Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-03-21
Wersja aktualna od 2023-03-21
obowiązujący
ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI
z dnia 16 marca 2023 r.
w sprawie statutu Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą
Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188) w związku z § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2019 r. w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą (Dz. U. poz. 1652, z 2020 r. poz. 1388, z 2021 r. poz. 1661, z 2022 r. poz. 2097 oraz z 2023 r. poz. 107) zarządza się, co następuje:
§ 1. Ośrodkowi Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2. Traci moc zarządzenie nr 35 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 listopada 2019 r. w sprawie nadania statutu Ośrodkowi Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą (Dz. Urz. MEN poz. 34 oraz Dz. Urz. MEiN z 2021 r. poz. 110).
§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Minister Edukacji i Nauki: P. Czarnek
Załącznik do zarządzenia Ministra Edukacji i Nauki
z dnia 16 marca 2023 r. (Dz. Urz. MEiN poz. 23)
STATUT OŚRODKA ROZWOJU POLSKIEJ EDUKACJI ZA GRANICĄ
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. 1. Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, zwany dalej „ORPEG", jest zespołem szkół i placówek w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082, z późn. zm.1)), zwanej dalej „ustawą".
2. ORPEG prowadzi minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, zwany dalej „ministrem".
3. ORPEG może używać pieczęci urzędowej.
§ 2. 1. ORPEG jest państwową jednostką budżetową finansowaną z części 30 budżetu państwa - Oświata i wychowanie.
2. Siedzibą ORPEG jest Warszawa.
Rozdział 2
Organizacja, organy i zadania ORPEG
§ 3. 1. W skład ORPEG wchodzą:
1) Szkoła Podstawowa im. Komisji Edukacji Narodowej w Warszawie i Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Warszawie, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy, zwane dalej „szkołami w Polsce";
2) szkoły polskie, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy, zwane dalej „szkołami polskimi";
3) Polonijne Centrum Nauczycielskie, będące publiczną placówką doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym, zwane dalej „PCN";
4) komórki organizacyjne, w tym samodzielne stanowiska:
a) Wydział Wspierania Oświaty Polskiej za Granicą,
b) Wydział Nadzoru,
c) Wydział Kształcenia na Odległość,
d) Wydział Finansowo-Kadrowy,
e) Wydział Administracyjny,
f) Wydział Informatyczny,
g) Samodzielne stanowisko do spraw audytu wewnętrznego,
h) Samodzielne stanowisko do spraw obsługi prawnej,
i) Samodzielne stanowisko do spraw ochrony informacji niejawnych,
j) Samodzielne stanowisko do spraw obronnych i zarządzania kryzysowego,
k) Samodzielne stanowisko archiwisty i koordynatora czynności kancelaryjnych,
l) Samodzielne stanowisko do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy,
m) Samodzielne stanowisko do spraw informacji i promocji,
n) Samodzielne stanowisko do spraw ochrony danych,
o) Sekretariat.
2. Komórki organizacyjne, w tym samodzielne stanowiska, o których mowa w ust. 1 pkt 4, współpracują ze sobą w celu realizacji zadań, o których mowa w § 4.
3. Zakres działania komórek organizacyjnych, w tym samodzielnych stanowisk, o których mowa w ust. 1 pkt 4, określa regulamin organizacyjny ORPEG.
4. Ilekroć w statucie ORPEG jest mowa o szkole bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć szkołę w Polsce i szkołę polską.
§ 4. Do zadań ORPEG należy:
1) koordynowanie zadań związanych z organizacją kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą, w tym sprawowanie nadzoru w zakresie spraw finansowych i administracyjnych nad działalnością szkół;
2) sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad szkołami i nauczycielami oddelegowanymi do pracy w sekcjach polskich działających w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych krajów, w przypadku gdy w danej sekcji polskiej żadnemu z nauczycieli nie zostały powierzone zadania kierownika sekcji polskiej;
3) wykonywanie zadań organu prowadzącego, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1-6 ustawy, w odniesieniu do szkół;
4) wykonywanie zadań związanych z awansem zawodowym nauczycieli szkół oraz nauczycieli języka polskiego, historii, geografii oraz innych przedmiotów nauczanych w języku polskim w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw lub nauczanych w innych formach prowadzonych przez organizacje społeczne zarejestrowane za granicą, o których mowa w art. 3 pkt 1a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. 2021 r. poz. 1762 oraz z 2022 r. poz. 935, 1116, 1700 i 1730);
5) organizowanie w szkołach w Polsce kształcenia na odległość dla dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą, obejmującego realizację:
a) programów nauczania uwzględniających podstawę programową kształcenia ogólnego odpowiednio dla szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego, określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 lit. b i c ustawy, zwaną dalej „podstawą programową kształcenia ogólnego",
b) programu nauczania uwzględniającego ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla szkół polskich, określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2019 r. w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą (Dz. U. poz. 1652, z 2020 r. poz. 1388, z 2021 r. poz. 1661, z 2022 r. poz. 2097 oraz z 2023 r. poz. 107), zwane dalej „ramami programowymi kształcenia uzupełniającego";
6) kierowanie nauczycieli do pracy za granicą w celu wspomagania wśród Polonii i Polaków zamieszkałych za granicą oraz dzieci pracowników migrujących nauczania języka polskiego, historii, geografii, kultury polskiej i innych przedmiotów nauczanych w języku polskim w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw lub nauczanych w innych formach przez organizacje społeczne zarejestrowane za granicą, w tym zawieranie z nauczycielami umów cywilnoprawnych o skierowanie do pracy za granicą;
7) przekazywanie za granicę, na wniosek organizacji społecznych zarejestrowanych za granicą albo innych podmiotów organizujących za granicą nauczanie języka polskiego lub innych przedmiotów nauczanych w języku polskim, a także nauczycieli pracujących wśród Polonii i Polaków zamieszkałych za granicą oraz dzieci pracowników migrujących, podręczników i pomocy dydaktycznych służących temu nauczaniu;
8) organizowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli pracujących wśród Polonii i Polaków zamieszkałych za granicą oraz dzieci pracowników migrujących, a także udzielanie im wsparcia metodycznego;
9) wykonywanie zadań wynikających z Konwencji o Statucie Szkół Europejskich, sporządzonej w Luksemburgu dnia 21 czerwca 1994 r. (Dz. U. z 2005 r. poz. 10), w tym sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad nauczycielami skierowanymi do pracy w szkołach europejskich;
10) współpraca z organizacjami i środowiskami działającymi na rzecz oświaty polskiej, polonijnej i polskojęzycznej za granicą;
11) wykonywanie innych zadań zleconych i finansowanych przez ministra.
§ 5. 1. Organami ORPEG są:
1) dyrektor ORPEG, zwany dalej „dyrektorem";
2) rada pedagogiczna szkół w Polsce.
2. Spory kompetencyjne między organami ORPEG rozstrzyga minister.
§ 6. 1. Dyrektor:
1) realizuje politykę oświatową państwa w zakresie zadań, o których mowa w § 4;
2) kieruje działalnością ORPEG i reprezentuje ORPEG na zewnątrz;
3) nadzoruje realizację zadań, o których mowa w § 4;
4) dysponuje środkami finansowymi określonymi w planie finansowym ORPEG i zarządza majątkiem ORPEG;
5) opracowuje i przedkłada ministrowi plany i sprawozdania wynikające z odrębnych przepisów;
6) koordynuje realizację zadań związanych z organizacją kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą, w tym:
a) występuje do ministra z wnioskiem w sprawie założenia, przekształcenia albo likwidacji szkoły,
b) sprawdza zgodność z prawem statutów szkół polskich,
c) określa organizację roku szkolnego w szkołach,
d) organizuje sprawowanie nadzoru w zakresie spraw finansowych i administracyjnych nad działalnością szkół polskich we współpracy z kierownikami właściwych przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych lub przedstawicielstw wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej,
e) organizuje sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad szkołami i nauczycielami oddelegowanymi do pracy w sekcjach polskich działających w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych krajów, w przypadku gdy w danej sekcji polskiej żadnemu z nauczycieli nie zostały powierzone zadania kierownika sekcji polskiej,
f) organizuje wykonywanie zadań organu prowadzącego, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1-6 ustawy, w odniesieniu do szkół,
g) wyraża zgodę na oddelegowanie nauczycieli zatrudnionych w szkole polskiej do pracy w sekcjach polskich działających w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych krajów;
7) koordynuje realizację zadań związanych z organizacją kształcenia na odległość w szkołach w Polsce, w szczególności odpowiada za:
a) organizację kształcenia na odległość, obejmującego realizację programów nauczania uwzględniających podstawę programową kształcenia ogólnego i programu nauczania uwzględniającego ramy programowe kształcenia uzupełniającego, a także za funkcjonowanie platformy e-learningowej,
b) organizację i przeprowadzenie egzaminu ósmoklasisty dla uczniów klasy VIII Szkoły Podstawowej im. Komisji Edukacji Narodowej w Warszawie i egzaminu maturalnego dla absolwentów Liceum Ogólnokształcącego im. Komisji Edukacji Narodowej w Warszawie w kształceniu na odległość,
c) organizację wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli szkół w Polsce;
8) nadzoruje realizację zadań PCN;
9) wykonuje czynności z zakresu prawa pracy w odniesieniu do pracowników ORPEG.
2. Dyrektor, w drodze zarządzenia, może powoływać zespoły zadaniowe do realizacji określonych zadań.
3. Dyrektor, powołując zespół zadaniowy, określa zakres zadań zespołu, skład zespołu i okres, na jaki zespół jest powoływany.
§ 7. Dyrektor powołuje na stanowisko wicedyrektora do spraw:
1) szkół polskich i awansu zawodowego nauczycieli,
2) Polonijnego Centrum Nauczycielskiego,
3) kształcenia na odległość,
4) wspierania oświaty polskiej za granicą
- i z niego odwołuje, po zasięgnięciu opinii ministra i rady pedagogicznej szkół w Polsce.
§ 8. 1. Dyrektora, w czasie nieobecności, zastępuje wicedyrektor do spraw szkół polskich i awansu zawodowego nauczycieli, a w przypadku jego nieobecności - wicedyrektor do spraw Polonijnego Centrum Nauczycielskiego.
2. W przypadku jednoczesnej nieobecności wicedyrektora do spraw szkół polskich i awansu zawodowego nauczycieli i wicedyrektora do spraw Polonijnego Centrum Nauczycielskiego, dyrektora zastępuje wicedyrektor do spraw kształcenia na odległość.
3. W przypadku jednoczesnej nieobecności wicedyrektora do spraw szkół polskich i awansu zawodowego nauczycieli, wicedyrektora do spraw Polonijnego Centrum Nauczycielskiego i wicedyrektora do spraw kształcenia na odległość, dyrektora zastępuje wicedyrektor do spraw wspierania oświaty polskiej za granicą.
4. W przypadku jednoczesnej nieobecności dyrektora i wicedyrektorów, o których mowa w § 7, dyrektora zastępuje główny księgowy ORPEG, o którym mowa w § 14.
§ 9. 1. Dyrektor kieruje pracą komórek organizacyjnych, w tym samodzielnych stanowisk, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 4 lit. g-o, głównego księgowego ORPEG i kierownika gospodarczego, o których mowa w § 14 i § 15.
2. Wicedyrektorzy wykonują czynności w zakresie zadań ORPEG, o których mowa w § 4, powierzone im przez dyrektora.
§ 10. Wicedyrektor do spraw szkół polskich i awansu zawodowego nauczycieli kieruje pracą Wydziału Nadzoru.
§ 11. 1. Wicedyrektor do spraw Polonijnego Centrum Nauczycielskiego:
1) kieruje pracą PCN;
2) sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli PCN.
2. Dyrektor, na wniosek wicedyrektora do spraw Polonijnego Centrum Nauczycielskiego, może zlecić wyznaczonemu pracownikowi PCN nadzór nad realizacją określonych zadań PCN.
§ 12. Wicedyrektor do spraw kształcenia na odległość:
1) kieruje pracą Wydziału Kształcenia na Odległość i szkół w Polsce;
2) sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli szkół w Polsce.
§ 13. Wicedyrektor do spraw wspierania oświaty polskiej za granicą kieruje pracą:
1) Wydziału Wspierania Oświaty Polskiej za Granicą;
2) Wydziału Informatycznego.
§ 14. Wydziałem Finansowo-Kadrowym kieruje główny księgowy ORPEG.
§ 15. Wydziałem Administracyjnym kieruje kierownik gospodarczy.
§ 16. Dyrektor wyznacza Inspektora Ochrony Danych wykonującego zadania określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, Dz. Urz. UE L 127 z 23.05.2018, str. 2 oraz Dz. Urz. UE L 74 z 04.03.2021, str. 35) i w innych przepisach szczególnych.
§ 17. W ORPEG zatrudnia się nauczycieli, nauczycieli konsultantów, wizytatorów i starszych wizytatorów, specjalistów niebędących nauczycielami oraz pracowników administracji i obsługi.
§ 18. 1. Nauczyciela do składu komisji konkursowej powoływanej w celu przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora wyłania się spośród nauczycieli PCN i członków rady pedagogicznej szkół w Polsce, w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy nauczycieli PCN i członków rady pedagogicznej szkół w Polsce.
2. W przypadku uzyskania równej liczby głosów przez dwóch lub więcej nauczycieli, do składu komisji konkursowej, o której mowa w ust. 1, wyłania się nauczyciela, który w wyniku kolejnego głosowania uzyskał największą liczbę głosów spośród tych nauczycieli.
Rozdział 3
Szkoły w Polsce
§ 19. Dyrektor jest dyrektorem szkół w Polsce w rozumieniu ustawy.
§ 20. Do zadań szkół w Polsce należy umożliwienie:
1) dzieciom obywateli polskich czasowo przebywających za granicą spełniania obowiązku szkolnego i obowiązku nauki - przez nauczanie prowadzone na podstawie programów nauczania uwzględniających podstawę programową kształcenia ogólnego;
2) uczniom uczęszczającym do szkół funkcjonujących w systemie oświaty innych państw uzupełniania wykształcenia w zakresie edukacji wczesnoszkolnej, języka polskiego i wiedzy o Polsce - przez nauczanie prowadzone na podstawie programu nauczania uwzględniającego ramy programowe kształcenia uzupełniającego.
§ 21. Do Szkoły Podstawowej im. Komisji Edukacji Narodowej w Warszawie i Liceum Ogólnokształcącego im. Komisji Edukacji Narodowej w Warszawie są przyjmowane dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą, które:
1) nie spełniają obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty państw, w których przebywają; kształcenie tych dzieci jest prowadzone zgodnie z programami nauczania uwzględniającymi podstawę programową kształcenia ogólnego;
2) spełniają obowiązek szkolny lub obowiązek nauki w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw; kształcenie tych dzieci jest prowadzone zgodnie z programem nauczania uwzględniającym ramy programowe kształcenia uzupełniającego.
§ 22. 1. Uczeń ma prawo do:
1) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia;
2) rozwijania zainteresowań i zdolności przez możliwość uczestniczenia w różnych formach aktywności proponowanych przez szkołę oraz poza szkołą;
3) informacji na temat wymagań edukacyjnych;
4) sprawiedliwej i obiektywnej oceny postępów w nauce;
5) informacji o przewidywanych ocenach śródrocznych i rocznych oraz jawności ocen bieżących;
6) życzliwego, podmiotowego traktowania przez nauczycieli i pozostałych pracowników szkoły;
7) zachowania i ochrony prywatności;
8) poszanowania swoich poglądów, swobody wyrażania myśli i przekonań, o ile nie naruszają one dóbr osobistych osób trzecich;
9) poszanowania swojej godności i nietykalności;
10) występowania z wnioskami do dyrektora i nauczycieli w sprawach dotyczących kształcenia, wychowania i opieki;
11) korzystania z konsultacji i pomocy dydaktycznej nauczycieli;
12) korzystania z zasobów biblioteki szkolnej ORPEG;
13) składania do dyrektora skarg w przypadku naruszenia praw ucznia, w szczególności praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. poz. 526 oraz z 2000 r. poz. 11 oraz z 2013 r. poz. 677).
2. W przypadku naruszenia praw ucznia, rodzicom ucznia lub uczniowi przysługuje prawo do złożenia skargi w formie pisemnej do wicedyrektora do spraw kształcenia na odległość, w terminie 10 dni od dnia powzięcia informacji o podejrzeniu naruszenia praw ucznia.
3. Skarga, o której mowa w ust. 2, zawiera:
1) imię i nazwisko ucznia wnoszącego skargę, a w przypadku wnoszenia skargi przez rodzica ucznia - imię i nazwisko rodzica oraz ucznia, w stosunku do którego istnieje podejrzenie naruszenia jego praw;
2) adres do korespondencji, w tym adres poczty elektronicznej osoby składającej skargę - jeżeli posiada;
3) opis zdarzenia, w przypadku którego istnieje podejrzenie naruszenia praw ucznia.
4. Wicedyrektor do spraw kształcenia na odległość przeprowadza postępowanie wyjaśniające, w terminie 14 dni od dnia wpłynięcia skargi, o której mowa w ust. 2.
5. W trakcie postępowania wyjaśniającego wicedyrektor do spraw kształcenia na odległość może zasięgnąć opinii rady pedagogicznej oraz innych uczniów i ich rodziców.
6. Wicedyrektor do spraw kształcenia na odległość przekazuje w formie pisemnej rozstrzygnięcie uczniowi i jego rodzicom.
7. Na rozstrzygnięcie wicedyrektora do spraw kształcenia na odległość osobie składającej skargę przysługuje odwołanie do dyrektora.
8. Uczeń jest obowiązany:
1) przestrzegać postanowień statutu ORPEG;
2) systematycznie i terminowo wywiązywać się z obowiązków ucznia;
3) na bieżąco śledzić informacje odnoszące się do harmonogramów i organizacji procesu kształcenia;
4) przestrzegać przyjęte społecznie normy i zasady kultury;
5) dbać o dobre imię i wizerunek ORPEG;
6) respektować decyzje i zarządzenia dyrektora oraz podporządkowywać się uchwałom rady pedagogicznej.
§ 23. 1. Ucznia można nagrodzić za:
1) wybitne osiągnięcia w nauce;
2) udział w konkursach i olimpiadach przedmiotowych;
3) działalność społeczną w środowisku lokalnym;
4) działalność na rzecz ORPEG.
2. Nagrodą dla ucznia, o którym mowa w ust. 1, może być:
1) list pochwalny do rodziców;
2) dyplom uznania;
3) nagroda rzeczowa.
3. Uczeń i jego rodzice mają prawo wnieść do dyrektora zastrzeżenie do przyznanej nagrody, w terminie 7 dni od dnia jej otrzymania.
4. Dyrektor rozpatruje zastrzeżenie w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania.
5. Do czasu rozpatrzenia zastrzeżenia przyznanie nagrody zostaje zawieszone.
6. Dyrektor, przed podjęciem rozstrzygnięcia w sprawie zastrzeżenia, zasięga opinii rady pedagogicznej.
7. Rozstrzygnięcie dyrektora w sprawie zastrzeżenia jest ostateczne.
§ 24. 1. Za nieprzestrzeganie postanowień statutu ORPEG, w szczególności uchybienie obowiązkom, o których mowa w § 22 ust. 8, wobec ucznia mogą zostać zastosowane następujące kary:
1) rozmowa dyscyplinująca lub list dyscyplinujący;
2) upomnienie;
3) nagana;
4) skreślenie z listy uczniów, w drodze decyzji wicedyrektora do spraw kształcenia na odległość podjętej na podstawie uchwały rady pedagogicznej.
2. Postanowienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, nie dotyczy ucznia objętego obowiązkiem szkolnym.
3. Skreślenie ucznia z listy uczniów może nastąpić w przypadku niewywiązywania się:
1) z obowiązku terminowego przesyłania prac pisemnych, o których mowa w § 27 ust. 1 pkt 1, przez ucznia, który ukończył 18. rok życia, realizującego podstawę programową kształcenia ogólnego,
2) w dwóch kolejnych latach szkolnych z obowiązku terminowego przesyłania prac pisemnych, o których mowa w § 27 ust. 1 pkt 1, przez ucznia realizującego program nauczania uwzględniający ramy programowe kształcenia uzupełniającego
- który jest nieklasyfikowany z powodu, o którym mowa w § 11 ust. 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2019 r. w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą.
4. Przed wymierzeniem kary wicedyrektor do spraw kształcenia na odległość jest obowiązany umożliwić uczniowi złożenie wyjaśnień.
5. Wicedyrektor do spraw kształcenia na odległość, w terminie 3 dni od dnia wymierzenia kary uczniowi, informuje rodziców ucznia, w formie pisemnej, o wymierzonej karze i o prawie złożenia odwołania.
6. Uczeń lub rodzice ucznia mogą wnieść do dyrektora, w formie pisemnej, odwołanie od kary, o której mowa w ust. 1, w terminie 7 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o wymierzeniu kary.
7. Dyrektor rozpatruje odwołanie w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania.
8. Do czasu rozpatrzenia odwołania wykonanie kary jest zawieszone.
9. Przed rozstrzygnięciem w sprawie odwołania dyrektor zasięga opinii rady pedagogicznej.
10. Od rozstrzygnięcia dyrektora podjętego w wyniku rozpatrzenia odwołania odwołanie nie przysługuje.
§ 25. 1. W ORPEG funkcjonuje biblioteka szkolna, która służy realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktycznych i wychowawczych ORPEG, doskonaleniu warsztatu pracy nauczycieli, a także popularyzowaniu wśród uczniów czytelnictwa oraz wiedzy o Polsce i jej regionach.
2. Biblioteka szkolna gromadzi i opracowuje zbiory oraz umożliwia korzystanie z jej zasobów lub ich wypożyczanie.
3. Zbiory biblioteki szkolnej obejmują dokumenty:
1) piśmiennicze, w szczególności książki, czasopisma i inne wydawnictwa ciągłe;
2) graficzne i graficzno-piśmiennicze, w szczególności mapy, plakaty, rysunki i ilustracje;
3) audiowizualne;
4) zapisane na informatycznych nośnikach danych.
4. Zasady funkcjonowania biblioteki szkolnej określa regulamin zatwierdzony przez dyrektora.
§ 26. 1. Zajęcia edukacyjne prowadzone w systemie kształcenia na odległość w formie konsultacji trwają od 45 minut do 60 minut.
2. Minimalny wymiar konsultacji z każdych zajęć edukacyjnych wynosi 45 minut miesięcznie.
3. Liczbę konsultacji z poszczególnych zajęć edukacyjnych w danym roku szkolnym określa dyrektor.
§ 27. 1. Ocenianiu bieżącemu w kształceniu na odległość podlegają:
1) prace pisemne:
a) prace kontrolne,
b) referaty,
c) zadania wspierające proces samokształcenia;
2) wypowiedzi ustne:
a) odpowiedzi i wypowiedzi na konsultacjach online,
b) aktywność i zaangażowanie ucznia w czasie konsultacji online,
c) wystąpienia, prezentacje,
d) samodzielne prowadzenie elementów konsultacji online;
3) projekty grupowe;
4) samodzielnie wykonywane przez ucznia prace dodatkowe, w szczególności albumy, prezentacje i plakaty;
5) udział i zaangażowanie ucznia w realizację projektów edukacyjnych, konkursów i olimpiad przedmiotowych;
6) udokumentowana aktywność ucznia poza szkołą w środowisku lokalnym, potwierdzona dyplomem, zaświadczeniem, informacją z placówki dyplomatycznej lub instytucji polonijnej.
2. W trakcie bieżącego oceniania efektów pracy ucznia, jego osiągnięć i wkładanego wysiłku, nauczyciel uwzględnia zasady oceniania kształtującego.
3. W pracy pisemnej ocenie podlega:
1) zrozumienie tematu;
2) znajomość opisywanych zagadnień;
3) sposób prezentacji;
4) konstrukcja pracy i jej forma graficzna;
5) język;
6) estetyka pracy.
4. W wypowiedzi ustnej ocenie podlega:
1) znajomość zagadnienia;
2) samodzielność wypowiedzi;
3) kultura używanego języka;
4) precyzja i jasność wypowiedzi.
5. Ocenę za pracę w projekcie grupowym może otrzymać cała grupa lub indywidualnie uczeń. W projekcie grupowym ocenie podlega:
1) efektywne współdziałanie;
2) wywiązywanie się z powierzonego zadania;
3) rozwiązywanie problemów w sposób twórczy.
§ 28. 1. Sprawdzanie bieżących osiągnięć uczniów odbywa się przez ocenę prac pisemnych, wypowiedzi ustnych i aktywności ucznia w formach proponowanych przez szkołę oraz aktywności ucznia poza szkołą.
2. Oceny, o której mowa w ust. 1, dokonują nauczyciele zatrudnieni w ORPEG.
3. W przypadku prac pisemnych uczeń potwierdza samodzielność wykonania pracy umieszczając swój podpis na stronie tytułowej tej pracy.
4. Wykonane prace pisemne uczniowie przekazują zgodnie z harmonogramem przekazywania prac pisemnych za pośrednictwem:
1) indywidualnego konta na platformie e-learningowej;
2) poczty elektronicznej.
5. Dniem przekazania pracy pisemnej jest dzień, w którym nauczyciel otrzymał wiadomość z pracą pisemną na indywidulanym koncie na platformie e-learningowej lub za pośrednictwem poczty elektronicznej.
6. Prace pisemne ucznia przekazane za pośrednictwem poczty elektronicznej są zamieszczane przez nauczyciela na indywidulanym koncie ucznia na platformie e-learningowej.
7. Uczeń jest obowiązany wyjaśnić przyczynę przekazania pracy pisemnej z uchybieniem terminu określonego w harmonogramie, o którym mowa w ust. 4. W przypadku niewyjaśnienia przyczyny uchybienia terminu uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną z pracy pisemnej.
8. Ocena z pracy pisemnej jest przedstawiana uczniowi niezwłocznie po jej sprawdzeniu na indywidualnym koncie ucznia na platformie e-learningowej.
§ 29. 1. Oceny bieżące ustala się w stopniach według następującej skali:
1) stopień celujący - 6;
2) stopień bardzo dobry - 5;
3) stopień dobry - 4;
4) stopień dostateczny - 3;
5) stopień dopuszczający - 2;
6) stopień niedostateczny - 1.
2. Przy ocenianiu prac pisemnych nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punktów na stopnie:
1) stopień celujący - 100% punktów;
2) stopień bardzo dobry - od 86% do 99% punktów;
3) stopień dobry - od 71% do 85% punktów;
4) stopień dostateczny - od 56% do 70% punktów;
5) stopień dopuszczający - od 40% do 55% punktów;
6) stopień niedostateczny - od 0% do 39% punktów.
3. Praca pisemna zostaje oceniona na ocenę niedostateczną w przypadku stwierdzenia, że wykonanie pracy pisemnej przez ucznia polegało na skopiowaniu cudzej pracy lub jej części i przedstawieniu takiej pracy pisemnej pod własnym nazwiskiem.
4. Nauczyciel, oceniając pracę pisemną, uzasadnia na piśmie ustaloną ocenę.
5. Informacja o liczbie prac pisemnych, jaką mają przekazać uczniowie danych klas i terminach ich złożenia, jest podawana przez dyrektora na stronie internetowej ORPEG.
§ 30. 1. W przypadku uzyskania przez ucznia oceny niedostatecznej z pracy pisemnej, uczeń jest obowiązany do wykonania poprawkowej pracy pisemnej w zakresie określonym przez nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne. Poprawkową pracę pisemną uczeń przekazuje do oceny nauczyciela.
2. Nauczyciel sprawdza poprawkową pracę pisemną w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania.
3. Ocena niedostateczna z poprawkowej pracy pisemnej jest ostateczna.
§ 31. 1. Szkoły w Polsce mogą posiadać sztandary, godła i ceremoniał szkolny.
2. Sztandarem szkoły opiekuje się Wydział Kształcenia na Odległość.
3. W skład pocztu sztandarowego wchodzą:
1) chorąży - uczeń,
2) asysta - dwóch uczniów
- wybrani przez radę pedagogiczną.
4. Chorąży i asysta występują w strojach galowych ze swymi insygniami. W trakcie uroczystości odbywających się poza budynkiem szkoły chorąży i asysta mogą nosić okrycia wierzchnie.
5. Insygniami pocztu sztandarowego są:
1) biało-czerwone szarfy przewieszone przez prawe ramię, zwrócone kolorem białym w stronę kołnierza, spięte na lewym biodrze do lewego boku;
2) białe rękawiczki.
6. Sztandar uczestniczy w uroczystościach szkolnych i poza terenem szkoły na zaproszenie innych szkół oraz instytucji lub organizacji.
7. Podczas wprowadzania i wyprowadzania sztandaru oraz w trakcie przemarszu chorąży niesie sztandar, opierając drzewce na prawym ramieniu.
8. Podczas uroczystości żałobnych sztandar ozdabia się czarną wstęgą zawiązaną pod głowicą (orłem).
9. Sztandarowi oddaje się szacunek. Podczas wprowadzania i wyprowadzania sztandaru wszyscy uczestnicy uroczystości stoją w pozycji „Baczność". Odpowiednie komendy podaje osoba prowadząca uroczystość.
10. Oddawanie honorów sztandarem odbywa się przez pochylenie go przez chorążego. Chorąży robi wykrok lewą nogą, piętę drzewca opiera o prawą stopę i oburącz pochyla sztandar.
11. Sztandar oddaje honory:
1) na komendę „do hymnu";
2) gdy grany jest sygnał „Wojsko Polskie" (uroczystości z udziałem wojska);
3) w trakcie minuty ciszy dla uczczenia pamięci;
4) podczas składania wieńców, kwiatów i zniczy przez delegację szkoły;
5) w trakcie uroczystości religijnych i państwowych.
12. Do uroczystości szkolnych tworzących ceremoniał zalicza się w szczególności:
1) obchody świąt państwowych, Dnia Flagi Rzeczypospolitej Polskiej, Święta Narodowego Trzeciego Maja, Dnia Edukacji Narodowej i Narodowego Święta Niepodległości;
2) rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego;
3) obchody świąt okolicznościowych, regionalnych lub uroczystości religijnych.
13. Uroczystości, o których mowa w ust. 12 pkt 2 i 3, są uroczystościami szkolnymi odbywającymi się z udziałem sztandaru szkoły.
§ 32. Nazwa szkoły w Polsce w dokumentacji szkolnej i na tablicach urzędowych jest używana w pełnym brzmieniu. Na sztandarze szkoły w Polsce i jej pieczęciach może być używany skrót nazwy.
Rozdział 4
PCN
§ 33. Do zadań PCN należy w szczególności:
1) organizowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli pracujących wśród Polonii i Polaków zamieszkałych za granicą oraz dzieci pracowników migrujących, w tym:
a) prowadzenie w szczególności studiów metodycznych, seminariów, konferencji, wykładów, kursów online, warsztatów i praktyk metodycznych z zakresu nauczania języka polskiego, historii, geografii, kultury polskiej i innych przedmiotów nauczanych w języku polskim,
b) prowadzenie w szczególności seminariów, konferencji, wykładów, kursów online i warsztatów z zakresu awansu zawodowego nauczycieli,
c) prowadzenie doradztwa metodycznego w szczególności w zakresie pedagogiki przedszkolnej, wczesnoszkolnej, nauczania języka polskiego, historii, geografii, kultury polskiej i innych przedmiotów nauczanych w języku polskim,
d) opracowywanie programów kursów, warsztatów, konferencji lub seminariów w zakresie dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli,
e) określanie potrzeb w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli w dziedzinie pedagogiki przedszkolnej, wczesnoszkolnej, nauczania języka polskiego, historii, geografii, kultury polskiej i innych przedmiotów nauczanych w języku polskim oraz awansu zawodowego nauczycieli;
2) diagnoza potrzeb szkoleniowych nauczycieli, o których mowa w pkt 1;
3) tworzenie i rozwijanie systemu informacji pedagogicznej, w tym promowanie działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli, o których mowa w pkt 1;
4) współpraca w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli, o których mowa w pkt 1, z organizacjami społecznymi zarejestrowanymi za granicą, szkołami funkcjonującymi w systemach oświaty innych państw i innymi podmiotami, prowadzącymi nauczanie języka polskiego, historii, geografii, kultury polskiej oraz innych przedmiotów nauczanych w języku polskim za granicą;
5) współpraca w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli, o których mowa w pkt 1, z organami sprawującymi nadzór pedagogiczny, uczelniami, instytucjami publicznymi i organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz wspomagania nauczania języka polskiego, historii, geografii, kultury polskiej oraz innych przedmiotów nauczanych w języku polskim za granicą;
6) przygotowywanie i publikowanie materiałów metodycznych oraz wyposażanie w podręczniki i inne pomoce dydaktyczne oraz naukowe nauczycieli uczestniczących w formach doskonalenia zawodowego prowadzonych lub organizowanych przez PCN;
7) gromadzenie, systematyzowanie i udostępnianie informacji dotyczących oświaty polonijnej i polskojęzycznej w zakresie pedagogiki przedszkolnej, wczesnoszkolnej, nauczania języka polskiego, historii, geografii, kultury polskiej oraz innych przedmiotów nauczanych w języku polskim;
8) wykonywanie innych zadań wyznaczonych PCN przez dyrektora.
Rozdział 5
Postanowienia końcowe
§ 34. Szkoły polskie działają na podstawie odrębnych statutów.
§ 35. Zmiany statutu ORPEG mogą być dokonywane przez ministra z własnej inicjatywy lub na wniosek dyrektora, w trybie właściwym dla jego nadania.
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 655, 1079, 1116, 1383, 1700, 1730 i 2089 oraz z 2023 r. poz. 185.