Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2015-05-19 do 2016-07-29
Wersja archiwalna od 2015-05-19 do 2016-07-29
archiwalny
ZARZĄDZENIE NR 19
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 19 maja 2015 r.
w sprawie nadania statutu Krajowemu Ośrodkowi Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie
Na podstawie § 2 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z 2014 r. poz. 1041 i 1142) zarządza się, co następuje:
§ 1. Krajowemu Ośrodkowi Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2. 1. Zadania, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 2 i 3 statutu Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie, stanowiącego załącznik do zarządzenia, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie realizuje od dnia 1 stycznia 2016 r.
2. Do dnia 31 grudnia 2015 r. zadania, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 2 i 3 statutu Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie, stanowiącego załącznik do zarządzenia, mogą być realizowane przez Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w Warszawie.
§ 3. Traci moc zarządzenie Nr 7 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 lutego 2013 r. w sprawie nadania statutu Krajowemu Ośrodkowi Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej (Dz. Urz. MEN poz. 5).
§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
MINISTER EDUKACJI NARODOWEJ |
Joanna Kluzik-Rostkowska |
Załącznik do zarządzenia nr 19 Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 19 maja 2015 r. (Dz. Urz. MEN poz. 21)
STATUT KRAJOWEGO OŚRODKA WSPIERANIA EDUKACJI ZAWODOWEJ I USTAWICZNEJ
§ 1. Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, zwany dalej „Ośrodkiem”, jest publiczną placówką doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym, działającą na podstawie:
1) ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.);
2) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z 2014 r. poz. 1041 i 1142);
3) niniejszego statutu.
§ 2. Siedzibą Ośrodka jest Miasto Stołeczne Warszawa.
§ 3. Organem prowadzącym Ośrodek jest Minister Edukacji Narodowej, zwany dalej „Ministrem”.
§ 4. Ośrodek jest państwową jednostką budżetową.
§ 5. Celem Ośrodka jest podejmowanie i realizacja działań na rzecz doskonalenia systemu oświaty i podnoszenia jakości edukacji, zgodnie z polityką oświatową państwa w obszarze kształcenia zawodowego i ustawicznego.
§ 6. 1. Do zadań Ośrodka należy:
1) wspieranie publicznych placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, oraz bibliotek pedagogicznych, w zakresie wynikającym z kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, ustalanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zgodnie z art. 35 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, oraz wprowadzonych zmian w systemie oświaty;
2) wspieranie publicznych placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, bibliotek pedagogicznych oraz nauczycieli-doradców metodycznych w organizowaniu i prowadzeniu wspomagania szkół i placówek, o którym mowa w przepisach w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli, w przepisach w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych, oraz w przepisach w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych, w obszarze kształcenia zawodowego i ustawicznego;
3) wspieranie publicznych placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, bibliotek pedagogicznych oraz nauczycieli-doradców metodycznych w organizowaniu i prowadzeniu sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli oraz dyrektorów szkół i placówek, w obszarze kształcenia zawodowego i ustawicznego;
4) wspieranie szkół i placówek w zakresie realizacji ich zadań w obszarze kształcenia zawodowego i ustawicznego, w tym opracowywanie i udostępnianie projektów podstaw programowych, przykładowych planów i programów nauczania oraz materiałów edukacyjnych, w formie papierowej lub elektronicznej;
5) doskonalenie kadry systemu wspomagania szkół i placówek w zakresie kształcenia zawodowego i ustawicznego oraz doradztwa edukacyjno-zawodowego;
6) inicjowanie, projektowanie, wdrażanie i promowanie innowacyjnych rozwiązań dotyczących kształcenia zawodowego i ustawicznego, w tym kształcenia na odległość oraz doradztwa edukacyjno-zawodowego;
7) tworzenie i prowadzenie ogólnopolskiej sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli szkół zawodowych kształcących w zawodach unikatowych;
8) tworzenie i rozwój baz danych, zasobów informacji edukacyjno-zawodowej oraz upowszechnianie informacji pedagogicznej w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego, kształcenia zawodowego i ustawicznego;
9) inicjowanie, koordynowanie i promowanie działań mających na celu podnoszenie jakości kształcenia zawodowego i ustawicznego, w szczególności poprzez prowadzenie dialogu z pracodawcami, inspirowanie pracodawców do włączania się w proces kształcenia zawodowego, w tym w realizację praktycznej nauki zawodu;
10) współpraca z partnerami krajowymi i zagranicznymi na rzecz rozwoju i promocji kształcenia zawodowego i ustawicznego oraz doradztwa edukacyjno-zawodowego;
11) opracowywanie i publikacja materiałów informacyjnych i metodycznych;
12) organizowanie szkoleń dla kandydatów na ekspertów komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych awansu zawodowego nauczycieli, prowadzonych zgodnie z przepisami w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, sposobu prowadzenia listy ekspertów oraz trybu wpisywania i skreślania ekspertów z listy;
2. Ośrodek może także realizować inne zadania z zakresu doskonalenia systemu oświaty oraz podnoszenia jakości edukacji powierzone i finansowane przez Ministra.
3. Realizacja zadań, o których mowa w ust. 1 i 2, może być finansowana również ze środków europejskich.
§ 7. 1. Ośrodkiem kieruje dyrektor.
2. Do zadań dyrektora należy w szczególności:
1) reprezentowanie Ośrodka na zewnątrz;
2) sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań Ośrodka;
3) opracowywanie regulaminu organizacyjnego Ośrodka;
4) zarządzanie majątkiem i funduszami Ośrodka;
5) opracowywanie i przedkładanie Ministrowi planów i sprawozdań zgodnie z odrębnymi przepisami;
6) dokonywanie czynności z zakresu prawa pracy na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
3. Wyłonienie nauczyciela zatrudnionego w Ośrodku do składu komisji konkursowej powoływanej w celu przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora następuje w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy zatrudnionych w Ośrodku pracowników.
4. W przypadku uzyskania równej liczby głosów przez dwóch lub więcej nauczycieli, do składu komisji konkursowej, o której mowa w ust. 3, wyłania się nauczyciela, który w wyniku kolejnego głosowania uzyskał największą liczbę głosów spośród tych nauczycieli.
§ 8. 1. W Ośrodku mogą być tworzone stanowiska wicedyrektorów.
2. Stanowisko wicedyrektora, po zasięgnięciu opinii Ministra, powierza i z niego odwołuje dyrektor.
3. Zakres zadań wicedyrektora określa regulamin organizacyjny Ośrodka.
4. Wskazany przez dyrektora wicedyrektor zastępuje dyrektora w czasie jego nieobecności.
5. W przypadku, gdy dyrektor nie wskaże wicedyrektora zastępującego dyrektora w czasie jego nieobecności, dyrektora Ośrodka zastępuje wicedyrektor wskazany przez Ministra.
§ 9. W Ośrodku tworzy się stanowisko głównego księgowego na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§ 10. 1. W Ośrodku tworzy się wydziały i inne komórki organizacyjne, w tym zespoły i samodzielne stanowiska.
2. Szczegółowe zadania komórek, o których mowa w ust. 1, oraz stanowiska kierownicze określa regulamin organizacyjny Ośrodka.
§ 11. 1. W Ośrodku tworzy się stanowiska kierowników wydziałów.
2. Stanowiska, o których mowa w ust. 1, mogą być powierzone zatrudnionym w Ośrodku nauczycielom konsultantom. Na tych stanowiskach mogą być zatrudnieni również specjaliści niebędący nauczycielami, posiadający wykształcenie wyższe.
3. Kierownik komórki organizacyjnej realizuje zadania w zakresie określonym w regulaminie organizacyjnym Ośrodka.
§ 12. W Ośrodku są zatrudniani nauczyciele konsultanci, specjaliści niebędący nauczycielami, pracownicy ekonomiczni, inżynieryjno-techniczni, administracji i obsługi, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 13. Zmiany w statucie mogą być dokonywane przez Ministra z własnej inicjatywy lub na wniosek dyrektora Ośrodka, w trybie właściwym dla jego nadania.