Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2017-03-21 do 2021-03-11
Wersja archiwalna od 2017-03-21 do 2021-03-11
archiwalny
ZARZĄDZENIE Nr 36
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1)
z dnia 2 września 2015 r.
w sprawie organizacji przyjmowania oraz rozpatrywania i załatwiania skarg, wniosków i petycji w Ministerstwie Edukacji Narodowej
(ostatnia zmiana: DUMEN. z 2017 r., poz. 22)
Na podstawie art. 253 § 5 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267, z 2014 r. poz. 183 i 1195 oraz z 2015 r. poz. 211 i 702) oraz w związku z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46) i ustawą z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. poz. 1195) zarządza się, co następuje:
§ 1.Dyrektor Generalny Ministerstwa Edukacji Narodowej, zwany dalej „Dyrektorem Generalnym”, sprawuje bieżący nadzór nad przyjmowaniem oraz właściwym i terminowym rozpatrywaniem i załatwianiem skarg, wniosków i petycji przez komórki organizacyjne Ministerstwa Edukacji Narodowej, zwanego dalej „Ministerstwem”.
§ 2.1. Przyjmowanie i koordynowanie rozpatrywania skarg, wniosków i petycji w Ministerstwie realizuje komórka organizacyjna właściwa, zgodnie z regulaminem organizacyjnym Ministerstwa, do koordynowania udzielania odpowiedzi na skargi, wnioski i petycje, zwana dalej „komórką do spraw skarg, wniosków i petycji”, która:
1) przyjmuje obywateli w sprawach skarg i wniosków oraz sporządza protokół przyjęcia skargi lub wniosku wniesionych w formie ustnej;
2) rejestruje za pomocą systemu elektronicznego skargi, wnioski i petycje wniesione do Ministerstwa, z zastrzeżeniem § 3 ust. 2 pkt 13;
3) zamieszcza na stronie internetowej Ministerstwa informację, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. poz. 1195), zwanej dalej „ustawą o petycjach”, anonimizując dane osobowe podmiotu wnoszącego petycję lub podmiotu, w interesie którego petycja jest składana, w przypadku braku zgody na ich ujawnienie;
4) kieruje skargi, wnioski i petycje do właściwych komórek organizacyjnych Ministerstwa, a w przypadku gdy przedmiotem skargi, wniosku lub petycji są sprawy należące do zakresu właściwości więcej niż jednej komórki organizacyjnej Ministerstwa, wskazuje komórkę wiodącą do przygotowania zawiadomienia o sposobie załatwienia skargi, wniosku lub petycji;
5) przekazuje, na wniosek właściwych komórek organizacyjnych Ministerstwa, skargę właściwemu organowi, zawiadamiając jednocześnie o tym skarżącego albo wskazuje skarżącemu właściwy organ, jeżeli rozpatrzenie skargi pozostaje w zakresie właściwości innego organu;
6) przekazuje, na wniosek właściwych komórek organizacyjnych Ministerstwa, wniosek właściwemu organowi, zawiadamiając jednocześnie o tym wnioskodawcę, jeżeli rozpatrzenie wniosku pozostaje w zakresie właściwości innego organu;
7) przekazuje, na wniosek właściwych komórek organizacyjnych Ministerstwa, petycję właściwemu podmiotowi, zawiadamiając jednocześnie o tym podmiot wnoszący petycję, jeżeli rozpatrzenie petycji pozostaje w zakresie właściwości innego podmiotu;
8) monitoruje terminowość załatwiania skarg, wniosków i petycji oraz sporządza na koniec miesiąca okresowe sprawozdanie w tym zakresie za pomocą systemu elektronicznego;
9) informuje o stanie rozpatrywania złożonej skargi lub wniosku albo kieruje obywateli do właściwych komórek organizacyjnych Ministerstwa;
10) organizuje przyjmowanie obywateli w sprawach skarg i wniosków przez członków kierownictwa Ministerstwa oraz uczestniczy w tych spotkaniach;
11) dokonuje oceny przyjmowania i załatwiania w roku poprzedzającym skarg i wniosków przez komórki organizacyjne Ministerstwa oraz organy i jednostki organizacyjne poddane nadzorowi Ministra Edukacji Narodowej;
12) przygotowuje i umieszcza na stronie internetowej Ministerstwa corocznie, w terminie do dnia 30 czerwca, zbiorczą informację o petycjach rozpatrzonych w roku poprzednim.
2. Wzór protokołu przyjęcia skargi lub wniosku wniesionych w formie ustnej stanowi załącznik nr 1 do zarządzenia.
§ 3.1. Komórki organizacyjne Ministerstwa mogą przyjmować obywateli w sprawach skarg i wniosków w zakresie ich właściwości określonej w regulaminie organizacyjnym Ministerstwa.
2. Komórki organizacyjne Ministerstwa, w zakresie ich właściwości określonej w regulaminie organizacyjnym Ministerstwa, są obowiązane do:
1) rozpatrywania i załatwiania skarg, wniosków i petycji;
2) udzielania informacji w sprawach rozpatrywanych skarg i wniosków;
3) przekazania skargi właściwemu organowi, zawiadamiając jednocześnie o tym skarżącego albo wskazywania skarżącemu właściwego organu, jeżeli rozpatrzenie skargi pozostaje w zakresie właściwości innego organu;
4) przekazania wniosku właściwemu organowi, zawiadamiając jednocześnie o tym wnioskodawcę, jeżeli rozpatrzenie wniosku pozostaje w zakresie właściwości innego organu;
5) przekazania petycji właściwemu podmiotowi, zawiadamiając jednocześnie o tym podmiot wnoszący petycję, jeżeli rozpatrzenie petycji pozostaje w zakresie właściwości innego podmiotu;
6) wzywania wnoszącego skargę lub wniosek, w trybie § 8 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków do złożenia wyjaśnienia lub uzupełnienia treści skargi lub wniosku, jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można należycie ustalić ich przedmiotu;
7) wzywania podmiotu wnoszącego petycję, w trybie art. 7 ust. 2 ustawy o petycjach, do uzupełnienia lub wyjaśnienia treści petycji, jeżeli petycja nie spełnia wymogów określonych w art. 4 ust. 1, ust. 2 pkt 3 lub 4 lub art. 5 ust. 1 lub 2 tej ustawy;
8) zamieszczania na stronie internetowej Ministerstwa:
a) danych dotyczących przebiegu postępowania, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o petycjach,
b) ogłoszeń związanych z rozpatrywaniem petycji wielokrotnych, o których mowa w art. 11 ust. 2–4 ustawy o petycjach;
9) niezwłocznego informowania podmiotu wnoszącego petycję o pozostawieniu petycji bez rozpatrzenia i poprzednim sposobie załatwienia petycji, w przypadku, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o petycjach;
10) zwracania się do podmiotu, w interesie którego petycja jest składana, o potwierdzenie zgody na złożenie w jego interesie petycji, w trybie art. 5 ust. 3 ustawy o petycjach;
11) niezwłocznego przekazywania do komórki do spraw skarg, wniosków i petycji, skarg, wniosków i petycji wpływających bezpośrednio do komórek organizacyjnych Ministerstwa celem ich zarejestrowania w systemie elektronicznym;
12) uczestniczenia w przyjmowaniu obywateli w sprawach skarg i wniosków przez członków kierownictwa Ministerstwa;
13) rejestrowania za pomocą systemu elektronicznego informacji o sposobie załatwienia skargi, wniosku lub petycji.
3. W przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 3–5, komórki organizacyjne Ministerstwa mogą wnioskować do komórki do spraw skarg, wniosków i petycji o przekazanie przez tę komórkę skargi, wniosku lub petycji właściwemu organowi lub podmiotowi.
§ 4.Obywatele zgłaszający się w sprawach skarg i wniosków są przyjmowani w siedzibie Ministerstwa przez:
1) komórkę do spraw skarg, wniosków i petycji:
a) w poniedziałki w godzinach: 8.15 – 18.00,
b) od wtorku do piątku w godzinach: 8.15–16.15, oraz
2) pozostałe komórki organizacyjne Ministerstwa, w zakresie ich właściwości określonej w regulaminie organizacyjnym Ministerstwa, od poniedziałku do piątku w godzinach: 8.15–16.15.
§ 5.1. Członkowie kierownictwa Ministerstwa, w zakresie powierzonych im zadań określonych w przepisach w sprawie zakresów czynności członków kierownictwa Ministerstwa, przyjmują obywateli w sprawach skarg i wniosków po uprzednim ustaleniu terminu przyjęcia obywatela.
2. Pracownik komórki do spraw skarg, wniosków i petycji uczestniczący w przyjęciu obywatela sporządza odpowiednio protokół przyjęcia skargi lub wniosku zgodnie ze wzorem, o którym mowa w § 2 ust. 2, albo notatkę służbową dokumentującą przyjęcie obywatela zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik nr 2 do zarządzenia.
§ 6.Dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa są upoważnieni do rozpatrywania i załatwiania skarg, wniosków i petycji oraz udzielania dalszych imiennych upoważnień w tym zakresie podległym pracownikom.
§ 7.1. Skargę złożoną na pracownika komórki organizacyjnej Ministerstwa rozpatruje i załatwia jego bezpośredni przełożony.
2. Skargę złożoną na dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa rozpatruje i załatwia Dyrektor Generalny lub upoważniony przez niego dyrektor innej komórki organizacyjnej Ministerstwa.
3. Skargę złożoną na Dyrektora Generalnego, podsekretarzy stanu i Sekretarza Stanu rozpatruje i załatwia Minister Edukacji Narodowej lub upoważniony przez niego inny członek kierownictwa Ministerstwa.
§ 8.1. Komórki organizacyjne Ministerstwa oraz organy i jednostki organizacyjne poddane nadzorowi Ministra Edukacji Narodowej przekazują informacje do dokonania oceny przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków w roku poprzedzającym, obejmujące realizację przepisów działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego oraz przepisów rozporządzenia, o którym mowa w § 3 ust. 2 pkt 6, w terminie określonym przez komórkę do spraw skarg, wniosków i petycji.
2. Do końca pierwszego kwartału każdego roku, na podstawie przekazanych informacji, komórka do spraw skarg, wniosków i petycji dokonuje oceny przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków przez komórki organizacyjne Ministerstwa oraz organy i jednostki organizacyjne, o których mowa w ust. 1.
3. Ocenę, o której mowa w ust. 1, zatwierdza, z upoważnienia Ministra Edukacji Narodowej, Dyrektor Generalny.
4. Zatwierdzona ocena, o której mowa w ust. 1, jest publikowana w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa.
§ 8a.[1] 1. Ocena przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków, o której mowa w § 8 ust. 2, za rok 2016, zostanie przeprowadzona do dnia 31 marca 2018 r.
2. Komórki organizacyjne Ministerstwa oraz organy i jednostki organizacyjne poddane nadzorowi Ministra Edukacji Narodowej przekażą informacje do dokonania oceny, o której mowa w § 8 ust. 2, za rok 2016, w terminie określonym przez komórkę do spraw skarg, wniosków i petycji.
§ 9.Traci moc zarządzenie Nr 33 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 listopada 2014 r. w sprawie organizacji przyjmowania oraz rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w Ministerstwie Edukacji Narodowej (Dz. Urz. MEN poz. 24).
§ 10.Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 6 września 2015 r.
|
1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. poz. 1255).
Załączniki do zarządzenia nr 36 Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 2 września 2015 r. (Dz. Urz. MEN poz. 33)
Załącznik nr 1
PROTOKÓŁ ZGŁOSZENIA SKARGI/WNIOSKU
Załącznik nr 2
NOTAKTA SŁUŻBOWA Z PRZYJĘCIA OBYWATELA W SPRAWACH SKARG I WNIOSKÓW PRZEZ CZŁONKA KIEROWNICTWA MINISTRERSTWA
[1] § 8a dodany przez § 1 zarządzenia nr 11 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2017 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie organizacji przyjmowania oraz rozpatrywania i załatwiania skarg, wniosków i petycji w Ministerstwie Edukacji Narodowej (Dz.U.MEN. poz. 22). Zmiana weszła w życie 21 marca 2017 r.