Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2005-06-01 do 2009-06-12
Wersja archiwalna od 2005-06-01 do 2009-06-12
archiwalny
Departament Wychowania i Promocji Obronności
DECYZJA Nr 132/MON MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 28 kwietnia 2005 r.
w sprawie zakupu, ewidencji i zabezpieczenia utworów plastycznych w resorcie obrony narodowej
Na podstawie § 1 pkt 8 lit. a i c oraz § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej ( Dz.U. Nr 94, poz. 426) ustala się, co następuje:
1. Decyzja określa tryb zakupu, ewidencji i zabezpieczenia w resorcie obrony narodowej, wytworzonych przez artystów plastyków lub amatorów posiadających dokument wydany przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, uprawniający do używania tytułu plastyka, utworów plastycznych, zwanych dalej „utworami”.
2. Kopie oraz reprodukcje dzieł sztuki nie są utworami.
3. W planach finansowych komórek (jednostek) organizacyjnych resortu obrony narodowej można zaplanować środki budżetowe na zakup utworów, ich konserwację i wycenę.
4. Zakupu utworów dokonują dysponenci środków budżetowych II i III stopnia na zasadach i w trybie określonym w przepisach o finansach publicznych i zamówieniach publicznych.
5. Przy zakupie utworów bierze się pod uwagę ich wartości artystyczne, walory estetyczne oraz przydatność w procesie wychowania, preferując utwory, których tematem są tradycje narodowe, w szczególności oręża polskiego, a także piękno ojczystej przyrody i architektury.
6. Zakupione utwory przeznacza się do wystroju wnętrz i ekspozycji plenerowych w obiektach administrowanych przez resort obrony narodowej.
7. Utwory przeznaczone do wystroju wnętrz i ekspozycji plenerowych dysponent III stopnia przekazuje komórkom (jednostkom) organizacyjnym na zasadzie depozytu czasowego.
8. Utworem dysponuje się na zasadach i w trybie określonym w przepisach o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
9. Ewidencja utworów obejmuje utwory przeznaczone do wystroju wnętrz i ekspozycji plenerowych w obiektach administrowanych przez resort obrony narodowej, które zostały zakupione, przyjęte w formie darowizny lub przekazane przez innych dysponentów środków budżetowych III stopnia.
10. Ewidencję utworów prowadzą:
1) Dom Wojska Polskiego - jako centralny organ logistyczny;
2) właściwe oddziały (wydziały) dowództw Sił Powietrznych i Marynarki Wojennej, w Wojskach Lądowych - dowództw okręgów wojskowych, Dowództwa Garnizonu Warszawa w zakresie utworów posiadanych przez dysponentów środków budżetowych III stopnia, podległych odpowiednio dowódcom Wojsk Lądowych, Sił Powietrznych, Marynarki Wojennej i Garnizonu Warszawa, w tym posiadanych przez jednostki organizacyjne podległe Szefowi Wojskowych Służb Informacyjnych oraz Komendantowi Głównemu Żandarmerii Wojskowej nie mające organów logistycznych;
3) dysponenci środków budżetowych III stopnia w zakresie posiadanych utworów, w tym oddanych do depozytu czasowego komórkom (jednostkom) organizacyjnym, będącym na zaopatrzeniu danego dysponenta na zasadach określonych w przepisach o rachunkowości.
11. Ewidencję utworów prowadzi się, z zastrzeżeniem pkt 12, na podstawie następujących dokumentów:
1) księgi ewidencyjnej utworów (wzór MON/Wych-ze/1);
2) asygnaty przychodowo-rozchodowej utworu (wzór MON/Wych-ze/2);
3) protokołu przyjęcia utworu (wzór MON/Wych-ze/3);
4) karty ewidencyjnej utworu (wzór MON/Wych-ze/12).
12. Oddziały (wydziały), o których mowa w pkt 10 ppkt 2, nie stosują karty ewidencyjnej utworu.
13. Dysponenci środków budżetowych III stopnia, o których mowa w pkt 10 ppkt 3, przygotowują dwa egzemplarze karty ewidencyjnej utworu.14. Dysponenci środków budżetowych III stopnia przekazują do:
1) Domu Wojska Polskiego - asygnatę przychodowo-rozchodową lub protokół przyjęcia utworu wraz z egzemplarzem karty ewidencyjnej; drugi egzemplarz karty ewidencyjnej zostaje u dysponenta środków budżetowych III stopnia;
2) oddziału (wydziału), o którym mowa w pkt 10 ppkt 2 - asygnatę przychodowo-rozchodową lub protokół przyjęcia utworu.
15. Dom Wojska Polskiego:
1) nadaje utworowi numer ewidencyjny;
2) prowadzi informatyczny system ewidencyjno-sprawozdawczy SI UTWÓR-PLAST - w ramach gospodarki utworami.
16. W wypadku braku w ewidencji utworu zapisu dotyczącego jego ceny zakupu bądź zdezaktualizowania ceny dysponent środków budżetowych III stopnia powołuje komisję w celu wyceny danego utworu. W skład komisji wchodzi twórca lub znawca, posiadający dokument uprawniający go do reprezentowania dziedziny sztuki, do której zakupiony utwór należy oraz w razie konieczności dwie osoby wyznaczone przez właściwego dysponenta środków budżetowych.
17. Za zabezpieczenie utworów przed zniszczeniem, uszkodzeniem lub kradzieżą odpowiedzialna jest osoba wyznaczona przez dyrektora (dowódcę, szefa, komendanta, kierownika) danej komórki (jednostki) organizacyjnej resortu obrony narodowej, której dysponent środków budżetowych II lub III stopnia przekazał utwory na zasadzie depozytu czasowego. Osoba ta sprawdza - co najmniej raz w roku - stan ilościowy i jakościowy utworów. W przypadku stwierdzenia złego stanu jakościowego utworu informuje właściwego dysponenta środków budżetowych o konieczności oceny przez specjalistę, czy utwór kwalifikuje się do konserwacji.
18. Osoba, o której mowa w pkt 17, w wypadku rozwiązania stosunku służbowego (pracy), przekazuje utwory, za które była odpowiedzialna, osobie wskazanej przez dyrektora (dowódcę, szefa, komendanta, kierownika) komórki (jednostki) organizacyjnej resortu obrony narodowej dysponującej tymi utworami na zasadzie depozytu czasowego, co dokumentuje się protokołem zdawczo-odbiorczym.
19. Utwory eksponuje się w miejscach do tego przystosowanych, bez narażania ich na działanie szkodliwych czynników atmosferycznych i biologicznych.
20. Utwory o treściach nieodpowiadających aktualnym potrzebom wychowawczym przekazuje się wraz z ich kartami ewidencyjnymi:
1) z komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej - do magazynu utworów 9. Rejonowej Bazy Materiałowej;
2) z jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych - do magazynów właściwych terytorialnie rejonowych baz materiałowych, zwanych dalej „RBM”.
21. W wypadkach, o których mowa w pkt 20, o przekazaniu utworów do magazynu powiadamia się Dom Wojska Polskiego oraz właściwy oddział (wydział) dowództw rodzajów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Dowództwa Garnizonu Warszawa, Inspektoratu Wojskowych Służb Informacyjnych, Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej, przesyłając asygnaty przychodowo-rozchodowe.
22. Konserwację utworów prowadzą:
1) w wypadku utworów eksponowanych na bieżąco w komórkach (jednostkach) organizacyjnych resortu obrony narodowej-wyspecjalizowane pracownie konserwatorskie na koszt właściwego dysponenta środków budżetowych;
2) w wypadku utworów przechowywanych w magazynach RBM - wyspecjalizowane pracownie konserwatorskie ze środków budżetowych RBM.
23. W wypadku likwidacji komórki (jednostki) organizacyjnej resortu obrony narodowej utwory wraz z ich dokumentacją przekazuje się właściwemu dysponentowi środków budżetowych bądź - za jego zgodą - innemu dysponentowi środków budżetowych lub do właściwego terytorialnie magazynu RBM.
24. Utwory nie podlegają wybrakowaniu.
25. Przepisów decyzji nie stosuje się do Muzeum Wojska Polskiego i wojskowych muzeów rodzajów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
26. Traci moc decyzja Nr 46/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 21 lutego 2003 r. w sprawie zakupu, ewidencji i zabezpieczenia utworów plastycznych w resorcie obrony narodowej (Dz. Urz. Nr 4, poz. 38).
27. Decyzja wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Obrony Narodowej: J. Szmajdziński