DECYZJA Nr 4 MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 30 grudnia 2009 r.
w sprawie statutu Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie
Na podstawie § 2 ust. 2 i 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. Nr 200, poz. 1537) zarządza się, co następuje:
§ 1
Ośrodkowi Rozwoju Edukacji w Warszawie nadaje się statut, stanowiący załącznik do decyzji.
§ 2
Tracą moc:
1) decyzja nr 4 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 czerwca 2008 r. w sprawie statutu Centrum Metodycznego Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Warszawie;
2) decyzja nr 19 Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie statutu Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie.
§ 3
Decyzja wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.
Minister Edukacji Narodowej |
Katarzyna Hall |
Załącznik do decyzji nr 4 Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 30 grudnia 2009 r. (poz. 23)
STATUT
OŚRODKA ROZWOJU EDUKACJI
w WARSZAWIE
§ 1
Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie, zwany dalej „Ośrodkiem”, jest publiczną placówką doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym, działającą na podstawie:
1) ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.);
2) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. Nr 200, poz. 1537);
3) niniejszego statutu.
§ 2
Siedzibą Ośrodka jest m.st. Warszawa.
§ 3
Organem prowadzącym Ośrodek jest Minister Edukacji Narodowej, zwany dalej „Ministrem”.
§ 4
Ośrodek jest państwową jednostką budżetową.
§ 5
Celem działania Ośrodka jest:
1) podejmowanie działań na rzecz podnoszenia jakości edukacji zgodnie z polityką oświatową państwa, w szczególności poprzez wspieranie szkół i placówek systemu oświaty w realizacji ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
2) wspieranie zmian wprowadzanych w systemie oświaty poprzez realizację zadań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli.
§ 6
1. Do zadań Ośrodka należy w szczególności:
1) przygotowywanie nauczycieli i specjalistów do rozpoznawania i analizy potrzeb rozwojowych szkół i placówek w zakresie jakości kształcenia, opieki i wychowania, z wykorzystaniem wyników egzaminów zewnętrznych i wyników nadzoru pedagogicznego;
2) opracowywanie metod wspierania szkół i placówek w zakresie wykorzystania wyników ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej, wykorzystania wyników egzaminów zewnętrznych oraz opracowywania programów naprawczych;
3) tworzenie systemowych projektów wspierania szkół i placówek oświatowych;
4) planowanie i opracowywanie programów doskonalenia zawodowego nauczycieli w optymalny sposób wspierających rozwój szkół i placówek, w szczególności w zakresie:
a) podnoszenia kompetencji nauczycieli w kształceniu i wychowaniu dzieci i młodzieży,
b) wykorzystywania technologii informacyjnych w edukacji,
c) pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistycznej,
d) kształcenia integracyjnego i specjalnego,
e) edukacji przedszkolnej,
f) wczesnego wspomagania rozwoju,
g) form realizacji rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki,
h) doradztwa metodycznego,
i) poradnictwa edukacyjno-zawodowego,
j) rozwoju organizacyjnego szkoły lub placówki,
k) informacji pedagogicznej;
5) przygotowywanie ogólnokrajowych programów doskonalenia zawodowego nauczycieli, opracowywanie materiałów edukacyjnych oraz przygotowywanie osób realizujących te programy, w tym doskonalenie specjalistów w zakresie poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego, edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia, psychoedukacji, integracji, profilaktyki i resocjalizacji, edukacji multimedialnej;
6) realizacja ogólnokrajowych programów doskonalenia zawodowego nauczycieli placówek doskonalenia nauczycieli, zakładów kształcenia nauczycieli, bibliotek pedagogicznych prowadzonych przez samorząd województwa, poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz osób wykonujących zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego;
7) organizowanie szkoleń dla kandydatów na ekspertów komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych awansu zawodowego nauczycieli, prowadzonych zgodnie z przepisami w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, sposobu prowadzenia listy ekspertów oraz trybu wpisywania i skreślania ekspertów z listy;
8) prowadzenie ogólnokrajowego systemu informacji pedagogicznej, w tym gromadzenie i udostępnianie informacji dotyczących dostępnych form kształcenia i doskonalenia nauczycieli oraz form pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalistycznej;
9) opracowywanie i publikacja materiałów informacyjnych i metodycznych, w tym opracowywanie materiałów diagnostycznych, analitycznych i prognostycznych dotyczących systemu doskonalenia nauczycieli i systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, prowadzenie serwisu internetowego oraz opracowywanie i upowszechnianie informatorów i raportów dla środowiska oświatowego;
10) promowanie działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli i pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym prowadzenie działalności wydawniczej w tym zakresie;
11) opracowywanie narzędzi i metod diagnozy i terapii, zajęć rewalidacyjnych i terapeutycznych oraz programów z obszaru wychowania, promocji zdrowia i profilaktyki, realizacja pilotażowych wdrożeń;
12) przygotowywanie i publikowanie materiałów edukacyjnych;
13) realizacja wybranych zadań z Narodowego Planu Działań na rzecz Dzieci oraz narodowych programów profilaktycznych i zdrowotnych;
14) współpraca w zakresie konstruowania, wdrażania i ewaluacji programów rozwoju szkół i placówek oraz doskonalenia zawodowego nauczycieli z kuratoriami oświaty, Centralną Komisją Egzaminacyjną i okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi, a także z innymi partnerami krajowymi i zagranicznymi, w tym z ogólnopolskimi stowarzyszeniami nauczycielskimi;
15) podejmowanie inicjatyw służących współpracy i koordynacji działań różnych środowisk, instytucji i organizacji działających na rzecz rozwoju edukacyjnego dziecka oraz wspierania dziecka i rodziców;
16) prowadzenie baz danych dotyczących młodzieżowych ośrodków wychowawczych i młodzieżowych ośrodków socjoterapii oraz nieletnich posiadających postanowienie sądu o zastosowaniu środka wychowawczego, prowadzenie systemu wskazywania miejsc dla nieletnich w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii.
2. Ośrodek może także wykonywać inne zadania w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli zlecane i finansowane przez Ministra.
§ 7
1. Ośrodkiem kieruje dyrektor.
2. Stanowisko dyrektora Ośrodka powierza i z niego odwołuje Minister.
3. Do zadań dyrektora należy w szczególności:
1) kierowanie pracą Ośrodka;
2) sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań Ośrodka;
3) zarządzanie majątkiem i funduszami Ośrodka;
4) opracowywanie i przedkładanie Ministrowi planów i sprawozdań, o których mowa w § 8;
5) sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad pracą nauczycieli w Ośrodku;
6) dokonywanie czynności prawnych z zakresu prawa pracy na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
7) reprezentowanie Ośrodka.
§ 8
Dyrektor Ośrodka przedstawia Ministrowi:
1) plan pracy na kolejny rok, w terminie do dnia 31 października roku poprzedzającego;
2) sprawozdanie z wykonania planu pracy za dany rok, w terminie do 31 marca następnego roku;
3) wieloletni plan doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz, w terminie do 31 marca danego roku, sprawozdanie ze sposobu wykorzystania środków przyznanych na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli w poprzednim roku, zgodnie z odrębnymi przepisami;
4) plany i sprawozdania finansowe, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 9
1. W Ośrodku, za zgodą Ministra, mogą być tworzone stanowiska wicedyrektorów.
2. Stanowisko wicedyrektora, po zasięgnięciu opinii Ministra, powierza i z niego odwołuje dyrektor Ośrodka.
3. Zakres zadań wicedyrektora określa regulamin organizacyjny Ośrodka.
4. Wskazany przez dyrektora wicedyrektor zastępuje dyrektora w czasie jego nieobecności.
§ 10
W Ośrodku tworzy się stanowisko głównego księgowego na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§ 11
1. W Ośrodku tworzy się następujące komórki organizacyjne:
1) Pracownię Edukacji Obywatelskiej;
2) Pracownię Informacji Pedagogicznej;
3) Pracownię Edukacji Językowej;
4) Pracownię Rozwoju Kadr Zarządzających;
5) Pracownię Rozwoju Zawodowego Nauczycieli;
6) Pracownię Rozwoju Szkół i Placówek;
7) Pracownię Wychowania i Profilaktyki;
8) Pracownię Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych;
9) Pracownię Resocjalizacji i Socjoterapii;
10) Pracownię Nowych Technologii;
11) Pracownię Wydawnictw Edukacyjnych;
12) Centrum Szkoleniowe.
2. W Ośrodku mogą być ponadto tworzone inne komórki organizacyjne, w tym zespoły i samodzielne stanowiska.
3. Liczbę, nazwę i zadania komórek, o których mowa w ust. 2, określa regulamin organizacyjny Ośrodka.
4. Liczbę stanowisk w komórkach organizacyjnych, o których mowa w ust. 1 i 2, a także ich szczegółowe zadania, określa regulamin organizacyjny Ośrodka.
§ 12
1. W Ośrodku tworzy się stanowiska kierowników pracowni oraz innych komórek organizacyjnych, o których mowa w § 11 ust. 1 i 2.
2. Stanowiska kierowników pracowni oraz innych komórek organizacyjnych, o których mowa w § 11 ust. 1 i 2, powierza i odwołuje z tych stanowisk dyrektor Ośrodka, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
3. Stanowiska, o których mowa w ust. 1, mogą być powierzone zatrudnionym w Ośrodku nauczycielom konsultantom. Na tych stanowiskach mogą być również zatrudnione osoby niebędące nauczycielami, posiadające wykształcenie wyższe.
4. Kierownik komórki organizacyjnej Ośrodka realizuje zadania w zakresie określonym przez dyrektora Ośrodka, w szczególności:
1) kieruje pracą komórki organizacyjnej;
2) przedkłada dyrektorowi Ośrodka do zatwierdzenia projekty planów pracy komórki organizacyjnej;
3) planuje i przedkłada dyrektorowi Ośrodka do zatwierdzenia wysokość środków finansowych niezbędnych do realizacji planu, o którym mowa w pkt 2;
4) sporządza okresowe i roczne sprawozdania z realizacji zadań przypisanych komórce organizacyjnej;
5) wykonuje inne zadania powierzane przez dyrektora Ośrodka.
§ 13
1. W Ośrodku są zatrudniani nauczyciele konsultanci, specjaliści niebędący nauczycielami, pracownicy ekonomiczni, inżynieryjno-techniczni, administracji i obsługi, zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zakres zadań poszczególnych pracowników Ośrodka wynika z zadań komórki organizacyjnej, w której pracownik jest zatrudniony.
§ 14
1. Kandydat do składu komisji konkursowej powoływanej w celu przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora Ośrodka wyłaniany jest przez pracowników Ośrodka w głosowaniu tajnym, w obecności co najmniej 2/3 zatrudnionych w Ośrodku, zwykłą większością głosów.
2. W przypadku uzyskania równej liczby głosów przez dwóch lub więcej nauczycieli kandydatem zostaje osoba, która w wyniku kolejnego głosowania uzyskała największą liczbę głosów spośród tych nauczycieli.
§ 15
Zmiany w statucie dokonywane są przez Ministra z własnej inicjatywy lub na wniosek dyrektora Ośrodka, w trybie właściwym dla jego nadania.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00