Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Ministra Edukacji i Nauki rok 2022 poz. 71
Wersja aktualna od 2022-07-26
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Edukacji i Nauki rok 2022 poz. 71
Wersja aktualna od 2022-07-26
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI1)

z dnia 26 lipca 2022 r.

w sprawie nadania statutu Ośrodkowi Rozwoju Edukacji w Warszawie

Na podstawie § 2 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. poz. 1045 oraz z 2021 r. poz. 1601) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1. Ośrodkowi Rozwoju Edukacji w Warszawie nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2. Traci moc zarządzenie nr 39 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 lipca 2016 r. w sprawie nadania statutu Ośrodkowi Rozwoju Edukacji w Warszawie (Dz. Urz. MEN poz. 37).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Minister Edukacji i Nauki: wz. D. Piontkowski


1) Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. z 2022 r. poz. 18).

Załącznik do zarządzenia Ministra Edukacji i Nauki
z dnia 26 lipca 2022 r. (poz. 71)

STATUT
OŚRODKA ROZWOJU EDUKACJI W WARSZAWIE

§ 1. 1. Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie, zwany dalej "Ośrodkiem", jest publiczną placówką doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym działającą na podstawie:

1) ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 oraz z 2022 r. poz. 655, 1079, 1116 i 1383);

2) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. poz. 1045 oraz z 2021 r. poz. 1601);

3) statutu.

2. Organem prowadzącym Ośrodek jest minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, zwany dalej "ministrem".

§ 2. 1. Ośrodek jest państwową jednostką budżetową.

2. Siedzibą Ośrodka jest miasto stołeczne Warszawa.

§ 3. Celem Ośrodka jest:

1) podejmowanie i realizacja działań na rzecz doskonalenia systemu oświaty i podnoszenia jakości edukacji, zgodnie z polityką oświatową państwa w obszarze wychowania, kształcenia ogólnego, specjalnego, zawodowego i ustawicznego;

2) rozpoznawanie zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów i zapewnianie im wsparcia odpowiedniego do potrzeb.

§ 4. 1. Do zadań Ośrodka należy:

1) przygotowywanie i realizacja ogólnokrajowych programów doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz dyrektorów przedszkoli, szkół i placówek, zgodnie z potrzebami systemu oświaty;

2) wspieranie publicznych placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, oraz bibliotek pedagogicznych, w zakresie wynikającym z kierunków realizacji polityki oświatowej państwa, ustalanych przez ministra zgodnie z art. 60 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe;

3) wspieranie publicznych placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, bibliotek pedagogicznych oraz nauczycieli-doradców metodycznych w organizowaniu i prowadzeniu:

a) wspomagania przedszkoli, szkół i placówek, o którym mowa w przepisach w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli, w przepisach w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych, oraz w przepisach w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych,

b) sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli oraz dyrektorów przedszkoli, szkół i placówek, o których mowa w przepisach w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli, w przepisach w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych, oraz w przepisach w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych;

4) organizowanie sieci współpracy i samokształcenia oraz prowadzenie innych form doskonalenia zawodowego dla dyrektorów, nauczycieli-konsultantów i nauczycieli-doradców metodycznych publicznych placówek doskonalenia nauczycieli oraz dyrektorów i nauczycieli publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, i bibliotek pedagogicznych, w zakresie wynikającym z:

a) kierunków realizacji polityki oświatowej państwa, o których mowa w pkt 2,

b) wprowadzanych zmian w systemie oświaty,

c) obowiązkowych zadań publicznych placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, i bibliotek pedagogicznych;

5) opracowywanie i upowszechnianie materiałów informacyjnych i metodycznych dla dyrektorów, nauczycieli-konsultantów i nauczycieli-doradców metodycznych publicznych placówek doskonalenia nauczycieli oraz dyrektorów i nauczycieli publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych, i bibliotek pedagogicznych, w zakresie, o którym mowa w pkt 4;

6) wspieranie przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji ich zadań, w tym opracowanie i publikacja materiałów informacyjnych i metodycznych;

7) wspieranie kadry kierowniczej oświaty, w tym opracowywanie modeli i programów doskonalenia dyrektorów przedszkoli, szkół i placówek w zakresie kształtowania ich kompetencji przywódczych;

8) doskonalenie kadry systemu wspomagania przedszkoli, szkół i placówek;

9) inicjowanie rozwiązań służących wypracowywaniu nowych metod i form pracy z uczniami oraz sprawdzaniu ich skuteczności w działaniu szkoły, a także nabywaniu przez przyszłych nauczycieli praktycznych umiejętności pedagogicznych;

10) inicjowanie, projektowanie, wdrażanie i promowanie innowacyjnych rozwiązań dotyczących kształcenia zawodowego i ustawicznego, w tym kształcenia na odległość, oraz doradztwa zawodowego;

11) wspieranie nauczycieli i specjalistów realizujących działania w ramach zadań określonych w pkt 3, 4 i 7-10;

12) realizacja zadań służących zapewnieniu sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego powierzonych przez ministra;

13) prowadzenie elektronicznej platformy nadzoru pedagogicznego, o której mowa w art. 60 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, oraz administrowanie nią;

14) tworzenie i rozwój baz danych, zasobów informacji edukacyjnej oraz upowszechnianie informacji pedagogicznej;

15) inicjowanie, koordynowanie i promowanie działań mających na celu podnoszenie jakości kształcenia zawodowego i ustawicznego, w szczególności przez prowadzenie dialogu z pracodawcami, inspirowanie pracodawców do włączania się w proces kształcenia zawodowego, w tym w realizację praktycznej nauki zawodu;

16) tworzenie i prowadzenie ogólnopolskiej sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli szkół prowadzących kształcenie zawodowe w zawodach unikatowych;

17) współpraca z partnerami krajowymi i zagranicznymi na rzecz rozwoju i promowania wychowania, kształcenia ogólnego, specjalnego, zawodowego i ustawicznego, doradztwa zawodowego oraz rozpoznawania zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów i zapewniania im wsparcia odpowiedniego do potrzeb;

18) przygotowywanie programów i narzędzi w zakresie rozwoju kompetencji kluczowych, poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej, edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia, wychowania, integracji, profilaktyki, socjoterapii i resocjalizacji oraz podejmowanie działań w celu ich realizacji;

19) podejmowanie działań służących współpracy różnych środowisk, instytucji i organizacji krajowych i międzynarodowych, działających na rzecz rozwoju edukacyjnego dziecka oraz wspierania dziecka i rodziców;

20) prowadzenie systemu wskazywania miejsc dla nieletnich w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych;

21) organizowanie szkoleń dla kandydatów na ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, prowadzonych zgodnie z przepisami w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na ekspertów wchodzących w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień zawodowy, sposobu prowadzenia listy ekspertów oraz trybu wpisywania i skreślania ekspertów z listy;

22) realizacja zadań wynikających z programów rządowych w zakresie oświaty i wychowania.

2. Ośrodek może także realizować inne zadania z zakresu doskonalenia systemu oświaty oraz podnoszenia jakości edukacji powierzone i finansowane przez ministra.

3. Realizacja zadań, o których mowa w ust. 1 i 2, może być finansowana również ze środków europejskich.

§ 5. 1. Ośrodkiem kieruje dyrektor.

2. Do zadań dyrektora należy w szczególności:

1) reprezentowanie Ośrodka na zewnątrz;

2) sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań Ośrodka;

3) opracowywanie regulaminu organizacyjnego Ośrodka;

4) zarządzanie majątkiem i funduszami Ośrodka;

5) opracowywanie i przedkładanie ministrowi planów i sprawozdań na podstawie odrębnych przepisów;

6) dokonywanie czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników Ośrodka.

§ 6. 1. W Ośrodku mogą być tworzone stanowiska wicedyrektorów.

2. Stanowisko wicedyrektora, po uzyskaniu pozytywnej opinii ministra, powierza i z niego odwołuje dyrektor.

3. Zakres zadań wicedyrektora określa regulamin organizacyjny Ośrodka.

4. Wicedyrektor wskazany przez dyrektora zastępuje dyrektora w czasie jego nieobecności.

5. W przypadku gdy dyrektor nie wskaże wicedyrektora zastępującego go w czasie jego nieobecności, dyrektora zastępuje wicedyrektor wskazany przez ministra.

§ 7. W Ośrodku tworzy się stanowisko głównego księgowego na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

§ 8. 1. W Ośrodku tworzy się wydziały i inne komórki organizacyjne, w tym zespoły i samodzielne stanowiska.

2. Zakres zadań komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1, określa regulamin organizacyjny Ośrodka.

§ 9. 1. W Ośrodku tworzy się stanowiska kierowników wydziałów.

2. W Ośrodku mogą być tworzone stanowiska kierowników zespołów.

3. W Ośrodku mogą być tworzone stanowiska zastępców kierowników wydziałów lub zespołów, liczących co najmniej 10 pracowników.

4. Stanowiska, o których mowa w ust. 1-3, mogą być powierzone osobom, o których mowa w § 10.

5. Zakres zadań kierowników wydziałów lub zespołów i ich zastępców określa regulamin organizacyjny Ośrodka.

§ 10. W Ośrodku są zatrudniani nauczyciele-konsultanci i specjaliści niebędący nauczycielami oraz pracownicy ekonomiczni, inżynieryjno-techniczni, administracji i obsługi, zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 11. 1. Spośród zatrudnionych w Ośrodku nauczycieli wyłania się nauczyciela do składu komisji konkursowej powołanej do przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora.

2. Wyłonienie nauczyciela do składu komisji konkursowej, o której mowa w ust. 1, następuje w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy pracowników zatrudnionych w Ośrodku.

3. W przypadku uzyskania równej liczby głosów przez dwóch lub więcej nauczycieli, do składu komisji konkursowej, o której mowa w ust. 1, wyłania się nauczyciela, który w wyniku kolejnego głosowania uzyskał największą liczbę głosów spośród tych nauczycieli.

§ 12. Zmiany statutu mogą być dokonywane przez ministra z własnej inicjatywy lub na wniosek dyrektora, w trybie właściwym dla jego nadania.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00