Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-07-12
Wersja aktualna od 2024-07-12
obowiązujący
ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI1)
z dnia 14 listopada 2023 r.
w sprawie powołania zespołu doradczego - Rady Młodych Naukowców
(ostatnia zmiana: DUMN. z 2024 r., poz. 60) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie art. 341 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r. poz. 742, 1088, 1234, 1672, 1872 i 2005) zarządza się, co następuje:
§ 1. Powołuje się, na okres od dnia 17 listopada 2023 r. do dnia 31 października 2025 r., zespół doradczy - Radę Młodych Naukowców, zwany dalej „Radą”.
§ 2. 1. W skład Rady wchodzą młodzi naukowcy w rozumieniu art. 360 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
2. Członkami Rady są reprezentujący dziedzinę:
1) nauk humanistycznych:
a) [1] (uchylona)
b) Jakub Pruś;
2) nauk inżynieryjno-technicznych:
a) Barbara Balon,
b) Dawid Dygas,
c) Adrian Kopytowski,
d) Kamil Kucharski;
3) nauk medycznych i nauk o zdrowiu:
a) Beata Chełstowska,
b) Natalia Krata,
c) Anna Płatek,
d) Monika Turska-Kozłowska;
4) nauk rolniczych:
a) Aleksandra Dunisławska,
b) Olga Witkowska-Piłaszewicz;
5) nauk społecznych:
a) Arkadiusz Jasiński,
b) Dawid Kostecki,
c) Mariola Pirek;
d) (uchylona)
6) nauk ścisłych i przyrodniczych:
a) Edyta Mazur,
b) Mateusz Szatkowski;
7) nauk teologicznych - Jakub Akonom;
8) sztuki:
a) Anna Andrzejewska,
b) Artur Żuchowski.
§ 3. 1. Członkostwo w Radzie wygasa w przypadku:
1) utraty statusu młodego naukowca;
2) złożenia rezygnacji.
2. Członek Rady niezwłocznie informuje ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, zwanego dalej „ministrem”, o utracie statusu młodego naukowca albo o rezygnacji z udziału w pracach Rady.
3. Informacje, o których mowa w ust. 2, przekazuje się ministrowi w formie pisemnej, za pośrednictwem Biura Ministra.
§ 4. 1. Do zadań Rady należy wspieranie ministra w działaniach na rzecz rozwoju karier młodych naukowców, w szczególności przez:
1) identyfikowanie barier rozwoju tych karier;
2) przygotowywanie opinii dla ministra w zakresie możliwych instrumentów wsparcia rozwoju tych karier.
2. Rada sporządza opinie w sprawach przedstawionych przez ministra albo z własnej inicjatywy.
§ 5. 1. Minister wskazuje przewodniczącego spośród członków Rady.
2. Wskazanie przewodniczącego odbywa się na pierwszym posiedzeniu Rady, które zwołuje minister.
3. W przypadku zmiany przewodniczącego minister informuje członków Rady o wskazaniu nowego przewodniczącego na najbliższym posiedzeniu Rady.
4. Przewodniczący kieruje pracami Rady, w szczególności:
1) zwołuje i prowadzi posiedzenia Rady oraz ustala projekt porządku obrad;
2) przydziela zadania członkom Rady;
3) występuje, z własnej inicjatywy albo na wniosek innego członka Rady, za pośrednictwem Biura Ministra, do:
a) ministra o udostępnienie informacji lub zlecenie opracowania analiz, opinii lub ekspertyz na potrzeby prac Rady,
b) innych organów i instytucji w sprawach należących do zakresu działania Rady;
4) przedstawia ministrowi, na jego wniosek, sprawozdanie z działalności Rady w okresie wskazanym przez ministra.
5. W przypadku nieobecności przewodniczącego zadania, o których mowa w ust. 4, wykonuje wyznaczony przez niego członek Rady.
§ 6. 1. Rada działa na posiedzeniach, które odbywają się raz w miesiącu.
2. Posiedzenia Rady mogą odbywać się przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej zapewniających:
1) transmisję obrad posiedzenia w czasie rzeczywistym;
2) wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym umożliwiającą uczestnikom posiedzenia wypowiadanie się w toku obrad.
3. Przewodniczący może podjąć decyzję o rozpatrzeniu sprawy w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (tryb obiegowy). Przyjęte w tym trybie ustalenia przewodniczący przedstawia na najbliższym posiedzeniu Rady.
4. W przypadku nieuzgodnienia sprawy w trybie obiegowym jest ona rozpatrywana na posiedzeniu Rady.
§ 7. 1. Ustalenia Rady są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy liczby członków Rady.
2. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego albo członka Rady, o którym mowa w § 5 ust. 5.
§ 8. 1. Z posiedzenia Rady sporządza się protokół, w którym zamieszcza się w szczególności listę uczestników posiedzenia, przyjęty porządek obrad i treść ustaleń Rady.
2. Projekt protokołu udostępnia się członkom Rady z możliwością wnoszenia uwag do jego treści.
3. Protokół podpisuje przewodniczący albo członek Rady, o którym mowa w § 5 ust. 5.
§ 9. Członkowie Rady są obowiązani do bezstronnego działania w interesie publicznym oraz do niewykorzystywania i nieudostępniania osobom trzecim informacji uzyskanych w związku z realizacją zadań Rady.
§ 10. Obsługę Rady zapewnia Biuro Ministra.
§ 11. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1) Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. z 2022 r. poz. 18 i 1842).
[1] § 2 ust. 2 pkt 1 lit. a) uchylona przez § 1 zarządzenia Ministra Nauki z dnia 11 lipca 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie powołania zespołu doradczego – Rady Młodych Naukowców (Dz.Urz.MN. poz. 60). Zmiana weszła w życie 12 lipca 2024 r.