Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2001-02-15
Wersja aktualna od 2001-02-15
obowiązujący
Kom. Gł. Żandarmerii Wojskowej
DECYZJA Nr 3/MON MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 8 stycznia 2001 r.
w sprawie zakresu działania Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej.
Na podstawie § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426) ustalam:
1. Wprowadza się do użytku „Zakres działania Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej", stanowiący załącznik do decyzji.
2. Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej działając na podstawie „Zakresu działania Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej":
1) nada Komendzie Głównej Żandarmerii Wojskowej, w terminie do dnia 30 stycznia 2001 r. -
2) ustali Oddziałom Żandarmerii Wojskowej, w terminie do dnia 30 stycznia 2001 r. - zakresy działania.
3. Traci moc decyzja Nr 73/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 maja 2000 r. w sprawie zakresu działania Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej.
4. Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia podpisania.
Minister Obrony Narodowej: B. KOMOROWSKI
Załącznik do decyzji Nr 3/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 8 stycznia 2001 r. (poz. 3)
ZAKRES DZIAŁANIA KOMENDY GŁÓWNEJ ŻANDARMERII WOJSKOWEJ
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1. Zakres działania Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej określa:
1) główne zadania;
2) strukturę organizacyjną;
3) zakres działania Komendanta Głównego;
4) zakresy działania Zastępcy i Szefa Sztabu;
5) zakresy działania samodzielnych stanowisk służbowych (stanowisk pracy);
6) ogólne zadania szefów wewnętrznych komórek organizacyjnych;
7) szczegółowe zadania wewnętrznych komórek organizacyjnych.
§ 2. Komenda Główna Żandarmerii Wojskowej działa na podstawie przepisów:
1) ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1992 r. Nr 4, poz. 16 z późn. zm.) -art.16;
2) ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 1996 r. Nr 10, poz. 56 z późn. zm.) - art. 2 pkt 19;
3) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426) - § 1 pkt 15;
4) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 6 lutego 1999 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 29, poz. 267 z późn. zm.) - pkt A.5 załącznika do statutu;
5) ustawy z dnia 21 maja 1963 r. o dyscyplinie wojskowej oraz o odpowiedzialności żołnierzy za przewinienia dyscyplinarne i za naruszenia honoru i godności żołnierskiej (Dz. U. z 1992 r. Nr 5, poz. 17 z późn. zm.) - rozdział 6;
6) rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 maja 1992 r. w sprawie wojskowych organów porządkowych oraz składu służby garnizonowej (Dz. U. Nr 47, poz. 212);
7) innych ustaw i aktów wykonawczych na ich podstawie wydanych, określających zakres, zasady i tryb wykonywania przez Żandarmerię Wojskową czynności administracyjno-porządkowych, dochodzeniowo-śledczych i operacyjno-rozpoznawczych.
§ 3. Użyte w niniejszym dokumencie określenia oznaczają:
1) Komendant Główny - Komendanta Głównego Żandarmerii Wojskowej;
2) Komenda Główna - Komendę Główną Żandarmerii Wojskowej;
3) wewnętrzna komórka organizacyjna - Oddział, Wydział, Dyżurna Służba Operacyjna Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej;
4) jednostka organizacyjna - oddział, wydział i placówkę Żandarmerii Wojskowej;
5) jednostka wojskowa - komórkę organizacyjną Ministerstwa Obrony Narodowej, a takie jednostkę organizacyjną podporządkowaną Ministrowi Obrony Narodowej i przez niego nadzorowaną oraz przedsiębiorstwo państwowe, dla którego jest on organem założycielskim;
6) osoba funkcyjna - osobę zajmującą w Komendzie Głównej Żandarmerii Wojskowej samodzielne stanowisko służbowe (stanowisko pracy), bezpośrednio podległe Komendantowi Głównemu;
7) żołnierz - żołnierza zawodowego pełniącego czynną służbę wojskową na stanowisku służbowym w Komendzie Głównej;
8) pracownik - osobę zatrudnioną, na stanowisku pracy w Komendzie Głównej.
§ 4. Komenda Główna jest jednostką organizacyjną (jednostką wojskową) podporządkowaną Ministrowi Obrony Narodowej.
§ 5. Koordynowanie wykonywania zadań przez wewnętrzne komórki organizacyjne i osoby funkcyjne Komendy Głównej należy do Komendanta Głównego.
§ 6. 1. Zadania Komendy Głównej są wykonywane przez jej wewnętrzne komórki organizacyjne oraz osoby funkcyjne, zgodnie z ich zakresami działania, a także rozkazami (poleceniami) Komendanta Głównego i przełożonych służbowych.
2. Zadania Komendy Głównej wykraczające poza zakres działania jednej wewnętrznej i komórki organizacyjnej mogą być koordynowane przez Zastępcę lub Szefa Sztabu.
3. Wykonywanie zadań, o których mowa w pkt 2, może być powierzone wiodącej, w danej sprawie wewnętrznej komórce organizacyjnej, przy współudziale innych komórek, stosownie do rozkazu (polecenia) Komendanta Głównego.
§ 7.1. W przypadku zadań złożonych, wykraczających poza zakres działania jednej wewnętrznej komórki organizacyjnej, Komendant Główny może tworzyć doraźne grupy robocze.
2. Komendant Główny określa każdorazowo skład zespołu (grupy) roboczej, o której mowa w ust. 1, jej zadania i termin ich wykonania oraz tryb pracy.
§ 8. Za merytoryczną treść i jakość sporządzonych dokumentów są odpowiedzialni szefowie wewnętrznych komórek organizacyjnych.
§ 9. Zakresy działania osób wykonujących funkcje nieetatowe w Komendzie Głównej określają odrębne przepisy.
Rozdział II
Główne zadania i struktura organizacyjna Komendy Głównej
§ 10. 1. Komenda Główna jest organem wykonawczym Komendanta Głównego, działającym zgodnie z jego rozkazami, zarządzeniami, wytycznymi i poleceniami.
2. Komenda Główna jest również organem dowodzenia Komendanta Głównego w stosunku do podporządkowanych mu jednostek organizacyjnych Żandarmerii Wojskowej jako jednostek wojskowych.
§ 11. 1. Zadaniem Komendy Głównej jest kierowanie, nadzorowanie, koordynowanie i kontrolowanie wykonywania przez Żandarmerię Wojskową czynności administracyjno-porządkowych, dochodzeniowo-śledczych i operacyjno-rozpoznawczych, określonych w odrębnych przepisach.
2. Zadania, o których mowa w ust. 1, obejmują w szczególności:
1) kontrolę przestrzegania przez żołnierzy dyscypliny wojskowej oraz przepisów porządkowych i administracyjnych;
2) zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz innym zjawiskom kryminogennym i patologicznym w SZ RP;
3) wykrywanie, ujawnianie i ściganie sprawców przestępstw i wykroczeń.
§ 12. 1. Komenda Główna realizuje przedsięwzięcia dotyczące gospodarki finansowej i materiałowej a w stosunku do żołnierzy i pracowników Komendy Głównej zadania określone w:
1) przepisach o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych i innych przepisach dotyczących tej służby;
2) przepisach o urzędnikach urzędów państwowych i innych przepisach prawa pracy w zakresie określonym w tych przepisach dla właściwego organu wojskowego i pracodawcy.
§ 13. 1. Strukturę Komendy Głównej, z podziałem na wojskowe stanowiska służbowe i cywilne stanowiska pracy, wymogi kwalifikacyjne dla poszczególnych stanowisk służbowych i ich bezpośrednią podległość oraz zaszeregowanie wojskowych stanowisk służbowych do grup uposażenia określa etat Komendy Głównej.
2. Zaszeregowanie cywilnych stanowisk do stosownych kategorii i wymagania kwalifikacyjne określają przepisy prawa pracy.
§ 14. 1. W skład Komendy Głównej wchodzi:
1) Kierownictwo:
a) Komendant,
b) Zastępca,
c) Główny specjalista (2),
d) Radca prawny (2),
e) Inspektor;
2) Sztab:
a) Szef Sztabu,
b) Oddział Dowodzenia i Łączności:
- Wydział Dowodzenia i Mobilizacji,
- Wydział Łączności i Informatyki,
c) Wydział Analizy i Informacji,
d) Wydział ds. Kontaktów Zagranicznych,
e) Wydział Administracji Ogólnej,
f) Dyżurna Służba Operacyjna;
3) Oddział Dochodzeniowo-Śledczy,
a) Wydział Dochodzeniowo-Śledczy,
b) Wydział do Spraw Rozpoznania i Przestępczości Zorganizowanej,
c) Wydział Kryminalistyki;
4) Oddział Prewencji i Szkolenia:
a) Wydział Prewencji,
b) Wydział Szkolenia;
5) Wydział Organizacyjno-Kadrowy;
6) Wydział Planowania Budżetowego;
7) Wydział Planowania Zabezpieczenia Logistycznego;
8) Wydział Wewnętrzny i Ochrony Informacji Niejawnych:
- Kancelaria.
§ 15. 1. Komendantowi Głównemu podlegają bezpośrednio:
1) Zastępca Komendanta Głównego;
2) Szef Sztabu Komendy Głównej;
3) Oddział Prewencji i Szkolenia,
4) Oddział Dochodzeniowo-Śledczy;
5) Wydział Organizacyjno-Kadrowy;
6) Wydział Planowania Budżetowego;
7) Wydział Planowania Zabezpieczenia Logistycznego;
8) Wydział Wewnętrzny i Ochrony Informacji Niejawnych;
9) Główny specjalista;
10) Radca prawny;
11) inspektor.
Rozdział III
Zakres działania Komendanta Głównego
§ 16. 1. Komendant Główny nadzoruje działalność jednostek organizacyjnych Żandarmerii Wojskowej oraz kieruje całokształtem działalności Komendy Głównej.
2. Komendant Główny jest odpowiedzialny za realizację zadań należących do właściwości Żandarmerii Wojskowej.
§ 17. W celu zapewnienia realizacji zadań Komendant Główny współpracuje z Wojskowymi Służbami Informacyjnymi, Urzędem Ochrony Państwa, Policją, prokuratorami i sądami powszechnymi i wojskowymi, Strażą Graniczną, Inspekcją Celną, organami kontroli skarbowej i gospodarczej, Biurem Ochrony Rządu, Strażą Ochrony Kolei, Strażami Gminnymi (Miejskimi) oraz innymi organami właściwymi w sprawach ścigania przestępstw i wykroczeń, a także odpowiednimi organami armii państw obcych.
§ 18. 1. Do podstawowych zadań Komendanta Głównego należy:
1) koordynowanie i nadzorowanie działalności prewencyjnej, dochodzeniowo-śledczej i operacyjno-rozpoznawczej;
2) nadzorowanie wykonywania przez Żandarmerię Wojskową czynności ochronnych w stosunku do osób uprawnionych oraz związanych z zabezpieczeniem pobytu określonych osób w jednostkach wojskowych, a także administracyjno-porządkowych dotyczących:
a) kontrolowania przestrzegania dyscypliny wojskowej i porządku publicznego,
b) wykonywania kontroli ruchu drogowego oraz pilotowania kolumn wojskowych,
c) kontrolowania uprawnień do:
- noszenia munduru wojskowego oraz odznak i oznak wojskowych,
- posiadania uzbrojenia i wyekwipowania wojskowego,
d) doprowadzania i konwojowania,
e) poszukiwania zaginionych,
f) asystowania przy czynnościach egzekucyjnych,
g) zapewniania porządku publicznego podczas imprez masowych;
3) opracowywania dla MON informacji o stanie dyscypliny wojskowej i przestępczości w Siłach Zbrojnych;
4) występowanie z propozycjami mającymi na celu zapobieżenie popełnianiu przestępstw, wykroczeń i przewinień dyscyplinarnych;
5) analizowanie struktury organizacyjnej, stanu etatowego, uzbrojenia i wyposażenia oraz dyslokacji jednostek organizacyjnych Żandarmerii Wojskowej, a także przedstawianie propozycji w tym zakresie;
6) określanie potrzeb w zakresie uzupełniania jednostek organizacyjnych Żandarmerii Wojskowej żołnierzami zawodowymi, żołnierzami zasadniczej i nadterminowej służby wojskowej, oraz rezerwy;
7) kierowanie planowaniem operacyjnego rozwinięcia i użycia jednostek organizacyjnych w czasie pokoju i wojny;
8) określanie zadań w zakresie szkolenia żołnierzy jednostek organizacyjnych;
9) przedstawianie postulatów w zakresie szkolenia żołnierzy jednostek organizacyjnych w Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych i Logistyki w Poznaniu;
10) sprawowanie nadzoru nad realizacją budżetu jednostek organizacyjnych;
11) prowadzenie działalności w zakresie zabezpieczenia logistycznego jednostek organizacyjnych oraz zapewnianie racjonalnego gospodarowania posiadanym przez nie mieniem wojskowym;
12) sprawowanie nadzoru nad eksploatacją, uzbrojenia i sprzętu wojskowego i innych środków materiałowych oraz nieruchomości;
13) sprawowanie nadzoru nad bezpieczeństwem i higieną służby i pracy;
14) organizowanie kontroli oraz prowadzenie okresowych rozliczeń z realizacji zadań;
15) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów prawnych.
2. Zadania, o których mowa w ust. 1, Komendant Główny wykonuje w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
3. Szczegółowe obowiązki i uprawnienia Komendanta Głównego w sprawach kadrowych, dyscyplinarnych, organizacyjnych, finansowych, mobilizacyjnych i innych określają odrębne przepisy.
Rozdział IV
Zakres działania Zastępcy Komendanta Głównego i Szefa Sztabu Komendy Głównej
§ 19. 1. Zastępca Komendanta Głównego jest przełożonym wszystkich żołnierzy Żandarmerii Wojskowej i głównym koordynatorem działalności wszystkich wewnętrznych komórek organizacyjnych i osób funkcyjnych w Komendzie Głównej.
2. W czasie nieobecności Komendanta Głównego, Zastępca Komendanta Głównego wykonuje wszystkie jego obowiązki i posiada wszystkie uprawnienia, chyba, że Komendant Główny zastrzeże dany obszar kompetencji do swej wyłączności.
§ 20. 1. Zastępca Komendanta Głównego jest uprawniony do wydawania rozkazów (poleceń) oraz podejmowania innych decyzji w sprawach należących do właściwości Żandarmerii Wojskowej, rozstrzygania spraw nie wymagających decyzji Komendanta Głównego, podpisywania dokumentów oraz reprezentowania Komendanta Głównego w kontaktach zewnętrznych, stosownie do poleceń Komendanta Głównego.
2. Polecenia i inne decyzje Zastępcy Komendanta Głównego mające istotny wpływ na gotowość bojową lub mobilizacyjną albo wiążące się z użyciem sił i środków Żandarmerii Wojskowej wymagają uzgodnienia z Szefem Sztabu Komendy Głównej.
§ 21. Zastępca Komendanta Głównego, w zakresie powierzonym przez Komendanta Głównego, nadzoruje działalność prewencyjno-szkoleniową, dochodzeniowo-śledczą, operacyjno-rozpoznawczą, finansową i logistyczną Żandarmerii Wojskowej.
§ 22. 1. Szef Sztabu kieruje całokształtem pracy sztabowej w Komendzie Głównej i jest przełożonym żołnierzy i pracowników sztabu. Koordynuje realizacją zdań związanych z planowaniem, organizacją, dowodzeniem, gotowością bojową i mobilizacyjną, pokojowym i mobilizacyjnym uzupełnianiem Żandarmerii Wojskowej, funkcjonowaniem systemu łączności i informatyki, kontaktów zagranicznych oraz zabezpieczeniem logistyczno-materiałowym funkcjonowania Komendy Głównej.
§ 23. Do podstawowych zadań Szefa Sztabu Komendy Głównej należy:
1) wypracowywanie propozycji decyzji Komendanta Głównego oraz dokumentów zapewniających ich realizację;
2) planowanie i organizowanie przedsięwzięć Żandarmerii Wojskowej;
3) sprawowanie nadzoru nad:
- utrzymywaniem gotowości bojowej i mobilizacyjnej wewnętrznych komórek i jednostek organizacyjnych Żandarmerii Wojskowej,
- planowaniem i organizacją osiągania wyższych stanów gotowości bojowej i mobilizacyjnej;
4) zapewnianie utrzymywania w stałej sprawności systemów dowodzenia, łączności i informatyki oraz alarmowania i powiadamiania;
5) planowanie i koordynowanie przedsięwzięć związanych z rozwojem systemów łączności i informatyki oraz z doskonaleniem procesów dowodzenia w Żandarmerii Wojskowej;
6) planowanie i przygotowanie ćwiczeń i treningów w jednostkach organizacyjnych Żandarmerii Wojskowej;
7) organizowanie pracy i współdziałania między wewnętrznymi komórkami organizacyjnymi Komendy Głównej;
8) planowanie zasadniczych przedsięwzięć Komendy Głównej;
9) nadzorowanie funkcjonowania służb dyżurnych;
10) opracowywanie planów udziału sił i środków Żandarmerii Wojskowej w międzynarodowych misjach pokojowych i wojskowych oraz międzynarodowych ćwiczeniach wojskowych;
11) kierowanie przedsięwzięciami związanymi z przygotowaniem żołnierzy Żandarmerii Wojskowej do wykonania zadań w międzynarodowych misjach pokojowych i wojskowych;
12) planowanie, organizowanie kontaktów zagranicznych Żandarmerii Wojskowej;
13) zapewnianie przestrzegania zasad ochrony informacji niejawnych przez wewnętrzne komórki organizacyjne Komendy Głównej;
14) planowanie działalności bieżącej, rozliczeniowo-zadaniowej oraz kontrolnej.
Rozdział V
Zakres działania głównego specjalisty, radcy prawnego i inspektora Komendy Głównej
§ 24. Główny specjalista wykonuje zadania ustalane przez Komendanta Głównego, wykraczające poza zakres działania wewnętrznych komórek organizacyjnych.
§ 25. Do zadań radcy prawnego należy:
1) przygotowywanie, we współdziałaniu z szefami wewnętrznych komórek organizacyjnych Komendy Głównej, opinii o projektach aktów prawnych nadsyłanych do uzgodnienia;
2) opiniowanie projektów aktów prawnych opracowywanych w Komendzie Głównej oraz uczestniczenie w procesie legislacyjnym ich dotyczącym;
3) wnioskowanie potrzeby nowelizacji, uchylenia lub wydania aktów prawnych dotyczących Żandarmerii Wojskowej;
4) udzielanie pomocy prawnej wewnętrznym komórkom organizacyjnym;
5) informowanie Komendanta Głównego o:
a) zmianach w stanie prawnym dotyczącym Żandarmerii Wojskowej,
b) stwierdzonych naruszeniach prawa w działalności jednostek organizacyjnych i skutkach tych naruszeń oraz przedstawianie propozycji sposobu usunięcia ich przyczyn;
6) prowadzenie w jednostkach organizacyjnych kontroli:
a) postępowań w sprawach szkód w mieniu wojskowym,
b) postępowań w sprawach wypadków i chorób pozostających w związku ze służbą wojskową oraz wypadków przy pracy i chorób zawodowych,
c) postępowań w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych,
d) przygotowania decyzji administracyjnych w sprawach stosunku służbowego żołnierzy oraz pracowników wojska,
e) postępowania w sprawach stosunków pracy pracowników;
7) prowadzenie szkolenia z zakresu zagadnień prawnych;
8) sprawowanie zastępstwa procesowego w postępowaniach sądowych oraz w postępowaniach przed innymi organami orzekającymi;
9) wykonywanie innych czynności z zakresu pomocy prawnej oraz zadań zleconych przez Komendanta Głównego.
§ 26. Do zadań inspektora należy:
1) organizowanie pracy Komendanta Głównego;
2) kompletowanie dokumentów i innych materiałów;
3) przyjmowanie i przedstawianie Komendantowi Głównemu dokumentów;
4) przekazywanie informacji szefom wewnętrznych komórek organizacyjnych;
5) prowadzenie spraw zlecanych przez Komendanta Głównego.
Rozdział VI
Ogólne zadania szefów wewnętrznych komórek organizacyjnych Komendy Głównej
§ 27. 1 .Szefowie wewnętrznych komórek organizacyjnych Komendy Głównej kierują całokształtem działalności podległych im komórek oraz są przełożonymi ich stanu osobowego.
2. Szefowie wewnętrznych komórek organizacyjnych odpowiadają za:
1) gotowość bojową i wyszkolenie;
2) realizację zadań powierzonych podległej komórce;
3) jakość opracowywanych dokumentów kulturę sztabową i dyscyplinę wykonawczą;
4) merytoryczną poprawność koncepcji i propozycji przedstawianych przełożonym;
5) przestrzeganie - w zakresie należącym do ich kompetencji - zasad działania kadrowego oraz kształtowanie wśród podwładnych dobrej atmosfery pracy;
6) przestrzeganie zasad ochrony informacji niejawnych i zasad ochrony danych osobowych, a także zasad tajnego dowodzenia.
§ 28. Do zadań szefów wewnętrznych komórek organizacyjnych należy:
1) podejmowanie stosownych decyzji, stawianie podwładnym zadań i rozliczanie;
2) udzielanie pomocy w realizacji spraw;
3) racjonalne wykorzystanie sił i środków;
4) przedstawianie ocen, opinii i wniosków w sprawach należących do zakresu działania wewnętrznej komórki organizacyjnej;
5) proponowanie wyposażenia wewnętrznej komórki organizacyjnej;
6) współudział w kontrolach jednostek organizacyjnych;
7) opracowywanie dokumentów prognostyczno-planistycznych, projektów, informacji, aktów prawnych i normatywnych;
8) przygotowywanie propozycji do rozkazów i planów funkcjonowania i szkolenia Sił Zbrojnych, w tym Żandarmerii Wojskowej.
Rozdział VII
Szczegółowe zadania wewnętrznych komórek organizacyjnych Komendy Głównej
§ 29. 1. ZAKRES DZIAŁANIA ODDZIAŁU PREWENCJI I SZKOLENIA.
Oddział Prewencji i Szkolenia jest wewnętrzną komórką organizacyjną Komendy Głównej i podlega Komendantowi Głównemu.
W skład Oddziału wchodzą Wydziały: Prewencji i Szkolenia.
Do zadań Oddziału należy:
1. W zakresie działalności prewencyjnej:
1) planowanie, organizowanie i koordynowanie działalności prewencyjnej oraz profilaktycznej;
2) sprawowanie merytorycznego nadzoru w zakresie czynności patrolowych, asystencyjnych, konwojowych i kontroli ruchu drogowego;
3) koordynowanie zabezpieczeń wymiany stanów osobowych, uroczystości z udziałem wojska, przegrupowań, ćwiczeń i szkoleń wojsk własnych i sojuszniczych, wizyt delegacji zagranicznych oraz VIP;
4) opracowywanie i opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących działalności prewencyjnej i profilaktycznej;
5) opracowywanie okresowych analiz kształtowania się dyscypliny wojskowej i stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym;
6) wypracowywanie taktyki i metod działania pionu prewencji, a także wytyczanie kierunków działań profilaktycznych;
7) udzielanie pomocy w realizacji szczególnie ważnych zadań jednostkom organizacyjnym;
8) współudział w kontrolach;
9) współuczestnictwo w planowaniu zakupów materiałów i sprzętu specjalistycznego.
2. W zakresie działalności szkoleniowej:
1) określanie kierunków szkolenia specjalistycznego i ogólnowojskowego oraz sprawowanie nadzoru nad jego realizacją;
2) współudział w opracowywaniu i aktualizowaniu programów szkolenia;
3) opracowywanie dokumentów planistyczno-szkoleniowych;
4) prowadzenie ewidencji i sprawozdawczości;
5) uczestniczenie w komisjach egzaminacyjnych w Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych i Logistyki w Poznaniu;
6) organizowanie sesji egzaminacyjnych specjalistów wojskowych, sprawowanie nadzoru nad przebiegiem egzaminów oraz prowadzenie ewidencji w tym zakresie;
7) organizowanie szkolenia uzupełniającego żołnierzy Komendy Głównej oraz prowadzenie dokumentacji szkoleniowej;
8) organizowanie i prowadzenie egzaminów ze szkolenia fizycznego Komendy Głównej i kierowniczej kadry jednostek organizacyjnych;
9) określanie potrzeb w zakresie wyposażania w szkoleniowy sprzęt specjalistyczny i środki bojowe;
10) opracowywanie i opiniowanie projektów aktów prawnych;
11) współudział w kontrolach.
3. Oddział współdziała z:
1) Departamentem Społeczno - Wychowawczym, Departamentem Wojskowych Spraw Zagranicznych oraz Departamentem do Spraw Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego;
2) Pionem Szkolenia DWLąd.;
3) Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych i Logistyki w Poznaniu;
4) Biurem Koordynacji Służby Prewencji i Biurem Kryminalnym Komendy Głównej Policji;
5) Zarządem Kontroli Ruchu Granicznego Komendy Głównej Straży Granicznej;
6) Komendą Główną Straży Ochrony Kolei.
A. ZAKRES DZIAŁANIA WYDZIAŁU PREWENCJI.
Wydział wchodzi w skład Oddziału Prewencji i Szkolenia i podlega jego Szefowi. Do zadań Wydziału należy:
1) koordynacja zabezpieczeń przegrupowań, ćwiczeń i szkoleń poligonowych wojsk własnych i sojuszniczych, uroczystości państwowych, wojskowych i patriotyczno-religijnych oraz wizyt delegacji i VIP;
2) wypracowywanie koncepcji działań profilaktycznych i uczestniczenie w przedsięwzięciach organizowanych na szczeblu centralnym;
3) udział w opracowywaniu okresowych analiz dyscypliny wojskowej i stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym;
4) koordynowanie zabezpieczania wymiany stanów osobowych w jednostkach wojskowych;
5) administrowanie systemem informatycznym "PREWENT II"
6) udoskonalanie zasad i metod działania prewencyjnego;
7) opracowywanie wydawnictw pomocniczych;
8) organizowanie i prowadzenie szkoleń doskonalących;
9) współudział w kontrolach;
10) udział w planowaniu zakupów sprzętu specjalistycznego;
11) opracowywanie i opiniowanie projektów aktów prawnych.
B. ZAKRES DZIAŁANIA WYDZIAŁU SZKOLENIA.
Wydział wchodzi w skład Oddziału Prewencji i Szkolenia i podlega jego Szefowi. Do zadań Wydziału należy:
1) określanie założeń szkolenia specjalistycznego i ogólnowojskowego oraz sprawowanie nadzoru nad jego realizacją;
2) współudział w opracowywaniu i aktualizowaniu programów szkolenia;
3) opracowywanie dokumentów planistyczno-szkoleniowych;
4) organizowanie:
a) szkolenia uzupełniającego kadry i pracowników wojska Komendy Głównej oraz prowadzenie dokumentacji szkoleniowej,
b) sprawdzianów z wychowania fizycznego kadry Komendy Głównej oraz kierowniczej kadry jednostek organizacyjnych,
c) sesji egzaminacyjnych specjalistów wojskowych oraz prowadzenie ewidencji w tym zakresie;
5) określanie norm wyposażania w szkoleniowy sprzęt specjalistyczny i środki bojowe;
6) współudział w:
a) opracowywaniu i opiniowaniu projektów aktów prawnych,
b) w kontrolach.
§ 30. ZAKRES DZIAŁANIA ODDZIAŁU DOCHODZENIOWO-ŚLEDCZEGO.
Oddział Dochodzeniowo-Śledczy jest wewnętrzną komórką organizacyjną Komendy Głównej i podlega Komendantowi Głównemu.
W skład Oddziału wchodzą Wydziały: Dochodzeniowo-Śledczy, ds. Rozpoznania i Przestępczości Zorganizowanej, Kryminalistyki.
Do zadań Oddziału należy:
1) W zakresie działalności dochodzeniowo-śledczej:
a) planowanie, organizowanie i koordynowanie działalności procesowej i profilaktycznej,
b) sprawowanie merytorycznego nadzoru nad dochodzeniami i śledztwami,
c) koordynowanie istotniejszych czynności procesowych w sprawach złożonych i skomplikowanych,
d) opracowywanie i opiniowanie projektów aktów prawnych,
e) sporządzanie analiz i informacji o stanie przestępczości w SZ RP,
f) udzielanie pomocy w prowadzeniu ważniejszych dochodzeń i śledztw,
g) opracowywanie taktyki i metod działania pionu dochodzeniowe-śledczego,
h) współudział w kontrolach oraz w planowaniu zakupów materiałów i sprzętu specjalistycznego;
2) W zakresie działalności operacyjno-rozpoznawczej:
a) określanie form i metod prowadzenia czynności operacyjno-rozpoznawczych,
b) koordynowanie czynności operacyjnych,
c) planowanie, organizowanie i koordynowanie działalności rozpoznawczej,
d) opracowanie metodyk ważniejszych czynności operacyjno-rozpoznawczych,
e) opracowywanie i opiniowanie projektów aktów prawnych,
f) planowanie i realizacja zakupów sprzętu specjalistycznego,
g) sporządzanie okresowych analiz i informacji,
h) udzielanie pomocy jednostkom w realizacji szczególnie ważnych zadań,
i) współudział w kontrolach,
j) prowadzenie ewidencji sprzętu operacyjnego,
k) planowanie i kontrola zasadności wydatkowania funduszu operacyjnego;
3) W zakresie działalności kryminalistycznej:
a) organizowanie szkolenia specjalistycznego techników kryminalistyki,
b) zabezpieczanie miejsc poważniejszych zdarzeń przestępczych,
c) wykonywanie badań i ekspertyz,
d) prowadzenie ewidencji broni prywatnej kadry,
e) prowadzenie zbiorów łusek od broni służbowej,
f) koordynowanie i realizowanie zakupów sprzętu kryminalistycznego,
g) opracowywanie poradników i metodyk postępowania na miejscu zdarzenia,
h) współudział w kontrolach;
4) Oddział współdziała z:
a) Oddziałem Nadzoru Nad Postępowaniem Przygotowawczym Naczelnej Prokuratury Wojskowej,
b) Biurem Kryminalnym i Centralnym Biurem Śledczym KG Policji,
c) Oddziałami Wojskowych Służb Informacyjnych,
d) Zarządem Kontroli Ruchu Granicznego i Kontroli Granicy Państwowej KG Straży Granicznej,
e) Cyklem Prawa, Kryminalistyki i Służby Porządkowej CSWLiL,
f) Wydziałami ds. Narkotyków i Broni Urzędu Ochrony Państwa,
g) Departamentami:
- Prawnym,
- Społeczno-Wychowawczym,
- Kontroli MON.
A. ZAKRES DZIAŁANIA WYDZIAŁU DOCHODZENIOWO-ŚLEDCZEGO.
Wydział Dochodzeniowo-Śledczy wchodzi w skład Oddziału Dochodzeniowo-Śledczego i podlega jego Szefowi.
Do zadań Wydziału należy:
1) planowanie i organizowanie działalności dochodzeniowo-śledczej;
2) określenie priorytetów w działalności procesowej;
3) koordynowanie działalności procesowej w jednostkach organizacyjnych;
4) udział w opiniowaniu projektów aktów prawnych oraz decyzji i rozkazów MON;
5) gromadzenie danych, tworzenie zbiorów informacji;
6) sprawowanie nadzoru funkcjonalnego nad działalnością dochodzeniowo-śledczą jednostek organizacyjnych;
7) udzielanie merytorycznej pomocy w realizacji szczególnie ważnych spraw i zadań;
8) współudział w:
a) koordynowaniu działalności profilaktycznej,
b) w kursach i szkoleniach specjalistycznych organizowanych przez Oddziały,
c) opracowywaniu programów kursów szkolenia fachowego z zakresu prawa i procedury karnej,
d) przygotowaniu bieżących ocen i okresowych analiz stanu dyscypliny i przestępczości w Siłach Zbrojnych RP;
9) merytoryczny nadzór nad żołnierzami odbywającymi praktyki w Wydziale;
10) opracowywanie:
a) propozycji doskonalenia struktur organizacyjno-kadrowych pionu dochodzeniowo-śledczego,
b) ocen pracy dochodzeniowo-śledczej,
c) poradników do działalności dochodzeniowo-śledczej;
11) współudział w szkoleniach, kontrolach, odprawach, komisjach egzaminacyjnych.
B. ZAKRES DZIAŁANIA WYDZIAŁU DS. ROZPOZNANIA I PRZESTĘPCZOŚCI ZORGANIZOWANEJ.
Wydział ds. Rozpoznania i Przestępczości Zorganizowanej wchodzi w skład Oddziału Dochodzeniowo-Śledczego i podlega jego Szefowi.
Do zadań Wydziału należy:
1) rozpoznawanie i ujawnianie głównych zagrożeń przestępczością w SZ RP;
2) określenie form i metod prowadzenia czynności operacyjno-rozpoznawczych;
3) opracowanie zasad dokumentowania, rejestrowania i archiwizacji materiałów pracy operacyjno-rozpoznawczej;
4) opracowywanie metodyk prowadzenia czynności operacyjno-rozpoznawczych;
5) prowadzenie szkoleń doskonalących;
6) zabezpieczenie krótkotrwałych praktyk szefom sekcji rozpoznawczo-kryminalistycznych;
7) planowanie i realizacja zakupów sprzętu specjalistycznego;
8) opracowywanie i opiniowanie projektów aktów prawnych;
9) sporządzanie okresowych analiz;
10) współudział w kontrolach;
11) administrowanie systemami informatycznymi Baza "B", "N" i "Zbieg".
C. ZAKRES DZIAŁANIA WYDZIAŁU KRYMINALISTYKI.
Wydział Kryminalistyki wchodzi w skład Oddziału Dochodzeniowo-Śledczego i podlega jego Szefowi.
Do zadań Wydziału należy:
1) szkolenie techników kryminalistyki i udzielanie im merytorycznej pomocy;
2) wykonywanie badań i ekspertyz kryminalistycznych w pracowniach:
a) dokumentów i daktyloskopii,
b) mechanoskopii i broni,
c) fizykochemii,
d) psychologii i badań poligraficznych;
3) kryminalistyczne zabezpieczanie miejsc zdarzeń przestępczych;
4) prowadzenie rejestru żołnierzy zawodowych posiadających pozwolenia na broń;
5) prowadzenie zbioru łusek broni służbowej;
6) koordynowanie zaopatrywania jednostek w sprzęt kryminalistyczny;
7) opracowywanie poradników i metodyk postępowania;
8) współuczestniczenie w kontrolach, opiniowaniu projektów aktów normatywnych.
Wydział współdziała z:
1) Wydziałami Dochodzeniowo-Śledczymi jednostek organizacyjnych;
2) Wydziałami badań dokumentów, daktyloskopii, mechanoskopii, broni i fizykochemii Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Komendy Głównej Policji;
3) Laboratorium Kryminalistycznym Komendy Stołecznej Policji;
4) Pracownią psychologii i badań poligraficznych Straży Granicznej;
5) Cyklem prawa, kryminalistyki i służby porządkowej CSWLiL w Poznaniu;
6) Wydziałem Uzbrojenia i Lotnictwa oraz Wydziałem Inżynierii, Chemii i Fizyki Technicznej Wojskowej Akademii Technicznej;
7) Biurem do spraw Narkomanii w Ministerstwie Zdrowia.
§ 31. ZAKRES DZIAŁANIA ODDZIAŁU DOWODZENIA I ŁĄCZNOŚCI.
Oddział Dowodzenia i Łączności jest wewnętrzną komórką organizacyjną Komendy Głównej i podlega Szefowi Sztabu.
W skład Oddziału wchodzą wydziały: Dowodzenia i Mobilizacji oraz Łączności i Informatyki.
Do zadań Oddziału należy:
1) zapewnienie funkcjonowania systemu dowodzenia;
2) opracowywanie dla jednostek organizacyjnych systemowych założeń mobilizacyjnego rozwinięcia i przygotowania do działania;
3) prowadzenie dokumentacji gotowości bojowej i mobilizacyjnej;
4) przygotowanie ćwiczeń i treningów sztabowych oraz udział w ich realizacji;
5) opracowywanie planów kontroli jednostek organizacyjnych i współudział w kontrolach;
6) wykonywanie projektów miesięcznych i rocznych planów zasadniczych przedsięwzięć;
7) sporządzanie dokumentów informacyjnych, planistycznych, sprawozdawczych i rozkazodawczych;
8) prowadzenie banku informacji: o dyslokacji, podległości i właściwości terytorialnej jednostek organizacyjnych.
A. ZAKRES DZIAŁANIA WYDZIAŁU DOWODZENIA I MOBILIZACJI.
Wydział Dowodzenia i Mobilizacji wchodzi w skład Oddziału Dowodzenia i Łączności i podlega jego Szefowi.
Do zadań Wydziału należy:
1) opracowywanie, uaktualnianie dokumentacji gotowości bojowej i mobilizacyjnej Komendy Głównej;
2) przygotowanie i prowadzenie szkoleń w zakresie osiągania WSGB;
3) planowanie i koordynacja działalności bieżącej;
4) opracowywanie treningów i ćwiczeń i udział w ich przebiegu;
5) opracowywanie planów kontroli jednostek organizacyjnych;
6) organizowanie okresowych odpraw i szkoleń kierowniczej kadry;
7) przygotowywanie dokumentów informacyjno-sprawozdawczych i ocen z gotowości bojowej i mobilizacyjnej.
B. ZAKRES DZIAŁANIA WYDZIAŁU ŁĄCZNOŚCI I INFORMATYKI.
Wydział Łączności i Informatyki wchodzi w skład Oddziału Dowodzenia i Łączności i podlega jego Szefowi.
Do zadań Wydziału należy:
1) organizacja i doskonalenie systemu informatycznego i łączności: radiowej, radiotelefonicznej, telefonicznej i satelitarnej;
2) prowadzenie banku informacji sprzętu łączności i informatyki jednostek organizacyjnych;
3) opracowywanie projektów dokumentów rozkazodawczych, sprawozdawczych i informacyjnych;
4) współudział w planowaniu zasadniczych przedsięwzięć;
5) realizacja rozliczeń za usługi telekomunikacyjne oraz przeprowadzanie okresowych analiz wydatków;
6) współudział w kontrolach;
7) zapewnienie sprawności technicznej urządzeń łączności i informatyki Komendy Głównej;
8) planowanie potrzeb sprzętu łączności i informatyki.
9) ewidencja materiałowa mienia łączności i informatyki Komendy Głównej.
Wydział współdziała z:
1) Centralnym Węzłem Łączności MON;
2) Węzłem Łączności WLOP;
3) Centrum Informatyki SG;
4) Oddziałem Gospodarczym Komendy Głównej.
§ 32. ZAKRES DZIAŁANIA WYDZIAŁU ORGANIZACYJNO-KADROWEGO.
Wydział Organizacyjno-Kadrowy jest wewnętrzną komórką organizacyjną Komendy Głównej i podlega Komendantowi Głównemu.
Do zadań Wydziału należy:
1. W zakresie działalności organizacyjno-etatowej:
1) analizowanie struktur organizacyjno-etatowych;
2) prowadzenie etatów jednostek czasu "P" i "W".
2. W zakresie działalności kadrowej:
1) prowadzenie dokumentów ewidencyjnych żołnierzy zawodowych;
2) analizowanie stanu ukompletowania jednostek i przedstawianie wniosków;
3) sporządzanie rozkazów personalnych i wyciągów z rozkazów wyższych przełożonych;
4) opracowywanie i uaktualnianie planów urlopów żołnierzy;
5) przedstawianie propozycji przeszkolenia kadry na studiach i kursach;
6) przygotowywanie wniosków do odznaczeń i mianowań;
7) opracowywanie wniosków odznaczeniowych zgodnie z przyjętymi ustaleniami formalnymi zwłaszcza w odniesieniu do części uzasadniającej wniosek;
8) prowadzenie spraw kadrowych i dokumentów ewidencyjnych pracowników wojska;
9) współudział w kontrolach, szkoleniach i odprawach.
3. W zakresie BHP:
1) prowadzenie postępowań powypadkowych i ich ewidencjonowanie;
2) przeprowadzanie społecznego przeglądu warunków pracy.
4. Wydział współpracuje i współdziała z:
1) Oddziałem Służby Poza Resortem Obrony Narodowej Departamentu Kadr MON;
2) Oddziałem Jednostek Centralnego Podporządkowania Zarządu Systemów Organizacyjnych Sił Zbrojnych Generalnego Zarządu Planowania Strategicznego Sztabu Generalnego WP;
3) Oddziałem ds. Pracowników Wojska Departamentu Kadr MON;
4) Wojskowym Biurem Emerytalnym;
5) Wewnętrznymi komórkami organizacyjnymi Komendy Głównej.
§ 33. ZAKRES DZIAŁANIA WYDZIAŁU PLANOWANIA BUDŻETOWEGO.
Wydział Planowania Budżetowego jest wewnętrzną komórką organizacyjną Komendy Głównej i podlega Komendantowi Głównemu.
Do zadań Wydziału należy:
1) planowanie wydatków budżetowych;
2) nadzór nad realizacją budżetu oraz przedstawianie wniosków;
3) opiniowanie aktów normatywnych;
4) organizowanie szkoleń;
5) obsługa kasowa Komendy Głównej;
6) współudział w kontrolach, odprawach i szkoleniach.
Wydział współdziała z:
1) Departamentami: Budżetowym i Kadr MON;
2) komórkami finansowymi dowództw RSZ i DGW.
§ 34. ZAKRES DZIAŁANIA WYDZIAŁU PLANOWANIA ZABEZPIECZENIA LOGISTYCZNEGO.
Wydział Planowania Zabezpieczenia Logistycznego jest wewnętrzną komórką organizacyjną Komendy Głównej i podlega Komendantowi Głównemu.
Do zadań Wydziału należy:
1) prowadzenie bazy danych o ilości i stanie technicznym uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz specjalistycznego, a także opracowywanie wypływających stąd wniosków i propozycji;
2) kierowanie planowaniem eksploatacji i remontu uzbrojenia;
3) sprawowanie nadzoru nad racjonalnym wykorzystaniem i utrzymaniem uzbrojenia i sprzętu wojskowego poprzez:
a) planowanie potrzeb finansowych i materiałowych,
b) monitorowanie dystrybucji dostaw,
c) prowadzenie sprawozdawczości;
4) prognozowanie modernizacji i unifikacji wyposażenia jednostek organizacyjnych w uzbrojenie i sprzęt wojskowy;
5) organizowanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych oraz dokonywanie zakupów decentralnych;
6) współudział w centralnych postępowaniach o udzielenie zamówień publicznych na dostawy, roboty i usługi;
7) analizowanie racjonalności zużywania limitów finansowych i materiałowych i przedstawianie wniosków;
8) nadzorowanie rejestracji i ubezpieczeń pojazdów mechanicznych;
9) prowadzenie bazy danych o obiektach infrastruktury użytkowanych przez jednostki organizacyjne oraz o przydziałach gospodarczych;
10) prowadzenie szkoleń, współudział w: szkoleniach, kontrolach, odprawach.
Wydział współdziała z:
1) Departamentami: Zaopatrywania Sił Zbrojnych MON, Polityki Zbrojeniowej, Infrastruktury;
2) Generalnym Zarządem Logistyki - P4 Sztabu Generalnego WP;
3) komórkami logistycznymi dowództw Rodzajów Sił Zbrojnych i DGW.
§ 35. ZAKRES DZIAŁANIA WYDZIAŁU WEWNĘTRZNEGO I OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH.
Wydział Wewnętrzny i Ochrony Informacji Niejawnych jest wewnętrzną komórką organizacyjną Komendy Głównej i podlega Komendantowi Głównemu.
Do zadań Wydziału należy:
1. W zakresie spraw wewnętrznych i naruszeń zasad bezpieczeństwa informacji niejawnych:
1) analizowanie informacji o wszczętych postępowaniach przygotowawczych w stosunku do żołnierzy i pracowników wojska;
2) podejmowanie działań wyjaśniających okoliczności naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych.
2. W zakresie ochrony informacji niejawnych:
1) prowadzenie postępowań sprawdzających w stosunku do kadry i pracowników wojska, wystawianie stosownych poświadczeń bezpieczeństwa;
2) organizacja i nadzór nad sprawnym funkcjonowaniem systemu ochrony i bezpieczeństwem przetwarzania i transmisji informacji niejawnych w systemach i sieciach teleinformatycznych w Komendzie Głównej i jednostkach organizacyjnych;
3) dokonywanie okresowych kontroli stanu ochrony informacji niejawnych oraz udział w kontrolach, odprawach i szkoleniach.
3. W zakresie zabezpieczenia i fizycznej ochrony obiektów:
1) administrowanie zintegrowanym systemem alarmowym, monitoringu oraz kontroli dostępu Komendy Głównej;
2) opiniowanie programów organizacyjno-użytkowych i projektów technicznych zintegrowanych systemów ochrony jednostek organizacyjnych;
3) nadzór nad realizacją zadań wynikających z „Planów Ochrony" jednostek organizacyjnych i ich aktualizacją.
4. W zakresie ochrony informacji niejawnych w czasie ćwiczeń:
1) organizacja i funkcjonowanie kancelarii tajnej ćwiczebnej oraz zapewnienie właściwej ochrony podczas przewozu materiałów niejawnych w rejonie ćwiczeń;
2) określanie stref bezpieczeństwa i systemu przepustkowego w rejonie stanowiska dowodzenia (ćwiczenia) oraz nadzór nad bezpieczeństwem funkcjonowania systemów teleinformatycznych i łączności w czasie ćwiczeń.
5. W zakresie ochrony informacji niejawnych w kontaktach zagranicznych:
1) powiadamianie Komendanta Głównego o przybyciu (wstępie) cudzoziemców (delegacji zagranicznej) na teren Komendy Głównej, jeżeli nie wynika to z wcześniejszych ustaleń oraz nadzorowanie przekazywania lub udostępniania informacji niejawnych członkom delegacji zagranicznych;
2) zasięganie informacji o terminie, celu i charakterze wizyty, składzie delegacji, danych identyfikacyjnych oraz meldowanie Komendantowi Głównemu o zaistniałych zdarzeniach, wskazujących na zainteresowanie cudzoziemców sprawami, wykraczającymi poza oficjalny charakter wizyty.
6. W zakresie organizacji i funkcjonowania kancelarii tajnej:
1) właściwe oznaczanie i rejestrowanie dokumentów niejawnych, wpływających do Komendy Głównej lub wysyłanych do innych jednostek organizacyjnych;
2) zapewnienie należytej ochrony dokumentów niejawnych, znajdujących się w kancelarii;
3) prowadzenie zgodnie z obowiązującymi przepisami o ochronie informacji niejawnych, kancelarii ćwiczebnej na okres ćwiczeń (treningów sztabowych);
4) ścisłe przestrzeganie zasad niszczenia dokumentów i materiałów niejawnych;
5) okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów w Komendzie Głównej;
6) nadzór nad funkcjonowaniem kancelarii tajnych jednostek organizacyjnych,
7. W zakresie szkolenia:
1) planowanie, organizacja i prowadzenie szkolenia z zakresu ochrony informacji niejawnych, żołnierzy i pracowników wojska w Komendzie Głównej oraz udział w szkoleniu żołnierzy i pracowników wojska w jednostkach organizacyjnych;
2) okresowe szkolenie pełnomocników ochrony i personelu kancelarii tajnych jednostek organizacyjnych.
8. Wydział współdziała z:
1) Stołecznym Zarządem Kontrwywiadu Wojskowego;
2) Biurem Bezpieczeństwa Teleinformacyjnego WSI;
3) Biurem Bezpieczeństwa Łączności i Informatyki SG WP;
4) Zastępcą Dowódcy Garnizonu Warszawa - Szefem Szkolenia;
5) Filią Centralnego Archiwum Wojskowego;
6) Sekcjami Wewnętrznymi i Ochrony Informacji Niejawnych Oddziałów ŻW.
§ 36. ZAKRES DZIAŁANIA WYDZIAŁU ANALIZY I INFORMACJI.
Wydział Analizy i Informacji jest wewnętrzną komórką organizacyjną Komendy Głównej i podlega Szefowi Sztabu.
Do zadań Wydziału należy:
1) opracowywanie okresowych informacji dotyczących:
a) stanu dyscypliny i przestępczości w SZ RP,
b) nastrojów w jednostkach organizacyjnych,
c) wykonywania najważniejszych przedsięwzięć przez jednostki organizacyjne;
2) opracowywanie dokumentów analityczno-prognostycznych w zakresie zagrożeń zjawiskami patologicznymi w jednostkach wojskowych;
3) aktualizowanie bazy danych dotyczących dyscypliny i przestępczości w SZ RP;
4) współudział w opracowywaniu wydawnictw w Komendzie Głównej.
Wydział współdziała z:
1) Departamentem Społeczno - Wychowawczym;
2) Departamentem Administracyjno-Koordynacyjnym.
§ 37. ZAKRES DZIAŁANIA WYDZIAŁU DO SPRAW KONTAKTÓW ZAGRANICZNYCH.
Wydział do spraw Kontaktów Zagranicznych jest wewnętrzną komórką organizacyjną Komendy Głównej i podlega Szefowi Sztabu.
Do zadań Wydziału należy:
1) przygotowywanie i nadzór nad przebiegiem oficjalnych wizyt i rewizyt Komendy Głównej oraz udzielanie pomocy jednostkom organizacyjnym;
2) współudział w planowaniu środków finansowych na współpracę zagraniczną oraz sprawowanie nadzoru nad ich wykorzystaniem;
3) opracowywanie projektów rozkazów oraz sprawozdań z kontaktów zagranicznych;
4) szkoleń fachowych, językowych i praktyk żołnierzy żandarmerii przeznaczonych do służby w misjach pokojowych oraz pracy w strukturach dowodzenia NATO;
5) współudział w prewencyjnym i dochodzeniowo-śledczym zabezpieczeniu ćwiczeń wojsk obcych;
6) kwalifikowanie żołnierzy ŻW do udziału w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych;
7) prowadzenie szkolenia specjalistycznego w Wojskowym Centrum Szkolenia dla potrzeb Sił Pokojowych ONZ w Kielcach;
8) prowadzenie banków informacji dotyczących:
a) obsady etatowej misji pokojowych,
b) danych o policjach wojskowych i żandarmeriach państw NATO i innych,
c) uczestników misji pokojowych i kandydatów do wyjazdu,
d) znajomości języków obcych;
9) opracowywanie i prowadzenie dokumentacji oraz przygotowywanie żołnierzy na stanowiska w ramach realizowanych celów EL 4212 i EL 0040;
10) przygotowywanie projektów korespondencji w kontaktach bilateralnych.
Wydział współdziała z:
1) Departamentem Wojskowych Spraw Zagranicznych;
2) Departamentem Integracji z Organizacją Traktatu Północnoatlantyckiego;
3) Departamentem Kadr;
4) Zarządem Operacji Bieżących Sztabu Generalnego WP;
5) Komendą Główną Straży Granicznej;
6) Biurem Ataszatów Wojskowych.
Ponadto z:
1) Oddziałem Kontaktów Marynarki Wojennej;
2) Oddziałem Inspekcji i Wizyt Zagranicznych WL i OP;
3) Oddziałem Kontaktów Zagranicznych DWLąd;
4) CSZ dp. SP ONZ w Kielcach;
5) Oddziałem Ćwiczeń Sojuszniczych SG WP;
6) 106 Kołem „Żandarm" w Londynie;
7) SP Nr 5 im. ppłk. Stanisława SITKA w Grudziądzu.
§ 38 ZAKRES DZIAŁANIA WYDZIAŁU ADMINISTRACJI OGÓLNEJ.
Wydział Administracji Ogólnej jest wewnętrzną komórką organizacyjną Komendy Głównej i podlega Szefowi Sztabu.
Do zadań Wydziału należy:
1) zabezpieczenie Komendy Głównej w sprzęt kwaterunkowo-biurowy oraz jednorazowego użytku i inny;
2) wykonywanie prac kserograficznych;
3) prowadzenie ewidencji materiałowej i kwaterunkowej oraz druków ścisłego zarachowania;
4) wystawianie, wydawanie i rozliczenia druków ścisłego zarachowania;
5) zabezpieczanie funkcjonowania infrastruktury;
6) planowanie prac remontowych i konserwacyjnych;
7) udział w szkoleniach i odprawach.
Wydział współdziała z:
1) Oddziałem Zabezpieczenia Nr 3 DGW;
2) WAK przy Wojskowych Służbach Informacyjnych.
§ 39. ZAKRES DZIAŁANIA DYŻURNEJ SŁUŻBY OPERACYJNEJ.
Dyżurna Służba Operacyjna jest wewnętrzną komórką organizacyjną Komendy Głównej i podlega Szefowi Sztabu.
Do zadań Dyżurnej Służby Operacyjnej należy:
1) zapewnienie przepływu informacji o zdarzeniach w Siłach Zbrojnych;
2) koordynowanie pracy służb dyżurnych jednostek organizacyjnych;
3) realizowanie zadań wynikających z planu ochrony i obrony obiektu KG ŻW oraz przepisów przeciwpożarowych;
4) udział w szkoleniach i odprawach.
Dyżurna Służba Operacyjna w zakresie wymiany informacji o nadzwyczajnych zdarzeniach w wojsku, współdziała z DSO:
1 ) SZ RP;
2) DWLąd;
3) WLOP;
4) Policji;
5) Straży Granicznej;
6) WSI.
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe
§ 40. Szefowie wewnętrznych komórek organizacyjnych Komendy Głównej ustalą zakresy czynności dla poszczególnych stanowisk służbowych (stanowisk pracy) w podległych im komórkach, w których określą czynności wykonywane na tych stanowiskach oraz uprawnienia i obowiązki osób zajmujących te stanowiska.