Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Ministra Obrony Narodowej rok 2005 nr 11 poz. 95
Wersja archiwalna od 2005-07-06 do 2008-03-06
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Obrony Narodowej rok 2005 nr 11 poz. 95
Wersja archiwalna od 2005-07-06 do 2008-03-06
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

Generalny Zarząd Operacyjny - P3

DECYZJA Nr 169/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

z dnia 2 czerwca 2005 r.

w sprawie podziału kompetencji w zakresie przygotowania, kierowania i wycofania polskich kontyngentów wojskowych/polskich jednostek wojskowych w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych, a także kierowania żołnierzy zawodowych do pełnienia służby poza granicami państwa w kwaterach głównych, dowództwach i sztabach misji pokojowych i sił wielonarodowych oraz jako obserwatorów wojskowych i osoby o statusie obserwatora wojskowego w misjach pokojowych

Na podstawie § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działań Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426) ustalam:

1. Sekretarz Stanu - I Zastępca Ministra Obrony Narodowej:

1) uczestniczy w przygotowaniu aktów prawnych określających zasady funkcjonowania polskich kontyngentów wojskowych, zwanych dalej „PKW”, oraz polskich jednostek wojskowych, zwanych dalej „PJW”;

2) koordynuje działania związane z pozyskaniem funduszy na realizację zadań przez PKW/PJW w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych oraz finansuje ich działalność ze środków pozyskiwanych od organizacji międzynarodowych i państw pokrywających koszty działania sił wielonarodowych;

3) zapewnia, w zakresie swoich kompetencji, priorytetowy zakup uzbrojenia, sprzętu wojskowego i wyposażenia dla PKW/PJW, zgodnie z zapotrzebowaniem dowódców rodzajów Sił Zbrojnych w ramach limitu środków budżetowych wydzielonych na określone przedsięwzięcie;

4) koordynuje przedsięwzięcia w obszarze pomocy żołnierzom poszkodowanym w operacji oraz zapewnienia pomocy ich rodzinom.

2. Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego:

1) sprawuje, w imieniu Ministra Obrony Narodowej, narodowe kierownictwo nad działalnością PKW/PJW w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych;

2) określa zakres przedsięwzięć realizowanych przez dowódców rodzajów Sił Zbrojnych związanych z przygotowaniem i sformowaniem PKW/PJW w kraju oraz ich rozformowaniem po powrocie z misji pokojowej lub operacji wojskowej;

3) określa zakres przedsięwzięć realizowanych przez Dowódcę Dowództwa Operacyjnego oraz podległe mu komórki organizacyjne związanych z kierowaniem funkcjonowaniem i koordynacją zadań realizowanych przez PKW/PJW w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych;

4) uczestniczy w kształtowaniu polityki udziału Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej, zwanych dalej „SZ RP”, w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych;

5) współuczestniczy w procesie sprawowania nadzoru nad wywiązywaniem się przez SZ RP z zobowiązań przyjętych przez Rząd Rzeczpospolitej Polskiej wobec organizacji międzynarodowych kierujących misjami pokojowymi lub państw wydzielających siły wielonarodowe;

6) koordynuje działania związane z oceną możliwości udziału żołnierzy SZ RP w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych;

7) przygotowuje akty prawne regulujące proces tworzenia i funkcjonowania PKW/PJW w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych;

8) uczestniczy w negocjacjach międzynarodowych mających na celu określenie zakresu użycia SZ RP w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych;

9) wyznacza działania w zakresie opracowywania rozwiązań organizacyjnych dotyczących funkcjonowania PKW/PJW;

10) wyznacza swoich przedstawicieli do komisji kwalifikujących żołnierzy i osoby cywilne do pełnienia służby (pracy) w PKW/PJW oraz w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych;

11) akceptuje kandydatów spośród żołnierzy zawodowych i osób cywilnych do pełnienia służby (pracy) w PKW/PJW planowanych do użycia lub użytych poza granicami państwa oraz kandydatów spośród żołnierzy zawodowych do pełnienia służby poza granicami państwa w kwaterach głównych, dowództwach i sztabach misji pokojowych i sił wielonarodowych;

12) koordynuje działania w zakresie kształtowania dyscypliny wojskowej w okresie przygotowania i pełnienia służby przez żołnierzy poza granicami państwa;

13) koordynuje przygotowanie i prowadzenie rekonesansów rejonów rozmieszczenia i działania PKW/PJW w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych;

14) koordynuje i uzgadnia z wojskowymi organami transportu organizacji międzynarodowych, kraju docelowego oraz państw tranzytowych przemieszczenie PKW/PJW z kraju do rejonu operacyjnego przeznaczenia i z powrotem oraz sprawuje merytoryczny nadzór w zakresie odprawy granicznej i celnej stanu osobowego i wyposażenia PKW/PJW;

15) organizuje ewakuację do kraju PKW/PJW w przypadkach nadzwyczajnych oraz ewakuację medyczną stanów osobowych PKW/PJW w wypadkach losowych;

16) zapewnia uczestnictwo swojego przedstawiciela w ceremoniach pożegnania i powitania zmian PKW/PJW w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych;

17) przygotowuje i przekazuje do organizacji międzynarodowej kierującej misją pokojową lub dowództwa sił wielonarodowych dokumenty dotyczące poziomu uprawnień w zakresie dowodzenia i kierowania PKW/PJW;

18) koordynuje zaopatrywanie PKW/PJW w uzbrojenie, sprzęt wojskowy i wyposażenie wydzielone z zasobów SZ RP oraz zakupione na rynku krajowym i zagranicznym, a także nadzoruje właściwe przygotowanie i wyposażenie PKW/PJW;

19) zapewnia łączność satelitarną i radiową, w tym utajnioną łączność cyfrową, oraz usługi pocztowe pomiędzy PKW/PJW a krajem;

20) zapewnia badania lekarskie i osłonę przeciwepidemiczną stanów osobowych PKW/PJW i obserwatorów wojskowych oraz osób o statusie obserwatora wojskowego udających się w rejon działania misji pokojowej lub sił wielonarodowych i powracających do kraju;

21) koordynuje zagraniczne podróże służbowe przedstawicieli resortu obrony narodowej do PKW/PJW związane z ich działalnością;

22) przygotowuje niezbędne dokumenty wykonawcze wynikające z postanowień niniejszej decyzji.

3. Podsekretarz Stanu do spraw Polityki Obronnej:

1) koordynuje całokształt przedsięwzięć związanych z politycznym aspektem udziału SZ RP w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych;

2) koordynuje udział strony polskiej i uczestniczy w negocjacjach i uzgodnieniach międzynarodowych w zakresie użycia PKW/PJW w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych;

3) opracowuje założenia i koordynuje przygotowanie międzynarodowych aktów prawnych regulujących proces tworzenia i funkcjonowania PKW/PJW w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych;

4) sprawuje, w imieniu Ministra Obrony Narodowej, narodowe kierownictwo nad działalnością obserwatorów wojskowych i osób o statusie obserwatora wojskowego w misjach pokojowych;

5) przygotowuje wnioski do Ministra Obrony Narodowej dotyczące możliwości skierowania obserwatorów lub osób o statusie obserwatora wojskowego do misji pokojowych;

6) kwalifikuje kandydatów na stanowiska obserwatorów wojskowych oraz osób o statusie obserwatora wojskowego w misjach pokojowych;

7) opiniuje kandydatów na dowódców PKW/PJW i kandydatów na kierownicze stanowiska w kwaterach głównych, dowództwach i sztabach misji pokojowych oraz sił wielonarodowych o stopniu etatowym nie niższym niż pułkownik oraz współuczestniczy w doborze kandydatów na pozostałe stanowiska w dowództwach i sztabach PKW/PJW;

8) przygotowuje dokumenty niezbędne do podjęcia przez Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej postanowienia o użyciu PKW/PJW oraz opiniuje projekty decyzji Ministra Obrony Narodowej w sprawie realizacji przez PKW/PJW zadań w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych;

9) sprawuje nadzór nad wywiązywaniem się przez resort obrony narodowej z zobowiązań przyjętych przez Rząd Rzeczpospolitej Polskiej wobec organizacji międzynarodowych kierujących misjami pokojowymi lub państw wydzielających siły wielonarodowe;

10) uzgadnia z Sekretariatem ONZ, w porozumieniu z Szefem Sztabu Generalnego WP, przemieszczanie PKW/PJW w misji ONZ z kraju do rejonu misji i z powrotem;

11) opiniuje dokumenty dotyczące przekazania do organizacji międzynarodowej kierującej misją pokojową lub dowództwa sił wielonarodowych określonych uprawnień w zakresie kierowania PKW/PJW;

12) uczestniczy w kontrolach dotyczących wykonywania zadań mandatowych przez PKW/PJW.

4. Podsekretarz Stanu do spraw Społecznych:

1) koordynuje działania w zakresie psychoprofilaktycznego przygotowania żołnierzy do wykonania zadań oraz działalność społeczno-wychowawczą podczas funkcjonowania PKW/PJW;

2) określa, w porozumieniu z właściwymi jednostkami organizacyjnymi resortu obrony narodowej, normy należności PKW/PJW na sprzęt audiowizualny i kulturalno-oświatowy oraz potrzeby w zaopatrzeniu w książki, a także zapewnia realizację tych potrzeb;

3) współuczestniczy w przygotowaniu kadry w zakresie międzynarodowego prawa konfliktów zbrojnych, ochrony dóbr kultury oraz prowadzenia działalności kulturalno-oświatowej w PKW/PJW;

4) udziela merytorycznej pomocy dowódcom rodzajów Sił Zbrojnych w zakresie planowania działalności oświatowo-wychowawczej w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych;

5) współpracuje z dowódcami rodzajów Sił Zbrojnych w zakresie organizacji opieki nad żołnierzami i pracownikami wojska PKW/PJW poszkodowanymi w misjach pokojowych i działaniach sił wielonarodowych oraz nad członkami ich rodzin.

5. Dowódcy rodzajów Sił Zbrojnych, Dowództwa Operacyjnego i samodzielnych jednostek, zgodnie z kompetencjami oraz odpowiednio do decyzji o wydzieleniu komponentu lądowego, morskiego lub powietrznego do misji pokojowej i sił wielonarodowych:

1) realizują zadania związane z przygotowaniem PKW/PJW w kraju oraz ich rozformowaniem po powrocie z zagranicy;

2) uczestniczą w negocjacjach międzynarodowych mających na celu określenie struktur i wielkości komponentu PKW/PJW kierowanego do misji pokojowej i sił wielonarodowych;

3) biorą udział w przygotowywaniu projektów aktów prawnych dotyczących PKW/PJW oraz przygotowują preliminarz i plan finansowy wydatków z budżetu;

4) organizują rekonesanse rejonów rozmieszczenia i działania PKW/PJW oraz uczestniczą w kontroli realizacji zadań wykonywanych przez PKW/PJW;

5) organizują szkolenie specjalistyczne i ćwiczenia stanu osobowego PKW/PJW oraz obserwatorów wojskowych i osób o statusie obserwatora wojskowego na potrzeby misji pokojowych i sił wielonarodowych;

6) wydzielają stany osobowe, a także ustalają uzbrojenie i wyposażenie PKW/PJW oraz obserwatorów wojskowych i osób o statusie obserwatora wojskowego;

7) określają, w porozumieniu z Szefem Sztabu Generalnego WP, zasady gospodarki materiałowej w PKW/PJW oraz nadzorują ich przestrzeganie;

8) zapewniają właściwe przygotowanie i wyposażenie PKW/PJW, zaopatrywanie oraz uzupełnianie stanów osobowych;

9) finansują, na podstawie opracowanego budżetu i planu finansowego, wydatki PKW/PJW;

10) prowadzą rozliczenia finansowe z państwami obcymi z tytułu dostaw towarów i usług do PKW/PJW, o których mowa w ppkt. 9;

11) opracowują i przedstawiają do akceptacji Szefowi Sztabu Generalnego WP plan przemieszczenia, organizują transport do/z rejonów załadunku/wyładunku na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a także odprawę graniczną i celną dla wydzielonych PKW/PJW;

12) realizują procedury związane z wypadkami losowymi członków personelu wojskowego i cywilnego, w tym obserwatorów wojskowych i osób o statusie obserwatora wojskowego, zaistniałymi w misjach pokojowych i działaniach sił wielonarodowych;

13) sprawują opiekę nad personelem wojskowym i cywilnym oraz obserwatorami wojskowymi i osobami o statusie obserwatora wojskowego poszkodowanymi w misjach pokojowych i działaniach sił wielonarodowych oraz nad członkami ich rodzin;

14) proponują Szefowi Sztabu Generalnego WP kandydatów do obsady stanowisk dowódców, zastępców dowódców i szefów sztabów PKW/PJW w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych;

15) powołują skład komisji kwalifikującej żołnierzy i osoby cywilne do pełnienia służby (pracy) w PKW/PJW w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych oraz przedkładają projekty obsady etatowej PKW/PJW do akceptacji Szefowi Sztabu Generalnego WP;

16) rozliczają PKW/PJW oraz obserwatorów wojskowych i osoby o statusie obserwatora wojskowego po powrocie do kraju;

17) organizują w kraju ceremonie pożegnania i powitania zmian PKW/PJW.

6. Szef Wojskowych Służb Informacyjnych:

1) zapewnia, w zakresie swoich kompetencji, szkolenie stanów osobowych PKW/PJW;

2) opracowuje materiały informacyjne o sytuacji polityczno-wojskowej w rejonie działania PKW/PJW;

3) zapewnia ochronę kontrwywiadowczą stanu osobowego PKW/PJW oraz kontrolę przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych;

4) przedstawia Szefowi Sztabu Generalnego WP wnioski organizacyjno-etatowe i kadrowe dotyczące struktury organizacyjnej oraz żołnierzy Wojskowych Służb Informacyjnych kierowanych do pełnienia służby w PKW/PJW i uzupełnienia stanów osobowych;

5) wydziela do składu osobowego PKW/PJW żołnierzy Wojskowych Służb Informacyjnych;

6) opiniuje, w zakresie uprawnień Wojskowych Służb Informacyjnych, kandydatów na stanowiska w PKW/PJW, obserwatorów wojskowych oraz osób o statusie obserwatora wojskowego;

7) koordynuje i nadzoruje dystrybucję narzędzi kryptograficznych dla potrzeb PKW/PJW.

7. Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej:

1) zapewnia uczestnictwo specjalistów Żandarmerii Wojskowej w szkoleniu specjalistycznym stanów osobowych PKW/PJW;

2) przedstawia Szefowi Sztabu Generalnego WP wnioski organizacyjno-etatowe i kadrowe dotyczące struktury organizacyjnej oraz żołnierzy Żandarmerii Wojskowej kierowanych do pełnienia służby w PKW/PJW i uzupełnienia stanów osobowych;

3) zapewnia przygotowanie żołnierzy Żandarmerii Wojskowej kierowanych do misji pokojowych i sił wielonarodowych;

4) wydziela do składu osobowego PKW/PJW żołnierzy Żandarmerii Wojskowej.

8. Ordynariusz Polowy - Biskup Polowy Wojska Polskiego oraz przedstawiciele wyznań religijnych posiadających swoje struktury w resorcie obrony narodowej - zapewnią, stosownie do potrzeb, posługę duszpasterską dla PKW/PJW w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych.

9. Dyrektor Departamentu Kadr i Szkolnictwa Wojskowego:

1) przygotowuje projekty decyzji personalnych Ministra Obrony Narodowej o skierowaniu żołnierzy zawodowych do pełnienia służby poza granicami państwa na stanowiskach o stopniu etatowym nie niższym niż pułkownik (komandor) w PKW/PJW, oraz których skierowanie wynika z postanowień odrębnych ustaw, a także jako obserwatorów wojskowych lub osoby o statusie obserwatora wojskowego w misjach pokojowych;

2) uczestniczy w przygotowaniu aktów prawnych i dokumentów kadrowych dotyczących żołnierzy zawodowych i pracowników wojska kierowanych do służby (pracy) poza granicami państwa.

10. Dyrektor Centrali Wojskowe Misje Pokojowe:

1) prowadzi rozliczenia finansowe z organizacjami międzynarodowymi finansującymi działalność misji pokojowych, w których biorą udział PKW/PJW;

2) finansuje działalność PKW/PJW w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych ze środków pozyskiwanych wyłącznie od tych organizacji;

3) określa zasady gospodarki materiałowej i finansowej w PKW/PJW finansowanych przez CWMP oraz nadzoruje ich realizację;

4) realizuje, we współpracy z dowódcami rodzajów Sił Zbrojnych, potrzeby materiałowe PKW/PJW finansowane przez CWMP;

5) prowadzi obsługę finansową PKW/PJW w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych, ze środków budżetowych będących w dyspozycji dowódców rodzajów Sił Zbrojnych, w zakresie wydatków osobowych, pochodnych od wynagrodzeń oraz dodatkowego ubezpieczenia stanów osobowych;

6) sprawdza kwalifikacje, organizuje nabór, zawiera umowy o pracę z kandydatami na stanowiska pracowników wojska w PKW/PJW;

7) sprawdza kwalifikacje i akceptuje kandydatów na stanowiska wojskowe:

a) w służbie finansowej PKW/PJW,

b) oficerów logistyki w PKW/PJW finansowanych przez CWMP;

8) ubezpiecza 100% stanów osobowych PKW/PJW pełniących służbę w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych od następstw nieszczęśliwych wypadków oraz od odpowiedzialności cywilnej kierowców kierujących pojazdami niebędącymi na wyposażeniu etatowym PKW/PJW.

11. Dyrektor Centrum Informacyjnego MON:

1) współuczestniczy w procesie przygotowania kadry i żołnierzy SZ RP do realizacji zadań związanych z informowaniem opinii publicznej podczas ich służby w PKW/PJW;

2) opiniuje kandydatów na stanowiska rzeczników prasowych w PKW/PJW;

3) udziela merytorycznej pomocy dowódcom rodzajów Sił Zbrojnych i samodzielnych jednostek w zakresie polityki informacyjnej resortu obrony narodowej dotyczącej udziału jednostek SZ RP w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych;

4) zapewnia środkom masowego przekazu możliwości pozyskiwania informacji związanych z działaniem PKW/PJW w misjach pokojowych i siłach wielonarodowych.

12. Naczelny Prokurator Wojskowy - wydziela na potrzeby PKW/PJW prokuratorów wojskowych.

13. Traci moc decyzja Nr 171/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 26 września 2000 r. w sprawie podziału kompetencji w zakresie przygotowania, kierowania i wycofywania polskich jednostek wojskowych/polskich kontyngentów wojskowych oraz obserwatorów wojskowych w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych (nieogłoszona).

14. Decyzja wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Obrony Narodowej: J. Szmajdziński

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00