Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2007-04-24 do 2007-09-20
Wersja archiwalna od 2007-04-24 do 2007-09-20
archiwalny
ZARZĄDZENIE Nr 4 MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 24 kwietnia 2007 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Edukacji Narodowej
Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1
W załączniku do zarządzenia nr 26 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 września 2006 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Edukacji Narodowej (Dz. Urz. MEN Nr 1, poz. 2) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 5 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 5. 1. W skład Ministerstwa wchodzi Gabinet Polityczny Ministra (GPM) oraz następujące komórki organizacyjne:
1) Departament Kształcenia Ogólnego i Specjalnego (DKOS);
2) Departament Nadzoru Oświatowego (DNO);
3) Departament Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego (DKZU);
4) Departament Młodzieży, Wychowania i Bezpieczeństwa w Szkołach (DMB);
5) Departament Spraw Nauczycielskich (DSN);
6) Departament Informatyzacji Procesów Edukacyjnych (DIPE);
7) Departament Współpracy Międzynarodowej (DWM);
8) Departament Ekonomiczny (DE);
9) Departament Funduszy Strukturalnych (DFS);
10) Departament Prawny (DP);
11) Biuro Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego (BWE);
12) Biuro Kontroli i Audytu (BKA);
13) Biuro Dyrektora Generalnego (BG);
14) Biuro Informacji i Promocji (Bl);
15) Biuro Administracyjne (BA);
16) Biuro Kadr i Szkolenia (BKS);
17) Biuro Spraw Obronnych (BSO);
18) Stanowisko do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych (SON).”;
2) w § 18 skreśla się pkt 50, 51 i 52;
3) w § 21:
a) w pierwszym zdaniu wyrazy „Departamentu Młodzieży i Wychowania (DMW)” zastępuje się wyrazami „Departamentu Młodzieży, Wychowania i Bezpieczeństwa w Szkołach (DMB)”,
b) w pkt 34 kropkę zastępuje się średnikiem,
c) dodaje się pkt 35 w brzmieniu:
„35) inicjowania i wspierania działań, mających na celu podnoszenie poziomu bezpieczeństwa w szkołach i placówkach.”;
4) § 22 otrzymuje brzmienie:
„§ 22. Do zakresu działania Departamentu Spraw Nauczycielskich (DSN) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:
1) rozwiązań systemowych w zakresie kształcenia i doskonalenia nauczycieli;
2) założeń organizacyjnych, programowych oraz zasad kształcenia nauczycieli, w tym określania standardów kształcenia nauczycieli w zakładach kształcenia nauczycieli;
3) potrzeb kadrowych oświaty oraz rozmiarów i kierunków kształcenia nauczycieli, w tym:
a) kształcenia nauczycieli w kolegiach,
b) zapotrzebowania na nauczycieli określonych specjalności;
4) realizacji programów międzynarodowych w zakresie kształcenia i doskonalenia nauczycieli, w tym:
a) udziału w pracach Komitetu Zarządzającego Europejskim Centrum Języków Nowożytnych w Grazu,
b) współpracy z instytucjami zagranicznymi oraz z ambasadami w zakresie kształcenia i doskonalenia nauczycieli oraz , w sprawach nauczycielskich kolegiów języków obcych, a także udziału w realizacji ogólnopolskich programów doskonalenia nauczycieli języków obcych;
5) kwalifikacji wymaganych od nauczycieli;
6) tworzenia, przekształcania i likwidowania zakładów kształcenia nauczycieli, specjalności i systemów kształcenia w zakładach kształcenia nauczycieli;
7) nadzoru pedagogicznego nad zakładami kształcenia nauczycieli;
8) kontroli sprawności i efektywności sprawowania przez kuratorów oświaty nadzoru pedagogicznego w zakresie problematyki należącej do właściwości departamentu przy wiodącej i koordynacyjnej roli Departamentu Nadzoru Oświatowego;
9) wspomagania kuratorów oświaty w realizacji zadań nadzoru, w tym poprzez organizację narad, szkoleń, konferencji i warsztatów w zakresie problematyki należącej do właściwości departamentu we współpracy z Departamentem Nadzoru Oświatowego;
10) kursów kwalifikacyjnych dla nauczycieli;
11) doradztwa metodycznego dla nauczycieli;
12) systemu akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli;
13) współpracy z centralnymi placówkami doskonalenia nauczycieli w zakresie realizacji zadań związanych z doskonaleniem i kształceniem nauczycieli;
14) analizy, oceny i zatwierdzania do realizacji planów pracy centralnych placówek doskonalenia nauczycieli oraz oceny sprawozdań z ich realizacji;
15) realizacji przez szkoły wyższe i inne podmioty programów kształcenia i doskonalenia nauczycieli;
16) programów kształcenia i doskonalenia nauczycieli realizowanych przez podmioty spoza sektora finansów publicznych;
17) funkcjonowania bibliotek pedagogicznych;
18) uznawania nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego - nauczyciel;
19) potwierdzania uzyskanych w Polsce kwalifikacji do wykonywania zawodu nauczyciela osobom ubiegającym się o pracę w tym zawodzie w:
a) innych państwach członkowskich Unii Europejskiej,
b) państwach poza Unii Europejskiej;
20) zasad wykorzystywania środków na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli;
21) organizacji i zasad działania placówek doskonalenia nauczycieli;
22) współpracy z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji w zakresie realizacji edukacyjnych programów wspólnotowych, w szczególności Programu Uczenia się przez całe życie;
23) zasad nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy z nauczycielami, w tym zakresu ochrony wynikającej z przepisów odrębnych;
24) zasad dokonywania zmiany warunków pracy i płacy nauczycieli;
25) praw i obowiązków nauczycieli wynikających ze stosunku pracy, w tym uprawnień emerytalnych, zasad odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli oraz innych;
26) praw i obowiązków nauczycieli wynikających z pragmatyk zawodowych obowiązujących przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela;
27) zasad, trybu i kryteriów dokonywania oceny pracy nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska dyrektorów szkół (placówek) i inne stanowiska kierownicze w szkołach (placówkach);
28) wymagań, jakim powinny odpowiadać osoby zajmujące stanowiska kierownicze w szkołach (placówkach);
29) zasad i trybu powierzania stanowiska dyrektora szkoły (placówki) i innych stanowisk kierowniczych w szkołach (placówkach), a także zasad i trybu odwoływania z tych stanowisk;
30) zasad przeprowadzania konkursów na stanowiska dyrektorów szkół (placówek);
31) systemu wynagradzania nauczycieli określonego w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela oraz przygotowywania opinii formalnofinansowych związanych z jego realizacją;
32) zasad wynagradzania nauczycieli;
33) realizacji przez jednostki samorządu terytorialnego kompetencji w zakresie ustalania wynagrodzeń nauczycieli;
34) opracowywania analiz wielkości i struktury zatrudnienia nauczycieli oraz prowadzenia prac analitycznych w zakresie skutków finansowych realizacji przepisów ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela;
35) przeprowadzania ogólnopolskiego badania EN-3;
36) współpracy z ogólnopolskimi strukturami związków zawodowych w zakresie pragmatyki nauczycielskiej;
37) prowadzenia bazy danych stanowiącej rejestr osób uprawnionych do świadectw rekompensacyjnych;
38) systemu awansu zawodowego nauczycieli;
39) nadzoru nad czynnościami podejmowanymi w postępowaniu o nadanie nauczycielom stopnia awansu zawodowego przez kuratorów oświaty i powołane przez nich komisje kwalifikacyjne;
40) monitorowania systemu awansu zawodowego nauczycieli;
41) planowania i koordynacji doskonalenia zawodowego członków komisji do spraw awansu zawodowego nauczycieli;
42) prowadzenia listy ekspertów do spraw awansu zawodowego nauczycieli oraz zasad wpisywania na listę i skreślania z niej;
43) wykonywania zadań organu wyższego stopnia, w rozumieniu ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego, w stosunku do kuratorów oświaty w sprawach dotyczących:
a) nadawania nauczycielom stopni awansu zawodowego,
b) sprawowania przez kuratora oświaty nadzoru nad czynnościami podejmowanymi w postępowaniu o nadanie nauczycielom stopnia awansu zawodowego przez organy prowadzące szkoły (placówki) i komisje egzaminacyjne,
c) sprawowania przez kuratora oświaty nadzoru nad czynnościami podejmowanymi w postępowaniu o nadanie nauczycielom stopnia awansu zawodowego przez dyrektorów szkół i powołane przez nich komisje kwalifikacyjne;
44) współdziałania kuratora oświaty z jednostkami samorządu terytorialnego w sprawach dotyczących powierzania stanowisk dyrektorów szkół (placówek) i odwoływania z tych stanowisk;
45) przygotowywania projektów odpowiedzi na skargi złożone przez nauczycieli do wojewódzkiego sądu administracyjnego na decyzje wydane przez Ministra w sprawach, o których mowa w pkt 42, 43 i 46;
46) wydawania przez Ministra aktów nadania nauczycielom stopni awansu zawodowego;
47) organizacji w Ministerstwie sesji kwalifikacyjnej i egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans oraz obsługi administracyjno-biurowej prac komisji;
48) przygotowywania umów dotyczących finansowania działań edukacyjnych i umów o dofinansowanie projektów;
49) przygotowywania wniosków o dofinansowanie realizacji projektów i realizacji projektów edukacyjnych w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich dla projektów wybieranych w trybie pozakonkursowym;
50) współpracy z Biurem Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego w zakresie przygotowywania założeń dokumentacji konkursowej dla projektów wybieranych w trybie konkursowym.”;
5) § 23 otrzymuje brzmienie:
„§ 23. Do zakresu działania Departamentu Informatyzacji Procesów Edukacyjnych (DIPE) należą zagadnienia i sprawy dotyczące:
1) uczestniczenia w działaniach, prowadzących do tworzenia w Polsce społeczeństwa informacyjnego;
2) współpracy z organizacjami krajowymi i międzynarodowymi w zakresie zapewnienia powszechnego dostępu do technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz ich powszechnego stosowania w edukacji;
3) wyposażania szkół w sprzęt komputerowy i oprogramowanie;
4) realizacji programu monitorowania wejść do szkół i placówek;
5) kontroli sprawności i efektywności sprawowania przez kuratorów oświaty nadzoru pedagogicznego w zakresie problematyki należącej do właściwości departamentu, przy wiodącej i koordynacyjnej roli Departamentu Nadzoru Oświatowego;
6) wspomagania kuratorów oświaty w realizacji zadań nadzoru, w tym poprzez organizację narad, szkoleń, konferencji i warsztatów w zakresie problematyki należącej do właściwości departamentu, we współpracy z Departamentem Nadzoru Oświatowego;
7) realizacji, we współpracy z Departamentem Młodzieży, Wychowania i Bezpieczeństwa w Szkołach, zadań z zakresu stosowania zabezpieczeń przed dostępem nieletnich użytkowników do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju psychicznego uczniów;
8) współpracy z resortowymi i międzyresortowymi zespołami ekspertów w zakresie budowy społeczeństwa informacyjnego;
9) promowania nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji;
10) przygotowywania, realizacji i aktualizacji strategii resortu w zakresie informatyzacji szkół;
11) współpracy z Departamentem Spraw Nauczycielskich w zakresie standardów kształcenia, dokształcania i doskonalenia informatycznego nauczycieli;
12) przygotowywania analiz, związanych z edukacją informatyczną i stosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych w nauczaniu;
13) współpracy z samorządami, organizacjami pozarządowymi oraz sektorem prywatnym w zakresie upowszechniania edukacji informatycznej i technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkołach;
14) przygotowywania umów finansowania działań edukacyjnych i umów o dofinansowanie projektów;
15) przygotowywania wniosków o dofinansowanie realizacji projektów i realizacji projektów edukacyjnych w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich dla projektów wybieranych w trybie pozakonkursowym;
16) współpracy z Biurem Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego w zakresie przygotowywania założeń dokumentacji konkursowej dla projektów wybieranych w trybie konkursowym.”;
6) załącznik do regulaminu organizacyjnego Ministerstwa Edukacji Narodowej otrzymuje brzmienie:
„WŁAŚCIWOŚĆ PODMIOTOWA
departamentów w stosunku do jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Edukacji Narodowej lub przez niego nadzorowanych
1. Departament Kształcenia Ogólnego i Specjalnego:
1) Centralna Komisja Egzaminacyjna; '
2) okręgowe komisje egzaminacyjne;
3) Fundacja Zakład Narodowy imienia Ossolińskich.
2. Departament Nadzoru Oświatowego:
1) Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli;
2) Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej;
3) Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej;
4) Polonijne Centrum Nauczycielskie w Lublinie;
5) Zespół Szkół dla Dzieci Obywateli Polskich Czasowo Przebywających za Granicą.
3. Departament Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego:
Instytut Badań Edukacyjnych.
4. Departament Spraw Nauczycielskich:
zakłady kształcenia nauczycieli.
5. Biuro Administracyjne:
Centrum Informatyczne Edukacji.”.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Minister Edukacji Narodowej |
Roman Giertych |
|
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600.