Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2002-01-31 do 2006-07-04
Wersja archiwalna od 2002-01-31 do 2006-07-04
archiwalny
Sekr. Dyr. Generalnego
DECYZJA Nr 15/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 22 stycznia 2002 r.
w sprawie wprowadzenia zasad budowy komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej.
Na podstawie § 2 pkt 4 i 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426), ustalam:
1. Wprowadza się „Zasady budowy komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej”, stanowiące załącznik do decyzji.
2. Etaty komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej dostosowuje się do „Zasad budowy komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej”, wprowadzonych niniejszą decyzją, w terminie do dnia 15 kwietnia 2002 r.
3. Traci moc decyzja Nr 66/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 22 kwietnia 1999 r. w sprawie wprowadzenia zasad budowy komórek organizacyjnych oraz tabeli zaszeregowania do stopni etatowych stanowisk służbowych żołnierzy zawodowych w Ministerstwie Obrony Narodowej (nie ogłoszona), zmieniona decyzjami: Nr 194/MON z dnia 14 października 1999 r. (Dz. Rozk. MON poz. 91), Nr 115/Org. z dnia 30 listopada 1999 r. (nie ogłoszona) i Nr 8/MONz dnia 28 stycznia 2000 r. (nie ogłoszona).
4. Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Obrony Narodowej: J. Szmajdziński
Załącznik do decyzji Nr 11/MON Ministra
Obrony Narodowej z dnia 22 stycznia 2002 r. ( poz. 11)
ZASADY BUDOWY KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH
MINISTERSTWA OBRONY NARODOWEJ
1. Etaty komórek organizacyjnych wchodzących w skład Ministerstwa Obrony Narodowej, zwanego dalej „Ministerstwem”, są nadawane na podstawie odrębnych przepisów.
2. Strukturę Gabinetu Politycznego Ministra i jego zadania określa Minister Obrony Narodowej w odrębnym trybie.
3. W skład Ministerstwa wchodzi Sekretariat Ministra Obrony Narodowej, który jest wyodrębnioną komórką organizacyjną do realizowania zadań w zakresie obsługi Ministra Obrony Narodowej.
4. Obsługę sekretarza i podsekretarzy stanu, Szefa Sztabu Generalnego WP oraz Dyrektora Generalnego Ministerstwa Obrony Narodowej, zwanego dalej „Dyrektorem Generalnym MON”, zapewniają wydzielone komórki wewnętrzne.
5. Strukturę komórek organizacyjnych tworzą komórki wewnętrzne i samodzielne stanowiska w:
1) Sekretariacie Ministra Obrony Narodowej, departamentach, biurach i samodzielnym zarządzie odpowiednio:
a) oddziały,
b) oddziały wydziałowe,
c) samodzielne wydziały,
d) samodzielne stanowiska;
2) generalnych zarządach „P”:
a) zarządy (szefostwa),
b) oddziały,
c) oddziały wydziałowe,
d) samodzielne wydziały,
e) samodzielne stanowiska.
6. Budowę struktur komórek organizacyjnych wchodzących w skład Ministerstwa określają następujące zasady:
1) w komórkach organizacyjnych Ministerstwa tworzy się stanowiska wojskowe i cywilne:
a) stanowiskiem wojskowym przewidzianym w etacie komórki organizacyjnej jest miejsce żołnierza zawodowego w hierarchii służbowej komórki, z określoną dla tego stanowiska nazwą, stopniem wojskowym, wymaganymi kwalifikacjami, korpusem osobowym, grupą i specjalnością wojskową oraz grupą uposażenia,
b) cechy stanowisk cywilnych określają odrębne przepisy,
c) przydzielona liczba stanowisk cywilnych może podlegać zmianom w ramach funduszu płac określonego dla danej komórki organizacyjnej. Za zgodą Dyrektora Generalnego MON zezwala się na tworzenie stanowisk o wysokich wymogach kwalifikacyjnych (zastępca szefa oddziału, główny specjalista, starszy specjalista) zmniejszając odpowiednio liczbę stanowisk niżej zaszeregowanych (specjalista, inspektor);
2) Minister Obrony Narodowej określa odrębną decyzją rodzaj stanowiska (wojskowe lub cywilne) dyrektorów (szefów) komórek organizacyjnych nie tworzących Sztabu Generalnego WP;
3) stanowiska kierownicze w komórkach organizacyjnych tworzących Sztab Generalny WP przewidziane są tylko dla żołnierzy zawodowych;
4) liczbę stanowisk zastępców i asystentów Szefa Sztabu Generalnego WP określa Minister Obrony Narodowej odrębną decyzją;
5) obsługę dyrektorów departamentów, zastępców i asystentów Szefa Sztabu Generalnego W P, dyrektorów biur oraz innych stanowisk zaszeregowanych do stopnia etatowego generał zapewniają odpowiednio sekretarze i adiutanci;
6) w komórce organizacyjnej dyrektor (szef) proponuje stanowiska przewidziane do zajmowania przez żołnierzy zawodowych lub pracowników cywilnych w ramach przydzielonego limitu stanowisk etatowych i przedstawia Ministrowi Obrony Narodowej do akceptacji, po uprzednim zaopiniowaniu przez Dyrektora Generalnego MON;
7) w komórkach organizacyjnych Ministerstwa tworzy się jedno stanowisko zastępcy dyrektora (w uzasadnionych przypadkach, za zgodą Dyrektora Generalnego MON mogą być dwa);
8) w generalnych zarządach „P” i samodzielnym zarządzie tworzy się jedno stanowisko zastępcy szefa zarządu;
9) w zarządzie wchodzącym w skład generalnego zarządu „P” można tworzyć stanowisko zastępcy szefa zarządu;
10) w Ministerstwie mogą występować samodzielne stanowiska: pełnomocnik ministra (według odrębnej decyzji Ministra Obrony Narodowej), radca generalny w Ministerstwie (według odrębnych przepisów), doradca (tylko cywilne w Gabinecie Politycznym Ministra), radca Ministra Obrony Narodowej (tylko w Sekretariacie Ministra Obrony Narodowej), asystent Szefa Sztabu Generalnego W P, główny księgowy resortu, rzecznik prasowy, główny specjalista, główny specjalista do spraw legislacji, główny księgowy urzędu Ministra Obrony Narodowej i radca prawny;
11) w komórce organizacyjnej, w której występuje wyodrębniony kierunek działalności wykraczający poza zakres działania komórek wewnętrznych, można utworzyć samodzielne stanowiska: radcy prawnego, głównego księgowego i głównych specjalistów;
12) oddział jest komórką merytoryczną i składa się co najmniej z siedmiu stanowisk (w uzasadnionych przypadkach, za zgodą Dyrektora Generalnego MON może liczyć mniej);
13) w oddziale tworzy się stanowisko szefa oddziału oraz stanowiska: starszych specjalistów, specjalistów, w Departamencie Kontroli odpowiednio starszych inspektorów i inspektorów kontroli wojskowej, a w Departamencie Prawnym również radców prawnych;
14) stosunek stanowisk starszych specjalistów do specjalistów (wojskowych i cywilnych) w komórce organizacyjnej nie może być większy niż 1 do 1, z zastrzeżeniem ustaleń określonych w ppkt 1 lit. c);
15) w oddziale mogą występować stanowiska: zastępcy szefa oddziału (jeśli oddział składa się co najmniej z dziesięciu stanowisk), głównego specjalisty (cywilne), młodszych specjalistów oraz stanowiska wspomagające (np. inspektor, pod-referendarz). W zarządach generalnych zarządów „P” mogą występować stanowiska głównych specjalistów;
16) w komórce organizacyjnej mogą występować samodzielne wydziały i wydziały wchodzące w skład oddziałów, o liczbie stanowisk nie mniejszej niż cztery (w uzasadnionych przypadkach, za zgodą Dyrektora Generalnego MON mogą liczyć mniej);
17) w wydziale wchodzącym w skład oddziału tworzy się stanowisko szefa wydziału, stanowiska starszych specjalistów (tylko cywilne), specjalistów lub młodszych specjalistów oraz stanowiska wspomagające, a w Departamencie Kontroli odpowiednio starszych inspektorów i inspektorów kontroli wojskowej;
18) w samodzielnym wydziale:
a) przeznaczonym do realizacji zadań merytorycznych mogą występować stanowiska starszych specjalistów, specjalistów, młodszych specjalistów oraz stanowiska wspomagające, a w Departamencie Kontroli odpowiednio starszych inspektorów i inspektorów kontroli wojskowej,
b) realizującym zadania obsługowe (np. wydział administracji ogólnej, gospodarczy itp.) występują tylko stanowiska wspomagające.
7. Zmian w etatach komórek organizacyjnych Ministerstwa dokonuje się zgodnie z procedurą określoną w Regulaminie organizacyjnym Ministerstwa Obrony Narodowej.