Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-03-06
Wersja aktualna od 2024-03-06
obowiązujący
ZARZĄDZENIE NR 17
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1)
z dnia 15 maja 2017 r.
w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie
(ostatnia zmiana: DUMEDU. z 2024 r., poz. 21) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2016 r. poz. 371, 1079, 1311 i 2260 oraz z 2017 r. poz. 202) zarządza się, co następuje:
§ 1 .Zatwierdza się statut Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie z dnia 8 maja 2017 r., stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2. Traci moc zarządzenie nr 7 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lutego 2016 r. w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Badań Edukacyjnych (Dz. Urz. MEN poz. 8).
§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
|
1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. poz. 1903).
Załącznik do zarządzenia nr 17 Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 15 maja 2017 r. (poz. 29)
STATUT INSTYTUTU BADAŃ EDUKACYJNYCH W WARSZAWIE [1]
z dnia 15 maja 2017 r.
§ 1.
1. Instytut Badań Edukacyjnych, zwany dalej „Instytutem”, działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz.U. poz. 371, 1079, 1311 i 2260 oraz z 2017 r. poz. 202), zwanej dalej „ustawą”;
2) zarządzenia nr 21 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 czerwca 1990 r. w sprawie przekształcenia Instytutu Badań Pedagogicznych w Instytut Badań Edukacyjnych (Dz. Urz. MEN Nr 5, poz. 31 oraz z 1994 r. Nr 5, poz. 25);
3) niniejszego Statutu, zwanego dalej „Statutem”.
2. Instytut posiada osobowość prawną.
3. Siedzibą Instytutu jest m.st. Warszawa.
4. Instytut może używać skróconej nazwy „IBE”.
5. Instytut ma prawo używania okrągłej pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą Instytutu w otoku.
6. Nadzór nad Instytutem sprawuje minister właściwy do spraw oświaty i wychowania.
7. Instytut może przyznawać nagrody i wyróżnienia.
§ 1a.
Strukturę organizacyjną Instytutu, odpowiadającą przedmiotowi i zakresowi jego działania oraz trybowi pracy jego organów i komórek organizacyjnych, określa regulamin organizacyjny ustalony przez Dyrektora, po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej oraz zakładowych organizacji związkowych.
§ 2.
Obszar działalności Instytutu obejmuje nauki społeczne i humanistyczne, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji i jej powiązania z rynkiem pracy, a także dydaktyki ogólnej, dydaktyk szczegółowych ze wszystkich dziedzin edukacyjnych oraz rozwoju intelektualnego człowieka, zdobywania przez niego wiedzy, rozwijania kompetencji wraz z ich uwarunkowaniami.
§ 3.
1. Do podstawowej działalności Instytutu należy:
1) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych;
2) przystosowywanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki;
3) wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych.
2. W związku z prowadzoną działalnością Instytut może:
1) upowszechniać wyniki badań naukowych i prac rozwojowych;
2) wykonywać badania i analizy oraz opracowywać opinie i ekspertyzy w zakresie prowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych;
3) opracowywać oceny dotyczące stanu i rozwoju poszczególnych dziedzin nauki i techniki oraz sektorów gospodarki, które wykorzystują wyniki badań naukowych i prac rozwojowych oraz w zakresie wykorzystywania w kraju osiągnięć światowej nauki i techniki;
4) prowadzić działalność normalizacyjną, certyfikacyjną i aprobacyjną;
5) prowadzić i rozwijać bazy danych związane z przedmiotem działania Instytutu;
6) prowadzić działalność w zakresie informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej, wynalazczości oraz ochrony własności przemysłowej i intelektualnej, a także wspierającej innowacyjność przedsiębiorstw;
7) wytwarzać w związku z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi aparaturę, urządzenia, materiały i inne wyroby oraz prowadzić walidację metod badawczych i pomiarowych;
8) prowadzić działalność wydawniczą związaną z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi;
9) realizować politykę państwa w zakresie związanym z rozwojem edukacji obywatelskiej w Polsce w ramach edukacji formalnej i pozaformalnej oraz jej popularyzacją, a także zapewnieniem wsparcia eksperckiego i doradczego z tych obszarów;
10) wykonywać zadania z zakresu tworzenia i rozwoju narzędzi cyfrowych wspierających system oświaty oraz system szkolnictwa wyższego i nauki;
11) wykonywać zadania z zakresu tworzenia, rozwijania i utrzymywania systemów, rejestrów i zasobów informatycznych wspierających system oświaty oraz system szkolnictwa wyższego i nauki;
12) wspierać rozwój społeczeństwa informacyjnego, opracowywać analizy danych i ocen, w tym prowadzić badania potrzeb w obszarze cyfryzacji w warstwie narzędziowej wraz z mechanizmami badania satysfakcji uczestników systemu oświaty oraz szkolnictwa wyższego;
13) współpracować z jednostkami samorządu terytorialnego, instytucjami państwowymi i samorządowymi oraz organizacjami społecznymi w obszarze rozwoju i wdrażania nowych rozwiązań w ramach edukacji obywatelskiej w Polsce.
3. Instytut może realizować zadania wynikające z obowiązujących przepisów oraz zlecone przez ministra nadzorującego zgodnie z prowadzoną działalnością Instytutu.
§ 4.
1. Instytut może prowadzić:
1) studia podyplomowe i doktoranckie, związane z prowadzonymi przez Instytut badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi, jeżeli posiada uprawnienia do nadawania stopni naukowych oraz odpowiednie zaplecze i warunki materialno-techniczne;
2) inne formy kształcenia oraz doskonalenia zawodowego, w tym szkolenia i kursy doszkalające,
3) seminaria, konferencje, wykłady, warsztaty, szkolenia oraz inne formy doskonalenia zawodowego, w tym doskonalenia zawodowego nauczycieli.
2. Instytut może prowadzić działalność inną niż wymieniona w § 3 i 4 ust. 1 wyodrębnioną pod względem finansowym i rachunkowym, a w szczególności określoną w Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) w zakresie:
1) działalności związanej z oprogramowaniem (62.01.Z);
2) działalności związanej z doradztwem w zakresie informatyki (62.02.Z);
3) działalności związanej z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi (62.03.Z);
4) pozostałej działalności usługowej w zakresie technologii informatycznych (62.09.Z);
5) przetwarzania danych; zarządzania stronami internetowymi (hosting) i podobnej działalność (63.11.Z);
6) działalności portali internetowych (63.12.Z);
7) pozostałych badań i analiz technicznych (71 .20.B);
8) działalności w pozostałej telekomunikacji (61.90.Z).
§ 5.
1. Organami Instytutu są:
1) Dyrektor;
2) Rada Naukowa.
2. Dyrektor i Rada Naukowa wykonują pracę w trybie stacjonarnym lub zdalnym, w zależności od potrzeb Instytutu. Szczegółowy tryb pracy organów Instytutu określa regulamin organizacyjny
§ 6.
1. Dyrektor kieruje Instytutem i reprezentuje go na zewnątrz.
2. Dyrektor podejmuje decyzje we wszystkich sprawach dotyczących Instytutu, z wyjątkiem spraw należących do zakresu działania Rady Naukowej.
3. Dyrektor Instytutu może:
1) powołać Sekretarza Naukowego Instytutu,
2) powołać organ opiniodawczo-doradczy Dyrektora Instytutu,
3) ustanawiać pełnomocników do realizacji określonych zadań, ustalając zakres i czas ich umocowania.
§ 7.
1. Rada Naukowa jest organem stanowiącym, inicjującym, opiniodawczym i doradczym Instytutu w zakresie jego działalności statutowej oraz w sprawach rozwoju kadry naukowej i badawczo-technicznej.
2. Rada Naukowa liczy 20 członków. W skład Rady Naukowej wchodzą:
1) pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu w liczbie 9;
2) osoby niebędące pracownikami Instytutu w liczbie 11.
3. Osoby posiadające stopień naukowy doktora habilitowanego albo tytuł profesora, zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok przed dniem rozpoczęcia procedury powołania Rady Naukowej, wchodzą w skład Rady Naukowej w liczbie 4 osób. W przypadku, gdy liczba tych osób wynosi 4 lub mniej osób, wówczas wchodzą one w skład Rady Naukowej i nie przeprowadza się wyborów w celu ich powołania do Rady Naukowej.
4. Jeżeli liczba pracowników spełniających wymagania określone w ust. 3 przekracza liczbę należnych im miejsc w Radzie Naukowej, przeprowadza się wybory, o których mowa w ust. 5.
5. Członków Rady Naukowej nieposiadających stopnia doktora habilitowanego albo tytułu profesora oraz przedstawicieli pracowników badawczo-technicznych wybierają w głosowaniu tajnym pracownicy Instytutu na okres 4 lat w liczbie nie mniejszej niż 5 osób. Jeżeli liczba pracowników, o których mowa w ust. 3 jest mniejsza niż 4 osoby, wówczas liczba członków Rady Naukowej z niniejszej grupy pracowników ulega odpowiedniemu zwiększeniu w taki sposób, aby łączna liczba członków Rady Naukowej określona w § 7 ust. 2 pkt 1 wynosiła 9 osób.
6. Tryb wyboru do Rady Naukowej określa regulamin wyborów ustanowiony przez Dyrektora po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej.
7. W skład Rady Naukowej wchodzą również Dyrektor, zastępca Dyrektora do spraw naukowych oraz pozostali zastępcy Dyrektora i Główny Księgowy, jeżeli spełniają wymagania określone w ust. 3, z prawem głosu w sprawach, o których mowa w art. 29 ust. 2 pkt 12-14 ustawy. Osoby te nie są zaliczane do liczby osób określonej w ust. 2.
8. Osoby, o których mowa w ust. 2 pkt 2, powołuje minister właściwy do spraw oświaty i wychowania spośród osób posiadających co najmniej stopień naukowy doktora oraz osób wyróżniających się wiedzą i praktycznym dorobkiem w sferze gospodarczej objętej działalnością Instytutu, w tym spośród kandydatów przedstawionych przez Dyrektora Instytutu.
§ 8.
1. Rada Naukowa wybiera ze swego grona przewodniczącego i jego zastępców. Funkcji tych nie mogą pełnić dyrektor Instytutu, jego zastępcy ani główny księgowy. Przewodniczącego rady wybiera się spośród członków rady powołanych przez ministra nadzorującego.
2. Zasady i tryb działania Rady Naukowej określa uchwalony przez nią Regulamin.
3. Udział w posiedzeniach Rady Naukowej może odbywać się za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej oraz przewiduje się możliwość głosowania za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, jeżeli system ten zapewnia zachowanie tajności głosowania.
§ 9.
1. Zatrudnienie pracownika naukowego jest poprzedzone konkursem.
2. Konkurs ogłasza Dyrektor.
3. Ogłoszenie o konkursie zawiera w szczególności:
1) nazwę stanowiska, którego konkurs dotyczy;
2) wymagania formalne, jakie powinien spełniać kandydat;
3) listę dokumentów, które kandydat jest obowiązany złożyć;
4) termin składania ofert, który nie może być krótszy niż 14 dni od dnia zamieszczenia ogłoszenia na stronie internetowej Instytutu.
4. Ogłoszenie o konkursie jest zamieszczane na stronie internetowej Instytutu oraz na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw nauki w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej Komisji Europejskiej w europejskim portalu dla mobilnych naukowców przeznaczonym do publikacji ofert pracy naukowców.
5. Dyrektor powołuje Komisję Konkursową w drodze zarządzenia.
6. Komisja Konkursowa przeprowadza rozmowy kwalifikacyjne z kandydatami spełniającymi wymagania formalne.
7. Na podstawie złożonych dokumentów oraz rozmowy kwalifikacyjnej Komisja Konkursowa sporządza opinie o kandydatach.
8. Na podstawie opinii, o których mowa w ust. 7, oraz po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej Dyrektor podejmuje ostateczną decyzję w sprawie zatrudnienia kandydata na stanowisku pracownika naukowego.
9. Konkurs może być nierozstrzygnięty. W takim wypadku Dyrektor może ogłosić nowy konkurs na dane stanowisko.
§ 10.
1. W sprawach dyscyplinarnych pracowników naukowych lub badawczo-technicznych Instytutu w pierwszej instancji orzeka Komisja Dyscyplinarna w Instytucie, zwana dalej „Komisją Dyscyplinarną”.
2. Komisja Dyscyplinarna składa się z trzech osób, wybranych na 4-letnią kadencję.
3. Komisja Dyscyplinarna jest wybierana w następującym trybie:
1) Dyrektor, w drodze zarządzenia, powołuje Komisję Wyborczą składającą się z 3 członków będących pracownikami Instytutu oraz wskazuje przewodniczącego Komisji;
2) czynne prawo wyborcze przysługuje pracownikom naukowym i pracownikom badawczo-technicznym;
3) bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikom naukowym i pracownikom badawczo-technicznym, zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy w Instytucie nie krócej niż rok przed dniem rozpoczęcia procedury wyboru Komisji Dyscyplinarnej;
4) kandydatury należy zgłaszać do przewodniczącego Komisji Wyborczej w terminie 14 dni od dnia zarządzenia wyborów przez Dyrektora;
5) Komisja Wyborcza informuje pracowników Instytutu o terminie wyborów oraz podaje listę kandydatów na członków Komisji Dyscyplinarnej, co najmniej na 7 dni przed wyznaczonym dniem wyborów;
6) głosowanie jest tajne. W skład Komisji Dyscyplinarnej wchodzą kandydaci, którzy otrzymają kolejno największą liczbę głosów;
7) Komisja Wyborcza sporządza protokół z wyborów, który przekazuje Dyrektorowi;
8) Dyrektor ogłasza wyniki wyborów;
9) Komisja Dyscyplinarna wybiera ze swój ego grona Przewodniczącego.
§ 11.
Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia Ministra Edukacji z dnia 5 marca 2024 r. w sprawie zatwierdzenia zmiany statutu Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie (Dz.Urz.MEDU poz. 21). Zmiana weszła w życie 6 marca 2024 r.