Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Ministra Obrony Narodowej rok 2005 nr 5 poz. 39
Wersja archiwalna od 2005-04-22 do 2005-05-05
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Obrony Narodowej rok 2005 nr 5 poz. 39
Wersja archiwalna od 2005-04-22 do 2005-05-05
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

Departament Polityki Zbrojeniowej

DECYZJA Nr 59/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

z dnia 9 marca 2005 r.

w sprawie wprowadzenia do użytku „Instrukcji o kierowaniu pracami naukowo-badawczymi i studyjnymi w resorcie obrony narodowej”

Na podstawie § 2 pkt 2 i 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94 poz. 426), w związku z pkt 1 ppkt 2 lit. d i e decyzji Nr 274/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 października 2003 r. w sprawie wprowadzania modelu systemu realizacji prac naukowo-badawczych, rozwojowych i wdrożeniowych w resorcie obrony narodowej (Dz. Urz. MON Nr 16, poz. 174 z późn. zm.), w celu ujednolicenia zasad działania komórek organizacyjnych resortu obrony narodowej w procesie realizacji prac naukowo-badawczych i studyjnych podejmowanych na potrzeby resortu, ustala się, co następuje:

1. Wprowadza się do użytku „Instrukcję o kierowaniu pracami naukowo-badawczymi i studyjnymi w resorcie obrony narodowej”, stanowiącą załącznik do decyzji.

2.Tracą moc:

1) decyzja Nr 111/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 7 czerwca 2001 r. w sprawie wprowadzenia do użytku „Instrukcji o kierowaniu pracami naukowo-badawczymi w resorcie Obrony Narodowej” (Dz. Urz. MON Nr 8, poz. 79);

2) wytyczne Szefa Sztabu Generalnego WP z dnia 28 czerwca 2003 r. w sprawie działalności studyjnej w Siłach Zbrojnych RP (Szt. Gen.Wewn. 3/30/2003).

3. Decyzja wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Obrony Narodowej: J. Szmajdziński

Załącznik do decyzji Nr 59/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 9 marca 2005 r.(poz. 39)

INSTRUKCJA

o kierowaniu pracami naukowo-badawczymi i studyjnymi w resorcie obrony narodowej

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

1. Instrukcja określa zasady i procedury kierowania pracami naukowo-badawczymi i studyjnymi, realizowanymi w resorcie obrony narodowej, finansowanymi z budżetu resortu.

2. Użyte w instrukcji określenia oznaczają:

1) Minister, Ministerstwo, resort - Ministra Obrony Narodowej, Ministerstwo Obrony Narodowej, resort obrony narodowej;

2) komórka organizacyjna - Sekretariat Ministra, departament, generalny zarząd, samodzielny zarząd, biuro;

3) jednostki inicjujące - komórki organizacyjne Ministerstwa i dowództwa rodzajów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwane dalej „Siłami Zbrojnymi”, uprawnione do składania wniosków na realizacje prac naukowo-badawczych i zgłoszeń na realizację prac studyjnych;

4) jednostki realizujące - określone komórki organizacyjne Ministerstwa uprawnione do kierowania działalnością naukowo-badawczą i studyjną w Siłach Zbrojnych;

5) jednostki wykonujące - akademie i wyższe szkoły wojskowe, instytuty naukowo-badawcze, jednostki badawczo-rozwojowe i komórki organizacyjne Ministerstwa, jak również inne resortowe i pozaresortowe jednostki organizacyjne, których zadaniem jest m.in. prowadzenie działalności,0 której mowa w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 33, poz. 388 z późn. zm.);

6) prace naukowo-badawcze - naukowe przedsięwzięcia poznawcze, prowadzone zgodnie z przyjętą koncepcją za pomocą różnorodnych metod i technik naukowych w celu kształtowania teoretycznych podstaw polityki obronnej i doskonalenia systemu obronnego Rzeczypospolitej Polskiej, w celu stworzenia lub doskonalenia istniejących systemów, metod, urządzeń, wyrobów i materiałów o istotnym stopniu przydatności dla obronności i bezpieczeństwa państwa;

7) badania naukowe - badania podstawowe, obejmujące działalność badawczo-eksperymentalną lub teoretyczną - podejmowaną w celu zdobycia nowej wiedzy o zjawiskach i faktach, nieukierunkowaną na bezpośrednie zastosowanie w praktyce oraz badania stosowane, obejmujące działalność badawczą podejmowaną w celu zdobycia nowej wiedzy, ukierunkowaną na zastosowanie w praktyce;

8) prace studyjne - jeden z rodzajów działalności poznawczej prowadzonej w Siłach Zbrojnych , planowanej i koordynowanej przez Sztab Generalny WP, zwany dalej „SG WP”. Prace studyjne mają charakter wspomagający zgłębianie wiedzy o prawach i zasadach towarzyszących zjawisku walki zbrojnej, obejmujących swą tematyką analizowanie procesu szkolenia oraz funkcjonowanie Sił Zbrojnych w czasie pokoju, kryzysu i wojny;

9) prace rozwojowe - prace wykorzystujące dotychczasową wiedzę, prowadzone w celu wytworzenia nowych lub udoskonalenia istniejących materiałów, wyrobów, urządzeń, usług, procesów, systemów lub metod;

10) plan prac naukowo-badawczych i studyjnych - sporządzany centralnie, w trybie i na zasadach określonych w innych dokumentach, wieloletni lub roczny plan zamierzeń naukowo-badawczych i studyjnych realizowanych w resorcie z uwzględnieniem źródeł ich finansowania.

3. W resorcie obrony narodowej instytucjami uprawnionymi do kierowania działalnością naukowo-badawczą są:

1) Departament Polityki Obronnej (DPO) Ministerstwa w obszarze:

a) polityki obronnej i bezpieczeństwa państwa,

b) międzynarodowej polityki bezpieczeństwa z uwzględnieniem Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO), Unii Europejskiej i Organizacji Narodów Zjednoczonych;

c) współpracy cywilno-wojskowej,

d) funkcjonowania systemu obronnego państwa w różnych stanach gotowości obronnej,

e) ekonomiki bezpieczeństwa i obrony,

f) obrony cywilnej,

g) integracji w ramach międzynarodowych struktur bezpieczeństwa,

h) historii wojen i wojskowości,

i) funkcji i misji Sił Zbrojnych ,

j) operacji militarnych i niemilitarnych (w tym również operacji pokojowych);

2) Generalny Zarząd Operacyjny - P3 (GZO) SGWP w obszarze:

a) doktryn rodzajów Sił Zbrojnych,

b) obrony terytorialnej,

c) przygotowania dowództw i sztabów do prowadzenia operacji wojskowych,

d) zabezpieczenia logistycznego wojsk,

e) zasad użycia jednostek SZ RP w sytuacjach nadzwyczajnych;

3) Departament Polityki Zbrojeniowej (DPZ) Ministerstwa w obszarze:

a) techniki wojskowej,

b) nauk technicznych, obejmujących badania podstawowe w perspektywicznych rodzajach uzbrojenia i sprzętu wojskowego,

c) wymagań długoterminowych związanych z wieloletnią perspektywą pozyskiwania nowoczesnego uzbrojenia i sprzętu wojskowego;

4) Zarząd Wojskowej Służby Zdrowia (ZWSZ) SGWP w obszarze:

a) prac naukowo-badawczych związanych z zabezpieczeniem medycznym Sił Zbrojnych , zwłaszcza w odniesieniu do medycyny pola walki, medycyny stanów nagłych i medycyny lotniczej, morskiej i tropikalnej; higieny i epidemiologii, radiologii i ochrony radiobiologicznej, fizjologii i fizjologii żywienia, toksykologii i weterynarii oraz techniki medycznej i sprzętu medycznego,

b) nauk medycznych w części dotyczącej funkcjonowania Sił Zbrojnych,

c) organizacji i funkcjonowania wojskowej służby zdrowia w warunkach pokoju, kryzysu i wojny.

4. Komórki wymienione w pkt 3 są również uprawnione do opiniowania:

1) wniosków o dofinansowanie działalności statutowej jednostek;

2) wniosków o dofinansowanie zakupu specjalnych urządzeń badawczych, specjalnych programów badawczych i sieci naukowych;

3) wniosków o dofinansowanie inwestycji służących potrzebom badań naukowych lub prac rozwojowych;

4) projektów celowych;

5) projektów badawczych

składanych do Ministerstwa Nauki i Informatyzacji i realizowanych na rzecz obronności państwa.

5. W zakresie prac studyjnych funkcję jednostki realizującej pełni GZO, a Szef GZO realizuje przedsięwzięcia w przedmiotowym zakresie, określone dla kierowników jednostek realizujących, jeśli nie postanowiono inaczej.

Rozdział 2

Planowanie prac naukowo-badawczych i studyjnych

6. Dokumentem określającym zasadnicze kierunki działalności naukowo-badawczej w resorcie obrony narodowej jest „Długoterminowy plan rozwoju priorytetowych obszarów badawczych z zakresu.....”.

7. Formalną podstawę realizacji prac naukowo-badawczych i studyjnych stanowią:

1) wieloletni „Plan prac naukowo-badawczych i studyjnych na lata ...”, zwany dalej „planem wieloletnim”;

2) roczny „Plan prac naukowo-badawczych i studyjnych na rok...” zwany dalej „planem rocznym”

- opracowywane w Generalnym Zarządzie Planowania Strategicznego - P5 (GZPS) SGWP.

8. Plan wieloletni, opracowywany jest w cyklach sześcioletnich i aktualizowany w miarę potrzeb, z uwzględnieniem 2-letniej cykliczności przygotowywania „Programów rozwoju Sił Zbrojnych RP”.

9. Propozycje prac naukowo-badawczych do ujęcia w planie wieloletnim składa się w formie wniosków (załącznik Nr 1) w terminie do 31 marca roku poprzedzającego opracowanie (nowelizację) planu wieloletniego.

10. Do składania wniosków na prace naukowo-badawcze są uprawnieni:

1) kierownicy jednostek realizujących - bezpośrednio do GZPS;

2) dowódcy rodzajów Sił Zbrojnych, szefowie generalnych zarządów SGWP, dyrektorzy departamentów Ministerstwa, szefowie (dyrektorzy) komórek organizacyjnych bezpośrednio podporządkowanych Sekretarzowi Stanu - I Zastępcy Ministra, kierownicy samodzielnych biur (centrów);

3) komendanci akademii wojskowych, dyrektorzy wojskowych jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych;

4) kierownicy jednostek naukowych (w rozumieniu art. 2. ustawy z 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2004 r. Nr 238 poz. 2390) spoza resortu, zdolnych do realizacji prac na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa.

11. Osoby wymienione w pkt 10 ppkt 2-4 składają wnioski poprzez kierowników jednostek realizujących, właściwych dla realizacji prac, którzy po zaopiniowaniu wniosków przesyłają je do GZPS.

12. Propozycje prac studyjnych do planu wieloletniego składa się w formie zgłoszeń (załącznik Nr 8) w terminie do 31 marca roku poprzedzającego jego opracowanie (nowelizację) do Szefa GZO, który po zaopiniowaniu przesyła je do GZPS. Do każdego zgłoszenia dołącza się protokół konieczności wykonania pracy studyjnej (załącznik Nr 9).

13. Czas realizacji pracy studyjnej nie może wykraczać poza roczny cykl budżetowy.

14. Uprawnionymi do składania zgłoszeń na prace studyjne są:

1) dowódcy (szefowie sztabów) rodzajów Sił Zbrojnych ;

2) dyrektorzy (szefowie) komórek organizacyjnych Ministerstwa.

15.Tematyka prac studyjnych powinna wynikać z bieżących i przyszłych potrzeb Sił Zbrojnych, obejmujących wszystkie sfery ich działalności, a rezultaty tych prac zapewniać dowódcom i sztabom uzyskanie możliwości optymalizowania procesu:

1) planowania i prowadzenia walki zbrojnej;

2) szkolenia sztabów i wojsk;

3) racjonalizowania nakładów finansowych na usprawnianie funkcjonowania Sił Zbrojnych;

4) budowy nowych struktur organizacyjnych, wykorzystania infrastruktury, sprzętu oraz środków bojowych i materiałowych;

5) tworzenia wewnątrzresortowych aktów prawnych.

16. Kierownicy jednostek realizujących dokonują analizy wniosków i zgłoszeń oraz określają propozycje w zakresie potrzeb i kolejności realizacji prac i przesyłają je do GZPS.

17. W planie rocznym mogą zostać ujęte prace, które zostały uprzednio umieszczone w planie wieloletnim. Inne prace mogą zostać wprowadzone do planu rocznego na podstawie pozytywnie zaopiniowanego wniosku, ze wskazaniem źródeł ich finansowania.

18. W planie rocznym uwzględnia się:

1) tematy i zagadnienia prac naukowo-badawczych do realizacji w danym roku wynikające z tematyki zawartej w planach wieloletnich;

2) tematy prac studyjnych, wynikające z nowych uwarunkowań rozwoju Sił Zbrojnych, w szczególności w zakresie koncepcji użycia wojsk, zmian strukturalno-organizacyjnych i zawartych umów międzynarodowych;

3) limity środków finansowych na realizację prac w danym roku;

4) zmiany limitów środków finansowych przydzielonych na realizację prac naukowo-badawczych i studyjnych.

19. Podstawowe kryteria oceny wniosków i zgłoszeń stanowią:

1) przydatność dla obronności i Sił Zbrojnych;

2) możliwość wykonania pracy w przewidywanym terminie;

3) zasadność planowanych wydatków w stosunku do przedmiotu i zakresu badań;

4) możliwość finansowania realizacji pracy;

5) możliwość wdrożenia przewidywanych wyników pracy;

6) zgodność zawartej w nich problematyki z perspektywicznymi kierunkami rozwoju SZ RP zawartymi w „Programie rozwoju SZ RP” oraz innych dokumentach zawierających kierunki rozwoju SZ RP w perspektywie wieloletniej.

20. Szef GZPS przedstawia do zatwierdzenia Ministrowi projekt planu wieloletniego i rocznego uzgodnione z właściwym dysponentem środków finansowych.

21. Po zatwierdzeniu przez Ministra planu wieloletniego i rocznego, szef GZPS przesyła odpisy tych planów do Departamentu Budżetowego oraz stosownych jednostek realizującym, a ich kierownicy niezwłocznie zawiadamiają pisemnie jednostki inicjujące o wynikach kwalifikacji wniosków i zgłoszeń.

22. Zmiany w planach, o których mowa w pkt 7, można dokonać jedynie w uzasadnionych przypadkach, wyłącznie przed upływem 6 miesięcy od planowanego terminu zakończenia pracy.

23. Wnioski o dokonanie zmian w planie rocznym, wraz z ich uzasadnieniem, zgłasza szefowi GZPS kierownik jednostki realizującej pracę w uzgodnieniu z właściwym dysponentem środków finansowych i kierownikiem jednostki wykonującej, w trybie i na zasadach określonych w odrębnej decyzji.

24. Zatwierdzony plan roczny stanowi podstawę do przeprowadzenia postępowania wyłaniającego wykonawcę pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami. W zakresie prac naukowo-badawczych postępowanie wyłaniające wykonawcę prowadzi kierownik jednostki realizującej, a w zakresie prac studyjnych kierownik jednostki inicjującej.

Rozdział 3

Realizacja prac naukowo-badawczych

25. W terminie trzydziestu dni od daty otrzymania zawiadomienia przez jednostkę realizującą, o którym mowa w pkt 21, kierownicy instytucji uczestniczących w postępowaniu o wyłonienie wykonawcy pracy naukowo-badawczej opracowują koncepcję (załącznik Nr 2), podpisaną przez kierownika pracy, którą przesyłają do jednostki realizującej.

26. Koncepcja powinna zawierać w szczególności:

1) cel pracy;

2) zadania badawcze, główne problemy badawcze;

3) metody i techniki badawcze;

4) harmonogram wykonywania zadań badawczych;

5) etapy pracy i wymierne efekty przedstawione do odbioru w poszczególnych etapach pracy;

6) planowany całkowity koszt realizacji pracy;

7) uzasadnienie planowanych zakupów lub wytworzenia aparatury naukowo-badawczej i oprogramowania;

8) przewidywaną formę wyników pracy.

27. Kierownik pracy powinien być specjalistą w dziedzinie, której dotyczy praca.

28. Po wyłonieniu wykonawcy pracy kierownik jednostki realizującej zatwierdza koncepcję i przesyła ją do jednostki wykonującej i kierownika pracy.

Trzeci egzemplarz koncepcji pozostaje w dokumentacji pracy.

29. W przypadku, gdy w wyniku postępowania, o którym mowa w pkt 24, nie został wyłoniony wykonawca pracy, kierownicy jednostek realizujących występują z wnioskiem o anulowanie realizacji tych prac w danym roku.

30. Po wyłonieniu wykonawcy kierownik jednostki realizującej zawiera umowę z wykonawcą na realizację pracy, zwaną dalej „Umową” (załącznik Nr 3).

31. Umowę sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, z których dwa otrzymuje Zamawiający i jeden Wykonawca. Jeden egzemplarz umowy Zamawiający przesyła do Departamentu Budżetowego, a kopię umowy do GZPS.

Rozdział 4

Finansowanie prac naukowo-badawczych

32. Prace naukowo-badawcze finansowane są ze środków publicznych.

33. Potrzeby finansowe na realizację prac naukowo-badawczych określa GZPS w oparciu o nadesłane wnioski. Planowane nakłady finansowe na realizację prac naukowo-badawczych i studyjnych w okresach wieloletnich i rocznych określa się stosownie do obowiązujących procedur planowania rozwojowego w Siłach Zbrojnych oraz budżetowego w resorcie.

34. Wydatki środków przyznanych na realizację prac naukowo-badawczych, wynikające z wystawionych faktur, akceptują kierownicy jednostek realizujących.

35. Obsługę finansowo-księgową wydatków, o których mowa w pkt 34, realizuje właściwy dysponent środków budżetowych, ustanowiony przez Ministra, zgodnie z przydzielonym limitem wydatków na dany rok budżetowy.

Rozdział 5

Odbiór wyników prac naukowo-badawczych

36. Realizacja prac naukowo-badawczych, nadzorowana jest przez kierownika jednostki realizującej. Powołuje on komisje, które dokonują oceny i odbioru etapowych (rocznych) i końcowych wyników prac oraz oceniają sposoby wydatkowania przyznanych na ten cel środków.

37. Szef jednostki wykonującej przesyła do kierownika jednostki realizującej raporty roczne (załącznik Nr 5) i raport końcowy pracy (załącznik Nr 7).

38. Raport roczny powinien zawierać informacje o realizacji prac, a w szczególności:

1) syntetyczny opis wykonanych zadań badawczych i ich zgodności z harmonogramem;

2) opis uzyskanych wyników;

3) rozliczenie realizacji pracy zgodnie z harmonogramem;

4) rozliczenie wydatków poniesionych na realizację;

5) uzasadnienie poniesionych wydatków.

39. Raport roczny składa się do dnia 31 stycznia następnego roku, nie wcześniej jednak niż po półrocznym okresie realizacji pracy.

40. Raport roczny podpisują szef jednostki wykonującej i główny księgowy (kwestor) oraz kierownik pracy.

41. Raport końcowy powinien zawierać w szczególności:

1) sprawozdanie merytoryczne zawierające informacje o zrealizowanych zadaniach badawczych określonych w koncepcji, o której mowa w pkt 25;

2) rozliczenie realizacji pracy zgodnie z harmonogramem, rozliczenie wydatków poniesionych na realizację pracy;

3) uzasadnienie poniesionych wydatków.

42. Raport końcowy, wraz z końcowymi wynikami pracy składa się do kierownika jednostki realizującej w ciągu trzydziestu dni od terminu zakończenia realizacji pracy, określonego w Umowie, jednak nie później niż do dnia zatwierdzenia protokołu odbioru pracy, o którym mowa w pkt 50.

43. Szef jednostki wykonującej składa do kierownika jednostki realizującej trzy egzemplarze oprawionej pracy naukowo-badawczej wraz z jej zapisem w wersji elektronicznej nie później niż w dniu zakończenia realizacji pracy, określonym w Umowie.

44. W celu odbioru końcowego (etapu rocznego) pracy kierownik jednostki realizującej powołuje komisję, w skład której powinni wchodzić przedstawiciele

jednostki inicjującej, przedstawiciele jednostki realizującej oraz w razie potrzeby przedstawiciele dziedzin, których dotyczy oceniana praca.

45. Przewodniczący komisji wnioskuje do kierownika jednostki realizującej o powołanie dwóch opinio-dawców, specjalistów dziedzin, których praca dotyczy. Przy powoływaniu opiniodawców uwzględnia się potrzebę zapewnienia obiektywności dokonywanej oceny.

46. Opiniodawcom pracy zapewnia się anonimowość, z wyjątkiem przypadku, gdy kierownik jednostki realizującej uzna za konieczne dokonanie oceny pracy w miejscu jej realizacji.

47. Opinia powinna w szczególności zawierać ocenę:

1) zgodności zakresu wykonanej pracy z koncepcją i Umową;

2) poziomu metodologicznego i merytorycznego pracy;

3) stopnia rozwiązania problemu i osiągniętego celu;

4) adekwatności i poprawności użycia zastosowanych metod i technik badawczych,

5) możliwości wykorzystania i wdrożenia wyników pracy.

48. W przypadku, gdy oceny pracy są przeciwstawne, kierownik jednostki realizującej może, na wniosek przewodniczącego komisji, powołać trzeciego opiniodawcę.

49. Komisja dokonuje oceny pracy zgodnie z kryteriami zawartymi w „Karcie oceny wyników pracy naukowo-badawczej” (załącznik Nr 6).

50. Przewodniczący komisji przedstawia kierownikowi jednostki realizującej protokół odbioru pracy (załącznik Nr 4), w którym wnioskuje o uznanie Umowy za wykonaną lub, w przypadku niewłaściwego wykonania zobowiązań przez jednostkę wykonującą, o zastosowanie odpowiednich postanowień umowy.

51. Ostateczne przyjęcie pracy oraz rozliczenie finansowe następuje po zatwierdzeniu przez kierownika jednostki realizującej protokołu, o którym mowa w pkt 50.

52. Kierownik jednostki realizującej powiadamia szefa jednostki wykonującej i kierownika pracy o zatwierdzeniu protokołu. Zatwierdzony protokół jest podstawą do wystawienia faktury.

53. W przypadku stwierdzenia przez właściwe organy kontrolne lub biegłych rewidentów, że przekazany kierownikowi jednostki realizującej protokół odbioru pracy stanowiący podstawę do uznania Umowy za wykonaną i rozliczoną nie został sporządzony prawidłowo lub jest nierzetelny, kierownik jednostki realizującej ma prawo zarządzić wznowienie postępowania dotyczącego oceny końcowej pracy albo rozliczenia tej Umowy.54. Kierownik jednostki realizującej opracowuje i przekazuje GZPS w terminie do 28 lutego, zbiorczą informację z realizacji prac naukowo-badawczych za poprzedni rok. Sprawozdanie to zawiera syntetyczne wyniki uzyskane w toku realizacji prac naukowo-badawczych oraz rozliczenia finansowe z wykorzystania środków.

Rozdział 6

Upowszechnianie rezultatów i wdrażanie wyników prac naukowo-badawczych

55. Kierownik jednostki realizującej przekazuje jeden egzemplarz pracy naukowo-badawczej do jednostki inicjującej celem jej wdrożenia. Drugi egzemplarz pracy, wraz z wypełnionym opisem dokumentacyjnym pracy na formularzu SYNABA, przekazywany jest do Centralnego Ośrodka Naukowej Informacji Wojskowej w celu upowszechnienia informacji bibliograficznej, trzeci egzemplarz pozostaje w zasobach jednostki realizującej.

56. Za wdrożenie wyników pracy odpowiedzialny jest szef jednostki inicjującej daną pracę.

57. Decyzje w sprawie formy upowszechniania rezultatów prac podejmuje Zamawiający.

Rozdział 7

Dokumentowanie zrealizowanych prac naukowo-badawczych

58. Dokumentacja pracy naukowo-badawczej zawiera w szczególności:

1) wniosek o pracę naukowo-badawczą;

2) Umowę o realizacji pracy naukowo-badawczej wraz z koncepcją, stanowiącą załącznik do Umowy;

3) rozliczenia środków przeznaczonych na realizację pracy;

4) faktury zakupów środków materialnych i usług oraz protokoły przyjęcia usług;

5) uzasadnienia wyboru dostawców środków materialnych i usług;

6) dokumentację merytoryczną pracy;

7) raporty wytwórczości (aparatury naukowo-badawczej, stanowisk badawczych, zestawów, oprogramowania komputerowego itp.);

8) protokoły zużycia i protokoły wybrakowania;

9) kopie raportów rocznych;

10) kopię raportu końcowego;

11) protokół odbioru pracy.

59. Dokumentację prac niejawnych prowadzi się zgodnie z obowiązującymi przepisami o ochronie informacji niejawnych.

Rozdział 8

Realizacja prac studyjnych

60. Po wyłonieniu wykonawcy kierownik jednostki inicjującej zawiera umowę z wykonawcą na realizację pracy, zwaną dalej „Umową” (załączniki Nr 10 i 11).

61. Umowę sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, z których dwa otrzymuje Zamawiający i jeden Wykonawca. Kopie umów Zamawiający przekazuje do jednostki realizującej - GZO.

Rozdział 9

Finansowanie prac studyjnych

62. Potrzeby finansowe na realizację prac studyjnych określa GZO, w oparciu o nadesłane zgłoszenia i przesyła je do GZPS.

63. Obsługę finansowo-księgową wydatków na prace studyjne realizuje właściwy dysponent środków budżetowych ustanowiony przez Ministra, zgodnie z przydzielonym limitem wydatków na dany rok budżetowy.

64. Wynagrodzenie za wykonanie pracy i sporządzenie opinii pokrywa się ze środków zaplanowanych na ich realizację i ujętych w planach, o których mowa w pkt 7.

65. Wynagrodzenie za wykonanie każdej opinii pracy studyjnej ustala się w wysokości 6% wartości pracy, jednak nie mniej niż 400 PLN brutto.

Rozdział 10

Odbiór wyników prac studyjnych

66. W celu dokonania merytorycznej oceny pracy studyjnej kierownicy jednostki inicjującej powołują dwóch opiniujących - specjalistów w przedmiotowym obszarze, z którymi zawierają „Umowy o dzieło” (załącznik Nr 12).

67. Opiniujący przedstawia kierownikowi jednostki inicjującej opinię, która powinna być opracowana zgodnie z „Makietą opinii” (załącznik Nr 13) i zawierać ocenę:

1) zgodności zakresu wykonanej pracy studyjnej ze „Zgłoszeniem” i „Umową” o pracę studyjną;

2) poziomu metodologicznego i merytorycznego pracy studyjnej;3) stopnia rozwiązania problemu będącego tematem pracy studyjnej;

4) adekwatności i poprawności użycia zastosowanych metod i technik badawczych;

5) możliwości wykorzystania i wdrożenia rezultatów pracy studyjnej.

68. W przypadku, gdy opinie są ze sobą sprzeczne kierownik jednostki inicjującej powołuje trzeciego opiniującego, którego opinia ma charakter rozstrzygający.

69. Kierownik jednostki inicjującej przesyła do szefa GZO „Informację o zakończeniu realizacji pracy studyjnej” (załącznik Nr 14), zwaną dalej „Informacją”, w terminie nie przekraczającym terminu ujętego w Zgłoszeniu.

70. Informacja zawiera:

1) trzy egzemplarze pracy studyjnej wraz z ich zapisem w formie elektronicznej;

2) sprawozdanie wykonawcy pracy studyjnej;

3) rachunek za wykonanie pracy studyjnej.

71. Informacja, która nie spełnia wymagań określonych w pkt 70 nie podlega rozpatrzeniu przez Komisję.

72. W celu odbioru dokumentacji pracy studyjnej szef GZO powołuje rozkazem dziennym Komisję odbioru dokumentacji pracy studyjnej, zwaną dalej „Komisją”, która dokonuje sprawdzenia prac pod względem ukompletowania.

73. Po przeprowadzeniu czynności wymienionych w pkt 66-72 przewodniczący Komisji przedstawia szefowi GZO do zatwierdzenia „Protokół odbioru dokumentacji pracy studyjnej” (załącznik Nr 15), zawierający wniosek o uznanie Umowy o pracę studyjną za wykonaną lub o uznanie Umowy o pracę studyjną za niewykonaną i zastosowanie odpowiednich postanowień Umowy.

Rozdział 11

Upowszechnianie rezultatów i wdrażanie wyników prac studyjnych

74. Po rozliczeniu finansowym prac studyjnych w danym roku kalendarzowym szef jednostki inicjującej przekazuje, w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku kalendarzowego, dwa egzemplarze prac studyjnych wraz z nośnikiem w wersji elektronicznej do biblioteki jednostki inicjującej oraz jeden egzemplarz do Biblioteki Naukowej SGWP, które przechowują je przez okres 10 lat.

75. Za wdrożenie wyników prac studyjnych odpowiedzialny jest szef jednostki inicjującej daną pracę.

76. Kierownik jednostki inicjującej, po uzyskaniu praw autorskich, jest obowiązany wdrożyć rezultaty pracy studyjnej, zgodnie z formą i terminem określonymi w zgłoszeniu.

77. Rezultaty prac studyjnych upowszechnia się w formie:

1) prognoz programów rozwojowych;

2) materiałów stanowiących podstawę do opracowania dokumentów normatywnych i szkoleniowych;

3) publikacji (książki, artykuły, monografie, komunikaty, recenzje, rozprawy naukowe);

4) założeń i wymagań w stosunku do przyszłych systemów uzbrojenia i sprzętu wojskowego;

5) założeń taktyczno-techniczych dla projektowania systemów uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz opracowań zasad ich użycia w działaniach bojowych;

6) materiałów pomocniczych do działalności służbowej jednostek i komórek organizacyjnych resortu;

7) materiałów o charakterze informacyjnym;

8) podstawy do uruchomienia przedsięwzięć projektowo-programowych z zakresu problematyki przedstawionej w pracy studyjnej.

78. Szef GZO SGWP, w terminie do dnia 30 marca danego roku kalendarzowego, wydaje biuletyn o pracach studyjnych zrealizowanych w Siłach Zbrojnych w roku poprzednim oraz przekazuje jeden egzemplarz tego wydawnictwa wraz z wersją elektroniczną do Centralnego Ośrodka Naukowej Informacji Wojskowej.

Rozdział 12

Dokumentowanie zrealizowanych prac studyjnych

79. Dokumentacja pracy studyjnej obejmuje:

1) zgłoszenie pracy studyjnej wraz z protokołem konieczności jej wykonania;

2) umowy o wykonanie pracy studyjnej;

3) rachunki za wykonanie pracy studyjnej;

4) umowy o wykonanie opinii pracy studyjnej;

5) opinie pracy studyjnej;

6) rachunki za opracowanie opinii pracy studyjnej;

7) informację o zakończeniu realizacji pracy studyjnej;

8) protokół odbioru dokumentacji pracy studyjnej.

80. Dokumentacja prac studyjnych niejawnych jest prowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami o ochronie informacji niejawnych.

81. Kierownik jednostki inicjującej archiwizuje dokumentację związaną z planowaniem, realizacją oraz finansowaniem prac studyjnych ujętych w planach, zgodnie z „Instrukcją o archiwizacji” - sygn. Szt. Gen. 1344/99.

82. Kierownik jednostki inicjującej przesyła szefowi GZO sprawozdanie z działalności studyjnej (załącznik Nr 16), w terminie do dnia 10 stycznia następnego roku kalendarzowego, zgodnie z zestawieniem sprawozdań obowiązującym na poszczególnych szczeblach dowodzenia i zarządzania resortu.83. Szef GZO opracowuje i przekazuje szefowi GZPS, w terminie do 28 lutego, zbiorczą informację z realizacji prac studyjnych za poprzedni rok. Sprawozdanie to zawiera syntetyczne wyniki uzyskane w toku realizacji prac studyjnych oraz rozliczenia finansowe z wykorzystania środków.

84. Szef GZO przedstawia, w ramach rocznej odprawy z oficerami odpowiedzialnymi za koordynację działalności studyjnej w jednostkach inicjujących, informację dotyczącą działalności studyjnej prowadzonej w minionym roku kalendarzowym i gromadzi informacje na temat stopnia wdrażania rezultatów prac studyjnych w Siłach Zbrojnych oraz określa kierunki działania w przedmiotowym obszarze.

Rozdział 13

Kontrola i nadzór nad praktycznym wykorzystaniem rezultatów prac studyjnych

85. Szef GZO sprawuje nadzór nad praktycznym zastosowaniem rezultatów prac studyjnych w rodzajach Sił Zbrojnych .

86. Kierownik jednostki inicjującej nadzoruje i kontroluje problematykę wdrażania wyników prac studyjnych w podległych komórkach.

Załączniki do „Instrukcji o kierowaniu pracami naukowo-badawczymi
i studyjnymi w resorcie obrony narodowej”

Treść załączników w formie PDF do pobrania tutaj

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00