Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2016-07-29 do 2022-07-26
Wersja archiwalna od 2016-07-29 do 2022-07-26
archiwalny
ZARZĄDZENIE NR 39
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1)
z dnia 29 lipca 2016 r.
w sprawie nadania statutu Ośrodkowi Rozwoju Edukacji w Warszawie
Na podstawie § 2 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z 2014 r. poz. 1041 i 1142 oraz z 2015 r. poz. 1251) zarządza się, co następuje:
§ 1. Ośrodkowi Rozwoju Edukacji w Warszawie nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2. Tracą moc:
1) zarządzenie Nr 19 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 maja 2015 r. w sprawie nadania statutu Krajowemu Ośrodkowi Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie (Dz. Urz. MEN poz. 21);
2) zarządzenie Nr 20 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 maja 2015 r. w sprawie nadania statutu Ośrodkowi Rozwoju Edukacji w Warszawie (Dz. Urz. MEN poz. 22).
§ 3 . Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
MINISTER EDUKACJI NARODOWEJ |
Anna Zalewska |
|
1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej – oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. poz. 1903).
Załącznik do zarządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 29 lipca 2016 r. (Dz. Urz. MEN poz. 37)
STATUT OŚRODKA ROZWOJU EDUKACJI W WARSZAWIE
§ 1. Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie, zwany dalej „Ośrodkiem”, jest publiczną placówką doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym, działającą na podstawie:
1) ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”;
2) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z 2014 r. poz. 1041, z poźn. zm.);
3) niniejszego statutu.
§ 2. Siedzibą Ośrodka jest miasto stołeczne Warszawa.
§ 3. Organem prowadzącym Ośrodek jest Minister Edukacji Narodowej.
§ 4. Ośrodek jest państwową jednostką budżetową.
§ 5. Celem Ośrodka jest podejmowanie i realizacja działań na rzecz doskonalenia systemu oświaty i podnoszenia jakości edukacji, zgodnie z polityką oświatową państwa w obszarze wychowania oraz kształcenia ogólnego, specjalnego, zawodowego i ustawicznego.
§ 6. 1. Do zadań Ośrodka należy:
1) wspieranie publicznych placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, oraz bibliotek pedagogicznych, w zakresie wynikającym z kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, ustalanych przez Ministra Edukacji Narodowej, oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty;
2) wspieranie publicznych placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, bibliotek pedagogicznych oraz nauczycieli-doradców metodycznych w organizowaniu i prowadzeniu:
a) wspomagania przedszkoli, szkół i placówek, o którym mowa w przepisach w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli, w przepisach w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych, oraz w przepisach w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych, w obszarze wychowania oraz kształcenia ogólnego, specjalnego, zawodowego i ustawicznego,
b) sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych, specjalistów oraz dyrektorów przedszkoli, szkół i placówek, w obszarze wychowania oraz kształcenia ogólnego, specjalnego, zawodowego i ustawicznego;
3) wspieranie szkół i placówek w zakresie realizacji ich zadań w obszarze wychowania, kształcenia ogólnego, specjalnego, zawodowego i ustawicznego, w tym opracowywanie i udostępnianie projektów podstaw programowych, programów nauczania, przykładowych planów nauczania i podręczników, których opracowanie zlecił Minister Edukacji Narodowej, oraz materiałów edukacyjnych, informacyjnych i metodycznych w formie papierowej lub elektronicznej;
4) wspieranie kadry kierowniczej oświaty, w tym opracowywanie modeli i programów doskonalenia dyrektorów szkół i placówek w zakresie kształtowania ich kompetencji przywódczych;
5) doskonalenie kadry systemu wspomagania szkół i placówek w zakresie kształcenia zawodowego i ustawicznego oraz doradztwa edukacyjno-zawodowego;
6) inicjowanie rozwiązań służących wypracowywaniu nowych metod i form pracy z uczniami oraz sprawdzaniu ich skuteczności w działaniu szkoły, a także nabywaniu przez przyszłych nauczycieli praktycznych umiejętności pedagogicznych;
7) inicjowanie, projektowanie, wdrażanie i promowanie innowacyjnych rozwiązań dotyczących kształcenia zawodowego i ustawicznego, w tym kształcenia na odległość oraz doradztwa edukacyjno-zawodowego;
8) wspieranie nauczycieli i specjalistów realizujących działania w ramach zadań określonych w pkt 2 i 4–7;
9) tworzenie i rozwój baz danych, zasobów informacji edukacyjno-zawodowej oraz upowszechnianie informacji pedagogicznej w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego, kształcenia zawodowego i ustawicznego;
10) inicjowanie, koordynowanie i promowanie działań mających na celu podnoszenie jakości kształcenia zawodowego i ustawicznego, w szczególności poprzez prowadzenie dialogu z pracodawcami, inspirowanie pracodawców do włączania się w proces kształcenia zawodowego, w tym w realizację praktycznej nauki zawodu;
11) tworzenie i prowadzenie ogólnopolskiej sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli szkół zawodowych kształcących w zawodach unikatowych;
12) współpraca z partnerami krajowymi i zagranicznymi na rzecz rozwoju i promocji wychowania, kształcenia ogólnego, specjalnego, zawodowego i ustawicznego, w tym doradztwa edukacyjno-zawodowego;
13) inicjowanie rozwiązań i prowadzenie prac służących doskonaleniu podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego oraz podstawy programowej kształcenia w zawodach;
14) przygotowywanie programów i narzędzi w zakresie rozwoju kompetencji kluczowych, poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej, edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia, wychowania, integracji, profilaktyki, socjoterapii i resocjalizacji oraz podejmowanie działań w celu ich realizacji;
15) podejmowanie działań służących współpracy różnych środowisk, instytucji i organizacji krajowych i międzynarodowych, działających na rzecz rozwoju edukacyjnego dziecka oraz wspierania dziecka i rodziców;
16) realizacja zadań służących zapewnieniu sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego, powierzonych przez Ministra Edukacji Narodowej;
17) prowadzenie systemu wskazywania miejsc dla nieletnich w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych;
18) realizacja programów rządowych w zakresie oświaty i wychowania;
19) organizowanie szkoleń dla kandydatów na ekspertów komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych awansu zawodowego nauczycieli, na podstawie przepisów w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, sposobu prowadzenia listy ekspertów oraz trybu wpisywania i skreślania ekspertów z listy.
2. Ośrodek może także realizować inne zadania z zakresu doskonalenia systemu oświaty oraz podnoszenia jakości edukacji, powierzone i finansowane przez Ministra Edukacji Narodowej.
3. Realizacja zadań o których mowa w ust. 1 i 2, może być finansowana również ze środków europejskich.
§ 7. 1. Ośrodkiem kieruje dyrektor.
2. Do zadań dyrektora należy w szczególności:
1) reprezentowanie Ośrodka na zewnątrz;
2) sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań Ośrodka;
3) opracowywanie regulaminu organizacyjnego Ośrodka;
4) zarządzanie majątkiem i funduszami Ośrodka;
5) opracowywanie i przedkładanie Ministrowi Edukacji Narodowej planów i sprawozdań, na podstawie odrębnych przepisów;
6) dokonywanie czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników Ośrodka.
3. Wyłonienie nauczyciela zatrudnionego w Ośrodku do składu komisji konkursowej powoływanej w celu przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora następuje w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy zatrudnionych w Ośrodku pracowników.
4. W przypadku uzyskania równej liczby głosów przez dwóch lub więcej nauczycieli, do składu komisji konkursowej, o której mowa w ust. 3, wyłania się nauczyciela, który w wyniku kolejnego głosowania uzyskał największą liczbę głosów spośród tych nauczycieli.
§ 8. 1. W Ośrodku mogą być tworzone stanowiska wicedyrektorów.
2. Stanowisko wicedyrektora, po uzyskaniu pozytywnej opinii Ministra Edukacji Narodowej, powierza i z niego odwołuje dyrektor.
3. Zakres zadań wicedyrektora określa regulamin organizacyjny Ośrodka.
4. Wskazany przez dyrektora wicedyrektor zastępuje dyrektora w czasie jego nieobecności.
5. W przypadku gdy dyrektor nie wskaże wicedyrektora zastępującego dyrektora w czasie jego nieobecności, dyrektora Ośrodka zastępuje wicedyrektor wskazany przez Ministra Edukacji Narodowej.
§ 9. W Ośrodku tworzy się stanowisko głównego księgowego, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§ 10. 1. W Ośrodku tworzy się wydziały i inne komórki organizacyjne, w tym zespoły i samodzielne stanowiska.
2. Stanowiska kierownicze oraz szczegółowe zadania komórek, o których mowa w ust. 1, określa regulamin organizacyjny Ośrodka.
§ 11. 1. W Ośrodku tworzy się stanowiska kierowników wydziałów.
2. W Ośrodku mogą być tworzone stanowiska kierowników zespołów.
3. W Ośrodku mogą być tworzone stanowiska zastępców kierowników wydziałów oraz zespołów, liczących co najmniej 10 pracowników.
4. Stanowiska, o których mowa w ust. 1–3, mogą być powierzone zatrudnionym w Ośrodku nauczycielom konsultantom. Na tych stanowiskach mogą być również zatrudnieni specjaliści niebędący nauczycielami, posiadający wykształcenie wyższe.
5. Kierownik komórki organizacyjnej oraz jego zastępca realizują zadania w zakresie określonym w regulaminie organizacyjnym Ośrodka.
§ 12. W Ośrodku są zatrudniani nauczyciele konsultanci, specjaliści niebędący nauczycielami, pracownicy ekonomiczni, inżynieryjno-techniczni, administracji i obsługi, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 13. Zmiany w statucie mogą być dokonywane przez Ministra Edukacji Narodowej z własnej inicjatywy lub na wniosek dyrektora Ośrodka, w trybie właściwym dla jego nadania.