Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2008-11-24 do 2009-04-29
Wersja archiwalna od 2008-11-24 do 2009-04-29
archiwalny
ZARZĄDZENIE Nr 30 MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 24 listopada 2008 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Edukacji Narodowej
Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1
W załączniku do zarządzenia nr 1 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 stycznia 2008 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Edukacji Narodowej wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 5 uchyla się ust. 2;
2) w § 6:
a) w ust. 1:
- pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) inicjowanie i opracowywanie założeń i projektów aktów normatywnych, założeń i projektów strategii, programów, planów i innych dokumentów; przeprowadzanie uzgodnień wewnętrznych i zewnętrznych oraz konsultacji społecznych tych projektów; przeprowadzanie wysłuchania publicznego dotyczącego projektów rozporządzeń; notyfikacja Komisji Europejskiej projektów aktów prawnych będących programami pomocowymi;”,
- po pkt 12 dodaje się pkt 12a w brzmieniu:
„12a) uczestniczenie i współpraca w tworzeniu i realizacji projektów edukacyjnych prowadzonych przez Ministerstwo i inne podmioty w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki;”,
- dodaje się pkt 16 i 17 w brzmieniu:
„16) realizowanie spraw związanych z prowadzeniem działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa przez zarejestrowane podmioty wykonujące zawodową działalność lobbingową;
17) realizacja porozumień i deklaracji z podmiotami społecznymi.”,
b) uchyla się ust. 2 i 3;
3) po § 6 dodaje się § 6a w brzmieniu:
„§ 6a. 1. Departament opracowujący projekt dokumentu, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 1, przeprowadzając uzgodnienia, informuje o przyczynach nieuwzględnienia zgłoszonych uwag.
2. Jeżeli opracowanie projektu dokumentu, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 1, wymaga współdziałania kilku departamentów, departament opracowujący projekt wyznacza Dyrektor Generalny lub dyrektor Biura Organizacyjnego.”;
4) w § 8 uchyla się ust. 2 i 3;
5) uchyla się § 10;
6) w § 11:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Zastępcy dyrektorów departamentów i inni pracownicy Ministerstwa mogą zawierać umowy na podstawie upoważnień udzielanych odpowiednio przez Ministra lub Dyrektora Generalnego.”,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Minister może udzielać pełnomocnictw osobom prawnym lub osobom fizycznym do dokonywania określonych czynności cywilnoprawnych lub faktycznych w zakresie właściwości Ministra.”;
7) w § 12 ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. W przypadku braku zastępcy dyrektora lub jego nieobecności, dyrektora zastępuje wyznaczony przez niego pracownik. Polecenie zastąpienia dyrektora dołącza się do akt osobowych pracownika. Do tego pracownika stosuje się przepisy regulaminu dotyczące zastępcy dyrektora.”;
8) w § 13 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W skład departamentów mogą wchodzić wydziały, samodzielne stanowiska pracy oraz sekretariaty określone w zatwierdzonych przez Dyrektora Generalnego wewnętrznych regulaminach organizacyjnych departamentów.”;
9) w § 14 po ust. 8 dodaje się ust. 8a w brzmieniu:
„8a. Projekty pism i dokumentów informujących o rozstrzygnięciach prawnych albo finansowych, które dotyczą zadań współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego lub Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, które zostały zaopiniowane przez radcę prawnego, nie wymagają uzgodnienia z Departamentem Prawnym.”;
10) w § 18 w ust. 1 w pkt 1 dodaje się lit. e w brzmieniu:
„e) sporządzania, we współpracy z departamentami, budżetu zadaniowego w zakresie części 30 - Oświata i wychowanie;”;
11) w § 19 uchyla się pkt 4 i 10;
12) w § 20:
a) po pkt 18 dodaje się pkt 18a w brzmieniu:
„18a) wdrażania i rozwijania edukacyjnego portalu internetowego „Scholaris” we współpracy z właściwymi departamentami;”,
b) pkt 21 otrzymuje brzmienie:
„21) krajoznawstwa i turystyki dzieci i młodzieży;”,
c) uchyla się pkt 23, 24 i 28;
13) w § 21:
a) po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) koordynowania zadań z zakresu wychowania, realizowanych przez departamenty;”,
b) po pkt 2 dodaje się pkt 2a-2d w brzmieniu:
„2a) upowszechniania i ochrony praw człowieka oraz praw dziecka;
2b) realizowania działań wynikających z Konwencji o Prawach Dziecka;
2c) wdrażania zasad wynikających z dokumentów programowych dotyczących młodzieży, w tym „Strategii Państwa dla Młodzieży na lata 2003-2012”;
2d) koordynowania działań z zakresu informacji młodzieżowej, w tym programów EURODESK i PLOTEUS II;”,
c) pkt 56 otrzymuje brzmienie:
„56) nadzoru nad Centralnym Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli;”,
d) uchyla się pkt 3 i 47;
14) w § 23 w pkt 1 lit. e otrzymuje brzmienie:
„e) opiniowania projektów umów zawieranych przez Ministerstwo, z wyjątkiem umów sporządzonych według ustalonego wzoru, a także z wyjątkiem zaakceptowanych przez radcę prawnego umów: dotyczących zadań współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego lub Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i umów przygotowanych przez Biuro Administracyjne,”;
15) w § 23a pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) finansowania podręczników i książek pomocniczych dla mniejszości narodowych i etnicznych, w tym koordynacji wydawania, zakupów i dystrybucji;”;
16) w § 24:
a) pkt 21 otrzymuje brzmienie:
„21) wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach szkół i placówek;”,
b) pkt 25 otrzymuje brzmienie:
„25) zasad wynagradzania nauczycieli oraz warunków wynagradzania pracowników niebędących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez organy administracji rządowej;”,
c) dodaje się pkt 44 w brzmieniu:
„44) nadzoru nad Instytutem Badań Edukacyjnych.”;
17) w § 25:
a) po pkt 15 dodaje się pkt 15a w brzmieniu:
„15a) kontroli sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Dyrektora Zespołu Szkół dla Dzieci Obywateli Polskich Czasowo Przebywających za Granicą w stosunku do dyrektorów szkół i kierowników szkolnych punktów konsultacyjnych;”,
b) po pkt 24 dodaje się pkt 24a w brzmieniu:
„24a) przyznawania stypendiów ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania osobom niebędącym obywatelami polskimi;”;
18) w § 26:
a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) funkcjonowania publicznych i niepublicznych przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego;”,
b) pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy w publicznych i niepublicznych:
a) przedszkolach specjalnych oraz z oddziałami integracyjnymi,
b) szkołach podstawowych, gimnazjach oraz szkołach ponadgimnazjalnych - specjalnych, integracyjnych oraz z oddziałami integracyjnymi,
c) specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych i ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych;”,
c) po pkt 4 dodaje się pkt 4a w brzmieniu:
„4a) finansowania podręczników i książek pomocniczych do kształcenia specjalnego dla uczniów z upośledzeniem umysłowym, niewidomych, słabowidzących i niesłyszących;”,
d) pkt 14 otrzymuje brzmienie:
„14) koordynowania zadań wynikających z krajowych i międzynarodowych programów profilaktycznych i zdrowotnych;”,
e) po pkt 14 dodaje się pkt 14a i 14b w brzmieniu:
„14a) rozwijania systemu zapobiegania niedostosowaniu społecznemu i przestępczości dzieci i młodzieży;
14b) koordynacji zadań wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii;”,
f) pkt 23 otrzymuje brzmienie:
„23) opiekuńczej funkcji szkoły, w tym funkcjonowania gabinetów opieki zdrowotnej nad uczniami, stołówek i świetlic szkolnych oraz internatów;”,
g) po pkt 42 dodaje się pkt 42a w brzmieniu:
„42a) prowadzenia systematycznych kontroli prawidłowości wykorzystania pracowni komputerowych w szkołach i placówkach, które zostały doposażone w sprzęt komputerowy w ramach projektów zrealizowanych w latach 2004-2008 ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i SPO RZL (badanie trwałości projektu w okresie 5 lat od jego zakończenia);”,
h) uchyla się pkt 17, 21, 22 i 36;
19) § 27 otrzymuje brzmienie:
„§ 27. Do zakresu działania Biura Administracyjnego (BA) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:
1) sporządzania planu zbiorczego zamówień publicznych do realizacji w danym roku kalendarzowym;
2) koordynacji działań związanych z przygotowaniem przez departamenty i przeprowadzaniem postępowań o udzielenie zamówień publicznych;
3) prowadzenia postępowań o udzielanie zamówień publicznych, wnioskowanych przez departamenty, we współpracy z tymi departamentami;
4) zakupów, dostaw, robót budowlanych i usług zapewniających funkcjonowanie Ministerstwa;
5) technicznego funkcjonowania budynków Ministerstwa, w tym remontów, inwestycji i wyposażenia;
6) prawnych tytułów własności oraz mienia Skarbu Państwa będącego w zarządzie Ministerstwa;
7) majątku Ministerstwa;
8) archiwum zakładowego;
9) bezpieczeństwa i higieny pracy w Ministerstwie;
10) ochrony przeciwpożarowej;
11) obsługi transportowej;
12) zapewnienia specjalistycznych usług poligraficznych;
13) zapewnienia środków łączności;
14) pieczęci w Ministerstwie;
15) nadzoru nad:
a) Centrum Informatycznym Edukacji,
b) Gospodarstwem Pomocniczym w likwidacji.”;
20) w § 30:
a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) przygotowywania programów prac legislacyjnych Ministerstwa;”,
b) po pkt 13 dodaje się pkt 13a w brzmieniu:
„13a) koordynowania działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa, prowadzonej przez zarejestrowane podmioty wykonujące zawodową działalność lobbingową;”,
c) po pkt 14 dodaje się pkt 14a w brzmieniu:
„14a) obsługi administracyjno-technicznej Resortowej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy Ministrze;”,
d) pkt 16 otrzymuje brzmienie:
„16) prowadzenia kancelarii Ministerstwa;”,
e) dodaje się pkt 17 w brzmieniu:
„17) prenumeraty prasy w Ministerstwie.”;
21) w § 31:
a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) zapewnienia realizacji zadań obronnych przez Ministra;”,
b) pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) szkolenia obronnego (przy współpracy z Biurem Kadr i Szkolenia) kierowniczej kadry Ministerstwa, kierowników jednostek podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych oraz pracowników wyznaczonych do prowadzenia spraw związanych z wykonywaniem zadań obronnych;”,
c) pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) kwalifikowania obiektów resortu szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa, ich szczególnej ochrony oraz infrastruktury krytycznej;”,
d) pkt 8 otrzymuje brzmienie:
„8) Narodowego Systemu Pogotowia Kryzysowego (NSPK);”,
e) pkt 11 otrzymuje brzmienie:
„11) zarządzania kryzysowego.”;
22) w § 33 pkt 17 otrzymuje brzmienie:
„17) zapewnienia ochrony fizycznej budynku Ministerstwa.”;
23) załącznik do regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Edukacji Narodowej, określający właściwość podmiotową departamentów w stosunku do jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Edukacji Narodowej lub przez niego nadzorowanych, otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego zarządzenia.
§ 2
Biuro Administracyjne, Biuro Organizacyjne i Stanowisko do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych, które od dnia 1 stycznia 2009 r. będą realizowały zadania Gospodarstwa Pomocniczego w likwidacji, o których mowa odpowiednio w § 27 pkt 11-14, § 30 pkt 16 i 17 oraz § 33 pkt 17 załącznika do zarządzenia, o którym mowa w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym zarządzeniem, do dnia 31 grudnia 2008 r. przygotują się do przejęcia tych zadań.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z wyjątkiem:
1) § 1 pkt 1 niniejszego zarządzenia, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.;
2) § 27 pkt 11-14, § 30 pkt 16 i 17 oraz § 33 pkt 17 załącznika do zarządzenia, o którym mowa w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym zarządzeniem, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.
Minister Edukacji Narodowej |
Katarzyna Hall |
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600.
Załącznik do zarządzenia nr 30 Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 24 listopada 2008 r. (poz. 1)
WŁAŚCIWOŚĆ PODMIOTOWA
departamentów w stosunku do jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Edukacji Narodowej lub przez niego nadzorowanych
1. Departament Kształcenia Ogólnego i Wychowania:
1) Centralna Komisja Egzaminacyjna;
2) okręgowe komisje egzaminacyjne;
3) Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli;
4) zakłady kształcenia nauczycieli.
2. Departament Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego:
Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.
3. Departament Strategii:
Instytut Badań Edukacyjnych.
4. Departament Współpracy Międzynarodowej:
1) Polonijne Centrum Nauczycielskie w Lublinie;
2) Zespół Szkół dla Dzieci Obywateli Polskich Czasowo Przebywających za Granicą.
5. Departament Zwiększania Szans Edukacyjnych:
Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
6. Biuro Administracyjne:
1) Centrum Informatyczne Edukacji;
2) Gospodarstwo Pomocnicze w likwidacji (do 31 grudnia 2008 r.).