Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2003-01-24 do 2005-01-01
Wersja archiwalna od 2003-01-24 do 2005-01-01
archiwalny
Departament Budżetowy
DECYZJA Nr 371/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 30 grudnia 2002 r.
zmieniająca decyzję w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej.
Na podstawie § 1 pkt 13 lit. b, d i f-h oraz § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426), a także w związku z art. 91 ust. 3 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014, z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 49, poz. 485, Nr 70, poz. 778 i Nr 110, poz. 1255, z 2000 r. Nr 6, poz. 69, Nr 12, poz. 136, Nr 48, poz. 550, Nr 95, poz. 1041, Nr 119, poz. 1251 i Nr 122, poz. 1315, z 2001 r. Nr 45, poz. 497, Nr 46, poz. 499, Nr 88, poz. 961, Nr 98, poz. 1070, Nr 100, poz. 1082, Nr 102, poz. 1116, Nr 125, poz. 1368 i Nr 145, poz. 1623 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 363 i 365, Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 156, poz. 1300, Nr 200, poz. 1685, Nr 213, poz. 1802, Nr 214, poz. 1806 i Nr 216, poz. 1824) postanawia się, co następuje:
§ 1. W decyzji Nr 19/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 stycznia 2002 r. w sprawie planowania i wykonywania budżetu resortu obrony narodowej (Dz. Urz. MON Nr 1, poz. 13 oraz Nr 21, poz. 183) wprowadza się następujące zmiany:
1) w§ 2:
a) w pkt 1 skreśla się wyrazy „(sygn. Dep. A-K 3/99)” i wyrazy „zarządzenia Nr 34/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 14 lipca 1999 r.” zastępuje się wyrazami „zarządzenia Nr 5/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 lutego 2002 r. (Dz. Urz. MON Nr 3, poz. 20)”, b)po pkt 12 dodaje się pkt 12a i 12b w brzmieniu:
„12a) wydatki okołopakietowe - wydatki dotyczące wykupu gruntów, wydatki wynikające z ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U z 1999 r. Nr 15, poz. 139 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627 z późn. zm.), wydatki dotyczące współfinansowania dróg dojazdowych oraz inne wydatki, które nie są finansowane w ramach CP, mające wpływ na funkcjonowanie powstałych w ramach CP inwestycji;12b) wydatki prefinansowane - wydatki dotyczące zadań objętych programem NSIP, realizowanych z planu wydatków dysponenta, o którym mowa w § 3 ust. 3 pkt 4, przed terminem uruchomienia środków z NATO;”,
c) w pkt 14 po wyrazach „niższego stopnia” dodaje się przecinek oraz wyrazy „znajdujące pokrycie w planach rzeczowych lub w innych planach”,
d) w pkt 15:
- w lit. a po wyrazie „amunicji” dodaje się wyrazy „i materiałów wybuchowych, a także dotacje na zakupy sprzętu i aparatury medycznej dla samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej - SPZOZ”,
- w lit. b wyrazy „inwestycji samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej - SP ZOZ - oraz zakładów budżetowych” zastępuje się wyrazami „inwestycji SP ZOZ oraz zakładów budżetowych, a także Wojskowej Agencji Mieszkaniowej i akademii wojskowych”,
- lit. d otrzymuje brzmienie:
„d) zakupu pozostałych środków materiałowych (materiały pędne i smary, przedmioty zaopatrzenia mundurowego, sprzęt kwaterunkowy i przeciwpożarowy, środki żywności, leki i materiały medyczne)”,
e) w pkt 16 po wyrazie „decyzji” dodaje się przecinek i wyrazy „wyodrębniające wszystkie źródła finansowania zadań”,
f) w pkt 18 po wyrazach „dysponentów środków budżetowych” dodaje się wyrazy „oraz przychodów i wydatków działalności pozabudżetowej „,
g) w pkt 19 w lit. b wyrazy „pkt 26” zastępuje się wyrazami „pkt 25”,
h) po pkt 19 dodaje się pkt 19a w brzmieniu:
„19a) planowane zatrudnienie - przewidywana średnioroczna liczba zatrudnionych pracowników nieobjętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń, w przeliczeniu na pełnozatrudnionych;”,
i) w pkt 21:
- w zdaniu wstępnym wyraz „oraz” zastępuje się przecinkiem i po wyrazach „współpracy zagranicznej” dodaje się wyrazy „oraz implementacji międzynarodowych porozumień rozbrojeniowych” oraz skreśla się wyraz „realizacji”,
- w lit. c po wyrazie „bezpieczeństwa” dodaje się wyrazy „oraz nierozprzestrzenia-nia broni masowego rażenia i konwencjonalnej” i średnik zastępuje się przecinkiem,
- po lit. c dodaje się lit. d w brzmieniu:
„d) pozostałych kontaktów zagranicznych;”,
j) skreśla się pkt 22;
2) w § 3 w:
a) ust. 7 wyrazy „§ 12 ust. 2” zastępuje się wyrazami „§ 12 ust. 3”
b) ust. 11 wyrazy „Szefowie Generalnych Zarządów Sztabu Generalnego WP, w zakresie zadań wymienionych w załączniku Nr 1 do decyzji (Lp. 9 pkt 2 ppkt 1-5) i Szef Zarządu Wojskowej Służby Zdrowia” zastępuje się wyrazami „Szefowie Generalnych Zarządów Sztabu Generalnego WP i Szef Zarządu Wojskowej Służby Zdrowia, w zakresie zadań wymienionych w załączniku Nr 1 do decyzji”,
c) ust. 13 po wyrazie „tworzącego” dodaje się wyrazy „i przekształcającego” oraz po wyrazie „likwidacji” dodaje się wyrazy „lub przekształceń”
d) w ust. 15:
- w pkt 2 wyraz „oraz” zastępuje się przecinkiem i po wyrazach „współpracy zagranicznej” dodaje się wyrazy „oraz implementacji międzynarodowych porozumień rozbrojeniowych”
- skreśla się pkt 3;
3) w § 4 w:
a) ust. 2:
- w pkt 11 kropkę zastępuje się średnikiem,
- po pkt 11 dodaje się pkt 12 w brzmieniu:
„12) Zastępca Dyrektora Departamentu Budżetowego - Sekretarz Komisji.”,
b) ust. 5 w pkt 4 wyrazy „pkt 2-5” zastępuje się wyrazami „pkt 2, 4 i 5”,
c) ust. 6 skreśla się wyrazy „- Zastępcę Dyrektora Departamentu Budżetowego”;
4) w § 5:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Do rozpatrywania spraw dotyczących problematyki:
1) modernizacji technicznej, inwestycji budowlanych. Celów Sił Zbrojnych NATO i Wymagań Długoterminowych dla RP oraz zamierzeń realizowanych w ramach NSIP, a także zakupów środków materiałowych;
2) wydatków bieżących oraz dotacji i świadczeń, z wyjątkiem wymienionych w pkt 1, a w szczególności wydatków osobowych, na świadczenia emerytalne oraz dotyczących utrzymania przedstawicielstw wojskowych poza granicami kraju, a także objętych planami, o których mowa w § 3 ust. 15 pkt 2, 4 i 5, oraz limitów zatrudnienia - powołuje się stałe zespoły Komisji, zwane dalej „stałymi zespołami Komisji”, którym przewodniczą odpowiednio: Szef Generalnego Zarządu Planowania Strategicznego - P5, z zastrzeżeniem ust. 3, oraz Dyrektor Departamentu Budżetowego.”,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Problematyką inwestycji budowlanych i remontów nieruchomości oraz zamierzeń realizowanych w ramach NSIP, a także zakupu środków materiałowych - w zakresie: weryfikacji propozycji dysponentów w tym obszarze zadań, opracowania rocznych planów inwestycji, remontów, zamierzeń NSIP oraz zakupu środków materiałowych, a także nadzoru nad ich realizacją - zajmują się podzespoły stałego zespołu Komisji, właściwego w sprawach określonych w ust. 1 pkt 1, którym przewodniczą Dyrektor Departamentu Infrastruktury i Szef Generalnego Zarządu Logistyki - P4.”,
c) w ust. 4 w:
- pkt 3 skreśla się wyrazy „uwzględniająca niezbędne nakłady, ujmowane przez dysponentów, dotyczące wydatków okołopa-kietowych NSIP,”,
- pkt 4 wyrazy „pkt 2-5” zastępuje się wyrazami „pkt 2, 4 i 5”,
- pkt 5 skreśla się wyrazy „półrocznej, a następnie” oraz wyrazy „pkt 2-5” zastępuje się wyrazami „pkt 2, 4 i 5”,
d) w ust. 6 wyrazy „podzespołu, o którym mowa w ust. 3 Departament Infrastruktury” zastępuje się wyrazami „podzespołów, o których mowa w ust. 3, Departament Infrastruktury i Generalny Zarząd Logistyki - P4”;
5) w § 6 ust. 1:
a) w pkt 1:
- w lit b po wyrazach „dla RP” dodaje wyrazy „oraz Zobowiązań w sprawie Zdolności Obronnych”
- lit. c otrzymuje brzmienie:
„c) rozwoju i modernizacji technicznej,”,
b) w pkt 4 w lit. b po wyrazach „a także” dodaje się wyrazy „planowane zatrudnienie oraz”,
c) po pkt 6 dodaje się pkt 6a w brzmieniu:
„6a) szacunkową wielkość oraz kierunki wykorzystania środków pochodzących z poszczególnych źródeł zagranicznych - w miarę posiadanych informacji w tym zakresie;”;
6) w § 6 w ust. 4 wyrazy „pkt 6” zastępuje się wyrazami „pkt 6 i 6a”;
7) w § 11:
a) w ust. 2:
- w zdaniu głównym wyrazy „ust. 8” zastępuje się wyrazami „ust. 10”,
- w pkt 2 kropkę zastępuje się średnikiem,
- po pkt 2 dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
„3) projekty centralnych planów rzeczowych, o których mowa w § 3 ust. 15 pkt 1.”,
b) w ust. 4:
- pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) Generalny Zarząd Planowania Strategicznego-P5 - projektu centralnego planu modernizacji technicznej, w którym wyodrębnia się środki budżetowe oraz pozostałe źródła finansowania zadań określone w § 6 ust. 1 pkt 6 i 6a;”,
- pkt 4 i 5 otrzymują brzmienie:
„4) Podsekretarza Stanu do Spraw Polityki Obronnej - projektu planu udziału resortu obrony narodowej w realizacji przedsięwzięć integracyjnych z NATO i UE, współpracy zagranicznej oraz implementacji międzynarodowych porozumień rozbrojeniowych;
5) Departament Infrastruktury - projektu planu inwestycji budowlanych i remontów nieruchomości oraz zamierzeń realizowanych w ramach NSIP;”,
- w pkt 6 po wyrazie „zawodowego” dodaje się przecinek oraz wyrazy „w którym wyodrębnia się środki budżetowe oraz pozostałe źródła finansowania zadań określone w § 6 ust. 1 pkt 6a;”,
c) w ust. 8 wyrazy „Zasady opracowywania” zastępuje się wyrazami „Zasady i tryb opracowania oraz dokonywania korekt”,
d) w ust. 9:
- w zadaniu wstępnym wyrazy „pkt 2-5” zastępuje się wyrazami „pkt 2, 4 i 5”,
- skreśla się pkt 2;
8) w § 12 w:
a) ust. 6 pkt 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„2) Generalnych Zarządów Planowania Strategicznego - P5, Logistyki - P4 oraz Departamentu Infrastruktury - zweryfikowane i uzgodnione z tymi komórkami organizacyjnymi projekty planów rzeczowych, opracowanych zgodnie z postanowieniami § 11 ust. 5-7, w wielkościach zgodnych z ujętymi w projektach planów finansowych, o których mowa w pkt 1, w zakresie zadań planowanych do realizacji ze środków budżetowych;
3) Podsekretarza Stanu do spraw Polityki Obronnej, Departamentu Kadr i Szkolnictwa Wojskowego oraz Wojskowego Centrum Normalizacji, Jakości i Kodyfikacji, stosownie do kompetencji - projekty planów, o których mowa w § 3 ust. 15 pkt 2, 4 i 5, w wielkościach zgodnych z ujętymi w projektach planów finansowych, o których mowa w pkt 1, w zakresie zadań planowanych do realizacji ze środków budżetowych.”,
b) ust. 11 wyrazy „pkt 2-5” zastępuje się wyrazami „pkt 2, 4 i 5”,
c) ust. 12:
- w zdaniu wstępnym po wyrazach „Logistyki - P4” dodaje się wyrazy „oraz Dyrektor Departamentu Infrastruktury” a po wyrazach „do realizacji centralnej” dodaje się wyrazy „i decentralnej”,
- w pkt 2 kropkę zastępuje się średnikiem,
- po pkt 2 dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
„3) dysponentom realizującym decentralnie wydatki ujęte w planach rzeczowych.”;
9) w § 13 w ust. 2 skreśla się pkt 5 i 6;
10) w § 14 w:
a) ust. 1 po wyrazie „stopni” dodaje się wyrazy „oraz Dyrektor Departamentu Budżetowego, w zakresie wydatków pokrywanych bezpośrednio z rachunku dysponenta głównego,”,
b) ust. 2 wyrazy „sporządzone plany finansowe” zastępuje się wyrazami „zatwierdzone plany finansowe, o których mowa w § 12 ust. 6 pkt 1,”
c) ust. 4 wyrazy „oraz wydatków realizowanych ze środków innych niż budżetowe” zastępuje się wyrazami „oraz pozostałych form organizacyjnych działalności pozabudżetowej”;
11) § 15 otrzymuje brzmienie:
„§ 15. 1. Centralne plany rzeczowe opracowuje i przedstawia do uzgodnienia Sekretarzowi Stanu - I Zastępcy Ministra Obrony Narodowej wykonawca planu. Plany inwestycji budowlanych i remontów nieruchomości oraz zamierzeń realizowanych w ramach NSIP, a także plan zakupu środków materiałowych, przed uzgodnieniem z Sekretarzem Stanu - I Zastępcą Ministra Obrony Narodowej, akceptowane są przez Szefa Generalnego Zarządu Planowania Strategicznego - P5.
2. Uzgodnione plany, o których mowa w ust. 1, Szef Generalnego Zarządu Planowania Strategicznego - P5 przedstawia Szefowi Sztabu Generalnego WP.
3. Szef Sztabu Generalnego WP przedkłada Ministrowi Obrony Narodowej do zatwierdzenia plany określone w ust. 2, w terminie 28 dni od dnia ogłoszenia decyzji budżetowej. Po zatwierdzeniu, 1 egzemplarz każdego planu przesyła się Sekretarzowi Stanu - I Zastępcy Ministra Obrony Narodowej oraz Głównemu Księgowemu Budżetu Resortu.
4. Wyciągi z planów, o których mowa w ust. 3, przesyłane są dysponentom wymienionym w § 3 ust. 2, 3, 6 i 9 - w części ich dotyczącej, oraz instytucjom właściwym do realizacji tych planów.
5. Podsekretarz Stanu do spraw Polityki Obronnej, Dyrektor Departamentu Kadr i Szkolnictwa Wojskowego oraz Dyrektor Wojskowego Centrum Normalizacji, Jakości i Kodyfikacji przedstawiają, w terminie, o którym mowa w ust. 3, Ministrowi do zatwierdzenia plany, o których mowa w § 3 ust. 15 pkt 2, 4 i 5.”;
12) w § 16 w ust. 2 w zdaniu głównym wyrazy „14 dni od podpisania” zastępuje się wyrazami „28 dni od dnia ogłoszenia”;
13) w § 18:
a) ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. Minister dokonuje zmian w układzie wykonawczym budżetu oraz w innych załącznikach do decyzji budżetowej, na podstawie przedłożonych przez Dyrektora Departamentu
Budżetowego wniosków dysponentów lub wniosków uzgodnionych pomiędzy dysponentami, z zastrzeżeniem postanowień ust. 2.
2. Dyrektor Departamentu Budżetowego dokonuje zmian w decyzji budżetowej - w wykonaniu decyzji Rady Ministrów lub Ministra Finansów - oraz zmian w podziale układu wykonawczego budżetu - na podstawie wniosków uzgodnionych pomiędzy dysponentami lub w uzasadnionych przypadkach z własnej inicjatywy.”,
b) w ust. 6 po wyrazach „dysponenta głównego,” dodaje się wyrazy „a także Dyrektor Departamentu Budżetowego w zakresie wydatków pokrywanych bezpośrednio z rachunku dysponenta głównego,”,
c) w ust. 8 wyrazy „środków na uposażenia i wynagrodzenia, pozostałe należności żołnierzy, dodatkowe wynagrodzenie roczne i nagrodę roczną” zastępuje się wyrazami „wydatków osobowych, o których mowa w § 22 ust. 10 i 11”,
d) w ust. 9 wyrazy „Dyrektorami Departamentów: Kadr i Szkolnictwa Wojskowego oraz Budżetowego” zastępuje się wyrazami „Dyrektorem Departamentu Budżetowego” oraz wyrazy „uposażenia, pozostałe należności żołnierzy, nagrody roczne, wynagrodzenia oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne” zastępuje się wyrazami „wydatki osobowe”;
14) po § 18 dodaje się § 18a w brzmieniu:
„§ 18a. 1. Dyrektor Departamentu Budżetowego - na podstawie wniosków dysponentów, o których mowa w § 3 ust. 2, 3 i 6, komendantów akademii wojskowych (w przypadku Akademii Marynarki Wojennej - Dowódcy Marynarki Wojennej), Dyrektora Departamentu Spraw Socjalnych i Rekonwersji (zbiorczo za WBE) oraz kierowników zakładów budżetowych - przedstawia Ministrowi Obrony Narodowej propozycje w sprawach:
1) zmian w zakresie limitów zatrudnienia żołnierzy zawodowych, żołnierzy pełniących nadterminową zasadniczą służbę wojskową oraz pracowników objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń - odpowiednio w uzgodnieniu z Dyrektorem Departamentu Kadr i Szkolnictwa Wojskowego oraz Szefem Generalnego Zarządu Zasobów Osobowych - P1;
2) podziału i zmian wydatków osobowych, o których mowa w § 22 ust. 10, w obrębie działu pomiędzy rozdziałami klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów;
3) ewentualnych zmian wydatków osobowych, o których mowa w § 22 ust. 10 pkt 4-6 i ust. 11 - stosownie do postanowień art. 10a ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 110, poz. 1255 z późn. zm.).
2. Wnioski, o których mowa w ust. 1 pkt 1, podlegają uprzednio weryfikacji i uzgodnieniu - w zakresie żołnierzy zawodowych oraz pracowników objętych i nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń zatrudnionych w komórkach organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej - z Dyrektorem Generalnym.
3. Wnioski, o których mowa w ust. 1, dysponenci opracowują w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów.
4. Zmiany w układzie wykonawczym budżetu i jego podziale, inne niż w zakresie ustalonym w ust. 1, są dokonywane w trybie i na zasadach określonych w § 18.
5. Wnioski wymagające decyzji Ministra Obrony Narodowej lub Dyrektora Departamentu Budżetowego, właściwi dysponenci przedstawiają Dyrektorowi Departamentu Budżetowego w terminach: do końca kwietnia, końca II dekady sierpnia i października oraz końca listopada.
6. Wnioski, o których mowa w ust. 5, muszą zawierać szczegółowe wyjaśnienia przyczyn proponowanych zmian oraz podstawę prawną umożliwiającą lub nakazującą dokonanie zmiany.
7. Z dniem 30-ego listopada upływa ostateczny termin dokonywania korekt w centralnych planach rzeczowych, dla których wymagane są zmiany w układzie wykonawczym budżetu, bądź w jego podziale.
8. Dyrektor Departamentu Budżetowego dokonuje zmian w podziale układu wykonawczego budżetu, wynikających z podjętych przez Ministra Obrony Narodowej decyzji w sprawie przyznania nagród z celowego funduszu nagród i zapomóg z celowego funduszu zapomóg, odpowiednio na wniosek Dyrektorów Departamentów: Kadr i Szkolnictwa Wojskowego oraz Spraw Socjalnych i Rekonwersji.”;
15) w § 19:
a) w ust. 1 po wyrazach „§ 18 ust. 1-9” dodaje się wyrazy „i § 18a”,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Dysponenci drugiego stopnia dokonują zmian w układzie wykonawczym budżetu i w terminie do 5-ego dnia następującego po zakończeniu miesiąca, przy czym za grudzień roku budżetowego - do dnia 15 stycznia roku następnego, powiadamiają o tych zmianach podległych im dysponentów trzeciego stopnia.”;
16) § 20 otrzymuje brzmienie:
„§ 20. 1. Korekty centralnych planów rzeczowych, skutkujące zmianami w układzie wykonawczym budżetu, Szef Sztabu Generalnego WP przedstawia do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej.
2. Korekt centralnych planów rzeczowych, innych niż określone w ust. 1, dokonuje Szef Sztabu Generalnego WP na wniosek dysponentów, o których mowa w § 3 ust. 2, 3, 6 i 9, lub z własnej inicjatywy.
3. Propozycje korekt, o których mowa w ust. 1 i 2, wymagają wcześniejszego uzgodnienia z Sekretarzem Stanu - I Zastępcą Ministra Obrony Narodowej.
4. O dokonanych korektach w centralnych planach rzeczowych Szef Generalnego Zarządu Planowania Strategicznego - P5 niezwłocznie informuje przewodniczących podzespołów, o których mowa w § 5 ust. 3, dysponentów, inne instytucje realizujące plany rzeczowe, których korekty dotyczą oraz Głównego Księgowego Budżetu Resortu.
5. Wnioski w sprawie korekt, o których mowa w ust. 1 i 2, uzgodnione z instytucjami realizującymi plany rzeczowe, w obrębie których zmiany są dokonywane, dysponenci przesyłają Szefowi Generalnego Zarządu Planowania Strategicznego - P5.
6. Do wniosków, o których mowa w ust. 5, powodujących zmiany w decyzji budżetowej, dysponenci dołączają wystąpienia w sprawie zmian w podziale bądź układzie wykonawczym budżetu lub w załącznikach do decyzji budżetowej, które - po aprobacie korekt w centralnych planach rzeczowych, o których mowa w ust. 1, przez Szefa Sztabu Generalnego WP oraz ich zatwierdzeniu przez Ministra Obrony Narodowej lub dokonaniu przez Szefa Sztabu Generalnego WP korekt na zasadach i w trybie określonych w ust. 2 - Szef Generalnego Zarządu Planowania Strategicznego - P5 przesyła Dyrektorowi Departamentu Budżetowego.
7. Postanowienia ust. 6 stosuje się odpowiednio w przypadku zmian w centralnych planach rzeczowych inicjowanych przez Szefa Sztabu Generalnego WP.
8. Zmiany powodujące zmniejszenie, bądź zwiększenie wydatków majątkowych mogą być dokonywane wyłącznie za zgodą Ministra Finansów.9. Propozycje w sprawie zmian, o których mowa w ust. 8, Szef Sztabu Generalnego WP przedstawia, za pośrednictwem Dyrektora Departamentu Budżetowego, Ministrowi Obrony Narodowej.
10. Wnioski w sprawie korekt, o których mowa w ust. 1 i 2, dotyczące organów planujących, przedstawiają dysponenci, na podstawie propozycji tych organów lub w uzgodnieniu z tymi organami.
11. Nie stanowią korekty planu rzeczowego - uzgodnione z właściwymi dysponentami w zakresie realizacji centralnej - niezbędne przesunięcia w pozycjach planu, w granicach 10 % ich wartości, mające pokrycie finansowe w oszczędnościach uzyskanych w wyniku realizacji zamówień publicznych, nienaruszające ustalonych przez Szefa Sztabu Generalnego WP priorytetów w zakresie modernizacji technicznej, o ile nie powodują:
1) zmian w układzie i podziale układu wykonawczego budżetu;
2) zmniejszenia ilości planowanego do zakupu asortymentu ujętego w planach rzeczowych.
12. Nie stanowią również korekt planu rzeczowego zmniejszenia ilości zaplanowanych do zakupu asortymentów ujętych w planach rzeczowych, uzgodnione z właściwym dysponentem w zakresie realizacji centralnej, wynikające z rozstrzygnięcia procedur o udzielenie zamówienia publicznego wskutek wyższych cen jednostkowych od przyjętych w planie.
13. Instytucje centralnie realizujące plany rzeczowe są obowiązane do niezwłocznego powiadamiania Szefa Generalnego Zarządu Planowania Strategicznego - P5 oraz właściwych dysponentów o dokonanych przesunięciach i zmniejszeniach, o których mowa w ust. 11 i 12.
14. Przesunięcia i zmniejszenia, o których mowa w ust. 11 i 12, dotyczące zadań realizowanych centralnie wymagają uzgodnienia z Głównym Księgowym Budżetu Resortu, o ile dotyczą zmian planu finansowego dysponenta głównego.”;
17) po § 20 dodaje się § 20a w brzmieniu:
„§ 20a. Szczegółowe zasady i tryb dokonywania zmian w części realizowanej centralnie planu zakupów środków materiałowych określa decyzja Ministra Obrony Narodowej, o której mowa w § 11 ust. 8.”;
18) w § 22:
a) w ust. 2 skreśla się wyrazy „począwszy od drugiego kwartału roku budżetowego,”,
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Nadzór i kontrolę bieżącej realizacji dochodów i wydatków budżetowych dysponentów trzeciego stopnia, wynikający z art. 28b ustawy o finansach publicznych, sprawują również organy ekonomiczno-finansowe dowódców okręgów wojskowych i korpusów rodzajów Sił Zbrojnych.”
c) w ust. 5:
- w pkt 2 kropkę zastępuje się średnikiem;
- po pkt 2 dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
„3) pozostałych zakładów budżetowych - właściwe jednostki (komórki) organizacyjne resortu obrony narodowej sprawujące funkcję nadzoru nad zakładami.”
d) po ust. 7 dodaje się ust. 8-12 w brzmieniu:
„8. Nadzór nad realizacją limitów zatrudnienia żołnierzy zawodowych, żołnierzy pełniących nadterminową zasadniczą służbę wojskową oraz pracowników objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń, a także średniorocznych stanów pozostałych żołnierzy pełniących czynną służbę wojskową oraz zatrudnienia pozostałych pracowników nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń, w podziale na jednostki budżetowe, akademie wojskowe oraz łącznie zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze, sprawują:
1) Szef Generalnego Zarządu Zasobów Osobowych - P1 - w odniesieniu do żołnierzy nadterminowej zasadniczej służby wojskowej oraz pozostałych żołnierzy niezawodowych, z wyjątkiem kandydatów na żołnierzy zawodowych;
2) Dyrektor Departamentu Kadr i Szkolnictwa Wojskowego - w odniesieniu do żołnierzy zawodowych, kandydatów na żołnierzy zawodowych oraz pracowników objętych i nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń, z zastrzeżeniem pkt 3;
3) Dyrektor Generalny Ministerstwa Obrony Narodowej - w odniesieniu do pracowników objętych i nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń, zatrudnionych w komórkach organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej.
9. Dysponenci, o których mowa w § 3 ust. 2, a także Szef Generalnego Zarządu Zasobów Osobowych - P1, Dyrektor Departamentu Kadr i Szkolnictwa Wojskowego oraz Dyrektor Generalny Ministerstwa Obrony Narodowej nadzorują, stosownie do zakresu odpowiedzialności, kształtowanie ewidencyjnych stanów osobowych w sposób zapewniający przestrzeganie limitów zatrudnienia ustalonych w decyzji budżetowej na dany rok.
10. Dyrektor Departamentu Budżetowego sprawuje nadzór nad prawidłowym przebiegiem realizacji wydatków osobowych na:
1) wynagrodzenia osobowe pracowników;
2) wynagrodzenia osobowe członków korpusu służby cywilnej;
3) dodatkowe wynagrodzenie roczne;
4) uposażenia żołnierzy zawodowych i nadterminowej zasadniczej służby wojskowej;
5) pozostałe należności pieniężne żołnierzy zawodowych i nadterminowej zasadniczej służby wojskowej;
6) nagrody roczne dla żołnierzy zawodowych i nadterminowej zasadniczej służby wojskowej.
11. Dyrektor Departamentu Spraw Socjalnych i Rekonwersji sprawuje nadzór nad prawidłowym przebiegiem realizacji wydatków osobowych na uposażenia wypłacane przez okres roku żołnierzom zawodowym zwolnionym ze służby wojskowej oraz świadczenia emeryta lnorentowe.
12. Dysponenci środków budżetowych drugiego stopnia, realizujący wydatki na rzecz innych dysponentów, są obowiązani do sporządzania i przekazywania tym dysponentom kwartalnych informacji z realizowanych na ich rzecz wydatków, w terminie do dnia 20 miesiąca po zakończeniu kwartału.”;
19) § 23 otrzymuje brzmienie:
„§ 23. 1. Dysponenci drugiego stopnia i dysponenci trzeciego stopnia ustanowieni przez Ministra, wykonujący funkcję dysponenta głównego, oraz Dyrektorzy Departamentów: Zaopatrywania Sił Zbrojnych, Polityki Zbrojeniowej, Infrastruktury, a także dyrektorzy (szefowie) jednostek organizacyjnych właściwych do zakupów środków materiałowych są obowiązani do sporządzania informacji dotyczących realizacji planów rzeczowych oraz ich przedstawiania, w trybie i terminach ustalonych przez Szefa Generalnego Zarządu Planowania Strategicznego - P5, w układzie wyciągów z planów, o których mowa w § 15 ust. 4.
2. Szef Generalnego Zarządu Planowania Strategicznego - P5 przedstawia - poprzez Szefa Sztabu Generalnego WP - w uzgodnieniu z Sekretarzem Stanu - I Zastępcą Ministra Obrony Narodowej:
1) zbiorczą informację opracowaną na podstawie informacji, o których mowa w ust.1 - nie rzadziej niż raz na kwartał, w terminie 45 dni po zakończeniu kwartału;
2) informację roczną - w terminie do dnia 31 marca za miniony rok budżetowy - umożliwiające dokonanie przez Ministra oceny, określonej w art. 91 ust. 3 ustawy o finansach publicznych.
3. Postanowienia ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w zakresie informacji o realizacji planów, o których mowa w § 3 ust. 15 pkt 2, 4 i 5, z tym że informacje przedstawiają Podsekretarz Stanu do spraw Polityki Obronnej, Dyrektorzy: Departamentu Kadr i Szkolnictwa Wojskowego oraz Wojskowego Centrum Normalizacji, Jakości i Kodyfikacji.
4. Dyrektor Departamentu Kadr i Szkolnictwa Wojskowego - na podstawie informacji przedstawionych przez dysponentów, o których mowa w § 3 ust. 2, 3 i 6 - przedstawia Ministrowi Obrony Narodowej i do wiadomości Dyrektorowi Departamentu Budżetowego - nie rzadziej niż raz na kwartał, w terminie 30 dni po zakończeniu kwartału - informację:
1) dotyczącą kształtowania się faktycznych i średniorocznych stanów osobowych żołnierzy zawodowych i pracowników wojska objętych mnożnikowym systemem kształtowania wynagrodzeń - w odniesieniu do określonych w decyzji budżetowej limitów zatrudnienia, a także średniorocznych stanów pozostałych pracowników i kandydatów na żołnierzy zawodowych;
2) w sprawie faktycznych i przewidywanych do końca roku zwolnień żołnierzy zawodowych - w szczegółowości, o której mowa w § 6 ust. 1 pkt 4.
5. Informacje, o których mowa w ust. 4, określają:
1) ewentualne zagrożenia dotyczące przekroczenia ustalonych w ustawie budżetowej limitów zatrudnienia, planowanego zatrudnienia oraz środków na wynagrodzenia i uposażenia;
2) działania podjęte przez Departament Kadr i Szkolnictwa Wojskowego, zmierzające do wyeliminowania zagrożeń, o których mowa w pkt 1, oraz uzyskania docelowej struktury i liczebności w zakresie żołnierzy zawodowych i pracowników wojska.6. Informacje, o których mowa w ust. 1-5, przedstawia się w terminie umożliwiającym jednoczesną ich ocenę wraz z informacją wymienioną w § 22 ust. 1. Zakres, tryb i wzory informacji opracowywanych przez dysponentów, dotyczących limitów i planowanego zatrudnienia, określa Dyrektor Departamentu Kadr i Szkolnictwa Wojskowego.
7. Informację w zakresie kształtowania się średniorocznych i faktycznych stanów osobowych żołnierzy nadterminowej zasadniczej służby wojskowej - w odniesieniu do limitów zatrudnienia oraz faktycznych i średniorocznych stanów pozostałych żołnierzy niezawodowych, z wyjątkiem kandydatów na żołnierzy zawodowych - przedstawia Szef Generalnego Zarządu Zasobów Osobowych - P1, w trybie, terminach i szczegółowości określonych w ust. 4. Postanowienia ust. 5 i 6 stosuje się odpowiednio.”;
20) § 30 otrzymuje brzmienie:
„§ 30. 1. Inwestycje budowlane oraz remonty nieruchomości wojskowych jednostek budżetowych są realizowane, z zastrzeżeniem ust. 3, poprzez rejonowe (stołeczny) zarządy infrastruktury, terenowe oddziały lotniskowe. Biuro Inwestycji Łączności oraz pozostałe organy pełniące obsługę inwestorską, przy współudziale dysponentów, o których mowa w § 3 ust. 2, 3 i 6.
2. Rejonowe (stołeczny) zarządy infrastruktury, terenowe oddziały lotniskowe, Biuro Inwestycji Łączności oraz pozostałe organy pełniące obsługę inwestorską realizują inwestycje i remonty nieruchomości, o których mowa w ust. 1, ze środków otrzymanych od dysponentów, o których mowa w § 3 ust. 2, 3 i 6, w drodze przesunięć limitu wydatków między tymi dysponentami.
3. Wartość kosztorysową remontów nieruchomości, o których mowa w ust. 1, określa decyzja budżetowa.
4. Szefowie organów, o których mowa w ust. 2, są obowiązani do przedstawiania dysponentom, o których mowa w § 3 ust. 2, 3 i 6, oraz organom planującym, kwartalnych informacji z przebiegu realizacji inwestycji i remontów.
5. Inwestycje pozostałych jednostek sektora finansów publicznych - niebędących jednostkami budżetowymi, finansowane w ramach przekazanej dotacji celowej, realizują te jednostki. Jednostki te mogą przekazywać do organów określonych w § 30 ust. 2, środki na realizację inwestycji i remontów nieruchomości, w formie:
1) sum na zlecenie;
2) akredytywy budżetowej.
6. Rejonowe (stołeczny) zarządy infrastruktury realizują również w ramach budżetów otrzymanych od dysponentów drugiego stopnia, na zasadach określonych w ust. 2, zadania z zakresu:
1) modernizacji systemów energetycznych z udziałem strony trzeciej;
2) opłat za zakup energii elektrycznej przy wdrażaniu systemu usług przesyłowych;
3) zlecania obsługi i dostaw ciepła dla kompleksów wojskowych w zakresie systemów ciepłowniczych o mocy urządzeń powyżej 5,6 MW;
4) opłat z tytułu trwałego zarządu nad nieruchomościami;
5) opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska.
7. Wnioski dotyczące przejęcia do realizacji zadań, o których mowa w ust. 6, szefowie rejonowych (stołecznego) zarządów infrastruktury przedkładają dysponentom drugiego stopnia.”;
21) w §32:
a) w ust. 1 po wyrazie „umową” średnik zastępuje się kropką i dodaje się wyraz „Postanowienia”,
b) po ust. 5 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:
„6. Ostateczny termin podpisywania umów dotyczących zadań ujętych w planach rzeczowych i realizowanych centralnie upływa z dniem 31 października danego roku. Przedłużenie terminu dokonane być może wyłącznie za zgodą Ministra Obrony Narodowej.”;
22) użyte w § 2 w pkt 23, w § 5 w ust. 2 w pkt 8, w § 11 w ust. 4 w pkt 7 i w ust. 9 w pkt 4, w § 12 w ust. 6 w pkt 3 oraz w § 14 w ust. 2, w różnej liczbie i przypadku, wyrazy „Biuro Wojskowej Służby Normalizacyjnej” zastępuje się użytymi w odpowiedniej liczbie i przypadku wyrazami „Wojskowe Centrum Normalizacji, Jakości i Kodyfikacji”;
23) załącznik Nr 1 do decyzji otrzymuje brzmienie określone w załączniku Nr 1 do niniejszej decyzji;
24) w załączniku Nr 2 do decyzji po lp. 3 dodaje się lp. 3a w następującym brzmieniu: w kolumnie „Zakres czynności” dodaje się wyrazy „Zorganizowanie konferencji uzgodnieniowych dotyczących liczebności i struktury stanów osobowych.” w kolumnie „Wykonawca/Współwykonawca” dodaje się wyrazy „GZZO - P1, DKiSW, /dysponenci, o których mowa w § 3 ust. 2, 3, 6 i 9”;
25) załącznik Nr 3 do decyzji otrzymuje brzmienie określone w załączniku Nr 2 do niniejszej decyzji.
§ 2. Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2003 r.
Minister Obrony Narodowej: J. Szmajdziński
Załącznik do decyzji Nr 371/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 30 grudnia 2002 r. (poz. 2)
Załącznik Nr 1
(Załącznik Nr 1 do decyzji Nr 19/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 24 stycznia 2002 r. - Dz. Urz. MON Nr 1, poz. 13 z późn. zm.)
Zakresy planowanych wydatków ujmowanych w projektach budżetów sporządzanych przez dysponentów i dyrektorów (szefów) niektórych komórek organizacyjnych (jednostek organizacyjnych) oraz zakresy wydatków dokonywanych (przekazywanych) przez dysponentów
Załącznik Nr 2
(Załącznik Nr 3 do decyzji Nr 19/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 24 stycznia 2002 r. - Dz. Urz. MON Nr 1, poz. 13 z późn. zm.)
Ramowy podział zadań ujętych w planach rzeczowych na centralne i decentralne
I. Zadania realizowane w sposób centralny:
1. Zamówienia wynikające z programów modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP, ujęte w przyjętych planach 6-letnich, na które można zawierać umowy wieloletnie w myśl art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2001-2006, jak również na zadania wynikające z innych wieloletnich programów rządowych, w tym programu wyposażenia Sił Zbrojnych RP w samoloty wielozadaniowe.
2. Zamówienia wynikające z rocznych planów dostaw i usług dla Sił Zbrojnych RP:
1) realizowane w całości bez względu na wartość pozycji ujętej w planie poszczególnego dysponenta, w zakresie:
a) prac badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych,
b) importu uzbrojenia i sprzętu wojskowego (UiSW), części zamiennych oraz remontów UiSW,
c) uzbrojenia, rakiet i amunicji wszystkich rodzajów, w tym ćwiczebnej, oraz środków bojowych minersko-saperskich i środków opchem,
d) przedmiotów zaopatrzenia mundurowego (w przypadku zakupu asortymentu o wartości, w skali Sił Zbrojnych RP, do 30 tys. EUR, decyzję o zakupie decentralnym - na wniosek dysponenta środków budżetowych - podejmuje Szef Generalnego Zarządu Logistyki - P4),
e) żywności na zapasy wojenne, w tym produktów, które są kupowane jednocześnie na zapasy wojenne i bieżące żywienie wojsk;
2) realizowane w ramach pozycji ujętej w planie poszczególnego dysponenta o wartości przekraczającej 30 tys. EUR netto lub, gdy dotyczy to zakupów na rzecz więcej niż jednego dysponenta, w zakresie:
a) sprzętu wojskowego, w tym trenażerów oraz sprzętu powszechnego użytku, w tym informatycznego i oprogramowania,
b) zespołów, podzespołów, w tym agregatów lotniczych,
c) części zamiennych (bez normaliów i akcesoriów) do UiSW posiadającego zatwierdzoną dokumentację do produkcji seryjnej,
d) ogumienia i akumulatorów,
e) remontów UiSW,
f) materiałów pędnych i smarów, z wyjątkiem zakupów za granicą (tankowanie), obsług serwisowych i gwarancyjnych, tankowania w drodze (asortyment produktów o łącznej wartości do 30 tys. EUR może być kupowany w sposób centralny lub decentralny, stosownie do decyzji Szefa Generalnego Zarządu Logistyki - P4, na wniosek dysponenta środków budżetowych),
g) etatowego sprzętu technicznego infrastruktury i jego remontu,
h) urządzeń technicznego wyposażenia obiektów (lotnisk, strzelnic, składów itp.), i) sprzętu pożarniczego i środków gaśniczych, j) środków medycznych na zapasy.
II. Zadania realizowane w sposób decentralny:
1. Zamówienia wynikające z rocznych planów dostaw i usług w całości bez względu na wartość, w zakresie:
1) materiałów eksploatacyjnych i części zamiennych do sprzętu powszechnego użytku oraz UiSW, które nie są realizowane w sposób centralny;
2) wyrobów jednorazowego użytku;
3) amunicji treningowej i szkolnej, sprzętu szkolnego, w tym przekrojów;
4) wszelkich usług, tj.: weryfikacji i badań stanu technicznego UiSW, serwisowania, obsługiwania remontów zespołów i podzespołów UiSW, biuletynów, przeglądów urządzeń treningowych i pomocy szkoleniowych oraz wyposażenia technicznego obiektów.
2. Zamówienia do wartości 30 tys. EUR netto ujęte w planach poszczególnych dysponentów, wymienione w części I pkt 2 ppkt 2.