Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Ministra Obrony Narodowej rok 2004 nr 16 poz. 175
Wersja archiwalna od 2005-01-01 do 2011-09-18
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Obrony Narodowej rok 2004 nr 16 poz. 175
Wersja archiwalna od 2005-01-01 do 2011-09-18
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

Od redakcji: Zarządzenie zostało uchylone na podstawie art. 1 pkt 33 ustawy z dnia 30 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy- Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 170, poz. 1015) oraz zastąpione przez zarządzenie nr 16/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 3 kwietnia 2012 r. w sprawie prowadzenia rejestru lotnisk i lądowisk wojskowych (Dz.U.MON. poz. 127). 

Dowództwo Sił Powietrznych

ZARZĄDZENIE Nr 32/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

z dnia 2 grudnia 2004 r.

w sprawie prowadzenia rejestru lotnisk wojskowych

Na podstawie art. 60 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112, z 2003 r. Nr 210, poz. 2036, oraz z 2004 r. Nr 54, poz. 535, Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1002, Nr 172, poz. 1805 i Nr 173, poz. 1808) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§ 1. Zarządzenie określa:

1) sposób prowadzenia rejestru lotnisk wojskowych;

2) tryb wpisu lotnisk wojskowych do rejestru;

3) wzór rejestru lotnisk wojskowych;

4) zmiany cech lotniska, podlegające wpisowi do rejestru lotnisk wojskowych.

§ 2. Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:

1) wojskowym użytkowniku lotniska - należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną podległą Ministrowi Obrony Narodowej wpisaną do rejestru lotnisk wojskowych jako jego główny użytkownik;

2) rejestrze lotnisk wojskowych - należy przez to rozumieć lotniska, lądowiska i drogowe odcinki lotniskowe, wykorzystywane prze resort obrony narodowej dla celów obronności i bezpieczeństwa Państwa

3) lotnisku - należy przez to rozumieć lotnisko wojskowe;

4) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze.

§ 3.1. Lotniska, użytkowane przez wszystkie rodzaje Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej „Siłami Zbrojnymi”, wpisuje się do rejestru lotnisk wojskowych, zwanego dalej „rejestrem”.

2. Podstawę wpisu do rejestru stanowi decyzja Ministra Obrony Narodowej o rejestracji lotniska.

3. Dowódcy rodzajów Sił Zbrojnych, zwani dalej „wnioskodawcami”, występują z wnioskiem o rejestrację lub wykreślenie z rejestru przyporządkowanego im lotniska, a także o zmianę cech lotniska, o której mowa w § 6.

4. Minister Obrony Narodowej wydaje decyzję akceptującą lub odmawiającą wpisanie lotniska do rejestru oraz decyzję wprowadzającą zmiany cech lotniska, o której mowa w § 6 ust. 2.

5. Z chwilą wpisania do rejestru, lotnisko wojskowe uznaje się za włączone do sieci lotnisk Sił Zbrojnych.

6. Minister Obrony Narodowej wydaje decyzję o wykreśleniu danego lotniska z rejestru, bądź odmowie jego skreślenia.

§ 4. Rejestr prowadzi, wyznaczona przez Dowódcę Sił Powietrznych, komórka organizacyjna Dowództwa Sił Powietrznych, zwana dalej „komórką organizacyjną”.

Rozdział 2

Wnioski o rejestrację lotnisk

§ 5.1. Do wniosku o rejestrację lotniska, określonego w załączniku nr 4, wnioskodawca powinien dołączyć:

1) dokumenty lub ich odpisy, określające stan prawny lotniska;

2) teczkę ewidencyjną lotniska, zwaną dalej „teczką”, zawierającą:

a) podstawowe parametry lotniska:

- współrzędne geograficzne punktu centralnego,

- rodzaj, typ i klasę techniczną lotniska,

- granice lotniska, pola manewrowego, pola wzlotów,

- ilości, kierunki oraz długości dróg startowych i pasów startowych,

- system naziemnych pomocy nawigacyjnych (wzrokowe, instrumentalne, precyzyjnego podejścia),

b) wykaz przeszkód lotniczych na lotnisku i w jego otoczeniu,

c) wykaz i charakterystykę poszczególnych obiektów, związanych z kierowaniem, kontrolą, nadzorem i bezpieczeństwem ruchu lotniczego, znajdujących się na lotnisku oraz w jego otoczeniu,

d) schemat usytuowania lotniska na mapie w skali 1:50000 z naniesionymi granicami obiektu i drogami startowymi,

e) mapę sytuacyjno-wysokościową lotniska w skali 1:5000, określającą lokalizację wszystkich elementów infrastruktury oraz nakładkę mapy ewidencyjnej państwowej ewidencji gruntów i budynków,

f) mapę w skali 1:25000 lub 1:10000, zawierającą naniesione granice obiektu, główne elementy lotniskowe, płaszczyzny ograniczające wysokość zabudowy w rejonie lotniska, strefy ograniczonego użytkowania oraz opisane przeszkody lotnicze,

g) mapę (lub plan sytuacyjny) z naniesionymi danymi, dotyczącymi potrzeby ustanowienia strefy ochronnej, na podstawie ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr80,poz.717zpóźn.zm.);

3) wydane przez właściwe organy nadzoru budowlanego odpisy pozwoleń na użytkowanie obiektów budowlanych na terenie lotniska, jeżeli takie pozwolenia były wymagane w czasie budowy obiektów.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa się w dwóch egzemplarzach.

Rozdział 3

Zmiany cech lotniska podlegające wpisowi do rejestru

§ 6.1. Każda zmiana cech lotniska, o której mowa w ust. 2, podlega wpisaniu do rejestru.

2. Zmiany cech lotniska, dotyczące:

1) rodzaju, typu i klasy technicznej lotniska;

2) granicy lotniska, pola manewrowego, pola wzlotów;

3) ilości, kierunków lub długości dróg startowych i pasów startowych;

4) systemu naziemnych pomocy nawigacyjnych;

5) powierzchni ograniczających wysokość obiektów budowlanych i naturalnych w otoczeniu lotniska

- wymagają zezwolenia, w drodze decyzji, Ministra Obrony Narodowej.

3. Wprowadzenia zgłaszanych zmian należy dokonać w terminie 14 dni od dnia wydania decyzji, o której mowa w ust. 2.

Rozdział 4

Zawartość i sposób prowadzenia rejestru

§ 7.1. Rejestr składa się z:

1) księgi rejestru lotnisk, zawierającej podstawowe dane wszystkich zarejestrowanych lotnisk, zwanej dalej „księgą”;

2) teczek, w skład których wchodzą:

a) część dokumentacyjna,

b) część kartograficzna;

3) części korespondencyjnej, zawierającej dokumenty obejmujące informacje lotniskowe, techniczne i użytkowe lotnisk.

2. Dokumentem pomocniczym rejestru jest skorowidz rejestru.

§ 8.1. Księga składa się z określonej ilości ponumerowanych kart rejestru lotnisk. Wzór karty rejestru lotnisk określa załącznik Nr 1.

2. Każde lotnisko może być wpisane tylko pod jednym numerem rejestru, który jest jednocześnie numerem decyzji, o której mowa w § 3 ust. 2.

3. Karty rejestru lotnisk powinny być przesznu-rowane, a końce sznura na wewnętrznej stronie tylnej okładki, zalakowane i opieczętowane.

§ 9.1. Teczkę prowadzi się dla każdego lotniska osobno.

2. Teczka powinna zawierać podstawowe dane lotniska, podzielone na dwie odrębne części:

1) opisową - zawierającą elementy, o których mowa w§ 5 ust. 1 pkt2 lit. a-c, określoną w załączniku Nr 2;

2) kartograficzną - zawierającą elementy, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 lit. d-g, określoną w załączniku Nr 3.

3. Decyzja, o której mowa w § 3 ust. 2, stanowi integralną część teczki.

§ 10. Skorowidz rejestru zawiera wykaz lotnisk wpisanych do rejestru z podaniem numeru karty rejestru lotnisk oraz spisem wydanych decyzji, o których mowa w 3 ust. 2.

§ 11.1.Teczkę w części, o której mowa w § 9 ust. 2 pkt 2, należy prowadzić jako dokument opatrzony klauzulą „tajne”.

2. Księgę, poszczególne karty rejestru lotnisk i duplikaty księgi oraz teczkę, w części, o której mowa w § 9 ust. 2 pkt 1, należy prowadzić jako dokumenty opatrzone klauzulą „poufne”.

3. Jeżeli wpisów w rejestrze dokonuje się na podstawie dokumentów zawierających tajemnicę państwową lub tajemnicę służbową, rejestrom nadaje się odpowiednie klauzule tajności - zgodnie z ustawą z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95 z późn. zm.).

4. Pozostałe dokumenty rejestru niewymienione w ust. 1 i 2 są jawne.5. Księga oraz teczki powinny być przechowywane w szafach metalowych, zabezpieczonych zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony informacji niejawnych.

6. Pozostałe dokumenty rejestru mogą być przechowywane w szafach drewnianych na ogólnych zasadach.

§ 12.1. Korespondencja dotycząca rejestru powinna być przechowywana w „Teczce korespondencji bieżącej” według dat wpływu lub wysyłania.

2. Wpisując lotnisko do rejestru należy:

1) wypełnić kartę rejestru lotnisk księgi wraz z duplikatem;

2) wpisać lotnisko do skorowidza rejestru.

§ 13. Po dokonaniu wpisu do rejestru, komórka organizacyjna odsyła wnioskodawcy następujące dokumenty: decyzję, o której mowa w § 3 ust. 2, duplikat karty rejestru lotniska, teczkę.

§ 14.1. Wprowadzając zmiany do rejestru należy:

1) dokonać poprawek lub uzupełnień w karcie rejestru lotniska i w teczce; w razie potrzeby dotychczasowe dokumenty mogą być wymienione na nowe;

2) pozostawić w rejestrze dotychczasowe dokumenty z odpowiednią adnotacją.

2. Po dokonaniu zmian w rejestrze, komórka organizacyjna przesyła wnioskodawcy kopię decyzji, o której mowa w § 3 ust. 2.

§ 15.1. Podstawę wykreślenia lotniska z rejestru stanowi decyzja Ministra Obrony Narodowej o skreśleniu lotniska z rejestru. Dokumentami uzupełniającymi są: wniosek o wykreślenie lotniska z rejestru, decyzja, o której mowa w § 3 ust. 2, a także karta rejestru lotniska, teczka oraz dokumenty uzupełniające.

2. Skreślając lotnisko z rejestru należy:

1) sprawdzić, czy dokumenty, o których mowa w ust. 1, są kompletne;

2) dokonać adnotacji w teczce;

3) wykreślić odpowiednią pozycję skorowidza;

4) dokonać wpisu do księgi o likwidacji lotniska.

3. Po dokonaniu skreślenia należy:

1) przekazać do archiwum lub do wyznaczonego organu przyjmującego lotnisko dokumenty, o których mowa w ust. 1, wraz z korespondencją dotyczącą wyłącznie zlikwidowanego lotniska;

2) powiadomić organ ministra właściwego do spraw transportu o dokonanym skreśleniu lotniska z rejestru.

§ 16. Komórka organizacyjna może udostępnić dane rejestru:

1) upoważnionemu przedstawicielowi wnioskodawcy - odnośnie lotniska, którego jest użytkownikiem;

2) innym osobom, każdorazowo za zgodą Dowódcy Sił Powietrznych.

§ 17. W rejestrze należy używać skrótów i znaczeń klasyfikacyjnych lotniska, określonych w załączniku Nr 5.

§ 18.1. Wpisy w rejestrze i ewidencji powinny być dokonywane trwale.

2. Skreślenia i poprawki należy wykonywać trwale, w kolorze czerwonym, w sposób pozwalający na odczytanie poprzedniego wpisu.

3. Dokonanie skreślenia i poprawki powinno być opatrzone datą i podpisem prowadzącego rejestr.

4. Dokonywanie poprawek przez wycieranie lub zamazywanie wpisów jest zabronione.

§ 19.1. Przekazywanie i przejmowanie czynności prowadzenia rejestru powinno się odbywać protokolarnie.

2. Protokóły zdawczo-odbiorcze powinny być sporządzone w przeznaczonej do tego celu „Książce protokółów zdawczo-odbiorczych”.

Rozdział 5

Przepisy przejściowe i końcowe

§ 20.1. Rejestracja lotnisk obecnie funkcjonujących upływa w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie zarządzenia.

Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Obrony Narodowej: J. Szmajdziński

Załączniki do zarządzenia Nr 32/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 2 grudnia 2004r.(poz. 175)

Załącznik Nr 1

Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj

Załącznik Nr 3

infoRgrafika

Załącznik Nr 4

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik Nr 5

WYKAZ SKRÓTÓW STOSOWANYCH W REJESTRZE LOTNISK WOJSKOWYCH

ADS

- awaryjna droga startowa

APM

- stacja reflektorowa

ARP

- automatyczny radio na miernik

b.p.b

- boczny pas bezpieczeństwa

BRL

- bliższa radiolatarnia

cz.p.b

- czołowy pas bezpieczeństwa

CPPS

- centralna płaszczyzna postoju samolotów

DK

- droga kołowania

DRL

- dalsza radiolatarnia

DS

- droga startowa

GDK

- główna droga kołowania

ILS

- (Instrument Landing System) system lądowania według przyrządów

KNS

- kodowo-neonowa latarnia lotniskowa

KRM

- radiolatarnia kursu

ŁDK

- łącząca droga kołowania

MP

- miejsce postoju samolotów

MRŁ

- radiolokacyjna stacja meteorologiczna

MRM

- nadajnik radiosygnałów

PDK

- pomocnicza droga kołowania

p.n.r.l.

- pole naziemnego ruchu lotniczego

PRŁ

- radiolokator lądowania

PRMG

- system lądowania według przyrządów

PPH

- płaszczyzna przedhangarowa

PPS

- płaszczyzna postoju samolotów

PS

- pas startowy

PW

- pole wzlotów

RLS

- stacja radiolokacyjna

RPS

- roboczy pas startowy

RSL

- radiolokacyjny system lądowania

RSBN

- radiolokacyjny system bliskiej nawigacji

SDS

- środek drogi startowej

SR

- strefa rozśrodkowania

SSD

- startowe stanowisko dowodzenia

TACAN

- (Tactical Air Navigation) ultrakrótkofalowy system nawigacji lotniczej bliskiego zasięgu

USR

- umocniona strefa rozśrodkowania

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00