
3. Osoby, o których mowa w ust. 1 i 2, nadają (określają, zatwierdzają) dokumenty kompetencyjne, stosownie do posiadanych uprawnień, w drodze zarządzenia, decyzji lub rozkazu.
4. Osoby obejmujące dane stanowisko służbowe (pracy) występujące w jednostce lub komórce organizacyjnej potwierdzają własnoręcznym i czytelnym podpisem fakt zapoznania się z zakresami obowiązków oraz zamieszczają datę zapoznania się z tym dokumentem.
5. [5] Zakresy obowiązków, o których mowa w ust. 4, podlegają archiwizacji odpowiednio w teczkach akt personalnych żołnierzy zawodowych oraz w teczkach akt osobowych pracowników i pracowników wojska, na zasadach określonych w ustawie z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2011 r. Nr 123, poz. 698 i Nr 171, poz. 1016).
6. Przekazanie zakresów obowiązków, o których mowa w ust. 4, do odpowiednich teczek personalnych lub osobowych realizuje komórka wewnętrzna (osoba funkcyjna) jednostki lub komórki organizacyjnej właściwa w sprawach personalnych (kadrowych).
7. Na równi z zakresami obowiązków, o których mowa w ust. 2, traktuje się zadania osób funkcyjnych nadane lub określone w innym dokumencie kompetencyjnym.
7a. Dokumenty kompetencyjne dla stanowisk służbowych (pracy) przydzielonych Rzeczypospolitej Polskiej w kwaterach głównych, dowództwach i sztabach misji organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych opracowuje się i nadaje zgodnie z uregulowaniami przyjętymi w tych organizacjach.
8. W przypadku, o którym mowa w ust. 7, osoby obejmujące stanowisko służbowe (pracy) potwierdzają własnoręcznym podpisem fakt zapoznania się z dokumentem kompetencyjnym, nadającym lub określającym zadania tej osoby funkcyjnej oraz zamieszczają datę zapoznania się z tym dokumentem.
9. W przypadku określonym w ust. 7 archiwizacji podlegają, w formie wyciągu, zadania osób funkcyjnych nadane lub określone w innym dokumencie kompetencyjnym wraz z adnotacją o zapoznaniu się osoby obejmującej stanowisko służbowe (pracy) z tym dokumentem. Przepis ust. 6 stosuje się odpowiednio. Wyciągi sporządza komórka wewnętrzna (osoba funkcyjna) jednostki lub komórki organizacyjnej, właściwa w sprawach personalnych (kadrowych).
§ 5.Osoby funkcyjne, którym jednostki organizacyjne są bezpośrednio podporządkowane, nadają szczegółowe zakresy działania tym jednostkom organizacyjnym i dokonują zmian w tych dokumentach, jeżeli brak jest odrębnych uregulowań prawnych dotyczących spraw kompetencyjnych tych jednostek.
§ 5a.Tryb opracowywania, zatwierdzania i dokonywania zmian w statutach uczelni wojskowych regulują przepisy o szkolnictwie wyższym.
Rozdział 3
Planowanie oraz realizacja zamierzeń organizacyjno-etatowych i dyslokacyjnych
§ 7.1. Celem planowania zamierzeń organizacyjno-etatowych i dyslokacyjnych jest określenie i zbilansowanie przedsięwzięć dotyczących formowania, rozformowania, prze formowania lub zmiany dyslokacji jednostki (komórki) organizacyjnej.
2. Planowanie, o którym mowa w ust. 1, obejmuje zamierzenia organizacyjno-etatowe i dyslokacyjne, ujmowane w opracowywanym co roku planie zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych, będące rozwinięciem i uszczegółowieniem założeń oraz kierunków określonych w programie rozwoju Sił Zbrojnych RP.
§ 8.1. Całokształtem przedsięwzięć związanych z opracowaniem planu zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych kieruje Szef Sztabu Generalnego WP.
2. Osoby zajmujące kierownicze stanowiska Ministerstwa współpracują z Szefem Sztabu Generalnego WP przy opracowaniu planu zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych.
3. [6] Dyrektorzy (szefowie) komórek organizacyjnych Ministerstwa, dowódcy rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódca Operacyjny Sił Zbrojnych, Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Dowódca Garnizonu Warszawa, Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej, Szef Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia, Szef Inspektoratu Ministerstwa Obrony Narodowej do Spraw Bezpieczeństwa Lotów, Szef Inżynierii Wojskowej, Szef Obrony Przed Bronią Masowego Rażenia, Szef Obrony Przeciwlotniczej oraz Szef Geografii Wojskowej uczestniczą w opracowaniu planu zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych.
§ 9.1. Podstawę planowania zamierzeń organizacyjno-etatowych i dyslokacyjnych stanowią przedsięwzięcia ujęte w programie rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
2. W procesie planowania zamierzeń organizacyjno-etatowych i dyslokacyjnych uwzględniać należy:
1) kierunki przebudowy i modernizacji Sił Zbrojnych RP na kolejne okresy planistyczne;
2) wytyczne Ministra w sprawie planowania i programowania obronnego w resorcie;
3) wytyczne Szefa Sztabu Generalnego WP do opracowania programu rozwoju Sił Zbrojnych RP;
4) zobowiązania Sił Zbrojnych RP wynikające z udziału w procesie planowania obronnego NATO oraz w Europejskiej Polityce Bezpieczeństwa i Obrony, a także inne zobowiązania międzynarodowe dotyczące rozwoju Sił Zbrojnych RP;
5) plany dziedzinowe i funkcjonalne;
6) (uchylony);
7) inne dokumenty regulujące działalność planistyczną i organizacyjną w resorcie.
§ 10.1. Proces planowania zamierzeń organizacyjno-etatowych i dyslokacyjnych obejmuje:
1) wnioskowanie organizacyjno-etatowe;
2) opracowanie i uzgodnienie projektu planu zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych.
2. Wnioskowanie organizacyjno-etatowe przez osoby wymienione w § 11 polega na:
1) opracowaniu propozycji do planu zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych, z uwzględnieniem postanowień § 7-9, według wzoru określonego w załączniku Nr 2 do zarządzenia;
2) poddaniu propozycji, o których mowa w pkt 1, wstępnej weryfikacji i akceptacji przez Szefa Zarządu Organizacji i Uzupełnień – P1 ;
3) opracowaniu, z uwzględnieniem postanowień § 7-9 - zgodnie z zakresem akceptacji propozycji, o których mowa w pkt 1 - wniosków organizacyjno-etatowych do planu zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych, zwanych dalej „wnioskami organizacyjno-etatowymi”, według wzoru określonego w załączniku Nr 3 do zarządzenia;
4) poddaniu wniosków organizacyjno-etatowych procedurze oceny stosownie do postanowień § 12;
5) przesłaniu do Zarządu Organizacji i Uzupełnień – P1 , w terminie do dnia 15 marca roku poprzedzającego rok planistyczny, wniosków organizacyjno-etatowych wraz z ich pisemną oceną przedstawioną przez właściwą osobę funkcyjną, w ramach procedury oceny, o której mowa w § 12.
2a. [7] Wnioski organizacyjno-etatowe powodujące zmiany w szczegółowych zakresach działania jednostek (komórek) organizacyjnych wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 3 i pkt 8a wymagają jednoczesnego przedstawienia propozycji zmian do szczegółowych zakresów działania tych jednostek (komórek) organizacyjnych.
2b. Wnioski organizacyjno-etatowe nie spełniające wymogów określonych w ust. 2a oraz w załączniku Nr 3 do zarządzenia nie podlegają rozpatrzeniu.
2c. Wnioski organizacyjno-etatowe nie powinny być zgłaszane w od niesieniu do jednostek organizacyjnych, dla których nie upłynął okres dwunastu miesięcy od terminu ich sformowania lub przeformowania.
2d. W przypadku wprowadzenia zmian do zadań głównych powodujących zmiany w szczegółowych zakresach działania jednostek organizacyjnych oraz w przypadkach dotyczących programów pilotażowych prowadzonych w Siłach Zbrojnych RP termin określony w ust. 2c może ulec skróceniu.
3. Opracowany na podstawie wniosków organizacyjno-etatowych, o których mowa w ust. 2 pkt 5, projekt planu zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych wraz z projektem zarządzenia (decyzji) wprowadzającego go w życie, przedstawiany jest:
1) w terminie do dnia 15 kwietnia każdego roku – do uzgodnienia: Sekretarzowi Stanu, podsekretarzom stanu, Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa, Dyrektorowi Departamentu Kontroli, Dyrektorowi Departamentu Kadr oraz Dyrektorowi Departamentu Budżetowego wraz z opracowanymi wnioskami i ich pisemnymi ocenami;
2) w terminie do dnia 15 czerwca roku poprzedzającego rok planistyczny - do zatwierdzenia Ministrowi.
4. Plan zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych lub wyciągi z niego, przesyła się do właściwych jednostek (komórek) organizacyjnych.
§ 11.Do wnioskowania organizacyjno-etatowego, o którym mowa w § 10 ust. 2, właściwymi są:
1) osoby zajmujące kierownicze stanowiska Ministerstwa - w sprawach dotyczących przyporządkowanych im komórek organizacyjnych, a także w sprawach dotyczących jednostek organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych im na podstawie odrębnych przepisów;
2) dowódcy (szefowie, komendanci, dyrektorzy, kierownicy) jednostek lub komórek organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych Ministrowi - w sprawach dotyczących tych komórek (jednostek) oraz podległych im jednostek organizacyjnych;
3) dowódcy rodzajów Sił Zbrojnych - w sprawach dotyczących odpowiednio ich dowództw oraz podległych im jednostek organizacyjnych;
4) Dowódca Operacyjny Sił Zbrojnych - w sprawach dotyczących Dowództwa Operacyjnego Sił Zbrojnych oraz podległych mu jednostek organizacyjnych, a także PKW/PJW;
5) Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Szef Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia oraz Szef Inspektoratu Ministerstwa Obrony Narodowej do Spraw Bezpieczeństwa Lotów – odpowiednio w sprawach dotyczących tych inspektoratów oraz podległych im jednostek organizacyjnych;
6) Dowódca Garnizonu Warszawa - w sprawach dotyczących Dowództwa Garnizonu Warszawa oraz podległych mu jednostek organizacyjnych;
7) Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej - w sprawach dotyczących Komendy Głównej oraz podległych mu jednostek organizacyjnych;
8) [8] Szef Inżynierii Wojskowej, Szef Obrony Przed Bronią Masowego Rażenia, Szef Obrony Przeciwlotniczej oraz Szef Geografii Wojskowej – w sprawach dotyczących odpowiednio tych szefostw oraz podległych im jednostek organizacyjnych.
§ 12.1. Osoby wymienione w § 11 poddają wnioski organizacyjno-etatowe procedurze oceny z:
1) Dyrektorem Departamentu Kadr , w zakresie:
a) możliwości ukompletowania formowanej (przeformowywanej) jednostki (komórki) organizacyjnej,
b) możliwości zagospodarowania nadwyżki kadry, wynikającej z rozformowania lub przeformowania jednostek (komórek) organizacyjnych,
c) (uchylona),
d) kosztów osobowych dotyczących uposażeń wynikających z proponowanych zmian,
e) skutków zmian dyslokacyjnych;
2) Dyrektorem Departamentu Budżetowego - w zakresie możliwości finansowania zamierzeń w ramach limitu wydatków właściwego dysponenta środków budżetowych;
3) Dyrektorem Departamentu Spraw Socjalnych, w zakresie:
a) możliwości realizacji poszczególnych przedsięwzięć z uwzględnieniem skutków społecznych i finansowych dotyczących pracowników i pracowników wojska,
b) rekonwersji kadry podlegającej zwolnieniu z rozformowanych (przeformowywanych) jednostek organizacyjnych;
4) Szefem Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych – w zakresie możliwości zagospodarowania nieruchomości wojskowych, ich wyposażenia i eksploatacji, prowadzenia działalności inwestycyjnej i remontowo-modernizacyjnej, będących następstwem planowanych zmian organizacyjnych i dyslokacyjnych oraz w zakresie zmian w „Planie przydziałów gospodarczych resortu obrony narodowej;
5) Prezesem Agencji Mienia Wojskowego - w zakresie możliwości przejęcia mienia, w proponowanych terminach, będących następstwem planowanych zmian organizacyjnych i dyslokacyjnych;
6) Prezesem Wojskowej Agencji Mieszkaniowej w zakresie możliwości:
a) przejęcia mienia, w proponowanych terminach, będących następstwem planowanych zmian organizacyjnych i dyslokacyjnych,
b) zapewnienia stałego lub tymczasowego zakwaterowania żołnierzom zawodowym służby stałej, będącego następstwem planowanych zmian organizacyjnych i dyslokacyjnych;
7) osobami posiadającymi kwalifikacje właściwe dla danego korpusu osobowego (grupy osobowej).
2. Wnioski organizacyjno-etatowe dotyczące komórek organizacyjnych Ministerstwa wymagają uprzedniego uzgodnienia z Dyrektorem Generalnym Ministerstwa.
§ 12a.Procedury oceny, o której mowa w § 12 ust. 1, nie stosuje się w odniesieniu do wniosków organizacyjno-etatowych dotyczących jednostek wojskowych wydzielanych do zestawów Sił Odpowiedzi NATO oraz PKW / PJW.
§ 13.Zatwierdzony przez Ministra plan zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych stanowi podstawę do realizacji ujętych w nim przedsięwzięć, których finalizacja, w formie zarządzeń (decyzji) organizacyjnych Ministra oraz wykazów zmian do etatów (wykazów stanowisk), następuje stopniowo do końca roku kalendarzowego, którego dotyczy plan.
§ 15.Osoby wymienione w § 11 mogą zgłaszać:
1) wnioski, wraz ze szczegółowym uzasadnieniem, dotyczące odstąpienia od realizacji przedsięwzięć zawartych w planie zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych, jeżeli zaistniały okoliczności uzasadniające niecelowość realizacji danego przedsięwzięcia;
2) wnioski organizacyjno-etatowe poza planem zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych, wraz ze wskazaniem źródeł pokrycia stanowisk etatowych, jeżeli zmierzają one do udoskonalenia i racjonalizacji struktur organizacyjnych lub wprowadzenia zmian w uzbrojeniu i sprzęcie wojskowym oraz nie powodują dodatkowych kosztów finansowych. Przepis określony w § 12 stosuje się odpowiednio.
Rozdział 4
Tryb wydawania dokumentów organizacyjnych i etatowych
§ 16.1. Dokumenty etatowe dla jednostek (komórek) organizacyjnych są wydawane na podstawie zarządzeń i decyzji organizacyjnych Ministra, z tym że wykazy zmian do etatów, (wykazów stanowisk) oraz wykazy dodatkowe do etatów mogą być wydawane jako dokumenty samoistne.
2. Uzgodnienia dokumentów etatowych poprzez ich taryfikację dokonują:
1) Dyrektor Departamentu Kadr – w odniesieniu do stanowisk służbowych żołnierzy zawodowych;
2) Dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych – w odniesieniu do stanowisk pracy pracowników i pracowników wojska.
3. Dokumenty etatowe dotyczące komórek organizacyjnych Ministerstwa wymagają pisemnego uzgodnienia z Dyrektorem Generalnym Ministerstwa.
4. Dokumenty etatowe podpisuje Szef Zarządu Organizacji i Uzupełnień – P1, a zatwierdza po ich taryfikacji Szef Sztabu Generalnego WP, jeżeli nie zostały one zastrzeżone do kompetencji Ministra.
§ 17.1. Etaty komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych Ministrowi i jednostek organizacyjnych określonych w odrębnych przepisach nadaje Minister.
2. Etaty pozostałych jednostek organizacyjnych, w wykonaniu upoważnienia zawartego w zarządzeniu lub decyzji Ministra, nadaje - w imieniu Ministra w formie decyzji - Szef Sztabu Generalnego WP.
3. Szef Sztabu Generalnego WP, wydając decyzję, o której mowa w ust. 2:
1) uwierzytelnia decyzję odciskiem własnej pieczęci urzędowej, zamieszczonym z lewej strony klauzuli „z upoważnienia Ministra Obrony Narodowej”;
2) oznacza decyzję cechą: „Org./SSG/ZOiU - P1”.
§ 18.1. Wykaz zmian do etatu jest podstawą w szczególności do:
1) utworzenia w strukturze (etacie) istniejącej jednostki (komórki) organizacyjnej:
a) nowych komórek wewnętrznych,
b) nowych stanowisk etatowych,
c) wprowadzenia określonej liczby uzbrojenia, sprzętu wojskowego, środków transportu i innego wyposażenia;
2) skreślenia (likwidacji) w strukturze (etacie) istniejącej jednostki (komórki) organizacyjnej:
a) komórek wewnętrznych,
b) stanowisk etatowych,
c) określonej liczby uzbrojenia, środków transportu i wyposażenia.
2. W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 1 lit. a oraz pkt 2 lit. a, wykazy zmian do etatów, o których mowa w § 17 ust. 1, zatwierdza Minister.
3. W pozostałych przypadkach, nie wymienionych w ust. 2, wykazy zmian do etatów jednostek organizacyjnych zatwierdza Szef Sztabu Generalnego WR.
§ 18a.1. Wykazy dodatkowe do etatów, o których mowa w § 17 ust. 1, zatwierdza Minister.
2. W pozostałych przypadkach, nie wymienionych w ust. 1, wykazy dodatkowe do etatów jednostek organizacyjnych zatwierdza Szef Sztabu Generalnego WP.
§ 19.1. Etat zbiorczy określa jednostki organizacyjne Ordynariatu Polowego, Prawosławnego Ordynariatu Wojska Polskiego, a także na czas „W” jednostki organizacyjne Służby Wywiadu Wojskowego i Służby Kontrwywiadu Wojskowego, do sformowania których przeznaczone są środki etatowe, nazwy, identyfikatory i siedziby tych jednostek.
2. Etat zbiorczy oraz wykazy zmian do tego etatu opracowywane są na podstawie propozycji Ordynariusza Polowego (Biskupa Polowego), Prawosławnego Ordynariusza Wojskowego, a także Szefa Służby Wywiadu Wojskowego oraz Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego.
§ 20.Dokumenty etatowe, ze względu na okres, w którym obowiązują, mogą dotyczyć czasu pokojowego „P”, czasu wojennego „W”, albo czasu wojenno--pokojowego „W-P”, z tym, że:
1) etaty czasu „P” odnoszą się do jednostek (komórek) organizacyjnych, które w danej strukturze organizacyjnej istnieją tylko w czasie pokoju;
2) etaty czasu „W” odnoszą się do jednostek organizacyjnych formowanych na czas wojny lub do jednostek organizacyjnych istniejących już w czasie pokoju, które w czasie wojny mają przejść na nową strukturę organizacyjną, określoną w odrębnym etacie;
3) etaty czasu „W-P” odnoszą się do jednostek organizacyjnych istniejących zarówno w czasie wojny, jak i pokoju.
§ 21.1. Opracowanie oraz ewidencję zarządzeń i decyzji organizacyjnych Ministra, a także ewidencję wydanych dokumentów etatowych prowadzi się, z zastrzeżeniem § 17 ust. 3, według odrębnych przepisów.
2. Oryginały dokumentów etatowych przechowuje się w Zarządzie Organizacji i Uzupełnień – P1 . Udostępnianie dokumentów etatowych odbywa się według odrębnych przepisów.
§ 22.Przy opracowywaniu projektów dokumentów etatowych należy przestrzegać:
1) w propozycjach dotyczących nazw i usytuowania komórek wewnętrznych – ustaleń zawartych w „Słowniku nazw komórek wewnętrznych występujących w Siłach Zbrojnych RP”;
2) w propozycjach dotyczących liczby stanowisk w komórkach wewnętrznych, adekwatnie do wykonywanych (projektowanych) zadań tych komórek – ustaleń zawartych w zasadach budowy struktur organizacyjnych określonych odrębnymi przepisami;
3) w propozycjach dotyczących poszczególnych stanowisk wojskowych:
a) dla żołnierzy zawodowych – przy określaniu ich nazw oraz stopni etatowych – ustaleń zawartych w „Tabeli zaszeregowania do stopni etatowych typowych stanowisk służbowych żołnierzy zawodowych w resorcie obrony narodowej” oraz w „Słowniku nazw stanowisk służbowych występujących w Siłach Zbrojnych RP”,
b) ustaleń zawartych w „Normach obsad etatowych podstawowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego występującego na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP”,
c) przy określaniu specjalności wojskowych – ustaleń zawartych w rozporządzeniu Ministra Obrony Narodowej z dnia 11 grudnia 2009 r. w sprawie korpusów osobowych, grup osobowych i specjalności wojskowych (Dz. U. Nr 216, poz. 1678),
d) przy określaniu wymogów kwalifikacyjnych (wykształcenia) – aktualnie obowiązujących ustaleń w tym zakresie wynikających z odrębnych przepisów;
4) w propozycjach dotyczących poszczególnych stanowisk pracowników i pracowników wojska:
a) przy określaniu ich nazw – stosować przepisy o zatrudnianiu i wynagradzaniu pracowników i pracowników wojska obowiązujących tego pracodawcę,
b) przy określaniu kodu specjalności - stosować klasyfikację (kody nazw) zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy, zawartą w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy,
c) przy określaniu wymogów kwalifikacyjnych (wykształcenia) - w przypadku występowania dla danego stanowiska dwóch poziomów wykształcenia, wpisywać niższy, przewidziany dla tego stanowiska w przepisie płacowym,
d) [9] stosować zasady i tryb tworzenia stanowisk pracowników i pracowników wojska określone w decyzji Nr 88/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 marca 2010 r. w sprawie zatrudnienia i funduszu wynagrodzeń pracowników resortu obrony narodowej (Dz. Urz. MON Nr 6, poz. 65, z późn. zm.) oraz przestrzegać ustalonej na dany rok kalendarzowy wielkości zatrudnienia bazowego, określonej dla danej jednostki (komórki) organizacyjnej, której dotyczy proponowana zmiana, z zastrzeżeniem pkt 4a;
4a) [10] limit zatrudnienia pracowników w Ministerstwie może ulegać zmianom w wyniku realizacji poleceń i decyzji Ministra;
5) w propozycjach dotyczących uzbrojenia, sprzętu wojskowego, środków transportu i innego wyposażenia należnego jednostce (komórce) organizacyjnej:
a) przy określaniu ich liczby i rodzaju - ustaleń wynikających z potrzeb zabezpieczenia gotowości bojowej jednostki (komórki) organizacyjnej, norm techniczno-eksploatacyjnych, norm załadowczych i innych,
b) przy określaniu ich nazw - słownika obowiązujących indeksów materiałowych.
Rozdział 5
Realizacja przedsięwzięć organizacyjno-etatowych
§ 23.Podstawę do dokonania zmian organizacyjno-etatowych w jednostkach (komórkach) organizacyjnych stanowią zarządzenia i decyzje organizacyjne Ministra oraz wykazy zmian, a także wykazy dodatkowe, o których mowa w § 18 i § 18a.
§ 24.1. W celu wykonania zarządzeń i decyzji organizacyjnych Ministra oraz wykazów zmian, a także wykazów dodatkowych, o których mowa w § 18 i § 18a dowódcy (szefowie, komendanci, dyrektorzy, kierownicy) jednostek (komórek) organizacyjnych poszczególnych szczebli dowodzenia Sił Zbrojnych RP wydają rozkazy organizacyjne opracowane według wzoru określonego w załączniku Nr 4 do zarządzenia.
2. Ustalenia zawarte w ust. 1 odnoszą się również odpowiednio do osób funkcyjnych, którym są bezpośrednio podporządkowane jednostki organizacyjne podległe Ministrowi oraz przez niego nadzorowane.
3. Dowódcy (szefowie, komendanci, dyrektorzy, kierownicy) jednostek (komórek) organizacyjnych podlegających zmianom organizacyjno-etatowym, oprócz rozkazu, o którym mowa w ust. 1 opracowują szczegółowy harmonogram realizacji przedsięwzięć związanych z wdrażaniem zmian.
4. Rozkazy właściwych dowódców (szefów, komendantów) w sprawach organizacyjno-etatowych opracowuje się w sposób umożliwiający sporządzenie wyciągów dla jednostek (komórek) organizacyjnych realizujących te przedsięwzięcia oraz ich bezpośrednich przełożonych i właściwych osób funkcyjnych, według ustaleń wydającego dokument organizacyjny.
5. Jako dokumenty uzupełniające do rozkazów wymienionych w ust. 1 i 3 w zależności od potrzeb sporządza się harmonogramy (plany, wytyczne), określające szczegółowo:
1) zamierzenia związane z wykonaniem nakazanych spraw organizacyjno-etatowych;
2) sposób i termin realizacji zamierzeń, o których mowa w pkt 1, w tym w szczególności ustalenia odnośnie gotowości bojowej i mobilizacyjnej, stanu osobowego, uzbrojenia i sprzętu wojskowego, infrastruktury oraz dokumentacji i pieczęci jednostki (komórki) organizacyjnej.
§ 25.1. Wydawane dokumenty organizacyjne oraz dokumenty uzupełniające, o których mowa w § 24 ust. 1-3 i 5, opracowuje się w sposób zapewniający realizację planowanych zamierzeń organizacyjno-etatowych w nakazanym terminie.
2. W rozkazie organizacyjnym właściwy dowódca (szef, komendant) obowiązany jest do określenia terminu realizacji zamierzenia organizacyjno-etatowego, w tym zakończenia (zrealizowania, ostatecznego wykonania) niezbędnego zespołu przedsięwzięć umożliwiających wdrożenie tych zamierzeń.
3. Dla jednostek (komórek) organizacyjnych formowanych lub przeformowywanych termin realizacji zamierzenia organizacyjno-etatowego, o którym mowa w ust. 2, oznacza w szczególności:
1) wdrażanie nowej struktury organizacyjnej jednostki (komórki) organizacyjnej;
2) wyznaczenie żołnierzy zawodowych na nowe stanowiska służbowe lub przeniesienie do rezerwy kadrowej albo zwolnienie ze służby wojskowej z zachowaniem ustawowych zasad w tym względzie;
2a) mianowanie funkcjonariuszy na nowe stanowiska służbowe lub przeniesienie do dyspozycji Szefa Służby Wywiadu Wojskowego bądź Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego albo zwolnienie ze służby z zachowaniem ustawowych zasad w tym względzie;
3) zatrudnienie pracowników i pracowników wojska lub rozwiązanie stosunków pracy albo ich zmiana z zachowaniem ustawowych zasad w tym względzie;
4) przyjęcie (przesunięcie) należnego uzbrojenia, sprzętu wojskowego i innego wyposażenia;
5) osiągnięcie gotowości mobilizacyjnej;
6) przyjęcie lub przekazanie określonych zadań;
7) możliwość czasowego obniżenia wymaganych wskaźników ukompletowania, zwolnienia jednostki (komórki) organizacyjnej z utrzymywania tych wskaźników lub wydłużenia czasu ich osiągania.
4. Dla rozformowywanych jednostek (komórek) organizacyjnych realizacja zamierzenia organizacyjno-etatowego w terminie, o którym mowa w ust. 2, oznacza w szczególności:
1) przekazanie wskazanym odbiorcom posiadanego uzbrojenia, sprzętu wojskowego, środków bojowych i materiałowych oraz innego wyposażenia;
2) przekazanie, w ustalonym terminie, wskazanym jednostkom (komórkom) organizacyjnym określonego zakresu zadań realizowanych dotychczas, w tym zadań mobilizacyjnych;
3) przekazanie właściwym organom propozycji zagospodarowania żołnierzy zawodowych, pracowników i pracowników wojska w związku z likwidacją stanowisk służbowych (pracy);
4) wyłączenie z systemu gotowości bojowej sił zbrojnych;
5) przekazanie wskazanemu organowi posiadanej infrastruktury;
6) [11] likwidację gospodarki finansowej na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).
5. Meldunek o realizacji poszczególnych zamierzeń organizacyjno-etatowych należy składać w sposób i w terminie określonym w wydanych dokumentach organizacyjnych, po zakończeniu procesu formowania, przeformowania, rozformowania jednostki (komórki) organizacyjnej podlegającej zmianom.
Rozdział 6
Dysponowanie środkami określonymi w etatach zbiorczych
§ 26.1. Ordynariusz Polowy (Biskup Polowy), Prawosławny Ordynariusz Wojskowy, a także Szef Służby Wywiadu Wojskowego oraz Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego są uprawnieni do wydawania (zatwierdzania) zestawień rozdysponowanych środków oraz innych dokumentów ustalających środki etatowe, które przydziela się określonym w tych dokumentach jednostkom organizacyjnym.
2. Wykonując uprawnienia, o których mowa w ust. 1, Ordynariusz Polowy (Biskup Polowy), Prawosławny Ordynariusz Wojskowy, a także Szef Służby Wywiadu Wojskowego oraz Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego stosują się ściśle do ustaleń zawartych w etacie zbiorczym i dokumentach organizacyjnych wprowadzających ten dokument w życie.
§ 27.1. Zestawienia rozdysponowanych środków etatowych, o których mowa w § 26 ust. 1, stanowią podstawę do przyjęcia jednostki organizacyjnej na wszelkiego rodzaju zaopatrzenie.
2. Zestawienia rozdysponowanych środków etatowych wymienione w ust. 1, są wykonywane na formularzach i według wzorów ustalonych przez Sztab Generalny WP.
3. W zestawieniu rozdysponowanych środków etatowych należy wymienić etat zbiorczy, z którego dokonuje się przydziału środków oraz określić nazwę, numer etatu i identyfikator jednostki organizacyjnej otrzymującej środki etatowe.
4. Dla danej jednostki organizacyjnej można wydać tylko jedno zestawienie rozdysponowanych środków etatowych, niezależnie od liczby etatów zbiorczych, z których przydziela się środki etatowe tej jednostce.
§ 28.1. Wydawane - w ramach etatów zbiorczych - zestawienia rozdysponowanych środków etatowych przekazuje się po jednym egzemplarzu:
1) właściwemu dla danej jednostki organizacyjnej dowództwu rodzaju Sił Zbrojnych;
2) [12] jednostce organizacyjnej zaopatrującej w całości lub w części jednostkę organizacyjną, której dotyczą te dokumenty;
3) organowi bezpośrednio nadrzędnemu nad jednostką organizacyjną;
4) jednostce organizacyjnej, której dotyczą te dokumenty.
2. Jednostka wymieniona w ust. 1 pkt 4 otrzymuje dwa egzemplarze zestawienia rozdysponowanych środków etatowych, jeżeli jeden z nich przeznaczony jest dla jednostki organizacyjnej, na której zaopatrzeniu pozostaje.
Rozdział 7
Tryb opracowywania oraz wydawania tabel należności i norm należności sprzętu i wyposażenia tabelarycznego
§ 29.1. Tabele należności oraz normy-rozdzielniki sprzętu i wyposażenia tabelarycznego opracowuje i wydaje Zarząd Planowania Logistyki – P4 w terminie do 30 dni od dnia otrzymania dokumentu etatowego.
2. Termin, o którym mowa w ust. 1, może zostać wydłużony do 60 dni w przypadku przeprowadzania systemowych zmian organizacyjnych w Siłach Zbrojnych RP.
3. Tabele należności podpisuje osoba funkcyjna upoważniona przez Szefa Zarządu Planowania Logistyki - P4.
4. Tabele należności zatwierdza Szef Zarządu Planowania Logistyki – P4 lub osoba funkcyjna przez niego upoważniona.
§ 30.1. Podstawą do opracowania tabeli należności są ustalenia zawarte w dokumencie etatowym oraz obowiązujące normy należności sprzętu i wyposażenia tabelarycznego.
2. Wnioski i propozycje w sprawach ustalenia norm należności sprzętu i wyposażenia tabelarycznego opracowują organy właściwe do zgłaszania wniosków orga-nizacyjno-etatowych i zgłaszają do gestorów sprzętu wojskowego.
3. Zatwierdzoną tabelę należności Zarząd Planowania Logistyki – P4 przekazuje do Zarządu Organizacji i Uzupełnień – P1 oraz do zainteresowanych jednostek (komórek) organizacyjnych.
§ 31.1. Zarząd Planowania Logistyki – P4 opracowuje i wydaje wykazy zmian do tabel należności, na podstawie wykazów zmian do etatów lub zmian w normach należności sprzętu i wyposażenia tabelarycznego, w terminie do czternastu dni od daty wydania wykazu zmian do etatów, a w przypadku wykazów zmian do etatów dotyczących utworzenia lub skreślenia komórki wewnętrznej w etacie jednostki (komórki) organizacyjnej do trzydziestu dni od daty ich wydania.
2. Zatwierdzony wykaz zmian do tabel należności Zarząd Planowania Logistyki – P4 przekazuje do zainteresowanych jednostek (komórek) organizacyjnych.
3. W uzasadnionych przypadkach Zarząd Planowania Logistyki – P4 wydaje uaktualnioną tabelę należności, którą przesyła bezpośrednio do Zarządu Organizacji i Uzupełnień – P1 i zainteresowanych jednostek (komórek) organizacyjnych.
§ 33.1. Normy należności sprzętu i wyposażenia tabelarycznego opracowują, aktualizują i okresowo wydają gestorzy sprzętu wojskowego.
2. Normy należności sprzętu i wyposażenia tabelarycznego uaktualnia się w sposób ciągły, stosownie do zachodzących potrzeb wynikających z doskonalenia struktur organizacyjnych oraz wprowadzenia na wyposażenie nowych typów uzbrojenia, sprzętu itp.
3. Normy należności sprzętu i wyposażenia tabelarycznego przed ich zatwierdzeniem powinny być skonsultowane z właściwymi jednostkami (komórkami) organizacyjnymi i uzgodnione z dowództwami rodzajów Sił Zbrojnych.
§ 34.Normy należności sprzętu i wyposażenia tabelarycznego zatwierdza Szef Zarządu Planowania Logistyki – P4 .
Rozdział 8
Postanowienia końcowe
§ 35.1. Dysponenci środków etatowych są obowiązani do osiągania stanów etatowych określonych corocznie w planie zamierzeń organizacyjnych i dyslokacyjnych.
2. W przypadku przekroczenia przez dysponentów środków etatowych ustalonej dla nich liczby stanowisk etatowych, Szef Zarządu Organizacji i Uzupełnień – P1 ma obowiązek występowania z wnioskami zapewniającymi osiągnięcie limitu stanowisk etatowych.
§ 36.Dokumenty etatowe i tabele należności (wykazy zmian do tabel należności, normy-rozdzielniki sprzętu i wyposażenia tabelarycznego) są aktami wewnętrznymi obowiązującymi w resorcie, stanowiącymi podstawę do przyjęcia danej jednostki (komórki) organizacyjnej na wszystkie rodzaje zaopatrzenia.
§ 37.Nadzór merytoryczny nad działalnością komórek wewnętrznych (osób) prowadzących sprawy organizacyjno-etatowe w jednostkach organizacyjnych Sił Zbrojnych RP sprawuje Szef Zarządu Organizacji i Uzupełnień – P1, posiadający kompetencje w zakresie:
1) wydawania wytycznych i zaleceń komórkom powołanym do prowadzenia spraw organizacyjno-etatowych, w celu ukierunkowania i ujednolicenia ich fachowej działalności;
2) zlecania komórkom organizacyjno-etatowym przygotowywania (opracowywania) odpowiednich danych i materiałów pomocniczych dotyczących zadań pozostających w kompetencji Zarządu Organizacji i Uzupełnień -P1;
3) organizowania szkolenia w zakresie prowadzenia działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej oraz wdrażania zamierzeń wynikających z tych dokumentów.
§ 38.Szef Zarządu Planowania Logistyki – P4 jest upoważniony do wydawania stosownych wytycznych w sprawach dotyczących tabel należności.
§ 39.Dowódcy (szefowie, komendanci, dyrektorzy, kierownicy) jednostek lub komórek organizacyjnych mają obowiązek przesłać szczegółowe zakresy działania dowodzonej (kierowanej) jednostki (komórki) organizacyjnej dowódcom (szefom, komendantom, dyrektorom, kierownikom) bezpośrednio podporządkowanych jednostek organizacyjnych.
§ 40.1. Dowódcy (szefowie, komendanci, dyrektorzy, kierownicy) jednostek (komórek) organizacyjnych każdego szczebla dowodzenia (kierowania) mają obowiązek posiadać, do służbowego wykorzystania, szczegółowy zakres działania jednostki organizacyjnej nadrzędnego szczebla dowodzenia (kierowania) oraz jednostek bezpośrednio podporządkowanych.
2. Dokumenty kompetencyjne, o których mowa w ust. 1, oraz obowiązujące dokumenty kompetencyjne dotyczące danej jednostki (komórki) organizacyjnej przechowywane są i udostępniane do służbowego wykorzystania przez komórki wewnętrzne (osoby funkcyjne) właściwe w sprawach kompetencyjnych i organizacyjno-etatowych.
3. Departament Administracyjny prowadzi zbiór szczegółowych zakresów działania komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej.
4. Szczegółowe zakresy działania komórek organizacyjnych są udostępniane do służbowego wykorzystania, na merytorycznie uzasadniony wniosek dyrektora (szefa) zainteresowanej komórki organizacyjnej Ministerstwa, za zgodą:
a) Dyrektora Generalnego Ministerstwa w odniesieniu do komórek organizacyjnych, za wyjątkiem komórek organizacyjnych tworzących Sztab Generalny WP,
b) Szefa Sztabu Generalnego WP w odniesieniu do komórek organizacyjnych tworzących Sztab Generalny WP.
§ 40a.Dyrektor Departamentu Kadr udostępnia Dyrektorowi Departamentu Spraw Socjalnych dokumenty etatowe jednostek (komórek) organizacyjnych resortu obrony narodowej w celu umożliwienia realizacji zadania, o którym mowa w § 16 ust. 2 pkt 2.
§ 41.1. Sprawy dotyczące technicznego wykonywania dokumentów etatowych, sposobu prowadzenia ewidencji, przechowywania i dokonywania zmian w tekście oraz postępowania z unieważnionymi dokumentami etatowymi regulują odrębne przepisy.
2. Przepisy, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio do zestawień rozdysponowanych środków etatowych wydawanych w ramach etatów zbiorczych.
§ 42.[13] Ewidencję i przechowywanie wydanych aktów prawnych nadających dokumenty kompetencyjne prowadzi się zgodnie z postanowieniami wytycznych w sprawie działalności legislacyjnej w resorcie obrony narodowej, stanowiących załącznik do decyzji Nr 232/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 22 listopada 1999 r. w sprawie działalności legislacyjnej w resorcie obrony narodowej (Dz. Urz. MON z 2009 r. Nr 16, poz. 189, z późn. zm.).
§ 43.Etaty, wykazy dodatkowe do etatów oraz etaty zbiorcze nadane jednostkom organizacyjnym na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów obowiązują do czasu nadania tym jednostkom odpowiednio wykazów stanowisk oraz etatów zgodnie z przepisami zarządzenia.
§ 44.Tracą moc:
1) decyzja NrZ-7/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 18 czerwca 2001 r. w sprawie wprowadzenia instrukcji o zasadach funkcjonowania systemu kompetencyjnego i organizacyjno-etatowego w resorcie obrony narodowej;
2) decyzja Nr 285/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 października 2003 r. w sprawie realizacji zamierzeń organizacyjno-etatowych i dyslokacyjnych w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2004-2005.
§ 45.Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
|
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 102, poz. 474, z 1997 r. Nr 121, poz. 770 i Nr 141, poz. 944, z 1999 r. Nr 11, poz. 95, z 2001 r. Nr 123, poz. 1353 i Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 156, poz. 1301 oraz z 2003 r. Nr 210, poz. 2036.
Załączniki do zarządzenia Nr 16/MON
Ministra Obrony Narodowej z dnia 22 lipca 2005 r.(poz. 107)
Załącznik Nr 1
WZÓR – Ustalenia dotyczące opracowywania projektów dokumentów kompetencyjnych [14]
Załącznik Nr 1a
(uchylony)
Załącznik Nr 2
WZÓR ‑ PROPOZYCJE DO PLANU ZAMIERZEŃ ORGANIZACYJNYCH I DYSLOKACYJNYCH
Załącznik Nr 3
WZÓR ‑ WNIOSEK ORGANIZACYJNO-ETATOWY DO PLANU ZAMIERZEŃ ORGANIZACYJNYCH I DYSLOKACYJNYCH [15]
Tabela Nr 1 [do pkt I.6.3 lit. a załącznika Nr 3]
WZÓR – ZESTAWIENIE PORÓWNAWCZE STANOWISK ETATOWYCH NA CZAS „P” WYSTĘPUJĄCYCH W ZATWIERDZONYM ETACIE I PROPOZYCJI ZMIAN DO TEGO ETATU
(analogicznie na czas „W”)
Tabela Nr 2 [do pkt I.6.3 lit. b załącznika Nr 3]
WZÓR – ZESTAWIENIE STANU EWIDENCYJNEGO ŻOŁNIERZY WEDŁUG KORPUSÓW I GRUP OSOBOWYCH ORAZ PRACOWNIKÓW WOJSKA I FUNKCJONARIUSZY PSP NA CZAS „P”
za zatwierdzony etat
Tabela Nr 3 [do pkt I.6.6 załącznika Nr 3]
WZÓR – ZESTAWIENIE PORÓWNAWCZE LICZBY SPRZĘTU ETATOWEGO NA CZAS „P” i „W” WYSTĘPUJĄCEGO W ZATWIERDZONYM ETACIE I PROPOZYCJI ZMIAN DO TEGO ETATU
Tabela Nr 4 [do pkt I.6.8 załącznika Nr 3]
WZÓR – DANE O OBIEKTACH
Tabela Nr 5 [do pkt II.2 załącznika Nr 3]
WZÓR – CZĘŚĆ TABELARYCZNA KIERUNKÓW ZAMIERZEŃ PROPONOWANYCH WE WNIOSKU ORGANIZACYJNO-ETATOWYM DO PLANU ZAMIERZEŃ ORGANIZACYJNYCH I DYSLOKACYJNYCH DO REALIZACJI W NASTĘPNYM ROKU PLANISTYCZNYM
(oddzielnie na czas „P” i „W”)
Tabela Nr 6 [do ppkt 6 załączników do wniosku organizacyjno-etatowego Załącznika Nr 3]
WZÓR – WYKAZ STANOWISK PRACOWNIKÓW I PRACOWNIKÓW WOJSKA WEDŁUG STRUKTURY ORGANIZACYJNEJ JEDNOSTKI (KOMÓRKI) ORGANIZACYJNEJ UWZGLĘDNIAJĄCY ZMIANY
Tabela Nr 7 [do ppkt 7 załączników do wniosku organizacyjno-etatowego Załącznika Nr 3]
WZÓR – ZESTAWIENIE PORÓWNAWCZE LICZBY STANOWISK ETATOWYCH I POZA ETATEM PRZED ZMIANAMI I PO UWZGLĘDNIENIU PROPOZYCJI ZMIAN ZGODNIE Z PLANEM ZATRUDNIENIA BAZOWEGO I FUNDUSZU WYNAGRODZEŃ
Załącznik Nr 4
WZÓR - Układ rozkazu organizacyjnego
[1] § 3 ust. 1 pkt 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a) zarządzenia nr 11/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 kwietnia 2013 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 128). Zmiana weszła w życie 24 maja 2013 r.
[2] § 3 ust. 1 pkt 8a lit. c) dodana przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia nr 11/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 kwietnia 2013 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 128). Zmiana weszła w życie 24 maja 2013 r.
[3] § 4 ust. 1 pkt 3 lit. b) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia nr 11/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 kwietnia 2013 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 128). Zmiana weszła w życie 24 maja 2013 r.
[4] § 4 ust. 1 pkt 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia nr 11/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 kwietnia 2013 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 128). Zmiana weszła w życie 24 maja 2013 r.
[5] § 4 ust. 5 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia nr 11/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 kwietnia 2013 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 128). Zmiana weszła w życie 24 maja 2013 r.
[6] § 8 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 11/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 kwietnia 2013 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 128). Zmiana weszła w życie 24 maja 2013 r.
[7] § 10 ust. 2a w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 11/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 kwietnia 2013 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 128). Zmiana weszła w życie 24 maja 2013 r.
[8] § 11 pkt 8 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 11/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 kwietnia 2013 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 128). Zmiana weszła w życie 24 maja 2013 r.
[9] § 22 pkt 4 lit. d) w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 lit. a) zarządzenia nr 11/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 kwietnia 2013 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 128). Zmiana weszła w życie 24 maja 2013 r.
[10] § 22 pkt 4a dodany przez § 1 pkt 6 lit. b) zarządzenia nr 11/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 kwietnia 2013 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 128). Zmiana weszła w życie 24 maja 2013 r.
[11] § 25 ust. 4 pkt 6 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 7 zarządzenia nr 11/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 kwietnia 2013 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 128). Zmiana weszła w życie 24 maja 2013 r.
[12] § 28 ust. 1 pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 8 zarządzenia nr 11/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 kwietnia 2013 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 128). Zmiana weszła w życie 24 maja 2013 r.
[13] § 42 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 zarządzenia nr 11/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 kwietnia 2013 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 128). Zmiana weszła w życie 24 maja 2013 r.
[14] Załącznik nr 1 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 10 zarządzenia nr 11/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 kwietnia 2013 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 128). Zmiana weszła w życie 24 maja 2013 r.
[15] Załącznik nr 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 11 zarządzenia nr 11/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 kwietnia 2013 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie działalności kompetencyjnej i organizacyjno-etatowej w resorcie obrony narodowej (Dz.U.MON. poz. 128). Zmiana weszła w życie 24 maja 2013 r.