Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2023-08-23 do 2024-01-03
Wersja archiwalna od 2023-08-23 do 2024-01-03
archiwalny
ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI
z dnia 6 maja 2022 r.
w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji i Nauki
(ostatnia zmiana: DUMEiN. z 2023 r., poz. 85) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r. poz. 178, 1192, 1535 i 2105 oraz z 2022 r. poz. 655 i 857) i art. 25 ust. 4 pkt 4 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1233, 2447 i 2448 oraz z 2022 r. poz. 655) zarządza się, co następuje:
§ 1. Minister Edukacji i Nauki, zwany dalej „Ministrem”, kieruje działalnością Ministerstwa Edukacji i Nauki, zwanego dalej „Ministerstwem”, i ustala podstawowe kierunki polityki w zakresie oświaty i wychowania oraz szkolnictwa wyższego i nauki.
§ 2. 1. Sekretarze stanu w Ministerstwie wykonują powierzone im czynności w imieniu Ministra w ramach:
1) zakresu działania Ministra określonego w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. z 2022 r. poz. 18);
2) zadań Ministra wynikających z przepisów prawa regulujących obszar oświaty i wychowania oraz system szkolnictwa wyższego i nauki;
3) ogólnych zadań ministrów wynikających z innych aktów normatywnych.
2. Sekretarze stanu i Dyrektor Generalny Ministerstwa współdziałają przy realizacji ustawowych zadań Ministra przez:
1) uzgadnianie podejmowanych inicjatyw;
2) wzajemne informowanie się o kluczowych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz o kierunkowych rozstrzygnięciach.
3. Ilekroć w przepisach zarządzenia jest mowa o członkach Kierownictwa Ministerstwa należy przez to rozumieć Ministra, sekretarzy stanu, Dyrektora Generalnego Ministerstwa i Szefa Gabinetu Politycznego Ministra.
§ 3. 1. Minister podpisuje pisma kierowane do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka i Wicemarszałków Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka i Wicemarszałków Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa i Wiceprezesów Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Przewodniczącego Trybunału Stanu, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, ministrów i kierowników urzędów centralnych, posłów i senatorów oraz pisma kierowane do Sekretarza Rady Ministrów w sprawach projektów dokumentów rządowych wnoszonych do rozpatrzenia przez Radę Ministrów.
2. Do wyłącznej kompetencji Ministra zastrzega się:
1) akceptowanie projektów ustaw, rozporządzeń i uchwał Rady Ministrów oraz rozporządzeń i zarządzeń Prezesa Rady Ministrów, których opracowanie należy do właściwości Ministra, a także strategii, programów i polityk, kierowanych przez Ministra do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania;
2) występowanie do Prezesa Rady Ministrów o powołanie osób na określone stanowiska lub funkcje albo o odwołanie z tych stanowisk lub funkcji, w ramach właściwości wynikającej z przepisów prawa;
3) powoływanie i wyznaczanie osób na określone stanowiska lub funkcje oraz odwoływanie z tych stanowisk lub funkcji i cofanie wyznaczenia na nie, w ramach właściwości wynikającej z przepisów prawa.
3. W zastępstwie Ministra:
1) rozporządzenia,
2) zarządzenia, z wyłączeniem zarządzeń w sprawie regulaminu organizacyjnego Ministerstwa oraz zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa,
3) komunikaty i obwieszczenia
– podpisuje Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski, a w przypadku jego nieobecności – Sekretarz Stanu Marzena Machałek.
4. W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego i Sekretarza Stanu Marzeny Machałek, w zastępstwie Ministra akty prawne, o których mowa w ust. 3, podpisuje Sekretarz Stanu Włodzimierz Bernacki, a w przypadku jego nieobecności – Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek.
5. W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego, Sekretarza Stanu Marzeny Machałek, Sekretarza Stanu Włodzimierza Bernackiego i Sekretarza Stanu Wojciecha Murdzka, w zastępstwie Ministra akty prawne, o których mowa w ust. 3, podpisuje Sekretarz Stanu Tomasz Rzymkowski.
6. Sekretarz Stanu Włodzimierz Bernacki, a w przypadku jego nieobecności – osoba wyznaczona do jego zastępowania, koordynuje realizację zadań w zakresie współpracy z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej oraz z ich organami.
§ 4. 1. Ministra zastępuje Sekretarz Stanu Marzena Machałek, a w przypadku jej nieobecności – Sekretarz Stanu Włodzimierz Bernacki.
2. W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Marzeny Machałek i Sekretarza Stanu Włodzimierza Bernackiego, Ministra zastępuje Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski.
3. W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Marzeny Machałek, Sekretarza Stanu Włodzimierza Bernackiego i Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego, Ministra zastępuje Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek.
4. W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra, Sekretarza Stanu Marzeny Machałek, Sekretarza Stanu Włodzimierza Bernackiego, Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego i Sekretarza Stanu Wojciecha Murdzka, Ministra zastępuje Sekretarz Stanu Tomasz Rzymkowski.
5. Zastępstwa sekretarzy stanu odbywają się według następujących zasad:
1) Sekretarza Stanu Marzenę Machałek zastępuje Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski;
2) Sekretarza Stanu Włodzimierza Bernackiego zastępuje Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek;
3) Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego zastępuje Sekretarz Stanu Marzena Machałek;
4) Sekretarza Stanu Wojciecha Murdzka zastępuje Sekretarz Stanu Włodzimierz Bernacki;
5) Sekretarza Stanu Tomasza Rzymkowskiego zastępuje Sekretarz Stanu Włodzimierz Bernacki.
6. Minister może ustalić inny porządek zastępstw członków Kierownictwa Ministerstwa.
§ 5. 1. Sekretarze stanu, w ramach powierzonych im zakresów czynności:
1) uczestniczą w tworzeniu polityki rozwoju i innowacyjności, w celu zapewnienia spójności działań służących powiązaniu zadań realizowanych przez podmioty systemu szkolnictwa wyższego i nauki, a także przedsiębiorców, na rzecz wzrostu gospodarczego i rozwoju działalności innowacyjnej;
2) sprawują nadzór nad załatwianiem spraw w Ministerstwie;
3) współpracują z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej oraz z ich organami;
4) reprezentują Ministra przed organami administracji publicznej i instytucjami państwowymi oraz wobec organizacji, stowarzyszeń i innych podmiotów;
5) są upoważnieni do wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń, do udzielania odpowiedzi na skargi wnoszone na podstawie przepisów o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, do wnoszenia środków odwoławczych oraz innych pism procesowych w postępowaniach przed sądami administracyjnymi i powszechnymi oraz Sądem Najwyższym, a także pism przedsądowych w sprawach cywilnych i pism w postępowaniach egzekucyjnych;
6) są upoważnieni do reprezentowania Ministra w postępowaniu sądowym i mogą udzielać dalszych pełnomocnictw do reprezentowania Ministra w postępowaniu sądowym;
7) uczestniczą w planowaniu i realizacji budżetu państwa w części 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka oraz w części 30 – Oświata i wychowanie;
8) podejmują działania w celu zapewnienia funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w działach administracji rządowej – oświata i wychowanie oraz szkolnictwo wyższe i nauka;
9) są upoważnieni do podejmowania, w imieniu Ministra, decyzji i rozstrzygnięć, z wyjątkiem rozstrzygnięć finansowych o znaczeniu strategicznym;
10) są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierujących projekty aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania;
11) są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierowanych do organów administracji rządowej w ramach opiniowania projektów aktów normatywnych i innych dokumentów rządowych;
12) są upoważnieni do podpisywania, w imieniu Ministra, pism kierujących materiały przygotowane dla komisji i podkomisji sejmowych i senackich;
13) udzielają, w imieniu Ministra, odpowiedzi na interpelacje, zapytania i interwencje poselskie oraz oświadczenia i interwencje senatorskie w sprawach należących do zakresu działania nadzorowanych komórek organizacyjnych Ministerstwa;
14) prowadzą nadzór merytoryczny nad sprawami związanymi z przygotowaniem postępowań o udzielenie zamówień publicznych i postępowań związanych z przyznawaniem i rozliczaniem dotacji przez nadzorowane komórki organizacyjne Ministerstwa;
15) są upoważnieni do podpisywania pism do Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, przesyłających opracowane w Ministerstwie stanowiska Rządu do poselskich projektów ustaw i projektów ustaw wnoszonych do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej przez inne podmioty, którym przysługuje inicjatywa ustawodawcza.
2. Sekretarze stanu i Dyrektor Generalny Ministerstwa wykonują powierzone im zadania przy pomocy dyrektorów i nadzorowanych komórek organizacyjnych Ministerstwa.
§ 6. 1. Minister sprawuje nadzór nad działalnością:
1) Biura Ministra;
2) Centrum Transformacji Cyfrowej;
2a) Departamentu Prawnego;
3) (uchylony)
4) (uchylony)
5) Gabinetu Politycznego Ministra.
2. Ministrowi podlega bezpośrednio pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych, inspektor ochrony danych i kierownik komórki audytu wewnętrznego.
§ 7. 1. Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Marzeny Machałek należą w szczególności sprawy:
1) udziału w pracach Komitetu Społecznego Rady Ministrów;
2) pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej dla Działań 2.10, 2.11, 2.13, 2.14 i 2.15 w ramach Osi Priorytetowej II Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014–2020 (PO WER);
3) pełnienia funkcji Instytucji Pośredniczącej dla Priorytetu III Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007–2013 (PO KL), w tym nadzoru nad Instytucją Pośredniczącą II stopnia;
4) koordynacji działań w ramach polityki spójności w obszarze oświaty i wychowania oraz współpracy z Komisją Europejską w tym zakresie;
5) funduszy strukturalnych w obszarze oświaty i wychowania;
6) programu wspólnotowego „Erasmus+” oraz Europejskiego Korpusu Solidarności;
7) współpracy z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji;
8) projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w zakresie zadań jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania;
9) Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w zakresie:
a) koordynowania realizacji zadań związanych z wdrażaniem reform i inwestycji w zakresie właściwości Ministra,
b) realizacji reformy A3.1 i inwestycji A3.1.1;
10) projektowania kierunków rozwoju systemu oświaty w Polsce oraz tworzenia, implementacji i monitorowania rządowych dokumentów strategicznych, w tym dotyczących realizacji celów Strategii Europa 2020;
11) polityki uczenia się przez całe życie oraz Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji;
12) kształcenia zawodowego młodzieży i dorosłych w systemie szkolnym oraz ustalania prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy;
13) klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego i klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego;
14) podstawy programowej kształcenia w zawodach, podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego i programów nauczania z zakresu kształcenia zawodowego;
15) egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;
16) doradztwa zawodowego w systemie oświaty;
17) działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w zakresie kształcenia zawodowego i kształcenia dorosłych;
18) edukacji ustawicznej osób dorosłych, w tym akredytacji kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych;
19) procesu kopenhaskiego oraz współpracy z instytucjami europejskimi w zakresie rozwoju kształcenia zawodowego i ustawicznego;
20) kształcenia na odległość w formach pozaszkolnych;
21) turniejów i olimpiad w zakresie kształcenia zawodowego;
22) funkcjonowania placówek kształcenia ustawicznego i centrów kształcenia zawodowego;
23) wychowawczej i opiekuńczej funkcji szkół i placówek;
24) bezpieczeństwa w szkołach i placówkach;
25) funkcjonowania:
a) przedszkoli specjalnych i integracyjnych,
b) szkół specjalnych i integracyjnych,
c) poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych poradni specjalistycznych,
d) młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych oraz ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych,
e) placówek oświatowo-wychowawczych,
f) placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,
g) placówek artystycznych,
h) gabinetów profilaktyki zdrowotnej;
26) kształcenia specjalnego i edukacji włączającej;
27) poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
28) resocjalizacji oraz profilaktyki społecznej i zdrowotnej;
29) wychowania do życia w rodzinie;
30) upowszechniania i ochrony praw dziecka, w tym realizacji działań wynikających z Konwencji o Prawach Dziecka;
31) zagospodarowania czasu wolnego uczniów oraz organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży;
32) systemu pomocy materialnej i pozamaterialnej dla uczniów oraz programów rządowych z zakresu wyrównywania szans edukacyjnych.
2. Sekretarz Stanu Marzena Machałek wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1) Departamentu Funduszy Strukturalnych;
2) Departamentu Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia Zawodowego;
3) Departamentu Wychowania i Edukacji Włączającej.
3. Sekretarz Stanu Marzena Machałek wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1) Centralną Komisją Egzaminacyjną, w zakresie egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;
2) Instytutem Badań Edukacyjnych, z wyłączeniem badań edukacyjnych w obszarze oświaty i wychowania, cyfryzacji systemów oświaty i szkolnictwa wyższego i nauki, innowacji oraz budowy i rozwoju społeczeństwa informacyjnego;
3) Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, w zakresie kształcenia zawodowego i doradztwa zawodowego oraz edukacji włączającej.
§ 8. 1. Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Włodzimierza Bernackiego należą w szczególności sprawy:
1) monitorowania wdrażania reformy szkolnictwa wyższego i nauki;
2) pełnienia funkcji kierownika jednostki kontrolującej i jednostki kontrolowanej;
3) dyscypliny finansów publicznych;
4) odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli akademickich, w tym sprawy komisji dyscyplinarnej przy ministrze właściwym do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, komisji dyscyplinarnej przy Radzie Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz rzeczników dyscyplinarnych powołanych przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki;
5) organizacji systemu prowadzenia działalności naukowej, prowadzenia analiz systemowych i planowania strategicznego na potrzeby Ministra i Ministerstwa;
6) ewaluacji jakości działalności naukowej i przyznawania kategorii naukowych, sporządzania wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych oraz wykazu wydawnictw recenzowanych monografii naukowych uwzględnianych przy tej ewaluacji oraz współpracy z Komisją Ewaluacji Nauki;
7) przyznawania i rozliczania środków finansowych na:
a) inwestycje związane z działalnością naukową,
b) utrzymanie aparatury naukowo-badawczej lub stanowisk badawczych, unikatowych w skali kraju oraz specjalnej infrastruktury informatycznej, mających istotne znaczenie dla realizacji polityki naukowej państwa;
8) programów „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza”, „Regionalna inicjatywa doskonałości” oraz programów i przedsięwzięć Ministra, których obsługę zapewnia Departament Nauki, w tym sprawy przyznawania i rozliczania środków finansowych przyznanych w ramach tych programów i przedsięwzięć;
9) realizacji zadań związanych z organizacją i funkcjonowaniem Polskiej Akademii Nauk;
10) kształcenia doktorantów i ewaluacji jakości kształcenia w szkołach doktorskich;
11) współpracy z:
a) Krajową Reprezentacją Doktorantów i organizacjami doktorantów,
b) Polsko-Amerykańską Komisją Fulbrighta;
12) przyznawania, przekazywania i rozliczania środków finansowych na finansowanie inwestycji związanych z kształceniem w uczelniach publicznych;
13) ustanawiania oraz obsługi programów i przedsięwzięć Ministra, w tym nadzoru nad realizacją zadań związanych z przyznawaniem i rozliczaniem środków finansowych:
a) przeznaczonych na finansowanie projektów w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w ramach programów i przedsięwzięć Ministra, w tym dedykowanych wsparciu humanistyki oraz projektów mających na celu upowszechnianie nauki w zakresie realizacji zadań odpowiednio podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki oraz innych jednostek organizacyjnych działających na rzecz upowszechniania nauki, niestanowiących pomocy de minimis,
b) stanowiących pomoc de minimis;
13a) rozliczania środków finansowych stanowiących pomoc de minimis, przyznanych na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2018 r. poz. 87) na działalność upowszechniającą naukę;
14) działań promocyjnych związanych z realizacją zadań, o których mowa w pkt 13.
2. Sekretarz Stanu Włodzimierz Bernacki wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1) Departamentu Kontroli i Audytu;
2) Departamentu Nauki;
3) Departamentu Programów Naukowych i Inwestycji.
3. Sekretarz Stanu Włodzimierz Bernacki wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1) Centrum Nauki Kopernik, w zakresie wynikającym z umowy o utworzeniu wspólnej instytucji kultury i w zakresie rozliczania środków przyznanych w ramach umowy na realizację inicjatywy SOWA;
2) Narodowym Centrum Nauki;
3) Narodowym Muzeum Techniki w Warszawie, w zakresie wynikającym z umowy o utworzeniu wspólnej instytucji kultury;
4) Polską Akademią Nauk, w zakresie wykonywania budżetu państwa w części 67 – Polska Akademia Nauk.
§ 9. 1. Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Dariusza Piontkowskiego należą w szczególności sprawy:
1) udziału w pracach Stałego Komitetu Rady Ministrów;
2) funkcjonowania publicznych i niepublicznych:
a) przedszkoli, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych,
b) szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących, z wyłączeniem specjalnych i integracyjnych;
3) wychowania przedszkolnego;
4) upowszechniania i ochrony praw człowieka;
5) obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
6) przyjmowania uczniów do szkół;
7) organizacji roku szkolnego;
8) statutów przedszkoli i szkół;
9) oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów;
10) systemu zewnętrznego oceniania, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminów eksternistycznych;
11) religii i etyki;
12) mniejszości narodowych i etnicznych;
13) projektowania systemu nadzoru pedagogicznego, w tym ustalania szczegółowych zasad jego sprawowania oraz ich upowszechniania;
14) nadzoru i koordynacji wykonywania nadzoru pedagogicznego na terenie kraju, w tym nadzorowania działalności kuratorów oświaty w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego;
15) ustalania organizacji nadzoru pedagogicznego nad szkołami polskimi, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 oraz z 2022 r. poz. 655), szkołami i zespołami szkół w Polsce oraz przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 2 lit. c tej ustawy;
16) kontroli sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą w stosunku do dyrektorów szkół i kierowników szkół polskich, o których mowa w pkt 15;
17) kształcenia nauczycieli, w tym rozwiązań systemowych w zakresie kształcenia nauczycieli i ich upowszechniania;
18) kwalifikacji wymaganych od nauczycieli;
19) uznawania kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego nauczyciela nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej;
20) doskonalenia nauczycieli;
21) funkcjonowania placówek doskonalenia nauczycieli i ich akredytacji;
22) funkcjonowania bibliotek pedagogicznych;
23) doradztwa metodycznego;
24) postępowań związanych z nadawaniem stopni awansu zawodowego nauczycieli;
25) orderów i odznaczeń państwowych, resortowych i nagród Ministra dla nauczycieli za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze;
26) tytułu honorowego profesora oświaty;
27) podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego oraz programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania do kształcenia ogólnego;
28) edukacji dla bezpieczeństwa, wiedzy ekologicznej i edukacji globalnej;
29) podręczników do kształcenia ogólnego, zawodowego i specjalnego oraz podręczników dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym;
30) rzeczoznawców do spraw podręczników;
31) ramowych planów nauczania w zakresie kształcenia ogólnego;
32) dokumentacji przebiegu nauczania oraz świadectw i druków szkolnych w kształceniu ogólnym;
33) szkół dwujęzycznych, szkół z oddziałami dwujęzycznymi, oddziałów międzynarodowych i oddziałów przygotowania wojskowego;
34) szkół z oddziałami sportowymi, z oddziałami mistrzostwa sportowego oraz szkół sportowych i mistrzostwa sportowego;
35) bibliotek szkolnych, w tym Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa;
36) współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w ramach działalności Rady Zarządzającej Centrum Badań Edukacyjnych i Innowacji (CERI) oraz Komitetu Polityki Edukacyjnej;
37) badań edukacyjnych;
38) wspierania młodzieży uzdolnionej, w tym stypendiów oraz konkursów i olimpiad w zakresie kształcenia ogólnego;
39) edukacji informatycznej i informatyzacji szkół oraz wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji w zakresie Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020– 2024 – „Aktywna tablica”;
40) realizacji zadań Ministra wynikających z art. 44a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe w zakresie zapewnienia cyfrowych materiałów edukacyjnych umożliwiających realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego;
41) działalności innowacyjnej i eksperymentalnej w zakresie kształcenia ogólnego;
42) kontaktów ze związkami zawodowymi w zakresie oświaty;
43) zatrudniania, awansu i pragmatyki zawodowej nauczycieli;
44) stanowisk dyrektorów szkół i placówek oświatowych;
45) koordynacji kontaktów z jednostkami samorządu terytorialnego;
46) subwencjonowania jednostek samorządu terytorialnego;
47) sieci szkół i przedszkoli publicznych;
48) prac statystycznych i analitycznych z obszaru oświaty i wychowania;
49) systemu informacji oświatowej.
2. Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1) Departamentu Kształcenia Ogólnego i Podstaw Programowych;
2) Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym.
3. Sekretarz Stanu Dariusz Piontkowski wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1) Centralną Komisją Egzaminacyjną, z wyłączeniem egzaminów zawodowych, egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie i egzaminów eksternistycznych;
2) Informatycznym Centrum Edukacji i Nauki, w zakresie systemu informacji oświatowej;
3) Instytutem Badań Edukacyjnych, w zakresie badań edukacyjnych w obszarze oświaty i wychowania;
4) Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, z wyłączeniem kształcenia zawodowego i doradztwa zawodowego oraz edukacji włączającej, cyfryzacji systemów oświaty i szkolnictwa wyższego i nauki oraz budowy i rozwoju społeczeństwa informacyjnego.
§ 10. 1. Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Wojciecha Murdzka należą w szczególności sprawy:
1) udziału w pracach:
a) Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji,
b) Komitetu do Spraw Europejskich,
c) Komitetu Koordynacyjnego do spraw Polityki Rozwoju,
d) Komitetu do Spraw Umów Offsetowych i Komitetu Offsetowego oraz zawierania i wykonywania umów offsetowych, w zakresie właściwości Ministra;
2) związane z wykonywaniem zadań dysponenta części budżetowych, których dysponentem jest Minister;
3) planowania i realizacji budżetu państwa w części 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka oraz w części 30 – Oświata i wychowanie, a także planowania budżetu państwa w części 67 – Polska Akademia Nauk;
4) przyznawania subwencji na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz potencjału badawczego, a także zwiększeń tych subwencji;
5) przyznawania i rozliczania dotacji na zadania związane z zapewnieniem osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie przyjmowania na studia, do szkół doktorskich, kształceniu na studiach i w szkołach doktorskich lub prowadzeniu działalności naukowej;
6) opracowywania, opiniowania i aktualizacji dokumentów programowych i strategicznych w obszarach innowacyjności oraz szkolnictwa wyższego i nauki;
7) programów ramowych Unii Europejskiej w zakresie badań naukowych, rozwoju i innowacji oraz współpracy z jednostkami wspomagającymi;
8) nadzoru nad wdrażaniem projektów w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki, finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej;
9) realizacji, w zakresie właściwości Ministra, reformy A2.4 oraz zadań wynikających z pełnienia roli instytucji odpowiedzialnej za wdrażanie inwestycji A2.4.1, w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności;
10) informatyzacji szkolnictwa wyższego i nauki, w tym Zintegrowanego Systemu Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POLon;
11) zadań Ministra wynikających z ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o wspieraniu działalności naukowej z Funduszu Polskiej Nauki (Dz. U. z 2021 r. poz. 1060 i 2140);
12) zadań z zakresu Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego i Europejskiej Przestrzeni Badawczej, w tym związanych z rozwojem europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego oraz Procesu Bolońskiego;
13) działalności centrów transferu technologii, akademickich inkubatorów przedsiębiorczości, centrów naukowo-przemysłowych działających w szczególności w formie klastrów, parków technologicznych i platform technologicznych, w zakresie transferu technologii i upowszechniania nauki oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej lub know-how związanego z tymi wynikami, a także instytucji pośredniczących oraz innych instytucji wspierających działania proinnowacyjne;
14) realizacji obowiązków wynikających z ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2021 r. poz. 1057 oraz z 2022 r. poz. 1079), w tym przez udział w projektowaniu i realizacji strategii rozwoju, ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818) oraz ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027 (Dz. U. poz. 1079);
15) przedsięwzięcia „Dydaktyczna inicjatywa doskonałości”, programu „Doktorat wdrożeniowy”, innych programów i przedsięwzięć Ministra, których obsługę zapewnia Departament Innowacji i Rozwoju;
16) prac w ramach Polsko-Amerykańskiej Rady do spraw Innowacji;
17) koordynacji realizacji polityki kosmicznej Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie właściwości Ministra;
18) nadzoru nad realizacją zadań wynikających z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego oraz współpracy w tym zakresie z Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;
19) uczelni, w zakresie zgodności działania z prawem i spełniania warunków do prowadzenia studiów;
20) tworzenia, przekształcania i likwidacji uczelni;
21) przebiegu studiów, tytułów zawodowych, dyplomów ukończenia studiów i suplementów do dyplomów, świadectw ukończenia studiów podyplomowych, świadectw dyplomowanego specjalisty i dyplomowanego specjalisty technologa;
22) studentów;
23) zadań Ministra w zakresie systemu:
a) świadczeń dla studentów i doktorantów na studiach doktoranckich,
b) kredytów studenckich;
24) przyznawania stypendiów Ministra dla studentów oraz wybitnych młodych naukowców;
25) przyznawania nagród Ministra za znaczące osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, dydaktycznej, wdrożeniowej lub organizacyjnej albo za całokształt dorobku;
26) federacji podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki;
27) pragmatyki zawodowej nauczycieli akademickich;
28) wynagrodzeń pracowników uczelni publicznych, w tym ustalania wysokości wynagrodzeń rektorów;
29) współpracy z:
a) Parlamentem Studentów Rzeczypospolitej Polskiej i organizacjami studenckimi,
b) Polską Komisją Akredytacyjną,
c) konferencjami rektorów,
d) Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego;
30) współpracy ze związkami zawodowymi pracowników szkolnictwa wyższego i nauki oraz dialogu społecznego;
31) przyznawania Narodowemu Centrum Badań i Rozwoju środków finansowych, o których mowa w art. 365 pkt 9 i 11 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2022 r. poz. 574, z późn. zm.), oraz ich rozliczania.
2. Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania:
1) Departamentu Budżetu i Finansów;
2) Departamentu Innowacji i Rozwoju;
3) Departamentu Szkolnictwa Wyższego.
3. Sekretarz Stanu Wojciech Murdzek wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1) Centrum Łukasiewicz;
2) (uchylony)
3) Ośrodkiem Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytutem Badawczym, z wyłączeniem spraw w zakresie koordynacji zadań dotyczących cyfryzacji systemów oświaty oraz szkolnictwa wyższego i nauki, projektów cyfrowych lub innowacyjnych i polityk publicznych z tych obszarów, a także rozwoju oprogramowania;
4) uczelniami i federacjami podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, z wyłączeniem spraw dotyczących sprawowania nadzoru Ministra nad Szkołą Główną Mikołaja Kopernika.
§ 11. 1. Do zakresu czynności Sekretarza Stanu Tomasza Rzymkowskiego należą w szczególności sprawy:
1) pełnienia funkcji zastępcy Współprzewodniczącego Rady Organizacji „Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży”;
2) działań na rzecz rozwoju i utrzymania dwustronnej i wielostronnej współpracy z zagranicą w obszarze oświaty i wychowania, w tym działań mających na celu umiędzynarodowienie systemu oświaty;
3) przygotowywania projektów umów i porozumień międzynarodowych w obszarze oświaty i wychowania, a także w zakresie młodzieży, i ich negocjowania oraz koordynowania realizacji tych umów i porozumień;
4) promocji polskiego systemu oświaty i wychowania oraz upowszechniania języka polskiego jako języka obcego za granicą;
5) oświaty polonijnej;
6) współpracy z organizacjami polonijnymi;
7) polityki migracyjnej w obszarze oświaty i wychowania;
8) współpracy międzynarodowej dzieci i młodzieży;
9) nadzoru nad wykonywaniem Konwencji o Statucie Szkół Europejskich;
10) przyjmowania do szkół i placówek oświatowych osób niebędących obywatelami polskimi oraz kształcenia uczniów przybywających z zagranicy;
11) organizowania kursów języka polskiego i kursów adaptacyjnych dla repatriantów;
12) koordynacji spraw związanych z prowadzeniem europejskiego dialogu usystematyzowanego z młodzieżą;
13) działań na rzecz rozwoju i utrzymania dwustronnej i wielostronnej współpracy z zagranicą w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki, w tym działań mających na celu wzmocnienie umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego i nauki;
14) systemu urzędowego poświadczania znajomości języka polskiego jako obcego i nauki języka polskiego w szkołach wyższych poza granicami Polski;
15) systemu uznawalności wykształcenia i koordynacji systemu uznawania kwalifikacji zawodowych w Polsce;
16) przygotowywania projektów umów i porozumień międzynarodowych w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki i ich negocjowania oraz koordynowania realizacji tych umów i porozumień;
17) koordynacji współpracy z organami i instytucjami Unii Europejskiej, Rady Europy oraz Polskim Komitetem do spraw UNESCO;
18) polityki migracyjnej w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki;
19) planowania i realizacji budżetu państwa w części 90 – Akademia Kopernikańska.
2. Sekretarz Stanu Tomasz Rzymkowski wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania Departamentu Współpracy Międzynarodowej.
3. [1] Sekretarz Stanu Tomasz Rzymkowski wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad:
1) Akademią Kopernikańską;
2) Instytutem Rozwoju Języka Polskiego im. świętego Maksymiliana Marii Kolbego;
3) Narodową Agencją Wymiany Akademickiej;
4) Ośrodkiem Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą;
5) Szkołą Główną Mikołaja Kopernika.
§ 12. 1. Dyrektor Generalny Ministerstwa zapewnia funkcjonowanie Ministerstwa, warunki do jego działania i organizację pracy oraz realizuje politykę personalną Ministerstwa na podstawie i w zakresie określonym w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej oraz w innych aktach normatywnych.
2. Dyrektor Generalny Ministerstwa wyznacza zadania i nadzoruje ich realizację w sprawach objętych zakresem działania Biura Dyrektora Generalnego.
3. Dyrektor Generalny Ministerstwa wykonuje zadania wynikające z nadzoru Ministra nad Informatycznym Centrum Edukacji i Nauki, w zakresie obsługi informatycznej Ministerstwa.
4. Dyrektor Generalny Ministerstwa wykonuje zadania dysponenta środków budżetu państwa trzeciego stopnia w części 28 – Szkolnictwo wyższe i nauka oraz w części 30 – Oświata i wychowanie.
§ 13. 1. Szef Gabinetu Politycznego Ministra kieruje pracą Gabinetu Politycznego Ministra.
2. Do zakresu czynności Szefa Gabinetu Politycznego Ministra należą w szczególności sprawy:
1) zapewnienia zgodności działań realizowanych przez Ministerstwo z celami i zadaniami polityki państwa w obszarze oświaty i wychowania oraz szkolnictwa wyższego i nauki;
2) współpracy z Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej i Senatem Rzeczypospolitej Polskiej, Radą Ministrów, organami administracji rządowej, organami samorządu terytorialnego, partiami politycznymi, związkami zawodowymi i organizacjami społecznymi;
3) doradzania Ministrowi w bieżącej działalności politycznej;
4) analizowania i oceny procesów oraz wydarzeń społecznych, politycznych i ekonomicznych;
5) współpracy z zagranicą, w zakresie niezastrzeżonym dla sekretarzy stanu.
§ 14. 1. Jeżeli realizacja zadania wymaga współdziałania sekretarzy stanu, realizację tego zadania koordynuje Sekretarz Stanu Marzena Machałek.
2. Spory kompetencyjne między członkami Kierownictwa Ministerstwa rozstrzyga Minister.
§ 15. Traci moc zarządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 18 marca 2021 r. w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji i Nauki (Dz. Urz. MEiN poz. 39 i 108).
§ 16. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
[1] § 11 ust. 3 w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 21 sierpnia 2023 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Edukacji i Nauki (Dz.Urz.MEiN. poz. 85). Zmiana weszła w życie 23 sierpnia 2023 r.