Zarząd Wojskowej Służby Zdrowia
DECYZJA Nr 182/MON MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 2 lipca 2004 r.
w sprawie utworzenia obwodów profilaktyczno-leczniczych wojskowej służby zdrowia oraz ich organizacji i zadań
Na podstawie § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426), w związku z postanowieniami zarządzenia Nr 43/MON z dnia 7 października 1998 r. w sprawie utworzenia samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej (Dz. Rozk. MON, poz. 97 z późn. zm.), w celu ujednolicenia zasad fachowego nadzoru nad działalnością wojskowej służby zdrowia w jednostkach i instytucjach resortu obrony narodowej, ustalam:
1. Tworzy się obwody profilaktyczno-lecznicze wojskowej służby zdrowia czasu „P" i czasu „W", zwane dalej „obwodami", w celu realizacji zadań określonych w decyzji.
2. Obwód stanowi wydzielony obszar kraju, który swoim zasięgiem pokrywa obszar administracyjny jednego lub większej liczby województw, na którym rozmieszczone są zakłady opieki zdrowotnej wojskowej służby zdrowia.
3. Dla każdego obwodu wyznacza się wiodący zakład opieki zdrowotnej wojskowej służby zdrowia, wymieniony w załączniku do decyzji, którego komendant (dyrektor) jest jednocześnie komendantem obwodu i kieruje działalnością fachową wojskowej służby zdrowia, zgodnie ze swoimi kompetencjami. Komendanta obwodu wyznacza i odwołuje szef komórki organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej, właściwej do spraw zdrowia.
4. Nadzór nad działalnością obwodów sprawuje szef komórki organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej, właściwej do spraw zdrowia.
5. Wykaz obwodów i zakładów opieki zdrowotnej, o których mowa w pkt 1 i 2, wraz z ich siedzibami oraz obszarami właściwości terytorialnej obwodów określa załącznik do decyzji.
6. Do zadań komendanta obwodu w czasie „P" należy w szczególności:
1) monitorowanie procesu zabezpieczenia profilaktyczno-leczniczego oraz, stosownie do właściwości, osłony przeciwepidemicznej i przeciwepizootycznej wojsk rozmieszczonych na terenie obwodu w porozumieniu z przełożonymi służbowymi i fachowymi służby zdrowia jednostek i instytucji wojskowych znajdujących się na terenie obwodu;
2) składanie corocznych meldunków - do dnia 31 stycznia, za rok poprzedni - z działalności obwodu oraz propozycji usprawnienia działalności systemu zabezpieczenia profilaktyczno-leczniczego szefowi komórki organizacyjnej MON, właściwej do spraw zdrowia;
3) kierowanie działalnością Rejonowej Bazy Zaopatrzenia Medycznego (RBZMed) realizującej zadania mobilizacyjne, koordynowane przez komórkę organizacyjną MON, właściwą do spraw zdrowia, na podstawie potrzeb zgłaszanych przez rodzaje Sił Zbrojnych, Dowództwo Garnizonu Warszawa i Żandarmerię Wojskową;
4) współuczestniczenie w procesie zabezpieczenia profilaktyczno-leczniczego wojsk własnych i sojuszniczych, przebywających na terenie obwodu;
5) współuczestniczenie w procesie organizacji mobilizacyjnego rozwinięcia zakładów opieki zdrowotnej wojskowej służby zdrowia do etatu czasu „W", zgodnie z wyciągiem z zestawienia zadań mobilizacyjnych dla szpitala;
6) współdziałanie z pozaresortowymi zakładami opieki zdrowotnej w zakresie ich przygotowania do realizacji świadczeń na rzecz Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i możliwości udzielenia wsparcia wojskom sojuszniczym przebywającym na terenie obwodu;
7) udział w organizacji zabezpieczenia medycznego wojsk sojuszniczych w zakresie udzielania informacji o bazie szpitalnej na terenie obwodu, informowania o poziomach leczenia specjalistycznego, rekomendacji zakładu o większych możliwościach diagnostyczno-terapeutycznych oraz udział w rekonesansie, dokonywanym przez państwa wysyłające w zakładach opieki zdrowotnej.
7. Do zadań komendanta obwodu w czasie „W" należy w szczególności:
1) planowanie i organizacja działalności leczniczo--ewakuacyjnej oraz zbieranie danych i opracowywanie statystyki medycznej dotyczącej obłożenia i potrzeb leczniczych szpitali;
2) opracowywanie planów reorganizacji i profilizacji szpitali do aktualnych potrzeb;
3) przygotowanie planu ewakuacji medycznej oraz organizowanie sprawnego przyjęcia rannych, chorych i porażonych z etapów ewakuacji medycznej i innych obwodów, a w szczególności nadzorowanie przepływu oraz rozdział rannych i chorych pomiędzy szpitale;
4) współudział w realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa gospodarza w zakresie organizacji zabezpieczenia medycznego wojsk sojuszniczych przebywających na terenie obwodu;
5) prowadzenie wymaganej sprawozdawczości oraz składanie meldunków szefowi komórki organizacyjnej MON właściwej do spraw zdrowia o sytuacji medycznej, epidemiologicznej, epizootycznej, stanie sanitarnohigienicznym i stanie zaopatrzenia medycznego w ustalonych terminach;
6) opracowywanie planu współdziałania, w szczególności z właściwymi organami administracji państwowej, komendantami innych obwodów, wojskowymi ośrodkami medycyny prewencyjnej (WOMP), służbą zdrowia związków taktycznych oraz innych jednostek i instytucji wojskowych, działającymi na terenie obwodu;
7) bieżące aktualizowanie i analiza - pozyskiwanych z właściwych terytorialnie WOMP - danych dotyczących stanu sanitarnohigienicznego oraz sytuacji epidemiologicznej i epizootycznej w rejonie działania; w przypadku pojawienia się zagrożeń epidemicznych i epizootycznych - we współdziałaniu z właściwym terytorialnie WOMP - podejmowanie działań organizacyjnych i zapobiegawczych, stosownie do właściwości i rozwoju sytuacji;
8) nadzorowanie działalności RBZMed. w zakresie zaopatrywania szpitali, jednostek i instytucji wojskowych obwodu w środki materiałowe i sprzęt służby zdrowia oraz obsługi technicznej i napraw sprzętu medycznego;
9) współpraca z wojskowymi komisjami lekarskimi w organizowaniu nieetatowych komisji w zakładach opieki zdrowotnej wojskowej służby zdrowia oraz szpitalach pozaresortowej służby zdrowia wydzielających łóżka dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
10) dysponowanie na obszarze obwodu łóżkami wydzielonymi dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej przez pozaresortowe zakłady opieki zdrowotnej.
8. W czasie „P" finansowanie zadań wynikających z funkcjonowania obwodu profilaktyczno-leczniczego zabezpiecza Ministerstwo Obrony Narodowej w ramach środków finansowych na realizację zadań mobilizacyjnych na podstawie zawartej umowy.
9. Potrzeby finansowe na realizację zadań obwodu zgłasza komendant obwodu według ustalonych procedur i w ustalonych terminach, zgodnie z postanowieniami decyzji Nr 19/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 stycznia 2002 r. w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz. Urz. MON Nr 1, poz. 13 z późn. zm.)
10.Traci moc decyzja Nr34/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 4 marca 1999 r. w sprawie utworzenia obwodów profilaktyczno-leczniczych wojskowej służby zdrowia (Dz. Rozk. MON, poz. 15)
11. Decyzja wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Obrony Narodowej: J. Szmajdziński
Załącznik do decyzji Nr 182/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 2 lipca 2004r.(poz. 88)
WYKAZ WIODĄCYCH ZAKŁADÓW OPIEKI ZDROWOTNEJ WOJSKOWEJ SŁUŻBY DROWIA DLA POSZCZEGÓLNYCH OBWODÓW PROFILAKTYCZNO-LECZNICZYCH
NUMER OBWODU | OBSZAR | WIODĄCA PLACÓWKA |
1 | Województwo Mazowieckie | Wojskowy Instytut Medyczny, Warszawa |
II | Województwa Lubelskie, Podkarpackie | 1 Szpital Wojskowy z Przychodnią |
III | Województwa Łódzkie, Świętokrzyskie, Małopolskie, Śląskie | 5 Wojskowy Szpital Kliniczny z Polikliniką |
IV | Województwa Dolnośląskie, Opolskie, Lubuskie | 4 Wojskowy Szpital Kliniczny z Polikliniką |
V | Województwa Wielkopolskie, Kujawsko-Pomorskie | 10 Wojskowy Szpital Kliniczny z Polikliniką |
VI | Województwo Zachodniopomorskie | 109 Szpital Wojskowy z Przychodnią |
VII | Województwo Pomorskie | 7 Szpital Marynarki Wojennej z Przychodnią |
VIII | Województwa Warmińsko-Mazurskie, Podlaskie | 108 Szpital Wojskowy z Przychodnią |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00