Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2022-05-24 do 2024-06-29
Wersja archiwalna od 2022-05-24 do 2024-06-29
archiwalny
ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI1)
z dnia 24 maja 2022 r.
w sprawie powołania Rady Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki
Na podstawie art. 341 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2022 r. poz. 574, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Powołuje się, na okres od dnia 25 maja 2022 r. do dnia 30 kwietnia 2025 r., zespół doradczy - Radę Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki, zwany dalej „Radą”.
§ 2. 1. W skład Rady wchodzą:
1) przewodniczący - Grzegorz Kucharczyk;
2) członkowie:
a) Renata Bizek-Tatara,
b) Marzena Górecka,
c) Grzegorz Górski,
d) Jarosław Kłaczkow,
e) Roman Konik,
f) Teresa Krasowska,
g) Mirosław Lenart,
h) Piotr Mazur,
i) Grzegorz Nieć,
j) Mieczysław Ryba,
k) Mirosław Szumiło,
l) Kazimierz Wolny-Zmorzyński,
m) Małgorzata Wrześniak.
2. W posiedzeniach Rady mogą uczestniczyć, z głosem doradczym, osoby, których kwalifikacje, wiedza lub doświadczenie mogą być przydatne w pracach Rady.
§ 3. Do zadań Rady należy:
1) preselekcja wniosków złożonych w ramach programu „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki”, zwanego dalej „programem”, oraz przedkładanie ministrowi właściwemu do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, zwanemu dalej „ministrem”, list wniosków:
a) rekomendowanych do oceny merytorycznej,
b) nierekomendowanych do oceny merytorycznej
- wraz ze szczegółowym uzasadnieniem;
2) wskazywanie kandydatów na ekspertów uczestniczących w procesie oceny wniosków złożonych w ramach programu;
3) kierowanie wniosków do zaopiniowania w zakresie digitalizacji przez dodatkowego eksperta;
4) analiza opinii sporządzonych przez ekspertów w ramach oceny merytorycznej wniosków złożonych w ramach programu;
5) przedstawianie ministrowi list wniosków zawierających:
a) rekomendację zakwalifikowania do udziału w programie i propozycję wysokości środków finansowych do przyznania,
b) propozycję niezakwalifikowania do udziału w programie wraz ze szczegółowym uzasadnieniem,
c) rekomendację zakwalifikowania do udziału w programie i propozycję przyznania środków finansowych w kwocie niższej niż wnioskowana wraz ze szczegółowym uzasadnieniem;
6) opiniowanie umotywowanych zastrzeżeń złożonych w ramach programu przez wnioskodawców;
7) identyfikowanie potrzeb polskiej humanistyki oraz przedstawianie ministrowi propozycji w zakresie modyfikacji założeń programu;
8) wykonywanie innych zadań dotyczących rozwoju nauk humanistycznych zleconych przez ministra.
§ 4. 1. Przewodniczący kieruje pracami Rady, a w szczególności:
1) zwołuje posiedzenia Rady, ustala projekt porządku obrad oraz prowadzi posiedzenia;
2) przydziela zadania członkom Rady;
3) zaprasza na posiedzenia Rady osoby, o których mowa w § 2 ust. 2.
2. W przypadku nieobecności przewodniczącego zadania, o których mowa w ust. 1, wykonuje członek Rady wyznaczony przez przewodniczącego.
§ 5. 1. Rada działa na posiedzeniach.
2. Posiedzenia Rady mogą się odbywać przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, zapewniających:
1) transmisję obrad posiedzenia w czasie rzeczywistym;
2) wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym umożliwiającą uczestnikom posiedzenia wypowiadanie się w jego toku.
3. Zawiadomienie o terminie, formie oraz miejscu posiedzenia Rady wraz z projektem porządku obrad i wykazem materiałów przeznaczonych do rozpatrzenia uczestnicy posiedzenia otrzymują nie później niż na 7 dni przed terminem posiedzenia.
4. W uzasadnionych przypadkach przewodniczący może skrócić termin, o którym mowa w ust. 3.
5. Przewodniczący może podjąć decyzję o rozpatrzeniu sprawy w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (tryb obiegowy). Przyjęte w tym trybie ustalenia przewodniczący przedstawia na najbliższym posiedzeniu Rady.
6. W przypadku nieuzgodnienia sprawy w trybie obiegowym jest ona rozpatrywana na posiedzeniu.
§ 6. 1. Ustalenia Rady są podejmowane zwykłą większością głosów.
2. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
3. Z posiedzenia Rady sporządza się protokół, w którym zamieszcza się w szczególności listę uczestników posiedzenia, przyjęty porządek obrad i treść ustaleń Rady.
4. Protokół podpisuje przewodniczący albo członek Rady, o którym mowa w § 4 ust. 2.
§ 7. 1. Przewodniczący oraz członkowie Rady są obowiązani do zachowania bezstronności i poufności w związku z realizacją zadań Rady.
2. Przewodniczący oraz członkowie Rady podlegają wyłączeniu od udziału w rozpatrywaniu spraw, w przypadku gdy istnieją okoliczności mogące wpłynąć na ich bezstronność, w szczególności jeżeli:
1) uczestniczyli w opracowywaniu ocenianego wniosku;
2) sprawa dotyczy zatrudniających ich podmiotów;
3) sprawa dotyczy podmiotów, w których jest zatrudniona osoba pozostająca z nimi w związku małżeńskim, pokrewieństwie lub powinowactwie do drugiego stopnia albo w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że wynik sprawy może mieć wpływ na jej prawa lub obowiązki.
3. Przewodniczący oraz członkowie Rady przed pierwszym posiedzeniem Rady składają ministrowi oświadczenie, w którym zobowiązują się do:
1) bezstronnego działania w interesie publicznym;
2) niewykorzystywania i nieudostępniania osobom trzecim informacji uzyskanych w trakcie realizacji zadań Rady.
§ 8. Obsługę Rady zapewnia Departament Programów Naukowych i Inwestycji.
§ 9. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Edukacji i Nauki: P. Czarnek
1) Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. z 2022 r. poz. 18).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 583, 655, 682, 807, 1010 i 1079.