Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Ministra Obrony Narodowej rok 2001 nr 19 poz. 167
Wersja archiwalna od 2007-01-01 do 2008-12-19
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Obrony Narodowej rok 2001 nr 19 poz. 167
Wersja archiwalna od 2007-01-01 do 2008-12-19
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

Gen. Zarz. Logistyki (P-4)

DECYZJA Nr 260 /MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

z dnia 25 października 2001 r.

w sprawie wdrożenia w resorcie obrony narodowej koncepcji realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza oraz państwa wysyłającego (HNS)

(ostatnia zmiana: DUMON. z 2006 r., Nr 23, poz. 296)   Pokaż wszystkie zmiany

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Na podstawie § 1 pkt 2 lit. b) i pkt 11 lit. f) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426), w związku z Protokołem ustaleń Nr 28/MON z posiedzenia Rady Ministrów w dniu 17 i 18 lipca 2001 r., w celu zapewnienia warunków do planowania i realizacji zadań wynikających z obowiązków Rzeczypospolitej Polskiej jako członka Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, ustalam:

1. W resorcie obrony narodowej tworzy się system do realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza i państwa wysyłającego, zwany dalej „systemem HNS”.

2. [1] Powierzam w resorcie obrony narodowej organizację i koordynacje zadań, o których mowa w pkt 1:

1) Szefowi Zarządu Planowania Logistyki - P4 - w odniesieniu do całości spraw związanych z ich planowaniem i realizacją, z jednoczesnym pełnieniem funkcji Pełnomocnika Ministra Obrony Narodowej do spraw HNS, zwanego dalej „Pełnomocnikiem ds. HNS”

2) Dyrektorowi Departamentu Strategii i Planowania Obronnego - w odniesieniu do problematyki dotyczącej pozamilitarnej części systemu obronnego państwa, określonej przez Pełnomocnika ds. HNS.

3. Do zadań Pełnomocnika ds. HNS należy w szczególności:

1) utrzymywanie stałej współpracy ze swoimi odpowiednikami w Państwach-Członkach Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) oraz w dowództwach strategicznych tej organizacji;

2) pełnienie funkcji Centralnego Punktu Kontaktowego HNS (CPK HNS), określonego w Sojuszniczej Doktrynie i Procedurach Połączonego Wsparcia Przez Państwo-Gospodarza (Allied Joint Host Nation Support Doctrine & Procedures AJP - 4.5,zwanej dalej „AJP - 4.5”) jako Single Point of Contact (SPOC);

3) inicjowanie, koordynowanie i nadzorowanie przedsięwzięć mających na celu przygotowanie projektów umów wynikających z dokumentu, o którym mowa w ppkt 2;

4) [2] współdziałanie z komórkami i jednostkami organizacyjnymi resortu obrony narodowej, a za pośrednictwem Departamentu Strategii i Planowania Obronnego - z właściwymi ministrami i wojewodami - w sprawach dotyczących realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza;

5) przedstawianie Ministrowi Obrony Narodowej, w uzgodnieniu z Szefem Sztabu Generalnego WP, propozycji dotyczących struktur i sposobów realizacji w resorcie obrony narodowej zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza.

4. Upoważniam Pełnomocnika ds. HNS do reprezentowania Ministra Obrony Narodowej w kontaktach międzynarodowych dotyczących problematyki regulowanej w niniejszej decyzji.

5. Do zakresu zadań Zarządu Planowania Logistyki - P4 należy: [3]

1) planowanie w resorcie obrony narodowej przedsięwzięć niezbędnych do realizacji zadań, w tym szkoleniowych, wynikających z obowiązków państwa-gospodarza;

2) koordynowanie opracowywania propozycji zestawienia wymagań Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Statement of Requirements - SOR) oraz innych dokumentów wynikających z AJP - 4.5 i przesyłanie ich do państw, na terenie których planuje się pobyt lub przemieszczanie tych sił;

3) opracowywanie analiz, ocen i propozycji dotyczących organizacji i funkcjonowania systemu HNS;

4) prowadzenie uzgodnień z komórkami i jednostkami organizacyjnymi MON w sprawie zadań oraz warunków dotyczących organizacyjnego, technicznego, materiałowego i finansowego przygotowania zasobów wydzielanych i przewidywanych do wydzielenia na potrzeby HNS;

5) zbieranie danych, prowadzenie i aktualizacja Centralnej Bazy Danych na potrzeby HNS, zwanej dalej „CBD HNS”;

6) opracowywanie narodowego katalogu możliwości HNS i kierowanie go do instytucji, o których mowa w pkt 3 ppkt 1;

7) opracowywanie propozycji struktury Punktów Kontaktowych HNS, zwanych dalej „PK HNS", w komórkach i jednostkach organizacyjnych MON, a także współuczestniczenie w określaniu zadań PK HNS oraz prowadzenie ich ewidencji, z uwzględnieniem PK HNS tworzonych w innych resortach i województwach;

8) opracowywanie zasad dotyczących:

a) organizowania wsparcia logistycznego,

b) kontraktowania usług,

c) rozliczeń finansowych za udzielone wsparcie dla jednostek (struktur) realizujących zadania wynikające z obowiązków państwa-gospodarza;

9) nadzorowanie procesów, o których mowa w ppkt 8;

10) opracowywanie projektów regulacji prawnych, dotyczących realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza i państwa wysyłającego.

6. Dyrektor Departamentu Strategii i Planowania Obronnego: [4]

1) sprawuje ogólny nadzór i kontrolę oraz koordynuje planowanie i realizację przedsięwzięć dotyczących udziału właściwych ministrów i wojewodów w realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza;

2) współdziałania z Pełnomocnikiem ds. HNS w zakresie:

a) prowadzenia analiz i ocen dotyczących możliwości realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza,

b) opracowywania wytycznych Ministra Obrony Narodowej dotyczących sposobu przygotowywania i przekazywania przez właściwych ministrów i wojewodów informacji i danych do CBD HNS,

c) przygotowywania porozumień dotyczących HNS,

d) planowania operacyjnego oraz udziału resortów cywilnych i innych struktur pozamilitarnych w szkoleniach, warsztatach, ćwiczeniach, seminariach itp. dotyczących problematyki HNS, jak też uwzględniania tej problematyki w innych formach szkolenia (np. Wyższych Kursach Obronnych).

7. Dyrektorzy, (szefowie, dowódcy, komendanci) komórek i jednostek organizacyjnych MON, którym powierza się realizację zadań, o których mowa w pkt 1:

1) współdziałają z Pełnomocnikiem ds. HNS - w zakresie spraw wynikających z postanowień ujętych w niniejszej decyzji;

2) przedstawią odpowiednio: Szefowi Sztabu Generalnego WP i Dyrektorowi Generalnemu, propozycje niezbędnych zmian organizacyjno-etatowych i kompetencyjnych w podległych komórkach i jednostkach organizacyjnych, które zapewnią realizację dodatkowych zadań wynikających z obowiązków Rzeczypospolitej Polskiej jako państwa-gospodarza (HN) oraz państwa wysyłającego (SN);

3) opracują szczegółowe zakresy zadań dla stanowisk ujętych w propozycjach niezbędnych zmian organizacyjno-etatowych, o których mowa w ppkt 2;

4) zapewnią prowadzenie baz danych oraz dostarczanie informacji niezbędnych do CBD HNS i do planowania operacyjnego, w szczególności dotyczących wprowadzenia sił wsparcia NATO na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a także realizację zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza wykonywanych przez resort obrony narodowej;

5) współuczestniczą w opracowywaniu projektów aktów prawnych dotyczących wykorzystania zasobów obronnych państwa na potrzeby realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza;

6) zapewnią warunki do sprawnego kierowania (dowodzenia) w strukturach utworzonych na potrzeby HNS i relacje łączności zarówno w układzie międzynarodowym, jak i narodowym, w tym łączności z PK HNS w innych resortach i województwach.

8. Dyrektor Departamentu Budżetowego:

1) przedstawi na wniosek dysponentów, o których mowa w pkt 15, propozycje niezbędnych zmian w budżecie;

2) współdziała z Pełnomocnikiem ds. HNS w zakresie:

a) przygotowania porozumień dotyczących HNS wynikających z AJP 4.5,

b) opracowywania przepisów finansowych niezbędnych do realizacji rozliczeń za udzielone wsparcie.

9. Dyrektor Departamentu Infrastruktury współdziała z Pełnomocnikiem ds. HNS w zakresie:

1) nadzorowania programów inwestycyjnych i obejmujących infrastrukturę wojskową na potrzeby przyjęcia oraz wsparcia sił NATO;

2) planowania zabezpieczenia zakwaterowania i rozmieszczenia sił wsparcia w oparciu o będący w zarządzie lub użytkowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej zasób infrastruktury.

10. Dyrektor Departamentu Wojskowych Spraw Zagranicznych współdziała z Pełnomocnikiem ds. HNS w zakresie: [5]

1) opracowywania projektów dokumentów normatywnych odnoszących się do współpracy resoru z zagranicą, a dotyczących zasad planowania i realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza;

2) przygotowywania projektów umów wynikających z AJP 4.5;

3) uwzględniania w planowaniu i realizacji kontaktów międzynarodowych problematyki zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza i państwa wysyłającego.

11. Dyrektor Departamentu Kontroli zapewni warunki do monitorowania realizacji postanowień niniejszej decyzji, jak też wykonywania zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza realizowanych na rzecz sił wsparcia NATO, uwzględniając tę problematykę w prowadzonych kontrolach.

12. Dowódcy rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódca Garnizonu Warszawa, Dowódca Dowództwa Operacyjnego, Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej: [6]

1) przedstawią Szefowi Sztabu Generalnego WP, za pośrednictwem Pełnomocnika ds. HNS, propozycje dotyczące zapewnienia warunków do planowania i koordynacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza realizowanych przez podległe im jednostki organizacyjne – w terminie dwudziestu dni od dnia wejścia w życie decyzji;

2) opracują wymagania wsparcia na potrzeby wojsk własnych w przypadku ich wysyłania na terytorium innych państw (SOR);

3) współuczestniczą w opracowywaniu projektów porozumień dotyczących realizacji zadań HNS, w tym „Porozumień Technicznych" (TA - Technical Agreement) i „Wspólnych Porozumień Wykonawczych" (JIA - Joint Implementation Agreements);

4) [7] określają i wydzielają, w porozumieniu z Inspektoratem Wsparcia Sił Zbrojnych, niezbędne siły i środki do ochrony i obrony podległych obiektów wojskowych oraz rejonów i obiektów przewidzianych do wykorzystania przez wojska sojusznicze w ramach HNS.

13. Szef Sztabu Generalnego WP wyda, w terminie do trzydziestu dni od dnia wejścia w życie decyzji, organizacyjne dokumenty wykonawcze umożliwiające realizację przedsięwzięć zawartych w niniejszej decyzji.

14. Dyrektor Generalny przedstawi projekt zmian w Regulaminie organizacyjnym Ministerstwa Obrony Narodowej, uwzględniających unormowania zawarte w niniejszej decyzji.

15. Dysponenci środków budżetowych, stosownie do swoich kompetencji, zapewnią środki na realizację przedsięwzięć związanych z utworzeniem i funkcjonowaniem systemu HNS w resorcie obrony narodowej .

16. Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia podpisania.

[1] Pkt 2 w brzmieniu ustalonym przez pkt 1 ppkt 1 decyzji nr 512/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 grudnia 2006 r. zmieniającej decyzję w sprawie wdrożenia w resorcie obrony narodowej koncepcji realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza oraz państwa wysyłającego (HNS) (Dz.U.MON. Nr 23, poz. 296). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2007 r.

[2] Pkt 3 ppkt 4 w brzmieniu ustalonym przez pkt 1 ppkt 2 lit. a) decyzji nr 512/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 grudnia 2006 r. zmieniającej decyzję w sprawie wdrożenia w resorcie obrony narodowej koncepcji realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza oraz państwa wysyłającego (HNS) (Dz.U.MON. Nr 23, poz. 296). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2007 r.

[3] Pkt 5 w brzmieniu ustalonym przez pkt 1 ppkt 3 decyzji nr 512/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 grudnia 2006 r. zmieniającej decyzję w sprawie wdrożenia w resorcie obrony narodowej koncepcji realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza oraz państwa wysyłającego (HNS) (Dz.U.MON. Nr 23, poz. 296). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2007 r.

[4] Pkt 6 w brzmieniu ustalonym przez pkt 1 ppkt 4 decyzji nr 512/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 grudnia 2006 r. zmieniającej decyzję w sprawie wdrożenia w resorcie obrony narodowej koncepcji realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza oraz państwa wysyłającego (HNS) (Dz.U.MON. Nr 23, poz. 296). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2007 r.

[5] Pkt 10 w brzmieniu ustalonym przez pkt 1 ppkt 5 decyzji nr 512/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 grudnia 2006 r. zmieniającej decyzję w sprawie wdrożenia w resorcie obrony narodowej koncepcji realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza oraz państwa wysyłającego (HNS) (Dz.U.MON. Nr 23, poz. 296). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2007 r.

[6] Pkt 12 w brzmieniu ustalonym przez pkt 1 ppkt 6 lit. a) decyzji nr 512/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 grudnia 2006 r. zmieniającej decyzję w sprawie wdrożenia w resorcie obrony narodowej koncepcji realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza oraz państwa wysyłającego (HNS) (Dz.U.MON. Nr 23, poz. 296). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2007 r.

[7] Pkt 12 ppkt 4 w brzmieniu ustalonym przez pkt 1 ppkt 6 lit. b) decyzji nr 512/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 grudnia 2006 r. zmieniającej decyzję w sprawie wdrożenia w resorcie obrony narodowej koncepcji realizacji zadań wynikających z obowiązków państwa-gospodarza oraz państwa wysyłającego (HNS) (Dz.U.MON. Nr 23, poz. 296). Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2007 r.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00